Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe hypocrisie van gezondheidswetenschappers druipt ervan af

De hypocrisie van gezondheidswetenschappers druipt ervan af

76 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Misschien even 1 van de vele video's checken van de mensen die daar met vele beloftes naartoe gelokt zijn en nu vastzitten in die hellhole.

Volgens mij zit je hier in NL vele malen beter. Enige dat ik me kan bedenken dat beter is in Canada, is de natuur.
Klik om te vergroten...

Is Canada -buiten South Park- zo vreselijk?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Misschien even 1 van de vele video's checken van de mensen die daar met vele beloftes naartoe gelokt zijn en nu vastzitten in die hellhole.

Volgens mij zit je hier in NL vele malen beter. Enige dat ik me kan bedenken dat beter is in Canada, is de natuur.
Klik om te vergroten...
Ja, overwegen betekent ook goed bedenken wat daar minder is dan hier in Nederland. Nederland is absoluut niet verkeerd om te wonen. Die natuur kunnen we hier wel vergeten, maar legalisatie van een plant moet toch kunnen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hippie Langwaus zei:
Ja, overwegen betekent ook goed bedenken wat daar minder is dan hier in Nederland. Nederland is absoluut niet verkeerd om te wonen. Die natuur kunnen we hier wel vergeten, maar legalisatie van een plant moet toch kunnen?
Klik om te vergroten...
Canada schijnt onder andere verschrikkelijk duur te zijn en steeds duurder te worden en immigranten kunnen vaak niet zomaar verder gaan op het niveau van hun werk dat ze in hun land van herkomst deden, maar moeten van voren af aan beginnen.

Maar neem dit niet van mij aan. Als je er echt serieus over bent: ga verscheidene videos kijken van mensen die daar zijn gaan wonen en nu helemaal vastzitten doordat het totaal niet is wat hen verteld werd.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Canada schijnt onder andere verschrikkelijk duur te zijn en steeds duurder te worden en immigranten kunnen vaak niet zomaar verder gaan op het niveau van hun werk dat ze in hun land van herkomst deden, maar moeten van voren af aan beginnen.
Klik om te vergroten...
Dat is (bijna altijd) vaste prik als je naar een ander land verhuist, is ook mijn ervaring.

Dat hoort er bij.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Dat is (bijna altijd) vaste prik als je naar een ander land verhuist, is ook mijn ervaring.

Dat hoort er bij.
Klik om te vergroten...
Wellicht.

Alsnog, Canada klinkt als een fikse downgrade als je van Nederland komt. Er zijn hier veel dingen die beter kunnen, maar Canada gaat als ik het zo zie echt rap downhill. Niet de plek waar je naartoe wilt emigreren nu, als je het mij zou vragen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Wellicht.

Alsnog, Canada klinkt als een fikse downgrade als je van Nederland komt. Er zijn hier veel dingen die beter kunnen, maar Canada gaat als ik het zo zie echt rap downhill. Niet de plek waar je naartoe wilt emigreren nu, als je het mij zou vragen.
Klik om te vergroten...
Nee maar we willen dat Trudeau de nieuwe Nixon wordt in de zin dat hij als wereldleider een nieuwe norm weet te consolideren in internationale verdragen. Dus: VERPLICHT CANNABIS GROEIEN IN JE TUIN! :tearsofjoy:
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Canada schijnt onder andere verschrikkelijk duur te zijn en steeds duurder te worden en immigranten kunnen vaak niet zomaar verder gaan op het niveau van hun werk dat ze in hun land van herkomst deden, maar moeten van voren af aan beginnen.
Klik om te vergroten...
Welk gedeelte van de Canada bedoel je precies? Het is daar namelijk redelijk divers per regio qua wetgeving en zorgstelsel etc.

Ooit wilde ik naar de Canada emigreren en daar kwam je niet in zonder aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Ik mocht erin en voor mij was het een behoorlijke upgrade qua inkomen en ruimte.

Wat er wel is, is dat je voor veel specialisme (vooral medisch) je opnieuw examen moet doen voordat je daarmee lokaal aan de slag mag gaan. Wat uiteraard erg logisch en verstandig is voor de mensen die er al wonen.

Overigens zijn veel van die YouTube filmpjes van mensen die zich niet goed ingelezen en voorbereid hadden. Canada is echt een ander land met een andere cultuur en (subtiele) andere normen en waarden dan Nederland.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Nee maar we willen dat Trudeau de nieuwe Nixon wordt in de zin dat hij als wereldleider een nieuwe norm weet te consolideren in internationale verdragen. Dus: VERPLICHT CANNABIS GROEIEN IN JE TUIN! :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Haha ik zie het al voor me. Agenten die een bon staan te schrijven: 'tut tut, waar zijn we hier nou eigenlijk mee bezig? Er staat niet eens cannabis in de tuin!'

En dat zijn collega dan aankomt zo van:

21122684_512045525854122_1104444111264682218_o-540x720.jpg
'Nou mevrouwtje, ik zal u meteen even helpen. Zo. Dat staat weer helemaal netjes!'
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Nee maar we willen dat Trudeau de nieuwe Nixon wordt in de zin dat hij als wereldleider een nieuwe norm weet te consolideren in internationale verdragen. Dus: VERPLICHT CANNABIS GROEIEN IN JE TUIN! :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Ten eerste:

Trudeau :kots:

Wacht... Er is meer: :kots:

En verplicht cannabis moeten groeien gaat wel wat ver :wink: maar legalisatie zou heel mooi zijn. Al moet ik ook heel eerlijk zeggen dat sinds ik zelf geen wiet meer gebruik, het me allemaal wat minder kan schelen. Toch... Legalisatie zou het beste zijn.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Al moet ik ook heel eerlijk zeggen dat sinds ik zelf geen wiet meer gebruik, het me allemaal wat minder kan schelen. Toch... Legalisatie zou het beste zijn.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik dus bang voor. Dat ik straks geen wiet meer gebruik en dat het dan niet meer illegaal is. 🤣
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Daar ben ik dus bang voor. Dat ik straks geen wiet meer gebruik en dat het dan niet meer illegaal is. 🤣
Klik om te vergroten...
Je kunt een oude hobby altijd opnieuw oppakken. :wink:

Nee, maar gun het iedereen wel en denk ook dat legalisatie gewoon een teken zou zijn van een slimme vooruitstrevende maatschappij.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Goed stuk, helemaal mee eens (fragment moet ik nog horen). Ik ben normaal gesproken geen complotdenker, maar op dit punt heb ik ook al vaak gedacht ‘volgens mij zit hier iets héél anders achter dan wat wordt beweerd’. Het lijkt gewoon (helaas) té logisch dat dit zou zo zijn.
Klik om te vergroten...
Heel veel is natuurlijk impliciet, onuitgesproken, en onbevraagd. Het gaat om die opvatting van common sense: 'ja is dat toch nu eenmaal zo?'
En dan vooral hoe zo'n opvatting tot stand komt :wink:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zie dat sommige mensen toch een complot vermoeden, dus ik heb de Van Dale erbij gepakt. Onder “complot” staat “samenzwering” en een samenzwering is “samen met anderen in het geheim iets slechts bedenken en voorbereiden”. Ik kan me weinig voorstellen bij een complot tegen drugs. Wat zou de reden zijn voor een complot? En wat is precies het doel? En waarom moet het in het geheim gebeuren?

Volgens mij is de anti-drugs beweging beter uit te leggen als een voorbeeld van de menselijke neiging om dingen die vreemd en onbekend zijn te wantrouwen. Daarnaast hebben jaren van anti-drugs propaganda er velen van overtuigd dat drugs inderdaad gevaarlijk en ongezond zijn en niet veel waarde hebben. En de associatie met de tegencultuur (en met buitenbeentjes) werkt ook niet in het voordeel van drugs en drugsgebruikers.

Ik weet niet of dit het hele verhaal is, maar ik kan wel wat redenen bedenken dat mensen tegen drugs zijn (buiten goede redenen gebaseerd op de risico’s waar we ons allemaal bewust van zijn). De redenen zijn niet altijd rationeel, maar we zijn maar beperkt rationele wezens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Ik zie dat sommige mensen toch een complot vermoeden, dus ik heb de Van Dale erbij gepakt. Onder “complot” staat “samenzwering” en een samenzwering is “samen met anderen in het geheim iets slechts bedenken en voorbereiden”. Ik kan me weinig voorstellen bij een complot tegen drugs. Wat zou de reden zijn voor een complot? En wat is precies het doel? En waarom moet het in het geheim gebeuren?
Klik om te vergroten...
Ja dit is gewoon te actief geformuleerd. Ik zou niet eens een zaal kunnen bedenken waar alle pro-criminaliseerders kunnen samenkomen. En dan ook nog in het geniep? Lijkt me onwaarschijnlijk inderdaad.

In plaats daarvan zou misschien taalgebruik een bepaald idee over goed en kwaad kunnen verspreiden, en op die manier een ingebakken machtsmiddel verspreiden zonder dat mensen zich ervan bewust zijn. De Franse filosoof Michel Foucault noemt dat 'governmentality': een soort samensmelting tussen government en rationality. Soms gebeurt het ook dat mensen letterlijk de belichaming van de governmentality worden doordat ze hun identiteit gaan associëren met een bepaald gedachtegoed. Dat heb je met psychonauten, maar net zo goed met politieagenten die voorvechters zijn tegen drugs. In het Nederlands kan je dat ook goed merken als je vraagt wat voor werk iemand doet, want het antwoord is dan 'ik ben politieagent'. Zulke 'biopolitiek' mondt dan dus uit in een identitaire strijd tussen groepen die het lichaam letterlijk tot subject van de macht hebben gemaakt.

www.britannica.com

Governmentality | Definition, Conceptual Elements, & Facts | Britannica

Governmentality, approach to the study of power that emphasizes the governing of people’s conduct through positive means rather than the sovereign power to formulate the law. In contrast to a disciplinarian form of power, governmentality is generally associated with the willing participation of...
www.britannica.com www.britannica.com

Biopolitics - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
De Franse filosoof Michel Foucault noemt dat 'governmentality'
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf wat theoretische bezwaren bij Foucault (hij lijkt soms te zeggen dat onze werkelijkheid helemaal bepaald wordt door machtsverhoudingen), maar het hele “identity politics” verhaal is hier zeker relevant. Ik vermoede al dat je daaraan dacht 🙂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Ik heb zelf wat theoretische bezwaren bij Foucault (hij lijkt soms te zeggen dat onze werkelijkheid helemaal bepaald wordt door machtsverhoudingen), maar het hele “identity politics” verhaal is hier zeker relevant. Ik vermoede al dat je daaraan dacht 🙂
Klik om te vergroten...
Ja Foucault is inderdaad wel heel erg van de structure en lijkt soms te ontkennen dat individuen ook agency hebben. Het feit dat we hier een kritische discussie voeren over het algemene discours is al een bewijs van het tegendeel eigenlijk. Inmiddels is het sociologische debat daarover geloof ik wel verder, en zijn de meeste sociale wetenschappers het er wel over eens dat zowel structure als agency effect hebben. Alleen voor analytische doeleinden kiezen ze vaak voor het een of het ander.

Overigens ben ik zelf wel enorm fan van Foucault, omdat ik net als hem denk dat machtsverhoudingen overal zijn. Maar dat ga je pas echt merken als je een keer tegen de stroom in probeert te zwemmen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Overigens ben ik zelf wel heel fan van Foucault, omdat ik net als hem denk dat machtsverhoudingen overal zijn. Maar dat ga je pas echt merken als je een keer tegen de stroom in probeert te zwemmen.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het zeker wel mee eens.

Waar voor mij het probleem zit is dat Foucault soms lijkt te zeggen (a la Saussure en Derrida) dat alle ervaring gemedieerd wordt door taal (discourse). Taal is dan weer per definitie hiërarchisch (doordrongen van machtsverhoudingen). We zien de wereld (volgens Foucault) dus altijd en noodzakelijk hiërarchisch, in termen van goed en slecht, hoog en laag, acceptabel en niet. Omdat we daardoor in zeker zin “geleefd” worden door onze machtsstructuren, ontbreekt het ons aan agency.

Daar zit wel wat in. Maar ik heb teveel ervaringen gehad waar ik het gevoel had dat ik de wereld beleefde zonder tussenkomt van taal en theorieën om dit helemaal serieus te nemen. Desalniettemin blijft Foucault heel waardevol.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
OtherShore zei:
Hier ben ik het zeker wel mee eens.

Waar voor mij het probleem zit is dat Foucault soms lijkt te zeggen (a la Saussure en Derrida) dat alle ervaring gemedieerd wordt door taal (discourse). Taal is dan weer per definitie hiërarchisch (doordrongen van machtsverhoudingen). We zien de wereld (volgens Foucault) dus altijd en noodzakelijk hiërarchisch, in termen van goed en slecht, hoog en laag, acceptabel en niet. Omdat we daardoor in zeker zin “geleefd” worden door onze machtsstructuren, ontbreekt het ons aan agency.

Daar zit wel wat in. Maar ik heb teveel ervaringen gehad waar ik het gevoel had dat ik de wereld beleefde zonder tussenkomt van taal en theorieën om dit helemaal serieus te nemen. Desalniettemin blijft Foucault heel waardevol.
Klik om te vergroten...
Ja sowieso blijft bij dit soort dingen de vraag wat nou eerst kwam.

Waren mensen al welwillend om met de macht mee te werken en gingen ze daarom de ideeën van machthebbers overnemen?
Of hadden ze misschien al dezelfde ideeën en waren ze daarom meer geneigd om zich bij de macht aan te sluiten.

Daar heeft Foucault niet echt een bevredigend antwoord op, nee.

Persoonlijk denk ik dat er bij zulke processen gewoon een interrelatie is. Dus als je dan vraagt 'is het nou het een, of het ander', dat je dan nooit tot een bevredigend antwoord komt omdat het antwoord eigenlijk 'allebei' is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Ja sowieso blijft bij dit soort dingen de vraag wat nou eerst kwam.

Waren mensen al welwillend om met de macht mee te werken en gingen ze daarom de ideeën van machthebbers overnemen?
Of hadden ze misschien al dezelfde ideeën en waren ze daarom meer geneigd om zich bij de macht aan te sluiten.

Daar heeft Foucault niet echt een bevredigend antwoord op, nee.

Persoonlijk denk ik dat er bij zulke processen gewoon een interrelatie is. Dus als je dan vraagt 'is het nou het een, of het ander', dat je dan nooit tot een bevredigend antwoord komt omdat het antwoord eigenlijk 'allebei' is.
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Zullen we Esther Croes vragen om op dit topic (of de inhoud) te reageren?
Klik om te vergroten...

Het zou wel fijn zijn om dit soort vragen eens aan Esther Croes voor te leggen. Hoe zij precies macht ziet, waar die vandaan komt, wat de rol is van subculturen in een samenleving, en dan het huzarenstuk: of het rechtvaardig is om macht toe te passen om subculturen in een hiërarchische orde te dwingen.

(Ik zie trouwens een nieuwe post aankomen over rechtvaardigheid van het drugsbeleid 😁)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Hier ben ik het zeker wel mee eens.

Waar voor mij het probleem zit is dat Foucault soms lijkt te zeggen (a la Saussure en Derrida) dat alle ervaring gemedieerd wordt door taal (discourse). Taal is dan weer per definitie hiërarchisch (doordrongen van machtsverhoudingen). We zien de wereld (volgens Foucault) dus altijd en noodzakelijk hiërarchisch, in termen van goed en slecht, hoog en laag, acceptabel en niet. Omdat we daardoor in zeker zin “geleefd” worden door onze machtsstructuren, ontbreekt het ons aan agency.

Daar zit wel wat in. Maar ik heb teveel ervaringen gehad waar ik het gevoel had dat ik de wereld beleefde zonder tussenkomt van taal en theorieën om dit helemaal serieus te nemen. Desalniettemin blijft Foucault heel waardevol.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan Descartes:

"Ik denk, dus ik ben."

Nee hoor, soms stopt het denken helemaal en dan ben ik er nog steeds. :wink:

Het is alleen dat het denken soms zo sterk aanwezig is (of beter gezegd: de aandacht op het denken zo sterk is) dat het 1 ononderbroken gedachtestroom lijkt te zijn. Maar als je aandachtig let op waar de ene gedachte eindigt en de andere begint, kun je "er tussendoor glippen" en zien dat waar gedachten komen en gaan, jijzelf blijft om ze te zien komen en gaan.

Meer waarheidsgetrouw is dan:

"Ik ben, dus ik denk (zo nu en dan)."

:wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."