En als ik dan mijn ongezouten mening mag geven, er is zo veel op de markt in Nederland dat wordt toegestaan (ik heb het over voedsel), waar de producent speciefiek bezig is met zijn product verkocht te krijgen, dus geld gericht. Er is geen enkele producent die de gezondheid van zijn gebruikers in de gaten heeft.
Er zijn wel bedrijven die proberen vers en gezond voedsel te verkopen hoor. Denk alleen al aan Julia's op stations, die verse pasta verkoopt. Of wat dacht je van de groentenboer op de markt?
Wel is het zo dat ongeveer driekwart van het voedselaanbod in supermarkten ongezond is. Dat bevat te veel zout, vet, of suiker, en te weinig vezels en voedingsstoffen.
Wanneer je iets eet van een producent die eten verkoopt wil hij graag dat je meer eet
Wanneer je iets claimt bij een bedrijf dat gezondheid verzekert wil dat bedrijf dat je minder claimt.
Ik ben geen 1steen, maar kan hier wel veel van vinden
Tuurlijk, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
Maar op welke manier mag je rekening houden met wat wel en niet nodig is?
Of kan je daar rekening mee houden?
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelfstandig opereren?
Is dat voor ieder kind gelijk? De pubertijd?
Ik denk dat het heel belangrijk is om te realiseren dat de overheid ook de markt in het zadel helpt die leidt tot een ongezond voedselaanbod. Het is de overheid die via een stelsel van regelgeving mede-bepaalt wat voor activiteiten winstgevend zijn, en welke niet. Wat voor activiteiten bedrijven mogen ondernemen, en welke niet. Wat bedrijven op hun winst- en verliesrekening moeten noteren, en welke niet. Het is alleen die overheid die ook de commerciële belangen van bedrijven meeweegt in de besluitvorming, en daardoor onstaat er steeds ruimte voor bedrijven om winst te blijven maken met het promoten van verslavende en ongezonde producten.
Dat is bij de tabaksbedrijven ook gebeurt. In het Preventieakkoord zijn allerlei afspraken gemaakt om de beschikbaarheid van tabaksproducten tegen te gaan. Dus nu moeten pakjes sigaretten verstopt in een kast liggen, met neutrale verpakkingen, heel veel accijns, is roken op allerlei plaatsen geweerd zoals op treinstations, is stoppen met roken volledig vergoed door de zorgverzekering (..).
Waar niks aan is gedaan is de winstprikkel van tabaksbedrijven, en zeker op het vlak van e-sigaretten. Ik moest wel even fnuikend lachen hoor, gisteren, bij het lezen van dat RTL Nieuwsbericht en het zien van dezelfde berichten bij de NOS. Want de tabakslobby heeft het weer heel slim gespeeld. Ze hebben eerst geld geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek naar e-sigaretten als middel om te stoppen met roken, en in een campagne waarin ze zelf bepleitten te gaan voor 'een rookvrije samenleving', helemaal in lijn met overheidsvoornemens. Daarmee hebben ze hun perverse winstprikkel buiten de discussie geplaatst en zichzelf opgeworpen als welwillende samenwerkende partij om tabaksverslaving tegen te gaan. Tabaksbedrijven bleven een aantrekkelijk investering voor bijvoorbeeld pensioenfondsen, omdat verslavende producten lekker veel rendement opleveren.
Ondertussen heeft de tabakslobby stiekem heel veel geld geïnvesteerd in vape-reclames via Instagram waar allerlei coole rooktrucjes werden gedaan. E-sigaretten zijn zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt voor jongeren met smaakjes, het ideale excuus 'minder schadelijk dan roken', leuke kleurtjes in vapes, en die e-sigaretten direct klaar voor gebruik maken. Ondertussen waren epidemiologen zoet met regels bedenken over verplichte bruine verpakkingen voor pakjes sigaretten. En nu hebben we dus weer een heel brede basis jongeren in wiens brein alweer het zaadje van nicotine is geplant. En die nicotine is verslavend genoeg om nu allerlei andere interventies om vapen tegen te gaan heel weinig effectief maakt. Ze zullen hun 'vrije keuze' claimen om te vapen, terwijl er dus heel veel keuzes van bedrijven aan vooraf zijn gegaan om ervoor te zorgen dat zoveel jongeren die keus willen maken.
Kunnen we trouwens wel lekker pensioen vieren met het uitbuiten van die verslavingen. Met steun van de overheid.