Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIn het ziekenhuis door vapen: het overkwam de 19-jarige Tieme

In het ziekenhuis door vapen: het overkwam de 19-jarige Tieme

46 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Ja, maar jij niet alleen.
Klik om te vergroten...
Tuurlijk, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
Maar op welke manier mag je rekening houden met wat wel en niet nodig is?
Of kan je daar rekening mee houden?
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelfstandig opereren?
Is dat voor ieder kind gelijk? De pubertijd?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casaan zei:
Tuurlijk, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
Maar op welke manier mag je rekening houden met wat wel en niet nodig is?
Of kan je daar rekening mee houden?
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelfstandig opereren?
Is dat voor ieder kind gelijk? De pubertijd?
Klik om te vergroten...
Vertel ze over wat de risico's zijn.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelfstandig opereren?
Is dat voor ieder kind gelijk? De pubertijd?
Klik om te vergroten...

Kunnen wij volwassenen dat?

Ik neem aan dat je op een gegeven moment je kind loslaat met het wetboek als leidraad.

Eerlijkheid en voorlichting helpen niet 100% maar kunnen een hoop ellende voorkomen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casaan zei:
En als ik dan mijn ongezouten mening mag geven, er is zo veel op de markt in Nederland dat wordt toegestaan (ik heb het over voedsel), waar de producent speciefiek bezig is met zijn product verkocht te krijgen, dus geld gericht. Er is geen enkele producent die de gezondheid van zijn gebruikers in de gaten heeft.
Klik om te vergroten...
Er zijn wel bedrijven die proberen vers en gezond voedsel te verkopen hoor. Denk alleen al aan Julia's op stations, die verse pasta verkoopt. Of wat dacht je van de groentenboer op de markt? :wink:

Wel is het zo dat ongeveer driekwart van het voedselaanbod in supermarkten ongezond is. Dat bevat te veel zout, vet, of suiker, en te weinig vezels en voedingsstoffen.

Casaan zei:
Wanneer je iets eet van een producent die eten verkoopt wil hij graag dat je meer eet
Wanneer je iets claimt bij een bedrijf dat gezondheid verzekert wil dat bedrijf dat je minder claimt.

Ik ben geen 1steen, maar kan hier wel veel van vinden
Klik om te vergroten...
Casaan zei:
Tuurlijk, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet.
Maar op welke manier mag je rekening houden met wat wel en niet nodig is?
Of kan je daar rekening mee houden?
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelfstandig opereren?
Is dat voor ieder kind gelijk? De pubertijd?
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het heel belangrijk is om te realiseren dat de overheid ook de markt in het zadel helpt die leidt tot een ongezond voedselaanbod. Het is de overheid die via een stelsel van regelgeving mede-bepaalt wat voor activiteiten winstgevend zijn, en welke niet. Wat voor activiteiten bedrijven mogen ondernemen, en welke niet. Wat bedrijven op hun winst- en verliesrekening moeten noteren, en welke niet. Het is alleen die overheid die ook de commerciële belangen van bedrijven meeweegt in de besluitvorming, en daardoor onstaat er steeds ruimte voor bedrijven om winst te blijven maken met het promoten van verslavende en ongezonde producten.

Dat is bij de tabaksbedrijven ook gebeurt. In het Preventieakkoord zijn allerlei afspraken gemaakt om de beschikbaarheid van tabaksproducten tegen te gaan. Dus nu moeten pakjes sigaretten verstopt in een kast liggen, met neutrale verpakkingen, heel veel accijns, is roken op allerlei plaatsen geweerd zoals op treinstations, is stoppen met roken volledig vergoed door de zorgverzekering (..).
Waar niks aan is gedaan is de winstprikkel van tabaksbedrijven, en zeker op het vlak van e-sigaretten. Ik moest wel even fnuikend lachen hoor, gisteren, bij het lezen van dat RTL Nieuwsbericht en het zien van dezelfde berichten bij de NOS. Want de tabakslobby heeft het weer heel slim gespeeld. Ze hebben eerst geld geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek naar e-sigaretten als middel om te stoppen met roken, en in een campagne waarin ze zelf bepleitten te gaan voor 'een rookvrije samenleving', helemaal in lijn met overheidsvoornemens. Daarmee hebben ze hun perverse winstprikkel buiten de discussie geplaatst en zichzelf opgeworpen als welwillende samenwerkende partij om tabaksverslaving tegen te gaan. Tabaksbedrijven bleven een aantrekkelijk investering voor bijvoorbeeld pensioenfondsen, omdat verslavende producten lekker veel rendement opleveren.
Ondertussen heeft de tabakslobby stiekem heel veel geld geïnvesteerd in vape-reclames via Instagram waar allerlei coole rooktrucjes werden gedaan. E-sigaretten zijn zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt voor jongeren met smaakjes, het ideale excuus 'minder schadelijk dan roken', leuke kleurtjes in vapes, en die e-sigaretten direct klaar voor gebruik maken. Ondertussen waren epidemiologen zoet met regels bedenken over verplichte bruine verpakkingen voor pakjes sigaretten. En nu hebben we dus weer een heel brede basis jongeren in wiens brein alweer het zaadje van nicotine is geplant. En die nicotine is verslavend genoeg om nu allerlei andere interventies om vapen tegen te gaan heel weinig effectief maakt. Ze zullen hun 'vrije keuze' claimen om te vapen, terwijl er dus heel veel keuzes van bedrijven aan vooraf zijn gegaan om ervoor te zorgen dat zoveel jongeren die keus willen maken.

Kunnen we trouwens wel lekker pensioen vieren met het uitbuiten van die verslavingen. Met steun van de overheid.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Casrus zei:
Heb afgelopen december in Florida een vape gerookt met THC (die een oude vriend in mijn mond stopte). Geen idee of er ook nicotine in zat.
Klik om te vergroten...
Jij laat ook alles in je mond stoppen hé ; D
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Wel is het zo dat ongeveer driekwart van het voedselaanbod in supermarkten ongezond is. Dat bevat te veel zout, vet, of suiker, en te weinig vezels en voedingsstoffen.
Klik om te vergroten...
Lijkt mij een onderschatting.
Hoe meer bewerkt een product, des te ongezonder is het.
Daarbij, hoe meer bewerkt een product, des te duurder wordt het ten opzichte van de kosten van de ingrediënten.

Toevallig gisteren in de Washinton Post een artikel over het toenemende voorkomen van leververvetting bij jonge kinderen (pre-teen). Mogelijke oorzaak is het veranderde voedingspatroon met steeds meer bewerkte producten. En dat begint al bij de veranderingen in babymelk ("formula", klinkt als een RC trouwens).

Een doorslaggevende rol voor de overheid ligt naar mijn idee dan ook in meer voorlichting over een gezonde voeding die gebaseerd is op basis producten (onbewerkte groenten, vlees/vis/peulvruchten/noten, aardappelen/rijst etc. - gebakken basis-brood is een uitzondering) Dat itt. voorlichting die gericht is op getalletjes van calorieëen, hoeveelheden vet, carbs etc. Voorlichting die ook op scholen nuttig bestede tijd is !
Ik denk dat het rendement daarvan hoger is dan de investering in het opstellen van telkens nieuwe aanvullende regeltjes die telkens nog slinkser ontweken worden: KISS *

* KISS = Keep It Simpel Stupid

En dan het bruggetje terug naar vapen: ten opzichte van de traditionele sigaret (hoe voorzien ook van listige verslavings-accelerators) is een vape het NOG meer bewerkte product.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er zit ook wel echt een heel groot verschil tussen de weggooi vapes met smaakjes en de 'professionelere' vapes. Die weggooi dingen zijn echt troep, en ook die goedkope zelfvullende.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Zweevteev Jongeren zijn niet zo bezig met de lange termijn en zijn er minder van bewust van dat hun acties consequenties hebben. Dit gedeelte wordt pas ongeveer op 21 jarige leeftijd ontwikkeld.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
BelowTheFlow zei:
Een doorslaggevende rol voor de overheid ligt naar mijn idee dan ook in meer voorlichting over een gezonde voeding die gebaseerd is op basis producten (onbewerkte groenten, vlees/vis/peulvruchten/noten, aardappelen/rijst etc. - gebakken basis-brood is een uitzondering) Dat itt. voorlichting die gericht is op getalletjes van calorieëen, hoeveelheden vet, carbs etc. Voorlichting die ook op scholen nuttig bestede tijd is !
Klik om te vergroten...
Dan ga je ervan uit dat mensen op basis van voorlichting zelf een bewuste en geïnformeerde keuze maken. Maar dat is dus vaak niet zo. Jongeren van 12 beginnen ook niet uit rationele overwegingen met vapen. Er zijn juist allerlei commerciële factoren die ertoe leiden dat mensen ongezonde keuzes maken. Dus ik denk dat je beter die factoren kunt verminderen.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#10
Oh zeker, ik ben het helemaal met @Neo-Shulginist eens dat ook de commerciële factoren die mensen juist richting vapen sturen moeten worden aangepast. Met alleen positieve voorlichting (educatie over wat gezond is) zijn we er niet, want het effect daarvan wordt te niet gedaan door de gebruiks stimulerende beïnvloeding vanuit de tabaksindustrie (reclame, influencers, etc.). Daar zie ik een rol voor de overheid: stel paal en perk aan die beïnvloeding, zoals ook bij traditionele tabaksproducten !

De tabaksindustrie heeft de kaart "vapen voor een rookvrije samenleving" inderdaad duivels slim gespeeld. Precies dat laat zien waar de grenzen liggen van wat een overheid vermag. Die strijd is namelijk een uiterst ongelijke: de rijke industrie die haar toekomstige inkomsten wil veilig stellen tegenover de armlastige overheid waar ook nog eens op bezuinigd wordt zodra de mogelijkheid zich voordoet. Een groot team van tabaksmedewerkers ondersteund door talloze externe adviseurs tegenover een klein groepje ambtenaren.

Daarom vind ik het belangrijk om maatregelen vanuit de overheid vooral niet te ingewikkeld te maken: hoe fijner van draad, des te meer mazen !

In dat kader zie ik ook niets in:
Neo-Shulginist zei:
Het zou beter zijn als de overheid dan gewoon verbiedt om winst te maken op zulke producten.
Klik om te vergroten...
Dat soort regelgeving is door creatief boekhouden zo makkelijk te omzeilen: "dan laten we de winst toch neervallen in Ierland/Bermuda/ Malediven".
Een poging om dit dicht te zetten wordt al snel veel te ingewikkeld en daar mee gedoemd tot mislukken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is het niet zo, dat vapen veeeeeel goedkoper is dan het roken van echte sigaretten?
Wil de overheid niet graag die accijns op tabak blijven incasseren zodat dat vapen afgekraakt wordt om al de vapers weer terug aan die dure tabaksproducten te krijgen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
BelowTheFlow zei:
Oh zeker, ik ben het helemaal met @Neo-Shulginist eens dat ook de commerciële factoren die mensen juist richting vapen sturen moeten worden aangepast. Met alleen positieve voorlichting (educatie over wat gezond is) zijn we er niet, want het effect daarvan wordt te niet gedaan door de gebruiks stimulerende beïnvloeding vanuit de tabaksindustrie (reclame, influencers, etc.). Daar zie ik een rol voor de overheid: stel paal en perk aan die beïnvloeding, zoals ook bij traditionele tabaksproducten !

De tabaksindustrie heeft de kaart "vapen voor een rookvrije samenleving" inderdaad duivels slim gespeeld. Precies dat laat zien waar de grenzen liggen van wat een overheid vermag. Die strijd is namelijk een uiterst ongelijke: de rijke industrie die haar toekomstige inkomsten wil veilig stellen tegenover de armlastige overheid waar ook nog eens op bezuinigd wordt zodra de mogelijkheid zich voordoet. Een groot team van tabaksmedewerkers ondersteund door talloze externe adviseurs tegenover een klein groepje ambtenaren.

Daarom vind ik het belangrijk om maatregelen vanuit de overheid vooral niet te ingewikkeld te maken: hoe fijner van draad, des te meer mazen !

In dat kader zie ik ook niets in:

Dat soort regelgeving is door creatief boekhouden zo makkelijk te omzeilen: "dan laten we de winst toch neervallen in Ierland/Bermuda/ Malediven".
Een poging om dit dicht te zetten wordt al snel veel te ingewikkeld en daar mee gedoemd tot mislukken.
Klik om te vergroten...
Was ook eigenlijk meer een grapje van me, over dat winst verboden moest worden. Hoewel een semi-intentioneel grapje, want die winstprikkel (voor de verkeerde uitkomsten) is natuurlijk wel het probleem.

Verder denk ik dat er best goedwerkende non-profit constructies bedacht kunnen worden hoor! Denk aan de cannabis social clubs in Spanje.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heftig voor hem, naar zoals reeds benoemd staan er wel wat dingen in het artikel die erg naïef overkomen en eigenlijk ook wel gewoon laks. "Thieme had geen idee dat vapen schadelijk voor hem kon zijn. Daar was hij niet mee bezig." Dan doe je niet eens de moeite om kennis op te doen over wat je in je lichaam stopt. Heb het idee dat heel erg veel mensen dat niet doen en dat het ook vooral dit soort mensen zijn die in het ziekenhuis belanden door hun middelenmisbruik. "3g 3-MMC in je eentje opmaken op 1 avond kan vast geen kwaad, want het is legaal en iedereen om me heen doet het... zo werkt het, toch?" en hoppa, ineens is het super veel in het nieuws en wordt het geportretteerd alsof het een soort van alternatief is voor crack of methamfetamine of zo, omdat veel mensen kennelijk beschermd moeten worden voor hun stupiditeit m.b.v. nieuws coverage en daaropvolgende illegalisering van de NPS die ze misbruikt hebben; alsof iets pas gevaarlijk kan zijn als er in het nieuws komt dat iemand erdoor in het ziekenhuis beland is.

Na op z'n meest 9 vapes per week gebruiken over een langere periode en daardoor in het ziekenhuis belanden, doet me heel erg denken aan mensen die roekeloos 100+ ballonnen op een avond deden (voordat het massaal in het nieuws kwam) en dan perplex stonden over dat ze ineens verlamd waren en dat het kennelijk allemaal niet zo onschuldig is. Voordat de mainstream media er een licht op schenen, was er al genoeg informatie te vinden over de potentiële gevaren. Over vapes is er wel veel minder bekend, maar wat wel duidelijk is, is dat er dus zo weinig onderzoek naar gedaan is en dat zoveel vapen echt op eigen risico is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Plus, nieuwsmedia lichten doorgaans de meest extreme gevallen uit, en vervallen doorgaans in clichés over dit soort onderwerpen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zweevteev zei:
Over vapes is er wel veel minder bekend, maar wat wel duidelijk is, is dat er dus zo weinig onderzoek naar gedaan is en dat zoveel vapen echt op eigen risico is.
Klik om te vergroten...
Even een kritische vraag hierover: want is het dan maar aan individuele consumenten om de volledige verantwoordelijkheid te dragen?

Imo is dit juist ondersteunend aan het punt wat er wordt gemaakt: tabaksbedrijven maken jongeren verslaafd aan schadelijke producten zonder hen goed te informeren welke gevolgen dat allemaal heeft.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Even een kritische vraag hierover: want is het dan maar aan individuele consumenten om de volledige verantwoordelijkheid te dragen?

Imo is dit juist ondersteunend aan het punt wat er wordt gemaakt: tabaksbedrijven maken jongeren verslaafd aan schadelijke producten zonder hen goed te informeren welke gevolgen dat allemaal heeft.
Klik om te vergroten...
En een kritische vraag over de kritische vraag. Want je vindt het naïef van Tieme, dat hij zoveel heeft gevapet. Maar wat is dan een goede of realistische hoeveelheid vapen? En hoe had hij dat kunnen weten, was hij niet naïef? :wink:
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
tabaksbedrijven maken jongeren verslaafd aan schadelijke producten zonder hen goed te informeren welke gevolgen dat allemaal heeft.
Klik om te vergroten...
🎩💎💰💰💰🤑📈 | 🚬😮‍💨😵😵😵☠️
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#18
De pen is van je zus zei:
@Zweevteev Jongeren zijn niet zo bezig met de lange termijn en zijn er minder van bewust van dat hun acties consequenties hebben. Dit gedeelte wordt pas ongeveer op 21 jarige leeftijd ontwikkeld.
Klik om te vergroten...

Ik wel. Alleen wat ons voorgehouden werd werkte niet helemaal zo en ik bleek maar gedeeltelijk in mijn gekozen culturen te passen.

Duizenden jaren hebben we tieners laten huwen of laten dienen bij het leger of de marine (tenzij ze een Erich Von Däniken Olmeken-zeppelin vinden bestaat de luchtmacht nog niet zo lang, maar zelfs daar.

Nero bijvoorbeeld was zeventien. Ik wantrouw het wetenschappelijke onderzoek dat precies lijkt te voorspellen wat bepaalde politici willen.

Alles om de jeugd maar zo kort mogelijk te houden omdat onze volksvertegenwoordiging aanvoelt dat ze niet de natuurlijke autoriteit heeft om werkelijk over te komen bij de jeugd (en de rest van de bevolking).
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Casrus zei:
Ik wel. Alleen wat ons voorgehouden werd werkte niet helemaal zo en ik bleek maar gedeeltelijk in mijn gekozen culturen te passen.

Duizenden jaren hebben we tieners laten huwen of laten dienen bij het leger of de marine (tenzij ze een Erich Von Däniken Olmeken-zeppelin vinden bestaat de luchtmacht nog niet zo lang, maar zelfs daar.

Nero bijvoorbeeld was zeventien. Ik wantrouw het wetenschappelijke onderzoek dat precies lijkt te voorspellen wat bepaalde politici willen.

Alles om de jeugd maar zo kort mogelijk te houden omdat onze volksvertegenwoordiging aanvoelt dat ze niet de natuurlijke autoriteit heeft om werkelijk over te komen bij de jeugd (en de rest van de bevolking).
Klik om te vergroten...
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Even een kritische vraag hierover: want is het dan maar aan individuele consumenten om de volledige verantwoordelijkheid te dragen?
Klik om te vergroten...
't Is meer dat ik denk dat het belangrijk is om bewust te zijn van wat je in je lichaam stopt en dat je er niet van uit moet gaan dat producenten/verkopers het beste met je voor hebben, want dat is gewoon niet zo en bewijs daarvoor vind je in grote hoeveelheden met slechts één zoekresultaat.

Heel veel mensen gebruiken hun gezond verstand niet en daar wordt uiteraard super veel misbruik van gemaakt, wat het moeilijk maakt voor me om je vraag te beantwoorden. Sommige mensen interesseert het niet hoe slecht iets mogelijk is, totdat het henzelf of een naaste overkomt, terwijl er ook genoeg mensen zijn die de aanname doen dat iets wel veilig zal zijn, want anders zou het nooit zo makkelijk verkrijgbaar zijn, toch?

Ik kan me voorstellen dat veel mensen het onethisch vinden om (potentieel) ongezonde/gevaarlijke te verkopen aan mensen die niet in staat zijn om kritisch na te kunnen denken over wat ze in hun lichaam stoppen en de verantwoordelijkheid dus bij producenten/verkopers leggen, maar er bestaat voor mij niets iets als objectief goede of slechte daden of zo, dus ik zeg zelf niet dat verkopers de verantwoordelijkheid moeten dragen van ongezonde of gevaarlijke shit verkopen. Het is vervelend voor mensen die daar slachtoffer van worden, maar alles wat ongezond is dan maar verboden maken gaat allereerst nooit gebeuren en daarnaast vind ik het zelf oneerlijk dat de mensen die wél eigen verantwoordelijkheid nemen dan ook geen toegang meer hebben tot zulke dingen. Dat ik daar dan weer wel een oordeel over heb is omdat ik mezelf als deel van die groep beschouw en zo kan ik ook goed begrijpen dat het ook andersom kan werken en mensen bijvoorbeeld wel voorstander zijn van iets volledig verboden maken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."