Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIn het ziekenhuis door vapen: het overkwam de 19-jarige Tieme

In het ziekenhuis door vapen: het overkwam de 19-jarige Tieme

46 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Casrus zei:
Heb afgelopen december in Florida een vape gerookt met THC (die een oude vriend in mijn mond stopte). Geen idee of er ook nicotine in zat.
Klik om te vergroten...
Jij laat ook alles in je mond stoppen hé ; D

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Wel is het zo dat ongeveer driekwart van het voedselaanbod in supermarkten ongezond is. Dat bevat te veel zout, vet, of suiker, en te weinig vezels en voedingsstoffen.
Klik om te vergroten...
Lijkt mij een onderschatting.
Hoe meer bewerkt een product, des te ongezonder is het.
Daarbij, hoe meer bewerkt een product, des te duurder wordt het ten opzichte van de kosten van de ingrediënten.

Toevallig gisteren in de Washinton Post een artikel over het toenemende voorkomen van leververvetting bij jonge kinderen (pre-teen). Mogelijke oorzaak is het veranderde voedingspatroon met steeds meer bewerkte producten. En dat begint al bij de veranderingen in babymelk ("formula", klinkt als een RC trouwens).

Een doorslaggevende rol voor de overheid ligt naar mijn idee dan ook in meer voorlichting over een gezonde voeding die gebaseerd is op basis producten (onbewerkte groenten, vlees/vis/peulvruchten/noten, aardappelen/rijst etc. - gebakken basis-brood is een uitzondering) Dat itt. voorlichting die gericht is op getalletjes van calorieëen, hoeveelheden vet, carbs etc. Voorlichting die ook op scholen nuttig bestede tijd is !
Ik denk dat het rendement daarvan hoger is dan de investering in het opstellen van telkens nieuwe aanvullende regeltjes die telkens nog slinkser ontweken worden: KISS *

* KISS = Keep It Simpel Stupid

En dan het bruggetje terug naar vapen: ten opzichte van de traditionele sigaret (hoe voorzien ook van listige verslavings-accelerators) is een vape het NOG meer bewerkte product.
P
PsychojohnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er zit ook wel echt een heel groot verschil tussen de weggooi vapes met smaakjes en de 'professionelere' vapes. Die weggooi dingen zijn echt troep, en ook die goedkope zelfvullende.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Zweevteev Jongeren zijn niet zo bezig met de lange termijn en zijn er minder van bewust van dat hun acties consequenties hebben. Dit gedeelte wordt pas ongeveer op 21 jarige leeftijd ontwikkeld.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
BelowTheFlow zei:
Een doorslaggevende rol voor de overheid ligt naar mijn idee dan ook in meer voorlichting over een gezonde voeding die gebaseerd is op basis producten (onbewerkte groenten, vlees/vis/peulvruchten/noten, aardappelen/rijst etc. - gebakken basis-brood is een uitzondering) Dat itt. voorlichting die gericht is op getalletjes van calorieëen, hoeveelheden vet, carbs etc. Voorlichting die ook op scholen nuttig bestede tijd is !
Klik om te vergroten...
Dan ga je ervan uit dat mensen op basis van voorlichting zelf een bewuste en geïnformeerde keuze maken. Maar dat is dus vaak niet zo. Jongeren van 12 beginnen ook niet uit rationele overwegingen met vapen. Er zijn juist allerlei commerciële factoren die ertoe leiden dat mensen ongezonde keuzes maken. Dus ik denk dat je beter die factoren kunt verminderen.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oh zeker, ik ben het helemaal met @Neo-Shulginist eens dat ook de commerciële factoren die mensen juist richting vapen sturen moeten worden aangepast. Met alleen positieve voorlichting (educatie over wat gezond is) zijn we er niet, want het effect daarvan wordt te niet gedaan door de gebruiks stimulerende beïnvloeding vanuit de tabaksindustrie (reclame, influencers, etc.). Daar zie ik een rol voor de overheid: stel paal en perk aan die beïnvloeding, zoals ook bij traditionele tabaksproducten !

De tabaksindustrie heeft de kaart "vapen voor een rookvrije samenleving" inderdaad duivels slim gespeeld. Precies dat laat zien waar de grenzen liggen van wat een overheid vermag. Die strijd is namelijk een uiterst ongelijke: de rijke industrie die haar toekomstige inkomsten wil veilig stellen tegenover de armlastige overheid waar ook nog eens op bezuinigd wordt zodra de mogelijkheid zich voordoet. Een groot team van tabaksmedewerkers ondersteund door talloze externe adviseurs tegenover een klein groepje ambtenaren.

Daarom vind ik het belangrijk om maatregelen vanuit de overheid vooral niet te ingewikkeld te maken: hoe fijner van draad, des te meer mazen !

In dat kader zie ik ook niets in:
Neo-Shulginist zei:
Het zou beter zijn als de overheid dan gewoon verbiedt om winst te maken op zulke producten.
Klik om te vergroten...
Dat soort regelgeving is door creatief boekhouden zo makkelijk te omzeilen: "dan laten we de winst toch neervallen in Ierland/Bermuda/ Malediven".
Een poging om dit dicht te zetten wordt al snel veel te ingewikkeld en daar mee gedoemd tot mislukken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is het niet zo, dat vapen veeeeeel goedkoper is dan het roken van echte sigaretten?
Wil de overheid niet graag die accijns op tabak blijven incasseren zodat dat vapen afgekraakt wordt om al de vapers weer terug aan die dure tabaksproducten te krijgen?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."