Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums‘De rauwe rafelrandjes van XTC’

‘De rauwe rafelrandjes van XTC’

41 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Wat bedoel je met een epidemiologisch perspectief…🤔 Dat gaat toch over verspreiden van ziekten en das toch niet wat drugs doet (ofnaja, misschien met aids en naalden maar dat ffkes buiten beschouwing).
Klik om te vergroten...
Epidemiologie is een vakgebied wat kijkt naar het voorkomen van ziektes in de samenleving (en poogt die te verminderen). Daarbij gaat het niet alleen om overdraagbare ziektes, maar ook over gezondheidseffecten die gerelateerd zijn aan obesitas bijvoorbeeld, of dus drugsgebruik. In het laatste geval wordt er dan gesproken over niet-overdraagbare aandoeningen :wink:

Mijn punt is dus dat de epidemiologie inherent drugsgebruik beschouwt als een ziekelijke verschijning. Daarbij dus de culturele, emotionele en sociale aspecten van drugsgebruik negerend.

Hoewel.. epidemiologen kijken ook nog wel naar culturele en emotionele factoren die bijdragen aan drugsgebruik. Maar alleen om te begrijpen hoe die factoren veranderd kunnen worden om zo de ziektelast te verkleinen. Dat vind ik dus een nogal kil en objectiviserend perspectief wat geen recht doet aan de menselijkheid van de 'studie-objecten'. :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Wat bedoel je met een epidemiologisch perspectief…🤔 Dat gaat toch over verspreiden van ziekten en das toch niet wat drugs doet (ofnaja, misschien met aids en naalden maar dat ffkes buiten beschouwing).
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Epidemiologie is een vakgebied wat kijkt naar het voorkomen van ziektes in de samenleving (en poogt die te verminderen). Daarbij gaat het niet alleen om overdraagbare ziektes, maar ook over gezondheidseffecten die gerelateerd zijn aan obesitas bijvoorbeeld, of dus drugsgebruik. In het laatste geval wordt er dan gesproken over niet-overdraagbare aandoeningen :wink:

Mijn punt is dus dat de epidemiologie inherent drugsgebruik beschouwt als een ziekelijke verschijning. Daarbij dus de culturele, emotionele en sociale aspecten van drugsgebruik negerend.

Hoewel.. epidemiologen kijken ook nog wel naar culturele en emotionele factoren die bijdragen aan drugsgebruik. Maar alleen om te begrijpen hoe die factoren veranderd kunnen worden om zo de ziektelast te verkleinen. Dat vind ik dus een nogal kil en objectiviserend perspectief wat geen recht doet aan de menselijkheid van de 'studie-objecten'. :wink:
Klik om te vergroten...
En side-note, Esther Croes is dus ook arts-epidemioloog :wink:

https://www.trimbos.nl/over-trimbos/medewerkers/esther-croes/
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zeehond zei:
Gek hè dat mijn vertrouwen in heel veel instanties, overheid en media al een tijdje verdwenen is.
Klik om te vergroten...
Volledig met je eens, behalve dit deel natuurlijk. Trimbos is ook regelmatig erg kritisch op de overheid, bijvoorbeeld met betrekking tot de tabakslobby.

Die onafhankelijkheid wordt best wel gewaarborgd en daar hebben wij burgers dus ook echt invloed op. Bv door in zo’n commissie te gaan. Of we zouden dus wel allemaal kunnen mailen, opheldering vragen en kaders meegeven die we nu noemen (onderbouwing, tegenspraak, etc.) in plaats van alleen hier ons beklag doen.

www.trimbos.nl

Onafhankelijkheid

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk kennisinstituut. In de uitvoering van al onze werkzaamheden staat onze wetenschappelijke integriteit op de eerste plaats.
www.trimbos.nl www.trimbos.nl


Instituties wantrouwen zonder eerst dit soort zooi degelijk uit te zoeken en uit te proberen heb ik niks mee. Als daarna blijkt dat ze dit bijvoorbeeld inderdaad in opdracht van doen en niet openstaan voor kritiek, dan vind ik dat er wat valt te zeggen over hun integriteit. Niet als we het alleen oneens zijn of onderbouwing missen maar daar niets mee doen.

Neo-Shulginist zei:
Mijn punt is dus dat de epidemiologie inherent drugsgebruik beschouwt als een ziekelijke verschijning. Daarbij dus de culturele, emotionele en sociale aspecten van drugsgebruik negerend.
Klik om te vergroten...
Aaaaah oke oke nou volg ik je. Wist ook niet dat het over meer ging dan alleen “epidemische” ziekten. Vrij letterlijk gaat het natuurlijk wel over iets dat snel verspreidt.
Daarmee inderdaad wel extra kut om een sociologisch perspectief toe te voegen zonder die wetenschap echt goed te raadplegen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeehond zei:
Gek hè dat mijn vertrouwen in heel veel instanties, overheid en media al een tijdje verdwenen is.
Klik om te vergroten...
Snap ik echt niks van. Jij bent er zeker ook zo eentje die van die conspiracy theories gelooft over dat er bijvoorbeeld kernkoppen liggen op vliegbasis Volkel!

www.omroepbrabant.nl

Stiekem op de foto met een atoombom op vliegbasis Volkel

Een foto van tientallen militairen die trots poseren rondom een atoombom. Dat ontdekten de onderzoeksjournalisten van Bellingcat bij een speurtocht op internet. Het zou een 'dummy' kunnen zijn maar niemand weet het zeker. Het Ministerie van Defensie in Den Haag houdt het op een trainingsmodel...
www.omroepbrabant.nl
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Volledig met je eens, behalve dit deel natuurlijk. Trimbos is ook regelmatig erg kritisch op de overheid, bijvoorbeeld met betrekking tot de tabakslobby.

Die onafhankelijkheid wordt best wel gewaarborgd en daar hebben wij burgers dus ook echt invloed op. Bv door in zo’n commissie te gaan. Of we zouden dus wel allemaal kunnen mailen, opheldering vragen en kaders meegeven die we nu noemen (onderbouwing, tegenspraak, etc.) in plaats van alleen hier ons beklag doen.

www.trimbos.nl

Onafhankelijkheid

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk kennisinstituut. In de uitvoering van al onze werkzaamheden staat onze wetenschappelijke integriteit op de eerste plaats.
www.trimbos.nl www.trimbos.nl


Instituties wantrouwen zonder eerst dit soort zooi degelijk uit te zoeken en uit te proberen heb ik niks mee. Als daarna blijkt dat ze dit bijvoorbeeld inderdaad in opdracht van doen en niet openstaan voor kritiek, dan vind ik dat er wat valt te zeggen over hun integriteit. Niet als we het alleen oneens zijn of onderbouwing missen maar daar niets mee doen.


Aaaaah oke oke nou volg ik je. Wist ook niet dat het over meer ging dan alleen “epidemische” ziekten. Vrij letterlijk gaat het natuurlijk wel over iets dat snel verspreidt.
Daarmee inderdaad wel extra kut om een sociologisch perspectief toe te voegen zonder die wetenschap echt goed te raadplegen.
Klik om te vergroten...
Hier heb je gelijk in hoor!
Bedankt voor de nuance die je aanbrengt.
M’n gevoel verandert hierdoor niet, maar het is goed dat je dit benoemt.

Ik zal voorzichtig zijn met het delen van m’n gevoel zonder dat ik zaken goed uitgezocht heb.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeehond zei:
Hier heb je gelijk in hoor!
Bedankt voor de nuance die je aanbrengt.
M’n gevoel verandert hierdoor niet, maar het is goed dat je dit benoemt.

Ik zal voorzichtig zijn met het delen van m’n gevoel zonder dat ik zaken goed uitgezocht heb.
Klik om te vergroten...
Wat een reactie. Wat een man😍

En ik snap je gevoel wel hoor! Deel hem ook deels. Naar smaakje gewoon dit “blog”. Van de aankondiging van de komende blog word ik niet blijer.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Er is ook geen ruimte voor het plaatsen van een reactie. Je kan alleen het beste wijffie mailen ([email protected] voor wie durft), maar die reacties deelt ze vermoedelijk niet met de lezers van het artikel waardoor het super onevenwichtig blijft.
Klik om te vergroten...
Zullen we Esther Croes vragen om op dit topic (of de inhoud) te reageren?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Zullen we Esther Croes vragen om op dit topic (of the inhoud) te reageren?
Klik om te vergroten...
Zat ik ook aan te denken. Even tijdelijk email accountje aan maken! Punt is alleen: de LEZERS moeten dat ook lezen/meekrijgen…

Heb er zelf even geen tijd voor maar onderschrijf dit idee😂
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Punt is alleen: de LEZERS moeten dat ook lezen/meekrijgen…
Klik om te vergroten...
Dat gaat lastig worden. We kunnen dezelfde retorische trucs gebruiken als mevrouw Croes (die me overigens wel oprecht lijkt), maar we hebben niet de autoriteit van een “arts-epidemioloog” en “projectleider van de Monitor Drugsincidenten”.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gisteren was ik erg geboeid door de discussie over het artikel van Esther Croes. Hoe gevaarlijk is ecstacy nou echt? Dat is een vraag die zeker relevant is voor leden van dit forum. Daarom lijkt het mij een goed idee om te kijken of dokter Croes bereid zou zijn tot een gedachtewisseling. Van mijn kant ben ik bereid om er werk van te maken.

We zitten buiten kantoortijden, dus dit wordt een projectje voor maandag. Voor die tijd zou ik graag willen horen of er animo is voor een gedachtewisseling (vorm nader te bepalen). Je kunt bijvoorbeeld dit bericht liken of een suggestie maken. Voordat ik een email opstel heb ik ook de goedkeuring en/of input van een mod nodig. Een gedachtewisseling kan voor beide partijen een verrijking zijn, dus dit lijkt me wel het proberen waard.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Zat ik ook aan te denken. Even tijdelijk email accountje aan maken! Punt is alleen: de LEZERS moeten dat ook lezen/meekrijgen…

Heb er zelf even geen tijd voor maar onderschrijf dit idee😂
Klik om te vergroten...
Punt is vooral dat als je tegen de status quo wil pleiten, dat je dan niet wegkomt met rommelig geformuleerde beweringen op basis van wankele onderzoeken binnen beperkte perspectieven.

Dan moet je veel meer je best doen om mensen te overtuigen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Epidemiologie is een vakgebied wat kijkt naar het voorkomen van ziektes in de samenleving (en poogt die te verminderen). Daarbij gaat het niet alleen om overdraagbare ziektes, maar ook over gezondheidseffecten die gerelateerd zijn aan obesitas bijvoorbeeld, of dus drugsgebruik. In het laatste geval wordt er dan gesproken over niet-overdraagbare aandoeningen :wink:

Mijn punt is dus dat de epidemiologie inherent drugsgebruik beschouwt als een ziekelijke verschijning. Daarbij dus de culturele, emotionele en sociale aspecten van drugsgebruik negerend.

Hoewel.. epidemiologen kijken ook nog wel naar culturele en emotionele factoren die bijdragen aan drugsgebruik. Maar alleen om te begrijpen hoe die factoren veranderd kunnen worden om zo de ziektelast te verkleinen. Dat vind ik dus een nogal kil en objectiviserend perspectief wat geen recht doet aan de menselijkheid van de 'studie-objecten'. :wink:
Klik om te vergroten...

Even los van de hele discussie die onder deze post ontstaan was en die ik (ja, nu pas) even terug aan het lezen ben (interessant!). Wordt drugsgebruik echt onder de ‘niet-overdraagbare aandoeningen’ geschaard? Huh?

In mijn proefschrift refereerde ik met die term standaard naar volksziekten als kanker (waarover mijn werk ging), hart- en vaatziekten, diabetes, luchtwegaandoeningen, neurologische aandoeningen etc.

Of bedoel je dan verslaving, als chronische (hersen)ziekte? Lijkt me sterk dat er naar drugsgebruik zelf wordt verwezen als een niet-overdraagbare aandoening. 😅 Maar wel dus?

Zou echt super weird zijn als de epidemiologie het gedrag (‘drugs gebruiken’) zelf per definitie als pathologisch beschouwt. Als dat zo is, is dat echt enorm scheef, lol. Geldt dat dan ook voor het gebruiken van alcohol, ongeacht de mate waarin? Of gamen? Eten? Zijn dat ook niet-overdraagbare aandoeningen? 🤣 Maar oké, was hierdoor even afgeleid, ik ga weer verder bijlezen!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Dat gaat lastig worden. We kunnen dezelfde retorische trucs gebruiken als mevrouw Croes (die me overigens wel oprecht lijkt), maar we hebben niet de autoriteit van een “arts-epidemioloog” en “projectleider van de Monitor Drugsincidenten”.
Klik om te vergroten...

Ik ben ‘doctor in de Sociale Gezondheidswetenschappen’. 😂😂😂 Maar ik blijf liever anoniem in relatie tot dit forum, mijn eigen onderzoek had totaal niks met drugs te maken, en ik ben een luie donder die mijn eigen topic nu pas verder aan het afstruinen is.

Wel heel cool dat je er werk van wil(de?) maken!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Maar ik blijf liever anoniem in relatie tot dit forum
Klik om te vergroten...
Dat begrijp ik hoor. En echte wetenschappers zoals Esther Croes weten waarschijnlijk toch wel dat de sociale wetenschappen niet zoveel voorstellen 😉
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Even los van de hele discussie die onder deze post ontstaan was en die ik (ja, nu pas) even terug aan het lezen ben (interessant!). Wordt drugsgebruik echt onder de ‘niet-overdraagbare aandoeningen’ geschaard? Huh?

In mijn proefschrift refereerde ik met die term standaard naar volksziekten als kanker (waarover mijn werk ging), hart- en vaatziekten, diabetes, luchtwegaandoeningen, neurologische aandoeningen etc.

Of bedoel je dan verslaving, als chronische (hersen)ziekte? Lijkt me sterk dat er naar drugsgebruik zelf wordt verwezen als een niet-overdraagbare aandoening. 😅 Maar wel dus?

Zou echt super weird zijn als de epidemiologie het gedrag (‘drugs gebruiken’) zelf per definitie als pathologisch beschouwt. Als dat zo is, is dat echt enorm scheef, lol. Geldt dat dan ook voor het gebruiken van alcohol, ongeacht de mate waarin? Of gamen? Eten? Zijn dat ook niet-overdraagbare aandoeningen? 🤣 Maar oké, was hierdoor even afgeleid, ik ga weer verder bijlezen!
Klik om te vergroten...
Nee, ik zei het volgende:
Neo-Shulginist zei:
Epidemiologie is een vakgebied wat kijkt naar het voorkomen van ziektes in de samenleving (en poogt die te verminderen). Daarbij gaat het (..) om (..) gezondheidseffecten die gerelateerd zijn aan (..) drugsgebruik. In het laatste geval wordt er dan gesproken over niet-overdraagbare aandoeningen :wink:
Klik om te vergroten...
Drugsgebruik is geen ziekte volgens epidemiologen, maar gezondheidseffen door drugsgebruik wel. En verslaving ook. Aangezien epidemiologen alleen de ziektelast van drugsgebruik bestuderen, bekijken ze drugsgebruik in de samenleving dus per definitie als een ziekelijke verschijning. Dat verklaart dus waarom mensen zoals Esther Croes zich blind staren op die ene xtc-dode die jaarlijks valt, maar dat ze geen oog hebben voor de sociale, culturele en emotionele waarde van honderdduizenden anderen die jaarlijks genieten van hun pil.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Dat begrijp ik hoor. En echte wetenschappers zoals Esther Croes weten waarschijnlijk toch wel dat de sociale wetenschappen niet zoveel voorstellen 😉
Klik om te vergroten...
Ik vind natuurwetenschappen best overrated. Ja, ze kunnen heel indrukwekkende hoeveelheden significante cijfers meten en met zeer kleine p-values uitrekenen hoe bepaalde fenomenen met elkaar verband houden. MAAR, dat kan alleen in kunstmatige omgevingen waarin alle andere factoren worden weggecijferd.

Zo sprak ik laatst een promovendus in de plantkunde die enorm ingewikkelde onderzoeken deed naar het optimaliseren van de nutriënten-absorptie van maisplanten. Toen vroeg ik aan haar of ze in haar PhD ook nog een natural experiment deed om te kijken of de optimalisatie van mais-voeding zich ook zo gedraagt in de bodem (aangezien haar aanbevelingen zo ook gebruikt zullen worden). Daarop zei ze: 'oh, nee, nee! Dan zou ik met veel meer factoren rekening moeten houden!'

En dat is dus een groot probleem met dat soort wetenschappen. Ze nemen realisme als ontologie en lineair reductionisme als epistemologie, maar reflecteren daar niet op, en extrapoleren vervolgens hun bevindingen naar contexten waar zulke ontologieën en epistemologieën mogelijk helemaal niet zo passend zijn. En dan nog het lef hebben dat sociaal wetenschappers niet zeker zijn over hun bevindingen omdat ze allerlei factoren niet kunnen uitsluiten.. Dat klopt natuurlijk. Maar dat is wel hoe de wereld werkt. En (goede) sociaal wetenschappers reflecteren op de beperkingen die voortvloeien uit de methodologie.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ik vind natuurwetenschappen best overrated.
Klik om te vergroten...
Mijn bericht was ook meer een misschien niet zo geslaagd grapje naar @Roze Olifant toe. Ik kom zelf uit de sociale wetenschappen, dus dat was de subtext. Verder heb ik heel veel respect voor iedereen die een doctoraat tot een goed einde kan brengen. Wat een klus zeg.

Mijn vrouw is een ‘serieuze wetenschapper’ en daarom weet ik dat de meeste serieuze wetenschappers niet alleen de geesteswetenschappen maar ook de sociale wetenschappen zien als semi-onzin — de naam wetenschap niet waard zeg maar — maar dat is niet zo zeer mijn mening.

Maar laat ik voor de grap eens doorvragen: welke vorm van kennis vind jij wel betrouwbaar @Neo-Shulginist ? 😉

Ik ben zelf eigenlijk sceptisch over bijna alles.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Nee, ik zei het volgende:

Drugsgebruik is geen ziekte volgens epidemiologen, maar gezondheidseffen door drugsgebruik wel. En verslaving ook. Aangezien epidemiologen alleen de ziektelast van drugsgebruik bestuderen, bekijken ze drugsgebruik in de samenleving dus per definitie als een ziekelijke verschijning. Dat verklaart dus waarom mensen zoals Esther Croes zich blind staren op die ene xtc-dode die jaarlijks valt, maar dat ze geen oog hebben voor de sociale, culturele en emotionele waarde van honderdduizenden anderen die jaarlijks genieten van hun pil.
Klik om te vergroten...

Aaah, thanks voor de uitleg. Ik las/interpreteerde fout. Misschien moet ik niet meer zo laat oude topics doorspitten. 😂 Honderd procent agree verder.

OtherShore zei:
Mijn bericht was ook meer een misschien niet zo geslaagd grapje naar @Roze Olifant toe. Ik kom zelf uit de sociale wetenschappen, dus dat was de subtext. Verder heb ik heel veel respect voor iedereen die een doctoraat tot een goed einde kan brengen. Wat een klus zeg.
Klik om te vergroten...

Haha, no problem! 😊 Ik snap je opmerking goed, hoor, grapje of niet. Als ‘sociale wetenschappers’ krijgen we die opmerking natuurlijk vaak, en ik zie de kern van waarheid in die zienswijze ook wel (mijn vader is gepensioneerd wiskundige/statisticus en keek regelmatig met een frons naar wat wij statistisch deden, dingen die in mijn vakgebied normaal waren vond hij maar vreemd…). Wel heeft iedere wetenschap gewoon zo zijn eigen zwaktes. Ook natuurwetenschappen zoals @Neo-Shulginist hierboven uitlegt.

Ik moet zeggen, ik vind de sociale/geesteswetenschappen en de psychologie/psychiatrie specifiek ook vanwege dat ‘vage’ randje eraan juist interessant. Wat waarschijnlijk tevens de reden is dat ik met drugs experimenteer, dingen die heel moeilijk te vangen zijn in cijfers en hokjes, zijn extra boeiend. Dat betekent niet dat we helemaal moeten ophouden die dingen wel zo goed mogelijk proberen te vangen in cijfers en hokjes. :) Maar de ruimte en onzekerheid die overblijft is stiekem juist wat het interessant maakt, dat zul jij met jouw achtergrond dan ook zeker beamen. Skeptisch zijn is altijd goed! (Alleen zie ik mensen vaak té skeptisch zijn en/of niet skeptisch genoeg zijn op i.m.o. dan precies de verkeerde zaken, maar dat is weer een andere discussie en hier niet aan de orde.)

Een doctoraat zou ik trouwens afraden aan iedereen die het niet écht wil, inderdaad een grote klus en over geesteswetenschappen gesproken, ik heb het zelf niet wetenschappelijk onderzocht maar de huidige academische context op veel plekken is niet perse een mentaal heel gezonde omgeving voor veel PhD-studenten. Maar goed, die rant zal ik hier iedereen besparen. 😅 Off-topic.

OtherShore zei:
Mijn vrouw is een ‘serieuze wetenschapper’ en daarom weet ik dat de meeste serieuze wetenschappers niet alleen de geesteswetenschappen maar ook de sociale wetenschappen zien als semi-onzin, de naam wetenschap niet waard zeg maar, maar dat is niet zo zeer mijn mening.
Klik om te vergroten...

Wat doet je vrouw en wat is jouw achtergrond? Just curious. Zoals ik net al schreef, mijn vader is van de exacte kant, dus ik ken die frons wel. Toch ziet mijn vader ook in dat sociale wetenschappen serieus zijn, en dat we op statistisch/wiskundig én inhoudelijk vlak roeien met de beste riemen die we hebben.

Ik was ooit voor een paper met een wat ingewikkeldere statistische analyse (mixed-effects models/multilevelanalyse voor longitudinale data, voor kenners xD) bij een statisticus voor wat hulp. Zulke data is gewoon complexe shit, wil je daar iets zinnigs aan antwoorden op onderzoeksvragen uit kunnen krijgen. Ook die man was licht skeptisch, we hadden daar op een zeker moment een gesprek over. Hij zei (over het toepassen van statistische methoden in de sociale wetenschappen): ‘Het is een beetje als democratie. We weten dat het niet ideaal is, maar er is nog geen beter alternatief voor handen.’ 😁 Gevaarlijke opmerking misschien politiek gezien, lol, maar ik snap hem wel.

Geen enkele wetenschap is heilig. Maar er bestaan naar mijn idee geen wetenschappen die echt (semi-)onzin zijn. Als exacte/natuurwetenschapper doe je andere wetenschappen tekort door zoiets te zeggen vind ik. We doen wat we kunnen, en daar maken we vooruitgang in. Dit hele proces van nog niets weten naar in elk geval méér dan niets weten is wetenschap.

OtherShore zei:
Maar laat ik voor de grap eens doorvragen: welke vorm van kennis vind jij wel betrouwbaar @Neo-Shulginist ? 😉

Ik ben zelf eigenlijk sceptisch over bijna alles.
Klik om te vergroten...

Haha, interessante brede vraag wel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
dingen die heel moeilijk te vangen zijn in cijfers en hokjes, zijn extra boeiend.
Klik om te vergroten...
Ja, ik weet er alles van 🙂 Uiteindelijk ben ik daarom ook in de geesteswetenschappen terecht gekomen. Maar dat was niet zo ideaal toen ik een PhD wilde doen, omdat ik de financiering niet rond kreeg voor mijn obscure onderwerp. Heb het nog een jaartje volgehouden, maar toen toch de handdoek in de ring gegooid. Doorgaan met psychologie was achteraf misschien een pragmatische keuze geweest.

Roze Olifant zei:
Wat doet je vrouw?
Klik om te vergroten...
Dat moet ik helaas een beetje vaag houden, want ze is redelijk bekend (in het wereldje dan, ben best wel trots 🙂). Maar denk aan medisch laboratorium onderzoek.

Roze Olifant zei:
wat is jouw achtergrond?
Klik om te vergroten...
Psychologie en religie wetenschappen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Maar laat ik voor de grap eens doorvragen: welke vorm van kennis vind jij wel betrouwbaar @Neo-Shulginist ? 😉

Ik ben zelf eigenlijk sceptisch over bijna alles.
Klik om te vergroten...
Alles waar ik het mee eens ben? 😂

Nee ik zie betrouwbaarheid meer als een spectrum van onwaarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk. En je hebt gewoon allerlei verschillende perspectieven die allemaal leiden tot andere observaties. Hoe je daar chocolade van maakt is een kwestie van dingen aan elkaar rationaliseren. Dus uiteindelijk weten we helemaal niks, maar kunnen we het wel proberen eens te worden over bepaalde zienswijzen en denkwijzen die we dan zo zorgvuldig mogelijk proberen uit te pluizen en ontkrachten.

Waar ik wel echt een totale allergie voor heb zijn uitspraken als "dat is toch gewoon zo?"

Zoiets zeggen is echt de perfecte manier om mij op de kast te jagen 🤣

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."