Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat designerdrugs met je doen: eerst de euforie, dan de psychoses

Wat designerdrugs met je doen: eerst de euforie, dan de psychoses

82 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#1
PsyTekz zei:
Dus moraal van het verhaal. Jouw stelling dat 3-mmc de zwakste drug is kan je nu toch wel terug nemen en toegeven dat het een foute redenering was.

Zelf ook gekke periodes gekend met wekelijks xtc en amfetamine gebruik maar weet nog met 1ste malen 3-mmc tijdens die misbruikperiode dat ik uit mijn dak ging rushen.

De 1ste keer stuurde een vendor 100 x 1 gratis gram 3-mmc per klant uit en dat was echt topspul. Een jaar later nog weinig zo'n goeie 3-mmc tegengekomen.
Klik om te vergroten...
Ja ik heb inderdaad niet echt rekening gehouden met mijn tolerantie want dit is voor mij zo normaal dat ik er niet eens over nadenk. Ik wil dat best terug nemen ja. maar blijf erbij dat de hoeveelheid milligrammen die je bij 3-mmc moet nemen bijzonder hoog is vergeleken met andere drugs (vooral met cathinones). Daarom is het naar mijn mening een niet potente drug. De term zwak is nogal relatief.. ik kan wel degelijk hard gaan op 3-mmc. heb dit ook ervaren met het nemen van ~600 milligram in 1 uur, maar daarom vind ik het dus zwak want dan heb ik al bijna 2/3e gram op in korte tijd.

De eerste paar keer dat ik 3-mmc heb gedaan vond ik het ook wel echt lekker. had toen een halve ons besteld en toen was de pret al snel over. Baal er achteraf van dat ik het niet heb gekocht toen het nog legaal was.. 8 euro de gram voor top kwaliteit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#2
Designerdrugs is inderdaad een veel te algemene term, niet alleen vanwege de enorme verschillen in stofgroepen, maar ook enorme verschillen in hoe lang ze al op de markt zijn. Het is niet allemaal kat en muisspel, er zijn ook stofjes die simpelweg niet eerder populair waren.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Manu76 zei:
Ik weet niet zeker, maar steeds vaker krijg ik het gevoel, dat jeugd van tegenwoordig veel makkelijker over cocaĂŻne denkt dan generatie terug.
Sterkte man, ik denk zelf bij moeilijk te controleren shit: alles of niets! Niets, is even tanden op elkaar en dan is het makkelijker dan full time verdoven.

Don Gym!
Klik om te vergroten...
Over alle drugs. Bovenstaand artikel is daar voorbeeld van. Ik zie dit al 10 jaar om me heen gebeuren en het wordt alleen maar erger. Dacht dat het een generatie dingetje was maar als ik kijk hoe de 18 jarigen van nu er mee omgaan.. nait best
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Ik weet niet zeker, maar steeds vaker krijg ik het gevoel, dat jeugd van tegenwoordig veel makkelijker over cocaĂŻne denkt dan generatie terug.
Sterkte man, ik denk zelf bij moeilijk te controleren shit: alles of niets! Niets, is even tanden op elkaar en dan is het makkelijker dan full time verdoven.

Don Gym!
Klik om te vergroten...
Ik weet niet hoe de jeugd van een generatie terug over drugs dacht(ik ben 20) maar ik kan wel zeggen dat sinds 2020 iedereen om me heen er simpeler over na is gaan denken(alle drugs, niet alleen coke). Alleen is de ene persoon er nu vanaf en de ander is er in doorgeslagen. Mensen die nu al 2+ jaar lang elk weekend aan de drugs zitten en gewoon niet de consequenties in kunnen zien.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Gelato43 zei:
Ik weet niet hoe de jeugd van een generatie terug over drugs dacht(ik ben 20) maar ik kan wel zeggen dat sinds 2020 iedereen om me heen er simpeler over na is gaan denken(alle drugs, niet alleen coke). Alleen is de ene persoon er nu vanaf en de ander is er in doorgeslagen. Mensen die nu al 2+ jaar lang elk weekend aan de drugs zitten en gewoon niet de consequenties in kunnen zien.
Klik om te vergroten...
Eerste keer dat ik cocaĂŻne heb gezien (op een brok na van een verkoper in Colombia die ik even in mijn handen had), was ik 40 jaar volgens mij.
Zelf heb ik in mijn directe omgeving veel wiet gezien en deed iedereen aan alcohol op een gegeven moment.
HeroĂŻne, XTC, MDMA, of 3mmc ed heb ik nog nooit gezien trouwens op wat fotos online na.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Volgens mij gaat het artikel eerder over een voorbeeld hoe een verslaving tot stand komt en hoe een verslaving er aan toegaat, en dat dat risico vaak en steeds vaker voorkomt bij deze middelen.
Klik om te vergroten...
De titel is van artikel is letterlijk “Wat designerdrugs met je doen” en er wordt steeds verwezen naar designerdrugs in het algemeen en de regelgeving daaromtrent. Het artikel claimt dus wel degelijk over meer te gaan dan de ervaringen van 4 jongens. De suggestie tussen de regels door is dat die ervaringen soort van representatief zijn en dat trek ik, als het om designerdrugs in het algemeen gaat, in twijfel.

Kijk, ze hadden ook kunnen zeggen: hier is het verhaal van 4 mensen verslaafd aan 4-mmc/3-mmc in het oosten van het land 😉 (en dan was het een prima artikel geweest) maar nu doen ze net alsof het over designerdrugs in het algemeen gaat.
G
Gelato43Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Eerste keer dat ik cocaĂŻne heb gezien (op een brok na van een verkoper in Colombia die ik even in mijn handen had), was ik 40 jaar volgens mij.
Zelf heb ik in mijn directe omgeving veel wiet gezien en deed iedereen aan alcohol op een gegeven moment.
HeroĂŻne, XTC, MDMA, of 3mmc ed heb ik nog nooit gezien trouwens op wat fotos online na.
Klik om te vergroten...
Mijn eerste joint was op 15 en de eerste keer dat ik hard drugs had gezien was 16, ketamine. Ik ging ook toen niet met de beste mensen om moet ik zeggen. Vanaf toen ging het hard, miauw, speed, xtc, coke, 2cb eta etc zag ik allemaal heel snel voorbijkomen in die tijd. De eerste keer dat ik zelf echt hard drugs heb gebruikt was ik 18, miauw. Gelukkig was ik 18 en niet 16 of 17. Denk dat het die tijd met die mensen nog wel een fout had af kunnen lopen die tijd. Ik spreek al die mensen niet meer van die tijd maar zelfs in mijn kleine cirkel word er genoeg gebruikt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Is dat zo? Het artikel gaat letterlijk over een man, Kay, en 3 van zijn vrienden die allemaal behoorlijk onderdoor zijn gegaan aan het gebruik van ‘miauw’ (en speed en mdma trouwens, voor alle volledigheid). De suggestie wordt gewekt dat zij een representatief voorbeeld vormen van alle mensen die ‘designerdrugs’ gebruiken, maar die claim wordt niet onderbouwd. Daarom vind ik het artikel bangmakerij, want de suggestie is dat het gebruik van ‘designerdrugs’ altijd tot problemen leidt en dat klopt niet, want 1) sommige designerdrugs zijn waarschijnlijk vrij onschadelijk en 2) zelfs schadelijke designerdrugs worden door veel mensen wel op een verstandige manier gebruikt.
Klik om te vergroten...
Maar er staat toch nergens dat dit met de meeste gebruikers gebeurt? Volgens mij gaat het artikel eerder over een voorbeeld hoe een verslaving tot stand komt en hoe een verslaving er aan toegaat, en dat dat risico vaak en steeds vaker voorkomt bij deze middelen.

OtherShore zei:
Helaas worden al die middelen in het artikel op één hoop gegooid.
Klik om te vergroten...
Er wordt inderdaad niet uitgeweken naar de andere minder schadelijke designer drugs, maar volgens mij is dat helemaal niet relevante voor dit artikel. Dat was anders geweest als het over het fenomeen designerdrugs an sich zou gaan denk kk

FredKroket zei:
Waar lees je die claim dan?
Klik om te vergroten...
Ja dit dus

OtherShore zei:
Okay, eens! Het gaat soms zeker mis, dus daar mag ook over bericht worden.
Klik om te vergroten...
Precies. Ben het wel met je eens dat over de hele linie er weinig wordt bericht over de positieve drugservaringen e.d. Of met daadwerkelijke feitelijke informatie over drugs, drugsgebruik en de gevolgen. Dus ik snap je gevoel wel bij het artikel als je dat feit er in meeneemt, maar volgens mij is er niet per se veel mis met dit artikel zelf.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
De titel is van artikel is letterlijk “Wat designerdrugs met je doen” en er wordt steeds verwezen naar designerdrugs in het algemeen en de regelgeving daaromtrent. Het artikel claimt dus wel degelijk over meer te gaan dan de ervaringen van 4 jongens. De suggestie tussen de regels door is dat die ervaringen soort van representatief zijn en dat trek ik, als het om designerdrugs in het algemeen gaat, in twijfel.

Kijk, ze hadden ook kunnen zeggen: hier is het verhaal van 4 mensen verslaafd aan 4-mmc/3-mmc in het oosten van het land 😉 (en dan was het een prima artikel geweest) maar nu doen ze net alsof het over designerdrugs in het algemeen gaat.
Klik om te vergroten...
Je leest wat je wil lezen vind ik.

Ik snap de tendens van bangmakerij artikelen uit de media maar dit is er niet 1 van naar mijn mening.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
FredKroket zei:
Ik snap de tendens van bangmakerij artikelen uit de media maar dit is er niet 1 van naar mijn mening.
Klik om te vergroten...
Op zich vind ik de ervaringen van de 4 jongens goed weergegeven. Ik heb alleen moeite met de omkadering, alsof het over designerdrugs in het algemeen gaat. Ach ja, daar hoef je niet zoveel gewicht aan te geven natuurlijk en dan heb je op zich een prima artikel, maar ik geef er wel veel gewicht aan 😅
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#11
FredKroket zei:
www.nrc.nl

Wat designerdrugs met je doen: eerst de euforie, dan de psychoses. ‘Ik werd er schuw en achterbaks van’

Designerdrugs: Het gebruik van designerdrugs is fors toegenomen. Kay en zijn vrienden gebruiken al jaren. „Ik verliet feestjes om in mijn eentje te snuiven. Ik wilde alle 3-MMC voor mezelf hebben.”
www.nrc.nl www.nrc.nl
Klik om te vergroten...
zoals gewoonlijk weer incompleet tenenkrommend artikel dat zich enkel op enkele 4-mmc analogen focust. en dan ook nog de minst potentie cathinone van allemaal erin zetten. sterker nog, niet eens 1x het woord cathinone in het hele artikel. laat staan pyrro's die letterlijk 100x gevaarlijker zijn dan 3-mmc.
ik word zo moe van dit soort artikelen. ze geven je eigenlijk helemaal geen informatie. alleen maar drugs = bad. alle stoffen waar je echt voor moet uitkijken ten opzichte van de ultra zwakke 3-mmc weg laten, niks over pyrros uiteraard.

daarnaast dat je psychotisch word als je 3 nachten doorhaalt op een stim, tja zo kan dat nou eenmaal werken met slaaptekort... zelfs nuchter gaat dat niet lang goed. het meest hilarische van alles zijn de mensen die ff een "puntje 3m" nemen en er dan weer tegen aan kunnen. zijn dit kinderen van 12? Ik had een tijdje terug 2 100mg lijnen 3m genomen, had nauwelijks tot geen enkel effect. een tosti had me nog meer energie gegeven. terwjl t bij oraal altijd prima werkt. dan nog is het zo extreem zwak dat je al snel bommetjes van 500mg moet nemen.

zoals gewoonlijk dus weer het zoveelste artikel over de mensen die duidelijk niet tegen drugs kunnen, mentaal instabiel zijn, te jong zijn, en die het waarschijnlijk dagelijks gebruiken. en vooral... heel veel angst inpraten ipv voorlichten. ik vind dit soort artikelen echt om te janken.
maar goed ik denk dat het maar beter is om "jongeren" niet op meer ideeen (die veel beter, goedkoper en leuker zijn) te brengen en zo'n kut artikel te schrijven.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
ILoveRCs zei:
ultra zwakke 3-mmc weg laten, niks over pyrros uiteraard.
Klik om te vergroten...

Omdat pyrros de meth is onder de designer stimulanten en veel minder gebruikt word.
Artikel gaat vooral over 3-mmc en waarom?
Het heeft na de 4-mmc ban aan populariteit gewonnen en elke gemiddelde straatdealer heeft het aan zijn menu toegevoegd.
Het is gewoon link spul door het verslavingsrisico.
Het aantal "miauw" gebruikers zal zeker een heel pak hoger liggen dan de "flakka" gebruikers.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#13
PsyTekz zei:
Omdat pyrros de meth is onder de designer stimulanten en veel minder gebruikt word.
Artikel gaat vooral over 3-mmc en waarom?
Het heeft na de 4-mmc ban aan populariteit gewonnen en elke gemiddelde straatdealer heeft het aan zijn menu toegevoegd.
Het is gewoon link spul door het verslavingsrisico.
Het aantal "miauw" gebruikers zal zeker een heel pak hoger liggen dan de "flakka" gebruikers.
Klik om te vergroten...
denk je echt dat het gebruik van pyro's zo laag is
I
ILoveRCsLid
01-01-2024, 00:00
#14
PsyTekz zei:
Omdat pyrros de meth is onder de designer stimulanten en veel minder gebruikt word.
Artikel gaat vooral over 3-mmc en waarom?
Het heeft na de 4-mmc ban aan populariteit gewonnen en elke gemiddelde straatdealer heeft het aan zijn menu toegevoegd.
Het is gewoon link spul door het verslavingsrisico.
Het aantal "miauw" gebruikers zal zeker een heel pak hoger liggen dan de "flakka" gebruikers.
Klik om te vergroten...
ik snap je punt, maar onderschat niet hoeveel A-PHIP er verkocht word. daarnaast is NEP ook razendpopulair maar daar hoor je ook nooit wat over. heb al meerdere biertaxi's gezien waar NEP, A-PHIP en Bromazolam op t menu staan. Er zullen vast mensen verslaafd raken aan 3m. maar dat lijkt me nog wel de minst verslavende cathinone van allemaal, je moet er giga veel van nemen voor weinig effect (na phenibut een van de minst potente drugs op aarde?), het helpt je ook absoluut de dag niet door.. zoals normale stims dat wel doen, welke daardoor dus ook echt verslavend zijn. voor iedereen werkt verslaving anders uiteraard, maar toch...
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#15
MR_CHIP zei:
denk je echt dat het gebruik van pyro's zo laag is
Klik om te vergroten...

Het ligt misschien niet laag maar ik ben zeker dat het wel een pak lager ligt.
Als Belg zie ik in een bepaald aantal steden een opmars van gebruik maar dat is dan een miniem percentage onder alle druggebruikers.
Met 3-mmc of mephedrone en alles wat onder die noemer de straat op gaat is het gebruik massaal geëxplodeerd.
Ik ben onlangs via oude contacten xtc gaan zoeken en iedereen heeft nu iets onder de noemer "miauw" of "mefi" in zijn aanbod.
Pyrros moeten echt al via de online vendors opgezocht worden.
Veel gebruikers hebben die stap nog niet gezet maar vertrouwen op het ouderwets handelen via dealers en wat die in zijn aanbod heeft.
Ik neem aan dat het pyrrogebruik in NL wel wat meer boomt door middel van de bekendheid met online RC vendors
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
FredKroket zei:
Je leest wat je wil lezen vind ik.

Ik snap de tendens van bangmakerij artikelen uit de media maar dit is er niet 1 van naar mijn mening.
Klik om te vergroten...
Ja mja zo lees ik m dus ook
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
ILoveRCs zei:
niks over pyrros uiteraard.
Klik om te vergroten...
PsyTekz zei:
Omdat pyrros de meth is onder de designer stimulanten en veel minder gebruikt word.
Klik om te vergroten...
Is ook vaak zat uitgelicht de laatste tijd
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#18
ILoveRCs zei:
ik snap je punt, maar onderschat niet hoeveel A-PHIP er verkocht word. daarnaast is NEP ook razendpopulair maar daar hoor je ook nooit wat over. heb al meerdere biertaxi's gezien waar NEP, A-PHIP en Bromazolam op t menu staan. Er zullen vast mensen verslaafd raken aan 3m. maar dat lijkt me nog wel de minst verslavende cathinone van allemaal, je moet er giga veel van nemen voor weinig effect (na phenibut een van de minst potente drugs op aarde?), het helpt je ook absoluut de dag niet door.. zoals normale stims dat wel doen, welke daardoor dus ook echt verslavend zijn. voor iedereen werkt verslaving anders uiteraard, maar toch...
Klik om te vergroten...

Dan moet ik de 1ste dealer nog tegenkomen die pyrros aanbied.
Zal ook wel regio gebonden zijn.
Heb toch best veel mensen gekend die dagen door gingen op cathinones.
De minst potente zou ik het zeker niet noemen maar mening en smaken verschillen.
Tolerantie speelt ook een rol en als je bekend met zwaardere middel is 3m inderdaad een licht opkikkertje.
Maar mensen die sporadisch een lijntje coke doen of een snoepje en een gram 3-mmc in handen krijgen zullen zeker wel hun voldoening vinden in dat spul.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
PsyTekz zei:
Het ligt misschien niet laag maar ik ben zeker dat het wel een pak lager ligt.
Als Belg zie ik in een bepaald aantal steden een opmars van gebruik maar dat is dan een miniem percentage onder alle druggebruikers.
Met 3-mmc of mephedrone en alles wat onder die noemer de straat op gaat is het gebruik massaal geëxplodeerd.
Ik ben onlangs via oude contacten xtc gaan zoeken en iedereen heeft nu iets onder de noemer "miauw" of "mefi" in zijn aanbod.
Pyrros moeten echt al via de online vendors opgezocht worden.
Veel gebruikers hebben die stap nog niet gezet maar vertrouwen op het ouderwets handelen via dealers en wat die in zijn aanbod heeft.
Ik neem aan dat het pyrrogebruik in NL wel wat meer boomt door middel van de bekendheid met online RC vendors
Klik om te vergroten...
belgie is dan wel heel anders qua regels en daarmee gebruik dan nederland
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
ILoveRCs zei:
zoals gewoonlijk weer incompleet tenenkrommend artikel dat zich enkel op enkele 4-mmc analogen focust. en dan ook nog de minst potentie cathinone van allemaal erin zetten. sterker nog, niet eens 1x het woord cathinone in het hele artikel. laat staan pyrro's die letterlijk 100x gevaarlijker zijn dan 3-mmc.
ik word zo moe van dit soort artikelen. ze geven je eigenlijk helemaal geen informatie. alleen maar drugs = bad. alle stoffen waar je echt voor moet uitkijken ten opzichte van de ultra zwakke 3-mmc weg laten, niks over pyrros uiteraard.

daarnaast dat je psychotisch word als je 3 nachten doorhaalt op een stim, tja zo kan dat nou eenmaal werken met slaaptekort... zelfs nuchter gaat dat niet lang goed. het meest hilarische van alles zijn de mensen die ff een "puntje 3m" nemen en er dan weer tegen aan kunnen. zijn dit kinderen van 12? Ik had een tijdje terug 2 100mg lijnen 3m genomen, had nauwelijks tot geen enkel effect. een tosti had me nog meer energie gegeven. terwjl t bij oraal altijd prima werkt. dan nog is het zo extreem zwak dat je al snel bommetjes van 500mg moet nemen.

zoals gewoonlijk dus weer het zoveelste artikel over de mensen die duidelijk niet tegen drugs kunnen, mentaal instabiel zijn, te jong zijn, en die het waarschijnlijk dagelijks gebruiken. en vooral... heel veel angst inpraten ipv voorlichten. ik vind dit soort artikelen echt om te janken.
maar goed ik denk dat het maar beter is om "jongeren" niet op meer ideeen (die veel beter, goedkoper en leuker zijn) te brengen en zo'n kut artikel te schrijven.
Klik om te vergroten...
Een krant is niet bedoeld om voor te lichten.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."