Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFlakka in de media

Flakka in de media

40 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het valt me op dat er de laatste tijd enorm veel media-aandacht is voor Flakka. Een tijdje terug al met het artikel van @Snuffelaar. Maar ook hier in de buurt. De drug is hier in de regio inderdaad erg populair onder een specifieke groep. Die signalen zien wij ook vanuit de meetings en oude bekenden die nog vol in de gebruikers wereld zitten.

www.pzc.nl

Alexander is flakka-verslaafd: 'Mijn studie ligt stil, ik slaap niet’

Er zijn momenten dat Alexander op zijn knieën het tapijt afspeurt naar witte brokjes, zo wanhopig op zoek naar flakka is hij dan. En toch, beweert de Vlissinger, heeft het spul hem niet zo in de greep als anderen. Als je de dagen dat hij geen geld meer heeft voor eten niet meetelt, tenminste.
www.pzc.nl www.pzc.nl

eenvandaag.avrotros.nl

'Flakka' zorgt voor grote problemen, burgemeesters willen snel verbod op deze designerdrug

Gemeenten in West-Brabant en Zeeland slaan alarm over het gebruik van de designerdrug 'flakka'. Burgemeesters sturen een brief naar de Eerste Kamer met de op...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb je enig inzicht in waarom A-PiHP (want daar hebben we het op dit moment vooral over geloof ik) nu aan een opmars bezig is in West-Brabant en Zeeland?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik hoor ook meer verhalen van gebruikers die mensen kennen die "alfa" gebruiken. Ook meer verhalen van stelende of afgeleefde gebruikers.
Straatdealers hebben het spul ook goed gevonden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
OtherShore zei:
Heb je enig inzicht in waarom A-PiHP (want daar hebben we het op dit moment vooral over geloof ik) nu aan een opmars bezig is in West-Brabant en Zeeland?
Klik om te vergroten...

Het is goedkoop en je gaat er kneiter hard van.
Waarom specifiek in deze regio, dat is wel een interessant vraagstuk. Er wordt hier sowieso wel ècht veel drugs gebruikt. Maar is dat niet overal zo in Nederland?


En zeker die kwetsbare groep zal niet echt onderzoek doen naar wat ze gebruiken, denk ik. En daarom zijn ze misschien ook minder op de hoogte van de risico's. Of ze kunnen die niet goed overzien. Je doet misschien een keer met iemand mee en voor je het weet ben je hooked.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Het is goedkoop en je gaat er kneiter hard van.
Klik om te vergroten...
Tja, dat was 3 jaar geleden ook al zo.

LucidLucy zei:
En zeker die kwetsbare groep zal niet echt onderzoek doen naar wat ze gebruiken, denk ik. En daarom zijn ze misschien ook minder op de hoogte van de risico's. Of ze kunnen die niet goed overzien.
Klik om te vergroten...
Idem dito.

Ik vind de timing een beetje vreemd. Pyro’s zijn al jaren op de markt. Waarom zien we nu ineens een toename in gebruik? En waarom in Zeeland en West-Brabant? Oddly specific voor een stof die overal in Nederland bezorgd kan worden.

En daarom vraag ik me ook af: Is er wel een toename in gebruik? Dat er nu meer oog is voor gebruik en de problemen daaromheen betekent niet automatisch dat het daadwerkelijke gebruik is toegenomen.

Ik zit met veel vragen dus 😅 en dat maakte me een beetje sceptisch over de inhoud van deze artikelen.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Tja, dat was 3 jaar geleden ook al zo.


Idem dito.

Ik vind de timing een beetje vreemd. Pyro’s zijn al jaren op de markt. Waarom zien we nu ineens een toename in gebruik? En waarom in Zeeland en West-Brabant? Oddly specific voor een stof die overal in Nederland bezorgd kan worden.

En daarom vraag ik me ook af: Is er wel een toename in gebruik? Dat er nu meer oog is voor gebruik en de problemen daaromheen betekent niet automatisch dat het daadwerkelijke gebruik is toegenomen.

Ik zit met veel vragen dus 😅 en dat maakte me een beetje sceptisch over de inhoud van deze artikelen.
Klik om te vergroten...
Dealers die beginnen zijn met de verkoop en het promoten hiervan. 3-mmc bestond ook al jaren voordat het problematisch begon te worden. Het gaat nu zelfs op opium lijst 1 staan.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Snuffelaar zei:
3-mmc bestond ook al jaren voordat het problematisch begon te worden.
Klik om te vergroten...
Daar heb je een punt. Tja, ik weet het ook niet.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
Sinds @LucidLucy er een apart topic ervan gemaakt heeft wil ik mijn artikel er ook even bijplaatsen voor mensen die hier specifiek voor dit onderwerp hier belanden.


Snuffelaar zei:
Het is vandaag gepubliceerd.




Betalend artikel:

www.hln.be

Tim (30) getuigt over gebruik van de zombiedrug flakka: “Je gaat eraan kapot, mijn vrienden zijn dakloos, mijn vrouw opgenomen”

“Je bent geen mens meer. Je wordt paranoïde en leeft van dosis tot dosis.” Als Tim* spreekt over zijn verslaving, worden zijn ogen glazig en beeft zijn stem. Voor het eerst doorbreekt de Oost-Vlaamse jongeman de stilte over flakka, de designerdrug die de alarmbellen laat afgaan bij het parket...
www.hln.be www.hln.be

Gratis artikel:

https://archive.is/20240121154530/h...n-zijn-dakloos-mijn-vrouw-opgenomen~a2495cab/
Klik om te vergroten...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Snuffelaar zei:
Dealers die beginnen zijn met de verkoop en het promoten hiervan. 3-mmc bestond ook al jaren voordat het problematisch begon te worden. Het gaat nu zelfs op opium lijst 1 staan.
Klik om te vergroten...
Bron voor plaatsing op Lijst I?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Tja, dat was 3 jaar geleden ook al zo.


Idem dito.

Ik vind de timing een beetje vreemd. Pyro’s zijn al jaren op de markt. Waarom zien we nu ineens een toename in gebruik? En waarom in Zeeland en West-Brabant? Oddly specific voor een stof die overal in Nederland bezorgd kan worden.

En daarom vraag ik me ook af: Is er wel een toename in gebruik? Dat er nu meer oog is voor gebruik en de problemen daaromheen betekent niet automatisch dat het daadwerkelijke gebruik is toegenomen.

Ik zit met veel vragen dus 😅 en dat maakte me een beetje sceptisch over de inhoud van deze artikelen.
Klik om te vergroten...
Drugsgebruik vindt altijd plaats in trends in bepaalde subculturen. Kort gezegd steken mensen elkaar aan met mond-tot-mondreclame. Vaak ontstaat er dan ook een subcultuur rondom gebruik van de drug in bepaalde rituelen. Denk bijvoorbeeld aan de joint die rondgedeeld wordt, of rondjes geven op een vrijdagmiddagborrel.

Nou kan ik me voorstellen dat er bij pyrro's wat minder gezamenlijk gebruik komt kijken. Maar alsnog zullen mensen in kleine groepjes van elkaar leren hoe je gebruikt. Dat verklaart dan dat het in kleine kring op specifieke plek populairder wordt, en elders nog niet.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Bron voor plaatsing op Lijst I?
Klik om te vergroten...

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Het is het volledige verslag van de zitting van 20 dec. 2023 waar ook uitgebreid over nps werd gepraat. Zo komt er op 1 juli ook een verbod op fenethylamines, synthetische cannabinoïden en fentanyl analogen. Ze willen ook een blanket ban op trip middelen maar dat staat nog niet op punt.

Het is een lang stuk om te lezen, duurde wel een paar uur voor ik er door zat. Hier heb je een pdf van 177 pagina's dat wat makkelijker leest:

Dropbox

www.dropbox.com www.dropbox.com


3-mmc naar lijst I


IMG_2502.jpeg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Drugsgebruik vindt altijd plaats in trends in bepaalde subculturen. Kort gezegd steken mensen elkaar aan met mond-tot-mondreclame. Vaak ontstaat er dan ook een subcultuur rondom gebruik van de drug in bepaalde rituelen. Denk bijvoorbeeld aan de joint die rondgedeeld wordt, of rondjes geven op een vrijdagmiddagborrel.

Nou kan ik me voorstellen dat er bij pyrro's wat minder gezamenlijk gebruik komt kijken. Maar alsnog zullen mensen in kleine groepjes van elkaar leren hoe je gebruikt. Dat verklaart dan dat het in kleine kring op specifieke plek populairder wordt, en elders nog niet.
Klik om te vergroten...
Business as usual, zou ik dus zeggen.

En waarom dan pyrro's nu?

Nouja, de meeste chille stimulanten zijn verboden. Er zijn nu voornamelijk nog empathogenen en functionele stimulanten. Maar als je zin hebt om te vluchten in een sterk en makkelijk verkrijgbaar roesmiddel.. dan kom je al snel bij de pyrro's.

Bovendien maken verschillende vendors expliciet reclame voor dit soort middelen, vaak ook met stuntprijzen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je bent er dus wel van overtuigd dat de berichtgeving klopt @Neo-Shulginist en dat er idd een toename is van het gebruik van ‘flakka’ in West-Brabant en Zeeland?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Snuffelaar zei:

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Het is het volledige verslag van de zitting van 20 dec. 2023 waar ook uitgebreid over nps werd gepraat. Zo komt er op 1 juli ook een verbod op fenethylamines, synthetische cannabinoïden en fentanyl analogen. Ze willen ook een blanket ban op trip middelen maar dat staat nog niet op punt.

Het is een lang stuk om te lezen, duurde wel een paar uur voor ik er door zat. Hier heb je een pdf van 177 pagina's dat wat makkelijker leest:

Dropbox

www.dropbox.com www.dropbox.com


3-mmc naar lijst I


Bekijk bijlage 57130
Klik om te vergroten...
Thanks! Had het gemist.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik vrees dat de media, in plaats van te waarschuwen, de interesse van sommige onstabiele mensen zal wekken.
In ieder geval, zo ging het met veel andere drugs in het verleden
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Je bent er dus wel van overtuigd dat de berichtgeving klopt @Neo-Shulginist en dat er idd een toename is van het gebruik van ‘flakka’ in West-Brabant en Zeeland?
Klik om te vergroten...
Nee want zo zorgvuldig doen die journalisten hun werk niet. De berichtgeving leunt sterk op uitspraken van politieagenten en burgemeesters. Al die mensen checken hun eigen bewertingen nauwelijks en doen ook geen systematisch onderzoek. Het begint al bij 'toename' of 'steeds meer'. Zo'n uitspraak kan je alleen doen op basis van getallen, maar waar zijn die getallen dan...? Die zijn er niet. En desondanks wordt er gezegd dat het 'veel' of 'steeds meer' is. Holle frasen dus.

Er zijn daarnaast ook wel signalen uit de verslavingszorg. Maar nogmaals: hoeveel dan precies? De verslavingszorg zou dit kunnen tellen.
In het ziekenhuis spraken ze van twee patiënten die last hadden van longklachten door pyrro's. Vervelend, maar ik zou nog niet van een flakka tsunami spreken.

Dusja ik wil wel geloven dat er incidenten zijn met pyrro's, en ik wil ook wel geloven dat er mensen zijn die zulke drugs gebruiken. Maar vooralsnog weten we alleen dat er kennelijk in Zeeland en West-Brabant daar heftig op wordt gereageerd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
"Verbod laat op zich wachten". Wie kan zich de drooglegging in de USA nog herinneren? Nog nooit werd er zo veel gezopen als toen, toch?

Lekker met een "wijntje" erbij de krant lezen. Of is dit tè sarcastisch? 😄
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
Klik om te vergroten...

Triest verhaal zeg. Laat mij maar weer eens inzien hoeveel geluk ik heb gehad. Enerzijds dat ik het heb overleefd. Anderzijds dat ik de 12-stappen programma's gevonden en omarmd heb. Zonder, was ik inmiddels ook niet meer hier gok ik zo.

Je ziet het in het artikel ook terug. Behandeling in een kliniek is leuk. Maar het begint pas na de kliniek. Weer terug in je omgeving en het oppakken van je leven.

Sowieso wordt doodsoorzaak lang niet altijd duidelijk bij drugs/verslavingsdoden. Ik denk dat niet alleen Flakka buiten de statistieken blijft, maar ook vele andere oorzaken en middelen.

Aan iedereen die net zo wanhopig is en denkt dat met Flakka niet te stoppen valt, dat kan wèl. Het is mogelijk om ermee te stoppen. Ook met dit middel!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
Klik om te vergroten...

Wat verdrietig....

...maar

...niemand die de conclusie trekt dat cocaïne, XTC en GHB maar gelegaliseerd moeten worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."