Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFlakka in de media

Flakka in de media

40 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
"Verbod laat op zich wachten". Wie kan zich de drooglegging in de USA nog herinneren? Nog nooit werd er zo veel gezopen als toen, toch?

Lekker met een "wijntje" erbij de krant lezen. Of is dit tè sarcastisch? 😄
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Snuffelaar zei:
In de psychiatrie komt a-pihp echt wel meer en meer met regelmaat voor als dé drug van hun verslavingsproblematiek. Twee jaar geleden waren er amper mensen die het kenden. Nu is het niet uitzonderlijk meer.

Maar ik heb geen nummers voor je, het is enkel wat ik zie en intern hoor.
Klik om te vergroten...
Ik bestrijd dat idee ook niet per se. Al vind ik het wel een beetje flauw om van een trend te spreken als het gaat van nul naar iets meer dan nul. De vraag is dan nog steeds of het niet een heel marginaal probleem is, wat dan enorm wordt opgeblazen door het aan een groot publiek als groot probleem te verkopen.

Even los van of er wel/niet sprake is van een toename, is mijn punt meer dat ik vind dat journalisten wat beter hun best mogen doen om de bewering van 'steeds meer' te onderbouwen, en als dat niet lukt, om op zijn minst erbij te vermelden dat er onzekerheid bestaat over in hoeverre het daadwerkelijk een trend is omdat de beweringen van bronnen niet gecheckt kunnen worden met onafhankelijke data.

Sowieso moet je je met dit soort verhalen afvragen of je niet juist nog meer mensen attendeert op het feit dat a-PiHP nu nog even verkrijgbaat is. Je zou zo maar mensen op ideeën kunnen brengen. En dan krijgt de goedbedoelde waarschuwing toch net een andere uitwerking..
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Ik bestrijd dat idee ook niet per se. Al vind ik het wel een beetje flauw om van een trend te spreken als het gaat van nul naar iets meer dan nul. De vraag is dan nog steeds of het niet een heel marginaal probleem is, wat dan enorm wordt opgeblazen door het aan een groot publiek als groot probleem te verkopen.

Even los van of er wel/niet sprake is van een toename, is mijn punt meer dat ik vind dat journalisten wat beter hun best mogen doen om de bewering van 'steeds meer' te onderbouwen, en als dat niet lukt, om op zijn minst erbij te vermelden dat er onzekerheid bestaat over in hoeverre het daadwerkelijk een trend is omdat de beweringen van bronnen niet gecheckt kunnen worden met onafhankelijke data.

Sowieso moet je je met dit soort verhalen afvragen of je niet juist nog meer mensen attendeert op het feit dat a-PiHP nu nog even verkrijgbaat is. Je zou zo maar mensen op ideeën kunnen brengen. En dan krijgt de goedbedoelde waarschuwing toch net een andere uitwerking..
Klik om te vergroten...

Zag het ook al staan bij een vendor, en dacht; "bestel ik nog even wat?"

Had er een 'vreselijke' ervaring mee.
Ik verdwaalde (in een voor mij, ver semi-onbekend deel van) de zeer overzichtelijke Haarlemmermeerpolder waar ik opgroeide.
(Met goede, veilige, herenseks, mijn 'Hel' is de hemel voor andere mensen).
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben er zelf mee door begonnen door het vrij positieve beeld dat destijds op het forum hing rondom a-php, a-pihp en MDPHP. Dat i.c.m. het vooruitzicht dat ik de kliniek in zou gaan en toch 'voorgoed zou stoppen'. Dus kon ik best wel een keertje proberen 'wat er nu zou boeiend was' aan dit middel.

Het gaf me het idee dat die horrorbeelden uit de Amerikaanse media totaal niet klopten met de werkelijkheid. Oké, misschien klopten die ook niet helemaal, want ik ben nog nooit door een autoruit gesprongen.

Maar to be fair: iedereen die er destijds positief over was, is in zeer rap tempo in een kliniek beland. Inclusief ikzelf. En lollig was de weg er naartoe zeker niet.

Ik weet niet of ik er ooit aan begonnen was als ik die positieve verhalen niet had gelezen. Maargoed, DF is geen krant, schreef niet louter negatief en ik reken mezelf niet tot die kwetsbare groep. Dus dat is lastig vergelijken natuurlijk.
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Het gaf me het idee dat die horrorbeelden uit de Amerikaanse media totaal niet klopten met de werkelijkheid. Oké, misschien klopten die ook niet helemaal, want ik ben nog nooit door een autoruit gesprongen.
Klik om te vergroten...
Ik herinner me afschuwelijke "face of Meth" waar elke onwetende nachtmerries van kan krijgen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Felis zei:
Ik vrees dat de media, in plaats van te waarschuwen, de interesse van sommige onstabiele mensen zal wekken.
In ieder geval, zo ging het met veel andere drugs in het verleden
Klik om te vergroten...
Met dit soort nieuwskoppen vrees ik dat ook inderdaad 😅

20240204_110418.jpg20240204_110404.jpg
F
FelisLid
01-01-2024, 00:00
#7
lijkt op reclame en instructies
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Felis zei:
lijkt op reclame en instructies
Klik om te vergroten...
Aangevuld met beweringen die gewoon echt onwaar zijn, zoals "één hijs flakka en je lichaam is verslaafd".
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Met dit soort nieuwskoppen vrees is dat ook inderdaad 😅

Bekijk bijlage 57159Bekijk bijlage 57160
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Aangevuld met beweringen die gewoon echt onwaar zijn, zoals "één hijs flakka en je lichaam is verslaafd".
Klik om te vergroten...
Maar dit zijn natuurlijk gewoon 'dé feiten' die in het democratisch belang gepubliceerd worden zodat mensen zich kunnen informeren over wat er speelt in de samenleving..


TOCH?!?!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Met dit soort nieuwskoppen vrees ik dat ook inderdaad 😅

Bekijk bijlage 57159Bekijk bijlage 57160
Klik om te vergroten...

2-mmc ofwel Flakka 😂

Echt, veeg me op hoor. Ben geneigd om PZC eens een mailtje te sturen dat ze echt kant noch wal raken met dit artikel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11

Hier spreken ze ook al over fysieke afhankelijkheid. Bijzonder...

Ook die schokkende bewegingen ben ik totaal niet mee bekend.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kunnen we al spreken van een waar media-offensief?


Die video's komen allemaal uit Amerika. Veel lijken meth gebruikers. Er komen zelfs beelden in voor van fentanyl gebruikers. En die wethouder. Sorry hoor, ik kom nog geregeld in Bergen op Zoom. Die 'eurootje voor de nachtopvang' mensen zijn verre van nieuw. Die loop ik al 15 jaar tegen het lijf. En het lijkt zéker nog niet op de walking dead 😂

Niet dat ik het gebruik van alfa goed wil praten. En ik zie zéker ook wel een toename in het gebruik en de gevolgen. Maar nu lijkt het net alsof half bergen aan de Flakka zit alsof het de nieuwe Schrobbeler is.

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
2-mmc ofwel Flakka 😂

Echt, veeg me op hoor. Ben geneigd om PZC eens een mailtje te sturen dat ze echt kant noch wal raken met dit artikel.
Klik om te vergroten...
Graag
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Met dit soort nieuwskoppen vrees ik dat ook inderdaad 😅

Bekijk bijlage 57159Bekijk bijlage 57160
Klik om te vergroten...
Wat een knap staaltje journalistiek hahaha, lachwekkend toch dit?
Dit past prima in onze gestigmatiseerde samenleving.
Gelukkig wordt het verboden, dan zijn daarna automatisch alle problemen verdwenen, top zeg.
Net als bij 3-mmc, waarbij het gebruik is toegenomen na het verbod volgens Trimbos.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zeehond zei:
Wat een knap staaltje journalistiek hahaha, lachwekkend toch dit?
Klik om te vergroten...
Je kan er misschien maar beter om lachen. Ik vind het dieptriest in ieder geval. Het ergste is dat het voor de schrijfster, voor de krant, en voor de lezers van de krant, heel serieus is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
"Verbod laat op zich wachten". Wie kan zich de drooglegging in de USA nog herinneren? Nog nooit werd er zo veel gezopen als toen, toch?

Lekker met een "wijntje" erbij de krant lezen. Of is dit tè sarcastisch? 😄
Klik om te vergroten...
Ja maar voor drank maken ze reclame in de krant he, dus daar kan je dan niet al te kritisch over schrijven.

Nu ik erover nadenk lijkt het me wel lachen om een advententie voor a-PiHP in de krant te zetten. "Koop snel nu het nog legaal is!"
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
"Verbod laat op zich wachten". Wie kan zich de drooglegging in de USA nog herinneren? Nog nooit werd er zo veel gezopen als toen, toch?

Lekker met een "wijntje" erbij de krant lezen. Of is dit tè sarcastisch? 😄
Klik om te vergroten...

Je moet hierbij niet vergeten, dat als je je appelsapje te lang laat staan, je in feite al alcohol gemaakt hebt.

In de bak schenen ze dat te maken met wat fruit en brood in een emmer water. Heb ik me ooit laten vertellen door een ervaringsdeskundige drugs voorlichter haha

A-pihp schijnt geen makkelijk proces te zijn.

Alcohol verbieden kan, maar hoe de fuck ga je dat handhaven als alcohol zo ontzettend makkelijk te maken is?
Daarnaast is het natuurlijk maatschappelijk heel erg geaccepteerd. Maar al zou dat niet zo zijn...
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
Klik om te vergroten...

Triest verhaal zeg. Laat mij maar weer eens inzien hoeveel geluk ik heb gehad. Enerzijds dat ik het heb overleefd. Anderzijds dat ik de 12-stappen programma's gevonden en omarmd heb. Zonder, was ik inmiddels ook niet meer hier gok ik zo.

Je ziet het in het artikel ook terug. Behandeling in een kliniek is leuk. Maar het begint pas na de kliniek. Weer terug in je omgeving en het oppakken van je leven.

Sowieso wordt doodsoorzaak lang niet altijd duidelijk bij drugs/verslavingsdoden. Ik denk dat niet alleen Flakka buiten de statistieken blijft, maar ook vele andere oorzaken en middelen.

Aan iedereen die net zo wanhopig is en denkt dat met Flakka niet te stoppen valt, dat kan wèl. Het is mogelijk om ermee te stoppen. Ook met dit middel!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
Klik om te vergroten...

Wat verdrietig....

...maar

...niemand die de conclusie trekt dat cocaïne, XTC en GHB maar gelegaliseerd moeten worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."