Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFlakka in de media

Flakka in de media

40 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
"Verbod laat op zich wachten". Wie kan zich de drooglegging in de USA nog herinneren? Nog nooit werd er zo veel gezopen als toen, toch?

Lekker met een "wijntje" erbij de krant lezen. Of is dit tè sarcastisch? 😄
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het valt me op dat er de laatste tijd enorm veel media-aandacht is voor Flakka. Een tijdje terug al met het artikel van @Snuffelaar. Maar ook hier in de buurt. De drug is hier in de regio inderdaad erg populair onder een specifieke groep. Die signalen zien wij ook vanuit de meetings en oude bekenden die nog vol in de gebruikers wereld zitten.

www.pzc.nl

Alexander is flakka-verslaafd: 'Mijn studie ligt stil, ik slaap niet’

Er zijn momenten dat Alexander op zijn knieën het tapijt afspeurt naar witte brokjes, zo wanhopig op zoek naar flakka is hij dan. En toch, beweert de Vlissinger, heeft het spul hem niet zo in de greep als anderen. Als je de dagen dat hij geen geld meer heeft voor eten niet meetelt, tenminste.
www.pzc.nl www.pzc.nl

eenvandaag.avrotros.nl

'Flakka' zorgt voor grote problemen, burgemeesters willen snel verbod op deze designerdrug

Gemeenten in West-Brabant en Zeeland slaan alarm over het gebruik van de designerdrug 'flakka'. Burgemeesters sturen een brief naar de Eerste Kamer met de op...
eenvandaag.avrotros.nl eenvandaag.avrotros.nl
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#3
Snuffelaar zei:
3-mmc bestond ook al jaren voordat het problematisch begon te worden.
Klik om te vergroten...
Daar heb je een punt. Tja, ik weet het ook niet.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sinds @LucidLucy er een apart topic ervan gemaakt heeft wil ik mijn artikel er ook even bijplaatsen voor mensen die hier specifiek voor dit onderwerp hier belanden.


Snuffelaar zei:
Het is vandaag gepubliceerd.




Betalend artikel:

www.hln.be

Tim (30) getuigt over gebruik van de zombiedrug flakka: “Je gaat eraan kapot, mijn vrienden zijn dakloos, mijn vrouw opgenomen”

“Je bent geen mens meer. Je wordt paranoïde en leeft van dosis tot dosis.” Als Tim* spreekt over zijn verslaving, worden zijn ogen glazig en beeft zijn stem. Voor het eerst doorbreekt de Oost-Vlaamse jongeman de stilte over flakka, de designerdrug die de alarmbellen laat afgaan bij het parket...
www.hln.be www.hln.be

Gratis artikel:

https://archive.is/20240121154530/h...n-zijn-dakloos-mijn-vrouw-opgenomen~a2495cab/
Klik om te vergroten...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Snuffelaar zei:
Dealers die beginnen zijn met de verkoop en het promoten hiervan. 3-mmc bestond ook al jaren voordat het problematisch begon te worden. Het gaat nu zelfs op opium lijst 1 staan.
Klik om te vergroten...
Bron voor plaatsing op Lijst I?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
OtherShore zei:
Tja, dat was 3 jaar geleden ook al zo.


Idem dito.

Ik vind de timing een beetje vreemd. Pyro’s zijn al jaren op de markt. Waarom zien we nu ineens een toename in gebruik? En waarom in Zeeland en West-Brabant? Oddly specific voor een stof die overal in Nederland bezorgd kan worden.

En daarom vraag ik me ook af: Is er wel een toename in gebruik? Dat er nu meer oog is voor gebruik en de problemen daaromheen betekent niet automatisch dat het daadwerkelijke gebruik is toegenomen.

Ik zit met veel vragen dus 😅 en dat maakte me een beetje sceptisch over de inhoud van deze artikelen.
Klik om te vergroten...
Drugsgebruik vindt altijd plaats in trends in bepaalde subculturen. Kort gezegd steken mensen elkaar aan met mond-tot-mondreclame. Vaak ontstaat er dan ook een subcultuur rondom gebruik van de drug in bepaalde rituelen. Denk bijvoorbeeld aan de joint die rondgedeeld wordt, of rondjes geven op een vrijdagmiddagborrel.

Nou kan ik me voorstellen dat er bij pyrro's wat minder gezamenlijk gebruik komt kijken. Maar alsnog zullen mensen in kleine groepjes van elkaar leren hoe je gebruikt. Dat verklaart dan dat het in kleine kring op specifieke plek populairder wordt, en elders nog niet.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Bron voor plaatsing op Lijst I?
Klik om te vergroten...

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Het is het volledige verslag van de zitting van 20 dec. 2023 waar ook uitgebreid over nps werd gepraat. Zo komt er op 1 juli ook een verbod op fenethylamines, synthetische cannabinoïden en fentanyl analogen. Ze willen ook een blanket ban op trip middelen maar dat staat nog niet op punt.

Het is een lang stuk om te lezen, duurde wel een paar uur voor ik er door zat. Hier heb je een pdf van 177 pagina's dat wat makkelijker leest:

Dropbox

www.dropbox.com www.dropbox.com


3-mmc naar lijst I


IMG_2502.jpeg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Drugsgebruik vindt altijd plaats in trends in bepaalde subculturen. Kort gezegd steken mensen elkaar aan met mond-tot-mondreclame. Vaak ontstaat er dan ook een subcultuur rondom gebruik van de drug in bepaalde rituelen. Denk bijvoorbeeld aan de joint die rondgedeeld wordt, of rondjes geven op een vrijdagmiddagborrel.

Nou kan ik me voorstellen dat er bij pyrro's wat minder gezamenlijk gebruik komt kijken. Maar alsnog zullen mensen in kleine groepjes van elkaar leren hoe je gebruikt. Dat verklaart dan dat het in kleine kring op specifieke plek populairder wordt, en elders nog niet.
Klik om te vergroten...
Business as usual, zou ik dus zeggen.

En waarom dan pyrro's nu?

Nouja, de meeste chille stimulanten zijn verboden. Er zijn nu voornamelijk nog empathogenen en functionele stimulanten. Maar als je zin hebt om te vluchten in een sterk en makkelijk verkrijgbaar roesmiddel.. dan kom je al snel bij de pyrro's.

Bovendien maken verschillende vendors expliciet reclame voor dit soort middelen, vaak ook met stuntprijzen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je bent er dus wel van overtuigd dat de berichtgeving klopt @Neo-Shulginist en dat er idd een toename is van het gebruik van ‘flakka’ in West-Brabant en Zeeland?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuffelaar zei:

Plenaire verslagen | Tweede Kamer der Staten-Generaal

www.tweedekamer.nl www.tweedekamer.nl

Het is het volledige verslag van de zitting van 20 dec. 2023 waar ook uitgebreid over nps werd gepraat. Zo komt er op 1 juli ook een verbod op fenethylamines, synthetische cannabinoïden en fentanyl analogen. Ze willen ook een blanket ban op trip middelen maar dat staat nog niet op punt.

Het is een lang stuk om te lezen, duurde wel een paar uur voor ik er door zat. Hier heb je een pdf van 177 pagina's dat wat makkelijker leest:

Dropbox

www.dropbox.com www.dropbox.com


3-mmc naar lijst I


Bekijk bijlage 57130
Klik om te vergroten...
Trouwens wel een historisch moment dit. Volgens mij is het nooit eerder gebeurd dat een middel opnieuw is ingedeeld in een andere lijst op de Opiumwet.

Zou chill zijn als ze dat wat vaker zouden doen (op basis van wetenschappelijke ramingen over het relatieve gevaar).
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Trouwens wel een historisch moment dit. Volgens mij is het nooit eerder gebeurd dat een middel opnieuw is ingedeeld in een andere lijst op de Opiumwet.

Zou chill zijn als ze dat wat vaker zouden doen (op basis van wetenschappelijke ramingen over het relatieve gevaar).
Klik om te vergroten...
Het verbaasde mij ook toen ik het las idd.
Hopelijk verplaatsen ze ooit NN-DMT naar een meer geschikte lijst.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuffelaar zei:
In de psychiatrie komt a-pihp echt wel meer en meer met regelmaat voor als dé drug van hun verslavingsproblematiek. Twee jaar geleden waren er amper mensen die het kenden. Nu is het niet uitzonderlijk meer.

Maar ik heb geen nummers voor je, het is enkel wat ik zie en intern hoor.
Klik om te vergroten...
Ik bestrijd dat idee ook niet per se. Al vind ik het wel een beetje flauw om van een trend te spreken als het gaat van nul naar iets meer dan nul. De vraag is dan nog steeds of het niet een heel marginaal probleem is, wat dan enorm wordt opgeblazen door het aan een groot publiek als groot probleem te verkopen.

Even los van of er wel/niet sprake is van een toename, is mijn punt meer dat ik vind dat journalisten wat beter hun best mogen doen om de bewering van 'steeds meer' te onderbouwen, en als dat niet lukt, om op zijn minst erbij te vermelden dat er onzekerheid bestaat over in hoeverre het daadwerkelijk een trend is omdat de beweringen van bronnen niet gecheckt kunnen worden met onafhankelijke data.

Sowieso moet je je met dit soort verhalen afvragen of je niet juist nog meer mensen attendeert op het feit dat a-PiHP nu nog even verkrijgbaat is. Je zou zo maar mensen op ideeën kunnen brengen. En dan krijgt de goedbedoelde waarschuwing toch net een andere uitwerking..
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ik bestrijd dat idee ook niet per se. Al vind ik het wel een beetje flauw om van een trend te spreken als het gaat van nul naar iets meer dan nul. De vraag is dan nog steeds of het niet een heel marginaal probleem is, wat dan enorm wordt opgeblazen door het aan een groot publiek als groot probleem te verkopen.

Even los van of er wel/niet sprake is van een toename, is mijn punt meer dat ik vind dat journalisten wat beter hun best mogen doen om de bewering van 'steeds meer' te onderbouwen, en als dat niet lukt, om op zijn minst erbij te vermelden dat er onzekerheid bestaat over in hoeverre het daadwerkelijk een trend is omdat de beweringen van bronnen niet gecheckt kunnen worden met onafhankelijke data.

Sowieso moet je je met dit soort verhalen afvragen of je niet juist nog meer mensen attendeert op het feit dat a-PiHP nu nog even verkrijgbaat is. Je zou zo maar mensen op ideeën kunnen brengen. En dan krijgt de goedbedoelde waarschuwing toch net een andere uitwerking..
Klik om te vergroten...

Zag het ook al staan bij een vendor, en dacht; "bestel ik nog even wat?"

Had er een 'vreselijke' ervaring mee.
Ik verdwaalde (in een voor mij, ver semi-onbekend deel van) de zeer overzichtelijke Haarlemmermeerpolder waar ik opgroeide.
(Met goede, veilige, herenseks, mijn 'Hel' is de hemel voor andere mensen).
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Met dit soort nieuwskoppen vrees ik dat ook inderdaad 😅

Bekijk bijlage 57159Bekijk bijlage 57160
Klik om te vergroten...

2-mmc ofwel Flakka 😂

Echt, veeg me op hoor. Ben geneigd om PZC eens een mailtje te sturen dat ze echt kant noch wal raken met dit artikel.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15

Hier spreken ze ook al over fysieke afhankelijkheid. Bijzonder...

Ook die schokkende bewegingen ben ik totaal niet mee bekend.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kunnen we al spreken van een waar media-offensief?


Die video's komen allemaal uit Amerika. Veel lijken meth gebruikers. Er komen zelfs beelden in voor van fentanyl gebruikers. En die wethouder. Sorry hoor, ik kom nog geregeld in Bergen op Zoom. Die 'eurootje voor de nachtopvang' mensen zijn verre van nieuw. Die loop ik al 15 jaar tegen het lijf. En het lijkt zéker nog niet op de walking dead 😂

Niet dat ik het gebruik van alfa goed wil praten. En ik zie zéker ook wel een toename in het gebruik en de gevolgen. Maar nu lijkt het net alsof half bergen aan de Flakka zit alsof het de nieuwe Schrobbeler is.

K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kordie zei:
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
Klik om te vergroten...

Triest verhaal zeg. Laat mij maar weer eens inzien hoeveel geluk ik heb gehad. Enerzijds dat ik het heb overleefd. Anderzijds dat ik de 12-stappen programma's gevonden en omarmd heb. Zonder, was ik inmiddels ook niet meer hier gok ik zo.

Je ziet het in het artikel ook terug. Behandeling in een kliniek is leuk. Maar het begint pas na de kliniek. Weer terug in je omgeving en het oppakken van je leven.

Sowieso wordt doodsoorzaak lang niet altijd duidelijk bij drugs/verslavingsdoden. Ik denk dat niet alleen Flakka buiten de statistieken blijft, maar ook vele andere oorzaken en middelen.

Aan iedereen die net zo wanhopig is en denkt dat met Flakka niet te stoppen valt, dat kan wèl. Het is mogelijk om ermee te stoppen. Ook met dit middel!
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Kordie zei:
Krantenartikel van een moeder die haar zoon verloor aan Flakka:

https://archive.ph/R6m3n
Klik om te vergroten...

Wat verdrietig....

...maar

...niemand die de conclusie trekt dat cocaïne, XTC en GHB maar gelegaliseerd moeten worden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb je enig inzicht in waarom A-PiHP (want daar hebben we het op dit moment vooral over geloof ik) nu aan een opmars bezig is in West-Brabant en Zeeland?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."