Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe slecht drugsbeleid leidt tot een opioïde epidemie in Groot Brittannië

Hoe slecht drugsbeleid leidt tot een opioïde epidemie in Groot Brittannië

24 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een nieuwe reportage van VICE over de opioïde epidemie die in het Verenigd Koninkrijk aan het opvlammen is.

R

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
Relmuis
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Toevallig gisteren gekeken.
In het VK zijn ze wel wat gewend maar dit lijkt toch te gortig.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Meer dan 110.000 doden in de US in een jaar.. . Ik heb al heel wat video's gezien over de Fentanyl crisis in de USA.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Manu76 zei:
Doktoren hebben steeds minder tijd per patiënt, wachttijden lijken op te lopen in de verslavingszorg.. en ik zie dat er een gevaarlijke trend te bespeuren is.. Ik hoop dat ik fout zit hoor!
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat het drugsgebruik van jongeren door de alsmaar stijgende prijzen van alcohol toeneemt. Voor een avondje stappen (en zeker in een groep) ben je al snel meer dan 50 Euro kwijt. Een pilletje xtc (zag ik onlangs in een video want ik gebruik niet) kost misschien net 4 Euro.. Dan kan ik wel voorstellen dat een tiener liever een pilletje neemt om een avond plezier te hebben. Verstandig is het niet maar ik kan me er best iets bij voorstellen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deadwing zei:
Meer dan 110.000 doden in de US in een jaar.. . Ik heb al heel wat video's gezien over de Fentanyl crisis in de USA.
Klik om te vergroten...
Ja, en voor een groot deel te vermijden, maar de VS willen graag verslaafde mensen nog harder de put in trappen net zo lang tot ze doodgaan of levenslang in de bak zitten.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Nederland heb ik wat onderzocht aangaande voorschriften van Oxycodon ed over de laatste 10 jaar. Mijn conclusie: Nederland is ver van voorbereid op wat kan komen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Nederland heb ik wat onderzocht aangaande voorschriften van Oxycodon ed over de laatste 10 jaar. Mijn conclusie: Nederland is ver van voorbereid op wat kan komen.
Klik om te vergroten...
Dan stip je gelijk mijn grootste ergernis aan wat betreft de berichtgeving over de opioïde-crisis in de VS.

Het algemene discours is om Purdue Pharma ervan te beschuldigen dat ze actief oxycodon hebben gemarket, waardoor er heel veel mensen verslaafd zijn geraakt. Nou wil ik dat niet direct weerspreken, maar de medisch voorgeschreven oxycodon is niet waar mensen aan overlijden.

Wat heel vaak over het hoofd wordt gezien is het stelsel van wet- en regelgeving in de VS dat de opioïdecrisis doet oplaaien. Allereerst zijn artsen verplicht om direct te stoppen met het voorschrijven van opioïden zodra iemand lichamelijk afhankelijk is. Doen ze dat niet, dan worden de artsen gezien als drugsdealers en kunnen ze 30 jaar de bak in verdwijnen. Daardoor krijg je de situatie dat opioïden eerst als pijnstiller verstrekt mogen worden, maar zodra dat leidt tot afhankelijkheid, dat mensen verplicht worden om cold turkey af te kicken, ondanks dat het onnodig is om mensen op te zadelen met zoveel bijwerkingen.
Dan heb je in de VS ook nog een afwezig zorgstelsel, waardoor toegang tot de verslavingszorg alleen is voor mensen met veel geld.
Tegelijkertijd is de VS betrokken in allerlei smerige internationale spelletjes waarbij actief de productie van drugs wordt aangemoedigd in regio's van strategisch belang, om zo guerillabewegingen te kunnen voorzien van geld en wapens. Als je me niet gelooft, ga maar eens wat lezen over de Iran-Contra-affaire, en kijk nog eens de film Kill The Messenger. Komt erop neer: overheidsdiensten in de VS zijn zelf ook betrokken bij het aanjagen van heroïne-productie en distributie.
We weten bovendien dat de beschikbaarheid van heroïne stijgt doordat mensen user-dealers worden. Kort gezegd gaan mensen zelf heroïne dealen om in hun dagelijkse gebruik te voorzien. Zo ontstaat juist door criminalisering een dynamiek waarbij er steeds meer heroïne beschikbaar is op straat.
Door de hoge straffen die staan op drugssmokkel, zoeken leveranciers naar steeds sterkere middelen (zoals fentanyl), waarbij je slechts nog 1 kilo hoeft te smokkelen voor honderd duizenden doses. Dan wordt de pakkans dus een stuk kleiner. Maar de kans op overdoseringen wordt natuurlijk groter.
Veel Amerikaanse staten reageren daarop door het anti-overdosismiddel naloxone te verbieden. Dat is een injectiespuit waarmee je direct een overdosering kunt tegengaan, en is dus een levensreddend middel. Je leest het goed: DAT IS VERBODEN. Ook drugstests om te kijken of er fentanyl of andere vervuilingen in je heroïne zitten ZIJN VERBODEN.
Vervolgens is er vanuit Europa allerlei bewijs wat wel werkt tegen een opioïde-crisis: namelijk gebruikersruimten onder medische supervisie (zodat mensen geen fatale overdosering hebben), verstrekken van gratis farmaceutisch geproduceerde heroïne, aanbieden van verslavingszorgtrajecten (inclusief toediening van methadon), sociaal-maatschappelijk werkers die mensen helpen aan een huis en inkomen. Dat is wat in Nederland en Zwitserland is gedaan, en dat is ook precies wat heeft gewerkt.

De VS negeren dit bewijs en blijven vasthouden aan hun criminaliseringsaanpak, terwijl dus overduidelijk is dat die leidt tot honderdduizenden doden.

Het is waar dat in Nederland de diensten voor heroïneverslaafden steeds verder zijn uitgekleed. Dus ja, als hier meer heroïne gebruikt gaat worden dan moeten die diensten verder opgeschaald worden. Maar verder heeft Nederland juist een beleid wat enorm goed heeft gewerkt. Dus ik vind het totaal onterecht om te zeggen dat Nederland onvoorbereid is op Amerikaanse situaties. Het is andersom: de VS weigert te leren van wat Nederland heel netjes heeft gedaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Dan stip je gelijk mijn grootste ergernis aan wat betreft de berichtgeving over de opioïde-crisis in de VS.

Het algemene discours is om Purdue Pharma ervan te beschuldigen dat ze actief oxycodon hebben gemarket, waardoor er heel veel mensen verslaafd zijn geraakt. Nou wil ik dat niet direct weerspreken, maar de medische recepten voor oxycodon zijn niet waardoor mensen overlijden.

Wat heel vaak over het hoofd wordt gezien is het stelsel van wet- en regelgeving in de VS dat de opioïdecrisis doet oplaaien. Allereerst zijn artsen verplicht om direct te stoppen met het voorschrijven van opioïden zodra iemand lichamelijk afhankelijk is. Doen ze dat niet, dan worden de artsen gezien als drugsdealers en kunnen ze 30 jaar de bak in verdwijnen. Daardoor krijg je de situatie dat opioïden eerst als pijnstiller verstrekt mogen worden, maar zodra dat leidt tot afhankelijkheid, dat mensen verplicht worden om cold turkey af te kicken, ondanks dat het onnodig is om mensen op te zadelen met zoveel bijwerkingen. Dan heb je in de VS ook nog een afwezig zorgstelsel, waardoor toegang tot de verslavingszorg alleen is voor mensen met veel geld. Tegelijkertijd is de VS betrokken in allerlei smerige internationale spelletjes waarbij actief de productie van drugs wordt aangemoedigd in regio's van strategisch belang, om zo guerillabewegingen te kunnen voorzien van geld en wapens. Als je me niet gelooft, ga maar eens wat lezen over de Iran-Contra-affaire, en kijk nog eens de film Kill The Messenger. Komt erop neer: overheidsdiensten in de VS zijn zelf ook betrokken bij het aanjagen van heroïne-productie en distributie. We weten bovendien dat de beschikbaarheid van heroïne stijgt doordat mensen user-dealers worden. Kort gezegd gaan mensen zelf heroïne dealen om in hun dagelijkse gebruik te voorzien. Zo ontstaat juist door criminalisering een dynamiek waarbij er steeds meer heroïne beschikbaar is op straat. Door de hoge straffen die staan op drugssmokkel, zoeken leveranciers naar steeds sterkere middelen (zoals fentanyl), waarbij je slechts nog 1 kilo hoeft te smokkelen voor honderd duizenden doses. Dan wordt de pakkans dus een stuk kleiner. Maar de kans op overdoseringen wordt natuurlijk groter. Veel Amerikaanse staten reageren daarop door het anti-overdosismiddel naloxone te verbieden. Dat is een injectiespuit waarmee je direct een overdosering kunt tegengaan, en is dus een levensreddend middel. Je leest het goed: DAT IS VERBODEN. Vervolgens is er vanuit Europa allerlei bewijs wat wel werkt tegen een opioïde-crisis: namelijk gebruikersruimten onder medische supervisie (zodat mensen geen fatale overdosering hebben), verstrekken van gratis farmaceutisch geproduceerde heroïne, aanbieden van verslavingszorgtrajecten (inclusief toediening van methadon), sociaal-maatschappelijk werkers die mensen helpen aan een huis en inkomen. Dat is wat in Nederland en Zwitserland is gedaan, en dat is ook precies wat heeft gewerkt. De VS negeren dit bewijs en blijven vasthouden aan hun criminaliseringsaanpak, terwijl dus overduidelijk is dat die leidt tot honderdduizenden doden.

Het is waar dat in Nederland de diensten voor heroïneverslaafden steeds verder zijn uitgekleed. Dus ja, als hier meer heroïne gebruikt gaat worden dan moeten die diensten verder opgeschaald worden. Maar verder heeft Nederland juist een beleid wat enorm goed heeft gewerkt. Dus ik vind het totaal onterecht om te zeggen dat Nederland onvoorbereid is op Amerikaanse situaties. Het is andersom: de VS weigert te leren van wat Nederland heel netjes heeft gedaan.
Klik om te vergroten...
Zie ook:

Drug consumption rooms: an overview of provision and evidence | www.emcdda.europa.eu

www.emcdda.europa.eu www.emcdda.europa.eu

en:
anderetijden.nl

De Hel van Hoog Catharijne - Andere Tijden

anderetijden.nl anderetijden.nl
V
VJ_LSD72Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
De VS negeren dit bewijs en blijven vasthouden aan hun criminaliseringsaanpak, terwijl dus overduidelijk is dat die leidt tot honderdduizenden doden.
Klik om te vergroten...
Zo lang er met het opsluiten van 'criminelen' in gevangenissen in Amerika geld verdiend kan worden door de rijke bovenlaag / elite van Amerikanen zal er geen steek veranderen in dat land. De war on drugs levert nu eenmaal geld op voor bepaalde lieden in de top daar.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Het is waar dat in Nederland de diensten voor heroïneverslaafden steeds verder zijn uitgekleed.
Klik om te vergroten...
Ik geef je volkomen gelijk met de gedachte dat het in Amerika veel ernstiger is en dat ik er ook vanuit ga, dat Nederland het beter doet. Maar...
Ik kijk niet naar Amerika, ik zie dat in Nederland de laatste 10 jaar de consumptie van Oxycodon ed en ook Benzodiazepines niet verdubbelen maar vele malen verdubbelen.

Komt er een rechts cabinet, dan is het een kwestie van paar zaken doordrukken en er gaan vreemde dingen gebeuren.

Nederland is ook een vreemde locatie met heel veel criminaliteit rond transport/ labs en andere fratsen.

Doktoren hebben steeds minder tijd per patiënt, wachttijden lijken op te lopen in de verslavingszorg.. en ik zie dat er een gevaarlijke trend te bespeuren is.. Ik hoop dat ik fout zit hoor!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
en:
anderetijden.nl

De Hel van Hoog Catharijne - Andere Tijden

anderetijden.nl anderetijden.nl
Klik om te vergroten...
Fraai die docu. Wat een hel moet dat geweest zijn. Ik kwam rond 2010 wel eens in die tunnel maar die was toen hermetisch afgesloten en
alleen toegankelijk via de intercom zoals tegen het einde ook te zien is. Nog steeds een hele nare plek. Er is ooit een rave georganiseerd waar ik graag bij had willen zijn maar wat op de eoa manier niet is gelukt. Volgens mij is de daklozenopvang in Utrecht tegenwoordig aardig OK geregeld.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Dan stip je gelijk mijn grootste ergernis aan wat betreft de berichtgeving over de opioïde-crisis in de VS.

Het algemene discours is om Purdue Pharma ervan te beschuldigen dat ze actief oxycodon hebben gemarket, waardoor er heel veel mensen verslaafd zijn geraakt. Nou wil ik dat niet direct weerspreken, maar de medisch voorgeschreven oxycodon is niet waar mensen aan overlijden.

Wat heel vaak over het hoofd wordt gezien is het stelsel van wet- en regelgeving in de VS dat de opioïdecrisis doet oplaaien. Allereerst zijn artsen verplicht om direct te stoppen met het voorschrijven van opioïden zodra iemand lichamelijk afhankelijk is. Doen ze dat niet, dan worden de artsen gezien als drugsdealers en kunnen ze 30 jaar de bak in verdwijnen. Daardoor krijg je de situatie dat opioïden eerst als pijnstiller verstrekt mogen worden, maar zodra dat leidt tot afhankelijkheid, dat mensen verplicht worden om cold turkey af te kicken, ondanks dat het onnodig is om mensen op te zadelen met zoveel bijwerkingen.
Dan heb je in de VS ook nog een afwezig zorgstelsel, waardoor toegang tot de verslavingszorg alleen is voor mensen met veel geld.
Tegelijkertijd is de VS betrokken in allerlei smerige internationale spelletjes waarbij actief de productie van drugs wordt aangemoedigd in regio's van strategisch belang, om zo guerillabewegingen te kunnen voorzien van geld en wapens. Als je me niet gelooft, ga maar eens wat lezen over de Iran-Contra-affaire, en kijk nog eens de film Kill The Messenger. Komt erop neer: overheidsdiensten in de VS zijn zelf ook betrokken bij het aanjagen van heroïne-productie en distributie.
We weten bovendien dat de beschikbaarheid van heroïne stijgt doordat mensen user-dealers worden. Kort gezegd gaan mensen zelf heroïne dealen om in hun dagelijkse gebruik te voorzien. Zo ontstaat juist door criminalisering een dynamiek waarbij er steeds meer heroïne beschikbaar is op straat.
Door de hoge straffen die staan op drugssmokkel, zoeken leveranciers naar steeds sterkere middelen (zoals fentanyl), waarbij je slechts nog 1 kilo hoeft te smokkelen voor honderd duizenden doses. Dan wordt de pakkans dus een stuk kleiner. Maar de kans op overdoseringen wordt natuurlijk groter.
Veel Amerikaanse staten reageren daarop door het anti-overdosismiddel naloxone te verbieden. Dat is een injectiespuit waarmee je direct een overdosering kunt tegengaan, en is dus een levensreddend middel. Je leest het goed: DAT IS VERBODEN. Ook drugstests om te kijken of er fentanyl of andere vervuilingen in je heroïne zitten ZIJN VERBODEN.
Vervolgens is er vanuit Europa allerlei bewijs wat wel werkt tegen een opioïde-crisis: namelijk gebruikersruimten onder medische supervisie (zodat mensen geen fatale overdosering hebben), verstrekken van gratis farmaceutisch geproduceerde heroïne, aanbieden van verslavingszorgtrajecten (inclusief toediening van methadon), sociaal-maatschappelijk werkers die mensen helpen aan een huis en inkomen. Dat is wat in Nederland en Zwitserland is gedaan, en dat is ook precies wat heeft gewerkt.

De VS negeren dit bewijs en blijven vasthouden aan hun criminaliseringsaanpak, terwijl dus overduidelijk is dat die leidt tot honderdduizenden doden.

Het is waar dat in Nederland de diensten voor heroïneverslaafden steeds verder zijn uitgekleed. Dus ja, als hier meer heroïne gebruikt gaat worden dan moeten die diensten verder opgeschaald worden. Maar verder heeft Nederland juist een beleid wat enorm goed heeft gewerkt. Dus ik vind het totaal onterecht om te zeggen dat Nederland onvoorbereid is op Amerikaanse situaties. Het is andersom: de VS weigert te leren van wat Nederland heel netjes heeft gedaan.
Klik om te vergroten...
In Amerika bestaat er nauwelijks heroïne meer echt maar heel weinig staten is nog heroine te vinden en dat is alsnog versneden met RC opioden

heroine is nu straatnaam voor Fentanyl analogen en zene analogen, xylanzine en benzo’s. Er is geen heroine meer
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Ik geef je volkomen gelijk met de gedachte dat het in Amerika veel ernstiger is en dat ik er ook vanuit ga, dat Nederland het beter doet. Maar...
Ik kijk niet naar Amerika, ik zie dat in Nederland de laatste 10 jaar de consumptie van Oxycodon ed en ook Benzodiazepines niet verdubbelen maar vele malen verdubbelen.

Komt er een rechts cabinet, dan is het een kwestie van paar zaken doordrukken en er gaan vreemde dingen gebeuren.

Nederland is ook een vreemde locatie met heel veel criminaliteit rond transport/ labs en andere fratsen.

Doktoren hebben steeds minder tijd per patiënt, wachttijden lijken op te lopen in de verslavingszorg.. en ik zie dat er een gevaarlijke trend te bespeuren is.. Ik hoop dat ik fout zit hoor!
Klik om te vergroten...
Ja, ok, qua politieke trend geef ik je gelijk inderdaad. Des te meer reden om te benadrukken dat de Nederlandse aanpak heel goed (heeft ge)werkt.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Ik geef je volkomen gelijk met de gedachte dat het in Amerika veel ernstiger is en dat ik er ook vanuit ga
Klik om te vergroten...
Ook in Canada is het een ware epidemie.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Veel Amerikaanse staten reageren daarop door het anti-overdosismiddel naloxone te verbieden. Dat is een injectiespuit waarmee je direct een overdosering kunt tegengaan, en is dus een levensreddend middel. Je leest het goed: DAT IS VERBODEN. Ook drugstests om te kijken of er fentanyl of andere vervuilingen in je heroïne zitten ZIJN VERBODEN.
Klik om te vergroten...
Dit is echt misdadig..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Ja, en voor een groot deel te vermijden, maar de VS willen graag verslaafde mensen nog harder de put in trappen net zo lang tot ze doodgaan of levenslang in de bak zitten.
Klik om te vergroten...
Wat mij zo verbijsterde waren niet alleen de hoge aantallen doden (en al jaren) maar ook dat mensen blijkbaar niet op de hoogte waren/zijn hoe dodelijk de drug is. Want als je weet dat Fentanyl 50 tot 100 keer dodelijker is dan heroine, dan haal je het toch in je hoofd om het een keer te proberen? Later begreep ik dat Fentanyl overal in zit. Zag een tijdje geleden een video van een Amerikaanse tv zender waarin ze waarschuwden voor snoepjes met Fentanyl erin.. Het is niet te hopen dat we ooit dezelfde kant opgaan in Nederland.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Deadwing zei:
Ook in Canada is het een ware epidemie.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar wat ik probeer te zeggen is dat we veel en vaak kopiëren van de Amerikaanse filosofie: bigger en more is Better... En andere gedachten en dat Nederland absoluut niet immuun is. Iedereen zegt al jaren (en klopt ook), wij zijn Amerika niet.. , maar als het misbruik van medicijnen betreft, maken we in meerdere Europese landen wel foutjes die herkenbaar lijken vanuit VS.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
ls het misbruik van medicijnen betreft, maken we in meerdere Europese landen wel foutjes die herkenbaar lijken vanuit VS.
Klik om te vergroten...
Nouja in Nederland hebben we dus wel redelijk wat medicinaal gebruik van opioïden, maar zeer weinig misbruik van opioïden. Er zijn namelijk gewoon legitieme redenen om opioïden te gebruiken, voornamelijk als pijnbestrijding. Dat is niet automatisch misbruik.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Nouja in Nederland hebben we dus wel redelijk wat medicinaal gebruik van opioïden, maar zeer weinig misbruik van opioïden. Er zijn namelijk gewoon legitieme redenen om opioïden te gebruiken, voornamelijk als pijnbestrijding. Dat is niet automatisch misbruik.
Klik om te vergroten...
Pijnbestrijding kan met heroïne, Fentanyl en Oxycodon ed. Maar 20 jaar geleden werden de zeer verslavende pijnstillers amper voorgeschreven bij jongelui en daar is tegenwoordig een andere houding. Kan zijn dat de risicos beperkt blijven, maar ik schrok echt van de hoeveelheden die nu voorgeschreven worden in vergelijking met voor 2010.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Deadwing zei:
Ik denk ook dat het drugsgebruik van jongeren door de alsmaar stijgende prijzen van alcohol toeneemt. Voor een avondje stappen (en zeker in een groep) ben je al snel meer dan 50 Euro kwijt. Een pilletje xtc (zag ik onlangs in een video want ik gebruik niet) kost misschien net 4 Euro.. Dan kan ik wel voorstellen dat een tiener liever een pilletje neemt om een avond plezier te hebben. Verstandig is het niet maar ik kan me er best iets bij voorstellen.
Klik om te vergroten...
Kan ik me ook voorstellen maar niet alleen om de prijs. Het voelt daarnaast ook 1000 keer beter en als je echt enkel MDMA hebt denk ik dat het misschien nog beter voor je is ook dan 50 euro aan drank in je gieten. Al kun je dit waarschijnlijk moeilijk vergelijken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."