Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe slecht drugsbeleid leidt tot een opioïde epidemie in Groot Brittannië

Hoe slecht drugsbeleid leidt tot een opioïde epidemie in Groot Brittannië

24 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Het voelt daarnaast ook 1000 keer beter en als je echt enkel MDMA hebt denk ik dat het misschien nog beter voor je is ook dan 50 euro aan drank in je gieten. Al kun je dit waarschijnlijk moeilijk vergelijken.
Klik om te vergroten...
Dan is het wel te hopen dat ze het spul hebben getest voordat ze iets nuttigen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Dan stip je gelijk mijn grootste ergernis aan wat betreft de berichtgeving over de opioïde-crisis in de VS.

Het algemene discours is om Purdue Pharma ervan te beschuldigen dat ze actief oxycodon hebben gemarket, waardoor er heel veel mensen verslaafd zijn geraakt. Nou wil ik dat niet direct weerspreken, maar de medisch voorgeschreven oxycodon is niet waar mensen aan overlijden.

Wat heel vaak over het hoofd wordt gezien is het stelsel van wet- en regelgeving in de VS dat de opioïdecrisis doet oplaaien. Allereerst zijn artsen verplicht om direct te stoppen met het voorschrijven van opioïden zodra iemand lichamelijk afhankelijk is. Doen ze dat niet, dan worden de artsen gezien als drugsdealers en kunnen ze 30 jaar de bak in verdwijnen. Daardoor krijg je de situatie dat opioïden eerst als pijnstiller verstrekt mogen worden, maar zodra dat leidt tot afhankelijkheid, dat mensen verplicht worden om cold turkey af te kicken, ondanks dat het onnodig is om mensen op te zadelen met zoveel bijwerkingen.
Dan heb je in de VS ook nog een afwezig zorgstelsel, waardoor toegang tot de verslavingszorg alleen is voor mensen met veel geld.
Tegelijkertijd is de VS betrokken in allerlei smerige internationale spelletjes waarbij actief de productie van drugs wordt aangemoedigd in regio's van strategisch belang, om zo guerillabewegingen te kunnen voorzien van geld en wapens. Als je me niet gelooft, ga maar eens wat lezen over de Iran-Contra-affaire, en kijk nog eens de film Kill The Messenger. Komt erop neer: overheidsdiensten in de VS zijn zelf ook betrokken bij het aanjagen van heroïne-productie en distributie.
We weten bovendien dat de beschikbaarheid van heroïne stijgt doordat mensen user-dealers worden. Kort gezegd gaan mensen zelf heroïne dealen om in hun dagelijkse gebruik te voorzien. Zo ontstaat juist door criminalisering een dynamiek waarbij er steeds meer heroïne beschikbaar is op straat.
Door de hoge straffen die staan op drugssmokkel, zoeken leveranciers naar steeds sterkere middelen (zoals fentanyl), waarbij je slechts nog 1 kilo hoeft te smokkelen voor honderd duizenden doses. Dan wordt de pakkans dus een stuk kleiner. Maar de kans op overdoseringen wordt natuurlijk groter.
Veel Amerikaanse staten reageren daarop door het anti-overdosismiddel naloxone te verbieden. Dat is een injectiespuit waarmee je direct een overdosering kunt tegengaan, en is dus een levensreddend middel. Je leest het goed: DAT IS VERBODEN. Ook drugstests om te kijken of er fentanyl of andere vervuilingen in je heroïne zitten ZIJN VERBODEN.
Vervolgens is er vanuit Europa allerlei bewijs wat wel werkt tegen een opioïde-crisis: namelijk gebruikersruimten onder medische supervisie (zodat mensen geen fatale overdosering hebben), verstrekken van gratis farmaceutisch geproduceerde heroïne, aanbieden van verslavingszorgtrajecten (inclusief toediening van methadon), sociaal-maatschappelijk werkers die mensen helpen aan een huis en inkomen. Dat is wat in Nederland en Zwitserland is gedaan, en dat is ook precies wat heeft gewerkt.

De VS negeren dit bewijs en blijven vasthouden aan hun criminaliseringsaanpak, terwijl dus overduidelijk is dat die leidt tot honderdduizenden doden.

Het is waar dat in Nederland de diensten voor heroïneverslaafden steeds verder zijn uitgekleed. Dus ja, als hier meer heroïne gebruikt gaat worden dan moeten die diensten verder opgeschaald worden. Maar verder heeft Nederland juist een beleid wat enorm goed heeft gewerkt. Dus ik vind het totaal onterecht om te zeggen dat Nederland onvoorbereid is op Amerikaanse situaties. Het is andersom: de VS weigert te leren van wat Nederland heel netjes heeft gedaan.
Klik om te vergroten...

De war on drugs faalde ook in Antwerpen en Brussel. Nu komt die naar de kleinere steden. En nog wil men die fout niet inzien maar het enkel nog harder aanpakken. Het nu van die nationaal drugscommissaris snap ik nog altijd niet.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lemmy zei:
De war on drugs faalde ook in Antwerpen en Brussel. Nu komt die naar de kleinere steden
Klik om te vergroten...
Ook in Nederland meer drugs en aanslagen in kleinere steden nu.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat we in Nederland vooral gezien hebben is een reeks van gewelddadige aanslagen, liquidaties, en wraakacties die het gevolg waren van inbeslagname van een grote partij cocaïne in Antwerpen. Daarbij waren meerdere Nederlandse gangs betrokken, en die beschuldigden elkaar van lekken. Zo is die hele toestand rondom Taghi, de aanslagen op De Telegraaf en Panorama, de vergismoorden, en de martelkamers ontstaan. Inmiddels is een groot deel van de betrokkenen gepakt en veroordeeld, en we zien in Nederland dat daardoor weer een periode van relatieve rust is ontstaan.

Dat hard aanpakken waar die lui het in de video van ON over hebben, en de vergelijking met Mexico, dat leidt dus juist tot explosies van geweld. Zie bijvoorbeeld deze excellente kritische publicatie over hoe Amerikaanse economische belangen in Mexico tot een explosie van geweld leiden:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01436597.2011.619881
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Misschien minder dan in Belgie. Dat weet ik niet.

AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."