Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNRC: Crackgebruik in Nederland fors toegenomen, bijna dertigduizend wekelijkse gebruikers

NRC: Crackgebruik in Nederland fors toegenomen, bijna dertigduizend wekelijkse gebruikers

18 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Interessant dit. Ik zou zo nog gedacht hebben dat crack gebruik aan het dalen was in nederland. Mede ook door de goedkopere rc's/nps die gemakkelijk te verkrijgen is/was.

ljuv zei:
Ja… in De GrOtE sTaD wordt dit wel echt veel zichtbaarder en voelbaarder. Samen met de pyro’s uiteraard. Enorm kut om te zien en soms ook gewoon onveilig. Je wilt ze helpen, maar dat kan helemaal niet uiteraard en je weet niet of je jezelf ermee in gevaar brengt.
Klik om te vergroten...
Pyro’s ook nog ja? Niet enorm gedaald sinds het verbod van 1 juli 2025?

Ik had al even de stijging van crack gelinkt aan het verbod, maar las dat die toename eigenlijk al wat langer aan de gang is. Bijzonder, want ik ken in mijn eigen kring eigenlijk niemand die dat gebruikt of gebruikte. Nou was mijn kring vroeger wel een stuk groter en vooral zat ik toen meer in het drugswereldje, maar zelfs toen kende ik er misschien maar drie die het gebruikten, dus waar ik direct of indirect vaker mee in contact kwam. Distantieerde me maar zo veel mogelijk van crack en hero gebruikers..

Van één weet ik dat hij nu in een gesloten inrichting zit, van een ander hoorde ik toevallig vorige week dat hij twee maanden geleden is overleden aan een overdosis, nota bene een week na een detox. Van de andere heb ik nooit meer iets vernomen.

Maar ja een apart wereldje hoor. Je hebt namelijk het drugswereldje, maar de crackwereld valt daar net buiten qua extremen. Al denk ik dat het met die pyro’s tegenwoordig ook tot rare situaties leidt door die intense zucht.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mezelf zei:
Niet enorm gedaald sinds het verbod van 1 juli 2025?
Klik om te vergroten...
Van wat ik zie lijkt het alleen maar gestegen maar goed, ik ben geen testcentrum🤪
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zie alleen veel mensen met een crash rondlopen ,nou ja hangen ofzo..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Van wat ik zie lijkt het alleen maar gestegen maar goed, ik ben geen testcentrum🤪
Klik om te vergroten...

Politie Roosendaal zegt eigenlijk hetzelfde.

In Zeeland hoor ik voorzichtig aan minder incidenten gemeld irt pyro's.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#5
1000031130.jpg

Nu de R in de maand is, zou het grappig zijn om met een paar DF leden nepcrack, gemixt met wat siervuurwerk kruit uit te delen aan gebruikers en het te filmen 😆
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
“Crackgebruik De groep verslaafden blijkt moeilijk te bereiken: slechts 31 procent van de mensen die alleen crack gebruiken staat geregistreerd in het landelijke systeem voor verslavingszorg. “En het aantal geregistreerden is ook nog gedaald sinds de vorige meting in 2012,” zegt Trimbos-onderzoeker Lisa Strada.”
www.nrc.nl

Crackgebruik in Nederland fors toegenomen, bijna dertigduizend wekelijkse gebruikers

Crackgebruik: De groep verslaafden blijkt moeilijk te bereiken: slechts 31 procent van de mensen die alleen crack gebruiken staat geregistreerd in het landelijke systeem voor verslavingszorg. “En het aantal geregistreerden is ook nog gedaald sinds de vorige meting in 2012,” zegt...
www.nrc.nl www.nrc.nl
(Als betaalmuur: gooi dan de link door archive.ph xoxo)

Dus daarom kunnen ze in west Vlaanderen geen coke meer krijgen!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
Dus daarom kunnen ze in west Vlaanderen geen coke meer krijgen!
Klik om te vergroten...

.... en willen zoveel mensen dealen in coke. Big business denk ik zo.

Ik wist niet dat de rookbare variant zo in trek was. Ongelooflijk. Ik dacht dat er meer gesnoven werd
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb ook een maatje die vroeger heel veel aan de crack heeft gezeten. Daar heel lang clean van was maar pas toch weer een paar maanden teruggevallen is. Na een korte opname is hij nu wel weer clean. Maar met dat spul ga je echt flink snel achteruit met alles zeg poeh😳
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
.... en willen zoveel mensen dealen in coke. Big business denk ik zo.

Ik wist niet dat de rookbare variant zo in trek was. Ongelooflijk. Ik dacht dat er meer gesnoven werd
Klik om te vergroten...
Wordt nog wel meer gesnoven denk ik. Maar ik zie het gebruik van crack hier in de stad ook enorm toenemen de afgelopen jaren. Trieste ontwikkeling.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#10
Zie de straten in Europa op video van meerdere bekende youtube vloggers als bijvoorbeeld dutch travel maniac.

Crack is de duivel.
In handel en vooral in gebruik.
De marionet pop en zijn bestuurder die se touwtjes in handen heeft.
Dealer de bestuurder en de gebruiker de pop.
Toxiciteit staat hier voorop..
Verslaafd?
De dealers laten je bijvoorbeeld naar de HA gaan om bijvoorbeeld medicatie op te halen en dat aan de dealer te ruilen voor bijvoorbeeld crack.

Dealers laten je stelen voor crack.
Mensen om me heen kapot zien gaan, dealers zien profiteren, maar wat een wereld apart is het.. crack.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#11
In mijn stad ben ik nog een zeldzaamheid met het crack\\base roken op folie.
Het aantal ligt op 3 die dit nog doen hier,maar zal niet lang meer duren voor ik in de straten crack pijpjes hoor knetteren.
Trieste ontwikkeling.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
SoulAssassins zei:
In mijn stad ben ik nog een zeldzaamheid met het crack\\base roken op folie.
Het aantal ligt op 3 die dit nog doen hier,maar zal niet lang meer duren voor ik in de straten crack pijpjes hoor knetteren.
Trieste ontwikkeling.
Klik om te vergroten...
I love the smell of fresh crackling crackpipes in the morning!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oud maatje van me die crack en bruin rookte zie/spreek ik niet meer en wil ik ook niet.
De anderen zijn overleden.
Ik had paar maanden terug nog het idee om ooit te proberen.
Door m'n eigen ontwikkeling op het moment totaal geen behoefte om het te proberen.
Enige wat ik misschien nog proberen wil zijn psychedelische middelen, ben daar echt een rookie in.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ei-Salade zei:
Oud maatje van me die crack en bruin rookte zie/spreek ik niet meer en wil ik ook niet.
De anderen zijn overleden.
Klik om te vergroten...
Vroeg of laat gaan ze allemaal ,ik ken er nog 1 die de spuit heb overleefd ,een oud voetballer van RBC en een hele goeie.
Door zijn lichamelijk goede conditie kan hij gelukkig met me mee praten als enige overlevende.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
SoulAssassins zei:
Vroeg of laat gaan ze allemaal ,ik ken er nog 1 die de spuit heb overleefd ,een oud voetballer van RBC en een hele goeie.
Door zijn lichamelijk goede conditie kan hij gelukkig met me mee praten als enige overlevende.
Klik om te vergroten...
GC?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zanza zei:
GC?
Klik om te vergroten...
Zoiets kan er niet te ver op in gaan maar we weten het denk ik
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zanza zei:
GC?
Klik om te vergroten...
Dan ken je FN ook wel

Edit:
@Zanza
Ik ben JM ,gaststraat de beruchte straat die geheel van ons was.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja… in De GrOtE sTaD wordt dit wel echt veel zichtbaarder en voelbaarder. Samen met de pyro’s uiteraard. Enorm kut om te zien en soms ook gewoon onveilig. Je wilt ze helpen, maar dat kan helemaal niet uiteraard en je weet niet of je jezelf ermee in gevaar brengt.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
PDF met heel veel cijfers:

https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/2025/10/TRI-41-021-Factsheet-OPAAK.pdf
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."