#1
Het is in onze parlementaire geschiedenis ook nog nooit gebeurd, maar ook niet onmogelijk.Scherp
Lijkt me een onmogelijke opgave
Deze vraag heb je beantwoordt. MaarWaarom duurt dat zo lang? Oprechte vraag? Zomerreces enzo?
Ik zag bij Lubach voorbij komen (in een kort itempje weliswaar dus niet zo volledig, gok ik zo (wellicht hebben meer de uitzending gezien gisteren)), dat in andere, Europese landen dit veeeeel korter duurt. Echt varierend van 3 weken in Frankrijk tot hoogstens een paar weken langer in UK etc.Nee het is een inschatting… als een kabinet voor maart valt, is het vaak maart. Omdat er dan meestal al verkiezingen worden gehouden. Zo niet is het vaak november, inderdaad vanwege reces en de verplichte termijnen vanuit de kieswet. Vorige keer viel het kabinet slechts een maandje later, toen werd het ook november. Maar partijen moeten wel goed de gelegenheid krijgen om hun partij op te zetten, in te schrijven en een lijst samen te stellen. Buitenlandse kiezers moeten zich registreren. En gemeenten moeten verkiezingen organiseren én betalen, die moeten daarvoor ook in gelegenheid gesteld worden.
Officieel vinden verkiezingen 44 dagen na het ontbindingsbesluit plaats. Maar zo’n ontbindingsbesluit laat vaak wel even op zich wachten.
Wellicht willen we het in Nederland eerst alles even laten berusten, zodat we met minder emoties blijven hangen bij diepe issues waar we toch echt even wat langer over moeten nadenken?Deze vraag heb je beantwoordt. Maar
Ik zag bij Lubach voorbij komen (in een kort itempje weliswaar dus niet zo volledig, gok ik zo (wellicht hebben meer de uitzending gezien gisteren)), dat in andere, Europese landen dit veeeeel korter duurt. Echt varierend van 3 weken in Frankrijk tot hoogstens een paar weken langer in UK etc.
Er werd dus wel e.e.a. uitgelegd wat er aan te pas komt, zoals jij hierboven ook omschrijft, maar nog steeds snap ik niet waarom het hier dan 5 maanden duurt en gemiddeld in Europa 5 weken oid. Blijft vaag allemaal. Of althans: we hebben, voor zover ik dat zie, heel veel trage regeltjes. Zou het niet veel handiger/prettiger/beter zijn als een aantal reglementen die dit proces zo vertragen, veranderd zouden worden? Waarom kan of wil men dit niet?
En wat zegt dat over onze samenleving dat zoveel mensen opde PVV hebben gestemd?
Ik ben bijna 38 en heb tot de vorige verkiezing altijd gestemd maar het is toch allemaal 1 grote toneelshow.Wilders groeit in de peilingen.
Of dat aan blijft houden is natuurlijk de vraag.
Maar hij heeft het slim gespeeld door eruit te stappen en nu voor poging 2 te gaan.
Feit is wel dat weinig partijen nog met hem samen willen werken, dus dat maakt het al een stuk lastiger voor hem.
Ga aub stemmen.
Het is je gouden recht. Kijk desnoods vantevoren op stemwijzer en laat je informeren.
Wil je bv niet dat Wilders de grootste wordt kun je dit ook voorkomen door wel te gaan stemmen op midden of links.
Denken jullie dat er nu nog steeds zoveel mensen opde PVV gaan stemmen? Of dat die inmiddels ook afgehaakt zijn? (Ik ben politiek sowieso afgehaakt en ik ga ook niet meer stemmen)
Ik ben bijna 38 en heb tot de vorige verkiezing altijd gestemd maar het is toch allemaal 1 grote toneelshow.
Maar ik heb heel de politiek losgelaten ze doen maar wat ze willen
Het maakt mij niet uit wie er wint.Probleem is dat je dan ook kan krijgen wat je juist niet wilt.
Je hebt een heel klein beetje invloed door een richting te stemmen.
Een richting wilt vaak net wat meer zeggen dan de naam van een partij.
Maar stel je dan dat in de ons omringende landen, de verkiezingen vatbaarder zijn voor frauduleuze praktijken en dat dit waarschijnlijk ook gebeurt? En dan heb ik het dus ook letterlijk over de ons omringende landen, geen bananenrepublieken als Hongarije bijvoorbeeld.Maar het zijn natuurlijk heel andere democratieën…
Wij hebben een heel pluraal systeem en een lage kiesdrempel, dat betekent dat veel nieuwe partijen een kans kunnen krijgen/pakken. En dan moeten ze ook een echte kans krijgen om het geld en de mensen te zoeken. En het betekent ook dat er extra controles op de rechtmatigheid van die kieslijsten moet komen, dat duurt even. Ook moet iedereen de kans krijgen bezwaar te maken op de kieslijsten, duurt ook ff want aan bezwaarprocedures in general zitten weer juridische regels: bezwaartermijnen en publicatietermijnen. Bezwaar kan je indienen op verschillende vlakken in het verkiezingsproces, wat in veel andere landen is ingekort of helemaal ontbreekt. Dat maakt het systeem trager, maar juridisch sterker en minder vatbaar voor verkiezingsfraude of procedurefouten.
Daarnaast hebben we verkiezingen decentraal geregeld, dus ten eerste betekent dat dat gemeenten de praktische shit moeten regelen en daarvoor de kans moeten krijgen (en ik kan je vertellen: dat is vooral met geld een probleem nu. Het kost gewoon heel veel geld om zo vaak verkiezingen te houden en de meeste gemeenten hadden al een tekort want ravijnjaar). Daarnaast hebben we heel transparante stemprocessen (echt een van de meest transparante ter wereld ook) en daarvoor moeten gemeenten heel veel vrijwilligers zoeken om aan de wet en regelgeving daarover te voldoen. In de meeste andere landen wordt get centraal/ door de landelijke overheid geregeld. Dat maakt het minder zorgvuldig en transparant, maar wel sneller.
Eigenlijk staan deze processen ook maar weinig ter discussie. Er wordt gewoon veel waarde gehecht aan een transparant, eerlijk, betrouwbaar en inclusief kiessysteem
Ja ik ben overigens wel voorstander van een hogere kiesdrempel. Klopt dat de partij waar ik op zou kunnen stemmen dan verdwijnt, maar betekent ook dat dit soort partijen überhaupt niet opkomen. Of enkel in extreme gevallen, zoals je dat soms ziet in de ons omringende landen. Stel we hadden al een halve eeuw een kiesdrempel, dan had ons politieke landschap er totaal anders uitgezien. Persoonlijk zou ik ook liever keuze uit bijvoorbeeld 4 richtingen hebben, dan zoals het nu is. En idd ook wel iets autocratischer. Klopt dat het dan ook net tegen kan vallen, wanneer de partij waarop je stemt niet aan de macht is. Maar nu heeft telkens iedereen een net niet net wel gevoel. Dan heb ik liever een helemaal wel of helemaal niet gevoel. Maar goed, dat is mijn persoonlijke voorkeur.Maarrrrr het verschil zit hem er dus in dat andere landen een hogere kiesdrempel en een simpeler kiessysteem (districtenstelsel) hebben. En ja: dat is sneller. Maar ook minder zorgvuldig. Hangt er maar net om waar je waarde aan hecht. Maar als je wil dat JA21 mee mag blijven doen zou ik je mond houden😜
Hmhm ja. Denk dat hier een groot deel van ons meningsverschil gekend wordt.Naja zo kan je het wel een beetje zien inderdaad. Nederlandse politiek en overheid staat er wel om bekend om zorgvuldigheid aanzienlijk meer belang te geven dan snelheid. En persoonlijk ben ik daar wel blij mee rondom de kieswet, maar ik vind dat dan ook een van de belangrijkste dingen van democratie.
Nee, niet per se want die hebben weer andere middelen om dat tegen te gaan zoals een kiesdistrict, een hogere kiesdrempel, etc. Maar dát maakt de politiek weer minder toegankelijk op verschillende manieren. En ze zijn wel kwetsbaarder voor fraude. Dat lijkt vooralsnog niet op grote schaal te gebeuren, maar bijvoorbeeld in de UK komt wel regelmatig naar voren dat stemmen per post vervalst worden. Om over digitaal stemmen en Ruslands cyberaanvallen maar te zwijgen bv.Maar stel je dan dat in de ons omringende landen, de verkiezingen vatbaarder zijn voor frauduleuze praktijken en dat dit waarschijnlijk ook gebeurt? En dan heb ik het dus ook letterlijk over de ons omringende landen, geen bananenrepublieken als Hongarije bijvoorbeeld.
Ja precies, mijn voorkeur gaat uit naar meer representativiteit en een minder vastgeroest politiek landschap. Een hoge kiesdrempel zorgt namelijk ook voor een meer vaste politieke elite, bijvoorbeeld. En daarmee ook voor minder verandering en grote idealistische hervormingen. Met een lage kiesdrempel kun je bovendien als politiek wel veel meer met actuele maatschappelijke ontwikkelingen en onvrede. Tegelijkertijd beschermt de coalitievorming tegen rancuneus beleid.Ja ik ben overigens wel voorstander van een hogere kiesdrempel. Klopt dat de partij waar ik op zou kunnen stemmen dan verdwijnt, maar betekent ook dat dit soort partijen überhaupt niet opkomen. Of enkel in extreme gevallen, zoals je dat soms ziet in de ons omringende landen. Stel we hadden al een halve eeuw een kiesdrempel, dan had ons politieke landschap er totaal anders uitgezien. Persoonlijk zou ik ook liever keuze uit bijvoorbeeld 4 richtingen hebben, dan zoals het nu is. En idd ook wel iets autocratischer. Klopt dat het dan ook net tegen kan vallen, wanneer de partij waarop je stemt niet aan de macht is. Maar nu heeft telkens iedereen een net niet net wel gevoel. Dan heb ik liever een helemaal wel of helemaal niet gevoel. Maar goed, dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Wat mij het meest demotiveert om te gaan stemmen:
Dat tijdens de verkiezingen elke partij zijn eigen idealen presenteert alsof dat allemaal gerealiseerd gaat worden terwijl daar maar weinig van overblijft nadat er een regeerakkoord is gevormd.
En ik snap niet dat we dat riedeltje elke keer weer doorlopen.
.
Ik snap dat heel goed.
Maar ik denk dat ook een deel komt doordat partijen water bij de wijn moeten doen.
Het is niet zoals Wilders schetst "ik word premier, ik word alleen heerser etc". Er voegen zich een aantal partijen samen met ieders eigen standpunten.
Dat zal gegoten moeten worden tot één. Daarin zal iedereen water bij de wijn moeten doen.
Nederland heeft inderdaad een poldermodel, en het valt mij regelmatig op dat Nederlanders vaak niet beseffen dat wij dat middel hebben en dat we daar stiekem keigoed in zijn. Het grootste nadeel eraan is denk ik dat het totstandkomen van een eindakkoord logisch gezien gemiddeld langer duurt dan in andere landen.En we WETEN toch dat we een poldermodel hebben. We WETEN toch dat er meestal coalities gemaakt moeten worden? En we WETEN toch dat de politiek er niet alleen is voor je eige zellefie, maar voor een heel land vol verschillende meningen?
Belachelijke man, die Geert.

Nood-diensten mogen als het nodig is en het overige verkeer niet in gevaar brengt ook de verkeersregels overtreden.Minder regels voor defensie ten koste van het milieu? ja goed, want die regels hè.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."