Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLast van darmen

Last van darmen

27 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
t
tooozLid
01-01-2024, 00:00
#1
heb het nog altijd..dat compresseerd gevoel in men darmen dat stiletjes aan naar beneden gaat
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb zelf PDS (prikkelbare darm syndroom) gekregen terwijl ik bruin/methadon gebruikte. Dat bleek pas goed toen ik ging afbouwen. De pijn was onverdragelijk, ook na maanden stabiel op een lage dosering methadon.

Het was zo erg dat ik op een gegeven moment naar een internist werd doorverwezen omdat ze dachten dat er iets ergers aan de hand was.
Iedereen kan overigens PDS krijgen al komt het vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en begint het meestal pas op latere leeftijd (rond de 30).
PDS betekent dat je darmspieren niet goed werken: soms moet je dagen niet naar de wc en/of afwisselend juist 4 keer per dag.
Ook kan je ontlasting er raar uitzien: verdroogd, plat (omdat je darmen verkrampen waardoor de ontlasting fijngeknepen wordt) of zelfs slijmerig. Ook heb je vaak een harde opgezette buik en veel pijn en/of krampen/rommelingen.
Specialisten zijn er nog niet uit wat de oorzaak is: vroeger dacht men aan stress - zoals je weet kan stress inderdaad op je darmen werken - maar er zijn steeds meer bewijzen dat het iets met het zenuwstelsel te maken heeft. Bovendien komt het net zo goed voor bij mensen die helemaal geen stress hebben.

Het goeie nieuws is dat het geen kwaad kan. Je kan er gewoon oud mee worden. Soms helpen middelen als duspatal/metamucil/magnesium. Bij mij had dit echter allemaal geen effect. En bij een aantal mensen gaat het vanzelf weer over. Ik heb het helaas al 9 jaar. (Ook toen ik een tijd geen methadon/heroine meer gebruikte!)

Mochten deze klachten langdurig aanhouden vraag je arts dan om wat informatie hierover. Ik ben inmiddels van de methadon op subutex overgestapt. Dit geeft minder bijwerkingen dan heroine/methadon wat betreft verstopping etc. De pijn is helaas nog niet weg maar ik hoef geen zware medicijnen meer te slikken, enkel een psylliumtabletje bij het eten (= natuurlijk middel).
Hopelijk gaat het snel beter met je!
t
tooozLid
01-01-2024, 00:00
#3
ja ga ik doen, ik laat hier nog steeds gaare scheeten
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#4
Gebruik van alle opiaten leidt ook tot ernstige constipatie.
Bron: wikipedia
Klik om te vergroten...
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5

En dit duurt dan twee weken? Volgens mij krijgen enkel hardcore-gebruikers darmproblemen op de lange termijn. Althans, dat kan dan voorkomen.

Wat toooz beschrijft, lijkt mij geen bijwerking die veel voorkomt. Je had het na twee uur al last van je darmen. Dat is op zich al gek. Obstipatie komt meestal pas later aan 't licht. Maar het duurt nu ook weer geen twee weken indien je enkel twee lijntjes hebt gesnoven.

En dit is ervaring Toooz! Ik heb dit spul voor een half jaar twee tot drie keer per week gesnoven. Ik had totaal geen last van gerommel. Obstipatie had ik wel. Dit merk je pas bij 't kakken. Dan gaat alles pas pijn doen. Maar ja, indien je eet- en drinkpatroon aanpast, kan je het redelijk onder de duim krijgen.

Als ik jou was Toooz, zou ik even op de site van het drugsinfoteam kijken. Je kan daar vragen aan deskundige mensen stellen.

Sterkte met je pens,

Speeseend
t
tooozLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja vindt her zeer raar;

de avond toen ik het had genomen zelfs minder dan 2 uur erna had last ven men maag en begon het te rommelen,

zelf nog wat later die avond zat ik op een vriend te wachten en kon ik gewoon niet recht blijven staan van de pijn in men maag en van de shitheid in men kop,

zal niets ernsigs zijn, mijn maag kan er gewoon niet goed tegen

deze nacht had ik het weer en heb daarjuist platte kak gepoept
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
de kak was plat...en nu?

En?? Is de kak nog steeds plat?

Eén ding is wel zeker; je hebt geen verstopping. Het is misschien wat onprettig maar altijd beter dan kanonskogels kakken ;=)

Gr.,

Speeseend
a
alberthoffmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
sput in trainspotting :wink: mooi voorbeeld hehhe kijk maar uit straks poep je alles eronder ouwe
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#9
Overigens kan PDS ook pijn in de maag veroorzaken. Meestal is dit echter pijn in de dunne darm maar omdat deze onder je maag ligt voelt het als maagpijn.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#10
speeseend zei:
Dan gaat alles pas pijn doen. Maar ja, indien je eet- en drinkpatroon aanpast, kan je het redelijk onder de duim krijgen.
Klik om te vergroten...

Kan je dit nader uitleggen? Hoe zou men zijn eetpatroon kunnen aanpassen om die klachten te verminderen?
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#11
Klopt, ik bedoel dat internisten altijd zeggen dat je aan PDS '''niet dood gaat en er gewoon oud mee kan worden''. Maar als de constipatie zo erg is als bij jou het geval was moeten er uiteraard wel medicijnen (en vervelende onderzoeken) aan te pas komen.
In geval van bloed in de ontlasting zou iedereen altijd naar de doktermoeten gaan lijkt mij!
In mijn geval kwam er slijm mee (yuk, sorry), een eerste teken dat de darmwand beschadigd en/of geirriteerd is. Bij jou ging dit zo te horen nog een flinke stap verder.
Het lijkt sowieso alsof methadon heel erg heftig werkt bij jou: je zit maar op 11 mg zover ik me herinner? Klote dat je zoveel last van bijwerkingen hebt.
Ik heb geloof ik inmiddels wel 8 verschillende medicijnen geslikt (en 2 colonscopies gehad) gedurende de afgelopen jaren en pas nu ik op subuxone ben overgestapt is het ietsje verbeterd..
In elk geval: veel sterkte Tellius, ik hoop dat het nu wat beter met je gaat!
q
quotethemadravenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mhey, ik ben hier niet op^mijn plaats denk ik maar weet wel wat over de ziekte van chrone, een ex collega had het en moest er Buscopan voor nemen.

Naar voeding toe heb ik ook wel een uitleg (ex vriendin was diëtiste):
Wat ik me nog herriner van haar cursussen.
Het is belangrijk van een voedselpatroon te hebben m.a.w hetzelfde tijdstip van ontbijt, lunch enz...
Heel veel vezelrijke voeding heeft een heel gunstig effect, lichaamsbeweging.(tuurlijk altijd blijven bewegen)
Veeel water drinken +- 2 lite per dag.
Er was ook nog iets met citrusvruchten maar die en de rest ben'k vergeten.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#13
zommes zei:
Kan je dit nader uitleggen? Hoe zou men zijn eetpatroon kunnen aanpassen om die klachten te verminderen?
Klik om te vergroten...

Specifiek DEZE klachten verhelpen is niet wat ik bedoel. Het gaat mij om het verhaal van een ''verantwoorde voeding''. Als je een beetje om je heen kijkt, dan zie je toch heel wat slechte gewoonten bij verslaafden maar ook niet-verslaafden.

Wanneer je voldoende vocht (zo'n twee tot drie liter p.d.) tot je neemt, gevarieerd eet en dit nog in een beetje regelmaat, dan kan je een hoop klachten voorkomen én eventueel oplossen.

Wanneer je een afwijking of aandoening hebt, dan lkan ik daar niets over zeggen. Maar zo klonk het niet direct, wanneer je de link met één tot twee keren bruin snuiven legt. Dit is mijn persoonlijke bevinding.

En daar bovenop: het kan geen kwaad om op je voeding te letten. Probeer het, bij mij heeft het voor een hoop OPLUCHTING gezorgd.

Groeten,

De eend

edit:

Ter verduidelijking; ik had het over mijn situatie, de constipatie.
n
neboeLid
01-01-2024, 00:00
#14
toooz zei:
Ik heb ongeveer 1 en een halve week 2 lijnen op een termijn van 2 dagen bruine hero gesnoven.

En sinds 2uur na dat ik hat gesnoven had ik last van men darmen, dacht dat gaat wel over.

Maar nu heb ik soms (wanneer ik platlig of eet) nog altijd die raare geluiden in men darmen net of er geluid makent eten door gaat ofzo.

Iemand al gehad?
En zo lang...:confused: is nu al minder maar 10min daarnet was het weer is
en is iets wat ik in jaren niet meer heb gehad zo'n buik gerombel
Klik om te vergroten...

niet teveel lucht opgesnoven, kijk is na
t
tooozLid
01-01-2024, 00:00
#15
MENSEN!!! ik heb het nog altijd!! op de rijschool is het zo stil in de kamer dat mensen me gewoon bekijken als een vieze junk of gewoon als iemand die niet genoeg eet...

nu vandaag!! kan ik gewoon elke driekwartier een dikke scheet laten zonder moeite

en ik eet genoeg..niet te veel maar toch genoeg??!

bvb deze middag een dikke kebab opgegeten en half uurtje derna begon het weer
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#16
Klote, ga eens naar de dokter ofzo?
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#17
-piep-

toooz zei:
ja ga ik doen, ik laat hier nog steeds gaare scheeten
Klik om te vergroten...

Viezerik :wink: . Wanneer je ergens last van hebt, blijf je toch niet zólang wachten?? Nu staat 't weekend weer voor de deur en zit je nog steeds met die klachten. Maar ja, een weekje meer of minder maakt dan ook niet meer uit, hé?

Als je nog steeds denkt dat die bruin de oorzaak is van je -piep- kan je ook wel eens contact opnemen met een verslavingsarts. Dit kan via internet. Misschien kan deze jou wel helpen c.q. verwijzen of gerust stellen!

Good luck stinking user
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#18
fartface .....
t
tooozLid
01-01-2024, 00:00
#19
het is nu grootendeels weg ...
]
]-[IG]-[Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Als fnea dr nou eens was. :$

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."