Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwen..adviezen en tips erg welkom

Afbouwen..adviezen en tips erg welkom

42 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Loulou,

Ikzelf neem al een paar jaar mijn dosis in 2x.
´s ochtends zodra ik wakker word, en ´s avonds na het werk.
Juist omdat ik ook door de hele dosis ´s ochtends in te nemen ook zo suf kan worden.
Als ik niet hoef te werken vind ik dat altijd wel lekker :wink: , maar tijdens het werk is dat niet echt praktisch!
Naar mijn inziens is zo suf zijn toch een teken van te veel meet tegelijk.
Mijn advies zou zijn probeer het, en kijk hoe het gaat.
alles in 1x heb je geprobeerd, dus zou ik morgenochtend proberen maar de helft in te nemen.

Natuurlijk wel de andere helft meenemen zodat je die alsnog op je werk kunt innemen mocht dit voor jou niet werken!! Kijk het tot de middagpauze aan, en als je denkt dat je meer nodig hebt, dan kun je dan alsnog de 2e helft innemen.

Als ik 1 ding weet is dat dit ontzettend veel kan verschillen van mens tot mens.
Dus kan het ook een kwestie zijn van wennen, en dit duurt bij de 1 wat langer dan bij de ander.

Enigste manier om erachter te komen wat voor jou het beste werkt, is door de verschillende manieren uit te proberen, net zo lang tot je de beste manier gevonden hebt die voor jou werkt.

Mocht het nou blijken dat je met 40 gewoon echt niet toekomt kun je je dosis altijd laten verhogen.

Succes, en laat morgen weten hoe het gegaan is!
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou ik snap er werkelijk helemaal niets meer van hoor jongens..maandag dus begonnen, 1 flesje van 40 in 1x genomen, wat duf maar verder wel te doen. Dinsdag, flesje in 1 genomen, heeel erg duf en wat misselijk en bleek. Woensdag besloten het anders te doen, de ochtend af en toe wat slokjes genomen, minder duf maar wel wat misselijk. Donderdag, hetzelfde besloten te doen, want ik was immers een heel stuk minder duf, dus af en toe wat slokjes. Gelijk erna overgeven, shit methadon kwijt dus nieuw flesje gepakt en in 1 ingenomen. Was niet alle vorige methadon kwijt, want werd érg duf..Vandaag maar weer besloten het in 1x te nemen, resultaat was weinig duf maar heb de hele dag overgegeven en in de middag gewoon afkickverschijnselen, koud zweet en misselijk blijven. Waarom voel ik me nou de hele week al gigantisch verrot op het wondermiddel dat methadon heet? Ik dacht steeds dat het een kwestie van wennen is, maar er is tot nu toe nog geen dag geweest dat ik me er goed op voelde! Ik heb besloten om het dit weekend nog zo te doen, gewoon een heel flesje per dag, en als het niet veranderd dan vraag ik óf pillen (want ik vind het ook erg goor, miss speelt dat mee) of anders ga ik coldturkey. Al met al had ik deze week net zo goed - gevoelsmatig- coldturkey kunnen gaan, dan was ik er nu al een heel end vanaf geweest. Sorry maar ik baal gewoon enorm, waar gaat het mis bij mij dan? Methadonpost kan ik woensdag pas weer bellen ivm pasen, dus dat schiet ook nie op. Vandaag ben k misschien ziek geworden omdat ik gisteren teveel methadon heb genomen uiteindelijk denk ik nu ik dit typ, dus theoretisch gezien zou het dan morgen wel goed moeten gaan..pfff..Ik doe het zelf ook niet goed door steeds te googelen ermee, vanaf nu gewoon 1 flesje in 1x op een vaste tijd. We zullen het wel weer zien.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rot om te horen dat het niet echt wil lukken Loulou,
Ik kan je weinig advies geven behalve mijn eigen ervaringen en wat ik hoor van medegebruikers.

Voor de meesten werkt vloeibare methadon prima, maar misschien is het in jou geval beter om het met pillen in te nemen. ik ken er persoonlijk maar 1 die ook op onderhoudsdosis staat met pillen. Hij krijgt 35mg p/dag aan pillen. Hij had ook eerst vloeibaar maar kon daar ook niet goed tegen. Het lijkt mij dat het dat is, of dat de dosering gewoon niet goed voor jou is.
Probeer tot woensdag iig zoals je zegt met regelmaat je doseringen in te nemen.
En dan proberen het uit te zingen tot je woensdag kunt overleggen bij je methadonpost.

Het zal je totaal geen troost zijn, maar ik kan ook niet zeggen dat ik me de afgelopen week zo goed heb gevoeld. Ik ben met afbouwen bezig en ik heb heel de week al bijna geen oog dicht gedaan, ziek zwak en misselijk. En zo zijn er velen met ons!

Je bent niet alleen, hou vol meid !!
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#4
Echt naar om dit te lezen Loulou!

Wil je er zo graag mee ophouden en blijkt de methadon niet te doen waar het middel voor staat.
Ik weet niet beter dat je lijf tijd nodig heeft om aan de methadon te wennen en aangezien ieder lijf anders reageert op wat je erin stopt zal het gewenningsproces niet bij iedereen even vlot verlopen.

Het lijkt me verstandig van je dat je weer hebt besloten de methadon op een vaste tijd 1x per dag in te nemen tot je weer de post bezoekt. Dat is de beste garantie om je lichaam de kans te geven zich op het middel in te stellen.

Het zou ook kunnen zijn dat je dosis helemaal verkeerd is ingeschat door je behandelend arts en je je daarom constant zo naar voelt.

Ik wens je veel sterkte de komende dagen en hoop dat ze je op de methadonpost woensdag goed kunnen helpen zodat ook jouw afkickproces wat prettiger mag verlopen.

Ik zal voor je duimen Loulou. Ook voor jou is er weg die leidt naar overwinning.
Zet hem op meid, het is nog veel te vroeg om bij de pakken neer te zitten!
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ben benieuwd hoe het Loulou vergaat....
Geen nieuws is goed nieuws hoop ik maar.
Toch bekruipt me het gevoel...
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo,
Na een tweetal maanden iedere dag bruin gebruikt te hebben, en een beetje in de naieve veronderstelling verkeert te hebben dat ik het wel kon stoppen, kom ik nu tot de conclusie dat het me niet gaat lukken..Mijn opties zijn (volgens mij) 1. cold turkey gaan, maar ik hoop dat ik de kracht heb om dat te redden, vrees dat ik misschien na een paar dagen toch weer ga halen, ik ben alleen dus heb in die zin niemand om op terug te vallen. Niet zielig bedoeld maar meer realistisch. 2. methadon, maar voor 2 maanden gebruik lijkt me dat misschien niet slim, dus ik denk dat afbouwen met de bruin zelf het verstandigste is. Maar wat is dan een redelijke afbouwtermijn? en hoe snel kan ik dat doen? Ik heb nu bedacht om steeds te wachten tot ik ziek ga worden, en dan wat te nemen. En dit dan ook steeds langer vol te houden en steeds wat minder te nemen zeg maar. Is dat een goeie manier denken jullie?Lijkt me alleen dat ik dan miss steeds wat sneller ziek zal worden, en er aan het eind wellicht nog weinig mee opschiet, of is dat niet zo? Graag wat tips en adviezen over de beste aanpak, want ik wil het echt stoppen!!Alvast bedankt!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klinkt allemaal heel bekend in de oren, helaas. De relativering komt met een harde les.

Steeds een beetje minder nemen is mijns inziens niet de meest succesvolle oplossing. Zoals je zelf al aangeeft zal je geest, je lichaam steeds eerder ziek maken.

Helaas heb je geproefd van iets dat niet uit je geest zal verdwijnen qua genotzuchtig gevoel.

Hulp zoeken zodat je er niet alleen voorstaat, dat lijkt mij de beste optie. Dan kan je samen met een deskundige bepalen hoe je van de Hero af kan komen en blijven.

succes!
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt voor je reactie speeseend. Ja, het liefst zou ik het zelf op zien te lossen, het is tenslotte pas 2maandjes aan de gang, en ik ben bang dat er met hulpverlening veel meer toestanden bij komen kijken...Heb ook mijn werk nog wat ik het liefst allemaal zo normaal mogelijk door wil laten gaan. Maar goed, ik realiseer me ook terdege dat dit niet iets is wat ik zo 1,2,3 even doe hoor. Maar ik zou het wel graag willen. De trek die na de lichamelijke afkick komt is inderdaad ook iets waar ik zeker wat mee zal moeten, maar ik moet eerst de lichamelijke craving zien te verslaan. Daar zal ik zonder lichamelijk ongemak sowieso niet mee weg komen, maar weet niet wat wijsheid is. Een week of misschien wel 2 weken tanden op elkaar en cold turkey of het toch zien te redden met zelf afbouwen..Maar van wat ik lees weet jij zeker wel waar je over praat, dus misschien moet ik dan toch maar de stap nemen en me aanmelden bij een CAD of iets. Genoeg om over na te denken in iedergeval. Als andere mensen advieze hebben dan lees ik dat graag, ik wil dit serieus aanpakken, dat weet ik in iedergeval wel! :(
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#9
hulp zoeken bij het CAD, huisarts of wat dan ook ... zelf afbouwen met bruin is nog geen mens gelukt :)

geloof me dat dat ziek zijn bij niet gebruik, vanaf nu alleen nog maar erger gaat worden en hoe slechter je voor je lichaam zorgt des te heviger zullen de afkickverschijnselen zijn... loguischerwijs zal stoppen nu dus makkelijker zijn dan over een half jaar ... dat zie je zelf ook wel in denk ik :)

hulp zoeken is nu echt het enige nog dat je kunt doen, hoe vernederend of rot dat ook lijkt



je zou natuurlijk ook kunnen doen wat een bekende van mij nu op dit moment aan het doen is :)

die is nu na jaren verslaafd te zijn geweest aan bruin aan het afkicken door heel snel methadon af te bouwen .. iets wat vooralsnog redelijk lukt ( vraag me af hoe lang, het is niet de eerste keer, al zal het ook niet de eerste keer zijn dat hij daadwerkelijk zo van de bruin afkomt). het is een beetje een rare vent. hij is nu net niet ziek van het snelle afbouwen en tegen de geestelijke sleur en afleiding ( je kunt je nml erg snel ziek gaan voelen als je jezelf dat toe laat) loopt hij letterlijk elke kerk, leger des heils en evangelisch bekeer gedoe af om maar wat te doen te hebben en een warme bak koffie in zich te krijgen ... die praatjes komtie soms langs vertellen en dan lacht hij zich onder het roken van een joint en een flinke whiskey helemaal de rambam ik vind het geniaal van hem :) Al is het denk ik geen reële methode voor de meeste mensen :rock:

:wave:
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi Arie,

Mooi verhaal inderdaad :) heb afspraak gemaakt bij de huisarts, moet voor mezelf inderdaad even die drempel over van vernederend, maar goed het is ook mijn eigen actie tenslotte. Ik zou dan toch willen gaan voor een methadonafbouwschema, en inderdaad ook het liefst zo snel mogelijk eraf raken. Maar goed, ben geen dokter, hoor wel wat ze er zo over te zeggen heeft.Thnx allemaal!
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
cold-turkey is wel het ergste.
Methadon is een goede optie zo heb ik het zelf ook gedaan, de methadon zorgt dat jegeen afkickverschijnselen krijgt, als je het een paar dagen gebruikt ben je er zo van af(lichamelijk dan hé)en als je niet dus verslaafd bent aan de methyadon krijg je ook naar die paar dagen geen last van als je stopt.
Maar dan begint het gevecht natuurlijk,zorg voor steun in je omgeving en goede dagbesteding.
ga eventueel naar een kliniek.
succes
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#12
methadon werkte voor mij ook ... de derde keer dat ik het probeerde ...

de eerste twee keren bleef ik bijgebruiken en werd mn verslaving alleen maar erger ...

Daarna kon ik het een keer lang genoeg volhouden om heel snel af te bouwen met methadon ( van 50 mg in een drie weken naar nul .. zonder echt ziek te zijn geweest .. mentaal was het wel heel zwaar qua trek, verveling en gebrek aan ego )

methadon is echt geen wondermiddel en de sterkste reden dat het voor de meeste mensen niet werkt is dat ze bij blijven gebruiken en dan ga je gewoon geheel voorbij aan het nut van methadon ... methadon doet dus maar heel weinig aan die trek .. die trek komt weer erger als je niets te doen hebt dus reken maar uit ...

ik zou je aanraden dat als ze je methadon gaan geven dat je voor jezelf iets te doen gaat zoeken :) Al die tijd dat je normaal onder invloed bent, ben je nu niet in een roes en dus komt de macht der gewoonte opzetten en ben je snel geneigd om toch te nemen, zeker als het een tijdje goed gaat met de methadon .... dat is iets waar je heel erg op zou moeten letten imho

die maat van mij zat hier nu trouwens en die slikt vandaag voor het eerst sochtends 5 mg methadon en vanavond 2.5 ( persoonlijk lijkt het mij beter om je hele dosis in 1 keer te nemen, maar hij zweert erbij ) .. die is in een week afgebouwd van 40 mg naar 10 nu .... dat was imho op het randje ... hij zei dat hij niet ziek was, maar zn pupillen waren groot, hij zag wit en hij zweette, al heb ik het veel erger gezien bij mezelf en bij hem, dus sneller had hij niet moeten gaan en waarschijnlijk is het zo snel omlaag gaan voor de meeste mensen toch ook niet het beste ... hij blowt ook de hele dag, dus dat geeft hem ook een klein roesje, zal ook hebben meegespeeld ... blowen deed hij altijd al dus het is niet het ene inruilen voor het andere, maar ideaal is het niet natuurlijk :wink:

hijzelf blijft er bij dat het hem gelukt is omdat hij de hele dag iets te doen had, waar hij normaal de hele dag bezig was met dope scoren of geld scoren of met dope vriendjes bezig was want bijna elke dag heeft hij wel een paar moeilijke cravingsmomenten gehad .. hoe sneller hij omlaag ging hoe erger en vaker die momenten kwamen ...

tis wat jammer dat ik nu elke dag bijbelverhalen aan moet horen, maar als dat zijn manier is vind ik het prima .. zelfs in die armzalige ene week ( na 6 jaar non stop gebruik en verscheidene mislukte pogingen oa onder narcose afkicken en subuzooi) en zelfs met methadon wat ook nog steeds een roes geeft, ook al is die roes heel erg licht vergeleken met andere korter werkende opiaten, is hij enorm veel veranderd in die 8 dagen .. dat jammerende junkerige toontje waaraan je bijna elke heroineverslaafde herkent is bijna weg, ogen zijn minder dood komt soms zelfs opeens wat kleur op zn gezicht .. iets dat al jaren weg was bij hem ... als je nu tegen hem praat kun je een antwoord verwachten dat laat zien dat hij weet waar je het over hebt .. niet zoals normaal wat gehmmm en dan een ja of een nee :wink:

ik vind hem geniaal .. al was het natuurlijk uberhaupt al een lul dattie aan die zooi begonnen was, maar das een verhaal van de pot die de ketel verwijt dattie bruin ziet :wink:

:wave:
AkA
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Nou, vanmorgen naar de huisarts geweest...Ze deed er helaas wat denigrerend over, en ze zij nog net niet '' hoe kun je nou zo stom zijn''. Alsof ik dat zelf al niet door heb inmiddels he..Maar goed. Zij (huisartsen) verstrekken geen methadon, dus daarvoor zal ik dan naar het CAD moeten. Noem het eigenwijs, maar ik heb nu voor mezelf besloten dat ik het eerst cold turkey ga doen - en het liefst volhouden natuurlijk :P - omdat het nog niet zo lang speelt. Methadon voelt dan..hmja ik weet t niet..niet juist ofzo. Dus deze dame gaat de stoute schoenen aantrekken, en te weten vanaf donderdagmiddag niet meer gebruiken. Dan kan ik in iedergeval deze week mn werk nog doen, moet daarna dinsdag pas weer werken dus misschien dat ik dat net ga redden dan..Mochten jullie het op prijs stellen dan zal ik hier een berichtje plaatsen hoe het me vergaat..In iedergeval onwijs bedankt voor jullie meedenken hoor!!
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Arie kanarie heeft gelijk, het moeilijkste wordt straks leren nuchter te leven, het leven wordt ineens heel saai en koud zonder bruin, en daar moet je tegen vechten, ook moet daar iets tegen zijn om de trek te verminderen, kan er zo niet even opkomen.

Mischien als je cold-turkey wil gaan, dan even clondine met oxapam vragen dat helpt tegen de ergste afkickverschijnselen.
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#15
ik wens je heel veel succes :)
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Bedankt mannen, ik ga ervoor - al vind ik het stiekem ook wel eng - Heb wat Lorazepam liggen, dat werkt denk ik ook wel om de ergste klachten te dempen of niet? Hoop dat het meevalt en dat ik volgende week rond deze tijd het lichamelijke gehad heb. Moet inderdaad niet vergeten dat de trek om de hoek komt kijken (en das niet mis denk ik) maar heb gelukkig mijn werk waar ik misschien afleiding in zal kunnen vinden. En daarnaast misschien even flink aan de hasj, al komt dat niet in de buurt van de bruinroes natuurlijk. Ben in iedergeval wel vastbesloten ermee te stoppen, dus misschien scheelt dat wel een hele hoop. Ik denk dat als ik het maar half niet zou willen, het misschien veel en veel moeilijk zou zijn. Maar ik ben er nog niet, daar ben ik me wel bewust van. We zullen het zien!
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#17
Zo te lezen heb je de juiste spirit te pakken.
Just do it!
Ik zal voor je duimen :)

groet,
Sarori
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Still alive..Vanmiddag rond 5en begon de eerste fase, kouddd,gapen,traanogen en een emo humeur om op te schieten. Nu lekker in bed met anderhalve lorazepam en een klein hash jointje en het gaat weer aardig. Morgen wordt wel wat vervelender vermoed ik maar probeer er voor nu maar niet teveel aan te denken.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#19
Goed om te horen! Hopelijk zal blijkt morgen dat het toch minder zwaar is dan verwacht!
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mooi dat het tot nu toe meevalt. Hou vol!
Mijn duimen zijn nog niet lam hoor :wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."