Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouwen..adviezen en tips erg welkom

Afbouwen..adviezen en tips erg welkom

42 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,
Na een tweetal maanden iedere dag bruin gebruikt te hebben, en een beetje in de naieve veronderstelling verkeert te hebben dat ik het wel kon stoppen, kom ik nu tot de conclusie dat het me niet gaat lukken..Mijn opties zijn (volgens mij) 1. cold turkey gaan, maar ik hoop dat ik de kracht heb om dat te redden, vrees dat ik misschien na een paar dagen toch weer ga halen, ik ben alleen dus heb in die zin niemand om op terug te vallen. Niet zielig bedoeld maar meer realistisch. 2. methadon, maar voor 2 maanden gebruik lijkt me dat misschien niet slim, dus ik denk dat afbouwen met de bruin zelf het verstandigste is. Maar wat is dan een redelijke afbouwtermijn? en hoe snel kan ik dat doen? Ik heb nu bedacht om steeds te wachten tot ik ziek ga worden, en dan wat te nemen. En dit dan ook steeds langer vol te houden en steeds wat minder te nemen zeg maar. Is dat een goeie manier denken jullie?Lijkt me alleen dat ik dan miss steeds wat sneller ziek zal worden, en er aan het eind wellicht nog weinig mee opschiet, of is dat niet zo? Graag wat tips en adviezen over de beste aanpak, want ik wil het echt stoppen!!Alvast bedankt!
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#2
Klinkt allemaal heel bekend in de oren, helaas. De relativering komt met een harde les.

Steeds een beetje minder nemen is mijns inziens niet de meest succesvolle oplossing. Zoals je zelf al aangeeft zal je geest, je lichaam steeds eerder ziek maken.

Helaas heb je geproefd van iets dat niet uit je geest zal verdwijnen qua genotzuchtig gevoel.

Hulp zoeken zodat je er niet alleen voorstaat, dat lijkt mij de beste optie. Dan kan je samen met een deskundige bepalen hoe je van de Hero af kan komen en blijven.

succes!
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor je reactie speeseend. Ja, het liefst zou ik het zelf op zien te lossen, het is tenslotte pas 2maandjes aan de gang, en ik ben bang dat er met hulpverlening veel meer toestanden bij komen kijken...Heb ook mijn werk nog wat ik het liefst allemaal zo normaal mogelijk door wil laten gaan. Maar goed, ik realiseer me ook terdege dat dit niet iets is wat ik zo 1,2,3 even doe hoor. Maar ik zou het wel graag willen. De trek die na de lichamelijke afkick komt is inderdaad ook iets waar ik zeker wat mee zal moeten, maar ik moet eerst de lichamelijke craving zien te verslaan. Daar zal ik zonder lichamelijk ongemak sowieso niet mee weg komen, maar weet niet wat wijsheid is. Een week of misschien wel 2 weken tanden op elkaar en cold turkey of het toch zien te redden met zelf afbouwen..Maar van wat ik lees weet jij zeker wel waar je over praat, dus misschien moet ik dan toch maar de stap nemen en me aanmelden bij een CAD of iets. Genoeg om over na te denken in iedergeval. Als andere mensen advieze hebben dan lees ik dat graag, ik wil dit serieus aanpakken, dat weet ik in iedergeval wel! :(
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#4
hulp zoeken bij het CAD, huisarts of wat dan ook ... zelf afbouwen met bruin is nog geen mens gelukt :)

geloof me dat dat ziek zijn bij niet gebruik, vanaf nu alleen nog maar erger gaat worden en hoe slechter je voor je lichaam zorgt des te heviger zullen de afkickverschijnselen zijn... loguischerwijs zal stoppen nu dus makkelijker zijn dan over een half jaar ... dat zie je zelf ook wel in denk ik :)

hulp zoeken is nu echt het enige nog dat je kunt doen, hoe vernederend of rot dat ook lijkt



je zou natuurlijk ook kunnen doen wat een bekende van mij nu op dit moment aan het doen is :)

die is nu na jaren verslaafd te zijn geweest aan bruin aan het afkicken door heel snel methadon af te bouwen .. iets wat vooralsnog redelijk lukt ( vraag me af hoe lang, het is niet de eerste keer, al zal het ook niet de eerste keer zijn dat hij daadwerkelijk zo van de bruin afkomt). het is een beetje een rare vent. hij is nu net niet ziek van het snelle afbouwen en tegen de geestelijke sleur en afleiding ( je kunt je nml erg snel ziek gaan voelen als je jezelf dat toe laat) loopt hij letterlijk elke kerk, leger des heils en evangelisch bekeer gedoe af om maar wat te doen te hebben en een warme bak koffie in zich te krijgen ... die praatjes komtie soms langs vertellen en dan lacht hij zich onder het roken van een joint en een flinke whiskey helemaal de rambam ik vind het geniaal van hem :) Al is het denk ik geen reële methode voor de meeste mensen :rock:

:wave:
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi Arie,

Mooi verhaal inderdaad :) heb afspraak gemaakt bij de huisarts, moet voor mezelf inderdaad even die drempel over van vernederend, maar goed het is ook mijn eigen actie tenslotte. Ik zou dan toch willen gaan voor een methadonafbouwschema, en inderdaad ook het liefst zo snel mogelijk eraf raken. Maar goed, ben geen dokter, hoor wel wat ze er zo over te zeggen heeft.Thnx allemaal!
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
cold-turkey is wel het ergste.
Methadon is een goede optie zo heb ik het zelf ook gedaan, de methadon zorgt dat jegeen afkickverschijnselen krijgt, als je het een paar dagen gebruikt ben je er zo van af(lichamelijk dan hé)en als je niet dus verslaafd bent aan de methyadon krijg je ook naar die paar dagen geen last van als je stopt.
Maar dan begint het gevecht natuurlijk,zorg voor steun in je omgeving en goede dagbesteding.
ga eventueel naar een kliniek.
succes
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#7
methadon werkte voor mij ook ... de derde keer dat ik het probeerde ...

de eerste twee keren bleef ik bijgebruiken en werd mn verslaving alleen maar erger ...

Daarna kon ik het een keer lang genoeg volhouden om heel snel af te bouwen met methadon ( van 50 mg in een drie weken naar nul .. zonder echt ziek te zijn geweest .. mentaal was het wel heel zwaar qua trek, verveling en gebrek aan ego )

methadon is echt geen wondermiddel en de sterkste reden dat het voor de meeste mensen niet werkt is dat ze bij blijven gebruiken en dan ga je gewoon geheel voorbij aan het nut van methadon ... methadon doet dus maar heel weinig aan die trek .. die trek komt weer erger als je niets te doen hebt dus reken maar uit ...

ik zou je aanraden dat als ze je methadon gaan geven dat je voor jezelf iets te doen gaat zoeken :) Al die tijd dat je normaal onder invloed bent, ben je nu niet in een roes en dus komt de macht der gewoonte opzetten en ben je snel geneigd om toch te nemen, zeker als het een tijdje goed gaat met de methadon .... dat is iets waar je heel erg op zou moeten letten imho

die maat van mij zat hier nu trouwens en die slikt vandaag voor het eerst sochtends 5 mg methadon en vanavond 2.5 ( persoonlijk lijkt het mij beter om je hele dosis in 1 keer te nemen, maar hij zweert erbij ) .. die is in een week afgebouwd van 40 mg naar 10 nu .... dat was imho op het randje ... hij zei dat hij niet ziek was, maar zn pupillen waren groot, hij zag wit en hij zweette, al heb ik het veel erger gezien bij mezelf en bij hem, dus sneller had hij niet moeten gaan en waarschijnlijk is het zo snel omlaag gaan voor de meeste mensen toch ook niet het beste ... hij blowt ook de hele dag, dus dat geeft hem ook een klein roesje, zal ook hebben meegespeeld ... blowen deed hij altijd al dus het is niet het ene inruilen voor het andere, maar ideaal is het niet natuurlijk :wink:

hijzelf blijft er bij dat het hem gelukt is omdat hij de hele dag iets te doen had, waar hij normaal de hele dag bezig was met dope scoren of geld scoren of met dope vriendjes bezig was want bijna elke dag heeft hij wel een paar moeilijke cravingsmomenten gehad .. hoe sneller hij omlaag ging hoe erger en vaker die momenten kwamen ...

tis wat jammer dat ik nu elke dag bijbelverhalen aan moet horen, maar als dat zijn manier is vind ik het prima .. zelfs in die armzalige ene week ( na 6 jaar non stop gebruik en verscheidene mislukte pogingen oa onder narcose afkicken en subuzooi) en zelfs met methadon wat ook nog steeds een roes geeft, ook al is die roes heel erg licht vergeleken met andere korter werkende opiaten, is hij enorm veel veranderd in die 8 dagen .. dat jammerende junkerige toontje waaraan je bijna elke heroineverslaafde herkent is bijna weg, ogen zijn minder dood komt soms zelfs opeens wat kleur op zn gezicht .. iets dat al jaren weg was bij hem ... als je nu tegen hem praat kun je een antwoord verwachten dat laat zien dat hij weet waar je het over hebt .. niet zoals normaal wat gehmmm en dan een ja of een nee :wink:

ik vind hem geniaal .. al was het natuurlijk uberhaupt al een lul dattie aan die zooi begonnen was, maar das een verhaal van de pot die de ketel verwijt dattie bruin ziet :wink:

:wave:
AkA
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Nou, vanmorgen naar de huisarts geweest...Ze deed er helaas wat denigrerend over, en ze zij nog net niet '' hoe kun je nou zo stom zijn''. Alsof ik dat zelf al niet door heb inmiddels he..Maar goed. Zij (huisartsen) verstrekken geen methadon, dus daarvoor zal ik dan naar het CAD moeten. Noem het eigenwijs, maar ik heb nu voor mezelf besloten dat ik het eerst cold turkey ga doen - en het liefst volhouden natuurlijk :P - omdat het nog niet zo lang speelt. Methadon voelt dan..hmja ik weet t niet..niet juist ofzo. Dus deze dame gaat de stoute schoenen aantrekken, en te weten vanaf donderdagmiddag niet meer gebruiken. Dan kan ik in iedergeval deze week mn werk nog doen, moet daarna dinsdag pas weer werken dus misschien dat ik dat net ga redden dan..Mochten jullie het op prijs stellen dan zal ik hier een berichtje plaatsen hoe het me vergaat..In iedergeval onwijs bedankt voor jullie meedenken hoor!!
a
anoniempjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Arie kanarie heeft gelijk, het moeilijkste wordt straks leren nuchter te leven, het leven wordt ineens heel saai en koud zonder bruin, en daar moet je tegen vechten, ook moet daar iets tegen zijn om de trek te verminderen, kan er zo niet even opkomen.

Mischien als je cold-turkey wil gaan, dan even clondine met oxapam vragen dat helpt tegen de ergste afkickverschijnselen.
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#10
ik wens je heel veel succes :)
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt mannen, ik ga ervoor - al vind ik het stiekem ook wel eng - Heb wat Lorazepam liggen, dat werkt denk ik ook wel om de ergste klachten te dempen of niet? Hoop dat het meevalt en dat ik volgende week rond deze tijd het lichamelijke gehad heb. Moet inderdaad niet vergeten dat de trek om de hoek komt kijken (en das niet mis denk ik) maar heb gelukkig mijn werk waar ik misschien afleiding in zal kunnen vinden. En daarnaast misschien even flink aan de hasj, al komt dat niet in de buurt van de bruinroes natuurlijk. Ben in iedergeval wel vastbesloten ermee te stoppen, dus misschien scheelt dat wel een hele hoop. Ik denk dat als ik het maar half niet zou willen, het misschien veel en veel moeilijk zou zijn. Maar ik ben er nog niet, daar ben ik me wel bewust van. We zullen het zien!
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zo te lezen heb je de juiste spirit te pakken.
Just do it!
Ik zal voor je duimen :)

groet,
Sarori
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Still alive..Vanmiddag rond 5en begon de eerste fase, kouddd,gapen,traanogen en een emo humeur om op te schieten. Nu lekker in bed met anderhalve lorazepam en een klein hash jointje en het gaat weer aardig. Morgen wordt wel wat vervelender vermoed ik maar probeer er voor nu maar niet teveel aan te denken.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goed om te horen! Hopelijk zal blijkt morgen dat het toch minder zwaar is dan verwacht!
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mooi dat het tot nu toe meevalt. Hou vol!
Mijn duimen zijn nog niet lam hoor :wave:
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Nou, het was me een redelijk pittig weekend maar ik kan jullie vreugdevol mededelen dat het me wel mooi gelukt is!!! :grin: :grin: :grin: Nu nog heeel lichtjes 'last' maar het ergste zit erop. En nu met mn pootjes er vanaf blijven, so far moet ik er nog niet eens aan denken (maar weet dat die momenten nog wel zullen komen hoor). Allemaal bedankt voor het meedenken en de aanmoediging! Groetjes Loulou
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#17
hartstikke mooi :)

:wave:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat een fantastisch bericht! En dat op bloody monday :)
Gefeliciteerd!!
l
loulou81Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja..Nou..Het is me al met al toch een week gelukt helemaal zonder! Na die week weer een paar dagen gedaan, resultaat een heftigere afkick dan de eerste keer.Maar het was me wél weer gelukt!Daarna iets doms gedaan, achteraf gezien echt zo ontzettend dom..Was wederom een anderhalve week overal vanaf en toen wat wit gerookt en dat viel me zo slecht dat ik dacht dat ik het met een ietsiepietsie bruin wel zou kunnen dempen, en dat dat bruin dan net te weinig was om daar hinder van te hebben. Maar dat was natuurlijk een flinke inschattingsfout :( Dus nu al weer een paar weken bezig, en eigenlijk echt alleen maar om te voorkomen dat ik die KUTafkick weer door moet maken. Want dat zie ik niet zitten, de laatste keer was het zo'n enorme hel das niet te beschrijven, dus ik hou mn hart vast voor wat er dan nu komen gaat. Maar ik wil het niet meer, ik wil het gewoon echt niet meer!!! Dus besloten dat ik morgen een aanmelding ga doen voor methadonafbouw. Iets waar ik me altijd tegen heb verzet omdat ik van mening ben dat methadon nog erger is dan heroine, qua verslavingsgebeuren maar zeker ook qua afbouw. Maar als het voor mij betekend dat ik veel minder last heb van de afkick dan is het denk ik mijn enigste goede optie. Ik vervloek de dag dat ik er ooit aan begonnen ben, niet te geloven gewoon... :angry: :angry: :angry:
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nou Loulou, dat is even schrikken.

Met een flinke dosis spirit alleen kom je er duidelijk niet meer van af, dat is helder.
ArieKanarie zei het al:
ArieKanariE zei:
...geloof me dat dat ziek zijn bij niet gebruik, vanaf nu alleen nog maar erger gaat worden...
Klik om te vergroten...
en je hebt dit nu helaas zelf ondervonden.

Verstandig dat je nu hulp gaat zoeken, want de hero heeft je gewoon iets te stevig bij de kladden gepakt. Haast niemand kan dit zonder hulp doorbreken, daar hebben anderen je hier al op gewezen. Die verdomde cravings gooien iedere keer weer roet in het eten :angry:

Maar niet getreurd, er zijn denk ik nog genoeg opties open om de hero (en de coke natuurlijk) definitief vaarwel te zeggen. Vandaag nog even een dagje vloeken, morgen nieuwe kansen.

Ik ga mijn duimen alvast warmdraaien.

Heel veel succes en sterkte!
:wave:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."