Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBupe in NL, wat een ellende

Bupe in NL, wat een ellende

59 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nou bedankt voor de reacties allemaal!

Heb de afwijzing weer doorgegeven aan mijn contactpersoon van de Brijder, die wordt er ook een beetje hopeloos van. Ze heeft de naam, emailadres etc. van betreffende persoon van de VNN en zal het dus maar weer voor me opnemen (poging 5, van haar dan, de mijne niet meegerekend)......

speeseend zei:
Goed bezig, Ooievaar!

Kan je die afwijzing misschien op schrift krijgen? Dan kan je daar mee naar andere instanties. Waarschijnlijk zal het dan wat sneller geregeld kunnen worden. En misschien kan je die bullshit afwijzing dan meezenden met je klacht richting Headquarters VNN?! Het is toch van de gekke dat het allemaal zo moeilijk gaat. Fuck!ng pillenmaffia!! Die Methadonleverancier zal VNN wel een aantrekkelijk voorstel hebben bedongen, zodat beiden er 'beter' van worden.
Klik om te vergroten...

Yep, geen slecht idee. Eigenlijk zijn alle daadwerkelijke afwijzingen per telefoon gegaan, maar ik heb genoeg emailtjes die veelzeggend zijn. Deze heb ik trouwens altijd automatisch doorgestuurd naar de Brijder. Tsja, het is nog het proberen waard om idd de "HQ" van de VNN te benaderen, even uitzoeken waar dat is.
Hoe gaat t trouwens met jou afbouwen Eend? Heb eerlijk gezegd al even niet meer gelezen, ben erg benieuwd!

Sarori zei:
Nou Ooievaar, de enige capabele mens tot nu toe in NL is jouw eigen huisarts gebleken.
Klik om te vergroten...
Ja gelukkig wel zeg, het is me zelfs 2 weken gelukt het per telefoon te vragen (noodzaak, zat echt in tijdnood). Eerder wou de beste mevrouw dat niet doen en liet me een afspraak maken met de huisarts zelf. Nu zal ik morgen pas weer bellen, ze hebben me voor 2 weken 16 pillen p/d gegeven, maar zit ondertussen op 10 p/d. Iets waar ik me echt goed over voel. Heb de smaak van t afbouwen goed te pakken!

r@r@77 zei:
Als je toch bij Brijder komt: dr. de Bruin is best pro Temgesic, hij zit wisselend in Alphen, Leiden en Gouda.
Hij is een goede arts die je zelf goed mee laat denken; jouw feestje zeg maar, mits het goed onderbouwd is en je er echt voor gaat, maar dat zit bij jou wel snor geloof ik!
Klik om te vergroten...

Dank je voor de tip! Wanneer/ als het zover komt zal ik er zeker aan denken, tis heel belangrijk om een dokter te hebben die aan jou denkt. Heb ik tot nu toe gemerkt!
Die plaatsnamen die je noemt zijn echter heel ver bij mij vandaan (zit nu in Groningen), maar als t niet anders kan is t zeker de moeite waard. Mijn oudste broer staat er zelfs op dat ik zsm daarheen ga en geen tijd meer verspil met de VNN.
Trouwens, iets wat me echt goed doet is: hoe minder hulp ik krijg van de VNN, des te meer krijg ik van familie!

En R@R@, hoe gaat t nu verder met je, sinds je helemaal clean bent??

Tis alweer een lap tekst en ik moet zo werken... Ik hou jullie op de hoogte, dus tot snel!

Mvg de Ooievaar
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dag allemaal, de vorige keer dat ik hier was is al weer even geleden en ik zou jullie nog op de hoogte houden hoe mijn zoektocht naar Subutex in NL verloopt.

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=20255 Even een geheugensteuntje...

Ondertussen is er veel gebeurt en verandert, maar aan de andere kant ook geen ene moer. Heb een hele goede baan gevonden en daarvoor verhuisd naar een stad in 't noorden.
Toen ik uit Frankrijk wegging zat ik nog op 8mg, maar heb dat meteen gehalveerd zodat ik langer mee kon gaan met de Sub die ik had meegekregen. Gister heb ik de laatste 4mg genomen...
In de afgelopen paar weken dat ik weer in NL ben, heb ik heel veel gedaan een mogelijkheid te vinden de behandeling voor te zetten. Ik zit dus in het noorden en er gebeurde precies wat Eend me zei; ik liep tegen de 'methadondeur'. Bij de VNN (verslavingszorg noord-Nederland) heb ik maar 2 gesprekken gehad: 1 in-take gesprek en daarna met de arts. Die arts probeerde me bijna over te halen op methadon te gaan en wou (kon) me geen Buprenorphine voorschrijven.

Nu ben ik sinds 1 week verhuisd naar mijn huidige woonplaats, wat een andere provincie in 't noorden is, maar heb hier nog steeds te maken met het VNN. Ik ga er dinsdag naar toe, hoop wel dat ze hier wat meer open staan. Ook heb ik iemand bij de Brijder te Haarlem die kan bemiddelen, dus denk dat het allemaal goedkomt.

Ik ben bij mijn oude huisarts geweest, de arts die ik eigenlijk mijn hele leven heb gehad voor ik naar France ging en dus goed ken. Ik had nooit verwacht dat ie zo zou reageren: precies hetzelfde als de VNN arts en ook nog beweren dat ik het zou kunnen verkopen op 't station. Ik heb 'm wel duidelijk kunnen maken dat de nood erg hoog is en vervolgens wou hij me voor 1 week aan Temgesic voorschrijven, om er daarna niets meer mee te maken willen hebben.

Heb 't gister ontvangen, waren erg stressvolle dagen deze week maar alles kwam precies op tijd. Elke ochtend 20 van die tabletten onder de tong t/m zaterdag, in de komende week moet ik echt een oplossing vinden hier in de stad.
Ik vind die houding hier echt onbegrijpelijk, maar heb geluk dat jullie me hier gewezen hebben op de Brijder. Die kunnen me echt helpen, ook al is het maar alleen door te bemiddelen.

Buiten dit alles gaat het me erg goed, ben al een hele tijd van de bruin af en weer even werken/wonen in NL bevalt me prima!!

Groeten Cigogne. (oja, vrolijk pasen).
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey man! Ongelofelijk hoor. Het was min of meer te voorspellen maar nog steeds blijft het on-ge-lo-fe-lijk!!

Dat zo'n lompe verslavings''deskundige'' je van Bupe naar Meet wil zetten. Wat je oude huisarts heb ik maar een woord voor over, te weten: ''aars''.

De Brijder kan het inderdaad voor je 'regelen'. Ze maken gebruik van De Regenboog apotheek, deze bezorgt dan al je pillen één maal per week naar je woonadres. Echt een super-stichting, De Brijder.

Je zou de volgende stap kunnnen wagen; halveren of anders kwarteren?! Veertig pillen is eigenlijk nog steeds heel erg veel, voor mij. Nu is zelfs 0.2 - 0.3 mg. voor mij veel te veel.

Je kan het afbouwen ook zo doen dat je de om de dag die vermindering toepast. Dit gaat nog simpeler vanwege die lange halfwaarde.

Veel succes, je gaat voorlopig nog steeds de goede kant op, Ooievaar!

Gr.,

EENd
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja Eend, echt onbegrijpelijk, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het uiteindelijk (na heel veel onnodig gedoe) wel goedkomt dankzij de Brijder.
De houding van de artsen hier is echt ouderwets en ik heb geen idee waarom!

Ik heb nu dus voor een week Temgesic, wel een gedoe met die kleine tabletten maar uiteindelijk wel makkelijk afbouwen denk ik.
Wat kun je mij aanraden: Temgesic blijven vragen of Subutex (zal wel Subuxone worden hier). Het is voor mij wel van belang dat het vergoed wordt en dat is volgens mij alleen Temgesic, klopt dat?

Morgen een vrije dag, dus mooi de tijd rond te bellen enzo, komt goed uit.

Groeten, Ooievaar.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#5
Persoonlijk vond ik die Suboxone helemaal niks. Mijn keuze is dus snel gemaakt; Temgesic. Inderdaad ook voor de afbouw. Dit gaat uiteindelijk zo simpel met die kleine tabletjes.

In het begin durfde ik niet zoveel af te bouwen, maar eenmaal ervaren dat dit vrijwel zonder bijwerking gaat, is de angst op dit gebied overwonnen. Misschien sliep ik twee nachten wat minder maar daar is de Oxazepam ideaal voor, als het echt niet meer te doen is.

Als ik jou was, zou ik een beetje met die dosering ''spelen''. Dan merk je snel wat voor jou mogelijk is en wat niet. Maar alleen indien je uiteindelijk een nuchter leven wilt hebben, anders zou ik op de dosering blijven die mij het beste gevoel geeft - waarop ik een stabiel leven kan hebben.

Succes morgen,

Eend
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi Ooievaar,

Inderdaad onbegrijpelijk dat NL nog zo aan de methadon hangt, terwijl in de ons omringende landen ook andere - en vaak betere - alternatieven beschikbaar zijn.

Gelukkig heb je het tot nu toe allemaal weten te redden, maar vrolijk word je er niet van als je op zoveel weerstand stuit.

Maar als ik je verhaal zo lees ben je goed bezig. Druk aan het afbouwen en een nieuwe baan! Wel treurig dat je zelf overal achteraan moet, want daar is de hulpverlening toch voor?, denk ik dan. Aan jouw inzet zal het in ieder geval niet liggen.

Ben benieuwd of je vandaag eindelijk het verlossende woord hebt kunnen krijgen.

In ieder geval veel succes!
groet,
Sarori
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jo, any news?
g
grotegekLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb ook de zelfd probleem, ik ben op zoek naar temgesic want ij heb mijn methadone gebruik naar 10mg per dag, maar ken geen arts, of niks vinden voor de uit te schriven, ik ben bijna zeker als ik een doos temgisc had dat ik zou klaar mee zijn , vanwege de half tijd.. super middel vindt ik hem, maar nergens verkrijbaar.. lijk wel a unicorn horn..


ik hoop jou zoek tocht is beter als mijn..
en
GroteGek
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zo goedenavond allen en bedankt voor de reacties. Ik ben gister gewoon op de dichtsbijzijnde huisarts afgefietst en heb me bij 'm in geschreven. Werd goed geholpen door z'n receptioniste (z'n vrouw denk ik), heb aangegeven dat ik 4 mg Buprenorphine dagelijks gebruik en die door mijn vorige huisarts voorgeschreven heb gekregen in de vorm Temgesic. Heb gezegd dat ik maar tot zaterdag heb en zsm wil hebben. Daarvoor heb ik morgenochtend een afspraak met de arts, dat wordt dus duimendraaien.

Ik heb me gister direct daarna bij de apotheek gemeld, gezegd dat ik 4 mg per dag nodig heb en ze het recept van de huisarts donderdag kunnen verwachten. Dit is natuurlijk allemaal een beetje bluffen geweest en tot nu toe hebben ze nog niet gevraagd waarom ik dus aan de Bupe zit, ze kenden het niet eens dus ben echt benieuwd naar de arts morgen, want die zal 't wel weten.

Ik ben best blij dat dit tot nu toe goed lijkt te gaan. WAAROM???? Vragen jullie dan.

Dit komt omdat de beste mensen van de VNN me gister ook hebben gemeldt (nog een keer dus) dat ze me niet hiermee kunnen helpen, omdat ze simpelweg met Meet werken.
Dacht toch echt dat de "V" voor Verslavingszorg staat, maar goed, ik zal er wel naast hebben gezeten dus stom van mij :angry: .

Morgenochtend alles of niets, nou ben ik ook weer niet zo negatief, maar zou niet weten wat ik nog kan doen in 2 dagen. Gelukkig weet ik dat de Brijder ook iets kan doen, maar in zo'n korte tijd? We'll see.

Ik laat wel wat horen! Fijne avond.

Mvg de Ooievaar.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#10
Cigogne zei:
Zo goedenavond allen en bedankt voor de reacties. Ik ben gister gewoon op de dichtsbijzijnde huisarts afgefietst en heb me bij 'm in geschreven. Werd goed geholpen door z'n receptioniste (z'n vrouw denk ik), heb aangegeven dat ik 4 mg Buprenorphine dagelijks gebruik en die door mijn vorige huisarts voorgeschreven heb gekregen in de vorm Temgesic. Heb gezegd dat ik maar tot zaterdag heb en zsm wil hebben. Daarvoor heb ik morgenochtend een afspraak met de arts, dat wordt dus duimendraaien ...
Klik om te vergroten...

Trikkie shit men! Al bij je inschrijving met deze vraag, of eerder, met deze opdracht voor hem komt. Het zal mij benieuwen.

Maar waarom heb je de Brijder niet ingeschakeld? Dit is mij nog niet helemaal duidelijk. Kijk, een telefoontje van een arts die al meer dan tien jaar met Buprenorfine werkt, is mijns inziens waardevoller dan een zelf een nieuwe arts over de streep proberen te trekken. Artsen zijn kortzichtiger dan lijkt :)

Ik hoop voor je dat het gaat lukken.

Tot tiks,

Eend
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja dat begrijp ik Eend, ik heb ondertussen de hele tijd contact met 1 iemand van de Brijder, haar advies was om me te laten inschrijven bij een arst wat ik dus gister heb gedaan. Natuurlijk gaf ik wel meteen aan dat ik Bupe gebruik en daarom zsm een afspraak met de arts wil hebben.

MIsschien had die volgorde anders gemoeten, maar ik ben gewoon op de eerste de beste huisarts toe gefietst. Of dit heel trikkie weet ik niet. Ik geef morgen direct de naam van de arts van de Brijder en ook dat is met medeweten van de Brijder zelf hoor. Komt goed uit, want mijn contactpersoon is op donderdag en vrijdag bij de Brijder aanwezig. Ben heel benieuwd.

speeseend zei:
Artsen zijn kortzichtiger dan lijkt
Klik om te vergroten...

Hehe, weet ik ondertussen maar al te goed!

Wish me luck...
Ooievaar
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oh ja, ik was in de veronderstelling dat je nog bij je oude arts stond ingeschreven. Maar je bent bij geen enkele arts ingeschreven?! Dan zou ik eveneens die volgorde hanteren. En dan maar kijken wat er gebeuren gaat :)

Geluk toegewenst,

Eend
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ja tis allemaal heel snel gegaan met die huisartsen wisseling, maar dat komt ook omdat ik dus sinds 2 weken hier in NL zelf verhuisd ben. Moet het dus ook nog even bij de zorgverzekering melden (of dat heeft de nieuwe huisarts zelf al gedaan, aangezien ze alles van mijn zorgpas heeft overgenomen).

Ik hoop echt dat deze wat minder kortzichtig is, het enige waar ie toe bereidt moet zijn is de mevrouw van de Brijder aan willen horen. Dat zou een huge step in mankind zijn :) .

Bedankt voor je/ jullie aandacht en hulp. De afspraak is al vroeg in de ochtend (voor mijn begrippen dan) dus ik hoop snel wat meer te weten. Ik laat 't wel weten.

Mvg Ooievaar...
n
nonnaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik was na het lezen van een aantal stukjes over Buprenorfine redelijk overtuigd om het ook maar te gaan nemen. Alleen zit ik met nog wat vragen en dacht het drugsinfoteam, Roelof de Wit, om raad te vragen .Helaas las ik dat Roelof de Wit afgelopen zaterdag is overleden
en is er tijdelijk geen info via de mail te krijgen . Pfff, ik schrok wel even. Heb hem vaker om
info gevraagd en kreeg altijd een uitgebreid antwoord. Ik ken hem verder natuurlijk niet maar heb wel het idee dat hij veel goeds heeft gedaan op het gebied van de buprenorfine.

Misschien kan een van jullie mij helpen. Speeseend? (waarschijnlijk heb je het al 100 keer uitgelegd, sorry).
Waarom moet je zo lang (24 uur) wachten tot je bupe kan nemen? er zit toch geen naloxon in?
Ik slik nu al een tijdje 15 mg meet per dag, moet ik nog lager gaan of kan dit wel?
Heb ook gelezen dat het effect heeft als antidepressiva en angst/paniek onderdrukkend.
Is dit waar?
gr. Nonna
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#15
Buprenorfine heeft de unieke eigenschap agonist en antagonist tegelijk te zijn. Aan de ene kant heeft het pijnstillende effecten, aan de andere kant weert het alle andere Opiaten van de Opiaat-receptor.

Het is zodoende verstandig om de Opiaten die nog in je lijf zitten, niet te laten reageren met de eigenschappen van de Buprenorfine.

Dat Roelof de Wit is overleden is een groot verlies. Voor mij was hij de enige arts die actief bezig was om mensen van de Methadon af te krijgen - houden.

Maar Nonna, wat hieronder als antwoord is gegeven, kan je toch ook deze vraag mee beantwoorden?

Vraag:
Ik ben al 30 jaar verslaafd aan heroine en ben een paar jaar geleden afgekickt onder narcose in Brabant. Ik werd toen gelijk op de Naltrexon gezet en heb dat enkele maanden gebruikt. Ik bleef toch een verlangen naar heroine houden en dacht wel af en toe te kunnen gebruiken. Het onder controle houden!, en ik was allang blij en trots eindelijk ook van de methadon af te zijn na al die jaren. Helaas begon ik me alsmaar slechter te voelen, ging er slechter uitzien en werd langzamerhand depressief. Ik zag het leven niet meer zitten en heb toen besloten paroxetine (anti-depressiva) te gaan gebruiken. Het ging gelukkig beter en begon met werk en opleiding. Ook dat bleek te hoog gegrepen en ik kreeg steeds meer zin in dope. Ik heb het werk en opleiding moeten stoppen (ook omdat ik steeds meer begon te gebruiken was het lichamelijk slopend) Nu gebruik ik weer, na 4 jaar, methadon (35mg). Voel me gelukkig lichamelijk weer een stuk beter maar de teleurstelling in mezelf is groot en bij het CAD zijn ze er voor om gewoon maar de rest van mijn leven methadon te gebruiken . Het acceptern als een ziekte waar ik dit medicijn voor nodig heb. Nou heb ik gelezen dat Buprenorfine ook een 'zuchtremmer ' is en minder lichamelijk verslavend. Ik blijf het moeilijk vinden om het te acceptern dat ik metha nodig heb tot mijn dood! Heroine blijft trekken , methadon is geestelijk geen probleem. Als ik met Temgesic van de heroine af kan blijven dan zou ik al heel tevreden zijn. Werkt het bij iedereen? Of zijn er ook mensen die trek blijven houden? Want ik had dat dus wel bij Naltrexon.

Antwoord:
Je code was: Nonna Beste vraagsteller, Temgesic is de merknaam van Buprenorfine. Temgesic is alleen verkrijgbaar in tabletjes van 0,2 mg. Buprenorfine is nauwelijks verkrijgbaar, maar in de verslavingsgeneeskunde kan er hier en daar, zoals bij de Brijder Verslavingszorg, over beschikt worden. Dan heb je tabletten van 2 mg en 8 mg. Het komt voor, dat Naltrexon bij patienten niet aanslaat. Vaak wordt dit veroorzaakt door de afwezigheid van begeleiding als het geneesmiddel wordt voorgeschreven. De behandeling van verslavingsziekes gaat nooit met pillen alleen. Dat geldt trouwens ook voor antidepressiva. Begeleiding, coaching, uitleg en inzichtgeving zijn even belangrijk als pillen. Als jij behandeld wordt met Buprenorfine, is hetzelfde het geval. Zonder begeleiding/behandeling heeft het niet veel zin. Buprenorfine remt, evenals Naltrexon, de zucht naar heroine. Het kan echter niet samengaan met andere opiaten. Als jij nu zou starten met Buprenorfine, zou je na korte tijd ontwenningverschijnselen krijgen van 35 mg Methadon. Je zult dus eerst je Methadon moeten afbouwen naar minimaal 15 mg/dag. Dan kun je de overstap wagen. Startdosis is meestal 6 tot 8 mg per dag. Je moet dan twee keer in de week komen vertellen hoe het met de trek staat. Of geleide van jouw gegevens over de zucht, wordt de juiste dosis Buprenorfine dan in verloop van een week of 2 a 3 ingesteld. Ik wijs je nog op de mogelijkheid om Methadon zo op te bouwen, dat je ook geen trek meer hebt in heroine. Als je die dosis stap voor stap, onder leiding van je verslavingsarts opbouwt, voel je langzaam maar zeker, dat je hele interesse in heroine verdwijnt. Meestal ligt de werkzame eindosis tussen de 100 mg en 200 mg per dag. Om dit gemakkelijker dagelijks in te nemen, kan de apotheek tabletten van 50 mg methadon met vertraagde afgifte maken. Misschien spreekt deze methode jou niet zo aan, maar bij sommige patienten, werkt hij voortreffelijk. Met vriendelijke groet, Roelof de Wit, verslavingsarts.
Klik om te vergroten...
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pfff wat raar om zo te lezen dat meneer de Wit is overleden, ik heb (op jou aanraden volgens mij Eend) bijna 4 weken lang de Brijder gebeld om naar hem te vragen, telkens te horen dat meneer ziek thuis zit en het de volgende week weer te proberen.
Ik kon 't natuurlijk niet weten, maar voel me best wel stom...


Na dit slechte nieuws heb ik gelukkig wel wat goeds te melden: heb gister 300 stuks Temgesic op kunnen halen bij de apotheek, mevrouw van de Brijder en mijn nieuwe huisarts zijn er goed uit gekomen dus een flinke zorg minder!

Nu rest me het afbouwen en het vinden van een verslavingsarts in de buurt die ervaring heeft met Buprenorphine.

Mvg. Ooievaar
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#17
zooooooo kijk eens aan zeg :grin:

hardstikke goed :) daar ben ik echt blij om voor je :mrgreen:

:wave:
C
CigogneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Thnx Arie! Ik ben ook best blij kan wel zeggen :)
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cigogne zei:
...wat goeds te melden: heb gister 300 stuks Temgesic op kunnen halen bij de apotheek, mevrouw van de Brijder en mijn nieuwe huisarts zijn er goed uit gekomen dus een flinke zorg minder!
Klik om te vergroten...

Enfin! Content pour toi Cigogne
J'ai suivie tes progrès depuis quelque temps et ca fait plaisir de voir que t´as enfin tes temgesics.
Ca durée longtemps mais t´as réussi quand même!
Maintenant t'as ce qui faut pour t'en débarrasser de cette putain d'addiction.

Ik krijg zelf ook over een tijdje temgesic, maar eerst verder afbouwen met de methadon.
Laat svp eens weten wat straks jou ervaringen hiermee zijn.

Succes er mee in ieder geval! :wave:
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#20
dat is mooi nieuws, meneer Ooievaar! Gelukkig heeft de Brijder jou alsnog kunnen helpen.

Helaas was Roelof de Wit de enige die zich al jaren had verdiept in de Buprenorfine. Dat zie je ook op hun site; enkel Roelof kon de medische vragen beantwoorden. Nu maar afwachten wie zijn ''passie'' kan opvolgen.

Ben je al begonnen met afbouwen, Ooievaar?

Groet,

Eend

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."