Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmijn afkickrace !

mijn afkickrace !

69 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik sluit me aan bij speeseend en ariekanarie, begin niet met methadon! Dat is het eerste wat in me opkwam toen ik je post las. Methadon lijkt me nog verslavender dan codeïne. Ik ken die dafalgan codeïnes wel (heb ze nog gebruikt tegen afkick) maar nooit in zo'n grote hoeveelheid als jou genomen. Dus ik weet ook niet echt hoe zwaar dit voor jou is. Zo te lezen ben je er al lang verslaafd aan. Goed dat je die beslissing neemt en ermee wilt stoppen. Lukt het je niet om langzaam af te bouwen met die codeïnepillen? Als je overschakeld op een ander product zul je dat ook moeten doen. Ik zou er eens goed over praten met een specialist want er is zeker een andere en betere manier dan overschakelen op methadon.

Wat dat psychische aspect betreft, ik begrijp je helemaal. Zelf heb ik die gedachten ook. Als je 1x clean bent, dan begint de ware test... Het is niet gemakkelijk als je zolang middelen zoals opiaten gebruikt hebt. Maar je hebt een vrouwtje en 2 kindjes waar je van houd, het zal je wel lukken. Makkelijk gezegd, ik weet het wel, maar dat kan een grote steun zijn volgens mij.

Veel succes toegewenst en hou ons op de hoogte. :wink:
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#2
hey,

Bedankt voor de reacties hoor. Ik heb héél véél aan jullie steun.

Ik neem 1gram codeine per dag nu, 's morgens ongeveer 450mg en 's avonds 550mg.
De dokter bij wie ik in behandeling ben heeft op mijn vraag contact opgenomen met een afkickcentra en die raden toch methadon aan hoor. En ook in het centrum waar ik me eventueel zou laten opnemen op 2 september mocht ik niet slagen op eigen houtje zweren bij een methadonbehandeling. Beiden zeggen dat mijn codeineverslaving bijna even rampzalig is als die van een heroineverslaafde. Ik zie het ook anders hoor, maar ik deed al zovele pogingen, ook afbouwen probeerde ik al een 4-tal keer zonder succes.

Ik sta zeker niet te springen voor die methadon, want mijn eerste gedacht was ook "stapje terugzetten" ! Maar ja , ik ben al blij dat ze me willen helpen. En mijn ultimatum van 2 september nadert. Ik zou liefst niet opgenomen worden.

Mag ik jullie dan vragen welke dosis jullie me aanraden indien ik toch methadon zou nemen ?

En nog belangrijker, ik zou niet verslaafd willen geraken aan de methadon.... dus had ik een ideetje. Is dit praktisch haalbaar om bvb. Methadon te nemen en hem volledig laten uitwerken tot ik me slecht voel en dan pas een volgende dosis nemen zodat ik me dan een uurtje later weer beter voel. En dat dan steeds herhalen en dat dan steeds langer uitstellen.
Heeft dat een kans op slagen ?

Oh man ik heb stress nu, ik besef dat ik op een keerpunt sta in mijn leven... alles of niets he !
Ik doe geen oog meer dicht van de schrik zeg.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nogmaals vriend, blijf van die Methadon af. Methadon is nog slechter, verslavender dan Heroine. Probeer daar dus zo ver als mogelijk van te blijven. Dat zou ik je adviseren. Maar ja, indien een deskundige verslavingsarts anders zegt...

Heb je als eens het Buprenorfine laten vallen bij deze deskundige? Het is iets wat ik behoorlijk goed ken. En het is vele malen minder link dan Methadon. Informeer er eens naar, in het buitenland heeft dit middel de Methadon al van no.1 verstoten. Lees er eens over op het internet. De merknamen zijn Subutex, Temgesic, Suboxone.

Gr.,

Eend
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo,

Zelf werk ik in de verslavingszorg en ook ik zou je absoluut methadon afraden.
Waarom dat is door de heren hierboven al uitvoerig beschreven. Methadon is een middel dat erg verslavend kan zijn, en met afbouwen ga je door een hel.
Ik ken mensen die al jarenlang functioneren op 5 mg, omdat ze de afbouw naar 0 niet geregeld kunnen krijgen. Dat moet jou dus niet overkomen, want jij wilt geen enkele verslaving meer!

Buprenorfine is inderdaad een goede oplossing. Probeer dat inderdaad voor te stellen aan je arts of verslavingsarts. Ik weet haast zeker dat dit veel beter voor je is.
Helaas zie ik inderdaad in mijn werkveld ook vaak dat buprenorfine niet gelijk wordt voorgeschreven. Waarom weet ik niet, misschien dat het aan het prijskaartje ligt.

Goed dat jezelf inziet dat je wilt afbouwen. Dat is al een heel belangrijke stap!
Nu doorzetten en doorvechten om van die verslaving af te komen.
Je bent nog jong, je hebt een prachtige tijd voor de boeg met opgroeiende kindertjes etc ...
Ik hoop en denk dat dit een goede drijfveer is om door te zetten.

Succes!
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#5
yooo,


Jullie brengen me echt wel aan het twijfelen hoor, ik was al een beetje bang voor die methadon.
Mag ik vragen of jullie ook weten hoe snel er sprake is van verslaving bij Methadon ?
Bij Codeine bvb , zou ik zeggen als je het enkele maanden doet hang je ! Maar hoe zit het dan met die Methadon?

En Subutex (daar werken ze in het centra ook mee waar ik eventueel binnen ga), wat doet dat dan? Hoe helpt me dat en is daar geen verslavingsgevaar aan dan ?
Hoewel ze daar toch zeggen dat in mijn geval Methadon beter is, rekening gehouden met mijn situatie als ex-heroineverslaafde..... willen die me dan verslaafd houden. Want ik geloof jullie zeker en vast hoor, ik weet dat jullie goeie raad geven.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flameon zei:
Buprenorfine is inderdaad een goede oplossing. Probeer dat inderdaad voor te stellen aan je arts of verslavingsarts. Ik weet haast zeker dat dit veel beter voor je is.
Helaas zie ik inderdaad in mijn werkveld ook vaak dat buprenorfine niet gelijk wordt voorgeschreven. Waarom weet ik niet, misschien dat het aan het prijskaartje ligt.
Klik om te vergroten...
Het is idd duurder dan methadon maar als je in orde bent met je ziekenfonds dan valt de prijs nog goed mee. Subutex word in België nog niet zolang gesubsidieërd en is niet zo bekend als methadon. M'n huisarts wist er niet veel over en wou het daarom niet voorschrijven. Ik moest hem zelf spellen hoe je het juist schrijft want hij vond het niet terug in z'n computer. :grin: En toen ik naar de apotheker ging waar ik vroeger nog een tijd m'n methadon ging halen zei ik dat ik overgeschakeld was op subutex en die vrouw kende het ook niet...
gravis zei:
En Subutex (daar werken ze in het centra ook mee waar ik eventueel binnen ga), wat doet dat dan? Hoe helpt me dat en is daar geen verslavingsgevaar aan dan ?
Klik om te vergroten...
Subutex is verslavend (het is tenslotte ook een opiaat) maar de afkick is minder hevig dan methadon. Daarom zou ik je ook subutex aanraden ipv methadon. Praat er eens over met je arts. Veel succes toegewenst!
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#7
OK , dat lijkt allemaal wel super maar ik ben vandaag reeds mijn eerste dosis methadon gaan afhalen bij de doc. De laatste dafalgans zijn genomen , morgen probeer ik met niks tot ik me slecht begin te voelen, dan neem ik 25mg mtdn of meet zeggen jullie daar tegen zeker?
Ik wil zo snel mogelijk van het spul af en ik kan in een verder stadium toch nog overstappen op Subutex, of is dat stom ?

Bedankt voor jullie steun en raad, vooral die waarschuwing over Methadon zal ik in m'n achterhoofd houden. Ik neem niet langer dan één maand methadon. Als ik daarna nog last heb zal ik overschakelen op Subutex. En needlefreak, thnx voor die quote van fnea hoor. Ik heb die tekst opgeslagen , eventueel voor later ... .

Indien jullie interesse zouden hebben hou ik jullie hier wel op de hoogte.

Allemaal reuzebedankt en tot later.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Even terugkomend op het stukje ''risico op verslaving''; volgens de bijsluiter van de Temgesic® : bij langdurig gebruik kan soms psychische afhankelijkheid optreden, het risico op lichamelijke afhankelijkheid is gering. Dit zou ik dan wel vertalen naar de doseringen die in de manual vermeld staan.

Verder heeft Buprenorfine een soort ''plafond-effect''. Hierdoor heb je niet steeds meer nodig om het zelfde effect te behalen.

Mijn conclusie is dat het middel Buprenorfine binnen de Benelux te onbekend is. De houding van die artsen is iets wat mij het meest versteld heeft doen staan. zeg maar; wat de boer niet kent, dat vreet ie niet. Totaal geen initiatief tonen. Nee, je moet het écht willen of treffen.

Buprenorfine is mijns inziens uitermate geschikt voor iemand die niet te zwaar verslaafd is en er zo spoedig als mogelijk vanaf kan. Wat de lange termijn betreft, heeft niemand mij kunnen vertellen wat het middel met je doet, bij de relatief hogere doseringen dan waar het oorspronkelijk voor geproduceerd is.

overigens is het wel degelijk mogelijk om een soort ''buzz'' van dit middel te krijgen. Hoe lager ik kom met het afbouwen, hoe groter het buzz-effect voelbaar is. Maar dat kan ook een persoonlijk ding zijn, ik heb dit namelijk ook met de Benzodiazepines.

ter informatie:

de farmaceut is Schering-Plough - tel. 030-240 88 88

Zij hebben i.s.m. diverse instanties een propagandafolder opgesteld. Mogelijk kan je hier naar vragen, dan kan je dat aan je huisarts geven. Verder ken ik een arts die inmiddels vijftien jaren gespecialiseerd is in dit middel. Hij is te allen tijde bereid om jouw hulpverlener(s) / arts(en) te informeren cq. adviseren.

Groetjes,

Eend
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als jij niet achter de methadon staat dan zou ik hem morgen niet nemen. Dan zou ik morgen langs je huisarts gaan en serieus gaan praten over buprenorfine. Dat is niet stom, want het gaat immers om je eigen best wil.

Ik heb zelf geen ervaring met methadon, dus ik weet niet of je er als gebruiker ervan snel aan verslaafd raakt. Mijn ervaring is wel dat clienten vrij snel verslaafd raakte aan de methadon, en dan met name problemen begonnen te krijgen met de afbouw zodra ze rond de 5 zaten.
Met name dan schijnt het erg lastig te zijn.

Ooit heb ik gehoord dat methadon nog erger schijnt te zijn als heroine. Maar het wordt voorgeschreven omdat je methadon maar 1x per 24 uur hoeft toe dienen voor een goeie rush, en heroine zo'n 6x per etmaal.
Of het echt erger is dan heroine qua gevoel en verslaving durf ik je echter niet met zekerheid te zeggen, het zijn verhalen die ik van clienten heb maar niet kan bevestigen met mijn eigen mening.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#10
Gozer, het gewoon doodzonde. Eén maand aan de MEthadon... dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Daarnaast is een overstap van Methadon op Buprenorfine vele malen lastiger dan welk ander Opiaat ook. Dit zit 'm in de vreselijk lange werkingsduur van Methadon.

Het beste lijkt mij om gelijk over te gaan op die Buprenorfine, wanneer ik moet kiezen tussen die twee.

Heb je wel dagelijks contact met je behandelend arts, is er een 24/7 telefoonnummer voor je, zodat je in geval van nood gelijk de juiste persoon te pakken hebt? Anders krijg je eventueel te maken met nitwit-op-Opiaat-gebied miepen van de noodartsenpost. En uit eigen ervaring kan ik je melden dat je daar gewoon als shit behandeld én geholpen word. Ik moest het toen maar uitzingen tot maandag...Motherf%ck#rs. Daar word ik nog steeds laaiend van.

Einde van mijn getikte bui

Eend

EDIT:

Verslaving van Methadon; met die hoeveelheden heb je gegarandeerd binnen twee weken één hoopje ellende op je stoepje staan.
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#11
heykes,

mijn laatste dosis dafalgan codeine zit er op, er ligt nergens nog maar iets met codeine.
Ik heb echt goeie moed, ik zie het volledig zitten. Ik kan nu eigenlijk niet meer terug of veranderen van kuur, ik wil nu stoppen, vandaag en niet nog 3 keer met andere dokters praten en afspraken maken met therapeuten waarbij ik nummertje 48 krijg in de rij. Het geduld is op , ik ben op , ... het moet en zal stoppen.

Maar zoals ik in mijn allereerste post al zei, ik heb de meeste schrik van het psychische aspect.
Kan ik de harde realiteit van het leven aan? 20 jaar lang(16j-36j) vlucht ik voor alle problemen , eerst met trippen en dan van heroine tot codeine.

Deze laatste week liep ik wel héél gelukkig, omdat ik er echt in geloof . Mijn vrouwke zegt dat ze het zelfs ziet aan onze kindjes, ze lachen zelf ook meer .
Ik kon bijna huilen toen ik dat hoorde, wat heb ik ze in hun eerste 2 levensjaren zo niet al te kort gedaan zeg. Ik moet dringend een goede (cleane) papa voor ze worden.

Er zijn maar weinig mensen die mijn probleem snappen met Codeine, de meesten zeggen: "als je een dafalgan neemt kan je toch best naar Plopsaland gaan".... wel soms wel, soms niet. Ik sta rond 4.00u op om mijn tabletjes op te lossen en door te spoelen. dan werken tussen 8u-18u..... dan naar huis sprinten om me te wassen en dan direct naar boven om terug die verschrikkelijke bruistabletten te nemen tot 23u ... daarna een beetje eten. Ik ben zelfstandige en werk ook op zaterdag en zondagochtend nu en dan.
eigenlijk verlies ik door mijn verslaving 5 à 6 uren per dag. Mijn dagen zijn zelfs te kort om samen te eten met mijn gezin. Steeds tempo erin houden om de pillen op tijd te nemen. ONLEEFBAAR !!!

iig worden jullie allemaal bedankt om de aandacht die jullie me schenken, het betekent veel voor me hoor.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#12
gravis zei:
OK , dat lijkt allemaal wel super maar ik ben vandaag reeds mijn eerste dosis methadon gaan afhalen bij de doc. De laatste dafalgans zijn genomen , morgen probeer ik met niks tot ik me slecht begin te voelen, dan neem ik 25mg mtdn of meet zeggen jullie daar tegen zeker?
Ik wil zo snel mogelijk van het spul af en ik kan in een verder stadium toch nog overstappen op Subutex, of is dat stom ?

Bedankt voor jullie steun en raad, vooral die waarschuwing over Methadon zal ik in m'n achterhoofd houden. Ik neem niet langer dan één maand methadon. Als ik daarna nog last heb zal ik overschakelen op Subutex. En needlefreak, thnx voor die quote van fnea hoor. Ik heb die tekst opgeslagen , eventueel voor later ... .

Indien jullie interesse zouden hebben hou ik jullie hier wel op de hoogte.

Allemaal reuzebedankt en tot later.
Klik om te vergroten...

"Ik neem niet langer dan één maand methadon" dat zeg je nu... Ik ben echt benieuwd hoe je over een maand zult spreken. Ik zeg niet dat het onmogelijk is en ik wil je niet ontmoedigen maar het zal heel zwaar worden voor je. Ik zou nog altijd voor de subutex gaan als ik jou was maar je keuze is blijkbaar al gemaakt. Als je karakter hebt, goed omringd bent en veel steun krijgt dan moet het wel te doen zijn. Gelukkig ben je erg gemotiveerd, dat zal al veel verschil uitmaken. Maar je moet methadon niet onderschatten, het is psychisch en lichamelijk erg verslavend.

Zelf heb ik een tijdje terug de overstap van methadon naar subutex gemaakt. Voor ik kon starten met subutex moest ik 3 dagen cold turkey afkicken van de methadon. Serieus ziek geweest toen. De methadon moet uit je lichaam zijn vooraleer je subutex mag nemen. Toen ik stopte met methadon heb ik een week bijna niet kunnen slapen, zelf toen ik al opgestart was met subutex. Ik heb toen in enkele weken die subutex snel afgebouwd. Dat ging erg goed. Tot ik helemaal niks meer nam. Toen ben ik terug hervallen met heroïne... Achteraf gezien kwam dat omdat ik te snel wou afbouwen. Ik had ook een deadline zoals jou. Speeseend zei het zo mooi in een ander topic: "snel afbouwen is niet altijd de snelste weg naar een clean leven". Dat heb ik nu zelf ondervonden. Ben nu gestopt met heroïne en terug opgestart met methadon. Mij lukt het niet om van m'n opiatenverslaving af te geraken. Daarom heb ik besloten om me te laten opnemen in een afkickcentrum. Het is een moeilijke en lange strijd om er vanaf te geraken maar de wil is er, dus het zal ons wel lukken. Veel succes en hou ons op de hoogte. :wink:
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik was even met iets anders bezig toen ik me post hierboven aan het typen was. Nu zie ik dat je ondertussen nog iets gepost hebt.

gravis zei:
Maar zoals ik in mijn allereerste post al zei, ik heb de meeste schrik van het psychische aspect.
Kan ik de harde realiteit van het leven aan? 20 jaar lang(16j-36j) vlucht ik voor alle problemen , eerst met trippen en dan van heroine tot codeine.
Klik om te vergroten...

Miscchien is het geen slecht idee om als je clean bent je nog een tijdje te laten begeleiden. Zelf ben ik jarenlang wekelijks op gesprek geweest bij een verslavingspsycholoog van de sleutel. Daar heb ik heel veel steun aan gehad.
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#14
needlefreak zei:
Miscchien is het geen slecht idee om als je clean bent je nog een tijdje te laten begeleiden. Zelf ben ik jarenlang wekelijks op gesprek geweest bij een verslavingspsycholoog van de sleutel. Daar heb ik heel veel steun aan gehad.
Klik om te vergroten...


Wel mijn beste , dat is misschien wel de beste raad die men me kon geven weet je. En zoals je zegt de sleutel, ik ga er zeker heen gaan ... die raad ga ik volgen 100% zeker. Maar eerst effe afwachten wat er met me gebeurt de eerste dagen.
Kan je mij ook vertellen of je voor een gesprek ook een lange wachttijd hebt, of ligt die veel korter ?

En Needlefreak, ik hoop echt dat het ook jou lukt hoor... en we hebben hetzelfde schema(zij het bij jou voor bruin en bij mij voor codeine) , eerst methadon proberen en als het niet lukt tegen 2 september ga ik ook in een centra binnen. Ik in de Vita in Zelzate. Duurt wel tussen de 3 en de 6 maand zeggen ze daar. Maar ik heb er alles voor over en ik hoor dat aan jou ook.
We'll succeed if we really really really really really do the best we can dude !!!

Al die sympathieke mensen hier op dit forum zeg... is verslaving dan een plaag van de goeie mensen ofzow ? Ik zie dat hier ook veel mensen zitten met een hoog verstandelijk niveau.
slijm slijm ... shit zeg :wink: ik ga ermee stoppen ...lol.

btw, ik ga straks beginnen met de methadon hoor. We zullen wel zien he wat het geeft. Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes
R
RokertjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
gravis zei:
Al die sympathieke mensen hier op dit forum zeg... is verslaving dan een plaag van de goeie mensen ofzow ? Ik zie dat hier ook veel mensen zitten met een hoog verstandelijk niveau.
slijm slijm ...
Klik om te vergroten...

* Voelt zich aangesproken * :wink:

Maar even serieus; Heel erg veel succes beiden! Ik hoop zsm ook aan de Meet te zitten en dan lukt het ons gewoon met z'n drieën! :grin:
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#16
gravis zei:
Kan je mij ook vertellen of je voor een gesprek ook een lange wachttijd hebt, of ligt die veel korter ?
Klik om te vergroten...
Daar heb je normaal gezien geen wachttijden voor. Toch niet waar ik ging (de sleutel). Dezelfde week nog kon ik op gesprek. In het begin ging ik zelf 2x per week. Zo'n gesprek duurde meestal tussen de 30min en 1u. Ik heb daar echt heel veel aan gehad. Alles was bespreekbaar, soms verlangde ik echt om te gaan. :)
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hi,

Ik kan met mezelf geen blijf van geluk, ik voel me echt super nu. :rock:
Nergens nog last van of zo, geen krampen , niet misselijk, geen koorts meer en vooral ook in het koppie zit het prima. Als dit zo blijft dan zou het geweldig zijn zeg.
In ieder geval loop ik nu al 3 dagen zonder problemen rond en ook van pijn is geen sprake meer.
Nu de Methadon afbouwen he.... ik kijk al uit naar oktober of zo.
Jullie zijn echt allemaal de max van gasten zeg , jullie helpten me enorm. Hopelijk lukt het mij en ik hoop ook dat jullie verder van het spul kunnen blijven .

zo nu ga ik jullie terug laten zenne :wave: , ik heb nog jaren quality-time goed te maken met mijn gezin.
Dat ga ik ten volle doen vanaf nu !!!

groetjes uit gent !
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als iemand me raad kan geven of moreel steunen .... shoot !
Klik om te vergroten...

Volgens mij is dat juist niet de bedoeling...
g
gravisLid
01-01-2024, 00:00
#19
needlefreak zei:
Daar heb je normaal gezien geen wachttijden voor. Toch niet waar ik ging (de sleutel). Dezelfde week nog kon ik op gesprek. In het begin ging ik zelf 2x per week. Zo'n gesprek duurde meestal tussen de 30min en 1u. Ik heb daar echt heel veel aan gehad. Alles was bespreekbaar, soms verlangde ik echt om te gaan. :)
Klik om te vergroten...

OK dan ga ik ook naar daar gaan hoor, want de dokter die me nu begeleid haalt zijn informatie ook van de sleutel zegt hij zelf.
Ik heb er momenteel nog geen behoefte aan, maar ik weet uit eerdere pogingen dat ik ergens middenin plots wegzak in een dipje.... nou ja dipje , zeg maar een zwart gat !!!
En de sleutel is voor mij niet te ver , ik ben een gentenaar.

ik doe het nu al 24 uur zonder codeine en heb nergens last van, ik begon om 16u met de allereerste dosis Methadon ,25mg en nam dan 2keer 5mg bij zodat ik tegen 20u aan 35mg zat. En dat is voor mij de perfecte dosis denk ik , ik heb geen gevoel van roes of euforie.... maar ook geen pijn.
Ik heb zopas zitten dromen van hoe het zal zijn zoder dafalgans.
Vandaag was ik veel actiever, ik heb zelfs al geklust in huis en gespeeld met de kinderen.
So far so good zou ik zeggen. Maar het kwaadste moet natuurlijk nog komen he !
Maar ik heb veel minder schrik als voorheen. Ik probeer zoveel mogelijk positief te doen en denken.
n
needlefreakLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hier een quote van een stuk tekst dat Fnea hier vroeger eens gepost heeft over buprenorfine (subutex):
Over Buprenorfine
door Fnea

Hoe buprenorfine werkt in het brein

Buprenorfine is een partiële agonist op de µ-opiaatreceptoren. Buprenorfine bindt zich aan deze receptoren, maar activeert ze maar heel licht. Door het binden aan de receptoren verdwijnt trek in opiaten als sneeuw voor de zon, maar omdat de µ-receptor maar licht gestimuleerd wordt, krijg je slechts een nauwelijks voelbaar dopey-gevoel.

De κ-opiaatreceptoren worden met rust gelaten, en in hogere doseringen zelfs geantagoneert. Deze receptoren zorgen, bij activering door bv. een agonist zoals methadon, naast een deel van de analgesie (pijnstilling) voor de bijwerkingen sedatie (sloomheid, slaperigheid) en verkleining van de pupillen. Deze receptoren worden dus niet geactiveerd c.q. geblokkeerd – bij behandeling met buprenorfine zal je dus geen last hebben van sedatie en verkleinde pupillen.

De µ-receptoren, die dus licht geactiveerd worden door buprenorfine, zorgen ook voor een deel van de analgesie, maar ook voor euforie en ademhalingsdepressie. Tevens is het de µ-receptor die fysieke afhankelijkheid bij gebruik van morfinomimetica veroorzaakt – wegens de geringe stimulering van deze receptor is dit bij buprenorfine een veel minder groot probleem dan bij bijvoorbeeld heroïne of methadon.

Nog een belangrijke eigenschap van buprenorfine, die je kan zien als voordeel of juist als een nadeel, is dat het zéér sterk bindt aan de µ-receptoren – sterker dan morfine, methadon en zelfs heroïne. Als je heroïne zou gebruiken tijdens een behandeling met buprenorfine, heeft het geen effect. Morfine (en waarschijnlijk ook heroïne) heeft voor alle vier de bekende types opiaatreceptoren affiniteit – het zal dus ook aan de σ-receptor binden, terwijl het binden aan de µ-receptor niet lukt, en er zullen dan waarschijnlijk enkel bijwerkingen optreden, kenmerkend voor de σ-receptor: dysforie en hallucinaties.

Buprenorfine heeft nog een eigenschap die altijd mooi meegenomen is: een antidepressief effect. Dit is erg interessant, omdat het op een volledig andere manier werkt dan alle antidepressiva die tot nu toe op de markt zijn! Buprenorfine is namelijk ook een (partiële?) agonist op de orphan opioid receptor (ORL 1). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Nociceptin kun je meer over deze, en de andere opiaatreceptoren lezen.

Buprenorfine wordt op verschillende manieren gemetaboliseerd (afgebroken), maar de belangrijkste metaboliet – norbuprenorfine – wordt gevormd door afbraak via CYP3A4. Norbuprenorfine heeft een werking die lijkt op die van buprenorfine, maar of dit klinisch relevant is, is niet bekend.

Wat je kunt verwachten van buprenorfine

* Je hebt geen of sterk verminderde last van craving (zucht, trek) naar heroïne.

* Je wordt niet suf, zoals bij methadon.

* Je voelt je niet super-euforisch, wat bij methadon het geval kan zijn.

* Je voelt je gewoon normaal: niet als verslaafde, maar ook niet als ex-verslaafde.

* Mogelijk heb je baat bij het bewezen antidepressieve effect van buprenorfine.

* Mogelijk heb je ook baat bij het anxiolytische effect van buprenorfine.

* Veel mensen geven aan dat buprenorfine, in tegenstelling tot het versuffende methadon, zelfs een mild stimulerende werking heeft.

* Als je opiaatagonisten zoals heroïne gebruikt tijdens behandeling met buprenorfine, merk je ofwel niks ofwel alleen de bijwerkingen.

* Veel mensen die met een behandeling met buprenorfine voor opiaatverslaving zijn begonnen, geven aan dat ze veel helderder kunnen denken dan toen ze volledige agonisten zoals heroïne of methadon gebruikten.

* Je kunt je eindelijk weer richten op je studie of werk, op sociaal gebeuren, op leuke dingen (en ervan genieten), op je hele leven eigenlijk, omdat je niet suf bent van de methadon (of heroïne), en je vrijwel geen last hebt van craving door de buprenorfine. Je kan echt weer LEVEN!
Klik om te vergroten...

Dit zijn wetenschappelijke feiten en Fnea z'n eigen ervaring natuurlijk. Want ik heb wel m'n bedenkingen bij het 'super euforische gevoel van methadon'... Maar toch vind ik het een interessante tekst. Hopelijk heb je er wat aan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."