Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOplossingen voor slaapproblemen na opiaatafkick?

Oplossingen voor slaapproblemen na opiaatafkick?

59 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#1
joolie-ah zei:
dag allemaal,
Klik om te vergroten...
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#2
misschien een lage dosis seroquel(quetiapine) daar slaap ik zelf erg goed op.
t nadeel is dat je dan wel weer aan de medicatie zit maarja wakker blijven is ook niet alles :(

succes iig
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoihoi,

Ik heb nu zelf ook weer even advies nodig, dus wie r@r@@d weet; ik hoor het graag.

Zoals jullie aan mijn posts kunnen zien, slaap ik erg laat.
Ik ben overdag hierdoor erg moe en kom 's ochtends met veel moeite mijn bed uit.
Het begint steeds meer te voelen alsof ik de avond ervoor teveel heb gebruikt, maar dan zonder de misselijkheid die ik dan vroeger had.
Ik vind dat ontzettend kut alsof ik voortdurend stoned ben ofzo.
Het stomme is dus dat ik de hele ochtend en overdag ontzettend moe, echt uitgeput ben en dan ik dan vanaf een uurtje of 9 's avonds tot een uur of 3-4 's nachts klaarwakker ben.

Oxazepam is geen optie, ik ben bang eraan verslaafd te raken, dus dat raak ik al een tijdje niet meer aan.

Ik dacht dat mijn slaapritme na een aantal weken wel weer normaal zou zijn, maar dat valt dus vies tegen (ook omdat ik nu vakantie heb en niet in de normale gekte van "wekker-douchen-aankleden-kinderen aankleden-brood smeren-pap maken-kinderen naar school-kinderopvang-racen naar werk-van werk naar kinderopvang-boodschappen-naar huis-koken-kinderen badderen-instoppen/voorlezen/knuffelen-keuken opruimen-vaatwasser vullen-laatste was draaien-droger aanzetten etc. :openmouth: zit).
Ik ben uit mijn ritme.

Ik ben nu a.s. zaterdag 10 weken clean :rock: :rockband: :rockband: , maar mijn geduld is dus zo zachtjes aan op; ik wil GVD weer slapen! :angry:

Een aantal van jullie schreef iets over melatonine.

Wie heeft er ervaring mee? Welke dosis? Is het verslavend?

Of andere (natuurlijke) middelen tegen inslaapproblemen?
Bijv. kruidenthee. Ik doel niet op drugs, dus ook geen joint ofzo...

Ik heb dit ff gegoogled, maar ik hoop dus dat er mensen zijn die hún persoonlijke ervaring kunnen vertellen.

Ik heb dit gevonden:

Melatonine is een hormoon dat bij mensen in de epifyse (pijnappelklier) geproduceerd wordt uit serotonine en in een met de tijd van de dag variërende hoeveelheid aan het bloed en het hersenvocht wordt afgegeven. Het is bij vele dieren van invloed op het slaap-waakritme en het voortplantingsritme.

Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht.

Melatonine heeft receptoren in de volgende weefsels:

centraal zenuwstelsel
maag-darmstelsel
cellen van het afweersysteem
hart- en vaatstelsel

[bewerken] Melatonine als geneesmiddel
Melatonine wordt in sommige landen verkocht als middel tegen jetlag en andere slaapstoornissen. In de Verenigde Staten wordt het als voedingssupplement verkocht en door miljoenen mensen gebruikt.

In Nederland is melatonine als zelfzorggeneesmiddel in zeer lage doseringen (0,1 mg, het wettelijk maximum voor producten die onder de Warenwet vallen) zonder recept bij de apotheek of drogist te verkrijgen onder verschillende merknamen of onder de stofnaam. Melatoninepreparaten met sterktes hoger dan 0,1 mg zijn in Nederland uitsluitend op recept verkrijgbaar bij de apotheek. Deze worden in de apotheek zelf gemaakt (capsules 2–10 mg) of bij een bereidingsapotheek (tabletten 1, 3 en 5 mg).

Melatonine wordt gebruikt bij:

verstoord waak-slaapritme, zoals bij jetlag en 'delayed sleep phase syndrome' (DSPS)
algemene inslaapstoornissen
slaapstoornissen bij kinderen met leerproblemen, autisme, 'cerebral palsy' of visusstoornissen, inclusief blindheid
bij personen met ADHD wordt het experimenteel toegepast, omdat in deze doelgroep slaapstoornissen vaak voorkomen
ter ondersteuning van het afbouwen van benzodiazepine-agonisten
in klinisch onderzoek als weesgeneesmiddel bij verstoord waak-slaapritme bij blinden zonder lichtperceptie (een dosering is nog niet vastgesteld)
De bijwerkingen van melatonine lijken beperkt tot sufheid overdag bij langdurig gebruik van hoge doses (zoals 3 tot 5 mg), en tot het verder naar achteren verschuiven van de slaapfase bij op een verkeerde tijd innemen van de melatonine (vóór 15.30 uur en ná 24 uur). Onderzoekers en artsen die ruim 20 jaar melatonine voorschrijven hebben tot nu toe geen schadelijke effecten waargenomen. Maar gecontroleerd onderzoek (melatonine vergeleken met placebo) ontbreekt dus nog.

Er zijn verder aanwijzingen voor gunstige effecten van melatonine op het immuunsysteem, behalve bij auto-immuun reumatoïde artritis; deze ziekte kan verergeren onder invloed van melatonine. Verder heeft melatonine antioxiderende eigenschappen die bescherming kunnen bieden tegen DNA-beschadiging en kanker.

Wie zou geen melatonine moeten gebruiken?

Mensen die lijden aan leukemie of een auto-immuunziekte als crohn of reuma zouden alleen melatonine moeten gebruiken als het effect van dit hormoon op deze ziekten beter bekend is. Dat is momenteel nog niet het geval.
Patiënten met leukemie kunnen ook geen melatonine gebruiken omdat het de ziekte alleen maar erger maakt.
Sommige artsen ontraden vrouwen met baarmoederkanker melatonine te gebruiken.
In juni 2007 is melatonine in Nederland en andere Europese landen als geneesmiddel geregistreerd onder de merknaam Circadin[1], [2].
Circadin is een tablet met verlengde afgifte (2 mg melatonine) en bestemd voor patiënten van 55 jaar en ouder met een slechte slaapkwaliteit. Sinds september 2008 is Circadin in Nederland op recept verkrijgbaar.

Het gebruik van melatonine bij jetlag wordt aanbevolen bij mensen die ten minste vijf tijdzones overbruggen (d.w.z. vijf uur tijdsverschil). Bij vluchten naar het oosten zou het effectiever zijn dan naar het westen. In een cochrane review werd het bij jetlag als 'opmerkelijk effectief' beoordeeld[3]. Een meta-analyse in het British Medical Journal uit 2006 daarentegen concludeerde: 'Er is geen bewijs dat melatonine effectief is bij het behandelen van secundaire slaapstoornissen of slaapstoornissen die het gevolg zijn van slaapbeperking, zoals jetlag en slaapstoornissen bij ploegendienst. Er is wel bewijs dat het bij kortdurend gebruik veilig is[4].' Er was bij deze meta-analyse een gering effect, dat echter niet statistisch significant was.
S
SAMBALBIJLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi raRA

Heb je kamille al geprobeert? Dat werkt bij mij goed (het maakt je ogen slaperig en geeft een bepaalde rust) het beste is een hele sterke kop zetten dus thee(zakje) minstens 10 minuten laten trekken. Als je de smaak niet lekker vind dan doe je gewoon flink veel suiker erin en dan is het best lekker.

Ik zie geen reden waarom je dokter je geen melatonine in voldoende dosering zou kunnen voorschrijven om weer in een goed slaapritme te komen. Ik had daar ook interesse in maar ik slaap eigenlijk goed laatste tijd behalve dat ik dan erg laat naar bed gaat maar daar hou ik wel van.Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me een goed middel als het werkt ieg beter dan een benzo.

Slaap ze! \\

groet,

Sambalbij
p
paddosoftyLid
01-01-2024, 00:00
#5
hoi rara ik heb er zelf ook erg last van al sins 5 me maar ik rook nog wel wiet en dat helpt me om te slapen maar sóchtens erg moe dat wel je moet ff volhouden
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb melatonine alleen in de 0,1mg tabletten getest, maar daar moet je er zóóó veel van slikken voor het effect heeft, bij die grote hoeveelheden flink grote donkere pillen kreeg ik ook een wat misselijk gevoel. Bovendien ook erg prijzig dan.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het in de juiste dosering zeer zeker een goed middel kan zijn in jou geval Ra. Het is vooral je slaap ritme die verstoord is.
Juist met die melatonine kun je die herstellen door bepaalde stoffen op de juiste tijd aan te laten maken. Mijn advies zou dus zijn om maandag naar je arts te gaan en er om te vragen.
Als je duidelijk uitlegt waarom je het nodig hebt, en waarom alternatieven als benzo's geen optie voor jou zijn. Dan zie ik niet in waarom je dit niet voorgeschreven kunt krijgen.
Ik ga hetzelfde doen wanneer ik over 2 weken helemaal clean ben.
Maandag ga ik naar de verslavingsats en zal het hem al vragen, en mocht hij niet willen/kunnen dan ga ik naar mijn huisarts.
We horen het wel van elkaar of het iets opbrengt.

Ik hoop met je mee voor je goede nachtrust Ra!
Trusten, groeten, Yo
s
silverfishLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik kreeg via mijn huisarts (door de apotheek bereidde) tabletten van 5 mg melatonine.
Kosten: 12 euro per maand voor 30 stuks. Het helpt wel en is niet verslavend. Ik heb er om gevraagd omdat ik niet steeds weer rotzooi als oxazepam wil slikken (wat weliswaar inderdaad beter werkt maar verslavend is en dus na een maandje ook niet meer helpt omdat je tolerant raakt terwijl melatonine gewoon blijft werken; het is een lichaamseigen hormoon).

Je moet ze wel volgens een bepaald patroon innemen om ze optimaal te laten werken en daar hield ik me niet zo goed aan. Maar het helpt echt bij veel mensen.

Alleen de melatonine-tabletten die bij de drogist verkrijgbaar zijn, zijn waardeloos. Daar zit inderdaad maar 0.1 mg melatonine in ofzo, dat volstaat dus echt niet en ze zijn nog duur ook! Ik neem er 1 in met een potje slaapthee van celestial + een tablet magnesium/kalk erbij (werkt ook spier-ontspannend).
Naar de huisarts dus.
Baat het niet, dan schaadt het dit keer ook niet! :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Thanx voor alle berichten. Mijn huisarts heeft al Melatonine voorgechreven, ik ga het maandag ophalen bij de apotheek.

Ik ben net uitgeweest met mijn vriendinnetje (die bi-meid met vriendje; zij kwam Shawshank kijken van de week).

Het was erg gezellig ,eindelijk weer lekker kunnen dansen op eighties en nineties muziek! Het maakt écht verschil: 0,6 mg. Tem of helemaal niets, dat voel ik nu wel!

Enige kutte was dat ik weer een dealertje tegenkwam die luid en duidelijk (helemaal dronken, stoned en stijf van de coke) liet merken dat hij me nog kende...

Hij vroeg mijn nummer, maar dat kreeg hij lekker niet! :rock:

Ik ben een beetje dronken, ik heb 3 wijn en 1 bier op. Ik drink verder zelden, dus dat is hard aangekomen :wink:

Ga lekker slapen.

Trsute allemaal! (Enne Yoro, morgen reageer ik nog ff op jouw post).

R@r@ :wave:
S
SAMBALBIJLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoop dat het gaat werken R@ en sterk van je dat je sterk was.
Ik hoop dat ik na mn afkick ook wel wat slaap maar dan zit ik nog aan de buper(?).
Maar voor dAT ik met bruin begon zon 9 maanden geleden ben ik zowaar goed gaan slapen.

Gr. Sambal
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#10
r@r@77 zei:
Thanx voor alle berichten. Mijn huisarts heeft al Melatonine voorgechreven, ik ga het maandag ophalen bij de apotheek.

Enige kutte was dat ik weer een dealertje tegenkwam die luid en duidelijk (helemaal dronken, stoned en stijf van de coke) liet merken dat hij me nog kende...
Klik om te vergroten...

Hoi Ra, hopelijk na je avondje op stap lekker kunnen slapen!
En dat de kater vandaag ook een beetje meevalt :wink:

idd erg knap dat je (zelfs na een paar drankjes) die dealer afgwimpeld heb.
Goed bezig meid, daar mag je jezelf erg dankbaar voor zijn! :)

Hoeveel mg/dag heb je trouwens voorgeschreven gekregen van je huisarts?
We horen het wel hé.

Groeten, Yoro. :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#11
idd erg knap dat je (zelfs na een paar drankjes) die dealer afgwimpeld heb.
Goed bezig meid, daar mag je jezelf erg dankbaar voor zijn! :)
Klik om te vergroten...

Eerlijk gezegd walgde ik van zijn stoned-zijn. Niet van hem, wel van hoe hij er op dat moment aan toe was. Hij had allemaal grote verhalen over dat hij op de HRO Economie studeert nu en ik zei: "Voor hoe lang nog dan? Het gaat nou toch niet zo heel denderend goed met je." Hij hoorde me niet eens, door die kutcoke. Mijn vriendin en ik waren "prettig aangeschoten", maar hij was ver heen.
Het is goed geweest om hem zo te zien: dronken, stoned én stijf van de coke. Het schoot echt door me heen: "Jeetje, ben ik ook zo geweest?" (Ja, het antwoord gaf ik mezelf ook: "Ja R@, nog erger zelfs...").

Afstand tussen hem en mij, maar ook een grote afstand in tijd, leek het. Alsof ik hem uit een vorig leven ken. En ook alsof ik mezelf weer herkende uit een ver verleden. :flushed:

Klink ik vaag?

Hoeveel mg/dag heb je trouwens voorgeschreven gekregen van je huisarts?
We horen het wel hé.
Klik om te vergroten...

Ik krijg 5 mg. per dag. Morgen gelijk ophalen...

Verder ga ik voor het eerst in 15 (!) jaar morgen weer sporten.
Petra (die vriendin dus) wil gaan trainen voor de marathon, maar ik zou al blij zijn als ik onze trap zou kunnen oplopen zonder het gevoel te hebben dat ik de marathon heb gelopen :wink: .

Ik dacht vroeger wel eens dat clean zijn saai is (en dát wil ik dus nooit worden), maar dat is dus niet zo. Voor iemand zoals ik, die echt een hekel heeft aan bewegen (behalve dan in bed :grin: ) is dit echt een belangrijk doel.
Zij heeft zo'n schema van 2 minuten joggen, 2 minuten lopen en dat 3x en de keer erna 3 minuten etc.
Ik zou dit al 2x eerder doen met een andere vriendin maar had elke keer een ander excuus om niet te hoeven gaan. Maar nu moet ik wel.
Ik heb longemfyseem en ik wil er alles aan doen om een gezond leven te kunnen behouden en aan sport ontkom ik niet als ik echt serieus kijk naar hoe ik mijn leven leef en vooral hoe ik het heb geleefd.

Morgenochtend om half 9 dus.
Als ik niet meer inlog, weten jullie dus dat het is omdat ik mezelf heb doodgerend tijdens de 1e, 2e of 3e ronde 2 minuten hardlopen; tja: hardlopers zijn doodlopers... :wink:


Hoi! :wave:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#12
:grin: komt bekend voor, liever lui dan moe :grin:

Sterkte morgenochtend meid, ga niet te laat naar bed en probeer een paar uurtjes slaap te pakken voor je morgen aan je dodemansloop begint :grin:
Begin vooral heel rustig!!
Dan kan je lichaam langzaam weer wennen aan bewegingen buiten de slaapkamer :wink:

Trusten :wave:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Yoro zei:
Sterkte morgenochtend meid, ga niet te laat naar bed en probeer een paar uurtjes slaap te pakken voor je morgen aan je dodemansloop begint :grin:
Begin vooral heel rustig!!
Dan kan je lichaam langzaam weer wennen aan bewegingen buiten de slaapkamer :wink:
Klik om te vergroten...

Ja mam, bedankt mam :wink:
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#14
:grin: kan ik ook eindelijk eens één keertje "terugmoederen" :tearsofjoy:
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Melatonine als inslaapmiddel na opiaatafkick

Vanavond om 23.00 uur heb ik de eerste tablet van 5 mg. ingenomen. Op internet staat 1 uur voor slapen gaan innemen, maar apotheek had op etiket "3 uur voor slapen gaan innemen" gezet. Ik ben blij dat ik het advies van de apotheek niet heb opgevolgd...

Zoals jullie aan het tijdstip van schrijven kunnen zien, het is nu half 4, is het niet echt succesvol gebleken.

Ik werd wel al heel snel slaperig, eigenlijk stoned en een beetje misselijk. Ook kreeg ik een verschrikkelijk droge mond (die bijwerking heb ik nergens op internet kunnen vinden overigens).

Maar binnen een half uur sliep ik, wat me zelfs met Oxazepam nooit is gelukt!

Maar toen begon de ellende. Mijn jongste zoon van 2 had een nare droom en bij de 1e schreeuw zat ik met een nog hardere schreeuw rechtovereind in mijn bed; normaal reageer ik daar nooit zo sterk op.

Ik viel weer in slaap, soort van licht-agressief gevoel en droomde een uurtje later heel eng. Nu ben ik sowieso al een sterke dromer (lees: nachtmerries), maar dit was heel eng, omdat het zo echt leek. Ik viel in een zwarte ruimte, van heel hoog, voelde ook echt de pijn van de val en werd met een harde schreeuw wakker.

Niet in mijn bed, maar 3 meter verder bij de deur. Dekbed volledig van me afgetrapt op de vloer, glas water omgestoten op mijn Harry Potter-boek, allemaal watervlekken op de muur en vloer en veel angst en onrust in mijn lijf. Verder heb ik een wond op mijn elleboog, geen idee hoe dat tijdens die val is gekomen.

Ook heb ik kwaad mijn man wakker gemaakt, zoals ik al zei; ik zat nog helemaal in die droom :flushed:

De angst van die nachtmerrie zat diep, want ik was a.h.w. nog half in die droom. Ik zit hier dus half stoned (zwaar gevoel, suf, zwaar hoofd) te typen.

Op internet vond ik veel tegenstrijdige berichten en er was maar 1 iemand die beschreef wat ik ook heb meegemaakt (op een forum): "In het begin veel nachtmerries...".

Ook las ik dat mensen met allergie er sneller een contra-reactie op kunnen krijgen (dus bijv. nachtmerries, agressie etc.). Ik ben idd allergisch voor stof, huismijt, katten + heb hooikoorts, dus dat sluit aan bij die uitkomsten.

Morgen slik ik dus maar een halve tablet en nu ga ik maar weer proberen te slapen en vooral niet denken aan die enge val in mijn droom.

Truste! :(
A
AlfaLid
01-01-2024, 00:00
#16
5 mg doet niet veel bij mij. Ik neem 15-20mg en dan werkt het goed als inslaper.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik heb het hele topic niet gelezen, dus vergeef me als ik nou de clown uit hang, maar blowen helpt mij altijd heerlijk in slaap.
Y
YoroLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoi Ra, het zit je ook niet mee lieverd.
Slik je die pil om juist beter te slapen, en dan is meteen de eerste nacht een drama.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je er allergisch op reageerd dmv nachtmerries.
Toch zou ik niet meteen na de eerste nacht die conclusie trekken.
Dan zou ik inderdaad ook de dosis halveren, eens kijken wat dat komende nacht doet.
Het feit dat je er lekker vlug mee in slaap kunt vallen is toch wel prettig. :)
Van wat ik gelezen heb zaten de meesten die melatonine voor deze doeleinden gebruikten rond de dosis van 1 tot 3 mg.
Die van 5mg is misschien net te veel geweest.
Misschien dat je dan ook een stuk minder dat duffe stoned gevoel met zware hoofd krijgt.
En dan 3 uur voor het slapen gaan op het etiket?
Bij mijn weten moet 1 uur tevoren idd voldoende zijn.

Betreft de nachtmerries, ikzelf heb ze zelden, maar wanneer ik ze dan heb komen ze met vlagen.
Zeg maar een paar nachten achter elkaar, soms een week.
Ook ik zit dan letterlijk rechtop in bed en word wakker van de luide schreeuw die dan uit mijn eigen wagenwijde mond komt. vooral door middelengebruik word dit bij mij ook versterkt.
Ik heb een periode dagelijks veel bruin, meet en oxazepam gebruikt.
Die combinatie was voor mij hét recept om te dromen over de raarste dingen, leuke, maar vooral minder leuke dingen. in die periode heb ik mijn heftigste nachtmerries gehad.

Naar mijn idee kunnen middellen dus wel degelijk invloed hebben over je dromen.
Voor jou zou dat zo kunnen zijn met melatonine.
Toch is het de moeite waard om ht nog eens een nachtje te proberen, en dan kun je morgen verder kijken wat je beslist.

Ik hoop dat je tweede deel van de nacht (ochtend) beter verlopen is, en dat je alsnog die paar uur slaap te pakken hebt gekregen zonder die misselijke nachtmerries.
We horen het wel hé.

Groeten, Yoro :wave:
A
Afghaan-GekLid
01-01-2024, 00:00
#19
2 trekjes van een joint 30 minuten voor slapen gaan

2 trekjes ;niet meer , niet minder.

visolie innemen helpt ook , maar duurt langer voor je het merkt dat je kalmer wordt ( gaat heel geleidelijk).

om te slapen gebruiken veel ex-bruinrokers een indica wietje.
het kalmeert eenbeetje.

mocht je geen middelen willen gebruiken , leer dan yoga.
j
jajaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Een boek van Mulisch wil ook wel eens helpen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."