Ik zal even proberen punt voor punt te beantwoorden uit je laatste stuk tekst,
afkicken gaat inderdaad zoals je nu al wel weet gepaard met een hoop zweten, vooral snachts'. Heel
vervelend, want het voeld dan weer heel koud aan en dan weer heel heet, als koorts.
En dat hij zwaar werk heeft moeten verrichten in 34 C weer is inderdaad voor niemand echt goed. Het
zal waarschijnlijk ook maken dat hij dan sneller de methadon in zijn lichaam "verbrande", met zweten
voer je naast het afkoelen van het lichaam ook alval stoffen af, dus ook meth.
Dus het kan heel goed zijn dat hij gewoon sneller ziek werd die dag(en).
Maar een lichte zonne steek is ook niet uitgesloten.
Even over dosering, je kon je niet voorstellen dat zakken naar 2 ml zoveel last kan bezorgen. Helaas
is dit wel het geval. Zakken van 30 naar 25 ml is een stuk makkelijker als zakken van 3 naar 2 ml, hoe
raar het ook klinkt. Ik verduidelijk dit altijd met een voorbeeld om het meer inzichtelijk te maken.
Neem bijvoorbeeld een slagroom taart, als je die in 10 partjes/stukjes snijdt, en daar dan 1 puntje van af pakt dan is dat maar een klein deel. Heb je een taart in 3 parten gesneden en neem je dan 1 part weg, dan is dat gelijk 1/3 van de hele taart. Dat partje is dus veel groter dan die 1/10 van de andere taart. Dus, hoe lager je komt, des te groter wordt de ontwenning bij iedere keer zakken.
Toch moet ik zeggen dat ik wel respect voor hem heb, want afbouwen tot 2 ml is niet niets. Weet niet hoe hoog hij stond toen hij begon, maar neem aan dat dit toch minstens 30, 40 of zelfs meer ml was. En dan terug weten te gaan tot 2 is knap, echt waar. Dat kost heel veel kracht en zelf controle.
Ik weet niet of hij voor 10 euro aan weed rookt per dag, maar dat is vrij veel anders.
Maar daar zou ik me nu niet zoveel zorgen over maken als ik jou was, alhoewel ik me wel kan voorstellen
dat wanneer je zelf niet blowt, (wat ik aanneem uit je verhaal dat jiij niet doet) dan is constant samen zijn met een door stuff of weed stoned persoon soms wel eens vervelend. Je verschilt dan toch duidelijk op een ander level als de ander. En dat hij voor 10 euro heroine erbij haald is eigenlijk niet echt veel, dat komt waarschijnlijk neer op 0.2 gram. Maar, we weten niet of dit de waarheid is, verslaafden hebben vaak de neiging tot liegen wanneer het aankomt op gebruik en hoeveelheden. en zelfs
wanneer het zo is dan bestaat er een grote kans dat dit snel meer zal worden per dag. Dat hij nog steeds zijn methadon ernaast neemt is niet slim, want dan zit je met een dubbele verslaving. Wil hij dan weer stoppen met zijn dope dan zal hij zijn methadon heel erg moeten verhogen in ml, om de nieuwe ontwennings verschijnselen van de dope afkick op te vangen. Nu hij er dope bij gebruikt is stoppen met meth niet zo zwaar, alhoewel t wel maakt dat het heroine gebruik dan erg toeneemt, om de meth afkick op te vangen. Dat hij makkelijker van de dope kon afblijven toen hij financieel krap zat is een maar al te bekend verschijnsel. Dope is duur zoals je weet, en zit je krap en geef je niet zo snel je laatste geld eraan uit, (als je clean bent of enkel op de meth staat). Maar is er 'geld in overvloed', dan is die remming van financieel klem te komen zitten door wat dope te kopen al weg, en dat maakt t dus helaas makkelijker om wat te halen als je dat idee al hebt. Dat je het niet snapt dat hij weer terug wilt naar dat oude leven snap ik heel goed, hij wil dat ook zeker niet. En dat dit alles het juist weer goede contact tussen jou en hem, en zijn ouders en hem teniet doet of zwaar beschadigt is wel het laatste wat hij wil, dat weet ik zeker. Dit zal hem dan ook zeker heel zwaar vallen, ookal laat hij dit waarschijnlijk niet blijken. Probleem met verslaafden is dat ze een kei zijn in problemen ontkennen en of ontduiken, en gebruik je dan heroine dan verdwijnen deze zwaar wegende gevoelens als sneeuw voor de zon. Dat hij er dan toch voor kiest is inderdaad vreemd maar toch wel verklaarbaar enigsinds. Je kunt t een beetje zien als iemand die op een hout vlot rond dobbert op de oceaan, en al dagen niet gedronken heeft. Een beetje weldenkend mens weet dat zee water drinken dan wel het laatste is wat je moet doen, en toch doen velen het. Want het geeft even rust op de korte termijn. Zo is het ook met weer gaan gebruiken. Ben je constant ziek van de meth afkick en voel je je gewoon rot, iedere dag weer, dan wordt het gewoon zo moeilijk om dat toch maar niet gewoon even een slok zee water te nemen, dus wat dope te nemen. Dan heb je tenminste even rust, kun je alles weer even "helder" bekijken zonder die storm in je hoofd. Natuurlijk weet hij dat het de slechtste oplossing is, of eigenlijk helemaal geen oplossing is. Maar voor hem is het t even wel. En verslaafden hebben vaak een groot probleem met erkennen. Op zulke momenten bagetaliseer je het probleem, je hebt t wel onder controle en t komt allemaal weer goed. Dat houd je je dan ook maar voor ogen, en hij zal dit tot op zekere hoogte waarschijnlijk ook echt geloven. Maarja, theorie heeft allang uitgewezen dat t zo niet werkt.
Dat hij soms als een puber reageert kan heel goed zijn, was zelf altijd vrij redelijk toen ik nog gebruikte, maar ik kende bosjes zwaar onredelijke mensen die wanneer ze gebruikten echt onmogelijk waren. Waar dat door komt weet ik eigenlijk ook niet.
Even een tijdje er samen tussenuit gaan is een goede optie, even afstand doen is altijd goed. En een andere omgeving kan even rust in de tent geven. Maakt wel dat hij dan dope mee moet nemen, dus raad dan wel aan om in nederland te blijven. Helaas is justitie in omringende landen een stuk minder mild ten opzichte van drugs, zeker harddrugs als heroine, ookal is het maar voor eigen gebruik.
Jammer, hoe raar t ook klinkt, dat die paar weken gevangenis straf zo onzeker is. En dat het nog maanden kan duren als hij al moet zitten. Weet niet of hij al een lang strafblad heeft, maar is dit niet zo, of is hij al een lange tijd op het rechte pad. Dan kan de rechter, als hij al tot een veroordeling kan komen bijzonder mild zijn en het inderdaad met een boete of taakstraf afdoen. Dus zou je beslissing over hoe nu verder te gaan met je vriend niet laten afhangen van die rechtzaak.
Waarschijnlijk is het voor nu even inderdaad het beste idee dat je even wat afstand neemt tot hem door zelf even een weekje er tussenuit te gaan. Even geen contact zal maken dat je je gedachten veel beter op orde kunt krijgen, en, verandering van omgeving doet altijd goed in dit soort situaties.
Dat hij om de hele situatie kan lachen zal een combi zijn van sarcasme en ongevoeligheid. Wanneer je onder invloed bent van opiaten, (dope en meth) dan is je gevoel behoorlijk afgezwakt. Dus doet het je allemaal veel minder of soms zelfs niets, er dan om lachen is dan niet ongebruikelijk. Je snapt gewoon niet echt de ernst van de hele situatie.
hem dwingen zijn dealers aan te geven lost echt niets op, want er zijn er velen. En ookal zou iedere dealer opgepakt zijn nu, dan heeft hij binnen een uur een nieuwe die hij nu nog niet kend. Dat jij het doet heeft daarom ook geen nut. het heeft zelfs enkel avenrechts effect, want neem van me aan dat de meeste dealers nu niet bepaald mensen zijn waar je mee kunt spotten, die wereld is echt heel hard. En hun zomaar aangeven nemen ze je dan ook echt niet in dank af, en bij altijd komen ze er toch wel achter wie er achter de aangifte zat, (daarbij komt dat 1 aangifte niets doet, voorheen was het zo dat justitie pas in actie kwam na 7 aangiftes). Maar afgezien daarvan, je wilt echt niet opeens s'avonds laat dat de deurbel gaat en 3 a 4 man naar binnen stormt wanneer je opend doet, die even verhaal komen halen omdat je hem/hun aangaf. Dit gaat dan altijd gepaard met zware mishandeling en hoogstwaarschijnlijk zul je hun schade moeten vergoeden. Hoe raar t ook klinkt, maar ze zullen dan een astronomisch bedrag van je eisen voor gederfde schade, ookal is die er misschien niet eens. Dan nog weten zij wel wat dingen te verzinnen. Dus, niets aangeven. Echt, snap je woede en onmacht maar dit maakt dingen enkel erger. En tevens zal je vriend uit zijn vel springen want ookal doe jij de aangifte, dan nog krijgt hij ook die gasten aan zich aan, en tevens zullen ze hem niet meer willen hebben als klant. Hoor je denken, dat is dan toch goed? Maar zoals ik al zei, in no time heeft hij een paas nieuwe dealers.
Al met al weet ik niet goed wat je zou je moeten doen.
Wat je wel moet doen in dit soort situaties is vooral voor jezelf kiezen en niet mee
ten onder gaan, en daar lijkt t nu wel een beetje op. Soms moet je de verslaafde duidelijke
grenzen stellen, opdat zijzelf dat niet kunnen. Soms betekend dat hen de keus geven tot
serieus afkicken, wat in zijn geval waarschijnlijk detox opname betekend. Of je neemt afstand
van hem, hoe moeilijk dit ook is. Ik wil eerlijk tegen je zijn en je daarbij wel vertellen
dat de kans niet groot is dat hij dan voor jou zomaar zal kiezen direct. vaak moet men eerst
heel diep weer zakken en echt weer in de goot vallen eer men weer eruit wil klimmen.
heel veel succes!!