Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC onderzoek universiteit Twente

XTC onderzoek universiteit Twente

34 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
T
TelefoonLid
01-01-2024, 00:00
#1
ingevult.
a
angie123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou ik heb m ingevuld hoor!! Ik denk dat jullie niet veel vrouwen van 40 hebben die deze vragenlijst hebben gedaan. Vast leuk voor de uitkomst.

De vraag van hoeveel per 4 weken/per 6maanden/per 12 maanden is een beetje moeilijk in te schatten. Soms "doe"je wat meer of minder. Veder interessant om te doen. Ik ben wel benieuwd naar de uitslagen. Ik heb nl. kinderen en vind het nuttig om te zien waar de "jeugt'mee bezig is.

Greetzzz Angie :wave:
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Angie, dat denk ik ook niet inderdaad. Is zeker leuk voor de uitkomst. En die vraag over hoeveel per 4 weken/6mnd/12 mnd is inderdaad een beetje lastig. Het blijft lastig om een vraag te bedenken die voor iedereen goed te beantwoorden is. Het mooiste zou zijn om alleen open vragen te stellen zodat iedereen precies aan kan geven wat zijn/haar situatie is. Maar dat zou erg lastig en tijdrovend zijn om te verwerken :) Bedankt voor het invullen!
l
lj_bobLid
01-01-2024, 00:00
#4
Maria zei:
Ik doe psychologie, ik zit nu in mijn derde jaar. Literatuur die ik gebruik gaat over onderzoeken naar verwachtingen die mensen hebben over drug , over interventies die zijn ontwikkeld aan de hand van verwachtingen en over allerlei onderzoeken naar cognitieve variabelen die een rol spelen bij druggebruik/alcohol gebruik etc.
Klik om te vergroten...

Dit is dus voor je Bachelor?

Wat betreft de papers: Die zijn zeker voornamelijk van buitenlandse onderzoekers? Of zijn er ook Nederlanders die bijvoorbeeld in een fatsoenlijk psychology journal hebben gepubliceerd over drugs? Je zou denken van wel omdat het hier allemaal wat makkelijker te verkrijgen is he, aan de andere kant is dit land mss te klein om een fatsoenlijk onderzoek op te zetten? (qua populatiegrootte en voornamelijk financiering)

En dat met die vraag over 1 dag per maand kan ik misschien nog wel veranderen inderdaad.
Klik om te vergroten...

Lijkt me lastig, omdat je dan alle respons die je nu al hebt bij die vraag een error hebt.. Hoeveel respons moet je eigenlijk hebben?

Maar dat zou erg lastig en tijdrovend zijn om te verwerken
Klik om te vergroten...

Nu gebruik je zeker SPSS?

Succes met je onderzoek! Als je nog wat kwalitatief onderzoek moet doen dan hoor ik het wel :)

Gr Bob
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi Bob, dit onderzoek doe ik inderdaad voor mijn bacheloropdracht.
De artikelen die ik heb gevonden komen voornamelijk uit Amerika. Met de meeste onderwerpen voor psychologie waar je op zoekt kom je toch vooral artikelen tegen uit Amerika. In Nederland is wel onderzoek gedaan, maar dan vooral vanuit bijvoorbeeld het Trimbos Instituut. Dit is meer gericht op waar is het gebruik, hoeveel, hoe oud zijn de mensen etc. Onderzoek naar cognitieve variabelen die meespelen is hier volgens mij weinig gedaan. Dat moet inderdaad wel met geld en grootte te maken hebben, aangezien Nederland toch een perfect onderzoeksgebied is :)
Ik heb die vraag toch veranderd, dit omdat er toch veel mensen zijn die echt minder dan 1 dag per maand gebruiken. Ik was er volgens mij nog snel bij, maar er zullen een aantal resultaten zijn die idd niet helemaal kloppen.
Ik wil het liefst een zo'n groot mogelijke respons hebben, ik zou erg blij zijn met 150/200. Maar hoe meer hoe beter :)
Ik ga inderdaad SPSS gebruiken. Heb je hier zelf ook mee gewerkt? Handig programma, ik moet wel weer even opfrissen, we hebben het tot nu toe nog niet zo vaak moeten gebruiken :)
Leuk dat je zo geinteresseerd bent! Groetjes!
d
ditch1989Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Yóhhhhh.

WTF, k denk is zo ingevuld, maar nee...:P
zaten wel wat vreemde vragen bij, vraag me niet welke ben k al weer vergeten...:P Maar ik heb niet de goede gegevends ingevuld, moest me gehele adres invullen, als er iets word verzonden met de post ben ik dik de lul...

maar graag gedaan...
Grz Ditch« :sunglasses:
l
lj_bobLid
01-01-2024, 00:00
#7
Maria zei:
Ik wil het liefst een zo'n groot mogelijke respons hebben, ik zou erg blij zijn met 150/200. Maar hoe meer hoe beter :)
Ik ga inderdaad SPSS gebruiken. Heb je hier zelf ook mee gewerkt? Handig programma, ik moet wel weer even opfrissen, we hebben het tot nu toe nog niet zo vaak moeten gebruiken :)
Klik om te vergroten...

Hehe, wie wil er niet een zo groot mogelijke respons :P

SPSS werk ik ook mee ja. Ik ben op dit moment bezig met mijn masterscriptie voor mijn opleiding aan de universiteit van Tilburg. Niet over drugs helaas..

Wel grappig dat jullie bij je bacheloronderzoek ook echt gegevens moeten verzamelen, wij moesten ons toen alleen maar concetreren op de literatuur en na het opstellen van hypothesen waren we klaar..

Succes!
Bob[/quote]
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ã’ok ff ingevuld. Leuk om te doen.
R
Radeon915Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ook ff ingevuld :)

:wave:
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#10
ditch1989 zei:
Yóhhhhh.

WTF, k denk is zo ingevuld, maar nee...:P
zaten wel wat vreemde vragen bij, vraag me niet welke ben k al weer vergeten...:P Maar ik heb niet de goede gegevends ingevuld, moest me gehele adres invullen, als er iets word verzonden met de post ben ik dik de lul...

maar graag gedaan...
Grz Ditch« :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Je hoefde alleen je emailadres in te vullen, als je mee wilt doen voor de loting van de bioscoopbonnen.. :) Maar bedankt voor het invullen!
l
luf10tjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hmm de waarheid komt steeds vaker naar boven :( :

Wil je de volgende maanden gaan gebruiken? absoluut niet
Verwacht je dat je de volgende maanden gaat gebruiken? zeker wel
Klik om te vergroten...
[/b][/quote]
l
lj_bobLid
01-01-2024, 00:00
#12
Volgens mij heb je het zelf ook wel eens gebruikt.. :mrgreen:
p
protonLid
01-01-2024, 00:00
#13
zooo, ook ff ingevuld :)
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hallo allemaal,

ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Maria Haagsma en ik ben een derdejaars studente psychologie aan de universiteit van Twente. Voor mijn bacheloropdracht doe ik een onderzoek naar XTC gebruik en verwachtingen die mensen hebben over XTC. Ik heb een vragenlijst ontwikkeld om dit onderzoek te doen. Ik zou aan jullie willen vragen om mij te helpen door de vragenlijst in te vullen. Ik heb namelijk veel respons nodig! Je komt hier door op de onderstaande link te klikken:

http://www.thesistools.com/?qid=28487&ln=ned

Alvast heel erg bedankt voor jullie medewerking. Graag hoor ik ook wat jullie van de vragenlijst vonden.

Groetjes,
Maria
t
tomLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey

Ik heb de enquete gemaakt, en had er een poaar opmerkingen over:
Vraag over muzieksoorten:
DIt vind ik iets te beperkt, de muziek die ik luister(Punk / Drum n Base) staat er niet bij

Vraag 10, de vraag van het uitgaan, had je beter multiple choice kunnen maken, gewoon kroeg, club, discotheek, festival, dansfeest, etc. Open vraa is moeilijk om te verwerken in je enqueteresultaten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, heb de enquete in ieder geval ingevuld!

Tom
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Tom,

bedankt voor het invullen! En bedankt voor je opmerkingen. Bij die muziekvoorkeurvraag heb ik toch moeten kiezen voor een aantal genres. Op internet vond ik een soort indeling waar ze bijv. drum 'n base onder dance indelen en punk onder rock. Dus het is nogal erg algemeen ingedeeld zo. En over het uitgaan, dit is een open vraag omdat in eerste instantie de bedoeling was om het onderzoek vooral in Enschede en omstreken te doen. En de instelling die mij helpt bij het onderzoek wil graag weten hoe de mensen verdeeld zijn over het uitgaansleven hier. Maar het klopt idd dat de verwerking zo lastiger zal zijn..

groetjes,
Maria!
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#17
haha, waarom denk je dat? En nee trouwens, ik heb het nog nooit gebruikt.. Ik hou het altijd bij m'n wijntje :)
D
DonnieDark0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Zo, ook ingevuld. woohoo !@ ik kom in aanmerking voor de bioscoopbon :P

Sommige vragen dacht ik wel van hmmm...
Zoals hoeveel dagen per 4 weken gebruik je XTC ?
Waar je dan niet minder als 1 kan invullen en ik gebruik het soms wel eens zeker 2 a 3 maanden helemaal niet. :)

EN wat is uiteindelijk de bedoeling van deze enquette ?
Je zegt dat je onderzoek doet naar XTC gebruik en verwachtingen die mensen hebben over XTC. Ga je dan kijken of dit wel klopt ? , vertel... :)
l
lj_bobLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wat is je probleemstelling en wat zijn je onderzoeksvragen?

Welke opleiding doe je en welke literatuur gebruik je voor je theoretisch kader? Psychologie of??

Welke hypothesen heb je n.a.v. je literatuur opgesteld?

Ik ben benieuwd.. Als ik voor mijn opleiding een XTC-gerelateerde scriptie zou mogen schrijven dan zou dat ech vet zijn! haha..
M
MariaLid
01-01-2024, 00:00
#20
DonnieDarko bedankt voor het invullen en voor je opmerkingen!

Die vraag over hoeveel dagen per 4 weken gaat over de laatste 4 weken, en de laatste 12 maanden. Om een beetje een onderscheid te kunnen maken tussen mensen die elke maand gebruiken en mensen die minder vaak gebruiken.

De bedoeling van de enquete is om een beeld te krijgen van zowel mensen die wel als niet gebruiken. En bij wel gebruikers is dan natuurlijk weer onderscheid tussen veel en weinig gebruikers. Ik hoop uiteindelijk te kunnen zien of er bijvoorbeeld een verschil zit tussen de verwachtingen die wel en niet gebruikers hebben. En of er bijvoorbeeld een verband is tussen alcohol gebruik en XTC gebruik, dat soort dingen. Ook waar er vooral gebruikt wordt en hoeveel. Dit is ook van belang voor de instelling voor verslavingszorg en preventie waar de universiteit mee samenwerkt. Hun kunnen hier dan weer op inspelen met bijvoorbeeld voorlichting aan jongeren.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden. Voor wie interesse heeft zal ik als ik klaar ben met mijn onderzoek (ik hoop tegen de zomer) de scriptie vast wel ergens online kunnen zetten :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."