Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXtc , vragen

Xtc , vragen

28 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in stimulatie van aanmaak van serotonine, vermindering van opname van serotonine of vertraging in afbraak van serotonine.

MDMA zorgt vooral voor een verhoogde afgifte en vertraging van opname terwijl coke vooral zorgt voor een vermindering van afbraak.
J
Jongejonge94Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Heey beste lezers

Ik gebruik nu ongeveer 1 jaar XTC. Ik doe dit 1 x per maand ? soms 2/3 x per maand , dan weer 2 maanden niet ... het verschild. wat zijn jullie evaringen ?? is dit erg ?of ben ik stom bezig ( nog stommer dan beginnen aan die troep !)

een paar vraagjes !?
Wat hebben jullie gemerkt van af je eerste x xtc tot nu toe ?
hoevaak gebruik je dan en hoeveel ?
merken jullie ook dat je met bepaalde dingen achter uit gaat ?


wat vinden jullie nou de leukste gelegenheid om het te gebruiken ? Op een vet feest? of gewoon als je met een paar vrienden aan het chillen bent en de nacht door te halen.

groetjes :wave:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hi,

Het gebruik van XTC hoeft niet verkeerd te zijn en je kunt het in principe met vrij weinig risico's gebruiken, als je je aan een aantal voorschriften houdt. Uiteraard is niet gebruiken de meest veilige oplossing, maar dat is niet voor iedereen (including me :grin: ) een optie.

Wat je je in ieder geval moet afvragen is, wat vind je zelf van je gebruik? Ben je tevreden of vind je dat je eigenlijk iets te veel gebruikt?

Om de risico's tot schade te beperken is het verstandig íets minder te gebruiken. Je zegt dat je 1x per maand gebruikt, soms 2/3x maar ook wel eens 2 maanden niet. Je kunt het best elke keer na gebruik zo'n 6/8 weken minimaal niet gebruiken. Je hersenen krijgen dan de tijd om te herstellen en je serotoninesysteem weer op orde te brengen. Ze zijn pas volledig hersteld na 2/3 maanden, maar het minimum advies is dus 6/8 weken.

Als je vaker gaat gebruiken zul je ook merken dat het euforische effect wat minder gaat worden en je dus meer vaag en strak wordt. Vooral als je het 2/3x per maand of vaker gebruikt zul je merken dat het effect veranderd. Dit komt omdat je je serotonine alweer gebruikt voordat alles hersteld is.

Ik heb dit zelf ook ervaren. Na altijd keurig eens per 3/4 maanden te hebben genomen werd de zomer ineens veel voller en gebruikte ik soms wel 3 of 4 weekenden achter elkaar. Ik heb toen duidelijk gemerkt dat het toch echt wel invloed op je heeft, zowel op je XTC trip als op het dagelijks leven. Tegenwoordig gebruik ik nog maar eens per twee a drie maanden X en het effect ervan is gewoon echt veel beter.

Kortom, Less is more in dit geval!

wat vinden jullie nou de leukste gelegenheid om het te gebruiken ? Op een vet feest? of gewoon als je met een paar vrienden aan het chillen bent en de nacht door te halen.
Klik om te vergroten...

Vroeger alleen maar op een feestje, maar tegenwoordig vind ik het relaxter om thuis te gebruiken met wat vrienden. Beetje chillen, ouwehoeren en muziek luisteren :)
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zorg altijd voor minimaal 2/3 maanden pauze er tussen. Ik doe dit omdat ik dat lekkere gevoel,, het love gevoel, niet kwijt wil.

Eigenlijk gebruik ik xtc alleen maar op festivals/feestjes, en de feesten die ik bezoek in die pauzes en ik wil toch hard gaan, gebruik ik gewoon sos of pep. Dat heeft geen invloed op je serotonine
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
harry123 zei:
Ik zorg altijd voor minimaal 2/3 maanden pauze er tussen. Ik doe dit omdat ik dat lekkere gevoel,, het love gevoel, niet kwijt wil.

Eigenlijk gebruik ik xtc alleen maar op festivals/feestjes, en de feesten die ik bezoek in die pauzes en ik wil toch hard gaan, gebruik ik gewoon sos of pep. Dat heeft geen invloed op je serotonine
Klik om te vergroten...

Niet helemaal waar... Pep (en volgens mij sos ook) heeft ook beperkt invloed op je serotonine. Wil je helemaal herstellen en het optimale effect bereiken zul je tussendoor helemaal niets moeten gebruiken..
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#6
SmartieAndMe zei:
harry123 zei:
Ik zorg altijd voor minimaal 2/3 maanden pauze er tussen. Ik doe dit omdat ik dat lekkere gevoel,, het love gevoel, niet kwijt wil.

Eigenlijk gebruik ik xtc alleen maar op festivals/feestjes, en de feesten die ik bezoek in die pauzes en ik wil toch hard gaan, gebruik ik gewoon sos of pep. Dat heeft geen invloed op je serotonine
Klik om te vergroten...

Niet helemaal waar... Pep (en volgens mij sos ook) heeft ook beperkt invloed op je serotonine. Wil je helemaal herstellen en het optimale effect bereiken zul je tussendoor helemaal niets moeten gebruiken..
Klik om te vergroten...


Je hebt gelijk! Pep en sos hebben wel invloed op je serotonine maar wel veel minder. Dit wist ik niet, sorry voor de foutieve info..
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#7
PepTalk zei:
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in stimulatie van aanmaak van serotonine, vermindering van opname van serotonine of vertraging in afbraak van serotonine.

MDMA zorgt vooral voor een verhoogde afgifte en vertraging van opname terwijl coke vooral zorgt voor een vermindering van afbraak.
Klik om te vergroten...

Dus het komt er op neer dat coke/speed je serotonine voorraad niet opmaakt? En je het dus wel of niet in de pauze van M kan nemen?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je moet het niet zozeer zien als een voorraad die op kan raken.. Het is op die manier wel het makkelijkste om uit te leggen maar niet helemaal correct.

Het zal je mdma trip niet ten goede doen om tussendoor dan andere drugs te gebruiken (vrijwel alles speelt in op je serotonine; zelfs blowen, lsd of ghb)
Maar mdma is wel de grootste ''opmaker'' van serotonine.
Dus ik denk (weet dit ook niet helemaal zeker, misschien een vraag voor het trimbos??) dat het niet heel erg veel inpact zal hebben op je mdma ervaring.

Wel moet je je beseffen dat je lichamelijke en geestelijke gesteldheid wel bepalend zijn op je happy/love gevoel bij MDMA.
Ga jij dus elk weekend (of bijna elk weekend) volle bak aan de sos en pep tussendoor de mdma dan dat in die zin wel een grote invloed kunnen hebben op je mdma ervaring.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het zal ook geen groot effect op je MDMA ervaring hebben. Ik durf niet eens met zekerheid te zeggen of het een merkbaar verschil is. Wat ik ermee bedoelde is dat het allemaal wel van invloed is op je serotoninesysteem, of het je voorraad nou opmaakt of niet.

Probleem is dat al die systemen in je hersenen, en vooral serotonine, erg gevoelig zijn. Je zult niet direct in de problemen raken, maar als je tijdens je 2/3 maanden pauze wel andere middelen neemt beïnvloed je het herstel van dat systeem. De 2/3 maanden die voorgeschreven worden voor een goed herstel, zijn gebaseerd op helemaal niets gebruiken in de tussentijd. Dat zou dus betekenen dat je niet volledig herstelt zoals dat zou gebeuren wanneer je helemaal niets gebruikt.

Bij de meeste mensen gaat het wel goed, maar het is natuurlijk wel vervelend als je net degene bent waar het systeem ontregeld raakt. Gevolg is vaak stemmingswisselingen of depressies.

Je hoeft je niet gelijk druk te maken als je een of twee keer speed of coke tussendoor gebruikt, maar als dat elk weekend is wordt het al een ander verhaal...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
SmartieAndMe zei:
De 2/3 maanden die voorgeschreven worden voor een goed herstel, zijn gebaseerd op helemaal niets gebruiken in de tussentijd. Dat zou dus betekenen dat je niet volledig herstelt zoals dat zou gebeuren wanneer je helemaal niets gebruikt.

Bij de meeste mensen gaat het wel goed, maar het is natuurlijk wel vervelend als je net degene bent waar het systeem ontregeld raakt. Gevolg is vaak stemmingswisselingen of depressies.

Je hoeft je niet gelijk druk te maken als je een of twee keer speed of coke tussendoor gebruikt, maar als dat elk weekend is wordt het al een ander verhaal...
Klik om te vergroten...

Door wie worden die voorgeschreven? Zijn er grote groepen wetenschappers en doktoren die dit aanraden? Of is het gebaseerd op de ervaring van een stel doorgewinterde drugsgebruikers die een grove inschatting maakt wanneer het ''veilig'' is weer mdma te nemen?

Alles wat je doet, denkt, eet, drinkt of slikt heeft invloed op je hormoonhuishouding en vooral je serotonine.
Aangezien speed en coke totaal anders werken op je serotonine-receptoren gok ik dat dit niet heel veel invloed heeft. Dat veranderd natuurlijk wanneer je inderdaad elke week tussendoor volle bak door gaat halen op de pep, dat heeft (naast je hormoonhuishouding) inpact op je stemming (vooral de week erna). Je voelt je die week moe en down, waardoor je serotonine sowieso al van slag gaat.

Kort gezegd: Om compleet te herstellen mag je in die 2/3 maanden tussentijd ook geen (grote hoeveelheden) cafeïne nemen, kort slapen, stress ervaren, roken,blowen, ongezond eten, alcohol nuttigen enz.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Pff dat is bijna onmogelijk om dan echt goed te herstellen.. Ach ja ik heb nu 6 maanden pauze ongeveer gehad, hooguit 4 keer coke gebruikt, speed gebruik ik (nog) niet, blowen houd ik niet van. Maar alcohol...
Ach we zullen zien hoe het gaat na een tijdje..
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ligt in mijn ogen gewoon aan je instelling.
Uiteraard heeft het gewoon een bepaalde tijd nodig, maar het is niet zo dat serotonine een stof is die enkel door mdma gebruik word opgemaakt ofzo.
Leef je een blij en happy leven, dan zal (ondanks door niet sporten en slecht eten) je serotonine waarschijnlijk sneller ''bijvullen'' dan wanneer je gaat sporten, goed eet en niet drinkt maar jezelf gewoon niet lekker in je vel voelt zitten.

Maar ja, na je 1e keer is het eigenlijk onmogelijk om weer 100% te herstellen.
N
NtronautLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het verschil tussen MDMA en Coke (wat betreft effect op de serotonine huishouding) zit hem, dacht ik, vooral in de afgifte en heropname-remming:
MDMA zorgt vooral voor een verhoogde afgifte van serotonine, zodat de voorraad opraakt.
Coke is een TRI ('triple re-uptake inhibitor'), wat wil zeggen dat het de heropname remt van serotonine, dopamine en norepinephrine. Het maakt geen aanspraak op de serotonine voorraad, maar zorgt ervoor dat die neurotransmitter langer in de synaptische spleet tussen de zenuwcellen blijft. Coke vermindert dus niet de hoeveelheid serotonine in de hersenen, maar zowel speed als coke hebben wel invloed op de receptoren, die een beetje 'oververmoeid' raken om het zo maar te zeggen.
Ik denk dus inderdaad dat tussentijds gebruik van speed en coke een licht effect zal hebben op de MDMA ervaring. Maar echt dramatisch zal het niet zijn. Verder sluit ik me volledig aan bij wat SmartieAndMe en PepTalk hierover zeggen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
De 2/3 maanden is wat alle grote instanties (zoals Unity Drugsinfo) voorschrijven voor volledig herstel, dit is een gemiddelde gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet iets wat wij drugsgebruikers in het wildeweg roepen, het is ook echt ergens op gebaseerd.

Het hele serotonineverhaal werd mij als volgt erg duidelijk: Je moet je serotoninehuishouding zien als een soort van constante lijn (de hoeveelheid die aanwezig is). Alles wat te maken heeft met serotonine kan die lijn in beweging brengen:

- MDMA released in een keer alle serotonine en zorgt ervoor dat het sterk minder terug opgenomen wordt. De lijn serotonine ligt hierdoor tijdens de werking een stuk hoger. Serotonine wordt vrijgegeven en niet opnieuw opgenomen waardoor de hoeveelheid (de lijn) ineens een stuk hoger ligt. Je bent blij en opgewekt.
- Als MDMA uitwerkt zal de serotonine langzaam worden afgebroken, omdat het niet wordt heropgenomen. Gevolg is de dinsdagdip, de lijn ligt dit moment onder het gemiddelde. Er is weinig serotonine meer over en je voelt je treurig.
- Langzamerhand zal je lichaam deze lijn weer op normaal niveau brengen, dit is het herstel.

Op het moment dat je tijdens het herstel middelen gaat gebruiken die ook van invloed zijn op je serotonine (MDMA, Speed, Coke, maakt niet uit) zal het herstel minder voorspoedig verlopen. Het systeem is tenslotte al uit balans.

Je hoeft je niet direct druk te maken of het effect anders zal zijn, maar waar het dus om gaat is dat je serotoninelijn weer op het juiste niveau komt. Het risico wat je loopt met te vaak gebruiken zonder goed te herstellen, is dat je serotoninelevel periodiek danwel permanent ontregelt raakt. Het gevolg is bijvoorbeeld dat je hersenen zo ontregelt zijn, dat ze de lijn herstellen naar een lager niveau dan het voorheen lag. Gevolg: Depressies (en alles wat daarbij hoort)

Dit gebeurt uiteraard niet direct en het zal ook lang niet iedereen gebeuren, maar het is absoluut iets om rekening mee te houden... Wordt door veel mensen onderschat!
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ehm las net dat stukje dat je serotonine receptoren dan ontregelt raken, zodat je permanent minder serotonine hebt, zou het ook andersom kunnen? Dat je dus meer krijgt of is dat onmogelijk?
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hm balen.. Dacht dat pep/sos alleen dopamine gebruikten? Maar goed ik heb nu tot qlimax geef feestjes meer volgens mij dus komt wel goed :P.
Maar ik ga er even research naar doen en dan post ik het hier
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wanneer je receptoren niet goed meer werken blijft de hoeveelheid serotonine wel hetzelfde, maar het word minder goed gebruikt (je voelt je dus minder goed).

Wanneer ze beschadigd zijn kan het, lijkt me, niet zo zijn dat ze juist meer en langer vasthouden, mocht dit wel het geval zijn; dan zou je serotonine balans alsnog verstoord zijn door een verhoogde opname terwijl de release hetzelfde blijft.
m
mijaserLid
01-01-2024, 00:00
#18
SmartieAndMe zei:
De 2/3 maanden is wat alle grote instanties (zoals Unity Drugsinfo) voorschrijven voor volledig herstel, dit is een gemiddelde gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet iets wat wij drugsgebruikers in het wildeweg roepen, het is ook echt ergens op gebaseerd.

Het hele serotonineverhaal werd mij als volgt erg duidelijk: Je moet je serotoninehuishouding zien als een soort van constante lijn (de hoeveelheid die aanwezig is). Alles wat te maken heeft met serotonine kan die lijn in beweging brengen:

- MDMA released in een keer alle serotonine en zorgt ervoor dat het sterk minder terug opgenomen wordt. De lijn serotonine ligt hierdoor tijdens de werking een stuk hoger. Serotonine wordt vrijgegeven en niet opnieuw opgenomen waardoor de hoeveelheid (de lijn) ineens een stuk hoger ligt. Je bent blij en opgewekt.
- Als MDMA uitwerkt zal de serotonine langzaam worden afgebroken, omdat het niet wordt heropgenomen. Gevolg is de dinsdagdip, de lijn ligt dit moment onder het gemiddelde. Er is weinig serotonine meer over en je voelt je treurig.
- Langzamerhand zal je lichaam deze lijn weer op normaal niveau brengen, dit is het herstel.

Op het moment dat je tijdens het herstel middelen gaat gebruiken die ook van invloed zijn op je serotonine (MDMA, Speed, Coke, maakt niet uit) zal het herstel minder voorspoedig verlopen. Het systeem is tenslotte al uit balans.

Je hoeft je niet direct druk te maken of het effect anders zal zijn, maar waar het dus om gaat is dat je serotoninelijn weer op het juiste niveau komt. Het risico wat je loopt met te vaak gebruiken zonder goed te herstellen, is dat je serotoninelevel periodiek danwel permanent ontregelt raakt. Het gevolg is bijvoorbeeld dat je hersenen zo ontregelt zijn, dat ze de lijn herstellen naar een lager niveau dan het voorheen lag. Gevolg: Depressies (en alles wat daarbij hoort)

Dit gebeurt uiteraard niet direct en het zal ook lang niet iedereen gebeuren, maar het is absoluut iets om rekening mee te houden... Wordt door veel mensen onderschat!
Klik om te vergroten...
Die stoffen die je serontine dan terug op peil helpen zoals 5http hebben dan geen zin indien men niet goed in zijn ve zit?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Als je serotoninesysteem ontregelt raakt, dus dat je bijvoorbeeld depressies krijgt en je serotoninelevel lager ligt dan normaal, moet je niet met middeltjes als 5-HTP aan de slag gaan. Ook drugs gebruiken zal het waarschijnlijk alleen maar erger maken.

Het enige wat dan veilig en effectief is, is aan de slag gaan met een arts die je bijvoorbeeld Anti depressiva voorschrijft. Ze zullen dan met medicijnen en gesprekken dat level weer op normaal peil proberen te brengen.

PepTalk zei:
Wanneer je receptoren niet goed meer werken blijft de hoeveelheid serotonine wel hetzelfde, maar het word minder goed gebruikt (je voelt je dus minder goed).

Wanneer ze beschadigd zijn kan het, lijkt me, niet zo zijn dat ze juist meer en langer vasthouden, mocht dit wel het geval zijn; dan zou je serotonine balans alsnog verstoord zijn door een verhoogde opname terwijl de release hetzelfde blijft.
Klik om te vergroten...

Dat kan ook nog inderdaad. De receptoren zijn de dingetjes die de serotonine ontvangen. Bij veelvuldig gebruik (zowel vaak als hoge doses) gaan deze verschrompelen. Net als een slak die z'n kopje naar binnen trekt :grin:

Als die receptoren beschadigd zijn, zal dezelfde release dus minder effect teweeg brengen.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#20
SmartieAndMe zei:
De 2/3 maanden is wat alle grote instanties (zoals Unity Drugsinfo) voorschrijven voor volledig herstel, dit is een gemiddelde gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is dus niet iets wat wij drugsgebruikers in het wildeweg roepen, het is ook echt ergens op gebaseerd.
Klik om te vergroten...
Is dit zo? Heb je dan ook wat wetenschappelijke artikelen voor mij waarin vermeld wordt dat 2/3 maanden pauze zorgt voor volledig herstel? Ik heb namelijk best wel wat onderzoek gedaan en ben dit nooit in een wetenschappelijk artikel tegengekomen, alleen op internet op diverse sites maar zonder vermelding van wetenschappelijke bronnen. Kan best zijn dat het er is hoor, maar zou het wel tof vinden als ik dat met eigen ogen kan zien :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."