Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXtc , vragen

Xtc , vragen

28 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.short
Heel veel meer dan dit soort artikelen kon ik ook al niet vinden.

Onderzoeken verschillen heel erg tussen geen opmerkelijke veranderde hersenactiviteit na 2 weken, terwijl dit artikel beweert dat er na 7 jaar geen gebruik nog steeds niet alles hersteld is.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar dat onderzoek is gedaan bij apen... kun je niet direct generaliseren naar mensen, lijkt me. En kan zijn dat ik het over het hoofd zie hoor (heb niet alles gelezen), maar staat daar dan in dat je er 2/3 maanden tussen moet houden om de schade te beperken?

Ik heb ook veel gelezen over of er schade/veranderingen zijn, de beste was nog een meta-analyse* waarin staat dat stevig gebruik bij mensen (50+ tabletten) neurotixische effecten heeft, maar dat deze veranderingen in hersengebieden omkeerbaar zijn als je stopt met gebruiken. Dit artikel heeft dus veel verschillende wetenschappelijke artikelen bestudeerd en deze samengenomen om tot een conclusie te komen, dus het is vrij sterk. Nergens wordt er iets vermeld over dat 2/3 maanden ertussen houden de schade kan beperken, waardoor ik dus de indruk krijg dat deze regel dus niet is gebaseerd op onderzoek...

*Gouzoulis-Mayfrank, E., & Daumann, J. (2005). Neurotoxicity of methylenedioxyamphetamines (MDMA; ecstasy) in humans: how strong is the evidence for persistent brain damage? Addiction, 101, 348–361.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Interesant.

Eerder in dit topic gaf ik ook al aan me te verwonderen over het achterliggend onderzoek (dat dus ontbreekt) over de 2-3 maanden regel.

Feit is wel dat het, behalve de evt. schade beperkende factor, de ervaring zelf wel verbeterd.
Wanneer je een week na gebruik een dezelfde dosis neemt in een vergelijkbare setting, merk je toch dat 2-3 maanden wachten wel nodig is.
Bij regelmatig gebruik, dus niet 2-3 maanden wachten, zorgt voor tolerantie maar het valt me op (uit ervaring, geen bronnen voor) dat bij dit soort gebruik depressies of psychoses ook veel sneller optreden dan wanneer er tussen het gebruik een goede pauze zit.

Dat er dus geen onderzoeken zijn die neurologische schade bewijzen of juist ontkrachten betekend niet dat je die 2-3 maanden aan je laars kunt lappen en er minder voorzichtig mee om moet gaan.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat ben ik met je eens, dat je die regel niet zomaar moet negeren, maar ik kan er nooit zo goed tegen als mensen beweren dat iets wetenschappelijk bewezen is terwijl ze geen bronnen aan weten te halen. :wink:

Wat betreft de ervaring zelf, denk dat het wel kan kloppen wat je zegt, hoewel het dan toch weer niet voor iedereen zo hoeft te zijn. Bij mijzelf en bij mijn vriend merk ik geen verschil in effect als we er een paar dagen tot een week tussenhouden, of als we er anderhalve maand tussen houden. Langer heb ik nog niet kunnen wachten sinds ik ben begonnen met gebruiken (ruim een jaar terug), dus weet niet of er wel een verschil is na 3 maanden, moet het eigenlijk testen maar hou het steeds niet vol. :P Maar toch wel teleurstellend als je anderhalve maand hebt gewacht in de hoop dat het effect beter is, en dat het dan niet eens verschilt met de keren dat ik er maar een dag of 5 tussenhield. Wat wel zo is is dat ik een hogere dosis moet nemen, dus in die zin is er wel tolerantie.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tja, wanneer je andere dosissen neemt is het natuurlijk niet te vergelijken.

Maar zelfs wanneer je de dosis blijft opschroeven, en 3 keer in de week zou nemen en dat 3 weken lang. Dan zou je op het einde van de maand toch echt een totaal ander effect moeten hebben.
Daar heb je geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig.

Soms kun je met logisch verstand meer verklaren dan menig laborant kan met onderzoek.
Omdat onderzoek nou eenmaal onderzoek is, en geen bewijs.

Ik heb ook wel eens sneller dan 1,5 maand achter elkaar mdma gebruikt, en daar merkte ik inderdaad niet heel veel verschil in.
Maar zou je dit blijven herhalen, dan ga je daar zeker verschil in voelen. Je gebruikt dan ook om te gebruiken, je serotonine levels weer omhoog brengen. Want feit is, de week na gebruik ben je gewoon wat down, hoe je instelling ook is. Je kunt daar op karakter doorheen gaan, maar wanneer je in diezelfde week weer pakt zal die terugslag daarna gewoon groter zijn.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tja, daarover verschillen we dan van mening. :wink: Geloof best dat dat laatste meestal zo is, maar toch niet voor iedereen. Ik heb zelf echt nooit een geestelijke dip na gebruik, ook niet in de periode dat ik elk weekend gebruikte. Had wel lichamelijke problemen tot 2 dagen na gebruik, ziek zwak en misselijk etc, maar heb me de week na gebruik nooit down gevoeld, allesbehalve zelfs. Effect werd ook niet anders, moest dus alleen een hogere dosis nemen. Heb ongeveer een half jaar elk weekend gebruikt. Nu eens in de 3 weken en probeer zo steeds verder af te bouwen. (ik zal niet zeggen dat mijn gebruik gezond is, en raad anderen ook netjes aan er langer tussen te houden, maar ik heb blijkbaar wel het 'geluk' dat het effect niet is veranderd en ik ook geen merkbare schade heb opgelopen.)

3 keer in de week nemen is natuurlijk het andere uiterste :P en daarin ga ik je zeker niet tegenspreken, zou mij verbazen als het effect dan nog steeds hetzelfde is :wink:
N
NtronautLid
01-01-2024, 00:00
#7
PepTalk zei:
Bij regelmatig gebruik, dus niet 2-3 maanden wachten, zorgt voor tolerantie maar het valt me op (uit ervaring, geen bronnen voor) dat bij dit soort gebruik depressies of psychoses ook veel sneller optreden
Klik om te vergroten...
Ben je er zeker van dat dit niet wordt veroorzaakt door te hoge doses MDMA? Mij is het namelijk opgevallen dat psychische problemen alleen lijken op te treden bij het gebruik van te veel MDMA per keer. Dus mensen die op één avond 5 pillen van 180mg nemen of zo, die krijgen angsten en paranoia, en dat soort dingen. Maar van mensen die om de maand nemen, maar zich wel aan de advies dosis houden (max. 2mg per kg lichaamsgewicht) heb ik zoiets nog nooit gehoord.
N
NtronautLid
01-01-2024, 00:00
#8
NiandraLades zei:
Ik heb zelf echt nooit een geestelijke dip na gebruik, ook niet in de periode dat ik elk weekend gebruikte.
Klik om te vergroten...
Dat heb ik dus ook nooit, een depri-dip na gebruik. Hoogstens gevoelens van eenzaamheid en melancholie als ik de dag(en) erna alleen ben. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik tot nu toe altijd een 'verstandige' dosis heb genomen (niet meer dan de adviesdosis). Ik ben erg voorzichtig, mogelijk omdat ik zelf een wetenschappelijke universitaire opleiding heb gehad, en eerst onderzoek doe voordat ik stofjes inneem. Ik denk dat de beruchte 'dip' ook weer samenhangt met de gebruikte dosis. Heb je zoveel genomen dat je serotoninevoorraad helemaal is opgebruikt, dan heb je denk ik kans op een (kortdurende) depressie. Maar anders niet.

Ik heb in het begin van mijn gebruik eens een pilletje genomen slechts 3 weken na een eerder gebruik. Die ervaring was FENOMENAAL, en beschouw ik nog steeds als mijn beste ervaring ooit op MDMA. Misschien is de ervaring na een korte periode heftiger, omdat je hersenen de belevenis van de vorige keer nog herinneren waardoor het allemaal gemakkelijker verloopt. Maar dit moet ik nog met nadere ervaringen staven.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ntronaut zei:
Ben je er zeker van dat dit niet wordt veroorzaakt door te hoge doses MDMA? Mij is het namelijk opgevallen dat psychische problemen alleen lijken op te treden bij het gebruik van te veel MDMA per keer.
Klik om te vergroten...


Uiteraard gaat het dan wel een stukkie harder ja. Maar nee, dat is zeker niet de enige oorzaak.
Dat zou betekenen dat bij een eenmalige hoge dosis zulke verschijnselen ook zouden optreden, maar dat gebeurt niet zo snel. Gebeurt het (bijv. een psychose) wel na 1 keer, dan heeft dit waarschijnlijk nog een andere oorzaak dan alleen de MDMA.

Ik ken genoeg mensen die zich wel aan de dosis richtlijn hebben gehouden, maar door toch elk weekend te gebruiken zijn aangetast om het zo maar te zeggen.
Daarnaast is het wel zo dat binnen diezelfde groep de mensen die alles slikte wat voorbij kwam en het liefst zoveel mogelijk tegelijk veel eerder en erger achteruit gegaan zijn.

Daarnaast ken ik nog veel meer mensen (opvallend wel vooral uit de groep incidentele gebruikers of 2 maandenstoppers) die wel hoge dosissen nemen (soms in 1 keer, soms over nacht verspreid) en nergens last van hebben.

Feit is wel dat bij een hoge dosis, en vooral een gespreide hoge dosis je dip vele malen erger is.

Mede daardoor hebben jullie, denk ik, vrijwel geen last van die dip.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."