Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspure zuurstof ofwel O2

pure zuurstof ofwel O2

39 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
P
PsiloLid
01-01-2024, 00:00
#1
4 fmp zei:
Het enige gevaar van een overdosering zuurstof is dat je je geen ademshalingsreflex meer krijgt omdat er een verzadigde hoeveelheid zuurstof in je lichaam zit. Het gevolg is dat de hoeveelheid stikstof toeneemt waardoor het ademhalingsreflex vanzelf weer op gang komt.

Je ademt omdat je teveel aan stikstof hebt, niet een tekort aan zuurstof.
Klik om te vergroten...

Nee. je ademt op je CO2 niet op je stikstof.
4
4 fmpLid
01-01-2024, 00:00
#2
Correct. een overschot aan CO2 stimuleert je ademhaling niet stikstof, snap ook niet helemaal hoe ik daarbij kwam, Zal de Diazepam wel zijn :grin:

Bedankt voor de correctie.
s
stevenkeuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik liep vaker stage bij een verzorgings tehuis , ik hoorde er zeggen dat patienten die zuustof nodig hebben soms te vaak hebben en in een roes geraken.
verder is ik te veel zuustof als een hyperventilatie -> te veel in name van zuustof en te weinig uitlaat?
P
PsiloLid
01-01-2024, 00:00
#4
stevenkeuh zei:
ik liep vaker stage bij een verzorgings tehuis , ik hoorde er zeggen dat patienten die zuustof nodig hebben soms te vaak hebben en in een roes geraken.
verder is ik te veel zuustof als een hyperventilatie -> te veel in name van zuustof en te weinig uitlaat?
Klik om te vergroten...

Abracadabra.... :cry:
s
stevenkeuhLid
01-01-2024, 00:00
#5
abracadabra ? :tongueout: stoned fzo ? :tongueout:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#6
evil_kermit zei:
een vriend van me werkt op de spoedafdeling en als men fles leeg is geef ik het gewoon mee met hem en hij vult ze terug op :)

en ja hoor zuurstof is legaal :wave:
Klik om te vergroten...

Als ze zuurstof illegaal maken mag je ook niet meer ademen, want het zit gewoon in de lucht.
J
J0rritLid
01-01-2024, 00:00
#7
stevenkeuh zei:
ik liep vaker stage bij een verzorgings tehuis , ik hoorde er zeggen dat patienten die zuustof nodig hebben soms te vaak hebben en in een roes geraken.
verder is ik te veel zuustof als een hyperventilatie -> te veel in name van zuustof en te weinig uitlaat?
Klik om te vergroten...

Andersom, hyperventilatie zorgt ervoor dat je te veel CO2 uitademt, met als gevolg dat je PH te hoog wordt. Met je zuurstofspanning gebeurt in principe niks, of misschien wordt die hoger maar dat is niet van belang, die is normaal toch zon 100 % ( verzadigde hemoglobine ).

Te weinig uitlaat ( CO2 ) kan wel een hyperventilatie veroorzaken, weet niet of je dat bedoelt?
S
StonebootLid
01-01-2024, 00:00
#8
Angramar Temenos zei:
evil_kermit zei:
een vriend van me werkt op de spoedafdeling en als men fles leeg is geef ik het gewoon mee met hem en hij vult ze terug op :)

en ja hoor zuurstof is legaal :wave:
Klik om te vergroten...

Als ze zuurstof illegaal maken mag je ook niet meer ademen, want het zit gewoon in de lucht.
Klik om te vergroten...

Ik doelde op of je zuurstof zou puur mag verkopen i.v.m met het gevaar van ontploffing of andere dingen. laten we met zijn allen is lekker kinderachtig doen.. :openmouth:
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#9
pure zuurstof in een bus is net zo gevaarlijk als pure butaan (aanstekervulling) in een bus. je weet dat je het niet bij een ontstekingsbron mag houden, of de fles heter maken dan 50 graden.of doorboren etc.

onder de 16 mogen ze je die dingen toch niet meegeven.
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#10
-You know why they put oxygen masks on planes?
-So you can breath.
-Oxygen gets you high. In a catastrophic emergency, you're taking giant panicked breaths. Suddenly you become euphoric, docile. You accept your fate. It's all right here. Emergency water landing - 600 miles an hour. Blank faces, calm as Hindu cows. :tearsofjoy:
s
stevenkeuhLid
01-01-2024, 00:00
#11
J0rrit zei:
Andersom, hyperventilatie zorgt ervoor dat je te veel CO2 uitademt, met als gevolg dat je PH te hoog wordt. Met je zuurstofspanning gebeurt in principe niks, of misschien wordt die hoger maar dat is niet van belang, die is normaal toch zon 100 % ( verzadigde hemoglobine ).

Te weinig uitlaat ( CO2 ) kan wel een hyperventilatie veroorzaken, weet niet of je dat bedoelt?
Klik om te vergroten...

We zitten op dezelfde golflengte! enkel onze uitleg verschild wat..
Ik heb het even na gechecked en vond dit

"Als je, zoals bij hyperventilatie, te snel en te diep ademt wanneer je ergens rustig zit, adem je te veel zuurstof in en daalt de hoeveelheid koolzuurgas (CO2) in het lichaam (respiratoire alkalose). "
bron:http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1757

Een te lage Co2 uitstoot en te grote O2 inname dus! :) :)
S
StonebootLid
01-01-2024, 00:00
#12
drain bamage zei:
-You know why they put oxygen masks on planes?
-So you can breath.
-Oxygen gets you high. In a catastrophic emergency, you're taking giant panicked breaths. Suddenly you become euphoric, docile. You accept your fate. It's all right here. Emergency water landing - 600 miles an hour. Blank faces, calm as Hindu cows. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Fucking dik! :grin:
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#13
:grin:
d
digiLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik heb twee flesjes oxyfit van de zuurstofwinkel geleverd gekregen vandaag.

ik werd er niet high van en het tintelde ook niet, iets dat ik wel had verwacht.

ik heb wel het idee dat het goed spul is voor mijn lichaam.
s
stevenkeuhLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zuurstof is natuurlijk goed voor je lichaam !! :) even een stukje theorie ?
wel kijk ik geef ff de formule van het metabolisme (ter oefening van mijn examens :tongueout: )

Glucose + O2 = H2O + Co2 + energie

Met andere woorden ,

Wanneer je je spieren wil laten werken heb je hiervoor nodig: suikers (glucose) en zuurstof. Wanneer je suikers verbrand in je lichaam onstaat er 'water' + koolstofmonoxide (Co2) en dus energie.

wanneer er dus meer zuurstof is wil dit zeggen dat mits er de nodige suikers zijn je spieren beter kunnen werken. Je hart is ook een spier dus extra zuurstof ik ook goed voor het hart.

Even een weetje: Waarom ademen we ?
Vele denken dat we adamen om zuurstof in ons lichaam te brengen. Eigenlijk is dit niet helemaal juist. We ademen omdat we zuurstof verbranden samen met glucose en omdat er zo dus Co2 (koolstofmonoxide) onstaat. Co2 is de stof die de reflex geeft om UIT te ademen. Dat word natuurlijk vervolgt door een inadaming.

Peace :tearsofjoy:
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#16
stevenkeuh zei:
Zuurstof is natuurlijk goed voor je lichaam !! :) even een stukje theorie ?
wel kijk ik geef ff de formule van het metabolisme (ter oefening van mijn examens :tongueout: )

Glucose + O2 = H2O + Co2 + energie

Met andere woorden ,

Wanneer je je spieren wil laten werken heb je hiervoor nodig: suikers (glucose) en zuurstof. Wanneer je suikers verbrand in je lichaam onstaat er 'water' + koolstofmonoxide (Co2) en dus energie.

wanneer er dus meer zuurstof is wil dit zeggen dat mits er de nodige suikers zijn je spieren beter kunnen werken. Je hart is ook een spier dus extra zuurstof ik ook goed voor het hart.

Even een weetje: Waarom ademen we ?
Vele denken dat we adamen om zuurstof in ons lichaam te brengen. Eigenlijk is dit niet helemaal juist. We ademen omdat we zuurstof verbranden samen met glucose en omdat er zo dus Co2 (koolstofmonoxide) onstaat. Co2 is de stof die de reflex geeft om UIT te ademen. Dat word natuurlijk vervolgt door een inadaming.

Peace :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...


Volgens mij moet je nog wat leren voor je examen, haha.

Weet je ook de formule van glucose en kun je dan ook de reactieverglijking kloppend maken ?

Weet je ook waarom er energie ontstaat als je suiker vebrandt, het is natuurlijk niet zo dat er bij iedere reactie energie vrijkomt, ik vind daarom ook je "dus" wazig.

Wat is koolstofMONOoxide, anders zoek nog eens het woord mono op in google, zul je snel zien dat je een foutje hebt gemaakt. Mischien als ik zeg mono geluid en stereo geluid dat het kwartje valt :wink: , alhoewel je natuurlijk niet het woordje stereo zoekt maar ...

Trouwens het eerste wat je zegt klopt niet, zuurstof is helemaal niet goed voor je lichaam, zo ver ik weet zorgt zuurstof voor vrije radicalen die weer uiterst schadelijk zijn en kanker kunnen veroorzaken. Je hebt het natuurlijk wel nodig, maar zoals het met bijna alles is, diezelfde dingen die je maken die maken je ook kapot. Beetje als de zon, zonder zon waren we er niet, maar teveel zon en we zijn er weer niet.

En nog ff een vraagje, weet je ook dat er meer vormen van suikers bestaan dan alleen glucose? En welke andere stoffen kan je lichaam gebruiken als brandstof behalve suikers ?

ps: dit is puur leerzaam bedoeld en niet aanvallend.
s
stevenkeuhLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hey , fliptrip

alvast bedankt voor de feedback.

Eerst en vooral wil ik al zeggen dat er wel foutjes in kunnen staan , ik zit natuurlijk ook nog maar in m'n eerste module (half jaar) van m'n 3jaar verpleegkunde. (1/6 dus)

Verder wil ik even in gaan op de glucose.
Ik weet inderdaad dat er veel meer soorten suikers zijn , maar ik spreek hier over glucose omdat dit de kleinste vorm van suiker is die opgenomen kan worden in het bloed en vervoerd naar de spieren en dergelijke.
Dat er andere brandstoffen zijn weet ik ook , maar zo ver ik leerde kwam er enkel glucose voor in de formule van het metabolisme?

Ik ga me morgen verder bezig houden met het studeren :wink:!

Vanwaar heb jij je kennis ? ook in de medische richting ?

peace
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nee, ik doe zelf een HBO opleiding chemie, zit nou in het 2e. Heb daarvoor vwo gedaan met profiel natuur en gezondheid en scheikunde 2 in het vrije deel. Maar heb ook veel kennis verworven door veel te lezen enzo op internet.

Maar je bent nog niet ingegaan op de voor mij in ieder geval belangrijkste fout, nl CO2 verwisselen met de hoogiftige stof koostofmonooxide (CO). CO2 heet nl koostofdioxide, di staat voor 2 mono staat voor 1. Ook moet je altijd een hoofdletter O gebruiken voor een zuurstof atoom en geen kleine o. Co is namelijk Kobalt, hehe. Weet je ook waarom koostofmonooxide zo giftig is?

Maar op mijn chemie opleiding heb ik tot nu toe ook behoorlijk wat biologische vakken gehad, zoals celbiologie, moleculaire genetica en microbiologie. Hier hebben we ook de hele citroenzuurcyclus en zo gehad, maar ik vind die vakken maar irritant, daar moet ik veels te veel voor uit me kop leren en dat kan ik dus totaal niet.

Maar kun je dan ook de reactieverglijking kloppend maken of hoeven jullie dat niet. Er is trouwens ook niet echt een formule voor metabolisme, hier kan je namelijk hele boeken mee vol schrijven. Maar ik denk dat jullie maar een klein stukje van het metabolisme hoeven te kennen. Met andere brandstoffen bedoelde ik eigenlijk eiwitten en vetten.

Dat laatste wat je zei klopte overigens wel helemaal met dat uitademen.
s
stevenkeuhLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben idd niet verder gegaan op de CO2 het probleem is dat ik deze vaak verwar met idd de giftige stof.
Verder gaan we niet echt verder op de chemie van deze stoffen en dergelijke in mijn studie.
Bij ons draait het vooral over de effecten van het lichaam en dergelijke.
Hierbij wil ik nog even herhalen dat ik nog maat een 1ste module bezig ben :tongueout:
Als ik dit over 3 jaar weer lees zou ik dit WEL volledig correct moeten kunnen zeggen.

maar ik kwam dit nu vlug lezen ... moet nu weer verder gaan leren :'(
bubayy
W
WromtraxeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stoneboot zei:
Maar is het kopen ervan legaal? Lijkt me wel.
Klik om te vergroten...
Nee man! Bijna opgepakt hierdoor!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."