stevenkeuh zei:
Zuurstof is natuurlijk goed voor je lichaam !!
![:)]()
even een stukje theorie ?
wel kijk ik geef ff de formule van het metabolisme (ter oefening van mijn examens
![:tongueout:]()
)
Glucose + O2 = H2O + Co2 + energie
Met andere woorden ,
Wanneer je je spieren wil laten werken heb je hiervoor nodig: suikers (glucose) en zuurstof. Wanneer je suikers verbrand in je lichaam onstaat er 'water' + koolstofmonoxide (Co2) en dus energie.
wanneer er dus meer zuurstof is wil dit zeggen dat mits er de nodige suikers zijn je spieren beter kunnen werken. Je hart is ook een spier dus extra zuurstof ik ook goed voor het hart.
Even een weetje: Waarom ademen we ?
Vele denken dat we adamen om zuurstof in ons lichaam te brengen. Eigenlijk is dit niet helemaal juist. We ademen omdat we zuurstof verbranden samen met glucose en omdat er zo dus Co2 (koolstofmonoxide) onstaat. Co2 is de stof die de reflex geeft om UIT te ademen. Dat word natuurlijk vervolgt door een inadaming.
Peace
Volgens mij moet je nog wat leren voor je examen, haha.
Weet je ook de formule van glucose en kun je dan ook de reactieverglijking kloppend maken ?
Weet je ook waarom er energie ontstaat als je suiker vebrandt, het is natuurlijk niet zo dat er bij iedere reactie energie vrijkomt, ik vind daarom ook je "dus" wazig.
Wat is koolstofMONOoxide, anders zoek nog eens het woord mono op in google, zul je snel zien dat je een foutje hebt gemaakt. Mischien als ik zeg mono geluid en stereo geluid dat het kwartje valt
![:wink:]()
, alhoewel je natuurlijk niet het woordje stereo zoekt maar ...
Trouwens het eerste wat je zegt klopt niet, zuurstof is helemaal niet goed voor je lichaam, zo ver ik weet zorgt zuurstof voor vrije radicalen die weer uiterst schadelijk zijn en kanker kunnen veroorzaken. Je hebt het natuurlijk wel nodig, maar zoals het met bijna alles is, diezelfde dingen die je maken die maken je ook kapot. Beetje als de zon, zonder zon waren we er niet, maar teveel zon en we zijn er weer niet.
En nog ff een vraagje, weet je ook dat er meer vormen van suikers bestaan dan alleen glucose? En welke andere stoffen kan je lichaam gebruiken als brandstof behalve suikers ?
ps: dit is puur leerzaam bedoeld en niet aanvallend.