Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom heeft niet iedereen last van schade of een dip?

Waarom heeft niet iedereen last van schade of een dip?

31 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
G
Ganjaman181Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vroeg me af hoe het komt dat veel mensen die vaker Ecstasy doen altijd zeggen niks van de schade te merken. Terwijl sommige mensen die zich aan de drie maanden houden er wel last van hebben, soms zelfs na de drie maanden. Bijvoorbeeld minder empathie ervaren minder kunnen genieten van het leven etc.
V
VikingdancerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja, goede vraag Ganjaman. Ik ken ook mensen die MDMA ronduit misbruikt hebben, maar pretenderen nergens last van te hebben. Sterker nog, er zijn duizenden gebruikers van MDMA alleen al in Nederland en een klein groepje is te vinden op deze fora. Of bijvoorbeeld in de jaren '90 toen er nog niets bekend was over HR. Pillen werden met kruiwagens naar binnen gegooid. Dit kan naar mijn mening vier redenen hebben:

- Deze mensen zijn zo beschadigd, dat zij niet meer kunnen functioneren, zelfmoord hebben gepleegd of zich schamen en daarom niet meer hier hun verhaal doen.
- Hedendaagse problemen relateren zij niet aan het vroegere MDMA-misbruik.
- Zij hebben geaccepteerd dat het maar zo is en hebben geen behoefte om hun verhaal te delen online.
- De verstoorde chemische balans veroorzaakt bij sommige van de gebruikers een depressie en/of angststoornis.

Tja, ik weet het niet zeker of misschien mis ik iets, maar ik denk dat de meest waarschijnlijke oorzaak het laatste streepje is.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goede vraag, hier is geen eenduidig antwoord op aangezien de wetenschap nog niet eens precies weet of MDMA tot hersenschade leidt en zo ja hoe dit werkt.Het is echter wel aannemelijk inmiddels dat er bij zeer frequent gebruik of extreem hoge doseringen enige hersenschade optreedt.

Waarom dit voor de ene gebruiker sneller zichtbaar lijkt kan een hoop redenen hebben. Ik denk zeker dat er een groep is die wel degelijk hersenschade ondervindt maar dit niet relateert aan MDMA gebruik. Er zijn denk ik genoeg mensen die het liefst hun kop in het zand steken voor dit soort dingen. Zelf heb ik ook vrienden die zeggen nooit een dip te hebben, maar als ik ze dan op dinsdag zag reageerde ze veel geïrriteerder dan gebruikelijk maar zelf hadden ze dit niet door. Nou is een dinsdag dip nog niet meteen hersenschade, maar het geeft wel aan dat sommige mensen subtiele veranderingen in gemoedstoestand of functioneren zelf niet doorhebben. Daarbij kan hersenschade door MDMA gebruik ook jaren later zichtbaar worden, waardoor mensen het dan niet meer koppelen aan het MDMA gebruik van een paar jaar terug.

Daarbij denk ik dat de voornaamste reden van de verschillen hem zit in de chemische balans van mensen. Als de chemische balans niet helemaal in orde was ben je waarschijnlijk ook gevoeliger voor de negatieve gevolgen van MDMA gebruik. Verder zou het ook nog genetische redenen kunnen hebben.

Wat het geheel lastiger maakt is dat er waarschijnlijk best veel mensen door MDMA gebruik een lichte vorm van hersenschade hebben opgelopen, maar dat dit redelijk subtiel is waardoor het wellicht ook op kwalen kan lijken die ontstaan bij ouder worden. Er zijn wel hele schrijnende gevallen van hersenschade door MDMA bekend, maar dit zijn eigenlijk altijd gevallen waarbij die persoon het voor een langere tijd echt heel bond heeft gemaakt of waarbij iemand bijvoorbeeld watervergiftiging tijdens gebruik heeft opgelopen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Er is inderdaad niet een simpel antwoord in de vorm van algemene kennis. Mijn eigen opvatting hierover, wat niets met dergelijke kennis te maken heeft:

Elk mens zit op een bepaald niveau van bewustzijn. Hoe hoger dat bewustzijn, hoe meer je je bewust bent van dingen en dus ook van hoeveel schade je jezelf aandoet met het gebruik van bepaalde substanties. Dit is waarom sommige mensen dan ook oprecht geloven dat zij een uitzondering zijn en geen schade ondervinden van bepaald drugsgebruik/misbruik. Niet per se omdat ze zich dit zelf willen aanpraten, maar omdat ze zich er simpelweg niet bewust van zijn. Ik ken mensen die absoluut geloven dat hun lichaam geen enkele last ondervind van elke dag 6 halve liters bier. De kracht van dat geloof kan ervoor zorgen dat je een hele tijd prima op die manier door kunt gaan. Hetzelfde gaat ook op voor stress, waardoor iemand zichzelf compleet in een burn-out kan werken, zonder ook maar iets door te hebben. Iedereen ondervindt schade van dat soort middelen en stress, niemand is een magische uitzondering. Maar velen willen dat graag geloven.

Maar dit is dus iets dat we niet als algemene kennis/feiten kunnen beschouwen, omdat het totaal afhankelijk is van hoe bewust je zelf bent, of je het ook werkelijk kan zien. Ik wil ook helemaal niet beweren dat ik zelf helemaal bewust ben van dat soort dingen. Dat kan van het ene op het andere moment totaal omslaan.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het was meer een vraag om enige verduidelijking wat er met verslaving bedoeld werd, dat misschien inderdaad een beetje onduidelijk.

@Ganjaman, bedoel je een XTC verslaving of meer kans op verslaving van andere middelen?
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo, ik lees al een aantal jaar mee op dit forum. Sinds mijn 12e (ben nu 19) ben ik al erg geïnteresseerd in de werking van de hersenen en hoe factoren van buitenaf invloed kunnen hebben op het gevoel, gedachtes en gedragingen van mensen. Ook wilde ik drugs onderzoeken, zowel via internet en boeken als het zelf te proberen.

Ik heb me altijd erg goed ingelezen over het beperken van de risico's van drugsgebruik, enkel is het bij mij met mdma niet gelukt om er genoeg vanaf te blijven. :(

Ikzelf heb anderhalf jaar lang (in 2012/2013) xtc (mdma) misbruikt. Zo'n 300 pillen van gemiddeld ongeveer 180mg. Ook heb ik toen wel eens speed of coke gebruikt, dit nooit tegelijkertijd met mdma.
Het eerste kwart jaar van gebruik gebruikte ik 1x in de 2weken. Het 2e kwart jaar gebruikte ik 1x of soms 2x in de week. Daarna werd het steeds meer en meer. Wat eerst het dipje was, werd na een jaar gebruik een diepe depressie, ik stopte niet met gebruik, omdat ik het de heletijd goed praatte met dingen als: 'ik beteken nu toch niks meer voor de maatschappij' en 'binnenkort maak ik mezelf toch wel van kant, dus wat maken die extra pillen nog uit'..

uiteindelijk zijn mijn vrienden en familie (voornamelijk mijn moeder) m'n redding geweest en hebben mij overgehaald om te vertellen wat er aan de hand was en waar ik nou allemaal mee bezig was. toen ben ik naar een afkickkliniek gegaan en kon daar na 4maanden weer weg.

Nu even verder over de klachten die zich uitten in mijn dagelijkse leven op dit moment (dus niet net na het het mdma misbruik). De dingen die ik merk zijn:
-geheugen erg verminderd. Behalve bij de dingen die ik erg leuk en interessant vind.
-lichtelijk minder concentratie en motivatie voor taken die mij minder interesseren.
-een heel erg groot gevoel van nostalgie naar mijn 'zonnige zomerse' jaren zonder drugs.
-een groter inlevingsvermogen in anderen (dit kan ook komen door ouder worden, maar het kan ook komen door de super extase gevoelens die ik heb gehad tegenover de diepste dallen van de hel die ik heb doorstaan).
-tijden (meerdere weken) van depressie (tot nu toe 3x gehad sinds ik ben afgekickt)
-of enkel een aantal depressieve klachten (dag in de week)
-vaak een apatische uitdrukking op mijn gezicht bij collega's en klasgenoten, ik weet vaak geen houding aan te nemen en ben me te bewust van wat ik ga doen en zeggen, waardoor ik verlegen of juist heel onverschillig over kan komen.

Het laatste puntje is er een die steeds minder erg wordt. Ik word iedere maand weer iets uitbundiger, met natuurlijk ook dalen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk leesbaar is :) (en zeg me maar niet hoe onverstandig dit is geweest. Dat heb ik al wel gemerkt :wink: )

Mikoz
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
mikoz zei:
-vaak een apatische uitdrukking op mijn gezicht bij collega's en klasgenoten, ik weet vaak geen houding aan te nemen en ben me te bewust van wat ik ga doen en zeggen, waardoor ik verlegen of juist heel onverschillig over kan komen.
Klik om te vergroten...
Klinkt als mijn probleem: Klik (even door scrollen naar beneden)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
mikoz zei:
-vaak een apatische uitdrukking op mijn gezicht bij collega's en klasgenoten, ik weet vaak geen houding aan te nemen en ben me te bewust van wat ik ga doen en zeggen, waardoor ik verlegen of juist heel onverschillig over kan komen.
Klik om te vergroten...
Klinkt als mijn probleem: Klik (even door scrollen naar beneden)
Klik om te vergroten...

Ja klopt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd al wel een introvert persoon ben geweest :wave: , maar na mdma misbruikt te hebben is het erger geworden, doordat ik nu nog bewuster ben van mijn acties. Wat aan de ene kant een nadeel kan zijn (te weinig durven te laten zien van jezelf) en soms juist een voordeel (denk aan minder roekeloos gedrag door eerst 2x na te denken). Zie jij dit ook zo?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fool zei:
Kijk dit topic maar eens door, dat verteld er volgens mij wel genoeg aspecten van. :)

http://drugsforum.info/xtc-mdma/wat-kan ... t7505.html
Klik om te vergroten...


Ik heb het ook eens door gelezen, interessant! Natuurlijk heb ik gehoord hoe slecht het voor je kan zijn als je het ge(mis)bruikt. Ik wist van de directe gevaren (teveel in ene nemen) en ook dat je bij overmatig genruik of misbruik blijvende schade kan hebben. Maar WAT voor schade nou precies wist ik niet. Ik wist van eventuele geheugen en concentratie problemen of depressie etc.
Weer wat geleerd!
Ik ben niet van de hoge doseringen, ik houd mij eigenlijk altijd aan de hoeveelheid die juist is qua mg. Ik heb wel eens een tijd terug gehad dat ik 2 zomers per feestje wel op de juiste dosering zat maar er maar 1 of 2 maanden tussen gebruik zit. En wintersga ik sowieso nooit naar feestjes en gebruik ik niets.

Schiet mij ineens een vraag te binnen: is het bekend wat slechter is? Om de 3 maanden nemen maar dan hoge dosering of vaker nemen dan om de 3 maanden en een kleinere dosis?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dunnetjess33 zei:
Schiet mij ineens een vraag te binnen: is het bekend wat slechter is? Om de 3 maanden nemen maar dan hoge dosering of vaker nemen dan om de 3 maanden en een kleinere dosis?
Klik om te vergroten...
Durf ik je niet te zeggen, beiden zullen ertoe leiden dat je steeds schade op schade stapelt en je lichaam niet de kans geeft voldoende te herstellen. :wink:
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#11
@dunnetjes Ik denk dat het schadelijker is als je het, zeg, 5 keer in 3 maanden hebt gedaan in een kleine dosis dan 1 keer een wat grotere dosis in 3 maanden. Dit doordat de serotonine neuronen bij iedere keer gebruik tijd nodig hebben om te herstellen. Dit duurt geloof ik 2 - 3 maanden (weet het niet zeker). Als je dan steeds weer na een aantal weken gebruikt breng je steeds grotere schade aan aan je neuronen.

Als je de wat grotere dosis 1x per 3 maanden pakt, heb je misschien wel iets grotere schade, maar iig goed de tijd om het te laten herstellen. Wat ik niet durf te zeggen is of het dan ook volledig herstellen zal (Ik zou dan ook aanraden bij een hogere dosis ook een langere pauze dan 3 maanden te houden).

belangrijk hierbij is wel om altijd gezond te blijven eten. Ook sporten en veel zonlicht zal waarschijnlijk bijdragen aan het herstel.

Dit is enkel wat ik denk aan de hand van informatie die ik door de jaren heb gelezen en mijn eigen speculaties.

:grin:
s
spongecolaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst x geprobeerd. 1 en een kwart gehad, voelde me de dag ernaar wel moe. Maar had ook maar 2u geslapen de 2 dagen ernaar voelde me ik opzich ook wel goed. Kan nou niet zeggen dat ik me echt ellendig depressief of wat dan ook heb gevoeld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."