Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRilatine om te studeren

Rilatine om te studeren

31 antwoorden
49 weergaven
18-5-2026
D
De7ir1umLid
01-01-2024, 00:00
#1
lol damn ;P dit is toch echt een wonderpil he. om 7 uur 2de genomen , kheb nu al 70 procent perfect met details enal in men hoofd kunne rammen, nog 30 procent te gaan ^^ morgen wordt een eitje.
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#2
ja
en jezus lees dit forum door of gebruik zoekfunctie eens voor je een vraag stelt
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#3
Complicity zei:
Ik heb nu ook tentamens en ik kan redelijk makkelijk aan Concerta komen (een vriend van mij slikt z'n medicijnen niet dus houdt hele potjes over). Ik vroeg me af, werkt dit ook goed voor concentratie op korte termijn? Het zijn natuurlijk wel langzame afgifte tabletten, ga je daar iets van merken als je geen ADD of ADHD hebt?
Klik om te vergroten...

Concerta werkt inderdaad voor de gehele dag, zo'n 8 uur.

Verder zo goed als dezelfde werking als ritalin, maar het is wat geleidelijker. Bij ritalin heb je na zo'n 3 uur een rebound, wat vooral AD(H)D'ers goed merken door het opnieuw verliezen van de concentratie (die al minder was dan bij normale mensen).

Het is trouwens afhankelijk welke dosis de concerta is om het te kunnen vergelijken met ritalin. Ritalin gaat meestal in 10mg pilletjes, concerta kan dacht ik bijv. 36mg zijn.

Dat weet ik niet zeker, want ik heb gewoon ritalin. Concerta wordt meestal niet vergoed door de verzekeraar namelijk.

Voordeel van ritalin is dus de concentratie gewoon even te kunnen pieken voor de komende 3 uur, concerta blijft echt de gehele dag doorwerken wat dan misschien weer niet wenselijk is.
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#4
Areyouexperienced? zei:
Geen goed idee dus.. Misschien heb je wel ADD? De variant van ADHD zonder de hyperactiviteit.
Hoe geraak je trouwens aan rilatine zonder voorschrift?

Een pilletje werkt bij een ADDer ongeveer 3 à 4 uur (afhankelijk per persoon)
Dit medicament gaat GEEN werking op jou hebben, dus doe het niet.
Het is medicatie voor mensen met een probleem dat jij niet hebt dus ga het niet misbruiken
en maak rilatine zijn naam niet nog slechter...
Rilatine houd idd de slaap tegen, het is aan te raden niets meer te nemen na ten laatste 6 uur.
Doe je dit toch zal je een slaaptekort opbouwen, dat dan weer in verband te brengen is met geheugenproblemen én nog meer concentratieproblemen.
De werking zal geleidelijk aan verminderen bij dagelijks gebruik, zeker als men ze niet op de juiste
tijdstippen inneemt, maar zoals ik al zei, jij hebt er geen baat bij.
Drink een shitload koffies en guarana en al die andere zeik, maar ge niet onnodig risico's nemen.
Dat is natuurlijk mijn mening :)
Klik om te vergroten...

Als je er weinig van begrijpt, zeg dan gewoon niets.

Ritalin werkt vaak zo'n 3 uur, maar is ook goed mogelijk dat het maar 2 uurtjes is of inderdaad tegen de 4 uur. Erg afhankelijk per persoon.

Een niet AD(H)D'er zal ook verbetering van de concentratie merken, want het geeft dezelfde werking als bij mensen met AD(H)D, het verhoogt de activiteit van bepaalde gebieden in de hersenen. Mensen met AD(H)D hebben in deze gebieden een verminderde activiteit, wat ook gemeten kan worden (waardoor dat ook gelijk het bewijs is dat AD(H)D ook degelijk bestaat).

Als je gaat overdoseren en meerdere pilletjes tegelijk pakt, ga je inderdaad een overduidelijk speedy effect pakken maar dat is bij een normale dosis van 10mg echt niet het geval.

De juiste tijdstippen innemen vind ik maar een raar verhaal. Je kan hierin namelijk best variëren en ook veel AD(H)D'ers hebben hier niet eens een heel vast schema in. De enige echte regel is dat een AD(H)D'er ritalin bijneemt in de uitwerkende periode van de vorige, om zo een gelijkmatig effect te krijgen. Dit is dus vaak om de 3 à 4 uur weer eentje nemen en dan 3 of 4x per dag.

Dat de werking minder wordt ben ik niet met je eens, er zijn nog steeds geen schadelijke effecten gevonden bij het gebruik van ritalin (anders zou het ook niet als medicijn uitgebracht mogen worden). Als je geen gekke dingen doet, ontstaat er geen of niet aantoonbare schade aan je receptoren.

En shitloads koffie drinken helpt bij mij dus weer absoluut niet, daar word ik heel raar hyper van en brengt nou niet echt rust in mijn hoofd waar ik wel behoefte aan heb.
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#5
@de_psychonaut: dat van die koffie heb ik inderdaad ook. Het houdt je wel wakker maar het is dan vrijwel onmogelijk om nog te leren. Te veel caffiene (dan heb ik het ongeveer over vanaf 4 of 5 in de avond) werkt bij mij nog slechter op m'n focus eigenlijk.
h
haaitandLid
01-01-2024, 00:00
#6
ne maat van mij neemt concerta en ij at ne keer rond 18 uur eentje gepakt om te studeren maar waneer we dan weg gingen om te gaan fuifen at tij 2 red bullkes op. gat em moeten zien ij stond recht en zijn been was gewoon zot zwaar aan trillen zonder dat ij daar aan kon doen weet er iemand of da ook zou gaan met dex of is da gevaarlijk?
d
de_psychonautLid
01-01-2024, 00:00
#7
haaitand zei:
ne maat van mij neemt concerta en ij at ne keer rond 18 uur eentje gepakt om te studeren maar waneer we dan weg gingen om te gaan fuifen at tij 2 red bullkes op. gat em moeten zien ij stond recht en zijn been was gewoon zot zwaar aan trillen zonder dat ij daar aan kon doen weet er iemand of da ook zou gaan met dex of is da gevaarlijk?
Klik om te vergroten...

Sowieso dom om concerta pas 's avonds in te nemen, neem dan ritalin als je 's avonds om 6 uur nog even moet pieken.

Maar ik snap ook niet wat voor effect er nou gehaald moet worden uit een combi van concerta/ritalin achtige medicijnen en een hoge dosis cafeïne. Het is echt geen lekkere combi ofzo, zonder de cafeïne ben je al helder genoeg van geest, nog helderder kan je het echt niet krijgen.

Ik ben dus gewoon van mening dat ADHD medicatie geen middel is wat goed te combineren valt met iets.
D
De7ir1umLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik ben nu aant studeren voor men examen hardware morgen, en gebruik ook rilatine, improved 30mg, gekregen van vriend en die werken wel redelijk lange tijd door. Maar ik merk nu al dat ik een nachtje door moet gaan trekken voor het af te krijgen, maar om wakker te blijven de ganse nacht zal ik wss 1 moeten bijnemen ofzo. is dit aangeraden ? want allee, men zegt wel dat veel mensen vanalles vergete als men te weinig slaap heeft, maar als ik het 1 nachtje doe, sinds ik morgen na examen ga slapen, weet ik meestal meer dan als ik ben ga slapen omdat het dan nog perfect is opgeslagen in men korte termijn geheugen. is het aangeraden om nog 1 bij te nemen later ?
h
haaitandLid
01-01-2024, 00:00
#9
haaitand zei:
ik heb zwaare adhd en rilatine werkt niet meer bij mij (na 6 jaar of zo) ik neem nu dex 4 de jaar wel op voorschr maar ik denk dat het geen invloed meer heeft en da vlak voor de exa. gebruik dit ook op fuifen maar slaapt dan wel zeer slecht
Klik om te vergroten...
kben net naar mijn neuroloog geweest voor te testen werkt nog naar schijnt dus da goe en ke ook gevraagd of dex op lang termijn iets doet met uw hersens en bij mensen in mijn geval nie ma bij normaale mensen weet ik het ook nie
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hmm oké, ik geef toe, m'n reactie was wat overdreven.
maar toch ben ik ervan overtuigd dat rilatine niet meer als een placebo effect heeft op normale personen..

Veel vrienden van me hebben al om relatine komen bedelen tijdens de examens, kheb iemand zelfs eens 5 pillen gegeven, die ze dan ook allemaal tegelijk geslikt heeft :grin: .
Als ik dan achteraf vroeg of het geholpen had waren de reacties:

1) bwah, ja het hielp wel een beetje
2) nee, kheb er niets van gevoeld
En dit al bij veeeel mensen, dus nu raad ik het ook gwn af, verspil er geen tijd aan.

trouwens nog iets wat ik tegenkwam op internet:

Vraag:
Hallo, ik ben een student en heb herexamens. Omdat ik nogal veel concentratieproblemen heb en moeilijk kan leren neem ik nu rilatine (2 per dag van 10mg) alhoewel ik geen adhd heb. Kan dit heel ernstige gevolgen hebben als ik dit een maand aan een stuk doe? groetjes

Antwoord:
Je code was: rilatinestuderen Beste vraagsteller, Ach nee, het zal je geen dag van je leven kosten. Alleen is de idee dat Ritalin effect heeft op je concentratie terwijl je geen ADHD hebt, een trendy fabeltje. Vooral onze zuiderburen zijn er gek op. Maar in wezen schiet je er helemaal niks mee op. Met vriendelijke groet, Roelof de Wit, verslavingsarts.
(bron: http://www.drugsinfoteam.nl)-> toch wel mensen die weten waarover ze praten denkik?

"^bullshit wat je daar zegt. Heb je een bron of ervaring die bewijst dat je niet(slechter) kunt studeren met relatine want het is wel degelijk een wondermiddel tijdens de examens.
En dat slaaptekort is eveneens bullshit. Ga even in de kindertuin spelen wil je"


Nee ik heb geen bron maar wel een algemene kennis die zegt dat relatine een stimulerd effect heeft op de hersenen als er sprake is van een stoornis. Is er bij een een normaal persoon sprake van een stoornis? En het slaaptekort bullshit? Daar wil ik weleens de reactie van mede- ADDers van horen :) dus ga lekker zelf spelen wil je?

Nog een aantal argumentjes nu ik toch bezig ben:

Ritaline werkt bij mij super goed
Ik kan dan opletten als ik in de les zit, ik kan normaal nooit opletten in de les.
Ik heb zelf geen adhd (denk ik) add zou ik misschien nog wel is kunnen hebben.
Maar ritaline is perfect spul voor je exames!!
Klik om te vergroten...

Op drugsforum zal je ook veel AD(H)D gevallen tegenkomen aangezien zij (nogal, kwil nie grof overkomen) verslavingsgevoelig zijn, en gwn een honger naar kicks hebben. En relatine werkt supergoed bij jou, hmmm, ben ik de enige bij wie een belletje rinkelt?

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat jasper en pepprincess wel wat beter op de hoogte zijn dan areyouexperienced? want rilatine heeft wel degelijk effect op mensen zonder ADHD.
En van koffie gaat je concentratie niet verbeteren, ik denk zelfs het tegendeel hiervan.
Ik ben zeker dat ik geen ADHD heb en waarschijnlijk ook geen ADD, als iets mij interesseert heb ik namelijk geen enkel probleem met concentratie. Ik wil het nu ook enkele een tweetal weekjes in de examens gaan nemen en daarna niet meer.
Klik om te vergroten...

De Kenmerken van ADD

- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voostellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Een groot creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- Snel afgeleid / TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten
- Perfectionistisch
- Zit vaak te dagdromen
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het luisteren / stilzitten
- Gaat opruim klusjes uit de weg

Ik ben zeker wel op de hoogte, misschien zouden jullie wat minder snel moeten aannemen wat je in de mond gelepeld wordt en zelf een mening vormen. (no hard feelings voor de rest hoor..)
Als je iets beweert, kom dan af met argumenten en gefundeerde bewijzen en niet gwn een hoop bullshit dat je op school hebt gehoord van stoere ventjes die indruk willen maken..

Misschien kan rilatine wel een effect hebben bij normale personen, hoewel dit erg klein of zelfs verwaarloosbaar zal zijn.
Geeft het wel een zeer positief en sterk effect (want het is sterk bij ADDers) dan moet je je mss eens afvragen of je ADD hebt!

Sorry voor de lange post, ik kom wss over als een zaag, maar dit is mijn ongezouten mening.
Ik kan zeer perfectionistisch zijn op dat vlak :)

Greetz,
:stoned:
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het werkt echt, ook als je geen ADD of ADHD hebt. Ik heb het geprobeerd en het werkt goed, net als bij 2 vrienden van mij. Het zou zeer toevallig moeten zijn als we alledrie ADD zouden hebben. :)
Je mag zeggen wat je wil, maar als het werkt dan werkt het, en geloof me, het werkt.
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Het zal wel iets van effect hebben..
dat kan ik niet ontkennen:)

Maar in welke mate dan bij u en uw vrienden?
En op welke manier? Wakker, geconcentreerd, veel energie?
Hoeveel hadden ze ingenomen?
Vrienden van mij zeggen wel dat ze iets voelden, maar waren niet bepaald enthousiast!
Damn ik ga hier weer slechte reacties op krijgen :grin:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#13
De hoeveelheid is afhankelijk per persoon, begin eventueel gewoon eens met 10 mg en kijk hoe dat uit pakt. Beter bij pakken, dan teveel pakken.
Je kunt je van ritaline beter concentreren, daarom voel je je ook niet zo duf en dat kan vaak bevordelijk zijn bij bepaalde werkzaamheden of examens etc. Wil je het gevoel van pep krijgen dan moet je er naar mijn inziens veel meer nemen, maargoed daar is het denk ik ook niet voor gemaakt
K
KomeetmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ikzelf ben al 2 jaar rilatine gebruiker tijdens de examens. Ik heb zelf redelijk wat moeite om te studeren, rilatine helpt mij dan ook beter concentreren.

Ik vind dat je "studeren" met rilatine op eigenlijk moet "leren". In het begin lees je je leerstof en denk je dat je het al meteen doorhebt, dit komt eigenlijk door het "euforische" effect van rilatine.
Naar mate van tijd besef je dat het sneller in je geheugen zit, maar je moet het toch herhalen :).

Ik neem rilatine niet oraal, maar nasaal. Zeker niet aan te raden voor verslavingsgevoelige mensen of mensen die wat schrik hebben om te proberen. Ik ben er zo'n beetje gewoon aan geraakt, oraal voel ik er te weinig van (ben nu ook niet een fijn mannetje :tongueout:)
h
haaitandLid
01-01-2024, 00:00
#15
exames zijn net gedaan en zonder mijn dex zou ik nooit weten hoe ik het zou moeten doen. Ik leer lang en slaap zeer weinig 12 gaan slaapen 4.30 opstaan maar als ik mijne dex neem voel ik daar dus niets van en ik doe ook wa dex in mijn fles water klein probleem achteraf ben ik echt kapot ma ja gewoon veel slapen en tga wel over gaan. ja kweet et kben gewoon ne slechte student en heb zwaar adhd daarom neem ik dex e
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mooi dat het heeft geholpen haaitand. Zou nu wel even komende tijd goed slapen, goed eten en vitamine nemen. Dat je weer gezond bent voor de examenfuiven :wink:
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#17
gewoon vanaf blijven als je het niet nodig hebt. Na langdurig gebruik kun je je zonder ritalin niet meer goed concentreren.
w
warchiefs88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zou graag aan rilatine willen komen maar ik heb geen voorschrift van de huisarts
d
de GTLid
01-01-2024, 00:00
#19
@ are you experienced: de reden waarom ritalin wel werkt bij iedereen, is te herleiden naar de manier waarop het middel werkt. Zoek dat eens op, en kom dan terug.

Ik ga het hier niet uitleggen, ben ik te lui voor.
l
lutetiaLid
01-01-2024, 00:00
#20
De examens komen eraan en ik heb problemen met mijn concentratie. Ik dacht dat het daarom een goed idee zou zijn om rilatine te nemen. Ik heb geen ADHD ofzo, enkel problemen met mij te concentreren op mijn leerstof. Ik heb wat rilatinepilletjes van 10mg gekocht.
Hoelang werkt 1 pilletje (of een halfje)?
Hoeveel zou ik moeten nemen om een hele dag aandachtig te kunnen leren?
Ik heb gelezen dat rilatine ook de slaap tegenhoudt, klopt dit?
Als ik de hele examenperiode rilatine neem (2 à 3 weken), gaan ze na een tijdje dan minder effect hebben?
Ik neem aan dat rilatine geen (negatieve) invloed op mijn geheugen zal hebben?
Zijn er nog dingen waar ik moet op letten?

Alvast bedankt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."