Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijnemen of in één keer innemen?

Bijnemen of in één keer innemen?

48 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Mwa, dat lag bij mij niet aan te vaak/frequent gebruik van stimulanten. :wink:
Klik om te vergroten...
Precies. Sommige mensen kunnen nou eenmaal makkelijker slapen dan anderen na gebruik van stimulanten, lijkt mij, hoe frequent je ook gebruikt. En stel dat je meestal gelijk moe wordt na gebruik en goed slaapt, dan nog kun je het niet van te voren voorspellen.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Toch zijn er hoopjes speed verslaafden die een lijn kunnen snuiven en een uur later slapen.
Heb dat nog nooit gezien bij iemand die incidenteel gebruikt.
Lijkt dus duidelijk een link.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#3
deepspace zei:
Ha Peppi en Coki,

Goeie vraag, ik vond het juist wel heel prettig om rustig (kwart) pil te beginnen (pillen waren zo'n 150-200 mg, zwaarder dan die van jou) Vooral om te zien wat X is, wat het doet en ook hoe je er zelf op reageert. Je hebt al ervaring met 4-FA, wat je beschrijft als een "langzaam opkomende up en hele mellow flow"
X kan binnenkomen als een mokerslag, wat ikzelf heel fascinerend vind en gaaf, maar die zou ik niet willen hebben, als ik de eerste keer gebruik. Had me dan zwaar overdonderd gevoeld en echt even hulp nodig gehad. Inmiddels kan ik het gevoel beter plaatsen en weet ik wat ik kan verwachten.

Dosering X werkt (bij mij -> 100 mg op 80 kilo) na een klein uurtje, bijpakken na een uur of 2 na de "inslag" en je kunt prima 6 uur vooruit. Als je met kwartjes gaat werken en je merkt na een uur niets, kun je best een kwartje bijdoseren.

Voor de na-space: als je gezelschap geen moeite heeft met :openmouth: kun je prima na 20.00 uur een biertje pakken. Daar heb je echt de energie/zin nog voor, zeker zo vroeg op de avond.
Heel veel plezier gewenst op Koningsdag! Gaat leuk worden, kan bijna niet anders :grin:
Klik om te vergroten...

Hier had ik zelf nog niet echt over nagedacht, thanks voor het melden. Omdat de 4-FA erg geleidelijk opkomt, had ik niet verwacht dat het effect van MDMA zo erg anders zou kunnen inslaan (omdat je vaak hoort dat deze qua effect enigszins op elkaar lijken). Misschien is het dan toch wel handiger om met een halfje (70mg) te beginnen en dan met kwartjes op de piek te herdoseren.
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#4
Klinkt als een plan, als het toch anders loopt en de X komt wel heftig binnen: gewoon even de rust opzoeken, tegen jezelf (laten) zeggen "is zo weer weg" en ik weet zeker dat je na een paar minuutjes helemaal los gaat :wink:
Ik ben benieuwd wat je van de "golven" van X gaat vinden, anders dan 4-FA (gehoord van een constante rush) ervaar ik bij X duidelijk golven in je gevoel. Heerlijk om je het ene moment (min of meer) regular te voelen en even daarna de X-rush te voelen. En dan te weten dat dat het de dag/feest bij je blijft. Enjoy the ride! Zou het leuk vinden om na Koningsdag je ervaringen van X tov. 4-FMP te lezen.

Peppi en Coki zei:
Hier had ik zelf nog niet echt over nagedacht, thanks voor het melden. Omdat de 4-FA erg geleidelijk opkomt, had ik niet verwacht dat het effect van MDMA zo erg anders zou kunnen inslaan (omdat je vaak hoort dat deze qua effect enigszins op elkaar lijken). Misschien is het dan toch wel handiger om met een halfje (70mg) te beginnen en dan met kwartjes op de piek te herdoseren.
Klik om te vergroten...
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Exceptional Insight zei:
Testen. Gewenste dosis in één keer nemen.
Klik om te vergroten...

Is getest, en de pillen zijn ook 140mg zoals de dealer aangaf. Hoezo de dosis in één keer innemen trouwens? Heeft dat te maken met de schadelijkheid zoals ik in de openingspost aangaf?

deepspace zei:
Klinkt als een plan, als het toch anders loopt en de X komt wel heftig binnen: gewoon even de rust opzoeken, tegen jezelf (laten) zeggen "is zo weer weg" en ik weet zeker dat je na een paar minuutjes helemaal los gaat :wink:
Ik ben benieuwd wat je van de "golven" van X gaat vinden, anders dan 4-FA (gehoord van een constante rush) ervaar ik bij X duidelijk golven in je gevoel. Heerlijk om je het ene moment (min of meer) regular te voelen en even daarna de X-rush te voelen. En dan te weten dat dat het de dag/feest bij je blijft. Enjoy the ride! Zou het leuk vinden om na Koningsdag je ervaringen van X tov. 4-FMP te lezen.
Klik om te vergroten...

Thanks voor de tip, kan altijd nog van pas komen voor als een van mijn vrienden verkeerd gaat (ik ga het met een vriendengroep van 6 mensen uitproberen, allemaal onze eerste keer).

Dat van die golven had ik woensdagavond al gemerkt toen ik een lage dosis 2c-b had (had toen een halfje van een pil die volgens het testcentrum een spreiding had van 13mg t/m 19mg, na anderhalf uur nog een halfje van eenzelfde soort pil ingenomen). Ik vond het eerder irritant om steeds uit de lekkere rush te gaan naar soort van nuchter dan lekker. Maar als ik erin zat, dan ging ik ook wel echt lekker. Misschien dat ik hierover nog een klein tripreportje schrijf, ligt eraan of ik nog tijd heb.

En ik zal zeker wel een reportje schrijven over de XTC t.o.v. de 4-FA, al heb ik wel al een klein vermoeden wat de uitkomst zal zijn (XTC zal tijdens de rush beter zijn dan 4-FA, rush van 4-FA is echter constant i.p.v. in golven, over het algemeen zal 4-FA beter zijn voor festivals omdat je nog een lange, sterke nastimulatie hebt i.p.v. de grote comedown van XTC)
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#6
deepspace zei:
Hi! Ja ik begrijp je wel... vorig jaar stond ik op een feest en toen "verdween" het X gevoel en ik was -voor m'n gevoel- helemaal nuchter. Zelfs pissig om geworden :tearsofjoy: . "stond ik lekker te gaan...en toen was er nix meer :smilingimp: Was nog (veel) te vroeg om bij te pakken en ik dacht .. dit wordt niets meer.... Geen aandacht meer aan besteedt (hoe meer je denkt, hoe minder het werkt. Niet meer druk over gemaakt en de rush kwam later -en de rest van het feest- volledig terug. Tijdens de "niet rush" momenten vind ik het echt wel fijn om op "aarde" te komen, mensen te kijken die er lekker inzitten, beetje rond te kijken/struinen en de volgende rush af te wachten. Ik ervaar overigens niet dat je 100% nuchter bent hoor (behalve die ene keer dan) je voelt je echt nog "meer dan prima".
Als je met je groep gaat, zul je waarschijnlijk wel zien dat je een ander ritme van "rushes" hebt. Leuke gewaarwording als jij er helemaal inzit en (een deel) van de groep wel, niet of een beetje.... of andersom..]
Klik om te vergroten...

Gelukkig dat je nog enigszins wat voelt dan, neem aan dat je dan nog steeds genoeg energie hebt om los te gaan of gaat dat ook mee met die golf?
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hi! Ja ik begrijp je wel... vorig jaar stond ik op een feest en toen "verdween" het X gevoel en ik was -voor m'n gevoel- helemaal nuchter. Zelfs pissig om geworden :tearsofjoy: . "stond ik lekker te gaan...en toen was er nix meer :smilingimp: Was nog (veel) te vroeg om bij te pakken en ik dacht .. dit wordt niets meer.... Geen aandacht meer aan besteed (hoe meer je denkt, hoe minder het werkt. Niet meer druk over gemaakt en de rush kwam later -en de rest van het feest- volledig terug. Tijdens de "niet rush" momenten vind ik het echt wel fijn om op "aarde" te komen, mensen te kijken die er lekker inzitten, beetje rond te kijken/struinen en de volgende rush af te wachten. Ik ervaar overigens niet dat je 100% nuchter bent hoor (behalve die ene keer dan) je voelt je echt nog "meer dan prima".
Als je met je groep gaat, zul je waarschijnlijk wel zien dat je een ander ritme van "rushes" hebt. Leuke gewaarwording als jij er helemaal inzit en (een deel) van de groep wel, niet of een beetje.... of andersom..

Peppi en Coki zei:
Thanks voor de tip, kan altijd nog van pas komen voor als een van mijn vrienden verkeerd gaat (ik ga het met een vriendengroep van 6 mensen uitproberen, allemaal onze eerste keer).

Dat van die golven had ik woensdagavond al gemerkt toen ik een lage dosis 2c-b had (had toen een halfje van een pil die volgens het testcentrum een spreiding had van 13mg t/m 19mg, na anderhalf uur nog een halfje van eenzelfde soort pil ingenomen). Ik vond het eerder irritant om steeds uit de lekkere rush te gaan naar soort van nuchter dan lekker. Maar als ik erin zat, dan ging ik ook wel echt lekker. Misschien dat ik hierover nog een klein tripreportje schrijf, ligt eraan of ik nog tijd heb.

En ik zal zeker wel een reportje schrijven over de XTC t.o.v. de 4-FA, al heb ik wel al een klein vermoeden wat de uitkomst zal zijn (XTC zal tijdens de rush beter zijn dan 4-FA, rush van 4-FA is echter constant i.p.v. in golven, over het algemeen zal 4-FA beter zijn voor festivals omdat je nog een lange, sterke nastimulatie hebt i.p.v. de grote comedown van XTC)
Klik om te vergroten...
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja hoor, de scherpte, fysieke warmte en energie (bewegende benen, die je niet meer stil kunt houden) behoud je zeker. Ik denk dat de flow vooral het gevoel van euforie en de "love feeling" zijn. En die kun je ook stimuleren door je ogen dicht te doen, lekker veel te ouwehoeren, schandalig veel contact zoeken (de beroemde knuffels met iedereen) of je te focussen op licht- en effectshows op je feest/festival.
Op welke muziek/genre ga je helemaal los? Wat staat er op het programma op Koningsdag?

O, en zorg dat je wat lolly's / kauwgom bij je hebt maar daar was je al van op de hoogte neem ik aan.

Peppi en Coki zei:
Gelukkig dat je nog enigszins wat voelt dan, neem aan dat je dan nog steeds genoeg energie hebt om los te gaan of gaat dat ook mee met die golf?
Klik om te vergroten...
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#9
deepspace zei:
Ja hoor, de scherpte, fysieke warmte en energie (bewegende benen, die je niet meer stil kunt houden) behoudt je zeker. Ik denk dat de flow vooral het gevoel van euforie en de "love feeling" zijn. En die kun je ook stimuleren door je ogen dicht te doen, lekker veel te ouwehoeren, schandalig veel contact zoeken (de beroemde knuffels met iedereen) of je te focussen op licht- en effectshows op je feest/festival.
Op welke muziek/genre ga je helemaal los? Wat staat er op het programma op Koningsdag?
Klik om te vergroten...

Oke, dat is mooi. Heb er nu al zin in :grin:

Qua muziek ben ik vooral van het dance-genre, ik vind alles prima, van deephouse/techno tot hardcore/frenchcore, dus daar zijn goeie stimulanten wel een leukigheid :P. Koningsdag zal het vrij rustig blijven, plan is om naar Kingsland Amsterdam te gaan (house t/m hardstyle) en wat daarna gebeurd, zou ik niet weten, waarschijnlijk chillen ergens.

deepspace zei:
O, en zorg dat je wat lolly's / kauwgom bij je hebt maar daar was je al van op de hoogte neem ik aan.
Klik om te vergroten...

Ik hoop dat ze net zoals vorig jaar weer raketjes verkopen, anders heb ik altijd nog wel een pak kauwgom bij me.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zou de pil in 1 keer nemen dan heb je het volle effect heb ik altijd gedaan is misschien wel dom, maar anders als ik maar een halfje neem heb ik dat gevoel in me buik wat niet prettig is. De trip is niet 100% maar is eerder 50%. De piek van de xtc was altijd het beste voor ik. Ik denk met 1 pil heb ik genoeg heb het al sinds September niet meer genomen.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#11
transformated zei:
Ik zou de pil in 1 keer nemen dan heb je het volle effect heb ik altijd gedaan is misschien wel dom, maar anders als ik maar een halfje neem heb ik dat gevoel in me buik wat niet prettig is. De trip is niet 100% maar is eerder 50%. De piek van de xtc was altijd het beste voor ik. Ik denk met 1 pil heb ik genoeg heb het al sinds September niet meer genomen.
Klik om te vergroten...
Hoelang duurde het dan ongeveer, en hoe sterk waren jouw pillen gemiddeld? Ik lees vaak bij xtc dat less is more omdat bij hogere dosissen de negatieve effecten meer naar boven komen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ook heeft het effect van mdma een soort verloop, dus achteraf bijnemen werkt niet zo goed als gelijk een geschikte dosis innemen. Als je eerste dosering aanslaat is er van alles gaande tussen je oren, en op dat moment bijnemen heeft niet hetzelfde effect. volgens mij dan.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#13
Peppi en Coki zei:
transformated zei:
Ik zou de pil in 1 keer nemen dan heb je het volle effect heb ik altijd gedaan is misschien wel dom, maar anders als ik maar een halfje neem heb ik dat gevoel in me buik wat niet prettig is. De trip is niet 100% maar is eerder 50%. De piek van de xtc was altijd het beste voor ik. Ik denk met 1 pil heb ik genoeg heb het al sinds September niet meer genomen.
Klik om te vergroten...
Hoelang duurde het dan ongeveer, en hoe sterk waren jouw pillen gemiddeld? Ik lees vaak bij xtc dat less is more omdat bij hogere dosissen de negatieve effecten meer naar boven komen.
Klik om te vergroten...
Ik denk rond de 200mg, ik wist het nooit zeker het duurt dan iets van 4-6uren, soms minder lang. als het een goeie pil is dan kan het soms 10 uren duren maar dit heb ik misschien maar 3 gehad. maar je zou gewoon met een halfje moeten beginnen want veel pillen kunnen hard inslaan.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#14
transformated zei:
als het een goeie pil is dan kan het soms 10 uren duren maar dit heb ik misschien maar 3 gehad.
Klik om te vergroten...

10 uur!? Weet je wel zeker dat dit mdma betrof? Waren je pillen getest?
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#15
Narayani zei:
transformated zei:
als het een goeie pil is dan kan het soms 10 uren duren maar dit heb ik misschien maar 3 gehad.
Klik om te vergroten...

10 uur!? Weet je wel zeker dat dit mdma betrof? Waren je pillen getest?
Klik om te vergroten...

Als ik eerlijk ben heb ik nooit me pillen laten testen. ik had ze beter laten testen want soms heb ik maar rare pillen gehad. nu de laatste maand ben ik me echt gaan realiseren dat ik dom gedaan heb met drugs en medicatie de laatste 3-4 jaar. ik nam eigenlijk gewoon om me goed te voelen maar eigenlijk was ik gewoon verslaafd. als ik geen slaappillen had of ik er wel had moest ik een andere drug/medicatie hebben meestal pijnstillers met opiaten. als ik dan nuchter was begon ik zeg maar te ontwennen. ben ik blij dat me ouders er waren om me te helpen stoppen. nu heb ik 4 weken geen oxy aangeraakt want dat ging slecht aflopen. ben wel blij dat ik in australie zit nu, het doet echt goed voor rond te reizen :). Ze zeggen het kan rap verkeerd gaan maar dat is zeker waar. maarja soms is het toch te laat. ik wil er zelf niet aan denken om terug te gaan naar belgie.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#16
Peppi en Coki zei:
transformated zei:
Ik zou de pil in 1 keer nemen dan heb je het volle effect heb ik altijd gedaan is misschien wel dom, maar anders als ik maar een halfje neem heb ik dat gevoel in me buik wat niet prettig is. De trip is niet 100% maar is eerder 50%. De piek van de xtc was altijd het beste voor ik. Ik denk met 1 pil heb ik genoeg heb het al sinds September niet meer genomen.
Klik om te vergroten...
Hoelang duurde het dan ongeveer, en hoe sterk waren jouw pillen gemiddeld? Ik lees vaak bij xtc dat less is more omdat bij hogere dosissen de negatieve effecten meer naar boven komen.
Klik om te vergroten...
Ik ben een nogal voorzichtige gebruiker, maar bij mdma leert mijn ervaring inmiddels dat ik 'less is more' zeker niet altijd vind opgaan. Jaren geleden met vriendinnetje gefeest, ze durfde niet echt en ging voor halve dosis. Ze kwam daarmee in heel nare rusteloze negatieve spiraal terecht. Was haar eerste x, heb maar geconcludeerd dat het misschien gewoon niet haar drugs is.
Maar afgelopen jaar zelf met vriend op feest beide te voorzichtig met doseren geweest en hoewel het niet zo negatief was als bij vriendin, was het geen prettige nacht. Een beetje of je de hele nacht in dat eerste gevoel ( bij mij vaak rusteloze zware benen, misselijk) blijft hangen. En mijn ervaring is dat je dan met bijnemen dat nare gevoel alleen maar rekt.
Aan het spul lag het niet; weken later startdosis verdubbeld en weer ouderwets love gevoel en heerlijk feest gehad.
Ik ben sindsdien wat minder van het gedachtengoed dat je heel voorzichtig moet beginnen.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#17
Testen. Gewenste dosis in één keer nemen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#18
als je de kater meeneemt kan dat makkelijk.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb al redelijk veel gelezen hier op dit forum (en andere sites) over de gevaren van (te veel) XTC, en over welke grootte dosis verstandig is. Echter kom ik er maar niet uit over hoe je deze dosis zou moeten innemen. Over een paar weken zal ik het eindelijk voor het eerst XTC nemen, dus wellicht is dit wel handig om te weten :)

Ik zie sommige gebruikers op dit forum zeggen dat je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot. Echter lees ik bij allerlei tips voor de eerste keer dat het beter is om te beginnen met een kwart pil zodat je kan kijken hoe die valt en of je meer moet nemen.

Mijn vraag is dus, wat is beter voor je: de dosis in één keer innemen of laag beginnen en om de zoveel tijd bijnemen tot je op die dosis bent?

Extra info:
Ik ben een man van 18 jaar met een gewicht van 70kg. De XTC-pil moet nog worden gehaald, maar bevat volgens de dealer 140mg. Echter zal ik deze pil zeker nog laten testen :wink:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik denk dat de adviezen om met weinig te beginnen er staan om de volgende redenen:
-De dosis van een pil is niet zeker tot ie naar het lab geweest is. Dus wanneer je die niet weet begin je voorzichtig.
-Sommigen reageren er sterker op dan anderen, in uitzonderlijke gevallen zijn er negatieve reacties of gezondheidsisseus die niet goed overeenkomen met MDMA. Persoonlijk denk ik dat dit niet zon grote factor is. Ik ben nog niemand tegengekomen die hard gaat van 50mg ofzo. Wel een enkeling die zei dat de ervaring niet fijn was (echt super uitzonderlijk), maar ik denk dat dat vooral psychisch is. Je kunt wel een zwak hart hebben ofzo waabij er iets echt mis kan gaan (1 op vele duizenden), maar ik weet niet of die je dan een "waarschuwing" gaat geven bij een kleinere dosis.

je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot.
Klik om te vergroten...

Dat is in enige mate waar. 50mg nu en 50mg over een uur is inderdaad niet helemaal hetzelfde als 100mg in 1 keer. Het effect zal vooral langer duren en iets minder heftig zijn. Maar het is niet zo dat je het helemaal niet kan versterken. Waarschijnlijk heb je dan een piek die net zo hoog is als bijvoorbeeld 80mg in 1 keer, maar die wel wat langer duurt.

Het woord "steeds" is erg belangrijk in die gequote zin. Veel mensen nemen MDMA op feesten die 10-12 uur duren of zelfs op festivals waar ze door kunnen gaan tot ze er echt bij neer vallen. Als je dan steeds maar blijft bijnemen in de hoop 10 uur of meer in een goede MDMA space te blijven, of er terug in te komen, dat werkt niet. Je kunt het wel langer laten duren door bij te nemen, maar hoe langer je dat probeert, hoe minder positieve effecten het heeft terwijl de negatieve effecten wel gewoon blijven optellen.

Drugs guru Alexander shulgin (google die maar als je hem niet kent) leerde ons een dosis van 1-1,5mg per kg lichaamsgewicht, en evt na anderhalf uur een derde daarvan bijnemen om het effect te verlengen. Dat bijnemen doe je dan dus wanneer de vorige dosis juist op de piek is. Niet pas daarna. Zelf herhaal ik dit bijnemen nog wel eens 1 of 2 keer, maar dan merk ik al dat het toch minder wordt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."