Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBijnemen of in één keer innemen?

Bijnemen of in één keer innemen?

48 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Testen. Gewenste dosis in één keer nemen.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb al redelijk veel gelezen hier op dit forum (en andere sites) over de gevaren van (te veel) XTC, en over welke grootte dosis verstandig is. Echter kom ik er maar niet uit over hoe je deze dosis zou moeten innemen. Over een paar weken zal ik het eindelijk voor het eerst XTC nemen, dus wellicht is dit wel handig om te weten :)

Ik zie sommige gebruikers op dit forum zeggen dat je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot. Echter lees ik bij allerlei tips voor de eerste keer dat het beter is om te beginnen met een kwart pil zodat je kan kijken hoe die valt en of je meer moet nemen.

Mijn vraag is dus, wat is beter voor je: de dosis in één keer innemen of laag beginnen en om de zoveel tijd bijnemen tot je op die dosis bent?

Extra info:
Ik ben een man van 18 jaar met een gewicht van 70kg. De XTC-pil moet nog worden gehaald, maar bevat volgens de dealer 140mg. Echter zal ik deze pil zeker nog laten testen :wink:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat de adviezen om met weinig te beginnen er staan om de volgende redenen:
-De dosis van een pil is niet zeker tot ie naar het lab geweest is. Dus wanneer je die niet weet begin je voorzichtig.
-Sommigen reageren er sterker op dan anderen, in uitzonderlijke gevallen zijn er negatieve reacties of gezondheidsisseus die niet goed overeenkomen met MDMA. Persoonlijk denk ik dat dit niet zon grote factor is. Ik ben nog niemand tegengekomen die hard gaat van 50mg ofzo. Wel een enkeling die zei dat de ervaring niet fijn was (echt super uitzonderlijk), maar ik denk dat dat vooral psychisch is. Je kunt wel een zwak hart hebben ofzo waabij er iets echt mis kan gaan (1 op vele duizenden), maar ik weet niet of die je dan een "waarschuwing" gaat geven bij een kleinere dosis.

je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot.
Klik om te vergroten...

Dat is in enige mate waar. 50mg nu en 50mg over een uur is inderdaad niet helemaal hetzelfde als 100mg in 1 keer. Het effect zal vooral langer duren en iets minder heftig zijn. Maar het is niet zo dat je het helemaal niet kan versterken. Waarschijnlijk heb je dan een piek die net zo hoog is als bijvoorbeeld 80mg in 1 keer, maar die wel wat langer duurt.

Het woord "steeds" is erg belangrijk in die gequote zin. Veel mensen nemen MDMA op feesten die 10-12 uur duren of zelfs op festivals waar ze door kunnen gaan tot ze er echt bij neer vallen. Als je dan steeds maar blijft bijnemen in de hoop 10 uur of meer in een goede MDMA space te blijven, of er terug in te komen, dat werkt niet. Je kunt het wel langer laten duren door bij te nemen, maar hoe langer je dat probeert, hoe minder positieve effecten het heeft terwijl de negatieve effecten wel gewoon blijven optellen.

Drugs guru Alexander shulgin (google die maar als je hem niet kent) leerde ons een dosis van 1-1,5mg per kg lichaamsgewicht, en evt na anderhalf uur een derde daarvan bijnemen om het effect te verlengen. Dat bijnemen doe je dan dus wanneer de vorige dosis juist op de piek is. Niet pas daarna. Zelf herhaal ik dit bijnemen nog wel eens 1 of 2 keer, maar dan merk ik al dat het toch minder wordt.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
spul laten testen, dosering uitrekenen voor jezelf en in 1 keer innemen, bijpakken is geen goed alternatief. dan kun je beter zorgen dat je je eerste dosis aan de hoge kant van het spectrum zit.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ook op zich wel handig te vermelden: het wordt ingenomen op een dance-festival op koningsdag dat duurt van 12:00 tot 20:00. Als ik dus eerst 70*1.5=105mg neem (heel toevallig is dit ook driekwart van de pil), en op de piek nog een klein beetje bijneem, is het dan lang genoeg om het festival enigszins uit te kunnen houden? (Oftewel, hoe lang zal het effect ongeveer aanhouden op deze manier)

Ook vraag ik mij af of ik, nadat de XTC dus is uitgewerkt na ongeveer 8 uur, zonder al te veel problemen een biertje kan drinken met vrienden. Ik las dat alcohol met XTC niet heel slim is, maar hoe zit het met alcohol na XTC? Is het dan nog steeds dezelfde problemen of zit dit dan weer anders.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Je eerste keer gaat dat zeker genoeg zijn voor zon feestje.
Pas als je het vaker gedaan hebt gaat het effect minder worden en komt de behoeftje om de rest van een feestje met speed door te zetten.

Ik ben niet zo heel bekend met de problemen van alcohol met XTC. Zelf doe ik ze gewoon samen, maar niet meer dan een biertje of 5 over de hele nacht. "een biertje" erna zal wel niet al te slecht zijn.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#7
Als je tot 20:00 door wilt, zou ik niet meteen al om 12:00 de (eerste) dosis innemen. Ik raad aan om in dat geval om 14:00 te beginnen. Anders kan het zijn dat je daar op het feest crasht, dan heb je hoogstwaarschijnlijk niet veel zin meer om te blijven.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Laat je pillen testen, dan weet je exact wat er in zit en kun je uitrekenen wat voor jou de juiste dosering is. Zelf doe ik het liefst altijd eerst 1mg/kg en dan na ongeveer 2 uur (tijdens de piek) nog eens 0,5mg/kg. Op die manier beperk ik me tot de 'verantwoordelijke' 1.5mg/kg en heb ik er ook het fijnste effect van. Heel soms doseer ik later nog eens 0.5mg/kg bij, maar daar wordt ik meestal alleen maar vaag van zonder het fijne love gevoel. Reken er op dat het lekkere MDMA gevoel vaak maar 5 tot 6 uur aanhoudt, waarna je dan meestal snel crasht. Persoonlijk wil ik als ik eenmaal crash eigenlijk vaak direct naar huis, als je dus tot het einde wilt blijven zou ik daar wel rekening mee houden.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
Laat je pillen testen, dan weet je exact wat er in zit en kun je uitrekenen wat voor jou de juiste dosering is.
Klik om te vergroten...

Heb het vandaag laten testen en de pillen zijn 140mg.

Maar goed, ik onderschat volgens mij de comedown van MDMA. Is deze echt zo erg dat je daarna geen zin meer hebt in iets, en het liefst gewoon wilt slapen? Zo ja, dan ga ik maar, zoals mikoz aanraadt, pas om 14:00 beginnen zodat ik in ieder geval nog naar huis kan fietsen :P

Als ik het zo hoor, is MDMA dus eigenlijk niet zo'n hele goede partydrug om verstandig te gebruiken op langdurige feesten, maar goed, ik zal het zelf binnenkort wel ondervinden :)
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#10
Slapen niet per se. Maar alles voelt wel ff net een stuk meer depri, beetje lusteloos. Het kán zijn dat je je nog heel chill voelt een tijdje nadat het is 'uitgewerkt'. Dan moet je echter wel in een ultieme setting zijn, in mijn ervaring.

Mdma vind ik persoonlijk erg fijn in thuis setting, met een stel vrienden. Super lange gesprekken hebben die overal heengaan. Lekker gek doen in het huis en rondom het huis. Wij beginnen dan meestal om 21:00 en stoppen rond 3:00-4:00 om dan heerlijk na te chillen in bed met een dikke joint :tongueout: Het is geen drug die je steeds moet herdoseren. Dit zorgt voor schade in je serotoninesysteem. Overigens word je er helemaal niet blijer ofzo van, als je steeds herdoseert. In mijn ervaring worden de negatieve effecten dan steeds erger. Het is ook nog eens gevaarlijk. Bewusteloosheid, serotonine syndroom, psychose, hartproblemen, oververhitting..
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zoals mikoz al zegt is het bij het uitwerken niet perse zo dat je direct wilt slapen. Vaak is er nog best wel sprake van nastimulatie ook, alhoewel sommige heel makkelijk slapen na mdma.

Maar het is inderdaad meer een lusteloos gevoel wat je dan kan overvallen wanneer het in enen uitgewerkt lijkt te zijn. Ik heb vaak dat ik dan gewoon het liefst naar huis wil of in ieder geval ergens rustig chillen. Het slaat bij mij meestal vrij snel om van feest stemming naar chill stemming.

Mdma is inderdaad niet de drug waarop je op lange feesten de hele tijd er lekker in kan zitten, daar duurt het gewoon wat tekort voor. Dus zeker op festivals is het vaak wel handig om goed te timen als je tot het einde wilt blijven.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oke, mooi om te horen dat je niet per se wilt slapen en dat er nog sprake is van nastimulatie. Dan kan ik achteraf mooi nog chillen met vrienden, want als de dag al voorbij zou zijn om 20:00, dat zou een beetje zonde zijn :P (nu snap ik waarom sommige mensen het altijd hadden over naspacen na xtc gebruik)

Ik denk dat ik voor de (langere) feesten en festivals in de toekomst dan toch maar weer 4-FA ga gebruiken, wellicht gecombineerd met 2c-b om het net wat beter te maken.

Thanks voor de tips, ik denk dat ik dus ga beginnen met 105 mg en dan na een uur nog een beetje bijneem, zo moet ik als het goed is het wel van 14:00 tot 20:00 kunnen redden :grin:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik zou wel ietsjes langer dan een uur wachten met bijnemen, na een uur zit je mogelijk nog niet eens op de piek. 1,5 a 2 uur na de eerste inname is beter denk ik, dan zit je er goed in en weet je of het lekker voelt of dat je misschien toch wat harder gaat dan gehoopt.
P
Peppi en CokiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Ik zou wel ietsjes langer dan een uur wachten met bijnemen, na een uur zit je mogelijk nog niet eens op de piek. 1,5 a 2 uur na de eerste inname is beter denk ik, dan zit je er goed in en weet je of het lekker voelt of dat je misschien toch wat harder gaat dan gehoopt.
Klik om te vergroten...

Geen idee hoe ik eraan kom dat je na een uur al op de piek zit. Gelukkig maar dat die niet zo snel komt :)

Het zal inderdaad liggen aan hoe die valt of ik nog bijneem, om nou sowieso een kwartje bij te nemen lijkt mij niet heel handig dan.
d
deepspaceLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ha Peppi en Coki,

Goeie vraag, ik vond het juist wel heel prettig om rustig (kwart) pil te beginnen (pillen waren zo'n 150-200 mg, zwaarder dan die van jou) Vooral om te zien wat X is, wat het doet en ook hoe je er zelf op reageert. Je hebt al ervaring met 4-FA, wat je beschrijft als een "langzaam opkomende up en hele mellow flow"
X kan binnenkomen als een mokerslag, wat ikzelf heel fascinerend vind en gaaf, maar die zou ik niet willen hebben, als ik de eerste keer gebruik. Had me dan zwaar overdonderd gevoeld en echt even hulp nodig gehad. Inmiddels kan ik het gevoel beter plaatsen en weet ik wat ik kan verwachten.

Dosering X werkt (bij mij -> 100 mg op 80 kilo) na een klein uurtje, bijpakken na een uur of 2 na de "inslag" en je kunt prima 6 uur vooruit. Als je met kwartjes gaat werken en je merkt na een uur niets, kun je best een kwartje bijdoseren.

Voor de na-space: als je gezelschap geen moeite heeft met :openmouth: kun je prima na 20.00 uur een biertje pakken. Daar heb je echt de energie/zin nog voor, zeker zo vroeg op de avond.
Heel veel plezier gewenst op Koningsdag! Gaat leuk worden, kan bijna niet anders :grin:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#16
De laatste keer dat ik aan de XTC zat wou ik na afloop anders niets liever dan slapen, ik was kaput.

Helaas moest ik nog 15 kilometer door de regen fietsen. :(
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fool zei:
De laatste keer dat ik aan de XTC zat wou ik na afloop anders niets liever dan slapen, ik was kaput.

Helaas moest ik nog 15 kilometer door de regen fietsen. :(
Klik om te vergroten...
Was zeker snachts? Als het om 8uur in de avond uitwerkt, heb ik nog geen slaap hoor.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
12 uur 's avonds, een paar uur voor mijn normale slaaptijd. :)

Ook geen belachelijke dosering, 1/2e, anderhalf uur later gevolgd door 1/4e van een pil tussen de 150-200mg.


Maar inderdaad, de meeste mensen schijnen daar geen last van te hebben. Bij mij is het een beetje 50/50 :P
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Is volgens mij ook afhankelijk van hoevaak je het gedaan hebt (of speed).

In het begin had ik vaak dat als ik de nacht zaterdag op zondag met md en/of speed deed en op zondag wat afterde met vrienden (waarbij ik alleen blow en niet nog meer pepmiddelen neem), dan de nacht van zondag op maandag vaak nog niet kon slapen.

Tegenwoordig slaap ik prima zondag overdag, maar dan heb ik weer het probleem dat mijn ritme in de war raakt omdat ik zondag avond om 23:00 wakker word.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#20
als je de kater meeneemt kan dat makkelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."