Ik denk dat de adviezen om met weinig te beginnen er staan om de volgende redenen:
-De dosis van een pil is niet zeker tot ie naar het lab geweest is. Dus wanneer je die niet weet begin je voorzichtig.
-Sommigen reageren er sterker op dan anderen, in uitzonderlijke gevallen zijn er negatieve reacties of gezondheidsisseus die niet goed overeenkomen met MDMA. Persoonlijk denk ik dat dit niet zon grote factor is. Ik ben nog niemand tegengekomen die hard gaat van 50mg ofzo. Wel een enkeling die zei dat de ervaring niet fijn was (echt super uitzonderlijk), maar ik denk dat dat vooral psychisch is. Je kunt wel een zwak hart hebben ofzo waabij er iets echt mis kan gaan (1 op vele duizenden), maar ik weet niet of die je dan een "waarschuwing" gaat geven bij een kleinere dosis.
je in één keer de gewenste dosis moet innemen, en dat steeds bijnemen het love-gevoel niet terugbrengt en alleen maar de neurotoxiciteit vergroot.
Dat is in enige mate waar. 50mg nu en 50mg over een uur is inderdaad niet helemaal hetzelfde als 100mg in 1 keer. Het effect zal vooral langer duren en iets minder heftig zijn. Maar het is niet zo dat je het helemaal niet kan versterken. Waarschijnlijk heb je dan een piek die net zo hoog is als bijvoorbeeld 80mg in 1 keer, maar die wel wat langer duurt.
Het woord "steeds" is erg belangrijk in die gequote zin. Veel mensen nemen MDMA op feesten die 10-12 uur duren of zelfs op festivals waar ze door kunnen gaan tot ze er echt bij neer vallen. Als je dan steeds maar blijft bijnemen in de hoop 10 uur of meer in een goede MDMA space te blijven, of er terug in te komen, dat werkt niet. Je kunt het wel langer laten duren door bij te nemen, maar hoe langer je dat probeert, hoe minder positieve effecten het heeft terwijl de negatieve effecten wel gewoon blijven optellen.
Drugs guru Alexander shulgin (google die maar als je hem niet kent) leerde ons een dosis van 1-1,5mg per kg lichaamsgewicht, en evt na anderhalf uur een derde daarvan bijnemen om het effect te verlengen. Dat bijnemen doe je dan dus wanneer de vorige dosis juist op de piek is. Niet pas daarna. Zelf herhaal ik dit bijnemen nog wel eens 1 of 2 keer, maar dan merk ik al dat het toch minder wordt.