Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom hallucineert iedereen hetzelfde na XTC gebruik?

Waarom hallucineert iedereen hetzelfde na XTC gebruik?

40 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
p
potpindakaasLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi!

Ik weet waarom mensen kunnen hallucineren na het gebruik van XTC (MDMA wordt omgezet in MDA), maar wat ik mij al een langere tijd af vraag is waarom er dan zo veel hetzelfde wordt gehallucineerd. Statafels, trappen, dranghekken, brillen: ze zijn ook bij mij allemaal de revue gepasseerd. Hoe kan het dat iedereen hier last van heeft? In het dagelijks leven denk ik vrijwel nauwelijks aan dranghekken of statafels, dus ik vroeg mij af waarom onze hersenen dit er van maken. Ik heb het idee dat bij mensen met psychedelische drugs zoals LSD of paddo's gewoon ieder wat anders ziet, en bij xtc dus vrijwel iedereen hetzelfde.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mogelijk dat ook slaaptekort meespeelt lijkt me. Verbanden leggen met wat je hallucineerd is vaak niet te doen. De setting speelt trouwens een grote gezamenlijke rol , ik vermoed eerder dat dat het is.
My 2 cents
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Of het door de omzetting naar mda komt valt zeer te betwijfelen, er wordt maar gemiddeld 7% mdma omgezet naar mda. Dat is veels te weinig mda om de hallucinaties van mdma bij redelijk normale doseringen te verklaren. Daarbij schijnen de hallucinaties van mda veel meer op die van LSD of paddo's te lijken.

Waarschijnlijk is mdma van zichzelf ook hallucinogeen in hogere dossisen. Maar hoe dat precies zit weten we nog niet helaas.

Het zou mij ook niks verbazen dat de hallucinaties van mdma vooral afhankelijk van de setting zijn. Verder is het trouwens ook zo dat iedereen relatief gelijkende hallucinaties van psychedelica ervaart, denk aan voornamelijk geometrische patronen en dingen die ademen en in elkaar smelten, etc. Echt dingen zien die er niet zijn is behoorlijk uitzonderlijk met psychedelica.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben het niet helemaal eens met de stelling. volgens mij ervaar iedereen het op zijn eigen manier. xtc/mdma zorg voor een gevoel van eenheid/samenhang met de rest, helemaal als je met een groepje het gebruikt,
M
MolassesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik hallucineer ook soms best heftig op MDMA. Het is vaak heel flitsend en snel. Dus zodra je kijkt of nadenkt verdwijnt het weer.

Mijn Theorie:
De overeenkomst van statafels en dranghekken heeft natuurlijk heel veel te maken je omgeving zoals al eerder gezegd is. Bij een club of discotheek hoort nou eenmaal sneller een statafel dan dat jij thuis op de bank zit.

Wat je hersenen continue doen, is verbanden leggen. Om het simpel uit te leggen: Als je deze foto ziet...waar denk je aan?


Waarschijnlijk bier, hoewel dit helemaal nergens in de afbeelding te zien is.

Deze verbanden zullen per persoon verschillend zijn, maar bij veel gelijk.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik dacht eerst aan boeren, toen aan carnaval, toen aan veel alcohol inderdaad :P

@Pindakaas: misschien overbodig, maar wellicht goed om te weten dat doseringen waarbij je gaat hallucineren erg neurotoxisch en eigenlijk onnodig zijn. Voor een fijn effect maximaal 1.5-2.0 mg/kg lichaamsgewicht is aan te raden voor mannen (voor vrouwen 1.0-1.5). Ik denk niet dat de trip opweegt tegen de schade, zeker als je weet dat er genoeg andere tripmiddelen verkrijgbaar zijn.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik dacht eerst aan tieten :P Verder overigens denk ik best een plausibele theorie over het leggen van verbanden. Mensen zijn maar al te goed in het zien van verbanden en patronen, zelfs als die er niet zijn.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
tieten inderdaad. ik dacht meteen mooie meid, iets minder mooie, wie ken ik daarmee opzadelen? sexistisch zeker, menselijk ook denk ik.

Volgens mij is hallucineren over statafels en dranghekken helemaal niet normaal bij mdma. in elk geval zullen er weinig zijn die dat zelfde ervaren, misschien moet je het een tikkie rustiger aan doen.
M
MolassesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik dacht eerst aan tieten :P Verder overigens denk ik best een plausibele theorie over het leggen van verbanden. Mensen zijn maar al te goed in het zien van verbanden en patronen, zelfs als die er niet zijn.
Klik om te vergroten...

Dan moet jij met Oktoberfest maar goed aan de xtc. Overal tieten <3
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Maar ik denk dat ik het niet mee ga maken. Als ik al merk wat voor aanslag een normale dosis mdma doet op mijn lichaam, dan wil ik eigenlijk niet weten hoe het voelt om zoveel mdma te nemen dat ik ga hallucineren.
Klik om te vergroten...

Die keer van de letters had ik een te hoge dosis gehad (overigens per ongeluk; dat waren MDMA-kristallen, rekenfout bij het bijnemen, gewoon dom) maar de overige keren een vrij normale dosering. Maar dat waren dan ook wel minder heftige hallucinaties, zoals ik al schreef associatief. En dan kwam het echt in de comedown, niet tijdens de trip.

Maar goed, MDMA hoef je echt niet te nemen voor de hallucinaties. En het is wel een aanslag op je lichaam ja. Ik heb vrij veel nodig voor een 'normaal' effect, maar ben daarnaast wel gezegend met een overgevoeligheid voor de kater. Ik voel me na MDMA makkelijk 3 dagen 'anders', een beetje angstig vaak en fysiek heel zwak, duizelig en misselijk, soms auditieve hallucinaties 's nachts. Echt niet prettig. Is dus altijd een afweging tussen een lagere dosering en minder boeiend (en heel kort) effect maar ook minder kater, of een hogere dosering en leuk effect maar 3 dagen ellende. Vind dat persoonlijk een enorm nadeel van MDMA.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je hebt toch interesse in psychedelica? Ik zou het echt meer in die hoek zoeken als het je ding wat is. Veel minder tot vrijwel niet belastend voor je lichaam, veel langer effect en imo meer voldoening, al moet ik zeggen dat ik ook erg betekenisvolle ervaringen met mdma heb gehad. En met psychedelica is het natuurlijk niet alleen roze olifantjes. :wink: Zowel prettige als minder prettige ervaringen, maar mede daarom geeft het ook meer voldoening vind ik. En dan mdma heel sporadisch (of helemaal niet). Ik zit er zelf aan te denken er helemaal mee te stoppen.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb eens gehallucineerd. Me ogen waren toe en uit het niets vloog me gsm naar me hoofd. Was wel een wtf momentje :openmouth:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb al bijna een jaar geen MDMA meer gebruikt. Ben eigenlijk ook wel weer toe aan iets nieuws. Ik heb inderdaad interesse in psychedelica, maar afgezien van paddo's en truffels 10 jaar geleden dus helaas geen ervaringen meer mee opgedaan omdat ik nooit iemand uit mijn omgeving mee kreeg. Het is wat dat betreft veel gemakkelijker om mensen mee te krijgen voor MDMA.

Ik vind MDMA een leuke drug afgezien van de kater-ellende achteraf. De open gesprekken die je met mensen kan voeren heb ik vaak als heel waardevol ervaren en ook het warme, prettige gevoel. Maar inderdaad, diepe inzichten over jezelf ga je er niet van krijgen, daar is het ook niet voor bedoeld.

Ik sta wel open voor prettige en minder prettige ervaringen. Wel wat huiverig, omdat mijn paddotrips ook niet alleen roze olifantjes waren indertijd, maar dat kan ik wel aan nu. Vind het gewoon te interessant om me daardoor te laten afschrikken. :)

Erg offtopic dit, sorry!
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb al 10 maanden geen xtc genomen en dan te bedenken dat ik redelijk veel nam. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet echt zin achter, gewoon die comedown en rotsmaak. Lsd, 3-MeO-PCP en wat andere tripmiddelen of dissoactieven kijk ik wel naar uit om nog te proberen.
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heeft niet meer echt iets met het topic te maken. Laten we on-topic blijven.

transformated zei:
Ik heb al 10 maanden geen xtc genomen en dan te bedenken dat ik redelijk veel nam. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet echt zin achter, gewoon die comedown en rotsmaak. Lsd, 3-MeO-PCP en wat andere tripmiddelen of dissoactieven kijk ik wel naar uit om nog te proberen.
Klik om te vergroten...
b
benniesmittersLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb wel een idee waarom. Maar kan het niet goed uitleggen. Je brein probeert logische links te leggen tussen dingen en probeert verbanden te zien. Dit is wat het brein doet, vandaar dat men vaak ook zegt dat de geschiedenis zich herhaald. Vaak is dat objectief niet eens echt zo maar ons brein is zo geprogrammeerd om daar toch verbanden in te leggen/zien.
Omdat mensen vaak in groepjes staan, vaak in een half kringetje ofzo, dan maakt je brein er van dat ze aan een sta tafel en dus zie je een sta tafel. Tenminste ik denk dat iedereen daarom hetzelfde ziet..
f
frankiedalenLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een maat van me gaat echt altijd hallicuneren, meteen na zijn eerstje kwartje eigenlijk al.

Dit heb ik allemaal van hem gehoord: statafels, terassen (Ipv massage area bij awakenings), konijnen, hele zaal opeens leeg, iedereen zit opeens in fatboys, hele zaal vol met dixies, NS incheckpoortjes, grote honden, mensen die in een rat veranderen. Echt de meest bizarre dingen.

Persoonlijk heb ik er pas na mijn piek last van, maar niet vaak/snel. Aan het einde van de avond zie ik mensen hun gezicht nog wel eens heel snel morphen, alsof hun gezicht wordt doorgespoeld (zoals tv beelden). Verder heb ik meestal heel erg het idee dat die platte lazers, die je dan kan aanraken, het plafond zijn.

Statafels ook, in mijn ooghoeken als mensen met drinken staan en hun arm in een hoek van 90 graden houden zegmaar.
Y
YomaboLid
01-01-2024, 00:00
#18
frankiedalen zei:
konijnen
Klik om te vergroten...
Wat voor een feesten gaat die jongen :tearsofjoy:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
e_lover zei:
Ik dacht eerst aan tieten :P Verder overigens denk ik best een plausibele theorie over het leggen van verbanden. Mensen zijn maar al te goed in het zien van verbanden en patronen, zelfs als die er niet zijn.
Klik om te vergroten...

Dan moet jij met Oktoberfest maar goed aan de xtc. Overal tieten <3
Klik om te vergroten...
:beer:
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik dacht niet zoveel ik zag alleen twee pronkende tieten haha. Maar idd daarna bier. Maar goed ben ook niet zon drinker :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."