Ik heb dit zelf niet (maar heb ook eigenlijk geen echte ‘geheimen’ nu ik zo even nadenk, het enige soort van geheim is m’n drugsgebruik maar dat valt weg als diegene dat zelf ook doet).
Persoonlijk heb ik niet het idee dat drugs zoals MDMA je helemaal overnemen. Dus als er iets in jouw verleden gebeurd is waar je écht niet over wil praten, dan kan ik me bijna niet voorstellen dat je dit er onder invloed van een pil wel ineens als een ongeleid projectiel eruit zou flappen. Je wordt wel degelijk opener van MDMA en nuchter zou je sommige dingen misschien nu net niet op die manier gezegd hebben, maar echt zware geheimen onthullen lijkt me niet. Tenzij het écht goed voelt op dat moment en dat gaat verder dan alleen het effect van de drug. Maar ja, ik vind het dus wel moeilijk om me de situatie voor te stellen omdat ik dergelijke grote geheimen zelf niet heb.
Daarbij, wat hierboven gezegd wordt is ook waar: al zou je het wel vertellen, dan zullen mensen daar waarschijnlijk niet raar op reageren en respecteren dat je iets persoonlijks met ze gedeeld hebt.
Een vroegere goede vriend van me heeft een keer tijdens een MDMA-rush aan me opgebiecht dat-ie al zijn hele leven een bepaalde fetisj heeft. Ik heb daar toen gewoon met empathie op gereageerd maar ik dacht op het moment zelf wel al direct: oei, dit is erg intiem, is dit wel iets wat je écht met mij had willen delen. Ik heb de volgende dag, nuchter, subtiel/casual gepeild of hij zich nog herinnerde dat dat ter sprake was gekomen en het niet vervelend vond dat ik dit wist. Hij zei toen dat hij het niet erg vond omdat blijkbaar het vertrouwen groot genoeg was.
We hebben het er daarna nooit meer echt over gehad. What happens in MDMA-world stays in MDMA-world.
![:wink:]()