Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin/Relatine tijdens examens

Ritalin/Relatine tijdens examens

25 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt! :wink:
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo, iedereen. Ik weet dat er al zo veel topics zijn over Ritalin-gebruik tijdens de examens, maar deze topics hebben mij toch nog geen duidelijk antwoord kunnen geven.

Binnekort heb ik examens. Ik heb nogal problemen om mij te concentreren terwijl ik mijn leerstof zou moeten leren, na een half uur ofzo heb ik al totaal geen zin meer, raak ik afgeleid en geef ik het gewoon op, met slechte schoolresultaten tot gevolg. (er is nog geen ADHD/ADD bij mij vastgesteld, eigenlijk heb ik mijzelf daar nog nooit op laten testen)

Ik zou dan ook Ritalin willen gebruiken tijdens de komende examenperiode. Maar ik heb nog enkele vraagjes:

  • Wanneer zou ik de Ritalin moeten nemen? Voor ik begin te studeren en/of voor ik het examen afleg?
  • Hoe zou ik het best innemen? Slikken of snuiven of wat dan ook.
  • Welke dosis moet ik nemen?

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven op deze vragen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eristoff zei:
Ik heb nogal problemen om mij te concentreren terwijl ik mijn leerstof zou moeten leren, na een half uur ofzo heb ik al totaal geen zin meer, raak ik afgeleid en geef ik het gewoon op, met slechte schoolresultaten tot gevolg. (er is nog geen ADHD/ADD bij mij vastgesteld, eigenlijk heb ik mijzelf daar nog nooit op laten testen)
Klik om te vergroten...

Snel afgeleid zijn kan een oorzaak zijn van ADHD. Het hoeft natuurlijk niet, maar als je het eens hebt laten testen dan weet je het antwoord. Dit kan via je huisarts.

Eristoff zei:
[*]Wanneer zou ik de Ritalin moeten nemen? Voor ik begin te studeren en/of voor ik het examen afleg?
Klik om te vergroten...

Ik zou de ritalin eerst eens proberen als je aan het studeren bent. Dan weet je hoe je erop reageert. Als je er goed op reageert zul je geconcentreerd kunnen leren, met hopelijk als gevolg dat je minder gauw afgeleidt bent en meer stof tot je op kunt nemen. Ben je tevreden, dan zou je ook een pilletje kunnen nemen voor je examen.
De werkingsduur van Ritalin is ongeveer 3 tot 4 uur. Het begint te werken na ongeveer 30 min.

Eristoff zei:
[*]Hoe zou ik het best innemen? Slikken of snuiven of wat dan ook.
[*]Welke dosis moet ik nemen?[/list]
Klik om te vergroten...

Je kunt ritalin het beste oraal innemen. Een pilletje is nl gemaakt om in te nemen. Snuiven is mogelijk, maar dan snuif je veel meer (schadelijke) dingen op dan dat je het gewoon oraal neemt.

Er is geen standaard dosering. Iedereen reageert anders op ritalin. De een heeft voldoende aan 10 mg (1 pilletje), de andere heeft meer nodig voor hetzelfde effect. Hoeveel jij nodig hebt is dus moeilijk te zeggen. Je zou eens 10 mg kunnen proberen. Werkt dat voor jou gevoel niet voldoende dan kun je bv 20 mg nemen.
De regel die voor de maximale veilige dosering geldt: "1 mg per lichaamsgewicht, per dag" . Dat betekend dus als je 60 mg weegt je per dag maximaal 60 mg mag hebben (bv 3x 20 mg). Hou je je aan deze regel dan zit je altijd in de veilige zone.

Succes!
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt, dit heeft me echt geholpen! :wink:

Oh ja, nog een vraagje. Hoeveel kost Ritalin ongeveer? (Kwestie van niet afgezet te worden door mijn 'leverancier' :))
C
ComplicityLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Eristoff: Ik heb eigenlijk exact hetzelfde probleem, zelfs als ik op tijd begin. Heb je er ook last van buiten je school/studie?
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nee, ik heb eigenlijk alleen concentratieproblemen als ik moet studeren, daarbuiten ben ik niet hyperactief of snel afgeleid ofzo. :)
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#7
Afhangend van waar je het krijgt zal een doosje van 30×10mg ongeveer 30 euro kosten. Dit kan echter oplopen tot 150 euro ( !! ) maar dat is nou eenmaal wat een doosje kost voor de verzekeraar. Maar 30 euro is een prima prijs
P
PDVLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je al Ritalin moet gebruiken op het middelbaar zou ik toch wel eens dringend naar de huisarts gaan, me dunkt. Dat je hoort dat er veel zijn die Ritalin gebruiken tijdens de examens, zijn wel diegene die een maand en een half examens hebben met waarschijnlijk meer leerstof dan jij in 2 jaar ziet.

Dat is dan mijn mening. :)
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het probleem is, ik ben hoogbegaafd en ik heb vroeger nooit moeten studeren om goede resultaten te halen, nu dus wel en dat ben ik niet gewoon. Ik ben het niet gewoon om te studeren en daarom kan ik mij nogal moeilijk concentreren op de leerstof.

Daarom wil ik gewoon eens Ritalin proberen, zodat ik kan zien of het mij echt helpt. Ik weet dat dit dan slechts een tijdelijke oplossing is en ik later zelfstandig zonder medicatie zal moeten leren studeren. Maar Ritalin geeft me misschien een stapje in de juiste richting.

En als ik naar de huisarts gaat en hij stelt vast dat ik ADD of een andere concentratiestoornis heb, schrijft hij me waarschijnlijk toch Ritalin voor. Dus misschien zal ik dit dan ook wel doen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
Eristoff zei:
Bedankt, dit heeft me echt geholpen! :wink:
Klik om te vergroten...
Graag gedaan. Het forum is ervoor om elkaar te helpen toch :)

Eristoff zei:
Daarom wil ik gewoon eens Ritalin proberen, zodat ik kan zien of het mij echt helpt. Ik weet dat dit dan slechts een tijdelijke oplossing is en ik later zelfstandig zonder medicatie zal moeten leren studeren.
Klik om te vergroten...
Ritalin zal je wellicht kunnen helpen met het verhogen van je concentratie vermogen. In bepaalde situaties kan het soms wel eens handig zijn, maar zoals je zelf al aangeeft moet je er proberen voor te zorgen dat het geen gewoonte gaat worden.

http://www.adhdwatdoejeermee.nl/adhd_zelftest.html op deze site vindt je wat extra informatie over ADD of ADHD. Je kunt hier ook een zelf test doen. Maar deze test biedt natuurlijk geen enkele garantie. Alleen een arts kan bepalen of je add of adhd hebt. Je hoeft je er zeker niet voor te schamen, om met deze vraag naar de doktor te gaan!

Succes
G
GoyaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb op moment Ritalin op om te kijken of mijn concentratie zou verhogen en ik beter zou presteren op school.

Helaas averechts effect, ik ben super loom, voel me een beetje vreemd, mijn maag vind het niet erg leuk volgens mij :P Concentreren lukt me totaal niet!
Heb ik teveel genomen (10 mg)? Ik wil het vanmiddag proberen op een half pilletje (5 mg) en dan zie ik wel wat er gebeurd.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vreemd, ritalin zou je juist geconcentreerder moeten maken en niet sloom.
Ik denk niet dat het komt omdat je 10 mg hebt genomen, dat lijkt me niet teveel. Misschien moet de ritalin nog bij je inwerken. Je voelt je vreemd zeg je, wat voel je dan precies? En wat voel je in je maag?
G
GoyaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Toen het begon te werken begonnen spieren samen te trekken, licht strak gevoel, daarna werd ik loom en een soort tintelingen door mijn lichaam (misschien is dit het licht euforische wat in het begin kan voorkomen?)

Ik had de eerste anderhalf uur last van misselijkheid , dat bedoelde ik met het gevoel in mijn maag, maar dit is volgens mij gewoon bijwerking van de ritalin.
Over een halfuurtje ga ik het proberen op een halfje, het eerste pilletje werkt nu een stuk minder hard en zit nu opzich wel lekker een verslag te schrijven voor school :wink:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goya zei:
Toen het begon te werken begonnen spieren samen te trekken, licht strak gevoel, daarna werd ik loom en een soort tintelingen door mijn lichaam
Klik om te vergroten...

Een teken dat het in iedergeval werkt :)
Het slome gevoel kan overigens ook weer optreden als je ritalin tabletje uit is gewerkt.
G
GoyaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb nu een halfje op en dit werkt veel beter! Kan me nu erg goed concentreren en voel me goed!
Hele was dus denk ik net teveel voor me :)
e
essiej666Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Spor zei:
Afhangend van waar je het krijgt zal een doosje van 30×10mg ongeveer 30 euro kosten. Dit kan echter oplopen tot 150 euro ( !! ) maar dat is nou eenmaal wat een doosje kost voor de verzekeraar. Maar 30 euro is een prima prijs
Klik om te vergroten...



ff serieus?
zo duur?
ik regel het echt al heel lang en dan voor nouw 8 euro per doos :tongueout:
maar nu heeft een vriendin van me heel veel zakjes vol met ritalin(snuifbaar) :hearteyes:
en die rkijg ik gewoon gratis (maar god das om dat ze een vriendin is)
en ik denk dat van wie ik die doosjes koop gewoon btje dom is :P

on-topic
misshcien ff langs de pschyg om te kijken of je adhd hebt ofzo

want die verschijnselen kloppen volgensmij echt niet
nog nooit last van gehad
kreeg altijd het lichte speed gevoel :hearteyes:
O
OvercomeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind het zo belachelijk, al die mensen die zelf voor doktertje gaan spelen en medicatie gaan uitproberen, ADHD is een stoornis die je al vanaf kinds af aan hebt, en komt niet zomaar op zetten ofzo. Dus mijn advies: ga naar de huisarts en vraag om een diagnose... en dan krijg je gewoon gratis je ritalin. Maar al die "google-artsen" die op internet gaan zitten zoeken naar kenmerken en zichzelf dan vervolgens allerlei ziektes en stoornissen aanpraten... daar hebben we toch mensen voor die daar jaren voor hebben zitten studeren... Al die stoornissen zijn zo ontzettend complex...
E
EristoffLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben uiteindelijk toch naar een dokter gegaan angezien Ritalin niet echt goed hielp (ik kreeg er alleen maar een opgewekt gevoel van, concentratie werd niet beter). Er werd vastgesteld dat ik autismespectrumstoornis en het syndroom van Asperger heb (een lichte vorm, niet echt zwaar). Hiervoor bestaat er niet echt specifieke medicatie.

Ik merk wel dat blowen mijn gedachten rustiger maakt en dat ik er gewoon kalmer van word, er is dus geen chaos in mijn hoofd. Spijtig dat ik erdoor wel veel dingen vergeet :tearsofjoy:

Maarjah, nu is het gewoon een kwestie van praten met begeleiders, psychologen, psychiaters en nog allemaal gelijkaardige lui. Dat maakt me niet uit, zolang ik maar gelukkig ben :wink: :rock:
A
Areyouexperienced?Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Geniet van de relatine maar geraak er niet verslaafd aan, het is nog een zeer groot taboe onder vele mensen. Het is een nuttig middel, als het juist gebruikt wordt. Ik snap nog altijd niet hoe het is kunnen gebeuren bij mij.. het sluipt er ook heel langzaam in...
O
OntopicLid
01-01-2024, 00:00
#20
Areyouexperienced? zei:
Geniet van de relatine maar geraak er niet verslaafd aan, het is nog een zeer groot taboe onder vele mensen. Het is een nuttig middel, als het juist gebruikt wordt. Ik snap nog altijd niet hoe het is kunnen gebeuren bij mij.. het sluipt er ook heel langzaam in...
Klik om te vergroten...

Hoe wat heeft kunnen gebeuren?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."