Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTe lage of juist te hoge dosis XTC?

Te lage of juist te hoge dosis XTC?

32 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Je hoort vaker dat wanneer je overdoseert, je minder het love-gevoel hebt maar wel strak staat. Je doet het toch voor dar euforische love-gevoel
L
LienvanstienLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vrouw
28 jaar
55 kilo

Hallo,

In de afgelopen 1,5 jaar ongeveer heb ik nu drie keer XTC gebruikt, uiteraard nadat ik mij goed had ingelezen. Toch worstel ik nog steeds met de juiste dosis voor mij persoonlijk. Ik zal mijn drie ervaringen hieronder beschrijven zodat het probleem duidelijk wordt:

De eerste keer was op Thuishaven in Amsterdam. Het was een pil van een vriendin, en de hoeveelheid MDMA van de pil wist zij niet, en aangezien het de eerste keer was begon ik met ongeveer eenvijfde van de pil. 2,5 uur later voelden we allebei nog steeds niks, dus hebben we ongeveer een kwartje per persoon bijgenomen. Eventjes later kickte die wel in, en wilde ik alleen maar dansen en genoot ik van de kleuren- en lichteneffecten. Echt een euforisch en verliefd gevoel heb ik niet gehad, ik vond het allemaal vrij mild. De vriendin had dezelfde ervaring, dus onze conclusie was dat de eerste dosis waarschijnlijk te laag was geweest.

De tweede keer was afgelopen zomer op Dour Festival in België, en de laatste avond vond ik een goed moment voor XTC. Opnieuw een pil van een vriendin, sterkte was onbekend. Ik begon opnieuw met een kwartje, maar toen ik na een uurtje nog niks voelde en gezien mijn laatste ervaring, nam ik een halfje bij (ik weet het, veel te veel dus heel stom). Toen duurde het niet lang of ik voelde mijn benen heel licht, dat al snel overging in een paranoïde gevoel, waarbij zoveel mensen om me heen me beangstigden, en moeheid. Ik vertelde dit aan mijn vriendin en we hebben toen samen een rustig chillplekje opgezocht totdat ik me beter zou voelen. Op een gegeven moment voelde ik me niet meer bang en besloot ik er maar wat van te maken en op te staan want ik wilde sowieso naar de show van Parov Stelar. We vonden een mooi plekje bijna vooraan en ik merkte dat ik me eigenlijk best wel goed voelde. Ik begon tegen de jongens naast ons te praten (die ook hadden genomen) en ze vertelden een verhaal over verloren schoenen (eentje had twee verschillende linkerschoenen aan) dat ik hilarisch vond. Toen had ik wel dat gevoel van verbondenheid door de XTC. Van het concert zelf heb ik met enorm gulzige teugen genoten, nog nooit had ik zoiets meegemaakt. Ik voelde me in opperste euforie, dat nog werd versterkt doordat ik op de schouders van één van de jongens mocht zitten en over het publiek kon kijken, geweldig! Uiteindelijk vervolgd in een tent waar techno werd gedraaid en ook daar lekker energiek met andere mensen gebabbeld en gedanst, terwijl ik normaal dat bijna nooit doe omdat ik best wel verlegen kan zijn. Deze nacht was dus fantastisch, maar door die rare (over)dosering van XTC in het begin van de avond wist ik dus nog steeds niet wat ik nou beter had moeten doen.

De derde keer XTC was afgelopen ADE. Deze pil had ik zelf gekocht, en ook laten testen. Hij bleek 249 mg MDMA te bevatten, zeer hoog gedoseerd dus. Gezien mijn lichaamsgewicht zou een kwartje dus voldoende moeten zijn, dus daar begon ik dan ook mee. Twee uur later voelde ik me nog steeds niet beter, eigenlijk heel nuchter, maar ook moe en niet veilig in de omgeving waar ik was. Dus ik zocht met een vriendin weer een rustig plekje op waar ik tegen haar aan ging liggen. Ik weet nu dus niet of ik toen dus te weinig had genomen of juist teveel. Uiteindelijk gingen we weer terug naar de dansvloer. Toch voelden we allebei eigenlijk niks van de XTC, dus besloten toch maar weer een kwartje bij te nemen. En opnieuw, na het bijnemen pas kickte de pil weer in en ging ik lekker hard op de dansvloer. Ik voelde het toen ook pas in mijn kaken. Ook nog met een jongen gezoend, maar ik vond het niet per sé lekkerder dan zonder XTC, terwijl ik van anderen hoor dat zij dat wel heel erg hebben. Ik voelde me ook totaal niet verliefd. Helaas toen ik het gevoel had dat ik nog een paar uur langer door kon feesten was het feest al afgelopen (7 uur 's ochtends).

Conclusie: Pas na het bijnemen heb ik iedere keer pas echt een goede XTC-ervaring. Na de eerste dosis voel ik me elke keer alleen maar nuchter, of moe en paranoïde/onveilig, of dat allemaal tegelijkertijd. Superirritant, want er gaat iedere keer een aantal uur overheen waarin ik niet echt geniet en dan maar bijneem. Ik vraag mij af hoe dit komt, ik heb drie verschillende mogelijke verklaringen:
1. Het duurt gewoon héél lang voordat de MDMA bij mij begint te werken. Dus die trip die ik ervaar na het bijnemen is eigenlijk het effect van de eerste dosering, die dan pas na twee of drie uur begint te werken.
2. Ik ben juist ultragevoelig voor MDMA, en eigenlijk heb ik iedere keer gewoon teveel genomen en uit dat zich in het paranoïde gevoel. De volgende keer moet ik dus beginnen met een hele lage dosering. Een collega zei dat zij met 1/8 al voldoende heeft voor een verliefd gevoel en dat de beschrijving van mijn laatste trip klinkt als teveel.
3. Of juist het tegenovergestelde, ik ben juist heel weinig gevoelig voor MDMA, en moet eigenlijk meer nemen dan de voorgeschreven 1-1,5 mg per kilogram lichaamsgewicht als eerste dosis om de XTC-ervaring te krijgen.

Zoals je ziet zijn ze alledrie heel tegenstrijdig dus ik weet gewoon niet wat ik de volgende keer moet doen. De tweede keer XTC was geweldig, en dat zou ik graag nog wel een keer willen ervaren, maar dan gewoon met een goede eerste dosis die gewoon normaal inkickt zonder bij te hoeven nemen, en zonder me eerst kut te voelen.

Wat denken jullie dat er aan de hand is en wat kan ik het beste doen?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik persoonlijk raad borax zijn formule aan ipv de 1-2mg/kg

Gewicht in kg x 0.9 +50mg =dosering.


Mijn conclusie.

Keer 1 een te lage start dosis genomen en telaat bijgepakt.

2e keer.
Waarschijnlijk een net wat te lage start dosering en een goede 2e dosering.
De comeup van mdma is voor sommige mensen echt zwaar.
Maar dit gaat zo goed als altijd om in de standaard mdma high.

3e keer waarschijnlijk ook net wat teweinig gepakt.
Een kwartje van een 250mg pill is maar 60mg dat is aan de lage kant.

De volgende keer raad ik je aan te beginnen met 90-100mg dit zal het waarschijnlijk wel voor je doen.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mijn idee: Keer 1 en 2 te lage startdosering. Laat je pilletje testen en neem 1,5x afgerond naar boven. Rond de 90mg, met evt 45mg bijpakken na anderhalf, twee uurtjes.

Let ook op je voeding. Een zware maaltijd van tevoren vertraagt het inslaan. Verder wil ik je als tip meegeven om niet teveel bezig zijn met de effecten, maar het gewoon 'laten gebeuren'. Als teveel denkt dat het niet veel doet, zal het ook minder doen. Geniet van de sfeer en de muziek en de mdma-effecten vullen het aan.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik sluit me aan bij de postst hier boven en herken jouw verhaal ook wel. Bij mij persoonlijk is de oplossing om de eerste dosering niet te laag te hebben, dus bijv. rond de 80 - 100mg (bij ook ong. jouw gewicht). Het slaat dan goed in maar niet overwhelming. Wel moet ik zorgen dat ik de hele dag niet te zwaar eet en niet te veel, en genoeg tijd tussen de laatste maaltijd en inname laat zitten, dat bleek nog het meest belangrijke!
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Over de eerste twee keer valt alleen maar te gissen aangezien die doseringen niet precies bekend waren. Ik sluit me ook aan bij de rest; te lage begindosis waardoor je er niet lekker in komt. Ik heb ook sterk m'n twijfels over de mg/kg regel, want het is een psychische stof. Medicijnen worden in de regel ook niet per kg voorgeschreven. Ik denk dat zeker vetten niet relevant zijn, spierweefsel wellicht wel.

Zou dus net als @kopsla zeggen starten met 50-100mg.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb zelf ook een keer gehad dat mn maag nog niet leeg was omdat ik een flinke maaltijd had gehad. Ik kwam er maar niet in.
Je moet niet te zwaar eten en drie uur daarna pas slikken.
Ik ben een vrouw en weeg 60 kg. Ik begin altijd met 100 mg.
Mijn eerste keer pakte ik 60 mg en dat was underwhelming. Heb toen 2 uur later bijgeslikt. De startdosis is erg belangrijk. Je kan bijpakken maar dat verlengt het effect alleen maar, en maakt het niet intenser.
Beter koop je mdma kristallen en weeg ze af. Dan weet je altijd zeker dat je goed zit met je dosis. Hou wel rekening met een gemiddelde puurheid van 80%. Dus als je 100 mg mdma wil dan weeg je 120 mg kristal af.
Een pil kan een ongelijke spreiding hebben en zo weet je nooit zeker hoeveel mg je binnen krijgt, ook al heb je hem laten testen.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je zou ook de richtlijn van 1,5-2 mg/kg lichaamsgewicht kunnen combineren met de richtlijn van MAPS die 125 mg als maximum stelt*. Op die manier kom je ook niet uit op hele hoge doseringen bij groter lichaamsgewicht.

*Volgens mij gaat MAPS zelfs gewoon uit van een fixed dose, zonder consideratie van lichaamsgewicht, maar dat weet ik even niet zeker.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Psilocyloner zei:
Je zou ook de richtlijn van 1,5-2 mg/kg lichaamsgewicht kunnen combineren met de richtlijn van MAPS die 125 mg als maximum stelt*. Op die manier kom je ook niet uit op hele hoge doseringen bij groter lichaamsgewicht.

*Volgens mij gaat MAPS zelfs gewoon uit van een fixed dose, zonder consideratie van lichaamsgewicht, maar dat weet ik even niet zeker.
Klik om te vergroten...

Wat is de richtlijn van MAPS? Heb je een link?
D
DropjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Herkenbaar, zelf heb ik ook zeker moeite gehad met bepalen wat nou een goede dosering is voor mij.

Mijn ervaring is dat het ook sterk afhankelijk is van mijn eigen gestel. Hoe goed ben ik uitgerust, hoe laat heb ik nog gegeten, hoeveel heb ik gedronken (geen alcohol) van te voren.
Voor mij helpt het als ik rustig opbouw. als ik een te hoge start dosis (voor mij is 1,5x lichaamsgewicht hoog) neem, dan blijf ik daar last van houden. (onvast/duizelig/constant te warm hebben).
ik neem kleine beetjes ong. elk half uur. Ik doseer het gevoelsmatig en ik houd bij hoeveel ik heb gehad bij welk tijdbestek. Zodat ik niet boven mijn advies hoeveelheid kom.
Zo stijg ik geleidelijk naar het euforische "bliss" gevoel.
Soms wil een klein blowtje daarbij helpen.

Op de bovenstaande manier heb ik de laatste keren een zeer succesvolle avond gehad.

Ik weet van mezelf dat ik een (zeer) lage tolerantie heb.

Dus: Kop drbij houden en goed naar je lichaam luisteren.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rosie zei:
90mg totaal of als startdosis?
Klik om te vergroten...
Als startdosis
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat heb ik ook meestal
En als een pil iets hoger is gedoseerd, pak ik nog steeds een halfje
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik weeg zelf 100 kg dus met 125 mg red ik het niet. Ik zit meestal tussen de 200 en 220 mg. Weinig last van negatieve bijwerkingen.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Natozlato zei:
Wat is de richtlijn van MAPS? Heb je een link?
Klik om te vergroten...
Op wat is de max 125mg gebaseerd?
Therapeutisch effect?
In perken van neurotoxiciteit?
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Natozlato zei:
Hou wel rekening met een gemiddelde puurheid van 80%. Dus als je 100 mg mdma wil dan weeg je 120 mg kristal af.
Klik om te vergroten...
Hey, damn, hier heb ik nooit zo bij stilgestaan. Die 1,5-2 mg/kg lichaamsgewicht heeft betrekking op mg vrije base dan, niet op mg zout? Ik vraag me af hoeveel mensen met MDMA-kristallen hier daadwerkelijk rekening mee houden en die correctiefactor van 1,90 (1/0,84 bij zuivere MDMA-kristallen) toepassen bij het afwegen. Toch is het best een groot verschil, niet dat het om een verwaarloosbare 2-3 mg ofzo gaat.

Benzoboss zei:
Op wat is de max 125mg gebaseerd?
Therapeutisch effect?
In perken van neurotoxiciteit?
Klik om te vergroten...
Grootste (therapeutisch) effect met minste bijwerkingen; of beter gezegd: de optimale balans tussen gewenst effect en ongewenste neveneffecten (bijwerkingen). Ik zou zo niet gauw de bron weten waar dit instaat. Ik gok gewoon ergens in die MDMA-assisted therapy manual die gewoon vrij te downloaden is.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vind een dosering van 175mg-+ toch echt veel beter voelen dan 125-+.

+ de bijwerkingen vind ik persoonlijk ook enigzins recreatief gezien dit je meer bewust laat worden van hoe fucked up je bent.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
De euforie van een hogere dosering is ook hoger ime
L
LienvanstienLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dankjulliewel! Ik zal de volgende keer ongeveer 90 mg nemen als begindosis. Ook de tip om niet te zwaar en te kort van te voren te eten is nuttig, want dat heb ik eigenlijk de meeste keren wel gedaan.
R
RosieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik zit op zo'n 150mg. Is maar iets meer dan jij zegt.
En voelt voor mij helemaal prima
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hey wat vaak het geval is dat pillen worden gedrukt en de mdma niet gelijkmatig is verdeeld over de pil.
Dus kan je toevallig een stukje hebben waar minder in zat dan het andere stukje.

Ik heb hier pillen liggen die door verschillende mensen worden gebruikt.
De testuitslag ligt tussen de 250mg en 300mg.
Te gek voor woorden.
Zo veel verschil en zo een hoge dosis.

Ik had een klein stukje afgebeten rn voelde 2 uur later nog niks.
Toen nam ik een halve en ging knetterhard!
Veels te hard zelfs.

Mijn advies is zorg dat je pure mdma kristallen kan krijgen.
Dan kan je beter doseren, zeker met je 55kg.
Met zo een pil is dat moeilijk..
Een beetje in een vloeitje en dan ben je goed 🙂

Zelf bijna nog nooit gehoord dat mensen paranoia worden van mdma.
Wel een enkele keer gezien dat een meisje elke keer fout ging van mdma, dat was elke keer het zelfde meisje. Ze zat waarschijnlijk ergens mee.
Als je te veel neemt dan zit je meestal helemaal in je element en zie je er gewoon zo uit:
20191210_011341.jpg
En interesseert het je echt niet waar je bent en wat andere mensen aan het doen zijn.
Het zal wel iets zijn wat persoonlijk bij jou speelt.
Daar heeft de dosis weinig mee te maken denk ik.
In principe zou je na 3 keer gebruik je helemaal geweldig moeten voelen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."