Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZo kwam ik van mijn xtc kater af

Zo kwam ik van mijn xtc kater af

82 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Beetje verkeerd signaal geeft dit topic af vind ik. Prop je vol pillen op regelmatige basis, snuif 2 dagen speed en er is niks aan de hand?

Maar goed, 3 maanden is nog redelijk kort om je te verneuken, bij mij duurde het jaren.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Neo-Shulginist, wil jij hier je lichtje op schijnen? Ik moet er niet aan denken dat mensen die op dit forum komen voor informatie dit advies gaan opvolgen! Jij kan het beter verwoorden dan ik.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik baseer me op wat ik hier erover heb gelezen en de richtlijnen. Beter dan maar te voorzichtig of bang. Genoeg alternatieven of andere manieren om wat lol te hebben. Ik heb intussen ook niet meer de behoefte om elk weekend uit mijn dak te gaan of door te gaan totdat ik compleet kapot ben.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sjappiewappie zei:
Volgens mij zat er dan geen zuivere mdma in, of is de rede van de schade niet de pil zelf, maar de slechte verzorging gedurende de trip.
Buiten dat mdma wel een gevaar vormt voor de serotoninereceptoren, is de neurotoxiciteit niet beduidend genoeg om dergelijke permanente schade te verrichten. Maarja wie boven de 'veilige' dosis gaat, dan nog wat gaat dansen en springen. Wanneer je 41-42 graden haalt sterven je hersenen en organen stuk voor stuk af.
Klik om te vergroten...
Geen idee uit welke duim je deze info zuigt maar ga je aub eens écht verdiepen in hoe het zit..
Geloof wat jij wil. Het is toch echt zo...

https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
K
KrullenLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat een verschrikkelijk raar advies wordt hier gegeven zeg, denk je nou echt en denk oprecht na. Dat de studies die hierover geschreven zijn allemaal bullshit is. Omdat 1 iemand zegt: ik voel er niets van.

Wat een achterlijke redenatie
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hoi @Sjappiewappie welkom op het forum!

Goed dat je hier informatie komt halen en je verhaal deelt. Er zijn inderdaad genoeg "feestbeesten" die dat niet doen.
Ik heb laatst voor het eerst een hele milde dosis pep genomen de dag na MDMA gebruik. Ik voelde op die dag ook minder van de mdma kater omdat ik opgepept werd door de amfetamine. De rest van de week had ik alsnog wel vermoeidheid van mijn xtc gebruik overigens.

Ik kan me goed voorstellen dat pep gebruiken de MDMA-kater camoufleerd. Ik vind het wel gevaarlijk om standaard na xtc gebruik pep te gaan nemen. Voor je het weet normaliseer je je eigen pep gebruik. En zoals we allemaal weten is pep lekker en handig maar ook verslavend.

Sjappiewappie zei:
Ik weet wat de gevaren zijn die drugs met zich meedragen
Klik om te vergroten...
Ik ga er vanuit dat je redelijk op de hoogte bent van de acute gevaren zoals oververhitting en potentiele watervergiftiging maar volgens mij kun je wel nog bijleren over de langetermijn gevaren...

Sjappiewappie zei:
Dat xtc misbruik, of de misbruik van eender welke drug X aantal jaar later plots zou opduiken lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Klik om te vergroten...
Onwaarschijnlijk maar helaas wel waar. Natuurlijk zijn er ook mensen die er uiteindelijk geen last van krijgen. Maar er zijn ook echt genoeg gevallen bekend van mensen die wel degelijk lange-termijn schade hebben opgelopen van xtc-misbruik. Denk hierbij aan een verminderd geheugen en problemen met wisselende stemming/depressie.

Sjappiewappie zei:
Moest ik schade opgelopen zijn en kom daar later achter dan is dat geen probleem, dat deze levensbedreigend gaat zijn zou me zeer perplex doen staan en anders het zij zo
Klik om te vergroten...
Levensbedreigend zal het inderdaad niet snel zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat de toekomstige "Sjappiewappie" spijt heeft van het misbruik dat je nu hebt gepleegd.

Sjappiewappie zei:
Liever jong veel ervaren en veel geleerd en met een lach vertrekken. Dan tot men 80e hier rondlopen, kerngezond als product van de maatschappij en me dag in dag uit afvragen waarom ik niet anders heb geleefd.
Klik om te vergroten...
Kijk hier kan ik me dan wel weer in vinden! Ervaar het leven, doe niet te panisch over gevaren maar wordt ook niet roekeloos!

Sjappiewappie zei:
Zie... je kan xtc misbruiken... je zal enkel in het ergste geval enkele dagen tot weken erna gestraft worden (mits het zuivere mdma is).
Klik om te vergroten...
Dit is simpelweg onjuist.

Sjappiewappie zei:
De maatschappij probeert ons bang te maken door in te fluisteren dat al die drugs zodanig gevaarlijk zouden zijn en ons leven voor goed zouden ruineren
Klik om te vergroten...
Ik ben het helemaal met je eens dat de maatschappij drugs onterecht demoniseert. Dat wil echter niet zeggen dat de meeste drugs wel degelijk een risicoprofiel hebben.

Sjappiewappie zei:
Volgens mij zat er dan geen zuivere mdma in, of is de rede van de schade niet de pil zelf, maar de slechte verzorging gedurende de trip.
Buiten dat mdma wel een gevaar vormt voor de serotoninereceptoren, is de neurotoxiciteit niet beduidend genoeg om dergelijke permanente schade te verrichten. Maarja wie boven de 'veilige' dosis gaat, dan nog wat gaat dansen en springen. Wanneer je 41-42 graden haalt sterven je hersenen en organen stuk voor stuk af.
Klik om te vergroten...
Het hele idee dat zuivere mdma geen kwaad kan is onzin. Ook het gebruik van zuivere mdma doet een aanslag op je serotonine receptoren. Er is misschien nog onvoldoende duidelijk over de exacte schadelijkheid. Wat wel duidelijk is, is dat bij ernstig misbruik hersenschade een hele reele mogelijkheid is.

Sjappiewappie zei:
Ik nam 5htp en tryptofaan tussen de dagen van gebruik,
Klik om te vergroten...
Ik zou voorzichtig zijn met 5htp gebruik bij dergelijke hoeveelheden mdma gebruik. Voor zover ik heb begrepen is het gebruik van L-tryptofaan veiliger omdat deze alleen in serotonine wordt omgezet als het lichaam dat nodig heeft.

Ik begreep dat je ondertussen wel een beetje klaar was met mdma... mag ik je vragen wat je nu nog gebruikt aan drugs? Gewoon puur uit interesse.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
Sjappiewappie zei:
Ik nam 5htp en tryptofaan tussen de dagen
Klik om te vergroten...

Ik zou oppassen met die 5htp als kruistolerantie met mdma.
Daarnaast heb je je receptoren behoorlijk belast met het gebruik van mdma en 5htp doet het zelfde op een bepaalde manier.
Dus dan kan je de receptoren beter wat rust gunnen en ze zelf laten herstellen dan het met 5htp doen.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Amen!
S
SjappiewappieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Verkeerd signaal? Ik ben hier niet om tips te geven
Eik zei:
Hoi @Sjappiewappie welkom op het forum!

Goed dat je hier informatie komt halen en je verhaal deelt. Er zijn inderdaad genoeg "feestbeesten" die dat niet doen.
Ik heb laatst voor het eerst een hele milde dosis pep genomen de dag na MDMA gebruik. Ik voelde op die dag ook minder van de mdma kater omdat ik opgepept werd door de amfetamine. De rest van de week had ik alsnog wel vermoeidheid van mijn xtc gebruik overigens.

Ik kan me goed voorstellen dat pep gebruiken de MDMA-kater camoufleerd. Ik vind het wel gevaarlijk om standaard na xtc gebruik pep te gaan nemen. Voor je het weet normaliseer je je eigen pep gebruik. En zoals we allemaal weten is pep lekker en handig maar ook verslavend.


Ik ga er vanuit dat je redelijk op de hoogte bent van de acute gevaren zoals oververhitting en potentiele watervergiftiging maar volgens mij kun je wel nog bijleren over de langetermijn gevaren...


Onwaarschijnlijk maar helaas wel waar. Natuurlijk zijn er ook mensen die er uiteindelijk geen last van krijgen. Maar er zijn ook echt genoeg gevallen bekend van mensen die wel degelijk lange-termijn schade hebben opgelopen van xtc-misbruik. Denk hierbij aan een verminderd geheugen en problemen met wisselende stemming/depressie.


Levensbedreigend zal het inderdaad niet snel zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat de toekomstige "Sjappiewappie" spijt heeft van het misbruik dat je nu hebt gepleegd.


Kijk hier kan ik me dan wel weer in vinden! Ervaar het leven, doe niet te panisch over gevaren maar wordt ook niet roekeloos!


Dit is simpelweg onjuist.


Ik ben het helemaal met je eens dat de maatschappij drugs onterecht demoniseert. Dat wil echter niet zeggen dat de meeste drugs wel degelijk een risicoprofiel hebben.


Het hele idee dat zuivere mdma geen kwaad kan is onzin. Ook het gebruik van zuivere mdma doet een aanslag op je serotonine receptoren. Er is misschien nog onvoldoende duidelijk over de exacte schadelijkheid. Wat wel duidelijk is, is dat bij ernstig misbruik hersenschade een hele reele mogelijkheid is.


Ik zou voorzichtig zijn met 5htp gebruik bij dergelijke hoeveelheden mdma gebruik. Voor zover ik heb begrepen is het gebruik van L-tryptofaan veiliger omdat deze alleen in serotonine wordt omgezet als het lichaam dat nodig heeft.

Ik begreep dat je ondertussen wel een beetje klaar was met mdma... mag ik je vragen wat je nu nog gebruikt aan drugs? Gewoon puur uit interesse.
Klik om te vergroten...
Was gisteren aan de speed toen ik al die dingen typte dus was inderdaad iets te positief over MDMA aan het praten. Elke stof die de hormonenbalans verstoord en je aanzienlijk beter laat voelen dan dat je je normaal voelt, heeft de mogelijkheid tot het verrichten van (aanzienlijke) schade. Al blijf ik van mening dat de gevaren van MDMA (mits goede verzorging tijdens de trip) veel geringer zijn dan dat de meeste hier beweren. Na alcohol en wiet is dit al zo lang de meest gebruikte party drug en voor de miljoenen mensen die ze nemen, zie ik veel te weinig verhalen rondgaan over hoe het echt fout is gelopen bij hun.

Welke drugs ik nog neem? Na zowat alles getest te hebben besef ik dat enkel stimulerende middelen nog iets voor mij zijn. Ik hou er niet zo van wanneer ik niet mijn volle mentale capaciteit kan gebruiken (denk maar aan alcohol, wiet, ketamine,...). Voorlopig hou ik het bij sporadisch speedgebruik (wanneer ik lange verslagen moet typen of een andere taak moet verrichten die op die manier een stuk vergemakkelijkt wordt).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Natozlato zei:
@Neo-Shulginist, wil jij hier je lichtje op schijnen? Ik moet er niet aan denken dat mensen die op dit forum komen voor informatie dit advies gaan opvolgen! Jij kan het beter verwoorden dan ik.
Klik om te vergroten...

Gek genoeg is niet precies bekend hoe neurotoxisch MDMA in mensen precies is. Voor zulk onderzoek zou een mensenbrein ontleed moeten worden na toediening van een hoge dosis en zulk onderzoek vinden we onethisch.

Het is wel met allerlei diersoorten gedaan: muizen, ratten, apen en varkens. Bij die diersoorten is heel duidelijk aangetoond dat hoge doseringen MDMA schadelijk zijn voor hersencellen op drie manieren: de receptoren voor serotonine raken beschadigd, de axonterminal (waar de receptoren in zitten) die neuronen verbind met andere neuronen raakt beschadigd en de dendrieten (de staart van hersencellen) raken ook beschadigd.

Waarschijnlijk vindt zulke schade ook plaats in mensen bij gebruik van hoge doseringen of bij regelmatig gebruik. Tot welke gezondheidsklachten dat precies op de lange termijn kan leiden is niet zo goed bekend. Er is wel een verband aangetoond tussen hevig MDMA-gebruik en geheugenklachten. Daarnaast kan MDMA mogelijk depressiviteit veroorzaken, concentratiestoornissen, en wat wel eens voorkomt is HPPD: dan zie je constant een soort ruis in je beeld. En laten we niet het tandbederf vergeten door al dat malen met de kaken en de droge mond. Ook valt te verwachten dat MDMA impotentie veroorzaakt.

Dat is nog naast korte termijnrisico's die al genoemd worden zoals de breinschokken, vermoeidheid, lusteloosheid, huilbuien, angstklachten, slaapproblemen, derealisatie, depersonalisatie, overhitting, watervergiftiging (hyponatriëmie), hersenbloeding, hartstilstand, levercirrose, en een embolie.

Hoe vaak dit soort klachten voorkomen is lastig te zeggen omdat het gebruik in een schimmige illegale dansscene plaatsvindt dus het lastig is om data te verzamelen. In ieder geval worden honderden keren per jaar mensen in het ziekenhuis opgenomen met ernstige vergiftigingsverschijnselen na gebruik van MDMA.

Of je dit allemaal ernstig vindt, dat mag je zelf duiden. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat MDMA je situatie niet beter gaat maken als je niet zo lekker in je vel zit.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik vertel trouwens gewoon mijn verhaal en wat ik heb geconstateerd heb bij andere en mijzelf.
Want ik raad mensen om mij heen ook gewoon aan om de 3 maanden regel in acht te nemen.
Zo hou je het leuk en verpest je het niet zoals ik nu heb dat ik geen M meer kan gebruiken.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voor eens en voor altijd duidelijk @Neo-Shulginist !! :clapping2::clapping2::handok2::handok2::thumbsup1::thumbsup1:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Gek genoeg is niet precies bekend hoe neurotoxisch MDMA in mensen precies is. Voor zulk onderzoek zou een mensenbrein ontleed moeten worden na toediening van een hoge dosis en zulk onderzoek vinden we onethisch.

Het is wel met allerlei diersoorten gedaan: muizen, ratten, apen en varkens. Bij die diersoorten is heel duidelijk aangetoond dat hoge doseringen MDMA schadelijk zijn voor hersencellen op drie manieren: de receptoren voor serotonine raken beschadigd, de axonterminal (waar de receptoren in zitten) die neuronen verbind met andere neuronen raakt beschadigd en de dendrieten (de staart van hersencellen) raken ook beschadigd.

Waarschijnlijk vindt zulke schade ook plaats in mensen bij gebruik van hoge doseringen of bij regelmatig gebruik. Tot welke gezondheidsklachten dat precies op de lange termijn kan leiden is niet zo goed bekend. Er is wel een verband aangetoond tussen hevig MDMA-gebruik en geheugenklachten. Daarnaast kan MDMA mogelijk depressiviteit veroorzaken, concentratiestoornissen, en wat wel eens voorkomt is HPPD: dan zie je constant een soort ruis in je beeld. En laten we niet het tandbederf vergeten door al dat malen met de kaken en de droge mond. Ook valt te verwachten dat MDMA impotentie veroorzaakt.

Dat is nog naast korte termijnrisico's die al genoemd worden zoals de breinschokken, vermoeidheid, lusteloosheid, huilbuien, angstklachten, slaapproblemen, derealisatie, depersonalisatie, overhitting, watervergiftiging (hyponatriëmie), hersenbloeding, hartstilstand, levercirrose, en een embolie.

Hoe vaak dit soort klachten voorkomen is lastig te zeggen omdat het gebruik in een schimmige illegale dansscene plaatsvindt dus het lastig is om data te verzamelen. In ieder geval worden honderden keren per jaar mensen in het ziekenhuis opgenomen met ernstige vergiftigingsverschijnselen na gebruik van MDMA.

Of je dit allemaal ernstig vindt, dat mag je zelf duiden. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat MDMA je situatie niet beter gaat maken als je niet zo lekker in je vel zit.
Klik om te vergroten...

Eigenlijk echt te bizar voor woorden dat ‘we’ dit onderzoek onethisch vinden bij onszelf maar het wel bij weerloze dieren uitvoeren. Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.

Thanks voor de wijze woorden, dat kon dit topic wel gebruiken. :wink:
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Voor mij is dit ook duidelijk genoeg om niet deze risico's te willen lopen, maar ik lees toch dat het op de lange termijn niet zo goed bekend is. De geheugenklachten en het tandbederf zijn wat zekerder. Impotentie misschien ook. Het hangt daarbij waarschijnlijk ook van andere factoren af en ieder mens is weer anders. Neemt niet weg dat de kans groot is dat het gewoon slecht is, ook al weten ze nog niet zeker welke gezondheidsklachten je precies krijgt.

Ik wil niet muggenziften, maar er worden hier wel eens dingen afgekraakt als daar geen wetenschappelijk bewijs voor is.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
Voor mij is dit ook duidelijk genoeg om niet deze risico's te willen lopen, maar ik lees toch dat het op de lange termijn niet zo goed bekend is. De geheugenklachten en het tandbederf zijn wat zekerder. Impotentie misschien ook. Het hangt daarbij waarschijnlijk ook van andere factoren af en ieder mens is weer anders. Neemt niet weg dat de kans groot is dat het gewoon slecht is, ook al weten ze nog niet zeker welke gezondheidsklachten je precies krijgt.

Ik wil niet muggenziften, maar er worden hier wel eens dingen afgekraakt als daar geen wetenschappelijk bewijs voor is.
Klik om te vergroten...

Er is voor heel veel inderdaad gewoon nog geen afdoende wetenschappelijk bewijs, en voor een groot deel van de middelen zal dat bewijs er wellicht ook nooit komen om bovengenoemde ethische overwegingen en omdat veel drugs gewoon nooit op echt grote schaal gebruikt zullen gaan worden. Maar bij twijfel zou ik er zelf altijd voor de zekerheid liever vanuit willen gaan dat iets potentieel schadelijk is. Het is de meest veilige weg wanneer je je aan iets relatief riskants als drugsgebruik waagt. We zijn hier soms wel wat kritisch, maar dat is m.i. wel goed, het zou ook weer geen ‘drugsverheerlijkende’ plek moeten worden. Ik vind die controle van elkaar wel iets moois van het forum, soms slaat het even wat door, ach ja.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze Olifant zei:
Eigenlijk echt te bizar voor woorden dat ‘we’ dit onderzoek onethisch vinden bij onszelf maar het wel bij weerloze dieren uitvoeren.
Klik om te vergroten...

Ik ken nog wel een olifant die zich vrijwillig wil opgeven als proefkonijn :wink:
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
@De Dunne jij kent mensen die door MDMA nu zware hersen schade hebben?
Want ik ken dus niemand en ik zou echt helemaal vercrackt moeten zijn.

Voor de duidelijkheid de 3 maanden regel is een goede regel waar ik het wel mee eens ben.
Alleen heb mij daar dus nooit aan gehouden en wel elke week 3 dagen aan de M gezeten hele zomers lang.
De mensen die ik ken die zwaar zijn afgegleden waren ook aan de speed en de coke en van alles en nog wat.
Eigelijk het zelfde als met Tygo in de ghb daar zag je de mensen die echt ook aan de speed en andere drugs waren samen met de ghb...
Dat was over duidelijk.

Maar om mijn verhaal te verduidelijken.
Ik heb dus geen serotonine probleem of depressies gehad in mijn leven terwijl ik echt dom bezig ben geweest met de pillen.

Daarom dat ik dat hierboven zei.
Ik raad het natuurlijk niemand aan om te doen omdat het bij iedereen anders werkt.
Maar om mij heen heeft eigenlijk niemand problemen er aan over gehouden die dat ook deden.
Daarom ben ik benieuwd waar het bewijs is wat @Neo-Shulginist uitlegt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Revolutionair zei:
@De Dunne jij kent mensen die door MDMA nu zware hersen schade hebben?
Want ik ken dus niemand en ik zou echt helemaal vercrackt moeten zijn.
Klik om te vergroten...

Ik ken wel iemand die in de vroege jaren '90 heel veel pillen heeft geslikt. Hij is chronisch depressief, heeft last van slaapproblemen en zit al heel lang in de bijstand. Het lukt hem niet om dingen te ondernemen.
Ik ken mensen met HPPD die helemaal niet meer kunnen functioneren omdat ze zoveel ruis zien in hun gezichtsveld. Als je die mensen wil spreken: ze hebben ook een Facebookgroep opgericht. Ik heb ook genoeg mensen ook gesproken die heel erg last hebben van breinschokken. OP zegt hier ook last van te hebben.

Je zegt dat je geen last hebt van 'serotonine-problemen', maar wat zijn dat dan precies? Veel van de chronische gezondheidseffecten van MDMA zijn onbekend, juist omdat er pas vanaf de jaren '90 mensen veel MDMA zijn gaan gebruiken. Zulk onderzoek doen is echter lastig, omdat mensen die veel MDMA nemen vaak ook andere drugs gebruiken. Dus dan kan je wel gaan meten hoe hun prestaties verslechterd zijn, maar komt dat dan door de MDMA of door wat anders...? Zulk bewijs is dus heel lastig. Daardoor zijn er dus ook nog veel dingen onbekend.

Het bewijs wat MDMA doet met hersencellen is wel redelijk geleverd. Op basis van de beschikbare data kun je zeggen dat MDMA neurotoxisch is, met name in hoge doseringen. Maar de klinische relevantie is niet bekend: we weten niet welke klachten voortkomen uit die specifieke hersenschade.

Als je niet weet waar je naar moeten zoeken, dan is het ook lastig vinden. Dus als je zegt dat niemand om je heen problemen heeft overgehouden aan overmatig gebruik. Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar het kan ook best zijn dat je niet bespreekt welke problemen er zijn ontstaan omdat jullie nog niet bewust zijn dat die problemen ontstaan, of omdat de klachten pas veel later ontstaan (denk aan longkanker door roken).

Maar het kan natuurlijk he; dat je flink MDMA hebt gebruikt en dat je daar geen klachten aan hebt ondervonden. Er zijn ook mensen die 60 jaar lang roken en geen longkanker krijgen. Dat is geen bewijs dat roken niet kankerverwekkend is. Dan heb je gewoon mazzel gehad, tegen alle kansen in.

Revolutionair zei:
@De DunneDaarom ben ik benieuwd waar het bewijs is wat @Neo-Shulginist uitlegt.
Klik om te vergroten...

Lees vooral deze publicatie over wat we wel en niet weten van MDMA neurotoxiciteit:
https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml

En als je meer wil weten over ernstige acute effecten van MDMA:
https://www.trimbos.nl/aanbod/webwinkel/product/af1515-kenmerken-en-klinische-gegevens-van-patienten-met-ernstige-ecstasyintoxicaties

O
f kijk eens een video van Gerard Alderliefste, die een spreekuur heeft speciaal voor mensen die last hebben van blijvende klachten na gebruik van partydrugs.
S
SjappiewappieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Ik ken wel iemand die in de vroege jaren '90 heel veel pillen heeft geslikt. Hij is chronisch depressief, heeft last van slaapproblemen en zit al heel lang in de bijstand. Het lukt hem niet om dingen te ondernemen.
Ik ken mensen met HPPD die helemaal niet meer kunnen functioneren omdat ze zoveel ruis zien in hun gezichtsveld. Als je die mensen wil spreken: ze hebben ook een Facebookgroep opgericht. Ik heb ook genoeg mensen ook gesproken die heel erg last hebben van breinschokken. OP zegt hier ook last van te hebben.

Je zegt dat je geen last hebt van 'serotonine-problemen', maar wat zijn dat dan precies? Veel van de chronische gezondheidseffecten van MDMA zijn onbekend, juist omdat er pas vanaf de jaren '90 mensen veel MDMA zijn gaan gebruiken. Zulk onderzoek doen is echter lastig, omdat mensen die veel MDMA nemen vaak ook andere drugs gebruiken. Dus dan kan je wel gaan meten hoe hun prestaties verslechterd zijn, maar komt dat dan door de MDMA of door wat anders...? Zulk bewijs is dus heel lastig. Daardoor zijn er dus ook nog veel dingen onbekend.

Het bewijs wat MDMA doet met hersencellen is wel redelijk geleverd. Op basis van de beschikbare data kun je zeggen dat MDMA neurotoxisch is, met name in hoge doseringen. Maar de klinische relevantie is niet bekend: we weten niet welke klachten voortkomen uit die specifieke hersenschade.
Klik om te vergroten...

Mensen die XTC misbruikt hebben (waaronder dus ook zeker ik) gaan er natuurlijk alles aan doen om hunzelf gerust te stellen en influisteren dat we ons geen zorgen moeten maken. Terwijl een neutrale derde, zoals jij natuurlijk de kans op schade reëler kan zien. Jij baseert op bewijzen die daadwerkelijk geleverd zijn, ik baseer me op bewijzen die ontbreken :tongueout: .

De breinschokken ken ik maar al te goed, door ze op verschillende momenten gehad te hebben weer ik intussen hoe ver ik kan gaan voor ze veroorzaakt worden. Ongeveer 2 avonden na elkaar een totaal van 750mg mdma gaat ze nog niet veroorzaken, een derde avond zorgt dat ik minimaal een week met brain zaps zit. Denk dat dit ontstaat als je serotonine onder een bepaalde grens zit. Brainzaps blijken een signaal te zijn dat je hersenen bezig zijn je serotonine te herstellen. Je brein probeert je zo vriendelijk duidelijk te maken te kappen met gebruiken tot hij het zegt XD .

Hoe dan ook ik ben nu wel klaar met xtc, niet omdat ik bang ben voor enorme schade, maar omdat ik de ervaringen eruit heb gehaald die ik er wou uithalen en dat goede gevoel voor mij geen meerwaarde meer is.

Tuurlijk zullen er altijd wel mensen zijn die toch enorme schade kunnen krijgen van mdma... de ene persoon is de andere niet, maar ik blijf ervan overtuigd dat bij een gezond persoon misbruik een zeer beperkte schade heeft die over verloop van tijd volledig kan genezen. (Tenzij de neurotoxiciteit toch zo hoog blijkt te zijn als sommige wetenschappers beweren en het de cellen die serotonine aanmaken, kan vernietigen). Uiteindelijk is het ook moeilijk te oordelen over jezelf of je nu blijvende schade hebt of niet. Al heb ik permanent minder serotonine, zou ik dat wellicht niet eens door hebben omdat ik niet meer weet hoe het zou voelen een tikkie meer te hebben.

Op de verhalen van ''mensen die 10 jaar later de gevolgen van xtc dragen'' op 10 jaar tijd kan er zoveel gebeurd zijn waardoor die mensen met de problemen zitten waarmee ze nu zitten. Ook zijn nu bijna alle XTC pillen vol zuivere mdma, terwijl vroeger pillen enorm vervuild werden met goedkopere stoffen met een gelijkaardige werking. Deze met beduidend meer risico's.

Vind het jammer dat het zo moeilijk is alles te weten te komen over de werking en gevolgen van alle drugs. Het is en blijft een heel interessant onderwerp.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dit topic is echt een beschamend stukje tekst voor de hele community.
@Sjappiewappie je vertelt allerlei dingen alsof het feiten zijn, maar je hebt ze allemaal zelf bedacht. Er klopt zo veel niet aan jouw teksten dat het me beter lijkt als je nooit meer iemand advies over drugs geeft...

Lees de website van Unity eens https://www.unity.nl/drug/xtc/

Het is helemaal niet zo moeilijk om de werking over drugs te leren, er zijn genoeg instituten zoals Unity, Jellinek en Trimbos die een enorme schat aan informatie en wetenschappelijke onderzoeken hebben. Dat lijkt me iets betrouwbaarder dan 1 enkel persoon met ervaring in XTC misbruik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."