#1
@Neo-Shulginist, wil jij hier je lichtje op schijnen? Ik moet er niet aan denken dat mensen die op dit forum komen voor informatie dit advies gaan opvolgen! Jij kan het beter verwoorden dan ik.
Gek genoeg is niet precies bekend hoe neurotoxisch MDMA in mensen precies is. Voor zulk onderzoek zou een mensenbrein ontleed moeten worden na toediening van een hoge dosis en zulk onderzoek vinden we onethisch.
Het is wel met allerlei diersoorten gedaan: muizen, ratten, apen en varkens. Bij die diersoorten is heel duidelijk aangetoond dat hoge doseringen MDMA schadelijk zijn voor hersencellen op drie manieren: de receptoren voor serotonine raken beschadigd, de axonterminal (waar de receptoren in zitten) die neuronen verbind met andere neuronen raakt beschadigd en de dendrieten (de staart van hersencellen) raken ook beschadigd.
Waarschijnlijk vindt zulke schade ook plaats in mensen bij gebruik van hoge doseringen of bij regelmatig gebruik. Tot welke gezondheidsklachten dat precies op de lange termijn kan leiden is niet zo goed bekend. Er is wel een verband aangetoond tussen hevig MDMA-gebruik en geheugenklachten. Daarnaast kan MDMA mogelijk depressiviteit veroorzaken, concentratiestoornissen, en wat wel eens voorkomt is HPPD: dan zie je constant een soort ruis in je beeld. En laten we niet het tandbederf vergeten door al dat malen met de kaken en de droge mond. Ook valt te verwachten dat MDMA impotentie veroorzaakt.
Dat is nog naast korte termijnrisico's die al genoemd worden zoals de breinschokken, vermoeidheid, lusteloosheid, huilbuien, angstklachten, slaapproblemen, derealisatie, depersonalisatie, overhitting, watervergiftiging (hyponatriëmie), hersenbloeding, hartstilstand, levercirrose, en een embolie.
Hoe vaak dit soort klachten voorkomen is lastig te zeggen omdat het gebruik in een schimmige illegale dansscene plaatsvindt dus het lastig is om data te verzamelen. In ieder geval worden honderden keren per jaar mensen in het ziekenhuis opgenomen met ernstige vergiftigingsverschijnselen na gebruik van MDMA.
Of je dit allemaal ernstig vindt, dat mag je zelf duiden. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat MDMA je situatie niet beter gaat maken als je niet zo lekker in je vel zit.