Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe magie van MDMA

De magie van MDMA

61 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Dat idee heb ik ook. Ik heb ook al lang problemen met concentratie. Als ik echt mijn best zou doen, zou ik het misschien ook wel voor elkaar krijgen om medicatie te krijgen. Maar de manier hoe we leven en wat we doen, kijken, eten, etc. in deze maatschappij produceert mentale en dus ook concentratie problemen. Door dat allemaal aan te pakken, wordt mijn concentratie beter. Veel mensen willen volgens mij gewoon een pilletje in plaats van te veranderen in hun gedrag. Ongelofelijk veel mensen hebben nu concentratie problemen. Als je die methylfenidaat of dexamfetamine geeft, zullen ze daar natuurlijk zeer positief over zijn en denken dat ze dat nodig hebben.

Wil echt niet beweren dat er geen mensen zijn zonder echte ad(h)d, maar kom op "iedereen" heeft het zogenaamd tegenwoordig. Je kunt door een slechte leefwijze (die veel mensen hebben) ook zeer ernstige concentratie problemen hebben. Slecht eten, weinig bewegen, de hele dag op die smartphone zitten kijken, tv programma's kijken die er letterlijk op gemaakt zijn dat er niet twee seconden niets gebeurt omdat mensen anders afhaken... Wat denken mensen dat dat doet met je concentratie...
Klik om te vergroten...
Helemaal met je eens. Ook “mag” een kind niet meer anders zijn dan anderen. Dan is der gelijk “iets mis mee”. Kan idd aan van alles liggen als iemand adhd symptomenheeft.
Adhd en aanverwanten kunnen als 1 van de symptomen concentratie problemen geven maar niet iedereen met concentratie problemen heeft adhd oid.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Velen die adhd of aanverwante iets hebben, hebben dat helemaal niet. Het wordt vrij makkelijk toegewezen aan gelijkwaardige “klachten”.
Klik om te vergroten...
Uhm, ja, maar ook andersom! Velen hebben adhd terwijl ze dit juist helemaal niet door hebben. Je hoeft maar even op Google te zoeken en je komt dan best wel veel informatie tegen hierover. Dat maakt het best een interessant onderwerp. Adhd draait niet alleen maar om concentratie, zoals @KropSla al zegt. Er is best wel een vooroordeel aanwezig als je het over adhd hebt.

Mensen (kinderen-volwassenen) met adhd hebben, als ik ff spiek op Google, een "beperkende stoornis". Hierdoor vallen ze op tussen andere kinderen die dit niet hebben en kan dat zowel negatieve als positieve gevolgen hebben. Ze kunnen zich buitengesloten voelen, voelen zich niet goed genoeg of krijgen een negatief zelfbeeld.

Mensen met adhd hebben een slechte dopamine regulatie. Het is dan ook aannemelijk om te stellen dat ze dan meer gevoelig zijn voor een verslaving. Omdat ze dat dopamine gebrek, dwang naar rust of bijv. 'medicatie' gaan zoeken in drugs. Eenmaal verslaafd is door de adhd het lastiger om die verslaving eruit te krijgen. Mensen die verslaafd zijn, maar geen adhd hebben, kunnen alsnog door de verslaving adhd kenmerken vertonen.

Wat ik verder nog vond is dat sommige mensen die adhd kenmerken vertonen, zelf helemaal niet doorhebben dat ze die kenmerken hebben. Ze hebben niet door hoe druk en chaotisch ze zijn. Ze hebben dan nog geen diagnose gehad en denken dat zij gewoon zichzelf zijn. Dat het zo hoort.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bas zei:
Velen hebben adhd terwijl ze dit juist helemaal niet door hebben.
Klik om te vergroten...
En daarmee bedoel je, velen hebben een neurologische stoornis?
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
En daarmee bedoel je, velen hebben een neurologische stoornis?
Klik om te vergroten...
Nee, de term die jij noemt is toch zeker iets anders. Adhd mag dan net zoals een "neurologische stoornis" iets met de hersenen te maken hebben, maar het heeft niet iets met het zenuwstelsel, tumoren, infecties, ziektes of hersenletsel te maken.

Ik begrijp je punt (nu) wel beter, nadat ik even verder heb gegraven op Google. :tongueout:

Maar het is niet mijn idee geweest om ieder kwaaltje een naam te geven, dat onder te verdelen in verschillende categoriën (wat nog steeds onder diezelfde aandoening valt) én wat dan ook weer via via een link heeft met een andere aandoening, wat zelf ook weer onder verschillende categorieën/types valt. lol

Het zijn niet voor niets verschillende termen. Mja, gezien we nou eenmaal allemaal willen weten wat we mankeren, lijkt het alsof we al die symptomen zelf naar mekaar toe hebben gebracht om makkelijker een oorzaak te kunnen vaststellen. Ik denk dat je dit bedoeld toch? Lekker handig, dan door al die symptomen uiteindelijk niet meer weten wat iemand nou heeft. :tongueout:

Er blijft echter wel een verschil zitten in de medicijnen die bij deze aandoeningen horen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bas zei:
Nee, de term die jij noemt is toch zeker iets anders. Adhd mag dan net zoals een "neurologische stoornis" iets met de hersenen te maken hebben, maar het heeft niet iets met het zenuwstelsel, tumoren, infecties, ziektes of hersenletsel.

Ik begrijp je punt (nu) wel beter, nadat ik even verder heb gegraven op Google. :tongueout:

Maar het is niet mijn idee geweest om ieder kwaaltje een naam te geven, dat onder te verdelen in verschillende categoriën (wat nog steeds onder diezelfde aandoening valt) én wat dan ook weer via via een link heeft met een andere aandoening, wat zelf ook weer onder verschillende categorieën/types valt. lol

Het zijn niet voor niets verschillende termen. Mja, gezien we nou eenmaal allemaal willen weten wat we mankeren, lijkt het alsof we al die symptomen zelf naar mekaar toe hebben gebracht om makkelijker een oorzaak te kunnen vaststellen. Ik denk dat je dit bedoeld toch? Lekker handig, dan door al die symptomen uiteindelijk niet meer weten wat iemand nou heeft. :tongueout:

Er blijft echter wel een verschil zitten in de medicijnen die bij deze aandoeningen horen.
Klik om te vergroten...
Ja dat bedoelde ik.

Ik blijf het apart vinden dat mensen vaak zo makkelijk zeggen "ik heb ad(h)d". Wat is dat, denk ik dan. Er is niet een medische test die uitgevoerd kan worden of iemand dan wel ad(h)d heeft, of niet. In plaats daarvan gebruikt een specialist een evaluatieproces om ad(h)d te diagnosticeren. Wat het voor mij een vage stoornis maakt. Het lijkt eerder een set overeenkomende symptomen. Ik ben absoluut geen expert, maar ik ben om deze redenen gewoon niet helemaal overtuigd dat er echt iets is als 'ad(h)d'. Wil daar zeker geen mensen mee kwetsen en al helemaal niet zeggen dat mensen niet enorm lijden onder deze symptomen, maar ik ben gewoon niet overtuigd van het ziektebeeld.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geen medische test zoals jij misschien bedoelt, maar er zijn wel degelijk DSM criteria om AD(H)D te diagnosticeren. Net zoals er bijvoorbeeld zijn voor bijvoorbeeld een depressieve stoornis, borderline, PTSS en veel meer. Of ben je ook niet overtuigd van het bestaan van al die laatst genoemden, omdat er geen 'medische test' uitgevoerd kan worden?
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ja dat bedoelde ik.

Ik blijf het apart vinden dat mensen vaak zo makkelijk zeggen "ik heb ad(h)d". Wat is dat, denk ik dan. Er is niet een medische test die uitgevoerd kan worden of iemand dan wel ad(h)d heeft, of niet. In plaats daarvan gebruikt een specialist een evaluatieproces om ad(h)d te diagnosticeren. Wat het voor mij een vage stoornis maakt. Het lijkt eerder een set overeenkomende symptomen. Ik ben absoluut geen expert, maar ik ben om deze redenen gewoon niet helemaal overtuigd dat er echt iets is als 'ad(h)d'. Wil daar zeker geen mensen mee kwetsen en al helemaal niet zeggen dat mensen niet enorm lijden onder deze symptomen, maar ik ben gewoon niet overtuigd van het ziektebeeld.
Klik om te vergroten...
Ik snap je twijfels. Mijn zoon -18- werd gediagnosticeerd toen hij 6 of 7 was. De symptomen waren ernstig en overduidelijk. Het heeft hem veel moeite gekost om te komen waar hij nu staat. Wij hebben bewust gekozen voor een behandeling zonder medicatie (wat niet makkelijk was!), maar het is ons gelukt. Daarnaast staken we veel tijd in therapie, praten en bezig zijn met hem en zorgen voor een solide structuur. Hij is zelfzekerder geworden, heeft zijn 'aandoening' leren aanvaarden en ermee leren omgaan, dus nu gaat het stukken beter. Ik wil maar aangeven dat het bij ons overduidelijk was dat hij 'anders' was/is dan de anderen. Ik spreek hier dan over een onuitputtelijke energie, dwars gedrag, de onmogelijkheid om zich te concentreren of in te houden, enz... Had hij dan écht een diagnose nodig? Ja. Vanaf toen konden we de school inlichten en zorgen voor veel structuur. Op die manier groeide zijn zelfzekerheid, want tot dan was hij gewoon 'het lastige kind van de klas of het familiefeest'. Maar inderdaad, om het nu een ziektebeeld te noemen, daar ben ik ook nog steeds niet uit. Hij is zeer sportief, een lief persoon en heeft bakken vol creativiteit. Zoals bij elk 'ziektebeeld' gaat het er altijd om hoe de omgeving er mee omgaat. Moest dat verbeteren, dan stopt het stigma, en hoeven we misschien niet langer van een ziekte te spreken. Volgens mij is er plaats op deze wereld voor iedereen, dus ook voor hyperactieve hummeltjes...
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Ja dat bedoelde ik.

Ik blijf het apart vinden dat mensen vaak zo makkelijk zeggen "ik heb ad(h)d". Wat is dat, denk ik dan. Er is niet een medische test die uitgevoerd kan worden of iemand dan wel ad(h)d heeft, of niet. In plaats daarvan gebruikt een specialist een evaluatieproces om ad(h)d te diagnosticeren. Wat het voor mij een vage stoornis maakt. Het lijkt eerder een set overeenkomende symptomen. Ik ben absoluut geen expert, maar ik ben om deze redenen gewoon niet helemaal overtuigd dat er echt iets is als 'ad(h)d'. Wil daar zeker geen mensen mee kwetsen en al helemaal niet zeggen dat mensen niet enorm lijden onder deze symptomen, maar ik ben gewoon niet overtuigd van het ziektebeeld.
Klik om te vergroten...
Niet alles is met een medische test te vinden. Iets zoals adhd is niet aan te tonen in je plas-monster of door even de temperatuur te meten. Zo'n diagnose die die specialist uitvoert, is niet zo maar uit de mouw geschud. Een vage stoornis is het zeker, dat vind ik ook. Mede omdat al die symptomen te veel op mekaar lijken van al die aandoeningen. Daar is gewoon een circus van gemaakt. Je zal nooit echt een nauwkeurige uitslag hebben hierdoor.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
KropSla zei:
Geen medische test zoals jij misschien bedoelt, maar er zijn wel degelijk DSM criteria om AD(H)D te diagnosticeren. Net zoals er bijvoorbeeld zijn voor bijvoorbeeld een depressieve stoornis, borderline, PTSS en veel meer. Of ben je ook niet overtuigd van het bestaan van al die laatst genoemden, omdat er geen 'medische test' uitgevoerd kan worden?
Klik om te vergroten...
Uiteraard bestaan deze dingen als syndromen en dergelijke. Dat zou absurd zijn om te ontkennen.

Maar ik ben er persoonlijk gewoon niet van overtuigd dat er bij bijvoorbeeld ad(h)d een eenduidige oorzaak is, de werkelijke onderliggende 'ziekte', die steevast die bepaalde set symptomen veroorzaakt. Maar dat is mijn mening als niet-specialist. En als zelfs doktoren hierover verdeeld zijn, vind ik het erg lastig om hier een andere mening over te vormen.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Maar dan snap ik dus niet waarom je bij ADHD zegt dat je niet overtuigd bent van het bestaan. Want bij de zaken die ik noem is er ook geen medische test als een bloedmonster of iets dergelijks. Zulke diagnoses worden ook vaak gesteld op basis van gesprekken en bepaalde criteria. Overigens niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik ben er echt benieuwd naar wat het verschil precies maakt.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Neem iets als PTSS. Daar is de oorzaak van bekend: trauma en stress. Wat is het dan dat de symptomen van ADHD veroorzaakt? Deze symptomen bestaan trouwens ook los, dus wanneer is het precies ADHD en wanneer niet? Ligt dat dan eigenlijk aan de specialist die de evaluatie doet? Ik wil al deze dingen niet ontkennen als syndromen, want overduidelijk bestaan deze, als set symptomen die we kunnen waarnemen. Ik heb er gewoon moeite mee dat zoveel mensen er zo'n ding van maken: "ik heb ad(h)d, ik ben ad(h)d'er". Zeker omdat ik zelf zo sterk geloof in onze eigen waarheid creëren. Wat doet dat met iemand - met name een kind - om zichzelf te zien als "ad(h)d'er". Zeker, velen geven ook aan rust te vinden in zo'n label, wat ik niet wil bagatelliseren, maar ik kan me gewoon niet aan de gedachte onttrekken dat heel veel mensen zichzelf ook vasthouden in zo'n omschrijving. En nee, ik denk echt niet dat je al je klachten even kunt wegdenken, voordat iemand dat misschien denkt. Dat zou een ander uiterste zijn. Maar het perspectief van waaruit je kijkt, is zó belangrijk. Heeft zo'n enorme invloed op je geestesgesteldheid.
Klik om te vergroten...

Symptomen van elke aandoening bestaan vaak los. Ik voel me wel eens verdrietig en heb periodes nergens zin in, maar ben niet depressief. Soms heb ik vreselijke stemmingswisselingen of ben ik impulsief, maar ik heb geen borderline. Wanneer iets precies ADHD, PTSS, borderline of wat dan ook is, ligt aan of het aan X aantal van de criteria voldoet. En natuurlijk is dat (helaas) minder objectief meetbaar dan een gebroken been, en kan de specialist die de vragen afneemt en diagnose stelt hier een rol in spelen en het soms mis hebben, maar dat geldt echt niet alleen voor ADHD (kan ik uit ervaring zeggen).

Ik ben het verder helemaal met je eens dat het belangrijk is om je niet naar een label te gaan gedragen, en dat je perspectief grote invloed heeft op je gesteldheid. Ik kan soms ook 'jeukerig' worden van bepaalde uitspraken, dus snap wel wat je bedoelt. Maar tegelijk is het denk ik ook belangrijk om de zaken niet om te draaien, want veel mensen hebben hun symptomen en gedragingen al voordat ze het label hadden, maar werden gewoon niet als symptomen gezien. Er is ze bijvoorbeeld altijd verteld dat ze zich moesten aanpassen, dat ze wel 'een tandje minder' mochten zijn, eens wat meer mindfull moesten worden, lui waren, of niet genoeg hun best deden. Dat is frustrerend, zeker als je merkt dat voor jou iets gewoon wél meer moeite kost, of écht anders werkt, dan bij de gemiddelde mens. Als je dan een verklaring hebt die zegt: je bent niet lui, je werkt gewoon iets anders en je moet hier op een andere manier mee omgaan, dan kan ik me voorstellen dat je dat van de daken wil schreeuwen. Juist omdat je je vaak niet gehoord hebt gevoeld. En dat is bij ADHD vaak het geval volgens mij, ook door het soort stigma dat er op rust (dat het over-gediagnosticeerd wordt, dat het misschien niet echt bestaat, dat het 'gewoon' een kwestie van je aanpassen of anders gedragen is, etc). Het maakt denk ik juist dat mensen soms harder of vaker roepen: ik heb ADHD, ik ben een ADHD'er. Want maar weinig dingen zijn zo vervelend als je niet gehoord voelen. En aan het einde van de dag is ADHD met de huidige kennis toch echt een 'stoornis', gediagnosticeerd aan de hand van uitgebreide lijsten symptomen / vragenlijsten of afhankelijk van je behandelaar zelfs andere onderzoeken (zoals een test om je beweeglijkheid/reactievermogen/concentratie te meten). Daarin doet het niet onder voor andere stoornissen of problematiek die gediagnosticeerd worden met lijsten symptomen en vragenlijsten. Ook als de exacte oorzaak nog niet 100% duidelijk is in de wetenschap.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nou eh, ik leg het er bij neer dat het gewoon een vage stoornis is. Hoe meer ik d'r over probeer te vinden, hoe ingewikkelder het wordt naar mijn mening. Voornamelijk dat ontstaan van adhd, die symptomen en oorzaken. Eerst kom je wat symptomen tegen, maar even later hebben die symptomen zelf ook weer symptomen. Waar het vandaan komt, Joost mag het weten. :tearsofjoy:
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Wauw! Wat super dat jullie dat voor elkaar hebben gekregen zonder medicatie! :blush:
Klik om te vergroten...
Beste Mindless, laat mij hier wel nog aan toevoegen dat het zeker geen lachertje is, en dat dit niet iedereen gegund is...
Het is niet mijn bedoeling om zomaar iedereen van zijn meds te halen. Maar het kàn! :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Goede punten @KropSla

Ik begrijp ook wel hoe het voor mensen juist een echte geruststelling kan zijn, zo'n diagnose. Dat iets eindelijk een naam gegeven kan worden. 'Gewoon' een kwestie van je aanpassen is het denk ik in ieder geval zeker niet. Dat wou ik dan ook zeker niet impliceren.

@geflipt
Nee dat lijkt mij ook zeker niet de bedoeling dat iedereen van de medicatie af gaat. Wel erg mooi om verhalen van mensen te horen die het wel klaren zonder. Dat is misschien ook inspiratie voor anderen die misschien al twijfelen om dat te proberen.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
KropSla zei:
Symptomen van elke aandoening bestaan vaak los. Ik voel me wel eens verdrietig en heb periodes nergens zin in, maar ben niet depressief. Soms heb ik vreselijke stemmingswisselingen of ben ik impulsief, maar ik heb geen borderline. Wanneer iets precies ADHD, PTSS, borderline of wat dan ook is, ligt aan of het aan X aantal van de criteria voldoet. En natuurlijk is dat (helaas) minder objectief meetbaar dan een gebroken been, en kan de specialist die de vragen afneemt en diagnose stelt hier een rol in spelen en het soms mis hebben, maar dat geldt echt niet alleen voor ADHD (kan ik uit ervaring zeggen).

Ik ben het verder helemaal met je eens dat het belangrijk is om je niet naar een label te gaan gedragen, en dat je perspectief grote invloed heeft op je gesteldheid. Ik kan soms ook 'jeukerig' worden van bepaalde uitspraken, dus snap wel wat je bedoelt. Maar tegelijk is het denk ik ook belangrijk om de zaken niet om te draaien, want veel mensen hebben hun symptomen en gedragingen al voordat ze het label hadden, maar werden gewoon niet als symptomen gezien. Er is ze bijvoorbeeld altijd verteld dat ze zich moesten aanpassen, dat ze wel 'een tandje minder' mochten zijn, eens wat meer mindfull moesten worden, lui waren, of niet genoeg hun best deden. Dat is frustrerend, zeker als je merkt dat voor jou iets gewoon wél meer moeite kost, of écht anders werkt, dan bij de gemiddelde mens. Als je dan een verklaring hebt die zegt: je bent niet lui, je werkt gewoon iets anders en je moet hier op een andere manier mee omgaan, dan kan ik me voorstellen dat je dat van de daken wil schreeuwen. Juist omdat je je vaak niet gehoord hebt gevoeld. En dat is bij ADHD vaak het geval volgens mij, ook door het soort stigma dat er op rust (dat het over-gediagnosticeerd wordt, dat het misschien niet echt bestaat, dat het 'gewoon' een kwestie van je aanpassen of anders gedragen is, etc). Het maakt denk ik juist dat mensen soms harder of vaker roepen: ik heb ADHD, ik ben een ADHD'er. Want maar weinig dingen zijn zo vervelend als je niet gehoord voelen. En aan het einde van de dag is ADHD met de huidige kennis toch echt een 'stoornis', gediagnosticeerd aan de hand van uitgebreide lijsten symptomen / vragenlijsten of afhankelijk van je behandelaar zelfs andere onderzoeken (zoals een test om je beweeglijkheid/reactievermogen/concentratie te meten). Daarin doet het niet onder voor andere stoornissen of problematiek die gediagnosticeerd worden met lijsten symptomen en vragenlijsten. Ook als de exacte oorzaak nog niet 100% duidelijk is in de wetenschap.
Klik om te vergroten...

Mooi gezegd! Wat het tegenwoordig ook lastig maakt is dat adhd ook een beetje een ‘trend’ is in de ggz. Je hebt tegenwoordig instellingen als ADHD Centraal die aan de lopende band diagnosticeren en enkel kijken naar ADHD.
Dan krijg je het ‘probleem’ dat een emotionele ontwikkelingsstoornis bijvoorbeeld best kan lijken op adhd symptomen maar omdat ze maar 1 ding bekijken raakt dat ondergesneeuwd.
Ik denk dat 40% van de cliënten die ik zie met AD(H)D diagnose dit uiteindelijk niet blijken te hebben. Als je dan jarenlang ritalin hebt geslikt baal je best wel.

Maar het is lastig, je wil mensen zeker ook erkennen in hun klachten.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
geflipt zei:
Ik snap je twijfels. Mijn zoon -18- werd gediagnosticeerd toen hij 6 of 7 was. De symptomen waren ernstig en overduidelijk. Het heeft hem veel moeite gekost om te komen waar hij nu staat. Wij hebben bewust gekozen voor een behandeling zonder medicatie (wat niet makkelijk was!), maar het is ons gelukt. Daarnaast staken we veel tijd in therapie, praten en bezig zijn met hem en zorgen voor een solide structuur. Hij is zelfzekerder geworden, heeft zijn 'aandoening' leren aanvaarden en ermee leren omgaan, dus nu gaat het stukken beter. Ik wil maar aangeven dat het bij ons overduidelijk was dat hij 'anders' was/is dan de anderen. Ik spreek hier dan over een onuitputtelijke energie, dwars gedrag, de onmogelijkheid om zich te concentreren of in te houden, enz... Had hij dan écht een diagnose nodig? Ja. Vanaf toen konden we de school inlichten en zorgen voor veel structuur. Op die manier groeide zijn zelfzekerheid, want tot dan was hij gewoon 'het lastige kind van de klas of het familiefeest'. Maar inderdaad, om het nu een ziektebeeld te noemen, daar ben ik ook nog steeds niet uit. Hij is zeer sportief, een lief persoon en heeft bakken vol creativiteit. Zoals bij elk 'ziektebeeld' gaat het er altijd om hoe de omgeving er mee omgaat. Moest dat verbeteren, dan stopt het stigma, en hoeven we misschien niet langer van een ziekte te spreken. Volgens mij is er plaats op deze wereld voor iedereen, dus ook voor hyperactieve hummeltjes...
Klik om te vergroten...
Hiervan krijg ik dus echt een brok in mijn keel. Wat mooi en liefdevol geschreven @geflipt . Respect! :hearteyes:
En helemaal eens met je dat er ook voor "hyperactieve hummeltjes" ruimte moet zijn in deze wereld.

Ik heb een nichtje die rond diezelfde leeftijd de diagnose adhd kreeg en die wel medicijnen heeft gebruikt. Ik heb me onvoldoende verdiept in de voordelen en nadelen van medicijngebruik om daar een oordeel over te vellen. Ik zie wel dat haar gedrag met medicijngebruik beter past binnen wat we als maatschappij verwachten van een kind. Ik kan me voorstellen dat dat het leven voor mijn nichtje makkelijker maakt. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat er gezondheidsrisico's zitten aan dergelijk langdurig medicijngebruik. Hoe dan ook respect voor jullie dat jullie erin geslaagd zijn jullie zoon een solide basis en zelfvertrouwen te geven zonder daarvoor medicijnen nodig te hebben.

Ik snap dat veel mensen kritisch kijken naar de hoeveelheid adhd diagnoses tegenwoordig. Het geeft de indruk dat het een beetje een trend is. Of dat het gemakkelijk is om een druk of complex kind weg te zetten als adhd. Aan de andere kant ben ik juist sterk overtuigd van het idee dat experts op basis van getoonde symptomen en op basis van kennis en ervaring (het woord 'expert' zegt het al) een diagnose kunnen stellen. Ook als dit niet keihard medisch te bewijzen is.

Ik heb het idee dat we in onze huidige maatschappij teveel waarde hechten aan "harde", "objectieve" en "meetbare" bewijzen en te weinig vertrouwen meer hebben in een expertise-oordeel van deskundigen. We zouden volgens mij weer eens wat vaker vertrouwen moeten hebben in het oordeel van de mensen die ergens voor geleerd hebben en/of ervaring mee hebben. En we zouden ook wat meer waarde mogen hechten aan "kwalitatieve" methoden van onderzoek en bewijs.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eik zei:
Ik heb het idee dat we in onze huidige maatschappij teveel waarde hechten aan "harde", "objectieve" en "meetbare" bewijzen en te weinig vertrouwen meer hebben in een expertise-oordeel van deskundigen.
Klik om te vergroten...
Dat vertrouwen is misschien wat geschaad door bijvoorbeeld de miljoenen aan verslaafde mensen aan medicijnen die voorgeschreven worden door specialisten, in NL alleen al. Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar als je zelf in je eigen omgeving ook vaak hoort van horrorverhalen door bepaalde medicatie, dan ga je toch een soort beeld vormen daarover en de mensen die ze voorschrijven.

Ik weet natuurlijk wel dat het lang zo simpel niet is en die mensen er echt heel veel verstand van hebben.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Dat vertrouwen is misschien wat geschaad door bijvoorbeeld de miljoenen aan verslaafde mensen aan medicijnen die voorgeschreven worden door specialisten, in NL alleen al. Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar als je zelf in je eigen omgeving ook vaak hoort van horrorverhalen door bepaalde medicatie, dan ga je toch een soort beeld vormen daarover en de mensen die ze voorschrijven.

Ik weet natuurlijk wel dat het lang zo simpel niet is en die mensen er echt heel veel verstand van hebben.
Klik om te vergroten...
Het is allemaal niet simpel en zwart-wit inderdaad. Ik denk dat het heel goed is om een kritische houding te hebben en altijd zelf na te denken. Tegelijkertijd kun je niet op alle gebieden tegelijk expertise hebben. Ik denk dat we in onze samenleving eerder te wantrouwig dan te goedgelovig zijn. Hierdoor kent onze samenleving een steeds verdergaande "regeldruk" en "juridificering". We zijn zo krampachtig op zoek naar zekerheid en controle dat we elk jaar nieuwe regeltjes en wetten maken.

Het uiteindelijke effect hiervan is dat artsen, verpleegsters, ambtenaren, politieagenten, leerkrachten en vele anderen die ik nu vergeet steeds meer bezig zijn met het invullen van formulieren en het verantwoorden van hun gedrag dan met de taken waar ze eigenlijk voor aangenomen zijn en passie voor hebben. Persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn als we specialisten weer wat meer vertrouwen en bevoegdheid geven om op basis van hun oordeel te handelen. Natuurlijk gaat er dan af en toe iets mis. Mensen maken vergissingen en soms hebben mensen zelfs slechte intenties. Toch denk ik dat de prijs die we nu betalen voor onze achterdocht en controle-drang groter is. Het geeft in mijn perspectief meer schijnzekerheid dan echte zekerheid en belemmert specialisten in het uitvoeren van hun werk.

Maar goed dit is op basis van mijn ervaringen en mijn redelijk positieve mensbeeld. Ik kan me voorstellen dat je met andere ervaringen en met een ander mensbeeld wellicht tot hele andere conclusies komt.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eik zei:
Ik heb een nichtje die rond diezelfde leeftijd de diagnose adhd kreeg en die wel medicijnen heeft gebruikt. Ik heb me onvoldoende verdiept in de voordelen en nadelen van medicijngebruik om daar een oordeel over te vellen. Ik zie wel dat haar gedrag met medicijngebruik beter past binnen wat we als maatschappij verwachten van een kind. Ik kan me voorstellen dat dat het leven voor mijn nichtje makkelijker maakt. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat er gezondheidsrisico's zitten aan dergelijk langdurig medicijngebruik. Hoe dan ook respect voor jullie dat jullie erin geslaagd zijn jullie zoon een solide basis en zelfvertrouwen te geven zonder daarvoor medicijnen nodig te hebben.
Klik om te vergroten...
Niet iedereen is gebaat bij een leven zonder medicatie. Ik kijk naar mezelf: ik ben bipolair en kàn simpelweg niet zonder medicatie. De luttele keren dat we toch hebben proberen afbouwen liep alles binnen de paar dagen/weken compleet mis. Maar goed, dat was maar een voorbeeld. Ik ken evenzeer adhd'ers die perfect functioneren mét hun meds, en dit al jaaaren. Zo kan het ook lopen voor je nichtje. Van effecten op lange termijn heb ik geen verstand, wij wouden het gewoon zonder proberen. Maar ik blijf erbij dat er - naast een over-diagnose - ook teveel aandacht wordt geschonken aan medicatie, terwijl therapie zo fucking belangrijk is. En dan heb ik het nog niet eens over de impact van het 'nestje' waar je uitkomt... (vooral ouders moeten naar de therapeut, om te leren hoe ermee om te gaan). Misschien moeten die pillen wat achterwege gehouden worden de eerste jaren, om te kijken hoe het kind zich ontwikkeld, hoe het evolueert, en reageert op de input van de therapeut en de ouders...
Mindless zei:
Dat vertrouwen is misschien wat geschaad door bijvoorbeeld de miljoenen aan verslaafde mensen aan medicijnen die voorgeschreven worden door specialisten, in NL alleen al. Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar als je zelf in je eigen omgeving ook vaak hoort van horrorverhalen door bepaalde medicatie, dan ga je toch een soort beeld vormen daarover en de mensen die ze voorschrijven.

Ik weet natuurlijk wel dat het lang zo simpel niet is en die mensen er echt heel veel verstand van hebben.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook dat dat vertrouwen blutsen is aan het krijgen. Logisch, gezien de hoeveelheid 'onnodige' meds er voorgeschreven worden. Zoals ik hier al vaker zei: medicatie is als een pleister op de wonde, het beschermt je even (of in dit geval soms levenslang), maar het geneest je niet... Maar overal maar amfetamines over de 'stoute kindjes' gieten vind ik wel wat vreemd de dag van vandaag. En hier komen we dan bij de pharmaceutische lobbyers natuurlijk, en de wereld die per sé allemaal flinke kindjes in de rij wil zien staan... Maar dat zijn andere verhalen :wink:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#20
@geflipt ik deel jouw genuanceerde mening over medicatie. Ik heb zelf ook een bipolair persoon in mijn schoonfamilie die echt niet zonder medicatie kan. In mijn ogen is het goed dat al deze medicijnen er zijn. Waar het volgens mij soms (vaak?) fout gaat is de invloed van de grote bedrijven op het proces. Dit dus:
geflipt zei:
hier komen we dan bij de pharmaceutische lobbyers natuurlijk
Klik om te vergroten...
Ondanks mijn positieve mensbeeld ben ik het hier wel echt mee eens!
Ik zou graag zien dat we de specialisten in de gezondheidszorg weer laten beslissen over medicatie en dat we de invloed, lobby en macht van de grote pharmaceutische bedrijven beperken.

Mindless zei:
Het loopt al te lang uit de klauwen met de regeldruk in NL. Dat kan niet steeds meer en meer worden. Dan komt er een breekpunt.
Klik om te vergroten...
Exact. Mensen roepen continu om minder regels maar accepteren vervolgens niet als er af en toe incidenten voorkomen. Je kunt het gewoon simpelweg niet beide hebben. Volgens mij moeten we echt toe naar minder controle, minder wetten en minder regels. Maar dan moeten we ook accepteren dat er af en toe iets fout gaat. Dat is de "prijs" die we betalen voor een overheid die "loslaat". Als we niet bereid zijn die prijs te betalen moeten we ook niet zeiken over de grote hoeveelheid regeltjes en wetten in NL.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."