Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumswanneer schade door xtc?

wanneer schade door xtc?

25 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Xtc geeft hersenschade, maar wat voor een schade? En na hoevaak en hoeveel gebruiken krijg je last van deze problemen?
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bunni020 zei:
Xtc geeft hersenschade, maar wat voor een schade? En na hoevaak en hoeveel gebruiken krijg je last van deze problemen?
Klik om te vergroten...
Heb je ook een gemakkelijke vraag?
Dit is bijna onmogelijk, maar ik ga toch eens iemand taggen die dit weer zo correct mogelijk gaat proberen te beantwoorden

@Neo-Shulginist
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja ehh sorry ik weet niet hoe ik dit anders moet formulieren
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bunni020 zei:
Ja ehh sorry ik weet niet hoe ik dit anders moest formulieren
Klik om te vergroten...
Geen probleem hoor. Er volgen meer professionelere antwoorden.
Veel plezier op het forum.
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bunni020 zei:
Xtc geeft hersenschade, maar wat voor een schade? En na hoevaak en hoeveel gebruiken krijg je last van deze problemen?
Klik om te vergroten...
Xtc geeft niet persee meer schade dan alcohol. Zou mij eerder zorgen maken om een half kratje bier dan een pilletje xtc.
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb vanaf februari in 2 maanden tijd rond de 25 keer xtc gebruikt. Ik ben 50 kilo en slikte eerst halve of (drie)kwartjes, maar later hele pillen van 260mg mdma. Blue punishers waren het. 2 weken slikte ik niet en dan als ik weer geld had slikte ik het weer voor een week dagelijks. Ook daarna had ik nog gebruikt, maar veel minder regelmatig dan eerst. Ik heb moeite met me concentreren. Ik vraag me af of het daar door komt.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zou er zomaar mee te maken kunnen hebben ja.

als je bijna om de dag xtc gebruikt dan kun je zeker spreken van misbruik wat kan leiden tot problemen.
wat voelde je er op het einde nog van? En hoeveel had je nog nodig om iets nog te voelen op het einde?

Ben ik oprecht wel nieuwsgierig naar..

Ik zou je aanraden sowieso drugs die op je serotonine werken, maar eigenlijk alle drugs voor een lange tijd te laten liggen. Je hersenen kunnen wel een jaartje rust gebruiken denk ik. Eventueel bij aanhoudende problemen naar de huisarts gaan.
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik had 9 juni voor de laatste keer gebruikt. Daarvoor voelde ik al niks en op 9 juni ook niet. Als ik nu gebruik word ik emotieloos en voel ik me verdoofd (lichamelijk en mentaal verdoofd). Ik kan niet meer verdrietig worden, maar ook niet meer blij. Ik voel letterlijk niks. De laatste keer dat ik er nog echt iets van voelde was rond eind maart. Ik deed het toen met een of andere jongen. Hij was super gelukkig en ik voelde me alleen 'tevreden'.

Eerst nam ik altijd een halve pil. Zo'n 130mg mdma dus en dat werd steeds meer toen ik tolerantie opbouwde. Ik ben niet verder gegaan dan 260, omdat ik geen risico wou lopen. Ik denk dat als ik meer neem ik nog steeds niks voel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
CuriousExplorer zei:
Heb je ook een gemakkelijke vraag?
Dit is bijna onmogelijk, maar ik ga toch eens iemand taggen die dit weer zo correct mogelijk gaat proberen te beantwoorden

@Neo-Shulginist
Klik om te vergroten...
MDMA veroorzaakt voornamelijk oxidatieve stress waardoor axon terminals kapot kunnen gaan. Dat heeft vooral gevolgen voor de dendrieten van een neuron; de uitlopers die contact maken met andere hersencellen. De klinische relevantie daarvan is onbekend.
Bij onderzoeken naar mensen die veel en vaak MDMA hebben gebruikt worden lichte geheugenklachten gevonden, voornamelijk in het zeer korte termijngeheugen. Andere typen van cognitieve afwijkingen zijn niet gevonden in wetenschappelijk onderzoek, maar dat kan ook komen door gebrek aan lange termijnonderzoek. We weten bijvoorbeeld wel dat een deel van de gebruikers last krijgt van Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD) en derealisatie. Mogelijk zijn dat ook klachten die samenhangen met neurotoxiciteit. Maar dat weten we niet.

Sommige mensen krijgen na 1 keer gebruiken last van HPPD. Er zijn ook mensen die een keer of 100 MDMA hebben gebruikt en zelf zeggen nergens last van te hebben. Wat wel veel voorkomt is dat regelmatige gebruikers klagen dat MDMA de 'magie' verliest. Volgens een schatting van Erowid gebeurt dat volgens gebruikersverklaringen zo ongeveer na 50 keer een xtc-pil slikken. Die klachten zouden mogelijk op neurotoxiciteit kunnen duiden. Hoewel er ook psychologische verklaringen mogelijk zijn.

Sowieso is er veel onbekend over neurotoxiciteit van MDMA bij mensen. Het onderzoek is lastig omdat het onethisch is om aan mensen MDMA te geven en daarna hun brein in plakjes te snijden om te kijken wat er is gebeurd. Recente inzichten zijn wel dat medische verstrekking van MDMA gedurende 3 keer in therapeutische setting niet leidt tot meetbare verschillen in cognitie. Wel is middels dieronderzoek vastgesteld dat hogere doseringen, langdurig gebruik en hoge omgevingstemperatuur factoren zijn die de neurotoxicteit kunnen vergroten.

Meer over wat er wel en niet bekend is:

Erowid MDMA (Ecstasy) Vault : Does MDMA Cause Brain Damage?, by Matthew Baggott & John Mendelson

'Does MDMA Cause Brain Damage?', An introduction and overview of MDMA's Neurotoxicity.
erowid.org
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi @Bunni020 , meestal wordt aangeraden om 1-1,5 Mg MDMA per kilo lichaamsgewicht te gebruiken. Dat zou voor jou zo’n 50-75 Mg zijn per dag dat je gebruikt. Dat is misschien een beetje voorzichtig maar wat jij doet is echt enorm veel voor iemand van 50kg. Dat is echt ruim 3 maal de maximaal aanbevolen dosering.

Verder is het advies om na gebruik 3 maanden rust te nemen van de serotonine drugs om je hersenen wat tijd voor herstel te geven.

Wat jij doet valt onder de categorie “misbruik”. Ik zou je echt willen adviseren om een lange pauze (minstens een jaar) te nemen van de MDMA. Hopelijk heb je daarna weer een leuk effect en kun je er wat verstandiger mee omgaan.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Waarschijnlijk zal hier nog een lange nasleep volgen. Reken maar tussen maanden en jaren. Ik spreek uit eigen ervaring. Alles is persoonsgebonden maar als je op het punt zit dat een pil jou geen gevoel meer heeft ga je dit punt nog een hele tijd aanhouden. Jou hersenen hebben een lang herstel nodig.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bunni020 zei:
Xtc geeft hersenschade, maar wat voor een schade? En na hoevaak en hoeveel gebruiken krijg je last van deze problemen?
Klik om te vergroten...
Overigens zijn mensen altijd heel geïnteresseerd in hersenschade of neurotoxiciteit door MDMA. Maar er zijn ook allerlei andere typen schade he. Zo is MDMA in principe cardiotoxisch en hepatotoxisch (je kunt dus last krijgen van hart- en vaatproblemen of van schade aan de lever).

Om de risico's op te sommen:

Acute gezondheidsrisico's
  • Uitputting
  • Overhitting
  • Uitdroging
  • Overgeven
  • Watervergiftiging
  • Hartinfarct
  • Embolie
  • Hersenbloeding
  • Leverschade
  • Epileptische aanval
  • Gewichtsverlies
  • Serotonine syndroom
  • Opwindingsdelier
  • Kaakklem
  • Derealisatie / depersonalisatie

Chronische gezondheidsrisico's
  • Geheugenstoornissen
  • Angstklachten
  • Somberheid
  • Tandbederf
  • Impotentie
  • HPPD
www.changingperspective.info

MDMA veelgestelde vragen (F.A.Q.) - Changing Perspective

Deze F.A.Q. beantwoordt de meest gestelde vragen over de drug MDMA (3,4-methyleendioxymethamfetamine), ook wel xtc, ecstasy, molly of M genoemd.
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Wat wel veel voorkomt is dat regelmatige gebruikers klagen dat MDMA de 'magie' verliest. Volgens een schatting van Erowid gebeurt dat volgens gebruikersverklaringen zo ongeveer na 50 keer een xtc-pil slikken.
Klik om te vergroten...
Dan pas?
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Eik zei:
Hoi @Bunni020 , meestal wordt aangeraden om 1-1,5 Mg MDMA per kilo lichaamsgewicht te gebruiken. Dat zou voor jou zo’n 50-75 Mg zijn per dag dat je gebruikt. Dat is misschien een beetje voorzichtig maar wat jij doet is echt enorm veel voor iemand van 50kg. Dat is echt ruim 3 maal de maximaal aanbevolen dosering.

Verder is het advies om na gebruik 3 maanden rust te nemen van de serotonine drugs om je hersenen wat tijd voor herstel te geven.

Wat jij doet valt onder de categorie “misbruik”. Ik zou je echt willen adviseren om een lange pauze (minstens een jaar) te nemen van de MDMA. Hopelijk heb je daarna weer een leuk effect en kun je er wat verstandiger mee omgaan.
Klik om te vergroten...
Ik weet het :confused:. Ik probeer ermee te stoppen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Dan pas?
Klik om te vergroten...
Ik ervaar xtc nog altijd als bijzonder. Alleen de mooie lampjes en kleurtjes zijn nooit meer teruggekomen na een keer of 3.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bunni020 zei:
Ik heb vanaf februari in 2 maanden tijd rond de 25 keer xtc gebruikt. Ik ben 50 kilo en slikte eerst halve of (drie)kwartjes, maar later hele pillen van 260mg mdma. Blue punishers waren het. 2 weken slikte ik niet en dan als ik weer geld had slikte ik het weer voor een week dagelijks. Ook daarna had ik nog gebruikt, maar veel minder regelmatig dan eerst. Ik heb moeite met me concentreren. Ik vraag me af of het daar door komt.
Klik om te vergroten...
Hoe oud ben je als ik vragen mag? 50kg is niet veel namelijk... Tenzij je een kleine dame bent wellicht :tongueout:.

Mij verbaasd het dat je überhaupt zin had om het dagelijks te gebruiken. Ik heb echt na 1 nacht, weken geen zin meer.
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Rivalrie zei:
Hoe oud ben je als ik vragen mag? 50kg is niet veel namelijk... Tenzij je een kleine dame bent wellicht :tongueout:.

Mij verbaasd het dat je überhaupt zin had om het dagelijks te gebruiken. Ik heb echt na 1 nacht, weken geen zin meer.
Klik om te vergroten...
Ik ben een 'kleine dame'.
Ik heb het zo vaak gebruikt, omdat ik het als een soort antidepressiva zag.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bunni020 zei:
Ik ben een 'kleine dame'.
Ik heb het zo vaak gebruikt, omdat ik het als een soort antidepressiva zag.
Klik om te vergroten...
Ja zo begint het vaak.

Ik begon vaker drugs te gebruiken door een burnout.

Ik denk dat je wel aardig zult herstellen van je misbruik, al weet ik niet of xtc ooit nog leuk zal zijn.
Ben je in behandeling voor je depressie ?
B
Bunni020Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Denk het ook niet, maar des te beter; dan gebruik ik het niet/minder.

Ik was in februari een tijdje in behandeling, maar stopte ermee toen de psycholoog me naar een afkickklink wou sturen.
Over een paar dagen ga ik weer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."