Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDepression is not your serotonin

Depression is not your serotonin

38 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#1
Felikes zei:
De farmaceutische industrie wil inderdaad winst maken, maar het is niet de industrie die de recepten uitschrijft,
Klik om te vergroten...

Helaas is het zo dat de farmaceutische industrie juist de touwtjes in handen heeft en dat de doktoren en specialisten geld krijgen voor het uitschrijven van medicijnen.
Hieronder een link waar het kort word uitgelegd maar als je verder onderzoek doet (niet op Google maar op Bing en dat soort zoekmachines, want daar vind je meestal meer informatie dat liever op de achtergrond blijft) dan zul je zien dat het zo werkt.

https://www.ninefornews.nl/veel-artsen-verstrikt-in-web-farmaceutische-industrie/

"Het is trouwens te gek dat een huisarts, die er echt te weinig verstand van heeft, recepten voor antidepressiva uit mag schrijven, behalve dan als de patiënt eerst door een psychiater gediagnosticeerd is"

Dat is zeker zo! Maar zo werkt het dus wel hier in Nederland het word zo voorgeschreven door een huisarts zonder daadwerkelijke psychische diagnoses.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Helaas is het zo dat de farmaceutische industrie juist de touwtjes in handen heeft en dat de doktoren en specialisten geld krijgen voor het uitschrijven van medicijnen.
Klik om te vergroten...
Niet in Nederland, een arts verdient niks aan medicatie die hij/zij voorschrijft. Dat is zelfs verboden, dit om belangenverstrengeling te voorkomen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Niet in Nederland, een arts verdient niks aan medicatie die hij/zij voorschrijft. Dat is zelfs verboden, dit om belangenverstrengeling te voorkomen.
Klik om te vergroten...

Dat is zeker niet waar.
Ik ken iemand die in een kliniek werkt en heeft mij dit uitgelegd, ik wist hier al van omdat ik zelf in een ziekenhuis heb gewerkt.

Ze worden een weekend uitgenodigd in een 5 sterren hotel met een spa en alles er op en er aan.
Soms zelfs in Zwitserland of Italië.
Daar worden lezingen gegeven en kunnen mensen zich inschrijven voor trainingen, opleidingen, etc. van wel tien duizenden euro's als deze doktoren en specialisten hun product voorschrijven.

https://nos.nl/artikel/2129689-farmaceutische-industrie-betaalt-artsen.html

Deze link is een goed voorbeeld van hoe dat in zijn werking gaat.

https://www.nu.nl/binnenland/4261673/farmaceutische-bedrijven-betalen-artsen-via-omweg.html

Het zijn machtige bedrijven die voor elk probleem dus wel een "oplossing" hebben :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Misschien moet ik het beter formuleren, een arts verdient niet direct aan het uitschrijven van medicijnen. Want dat is toch echt verboden.

Maar goed, er is wel flinke samenwerking tussen de medische wereld en de farmaceutische industrie, en ik geloof zeker dat er wel degelijk tegenprestaties verwacht worden na bijvoorbeeld betalingen voor onkostenvergoedingen. Het systeem is zeker niet waterdicht, ondanks dat transparantieregister.

Goede zaak dat de politiek daar toch eens wat nader naar gaat kijken.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
Antidepressiva kunnen best hun nut hebben, maar die pakken het gevolg aan, en niet de oorzaak. Jammer genoeg wordt steeds minder energie gestoken in het oplossen van mentale problemen en zie je steeds meer mensen die met pillen een soort van stabiel worden gehouden zonder nog te kijken naar de achterliggende problematiek.
Klik om te vergroten...

Klopt, maar als je je been breekt doe je er ook gips omheen om je been de kans te geven te genezen. Dat behandelt ook de gevolgen, niet de oorzaak. Beetje een kromme redenering wellicht, maar ik hoop dat je het begrijpt. Desondanks vind ik ook dat er veel te vaak en te snel pillen voorgeschreven worden hoor, absoluut. Maar ik merk dat er vaak een vooroordeel ontstaat dat het helemaal overbodig is.
De reden echter dat pillen zo gangbaar zijn vind ik dan wel weer jammer, het is maatschappelijk niet handig als je lang doet over je herstel. Zo gauw je buiten de boot valt "moet je je aanpassen" en dan wordt er niet veel rekening gehouden met de persoon zelf. Mijn inziens is de prevalentie van psychische problematiek ook gestegen met de sociale druk van bijvoorbeeld social media en het wegvallen van privacy. De wereld staat op stroomversnelling en zo gauw je daar niet in mee kan gaan ontstaan er problemen. Helaas is de kennis niet heel bekend dat er ook andere mogelijkheden zijn dan het reguliere wegstoppen van emoties, wat je dus vaak ziet bij huisartsen die om de haverklap benzo's geven als er (bijvoorbeeld) angstproblematiek is in plaats van een doorverwijzing naar specifieke hulp hierbij. Het lijkt alsof emoties verboden zijn, maar een andere optie is inderdaad het leren accepteren en uit de gedachtegang stappen dat het zo snel mogelijk weg moet zijn. Dat is veel zinvoller dan volproppen met angstremmende middelen.
Het is gewoon vreselijk moeilijke en ingewikkelde materie. Er zijn immers ook hersenaandoeningen die echt neurologisch lijken te zijn (MS, Parkinson etc) dus waar ligt de grens? Hopelijk leert de tijd ons meer om gerichter te kunnen behandelen bij zulke problemen, maar zoals gezegd ben ik er vrij van overtuigd dat de hedendaagse maatschappij er een groot aandeel in heeft.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bee zei:
wat je dus vaak ziet bij huisartsen die om de haverklap benzo's geven als er (bijvoorbeeld) angstproblematiek is in plaats van een doorverwijzing naar specifieke hulp hierbij. Het lijkt alsof emoties verboden zijn, maar een andere optie is inderdaad het leren accepteren en uit de gedachtegang stappen dat het zo snel mogelijk weg moet zijn.
Klik om te vergroten...

Netjes geformuleerd.
Dus precies zoals bij antidepressiva.
Het meest vervelende vind ik dat ze dit doen bij hele jonge mensen.
Die in hun pubertijd zitten, zoals je zegt:

"Het lijkt alsof emoties verboden zijn"
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rebell zei:
Netjes geformuleerd.
Dus precies zoals bij antidepressiva.
Het meest vervelende vind ik dat ze dit doen bij hele jonge mensen.
Die in hun pubertijd zitten, zoals je zegt:

"Het lijkt alsof emoties verboden zijn"
Klik om te vergroten...

Depressieve pubers is voor mij een grote alarmbel dat er meer aan de hand is. Vaak komt het voor dat mensen te lang AD blijven slikken om het accepteren uit te stellen. Het is een hulpmiddel, geen geneesmiddel. En dat wordt nogal eens door elkaar gehaald blijkbaar.
Conclusie: er is meer liefde nodig op de planeet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Bee
Bij een beenbreuk door een aanrijding of iets dergelijks hoeft de oorzaak niet te worden aangepakt, want dat was maar een eenmalig event. je wordt niet constant overhoop gereden lol.

Psychische problemen hebben wel vaak een oorzaak. Als je dan alleen maar antidepressiva geeft om te stabiliseren, blijf het probleem bestaan, en als je dan stopt met antidepressiva zullen de klachten wederkeren.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
@acht.zes Volgens mij bedoelen we aardig hetzelfde maar formuleren we verschillend. Alleen AD geven om te stabiliseren vind ik nutteloos, het moet tijdelijk gebeuren om in ieder geval voldoende te stabiliseren zodat de behandeling nut heeft. Juist door middel van therapie (en dat kan de standaard therapie zijn, maar ook jezelf ontwikkelen en andere gedachten creëren die je niet in de weg zitten). Een depressie is echt heel veel meer dan je even somber voelen, laatst heb ik het iemand horen omschrijven als "het is alsof je dood bent maar nog wel op aarde bent". Meer treffend kan ik het niet omschrijven. Ook therapie vind je zinloos, want het is toch allemaal kut met peren en het wordt niet beter, je kruipt liever in je bed tot je tijd op aarde erop zit. AD kan net het steuntje geven ermee aan de slag te gaan.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bee zei:
Depressieve pubers is voor mij een grote alarmbel dat er meer aan de hand is. Vaak komt het voor dat mensen te lang AD blijven slikken om het accepteren uit te stellen. Het is een hulpmiddel, geen geneesmiddel. En dat wordt nogal eens door elkaar gehaald blijkbaar.
Klik om te vergroten...

Een geest van een puber kan alle kanten op springen en kan in een vervelende situatie zitten op school. Maar dat kan 2 maanden later zo weer anders zijn als diegene verliefd word of in een andere klas zit.
Zoals ik vele op dit forum tegen jongeren onder de 18 lees dat ze zeggen dat ze geen drugs moeten gebruiken omdat hun hersens nog niet volledig zijn ontwikkeld vind ik dat het zelfde met farmaceutische drugs! Zeker antidepressiva of benzodiazepines.
Er zijn natuurlijk uitzonderlijke gevallen maar dat terzijde want het word gewoon te snel voorgeschreven.

Felikes zei:
Er is toch echt een duidelijk verschil tussen endogene en exogene depressies waarbij de exogene depressies vaak, zelfs meestal, ook zonder behandeling na enkele maanden verdwijnen. Een arts die in het eerste geval al met pillen gaat zwaaien zwaait dan misschien ook meteen met zijn onkunde of gemakszucht.
Klik om te vergroten...

Wat Felikes zegt. Een pilletje is niet de oplossing meteen en zeker niet bij kinderen.
Kinderen zitten tegenwoordig al op jonge leeftijd aan de speed (Retalin) omdat ze druk zijn.
Vind het vaak onnodig.
In de jaren 80 was je gewoon een druk kind meer niet...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Bee
Volgens mij zijn we het gewoon eens inderdaad.

Even iets anders, veel mensen vinden al snel dat ze depressief zijn, maar we moeten onszelf ook gewoon toestaan om negatieve gevoelens te hebben zoals bijvoorbeeld somberheid. Ik weet zeker dat er mensen zijn (waarschijnlijk heel erg veel) die antidepressiva slikken terwijl ze helemaal niet aan die definitie voldoen en puur pillen slikken omdat ze gewoon geen negatieve gevoelens willen accepteren.

In Nederland gebruiken meer dan een miljoen mensen antidepressieva, je gaat mij niet wijsmaken dat een op de 10 mensen in Nederland (laten we kleine kinderen er even buiten houden) depressief is en dat spul echt nodig heeft.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja, die cijfers vind ik ook echt zorgwekkend. Iets langer sip voelen wordt al snel aangezien voor een depressie en dat is gewoon heel jammer. Ook omdat mensen dan gaan geloven dat er daadwerkelijk sprake is van een depressie en dan ontstaat er een beetje een self-fulfilling prophecy. Wat je ook vaak ziet is dat mensen die wachten op behandeling, daadwerkelijk gaan wachten en niet in de tussentijd alvast het een en ander proberen. Mensen zijn te afhankelijk geworden van de maatschappij, dit wordt ook al op jonge leeftijd duidelijk gemaakt en dan is het ook niet raar dat mensen dat niet zomaar los kunnen laten (daar is ook een gedachtepatroon voor nodig die niet standaard aangeleerd wordt). Er moet gewoon veel meer ruimte komen voor menselijke emoties, maakt het voor alle betrokkenen een fijnere manier van leven.
F
FenneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vermoed dat artsen te snel anti-depressiva voorschrijven. Depressie komt vaak voort uit een andere psychiatrische stoornis of een lichamelijk probleem. Maar de psychiatrie is zo complex. Er zijn genoeg wetenschappelijk, evidence based artikelen te vinden die voor bepaalde patiëntengroepen waarbij anti-depressiva wél klinisch, statistisch effect hebben. Bij veel psychiatrische stoornissen denk ik wel dat er een combinatie moet zijn van medicatie en een andere soort behandeling. Maar laten artsen (ism (GZ-) psychologen vooral goed diagnosticeren.

En ik heb moeite met de bronnen die aangehaald worden in het online artikel......Het is allemaal vrij oud. Ik zag 2008 en 1998 staan.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Hallo, ik vind hier dingen van.

Spaarpotje zei:
Lsd, DMT, Ayahuasca, BDE'rs (bijnadoodservarningen) bij het nemen van deze middelen of ondergaan van deze ervaringen kan een mens totaal andere inzichten krijgen dat er meer is tussen hemel en aarde.
Klik om te vergroten...
Hoewel ik hier ook wel gewoon mee eens zijn, moet je hier echt heel erg mee oppassen als je psychische problemen hebt. Je kunt bijvoorbeeld gehertraumatiseerd raken door tripmiddelen als je al een trauma hebt.

Rebell zei:
Dat is zeker niet waar.
Ik ken iemand die in een kliniek werkt en heeft mij dit uitgelegd, ik wist hier al van omdat ik zelf in een ziekenhuis heb gewerkt.
Klik om te vergroten...
Op de plekken waar ik werk en/of heb gewerkt is dit totaal niet aan de hand. Dus er zal verschil in zitten. Misschien een privékliniek?

Bee zei:
Klopt, maar als je je been breekt doe je er ook gips omheen om je been de kans te geven te genezen. Dat behandelt ook de gevolgen, niet de oorzaak. Beetje een kromme redenering wellicht, maar ik hoop dat je het begrijpt. Desondanks vind ik ook dat er veel te vaak en te snel pillen voorgeschreven worden hoor, absoluut. Maar ik merk dat er vaak een vooroordeel ontstaat dat het helemaal overbodig is.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het mee eens. Medicijnen hebben voors en tegen, élk medicijn, dus ook medicijnen voor psychische problemen. Maar geen enkel medicijn wordt zo geshamed als medicijnen voor psychische problemen. Voor fysieke problemen slikken genoeg mensen dagelijks medicijnen. Maar als je dagelijks medicijnen slikt voor je mentale welzijn heeft iedereen er een mening over. Voor sommige mensen is dit gewoon echt nodig.

Bee zei:
Helaas is de kennis niet heel bekend dat er ook andere mogelijkheden zijn dan het reguliere wegstoppen van emoties, wat je dus vaak ziet bij huisartsen die om de haverklap benzo's geven als er (bijvoorbeeld) angstproblematiek is in plaats van een doorverwijzing naar specifieke hulp hierbij.
Klik om te vergroten...
Benzo's kunnen, indien 'zo nodig' ingezet, echt goed helpen bij paniekaanvallen, hele intense emoties of angst. Het stomme is: benzo's dempen, maar kunnen daardoor juist ook weer leiden tot méér angstklachten. Lekkere cirkel wel.

Rebell zei:
Een geest van een puber kan alle kanten op springen en kan in een vervelende situatie zitten op school. Maar dat kan 2 maanden later zo weer anders zijn als diegene verliefd word of in een andere klas zit.
Zoals ik vele op dit forum tegen jongeren onder de 18 lees dat ze zeggen dat ze geen drugs moeten gebruiken omdat hun hersens nog niet volledig zijn ontwikkeld vind ik dat het zelfde met farmaceutische drugs! Zeker antidepressiva of benzodiazepines.
Er zijn natuurlijk uitzonderlijke gevallen maar dat terzijde want het word gewoon te snel voorgeschreven.

Wat Felikes zegt. Een pilletje is niet de oplossing meteen en zeker niet bij kinderen.
Kinderen zitten tegenwoordig al op jonge leeftijd aan de speed (Retalin) omdat ze druk zijn.
Vind het vaak onnodig.
In de jaren 80 was je gewoon een druk kind meer niet...
Klik om te vergroten...
Hoewel ik het met je eens ben dat medicatie niet zomaar uitgeschreven moet worden, bagatelliseer je met deze uitspraken het hebben van depressie of ADHD ook. Natuurlijk moet er zorgvuldig mee om worden gegaan, maar zo doe je de mensen die hier daadwerkelijk enorm onder lijden echt tekort. Je even niet zo lekker voelen is geen depressie. Een beetje druk zijn is geen ADHD.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fenne zei:
En ik heb moeite met de bronnen die aangehaald worden in het online artikel......Het is allemaal vrij oud. Ik zag 2008 en 1998 staan
Klik om te vergroten...

Dat is juist goed dat ze diep onderzoek hebben gedaan en studies van nu het het verleden aan het analyseren zijn.
Zodat ze een beter beeld hebben van alles.

Het grappige is dat ik al een tijdje goede gesprekken met mensen hierover heb gehad.
Want als ik nu MDMA neem dan ga ik gewoon niet lekker meer.
Heb het zo vaak achter elkaar gedaan dat ik mijn receptoren heb overbelast.
Het kan ook zo zijn dat ik dat jaar dat ik dat deed gelijk de dag erna 5htp nam en een vriend van mij ook.
Nu gaan wij allebei gewoon helemaal naar op MDMA dus dat kan er ook mee te maken hebben want ik begin steeds meer te begrijpen dat die 2 mixen een gevaarlijk spelletje is.
Ik kreeg daarna ook altijd hoofdpijn.

Maar goed dab zou ik nu ook zware klachten moeten hebben of iets.
Maar ik ben gewoon bijna goed gehumeurd en zit gewoon lekker in mijn vel en heb nooit ergens last van gehad voor de rest.
Heb wel 5 gram MDMA liggen maar gebruik dat zelf niet, terwijl ik MDMA een van de lekkerste drugs vind die er was..

Toen ik dit onderzoek las was het een aanvulling tot mijn eigen conclusies.
Dus ik denk dat er een grote kern van waarheid in zit.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jammer om op dit forum weer schaamteloze medshaming te zien.

Wel eens bedacht dat zowel de bewezen werking van psychofarmaca als de fouten van de farmaceutische industrie beiden op feiten berusten?

Ik had medicijnen van bijv. Mylan liggen, vieze ratten met hun EpiPen schandaal. Maar dat medicijn voorkomt wel dat mijn realiteit een pikzwart gat wordt.
Meds zijn nu trouwens van weer een andere toko omdat het een generiek middel is.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#17
ZERO- zei:
Op de plekken waar ik werk en/of heb gewerkt is dit totaal niet aan de hand. Dus er zal verschil in zitten. Misschien een privékliniek?
Klik om te vergroten...

Ja een prive kliniek en een van de grootste ziekenhuizen in Nederland.
Rebell zei:
https://nos.nl/artikel/2129689-farmaceutische-industrie-betaalt-artsen.html

Deze link is een goed voorbeeld van hoe dat in zijn werking gaat.

https://www.nu.nl/binnenland/4261673/farmaceutische-bedrijven-betalen-artsen-via-omweg.html
Klik om te vergroten...

Bekijk anders deze 2 links die ik heb gedeeld en doe maar eens onderzoek online.
Dan zul je zien dat het echt zo is.

ZERO- zei:
Hoewel ik het met je eens ben dat medicatie niet zomaar uitgeschreven moet worden, bagatelliseer je met deze uitspraken het hebben van depressie of ADHD ook. Natuurlijk moet er zorgvuldig mee om worden gegaan, maar zo doe je de mensen die hier daadwerkelijk enorm onder lijden echt tekort. Je even niet zo lekker voelen is geen depressie. Een beetje druk zijn is geen ADHD.
Klik om te vergroten...
Rebell zei:
Dat is zeker zo! Maar zo werkt het dus wel hier in Nederland het word zo voorgeschreven door een huisarts zonder daadwerkelijke psychische diagnoses.
Klik om te vergroten...

Het komt er op neer dat deze medicijnen worden voorgeschreven door huisartsen die eigenlijk niet de bevoegdheden moeten hebben om dit uit te schrijven. Maar dat er daadwerkelijk een psychiater of psycholoog aan te pas moet komen wat 9 van de 10 keer niet gebeurd.
Er zijn maar weinig mensen die een echte depressie doormaken die deze medicijnen voorgeschreven krijgen.

Daarnaast heb ik dit onderzoek ook gedeeld waaruit blijkt dat dat een depressie dus met andere dingen te maken heeft dan alleen serotonine en de oorzaak waarschijnlijk heel ergens anders gezocht moet worden en antidepressiva een waardeloos medicijn is voor 9 van de 10 mensen die het voorgeschreven krijgen.

En dat hele ADHD gebeuren..
Je zult zien dat over 30 jaar retalin een medicijn is dat niet meer word voorgeschreven.
Daar geloof ik heilig in.
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Daarnaast heb ik dit onderzoek ook gedeeld waaruit blijkt dat dat een depressie dus met andere dingen te maken heeft dan alleen serotonine en de oorzaak waarschijnlijk heel ergens anders gezocht moet worden en antidepressiva een waardeloos medicijn is voor 9 van de 10 mensen die het voorgeschreven krijgen.

Dat antidepressiva een waardeloos medicijn zijn voor 9 van de 10 mensen lijkt me sterk, óf het moet zo zijn dat doktoren er heel slordig en ondeskundig mee omgaan, niet per se omdat het medicijn slecht is. Je hebt natuurlijk wel bijwerkingen die niet leuk zijn en dan moet je kiezen wat het zwaarste weegt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Dat is ons probleem. We denken dat we het zelf wel kunnen redden met onze technologie en ons verstand, maar in werkelijkheid sterven we langzaam door onze verbroken connectie met spirit of de bron, hoe je het ook wilt noemen. Het is of een terugkeer naar dat, of een complete verwoesting van onszelf binnen relatief korte tijd. En tijd gaat steeds sneller, ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Dingen worden steeds heftiger, stressvoller, mensen steeds gekker.
Klik om te vergroten...

Interessante theorie..
Waar heb je dat gedeeld?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."