Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDepression is not your serotonin

Depression is not your serotonin

38 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#1
(Ik sprak hier nu alleen even over depressies en niet over andere mogelijke mentale problemen.)

Er is toch echt een duidelijk verschil tussen endogene en exogene depressies waarbij de exogene depressies vaak, zelfs meestal, ook zonder behandeling na enkele maanden verdwijnen. Een arts die in het eerste geval al met pillen gaat zwaaien zwaait dan misschien ook met zijn onkunde of gemakszucht.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Rebell zei:
Interessante theorie..
Waar heb je dat gedeeld?
Klik om te vergroten...
Gedeeld?

Maar ik zeg dit op basis van jarenlange observatie van de wereld en van mezelf en hoe de mens geneigd is naar het afleiding zoeken van het herstellen van de connectie met de zelf, of: de essentie. Want dit betekent de directe confrontatie met de schaduw (zoals Jung het noemde). Dat in ons dat aanzet tot kwaad.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Zoals in dat filmpje van Graham Hancock dat ik eerder had gepost werd gezegd door sjamanen over ons (het Westen):
Klik om te vergroten...

Had het over dit filmpje
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rebell zei:
Had het over dit filmpje
Klik om te vergroten...
Aah oké sorry, begreep het even niet.

Link
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Aah oké sorry, begreep het even niet.
Klik om te vergroten...

Oh ja heel nice ook mooi uitgelegd en verwoord.
Ben het er voor een groot deel ook mee eens.
Alleen geloof ik wel dat wanneer onze hersens stoppen dat je ziel dan ook sterft.
Voor de rest ben ik het zeker eens met hoe hij uitlegde hoe onze maatschapij werkt en hoe bizar het eigenlijk allemaal is...
Screenshot_20190226-105948_Chrome.jpg
War on Consciousness!
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rebell zei:
En dat hele ADHD gebeuren..
Je zult zien dat over 30 jaar retalin een medicijn is dat niet meer word voorgeschreven.
Daar geloof ik heilig in.
Klik om te vergroten...

Hahaha, hoe lui is het om iets te claimen en er zo'n idiote termijn er aan te hangen? Zo kan je wel alles roepen ^_^
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Rebell zei:
Het komt er op neer dat deze medicijnen worden voorgeschreven door huisartsen die eigenlijk niet de bevoegdheden moeten hebben om dit uit te schrijven. Maar dat er daadwerkelijk een psychiater of psycholoog aan te pas moet komen wat 9 van de 10 keer niet gebeurd.
Er zijn maar weinig mensen die een echte depressie doormaken die deze medicijnen voorgeschreven krijgen.

Daarnaast heb ik dit onderzoek ook gedeeld waaruit blijkt dat dat een depressie dus met andere dingen te maken heeft dan alleen serotonine en de oorzaak waarschijnlijk heel ergens anders gezocht moet worden en antidepressiva een waardeloos medicijn is voor 9 van de 10 mensen die het voorgeschreven krijgen.

En dat hele ADHD gebeuren..
Je zult zien dat over 30 jaar retalin een medicijn is dat niet meer word voorgeschreven.
Daar geloof ik heilig in.
Klik om te vergroten...
Ik ben het ermee eens dat het onderwerp van discussie moet zijn of huisartsen ook medicatie voor psychische problematiek moeten en/of willen uitschrijven (sommigen doen dit ook daadwerkelijk niet). Maar ik heb het idee dat je ook niet zo goed weet waar je het over hebt, want een psycholoog is helemaal niet bevoegd om medicatie uit te schrijven. Alleen artsen (waaronder een huisarts of psychiater). Psychiatrisch verpleegkundigen kunnen dit sinds kort ook ter ondersteuning van een arts.

Antidepressiva kan ook uitgeschreven worden bij angstproblematiek, PTSS, slaapproblemen, etc, omdat het voor sommigen daar ook bij kan helpen. En een depressie hangt vrijwel nooit enkel met een serotoninetekort samen, maar dat betekent niet dat een medicijn daar niet werkzaam op zou kunnen zijn. Maar volgens mij ben je verder wat random uitspraken aan het roepen, want hoewel er zeker uitzonderingen zijn, is antidepressiva gewoon bewezen effectief. We kunnen het prima over het voorschrijven ervan hebben en of dat handig is, maar zomaar zeggen dat het niet werkt is natuurlijk onzin.
J
JenLid
01-01-2024, 00:00
#8
ZERO- zei:
Ik ben het ermee eens dat het onderwerp van discussie moet zijn of huisartsen ook medicatie voor psychische problematiek moeten en/of willen uitschrijven (sommigen doen dit ook daadwerkelijk niet). Maar ik heb het idee dat je ook niet zo goed weet waar je het over hebt, want een psycholoog is helemaal niet bevoegd om medicatie uit te schrijven. Alleen artsen (waaronder een huisarts of psychiater). Psychiatrisch verpleegkundigen kunnen dit sinds kort ook ter ondersteuning van een arts.

Antidepressiva kan ook uitgeschreven worden bij angstproblematiek, PTSS, slaapproblemen, etc, omdat het voor sommigen daar ook bij kan helpen. En een depressie hangt vrijwel nooit enkel met een serotoninetekort samen, maar dat betekent niet dat een medicijn daar niet werkzaam op zou kunnen zijn. Maar volgens mij ben je verder wat random uitspraken aan het roepen, want hoewel er zeker uitzonderingen zijn, is antidepressiva gewoon bewezen effectief. We kunnen het prima over het voorschrijven ervan hebben en of dat handig is, maar zomaar zeggen dat het niet werkt is natuurlijk onzin.
Klik om te vergroten...

Daar gaat dat stukje dat hij deelde over dat die medicijnen niet de juiste werking hebben
En er op de verkeerde plekken word gezocht
Dus dat is dus het punt van het verhaal
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#9
acht.zes zei:
Psychische problemen hebben wel vaak een oorzaak. Als je dan alleen maar antidepressiva geeft om te stabiliseren, blijf het probleem bestaan, en als je dan stopt met antidepressiva zullen de klachten wederkeren.
Klik om te vergroten...
Er zijn gevallen dat het probleem echt lichamelijk is: hersenen, bijnieren, schildklier enz. en wanneer het de hersenen betreft hebben we tot nu toe niet meer dan de antidepressiva en in sommige gevallen de shock.
Naast medicijnen wordt doorgaans ook therapie aanbevolen maar die haalt de lichamelijke oorzaken niet weg.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Je geeft eigenlijk alleen maar pillen als de oorzaak van de depressie lichamelijk is. Het is een misvatting dat depressie altijd aan oorzaken buiten het lijf te wijten zijn, zoals de dood van iemand en dat soort dingen. Als de oorzaak niet lichamelijk is halen de pillen meestal ook niet al te veel uit. Antidepressiva vlakken de pieken en de dalen af en het gebruik ervan is niet altijd prettig, ook al omdat de seks er meestal door benadeeld wordt.
Klik om te vergroten...

Daar ben ik het niet mee eens. Zowel mensen met een achterliggend probleem als mensen bij wie dat niet zo duidelijk is reageren op antidepressiva.
Dat afvlakken van pieken en dalen ben ik het ook niet mee eens, dat is meer een eigenschap van Benzo's en zeker niet toepasbaar op alle antidepressiva.
Een verminderd libido komt voor bij heel veel soorten medicijnen, ook bij antidepressiva.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Felikes zei:
De farmaceutische industrie wil inderdaad winst maken, maar het is niet de industrie die de recepten uitschrijft,
Klik om te vergroten...

Helaas is het zo dat de farmaceutische industrie juist de touwtjes in handen heeft en dat de doktoren en specialisten geld krijgen voor het uitschrijven van medicijnen.
Hieronder een link waar het kort word uitgelegd maar als je verder onderzoek doet (niet op Google maar op Bing en dat soort zoekmachines, want daar vind je meestal meer informatie dat liever op de achtergrond blijft) dan zul je zien dat het zo werkt.

https://www.ninefornews.nl/veel-artsen-verstrikt-in-web-farmaceutische-industrie/

"Het is trouwens te gek dat een huisarts, die er echt te weinig verstand van heeft, recepten voor antidepressiva uit mag schrijven, behalve dan als de patiënt eerst door een psychiater gediagnosticeerd is"

Dat is zeker zo! Maar zo werkt het dus wel hier in Nederland het word zo voorgeschreven door een huisarts zonder daadwerkelijke psychische diagnoses.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Helaas is het zo dat de farmaceutische industrie juist de touwtjes in handen heeft en dat de doktoren en specialisten geld krijgen voor het uitschrijven van medicijnen.
Klik om te vergroten...
Niet in Nederland, een arts verdient niks aan medicatie die hij/zij voorschrijft. Dat is zelfs verboden, dit om belangenverstrengeling te voorkomen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
Niet in Nederland, een arts verdient niks aan medicatie die hij/zij voorschrijft. Dat is zelfs verboden, dit om belangenverstrengeling te voorkomen.
Klik om te vergroten...

Dat is zeker niet waar.
Ik ken iemand die in een kliniek werkt en heeft mij dit uitgelegd, ik wist hier al van omdat ik zelf in een ziekenhuis heb gewerkt.

Ze worden een weekend uitgenodigd in een 5 sterren hotel met een spa en alles er op en er aan.
Soms zelfs in Zwitserland of Italië.
Daar worden lezingen gegeven en kunnen mensen zich inschrijven voor trainingen, opleidingen, etc. van wel tien duizenden euro's als deze doktoren en specialisten hun product voorschrijven.

https://nos.nl/artikel/2129689-farmaceutische-industrie-betaalt-artsen.html

Deze link is een goed voorbeeld van hoe dat in zijn werking gaat.

https://www.nu.nl/binnenland/4261673/farmaceutische-bedrijven-betalen-artsen-via-omweg.html

Het zijn machtige bedrijven die voor elk probleem dus wel een "oplossing" hebben :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Misschien moet ik het beter formuleren, een arts verdient niet direct aan het uitschrijven van medicijnen. Want dat is toch echt verboden.

Maar goed, er is wel flinke samenwerking tussen de medische wereld en de farmaceutische industrie, en ik geloof zeker dat er wel degelijk tegenprestaties verwacht worden na bijvoorbeeld betalingen voor onkostenvergoedingen. Het systeem is zeker niet waterdicht, ondanks dat transparantieregister.

Goede zaak dat de politiek daar toch eens wat nader naar gaat kijken.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#15
acht.zes zei:
Antidepressiva kunnen best hun nut hebben, maar die pakken het gevolg aan, en niet de oorzaak. Jammer genoeg wordt steeds minder energie gestoken in het oplossen van mentale problemen en zie je steeds meer mensen die met pillen een soort van stabiel worden gehouden zonder nog te kijken naar de achterliggende problematiek.
Klik om te vergroten...

Klopt, maar als je je been breekt doe je er ook gips omheen om je been de kans te geven te genezen. Dat behandelt ook de gevolgen, niet de oorzaak. Beetje een kromme redenering wellicht, maar ik hoop dat je het begrijpt. Desondanks vind ik ook dat er veel te vaak en te snel pillen voorgeschreven worden hoor, absoluut. Maar ik merk dat er vaak een vooroordeel ontstaat dat het helemaal overbodig is.
De reden echter dat pillen zo gangbaar zijn vind ik dan wel weer jammer, het is maatschappelijk niet handig als je lang doet over je herstel. Zo gauw je buiten de boot valt "moet je je aanpassen" en dan wordt er niet veel rekening gehouden met de persoon zelf. Mijn inziens is de prevalentie van psychische problematiek ook gestegen met de sociale druk van bijvoorbeeld social media en het wegvallen van privacy. De wereld staat op stroomversnelling en zo gauw je daar niet in mee kan gaan ontstaan er problemen. Helaas is de kennis niet heel bekend dat er ook andere mogelijkheden zijn dan het reguliere wegstoppen van emoties, wat je dus vaak ziet bij huisartsen die om de haverklap benzo's geven als er (bijvoorbeeld) angstproblematiek is in plaats van een doorverwijzing naar specifieke hulp hierbij. Het lijkt alsof emoties verboden zijn, maar een andere optie is inderdaad het leren accepteren en uit de gedachtegang stappen dat het zo snel mogelijk weg moet zijn. Dat is veel zinvoller dan volproppen met angstremmende middelen.
Het is gewoon vreselijk moeilijke en ingewikkelde materie. Er zijn immers ook hersenaandoeningen die echt neurologisch lijken te zijn (MS, Parkinson etc) dus waar ligt de grens? Hopelijk leert de tijd ons meer om gerichter te kunnen behandelen bij zulke problemen, maar zoals gezegd ben ik er vrij van overtuigd dat de hedendaagse maatschappij er een groot aandeel in heeft.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bee zei:
wat je dus vaak ziet bij huisartsen die om de haverklap benzo's geven als er (bijvoorbeeld) angstproblematiek is in plaats van een doorverwijzing naar specifieke hulp hierbij. Het lijkt alsof emoties verboden zijn, maar een andere optie is inderdaad het leren accepteren en uit de gedachtegang stappen dat het zo snel mogelijk weg moet zijn.
Klik om te vergroten...

Netjes geformuleerd.
Dus precies zoals bij antidepressiva.
Het meest vervelende vind ik dat ze dit doen bij hele jonge mensen.
Die in hun pubertijd zitten, zoals je zegt:

"Het lijkt alsof emoties verboden zijn"
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rebell zei:
Netjes geformuleerd.
Dus precies zoals bij antidepressiva.
Het meest vervelende vind ik dat ze dit doen bij hele jonge mensen.
Die in hun pubertijd zitten, zoals je zegt:

"Het lijkt alsof emoties verboden zijn"
Klik om te vergroten...

Depressieve pubers is voor mij een grote alarmbel dat er meer aan de hand is. Vaak komt het voor dat mensen te lang AD blijven slikken om het accepteren uit te stellen. Het is een hulpmiddel, geen geneesmiddel. En dat wordt nogal eens door elkaar gehaald blijkbaar.
Conclusie: er is meer liefde nodig op de planeet.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
@Bee
Bij een beenbreuk door een aanrijding of iets dergelijks hoeft de oorzaak niet te worden aangepakt, want dat was maar een eenmalig event. je wordt niet constant overhoop gereden lol.

Psychische problemen hebben wel vaak een oorzaak. Als je dan alleen maar antidepressiva geeft om te stabiliseren, blijf het probleem bestaan, en als je dan stopt met antidepressiva zullen de klachten wederkeren.
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#19
@acht.zes Volgens mij bedoelen we aardig hetzelfde maar formuleren we verschillend. Alleen AD geven om te stabiliseren vind ik nutteloos, het moet tijdelijk gebeuren om in ieder geval voldoende te stabiliseren zodat de behandeling nut heeft. Juist door middel van therapie (en dat kan de standaard therapie zijn, maar ook jezelf ontwikkelen en andere gedachten creëren die je niet in de weg zitten). Een depressie is echt heel veel meer dan je even somber voelen, laatst heb ik het iemand horen omschrijven als "het is alsof je dood bent maar nog wel op aarde bent". Meer treffend kan ik het niet omschrijven. Ook therapie vind je zinloos, want het is toch allemaal kut met peren en het wordt niet beter, je kruipt liever in je bed tot je tijd op aarde erop zit. AD kan net het steuntje geven ermee aan de slag te gaan.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#20
Bee zei:
Depressieve pubers is voor mij een grote alarmbel dat er meer aan de hand is. Vaak komt het voor dat mensen te lang AD blijven slikken om het accepteren uit te stellen. Het is een hulpmiddel, geen geneesmiddel. En dat wordt nogal eens door elkaar gehaald blijkbaar.
Klik om te vergroten...

Een geest van een puber kan alle kanten op springen en kan in een vervelende situatie zitten op school. Maar dat kan 2 maanden later zo weer anders zijn als diegene verliefd word of in een andere klas zit.
Zoals ik vele op dit forum tegen jongeren onder de 18 lees dat ze zeggen dat ze geen drugs moeten gebruiken omdat hun hersens nog niet volledig zijn ontwikkeld vind ik dat het zelfde met farmaceutische drugs! Zeker antidepressiva of benzodiazepines.
Er zijn natuurlijk uitzonderlijke gevallen maar dat terzijde want het word gewoon te snel voorgeschreven.

Felikes zei:
Er is toch echt een duidelijk verschil tussen endogene en exogene depressies waarbij de exogene depressies vaak, zelfs meestal, ook zonder behandeling na enkele maanden verdwijnen. Een arts die in het eerste geval al met pillen gaat zwaaien zwaait dan misschien ook meteen met zijn onkunde of gemakszucht.
Klik om te vergroten...

Wat Felikes zegt. Een pilletje is niet de oplossing meteen en zeker niet bij kinderen.
Kinderen zitten tegenwoordig al op jonge leeftijd aan de speed (Retalin) omdat ze druk zijn.
Vind het vaak onnodig.
In de jaren 80 was je gewoon een druk kind meer niet...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."