#1
Graag relevante reacties aub.Komt ze weer aan met haar aangetoonde zaken.
Graag relevante reacties aub.Komt ze weer aan met haar aangetoonde zaken.
Ik wil niet zeggen dat mensen het niet als een aandoening mogen zien, maar dat het eventueel positief uit kan pakken als je jezelf niet puur als slachtoffer ziet.
Voor de mensen die dat doen... Niet iedereen.Waar haal je vandaan dat mensen met ADD zichzelf puur als slachtoffer zien?
[...].
ADD is géén gedragsprobleem. Het is een neurobiologische stoornis. Dat jij daar je eigen mening over hebt moet je verder zelf weten, maar dit zijn gewoon aangetoonde zaken, als je mensen gaat vertellen dat ze het niet mogen beschouwen als een aandoening (terwijl het dat wel is) doe je mensen tekort. Niet alles is op te lossen met meditatie en mindfulness.
Ja niet alles is op te lossen zonder medicijnen, en een diagnose kan nut hebben als je daarnaast een brede blik houdt, maar stellen dat het gewoon "aangetoonde zaken" zijn vind ik wel erg stellig. Zo'n diagnose als ADD lijkt me meer een werkmodel dat hopelijk nu heeft voor iemand, dan dat het echt een aantoonbaar neurobiologisch feit is.
Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de mensen zo langzamerhand een 'neurobiologische stoornis' heeft. Maar misschien valt het wel mee door de vele mensen met meerdere diagnoses.
En dan is er ook nog zoiets als neuroplasticiteit. Iets wat nu een feit is, hoeft dat misschien niet te blijven.Ja niet alles is op te lossen zonder medicijnen, en een diagnose kan nut hebben als je daarnaast een brede blik houdt, maar stellen dat het gewoon "aangetoonde zaken" zijn vind ik wel erg stellig. Zo'n diagnose als ADD lijkt me meer een werkmodel dat hopelijk nu heeft voor iemand, dan dat het echt een aantoonbaar neurobiologisch feit is.
Idd een complexe, maar interessante vraag.Ik slik nu circa een maand dexamfetamine op recept van mijn huisarts, ik neem 3x10MG per dag, of dit voldoende is is nog afwachten want ik begon met 5, toen 7.5 en nu dus 10.
Nou heb ik hier in het algemeen een hoop vragen over maar misschien voor een andere keer.. maar dan het volgende, word je met dit soort medicatie voor de gek houden?
Het word als medicijn gebruikt voor ADD/ADHD, dan zou ik dus moeten functioneren als een "normaal" mens wanneer ik dit neem, ik zelf merk enorm veel verschil en absoluut een verbetering, ik zit veel beter in mijn vel, rust in m'n hoofd, ik praat makkelijker en sociaal contact leggen is over het algemeen een stuk beter te doen omdat ik goed uit mijn woorden kom en alles lekker vloeiend gaat, ik praat ook aan 1 stuk door en plaatste ook eigenlijk best weinig hier voordat ik ze nam.
Maar het probleem is dus: is dit hoe ik normaal hoor te wezen, of ben ik nu gewoon een heel ander persoon? dus hou ik mezelf en anderen voor de gek omdat ik in principe gewoon onder invloed ben, of is dit de persoon die ik echt ben? vind dit persoonlijk een hele lastige vraag en ook iets dat me laat twijfelen over het gebruik van dit middel.
Ben het hier zeker mee eens, maar dat ik het recht heb wilt niet zeggen dat ik ook echt die persoon hoor te wezen, ik ben op aarde gezet met deze problemen en om het dan weg te werken met medicatie.. ik ben eigenlijk wie ik wil wezen en niet wie ik hoor te wezen, tenminste dat idee heb ik.Ik zie medicatiegebruik als een recht: ik heb het recht om beter te functioneren, om mezelf te ontwikkelen met minder barrières, ook al is dit met medicijnen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."