Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWord je voor de gek gehouden?

Word je voor de gek gehouden?

49 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Iskra zei:
Komt ze weer aan met haar aangetoonde zaken.
Klik om te vergroten...
Graag relevante reacties aub.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Ik wil niet zeggen dat mensen het niet als een aandoening mogen zien, maar dat het eventueel positief uit kan pakken als je jezelf niet puur als slachtoffer ziet.
Klik om te vergroten...

Waar haal je vandaan dat mensen met ADD zichzelf puur als slachtoffer zien?

@Iskra: ongesteld?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
@050 Hmm, dat klinkt wel heel heftig ja. Maar ook niet geheel onbekend. Ik ben zelf ook lang een dromer geweest en heb een bepaalde periode zelfs gehad dat ik in gesprekken met mensen steeds vergat waar het over ging wat er toe leidde dat ik maar knikte en 'uhu' zei. Dat was in een periode met veel andere mentale problemen en waarschijnlijk niet zo erg als wat jij beschrijft en ook niet 24/7. Maar dat van mij was dus al zeer deprimerend.

Ik wil dus ook helemaal niet beweren dat je het maar even gaat fixen met wat oefeningen. Maar wel dat je wellicht íets kunt doen. Maar blijkbaar is dat dus zelfs al lastig. :(

Ik weet natuurlijk dat ik een zeer afwijkende mening heb. Persoonlijk geloof ik dus wél dat lichaam en geest compleet met elkaar in verbinding staan en dat we dus veel meer aan onze aandoeningen kunnen doen dan we waarschijnlijk geloven. 'The spiritual ís the physical' zoals een wijs man ooit zei. Het geestelijke en het lichamelijke werken naar mijn mening als 1. Wat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken neem ik nooit zonder meer aan. Maar dat is mijn persoonlijke geloof en dus moet ik er extra op letten om dat niet zomaar als feit te verkondigen. Ik dacht dat ik dat hier al voorzichtig had gebracht, maar dat kon inderdaad nog wat beter.

Hopelijk dat je klachten nog gaan afnemen. Ik vind het in ieder geval helemaal begrijpelijk dat je medicatie neemt hoor.

Roze olifant zei:
Waar haal je vandaan dat mensen met ADD zichzelf puur als slachtoffer zien?
Klik om te vergroten...
Voor de mensen die dat doen... Niet iedereen.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze olifant zei:
[...].
ADD is géén gedragsprobleem. Het is een neurobiologische stoornis. Dat jij daar je eigen mening over hebt moet je verder zelf weten, maar dit zijn gewoon aangetoonde zaken, als je mensen gaat vertellen dat ze het niet mogen beschouwen als een aandoening (terwijl het dat wel is) doe je mensen tekort. Niet alles is op te lossen met meditatie en mindfulness.
Klik om te vergroten...

Ja niet alles is op te lossen zonder medicijnen, en een diagnose kan nut hebben als je daarnaast een brede blik houdt, maar stellen dat het gewoon "aangetoonde zaken" zijn vind ik wel erg stellig. Zo'n diagnose als ADD lijkt me meer een werkmodel dat hopelijk nu heeft voor iemand, dan dat het echt een aantoonbaar neurobiologisch feit is.

Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de mensen zo langzamerhand een 'neurobiologische stoornis' heeft. Maar misschien valt het wel mee door de vele mensen met meerdere diagnoses.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
kapitein-x zei:
Ja niet alles is op te lossen zonder medicijnen, en een diagnose kan nut hebben als je daarnaast een brede blik houdt, maar stellen dat het gewoon "aangetoonde zaken" zijn vind ik wel erg stellig. Zo'n diagnose als ADD lijkt me meer een werkmodel dat hopelijk nu heeft voor iemand, dan dat het echt een aantoonbaar neurobiologisch feit is.

Ik ben wel benieuwd hoeveel procent van de mensen zo langzamerhand een 'neurobiologische stoornis' heeft. Maar misschien valt het wel mee door de vele mensen met meerdere diagnoses.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het volledig mee eens. Een diagnose is niet alles en een brede blik is altijd goed. En ik kan me ook wel vinden in je benaming 'werkmodel', ik was misschien iets te stellig. Het gaat feitelijk altijd over wat het meest plausibel is blijkende uit onderzoek, en soms blijkt achteraf dan inderdaad dat er toch een logischer verklaring is. In de psychiatrie is dat in het algemeen nog net wat lastiger dan in andere medische disciplines.

Dat het er sterk op lijkt dat er overgediagnosticeerd wordt, ook mee eens. Maar dat was voor mij ook niet het punt van discussie hier, ik ben uitgegaan van 'echte' AD(H)D en dat is net als de autismespectrumstoornissen een ontwikkelingsstoornis die al op jonge leeftijd klachten geeft. En ADD, i.t.t. tot ADHD, is de vorm die triest genoeg bij veel mensen juist NIET op die vroege leeftijd door de omgeving wordt opgemerkt, waardoor mensen vaak pas laat in hun leven de hulp krijgen die ze nodig hebben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
kapitein-x zei:
Ja niet alles is op te lossen zonder medicijnen, en een diagnose kan nut hebben als je daarnaast een brede blik houdt, maar stellen dat het gewoon "aangetoonde zaken" zijn vind ik wel erg stellig. Zo'n diagnose als ADD lijkt me meer een werkmodel dat hopelijk nu heeft voor iemand, dan dat het echt een aantoonbaar neurobiologisch feit is.
Klik om te vergroten...
En dan is er ook nog zoiets als neuroplasticiteit. Iets wat nu een feit is, hoeft dat misschien niet te blijven.

Maar ik heb geen verstand van neurobiologie, dus dat is slechts een idee.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik slik nu circa een maand dexamfetamine op recept van mijn huisarts, ik neem 3x10MG per dag, of dit voldoende is is nog afwachten want ik begon met 5, toen 7.5 en nu dus 10.

Nou heb ik hier in het algemeen een hoop vragen over maar misschien voor een andere keer.. maar dan het volgende, word je met dit soort medicatie voor de gek houden?

Het word als medicijn gebruikt voor ADD/ADHD, dan zou ik dus moeten functioneren als een "normaal" mens wanneer ik dit neem, ik zelf merk enorm veel verschil en absoluut een verbetering, ik zit veel beter in mijn vel, rust in m'n hoofd, ik praat makkelijker en sociaal contact leggen is over het algemeen een stuk beter te doen omdat ik goed uit mijn woorden kom en alles lekker vloeiend gaat, ik praat ook aan 1 stuk door en plaatste ook eigenlijk best weinig hier voordat ik ze nam.

Maar het probleem is dus: is dit hoe ik normaal hoor te wezen, of ben ik nu gewoon een heel ander persoon? dus hou ik mezelf en anderen voor de gek omdat ik in principe gewoon onder invloed ben, of is dit de persoon die ik echt ben? vind dit persoonlijk een hele lastige vraag en ook iets dat me laat twijfelen over het gebruik van dit middel.
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik zou je willen helpen met een duidelijk antwoord te geven maar helaas heb ik geen ervaring met dat soort medicijn. Ook is het nogal een complexe vraag vind ik toch. Jij kent jezelf beter dan dat ik jou ken :) :wink:. Allesinds kan je het er mss eens over hebben met je partner of mensen die het dichtste bij jou staan en waar je het meeste contact mee hebt. Mss zien zij dan wel of er bepaalde veranderingen zijn bij jou qua gedrag ofzo??

Sorry dat ik niet meer kan helpen maar er zullen er hier wel leden zijn die ervaring hebben met dat medicijn en er dus beter over zullen kunnen mee spreken.

Iig wens ik je een fijne nacht.

Sweet dreams :wink:

Pelgrim
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
050 zei:
Ik slik nu circa een maand dexamfetamine op recept van mijn huisarts, ik neem 3x10MG per dag, of dit voldoende is is nog afwachten want ik begon met 5, toen 7.5 en nu dus 10.

Nou heb ik hier in het algemeen een hoop vragen over maar misschien voor een andere keer.. maar dan het volgende, word je met dit soort medicatie voor de gek houden?

Het word als medicijn gebruikt voor ADD/ADHD, dan zou ik dus moeten functioneren als een "normaal" mens wanneer ik dit neem, ik zelf merk enorm veel verschil en absoluut een verbetering, ik zit veel beter in mijn vel, rust in m'n hoofd, ik praat makkelijker en sociaal contact leggen is over het algemeen een stuk beter te doen omdat ik goed uit mijn woorden kom en alles lekker vloeiend gaat, ik praat ook aan 1 stuk door en plaatste ook eigenlijk best weinig hier voordat ik ze nam.

Maar het probleem is dus: is dit hoe ik normaal hoor te wezen, of ben ik nu gewoon een heel ander persoon? dus hou ik mezelf en anderen voor de gek omdat ik in principe gewoon onder invloed ben, of is dit de persoon die ik echt ben? vind dit persoonlijk een hele lastige vraag en ook iets dat me laat twijfelen over het gebruik van dit middel.
Klik om te vergroten...
Idd een complexe, maar interessante vraag.
Ook ik nam jarenlang Dex mbt m’n ADD. De voordelen die jij opsomt zijn herkenbaar.

Mijn mening hierover is dat je jezelf niet voor de gek houdt. Ik zie medicatiegebruik als een recht: ik heb het recht om beter te functioneren, om mezelf te ontwikkelen met minder barrières, ook al is dit met medicijnen.

Ik begrijp dat je twijfelt omdat het natuurlijk over een amfetamine gaat. Maar, net zoals met andere drugs die ingezet worden voor medisch gebruik, is de dosering laag en daardoor leg ik niet per se de link met druggebruik.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#10
AphexTwin zei:
Ik zie medicatiegebruik als een recht: ik heb het recht om beter te functioneren, om mezelf te ontwikkelen met minder barrières, ook al is dit met medicijnen.
Klik om te vergroten...
Ben het hier zeker mee eens, maar dat ik het recht heb wilt niet zeggen dat ik ook echt die persoon hoor te wezen, ik ben op aarde gezet met deze problemen en om het dan weg te werken met medicatie.. ik ben eigenlijk wie ik wil wezen en niet wie ik hoor te wezen, tenminste dat idee heb ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."