Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWord je voor de gek gehouden?

Word je voor de gek gehouden?

49 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ik bedoel, bijna ieder mens heeft wel iets waar hij/zij in kan groeien/beter worden. 'Gedragsprobleem' is misschien al te sterk uitgedrukt. Mensen met een aandoening waren zonder die aandoening waarschijnlijk ook niet perfect geweest. Er kunnen bij die mensen dus dingen zijn waar zij dus potentieel wat aan kunnen doen. Niet per se alle problemen die je hebt komen door die aandoening.

En er zijn dingen die je kunt doen waar potentieel iedereen baat bij heeft, aandoening of niet en dus eventueel ook naast medicatie.

Of doelde je hier niet op?
Klik om te vergroten...
Hmm ja, door het te benoemen als ‘groeipunten, uitdagingen’ ben ik beter mee in je verhaal. Past idd beter dan ‘gedragsproblemen’. :tongueout:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
050 zei:
Ik heb hier zelf helemaal geen verstand van vandaar het topic, maar ik wil een beetje open staan voor de mogelijkheden en probeer een antwoord te vinden :astonished:
Klik om te vergroten...
Die opmerking was niet naar jou bedoeld.

Mindless zei:
Mijn bedoeling was niet om te zeggen dat mensen dan niet per se AD(H)D hebben, maar mijn denkwijze is dat het er naast kan spelen. Iemand met een neurobiologische aandoening kan daarnaast ook nog gedragsproblemen hebben niet ten gevolge van die aandoening toch? En daar is wat aan te doen, wat o.a. ook de reden was dat ik toch voorstelde om actief met die dingen bezig te gaan. Maar ik begrijp dat dat niet zomaar af te leiden was uit mijn stukje. (en heb het er in het verleden ook wel naar gemaakt dat je zo dacht :wink: )
Klik om te vergroten...
Ik denk sowieso dat het goed is meer te doen dan alleen medicatie slikken inderdaad, therapie, meditatie, mindfulness, etc. heeft iedereen baat bij. Maar ik kan me goed voorstellen dat voor sommige mensen medicatie wel echt nodig is, zeker in het begin om weer orde in het leven te scheppen. Enkel medicatie lijkt me voor de lange termijn ook te beperkt uiteindelijk, want denk dat iemand ook wel echt therapie of meditatie nodig heeft om uiteindelijk echt verder te komen.

Ik reageerde ook meer op je uitspraak over zoeken naar dopamine verhogende activiteiten, iedereen zoekt daar naar want zo zijn onze hersenen nou eenmaal geprogrammeerd. Alleen voor iemand AD(H)D kan dat veel extremere vormen aannemen, aangezien die echt duidelijk een tekort aan dopamine hebben ten opzichte van andere mensen. Door het te brengen alsof het voor mensen die niet blij zijn vergelijkbaar is aan AD(H)D, bachetaliseer je daarmee ook beetje de aandoening.

Maargoed, ik snap dat je het niet zo bedoelt inderdaad en ik reageerde ook gewoon iets te fel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geen punt, ik heb het er ook naar gemaakt met mijn stellige controversiële meningen in het verleden hier op DF.

Ik begrijp nu ook wel dat dat bagatelliserend over kan komen, maar dat was inderdaad niet mijn bedoeling.
S
SunnydfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anunnaki zei:
Ben het hier zeker mee eens, maar dat ik het recht heb wilt niet zeggen dat ik ook echt die persoon hoor te wezen, ik ben op aarde gezet met deze problemen en om het dan weg te werken met medicatie.. ik ben eigenlijk wie ik wil wezen en niet wie ik hoor te wezen, tenminste dat idee heb ik.
Klik om te vergroten...

Ja man, kan mij hier zeker in vinden.
Ben ook jarenlang volgestopt en was zeker een hyper productief persoon met ADHD medicatie.dat de bijwerkingen hels waren werd niet naar gekeken .want in de maatschappij functioneerde ik prima.de bijwerkingen ervaarde alleen ik.

Voelde mijzelf een gelegaliseerde junk.

Je gevoel weet het wel. Van mij hadden ze met medicatie een gekunsteld persoon gekneed . GGZ dik tevreden, maar ik was het niet meer.

Goed nadenken,als je jezelf bent is dat schadelijk voor anderen. Alleen toen dat het geval bleek(zware depressie, agressie) stemde ik nog in met medicatie. Als het ervoor was om in de maatschappij mee te kunnen draaien..helaas adieu..
e
eelco74Lid
01-01-2024, 00:00
#5
dex van de huisarts ??? ik neem aan op advies van je psychiater ? ik heb officiele diagnose autisme maar moet toch naar psychiater als ik dex wil :(
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Sunnydf zei:
Ja man, kan mij hier zeker in vinden.
Ben ook jarenlang volgestopt en was zeker een hyper productief persoon met ADHD medicatie.dat de bijwerkingen hels waren werd niet naar gekeken .want in de maatschappij functioneerde ik prima.de bijwerkingen ervaarde alleen ik.

Voelde mijzelf een gelegaliseerde junk.

Je gevoel weet het wel. Van mij hadden ze met medicatie een gekunsteld persoon gekneed . GGZ dik tevreden, maar ik was het niet meer.

Goed nadenken,als je jezelf bent is dat schadelijk voor anderen. Alleen toen dat het geval bleek(zware depressie, agressie) stemde ik nog in met medicatie. Als het ervoor was om in de maatschappij mee te kunnen draaien..helaas adieu..
Klik om te vergroten...
Probleem is eigenlijk dat ik helemaal geen verschrikkelijke bijwerkingen er van heb, of ja.. is dat een probleem? Voel mij inderdaad een gelegaliseerde junk :rolleyes:

Mezelf wezen is schadelijk voor mezelf en anderen, dus de medicatie is meer voor mezelf ipv om in de maatschappij mee te kunnen draaien.

Dus.. best een moeilijke maar bedankt voor je reactie :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Nee, want zoals gezegd hoef ik geen diagnose of medicatie. Ik ben wie ik ben met mijn beperkingen, daar werk ik oa met meditatie aan en verder accepteer ik gewoon dat sommige dingen voor mij wat lastiger gaan dan voor de gemiddelde persoon.
Klik om te vergroten...
Ben ik natuurlijk helemaal met je eens zoals je vast wel weet. :wink:

Ik vroeg me alleen af of je zo'n vragenlijst had gedaan en dat daar dan echt duidelijk uitkwam of je add had of niet.

Toen ik destijds een collega had die dacht dat hij add had, was ik er persoonlijk wel benieuwd naar wat de kenmerken van een zogenaamde "add'er" zijn volgens de "regels", vandaar dat ik er toen ook een paar had gedaan. Niet dat ik het al te serieus neem, ik denk dat een diagnose in veel gevallen juist niet voordelig is voor beter worden. Maar ik vroeg me dus gewoon af wat er onder werd verstaan.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb wel diagnose ADD, maar nooit via officiële route ritalin gehad. Wel door het zelf te kopen (was goedkoop en makkelijk, vandaar).

Ik vind ADD wel beetje zo'n diagnose waar ik me sterk van afvraag in hoeverre het een diagnose zou moeten zijn. Het is meer persoonlijkheidstype.

Ik snap het vraagstuk van TS goed. Mijn visie is dat het prima is om tijdelijk wat hulp te krijgen van medicatie, maar dat het geen goede lange termijn strategie is. Uiteindelijk wil je je leven zo vormgeven dat je zonder die 'krukken/zijwieltjes' kunt. Vaak hebben ADD'ers en ADHD'ers bepaalde talenten die ik niet los kan zien van hoe ongewoon hoe hun hersens werken.

Ik twijfel laatste tijd soms wel of ik die middelen niet weer achter de hand zou willen hebben (dan wel via de huisarts). Ik heb ritalin altijd weten te beperken tot 4 dagen per week (en vaak maar twee dagen). Het is niet per se goed voor je gezondheid (met name je hart).
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ik vroeg me alleen af of je zo'n vragenlijst had gedaan en dat daar dan echt duidelijk uitkwam of je add had of niet.
Klik om te vergroten...
Online vragenlijsten zijn meestal niet echt betrouwbaar voor dit soort zaken, dus daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen. Of een volledige diagnose of niets wat mij betreft en aangezien ik voor mijzelf weinig meerwaarde in een diagnose zie laat ik het enkel bij een sterk vermoeden waar ik verder toch niks mee doe.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bedankt voor de reacties ik waardeer het enorm, tof.

Op iedereen kan ik in principe met hetzelfde antwoord komen en dat is om mijn vorige post even te lezen, ik kan wel met mijn ADD leven maar ik zou het eerder overleven noemen, en dan nog amper. Hier mee leven is voor mij een te grote stressfactor en hindert mij met dingen waar een "normaal" mens geen last van heeft, ik wil ook niet meteen zeggen dat ik speciaal ben in dat opzicht maar volgens mij ben ik wel 1 van de weinige die er zo erg last van heeft.. maar misschien is er ook meer aan de hand? ik zou het niet weten, wel weet ik dat mijn medicatie werkt.

Ik denk dat ik wel Dex blijf gebruiken, maar ik zou er graag na een tijdje mee stoppen om te kijken of ik zonder ook kan functioneren want als het erger kan worden naarmate ik ouder word zou het in principe mogelijk moeten zijn dat het ook weer mindert, tenminste dat hoop ik :grimacing: als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
050 zei:
Ik denk dat ik wel Dex blijf gebruiken, maar ik zou er graag na een tijdje mee stoppen om te kijken of ik zonder ook kan functioneren want als het erger kan worden naarmate ik ouder word zou het in principe mogelijk moeten zijn dat het ook weer mindert, tenminste dat hoop ik :grimacing: als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Klik om te vergroten...
Misschien, maar pak je het niet liever wat actiever aan? Zoals Psychedelibee aangeeft bijvoorbeeld.

Misschien dat voor sommigen ADD een werkelijke aandoening is, maar voor velen is het een gedragsprobleem. Misschien is het ook wel van beide wat. Het in alle gevallen beschouwen als een ziekte, een aandoening is jezelf in ieder geval machteloos maken. 'Afwachten tot het beter wordt'

Waarom niet bezig gaan met oefeningen, meditatie, mindfulness, etc. Dan neem je een actieve houding aan en wie weet kun je sommige symptomen zelfs verminderen. Ik wil niet zeggen dat je passief bent ofzo hoor. Ik raad gewoon aan om wel dingen te gaan proberen. Misschien doe je dat ook al.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Laten we nou geen woordspelletjes gaan doen. Een psychoactief middel, in wat voor dosering dan ook, is gewoon een drug.
Klik om te vergroten...

Zijn alle psychofarmaca voor jou drugs dan? Ik vind daar toch gevoelsmatig wel een wezenlijk verschil in zitten.

Ook word ik er nogal moe van om te lezen dat je aandoeningen zoals ADD een gedragsprobleem noemt. ADD is géén gedragsprobleem. Het is een neurobiologische stoornis. Dat jij daar je eigen mening over hebt moet je verder zelf weten, maar dit zijn gewoon aangetoonde zaken, als je mensen gaat vertellen dat ze het niet mogen beschouwen als een aandoening (terwijl het dat wel is) doe je mensen tekort. Niet alles is op te lossen met meditatie en mindfulness.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze olifant zei:
Zijn alle psychofarmaca voor jou drugs dan? Ik vind daar toch gevoelsmatig wel een wezenlijk verschil in zitten.
Klik om te vergroten...
Ik heb een vrij brede definitie van drugs dan. Kennelijk Amerikanen ook, aangezien ze daar 'drugstores' hebben met die psychofarmaca. :wink:

Roze olifant zei:
Ook word ik er nogal moe van om te lezen dat je aandoeningen zoals ADD een gedragsprobleem noemt. ADD is géén gedragsprobleem. Het is een neurobiologische stoornis. Dat jij daar je eigen mening over hebt moet je verder zelf weten, maar dit zijn gewoon aangetoonde zaken, als je mensen gaat vertellen dat ze het niet mogen beschouwen als een aandoening (terwijl het dat wel is) doe je mensen tekort. Niet alles is op te lossen met meditatie en mindfulness.
Klik om te vergroten...
Ik zeg nu niet dat je het gaat genezen ermee, maar dat het niet schaadt om die dingen te gaan doen.

Gigantisch veel mensen hebben tegenwoordig aandachtsproblemen door hun levensstijl. Ad(h)d'ers kunnen daar toch mede ook last van ondervinden? Maar ja, het was wellicht wat te sterk uitgedrukt. Ik wil niet zeggen dat mensen het niet als een aandoening mogen zien, maar dat het eventueel positief uit kan pakken als je jezelf niet puur als slachtoffer ziet.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Waarom niet bezig gaan met oefeningen, meditatie, mindfulness, etc. Dan neem je een actieve houding aan en wie weet kun je sommige symptomen zelfs verminderen. Ik wil niet zeggen dat je passief bent ofzo hoor. Ik raad gewoon aan om wel dingen te gaan proberen. Misschien doe je dat ook al.
Klik om te vergroten...
Volledig akkoord dat medicatie alleen niet de beste oplossing is en dat meditatie, mindfullness KAN helpen (dat ervaar ik zelf ook), maar deze hulpmiddelen staan los v. ADD en kunnen voor iedereen een houvast bieden. Het is geen zwart-wit verhaal he.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik heb een vrij brede definitie van drugs dan. Kennelijk Amerikanen ook, aangezien ze daar 'drugstores' hebben met die psychofarmaca. :wink:


Ik zeg nu niet dat je het gaat genezen ermee, maar dat het niet schaadt om die dingen te gaan doen.

Gigantisch veel mensen hebben tegenwoordig aandachtsproblemen door hun levensstijl. Ad(h)d'ers kunnen daar toch mede ook last van ondervinden? Maar ja, het was wellicht wat te sterk uitgedrukt. Ik wil niet zeggen dat mensen het niet als een aandoening mogen zien, maar dat het eventueel positief uit kan pakken als je jezelf niet puur als slachtoffer ziet.
Klik om te vergroten...
Excuseer? Wie heeft het hier überhaupt over een slachtofferrol?

@Roze olifant benoemt ADD toch net als een neurobiologische stoornis. Dus niét het gevolg van hun levensstijl, opvoeding, etcetera.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Misschien, maar pak je het niet liever wat actiever aan? Zoals Psychedelibee aangeeft bijvoorbeeld.

Misschien dat voor sommigen ADD een werkelijke aandoening is, maar voor velen is het een gedragsprobleem. Misschien is het ook wel van beide wat. Het in alle gevallen beschouwen als een ziekte, een aandoening is jezelf in ieder geval machteloos maken. 'Afwachten tot het beter wordt'

Waarom niet bezig gaan met oefeningen, meditatie, mindfulness, etc. Dan neem je een actieve houding aan en wie weet kun je sommige symptomen zelfs verminderen. Ik wil niet zeggen dat je passief bent ofzo hoor. Ik raad gewoon aan om wel dingen te gaan proberen. Misschien doe je dat ook al.
Klik om te vergroten...
Alvast excuses voor de lange tekst, als je hier geen zin aan hebt begrijp ik dat volkomen haha, ik blame Dex :grin:

Zonder Dexamfetamine ben ik niet eens in staat om zulke dingen te proberen dat is eigenlijk het grootste probleem, als ik dit zonder medicatie had gelezen was ik meteen al vergeten wat ik gelezen heb ongeacht van het aantal keer dat ik het lees.

Misschien dat ik dit ook een beetje verkeerd uitleg maar ik vind het ook heel lastig aangezien ik het zelf ook niet volledig snap, maar ik zal proberen uit te leggen wat er in mijn hoofd omgaat op dat moment. Als ik jouw tips had gelezen slaan mijn gedachte meteen over op een situatie waarin ik dit woord eerder heb gehoord bijvoorbeeld een video op Youtube waar ze het hier over hebben, dan over op andere momenten in diezelfde video wat eigenlijk niks met dat woord te maken heeft, en op die manier kom ik uit op een ander woord en zo gaat het cirkeltje eigenlijk rond. Dit is dan gewoon een voorbeeld maar dat is wel ongeveer hoe het altijd gaat en soms zit ik wel een kwartier te dromen, sorry als dit als een rommelig stukje tekst lijkt maar beter dan dit kan ik het niet verwoorden.

Na een tijdje besef ik mij ineens dat ik jouw reactie aan het lezen was maar ben ik al helemaal vergeten waar het over ging en moet ik alles nog een keer lezen, maar dan gebeurt er dus precies hetzelfde en ik ben me hier bewust van maar heb er totaal geen controle over, dit is eigenlijk ook 24/7 gaande waardoor ik mentaal geen rust pak en op sommige dagen oververmoeid en zeer gestresst ben, ik begin ook bijna te twijfelen of dit wel geheel met ADD te maken heeft aangezien het zo heftig is.

Het komt wel overeen met symptomen van ADD maar dan gewoon heel extreem.. Mezelf machteloos maken tegenover de klachten die ik ervaar zou inderdaad dom wezen maar ik heb het punt bereikt waarop ik weet dat ik hier niks aan kan doen zonder medicatie, wat ik zelf echt dood zonde vind, tenzij iemand hetzelfde meemaakt of heeft meegemaakt en een gouden tip voor mij heeft.

Hoop dat ik je door middel van de informatie die ik hier en daar plaats een beetje een beter beeld kan geven over mijn klachten, verder moet ik mij bij @Roze olifant aansluiten maar ik snap wel dat bij sommige mensen de symptomen zo mild zijn dat dit overkomt als een gedragsprobleem, vooral bij ADHD maar volgens mij is dit gewoon ADD met hyperactiviteit en speelt hier wel wat meer dan simpelweg niet willen luisteren net als bij ADD, vaak word slechte opvoeding hier ook mee geassocieerd maar ik ben het hier totaal niet mee eens.

Ik heb het gevoel dat je niet helemaal begrijpt hoe erg de situatie voor mij is vandaar dat ik heb geprobeerd uit te leggen hoe ik dit ervaar en ik neem je dit natuurlijk ook niet kwalijk aangezien je niet bij mij in het hoofd kan gluren, verder wil je zeker enorm bedanken dat je de moeite neemt om mij hier tips voor te geven en probeert mee te denken.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze olifant zei:
Zijn alle psychofarmaca voor jou drugs dan? Ik vind daar toch gevoelsmatig wel een wezenlijk verschil in zitten.

Ook word ik er nogal moe van om te lezen dat je aandoeningen zoals ADD een gedragsprobleem noemt. ADD is géén gedragsprobleem. Het is een neurobiologische stoornis. Dat jij daar je eigen mening over hebt moet je verder zelf weten, maar dit zijn gewoon aangetoonde zaken, als je mensen gaat vertellen dat ze het niet mogen beschouwen als een aandoening (terwijl het dat wel is) doe je mensen tekort. Niet alles is op te lossen met meditatie en mindfulness.
Klik om te vergroten...

Komt ze weer aan met haar aangetoonde zaken.
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#18
AphexTwin zei:
Graag relevante reacties aub.
Klik om te vergroten...

Jou reactie op mindless heeft exact dezelfde relevantie.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#19
Iskra zei:
Komt ze weer aan met haar aangetoonde zaken.
Klik om te vergroten...
Graag relevante reacties aub.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Ik wil niet zeggen dat mensen het niet als een aandoening mogen zien, maar dat het eventueel positief uit kan pakken als je jezelf niet puur als slachtoffer ziet.
Klik om te vergroten...

Waar haal je vandaan dat mensen met ADD zichzelf puur als slachtoffer zien?

@Iskra: ongesteld?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."