Hallo allemaal,
ik studeer nu al zo'n 7 maanden in Berlijn en heb verscheidene malen mdma gebruikt hier.
De eerste keer was in september, en toen wist ik bar weinig over mdma en de werking daarvan. Snuiven deed ik al wel in Nederland en dus dacht ik dat mdma een betere keus was voor mij dan XTC, omdat mdma natuurlijk (meestal) poeder is. Omdat ik in Nederland vrijwel altijd 3mmc gebruikte, nam ik aan dat soortgelijke doseringen ook wel zouden kloppen met mdma; de eerste keer in een technoclub hier nam ik dan ook een "goede Hollandse portie" (één goeie sleutelpunt in beide neusgaten).
Ik kon 5 minuten na inname haast niet meer lopen en ik heb 3 uur lang in een stoel met veel vrienden om mij heen gezeten, omdat ik alleen maar gebrekkig Nederlands kon praten en alleen maar omviel als ik probeerde te staan. Daarna ging het beter en heb ik zowaar gedanst en er ook wel over gelachen met diezelfde vrienden - zij waren allemaal niet bekend met de drug en diens werking. Na enige topics hier gelezen te hebben realiseer ik me dat ik heel erg dichtbij een ziekenhuisbezoekje zat, en dat is bepaald geen fijn idee.
Enfin, ik heb van mijn fouten geleerd, en de dag erna nam ik veel en veel minder met een vriend in een andere club; toen had ik een immens leuke avond, en voelde ik ook wat de drug zo speciaal maakte.
Nu, 3 weken geleden heb ik voor het eerst sinds november weer 2 gram mdma gehaald hier in Berlijn. Het komt aan in kristallen en ik verpulver het tot poeder, waarna ik het in clubs snuif.
Ik denk dat MDMA beter is om oraal te nemen. Het liefst ook door af te wegen op een milligramweegschaal. Als je dat niet hebt, dan kun je ook proberen om eerst je vinger nat te maken, en dan fijn vermalen poeder op alleen de bovenkant van je vingertop. Dan heb je min om meer een vast referentiepunt waaraan je een dosis kunt afmeten.
Elk weekend heb ik het tot nu toe gebruikt (ik weet het, dom) (..) Elke keer dat ik het heb genomen de afgelopen weken, kickt de drug in alsof een paard tegen m'n hoofd aantrapt; een intens en fijn gevoel. Ook ben ik lekker aan het kaakschaatsen en ervaar ik het "love" onderdeel van de drug ook sterk. Tevens loop ik ook niet bij te nemen alsof mijn leven ervan afhangt en hoef ik ook niet meer nemen dan 4 weken terug; exact dezelfde hoeveelheid volstaat tot nu toe (heel weinig dus).
Dit zou echter niet moeten kunnen volgens vele topics hier - heb ik dat mis?
Het lukt inderdaad wel om een paar keer achter elkaar MDMA te gebruiken zonder dat je heel veel effect merkt. Maar je ziet wel dat mensen die vaak en veel MDMA nemen al snel een verminderd effect merken, en dat het fijne originele gevoel niet helemaal terugkomt. Je kan er daarom maar beter voorzichtig mee zijn.
Hoe schadelijk MDMA is voor het brein is niet precies te zeggen. Het lijkt erop dat apen en muizen meer last hebben van de schadelijke effecten, waardoor de wetenschap eerst dacht dat het heel schadelijk zou zijn. Maar bij mensen wordt er dus vooral een verminderd effect van MDMA waargenomen. Daarnaast kunnen mensen last krijgen van geheugenproblemen, concentratiestoornissen, HPPD (blijvende visuele verstoringen), en een beschadigd gebit (bruxisme).
Op de korte termijn kan MDMA je ook een flinke kater geven. Je merkt het niet altijd heel duidelijk, maar de tijd na gebruik ben je vaak minder opgewekt, heb je meer last van emotionele schommelingen, heb je een korter lontje, kun je je minder goed concentreren en slaap je minder goed.
We weten alleen dat de kans op zulke bijwerkingen toeneemt naarmate je meer of vaker neemt. Waar voor jou precies de grens ligt is niet te zeggen, want dat blijkt pas als het mis gaat.
Genoeg reden dus om voorzichtig aan te doen. Daarvoor wordt meestal de vuistregel gehanteerd: niet meer dan 1,5 mg/kg en niet vaker dan eens in de zes weken (maar liever minder dan vier keer per jaar).
In xtc-pillen zit tegenwoordig zoveel MDMA dat het gevaarlijk is om een hele pil te slikken. Deze gids helpt je de juiste hoeveelheid MDMA uit te kiezen.
www.changingperspective.info