Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStelling: MDMA is een enorm overgewaardeerde drug

Stelling: MDMA is een enorm overgewaardeerde drug

80 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#1
Licht je antwoord vooral toe als je wil!

Ik heb zelf iets van 5 of 6x MDMA gedaan en alle keren dat ik het deed was het wel leuk, maar sinds ik de extase en euforie van psychedelica gewend ben, voelde de extase van MDMA in retrospect enorm geforceerd en nep. Ik heb nu nog wel wat 6-APB liggen en het lijkt me ook nog wel eens leuk om αMT nog eens te doen en dan op een hogere dosis, maar voor de rest wekken entactogenen totaal mijn interesse niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Aanvankelijk dacht ik er ook een beetje zo over, maar nu waardeer ik entactogenen net als psychedelica enorm, maar dan meer 6-APB dan MDMA.

Maar het hangt imo erg nauw samen met het "juist" gebruiken van de entactogeen. Als je ermee omgaat als puur een partydrug, zal het de magie denk ik snel verliezen. Maar entactogenen kunnen veel meer zijn dan dat. Ik heb enorm veel getript op psychedelica in mijn leven, maar die kunnen je ook teveel in je hoofd laten zitten. Ik bedoel, de naam "psychedelica" zelf betekent letterlijk: mind-manefesting. Dus: geest/gedachten manifesterend. Entactogenen echter kúnnen een tool zijn om juist uit je hoofd en "in" je lichaam te komen, dat wil zeggen: met je aandacht puur op je gevoel en zintuigen. Ik heb zo ervaringen gehad die qua diepgang eigenlijk niet onder deden voor die ik op psychedelica heb ervaren. Misschien zelfs overstegen qua openbaringen. Maar nogmaals: de manier hoe je het doet: set en setting zijn daarvoor zeer belangrijk. Beschouw het puur als een party drug en het speciale zal er snel vanaf zijn, denk ik.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweevteev zei:
Licht je antwoord vooral toe als je wil!

Ik heb zelf iets van 5 of 6x MDMA gedaan en alle keren dat ik het deed was het wel leuk, maar sinds ik de extase en euforie van psychedelica gewend ben, voelde de extase van MDMA in retrospect enorm geforceerd en nep. Ik heb nu nog wel wat 6-APB liggen en het lijkt me ook nog wel eens leuk om αMT nog eens te doen en dan op een hogere dosis, maar voor de rest wekken entactogenen totaal mijn interesse niet.
Klik om te vergroten...
MDMA is slechts één van de gesubstitueerde amphetamines met een methylenedioxyring, of een benzofuran ring, of soortgelijks. Het is het prototype entactogeen omdat het verreweg het bekendste is en het meest wordt gebruikt. Het is ook een hele goede. De euforie kan echt goddelijk zijn.

Maar MDMA is verreweg van de beste. Korte werkingsduur ook, toch wel nare bijeffecten. Even tripmiddelen niet meegerekend (dat zie ik als een ander soort euforie), 6-apb is om te beginnen vele malen superieur. Net als veel andere benzofurans, 5-(m)apb, 6-ap(d)b. Benzofuranringen zijn over het algemeen sterker. Zeker als je er twee opplakt. Bromo Dragonfy, twee benzofuranringen op een bromo gesubstitueerde dimethoxy amfetamine? (Microdose range, duur van 1-3 dagen, ontzettend heftig).

Dan heb je als laborant de kennis van zaken, en dan ga je dit produceren? Dan denk je gewoon NIET na.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zelf ben ik van mening dat MDMA helemaal niet overgewaardeerd word. MDMA kan veel verder gaan dan dansen, euforie en zweverigheid. Zeker onder vrienden in een thuissituatie. MDMA heeft iets zelfreflecterends, ook een diep inzicht in wat er rondom jou gebeurd. De grote lading empathie heeft als gevolg dat je echt begrijpend naar elkaar luistert en daardoor elkaar en jezelf nog meer ontdekt, wat je ziet en ervaart in een ander geeft jou stof tot nadenken over jezelf. Het werkt ook zeer therapeutisch, je kan een probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderen zonder het negatieve gevoel te ervaren dat eraan vastplakt. Waardoor je hier na de mdma trip veel beter mee kan omgaan. Ook de filter die wegvalt tijdens gesprekken zorgt voor absolute openheid van iedereen die deelneemt waardoor het bijna iets spiritueels kan worden heel de mdma trip.
De euforie die mdma geeft voelt voor mij niet echt nep, het is een gevoel dat je kent dat natuurlijk is ...alleen word het enorm groter door je eigen serotonine dat je bewust die nacht opgebruikt. Dus alles ineens, of over lange tijd met mondjes maat....
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#5
MDMA heeft bij mij en mijn partner enorm geholpen met problemen op intiem vlak, de bijhorende trauma's daarrond en de verwerking ervan. Dus, op dat vlak vinden wij het ondergewaardeerd. Maar YMMV.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
Zelf ben ik van mening dat MDMA helemaal niet overgewaardeerd word. MDMA kan veel verder gaan dan dansen, euforie en zweverigheid. Zeker onder vrienden in een thuissituatie. MDMA heeft iets zelfreflecterends, ook een diep inzicht in wat er rondom jou gebeurd. De grote lading empathie heeft als gevolg dat je echt begrijpend naar elkaar luistert en daardoor elkaar en jezelf nog meer ontdekt, wat je ziet en ervaart in een ander geeft jou stof tot nadenken over jezelf. Het werkt ook zeer therapeutisch, je kan een probleem vanuit verschillende invalshoeken benaderen zonder het negatieve gevoel te ervaren dat eraan vastplakt. Waardoor je hier na de mdma trip veel beter mee kan omgaan. Ook de filter die wegvalt tijdens gesprekken zorgt voor absolute openheid van iedereen die deelneemt waardoor het bijna iets spiritueels kan worden heel de mdma trip.
De euforie die mdma geeft voelt voor mij niet echt nep, het is een gevoel dat je kent dat natuurlijk is ...alleen word het enorm groter door je eigen serotonine dat je bewust die nacht opgebruikt. Dus alles ineens, of over lange tijd met mondjes maat....
Klik om te vergroten...
Sorry off-topic Mandragora? Je bent terug?! Ik heb je gemist. Was vroeger Bas van Hoven. Nooit superveel gepraat. We hebben ooit een gesprek gehad waarin je me letterlijk van zelfmoord hebt gered. Is me altijd bijgebleven. Goed je te zien.

En door met het topic onderwerp 👈
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
xeno1975 zei:
MDMA heeft bij mij en mijn partner enorm geholpen met problemen op intiem vlak, de bijhorende trauma's daarrond en de verwerking ervan. Dus, op dat vlak vinden wij het ondergewaardeerd. Maar YMMV.
Klik om te vergroten...
Wat super dat dat kan met behulp van een middel!
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor mij werkt MDMA prima op een festival. Erg leuke zaterdag gehad. Achteraf gezien denk ik dat ik toen mijn vrienden weggingen (20:00) en ik al rond de 120 mg zat, ik beter wat 3-FA had kunnen bijnemen dan nog een kwartje (~ 40 mg).
Over-rated ? Zeker niet.
Volgende keer (twee weken) iets wat minder op serotonine werkt.
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#9
FredKroket zei:
Mdma als party drug vind ik enorm overgewaardeerd. Er zijn veel betere middelen voor een party drug.
Klik om te vergroten...
Welke vind jij dan beter? 6-APB?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
JohnGalt zei:
Welke vind jij dan beter? 6-APB?
Klik om te vergroten...
Ja en amfetamine. Mdma duurt kort, is niet heel energiek en het effect zelf heeft niet perse met feestvieren te maken vind ik. Geforceerde blijheid.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zweevteev zei:
sinds ik de extase en euforie van psychedelica gewend ben, voelde de extase van MDMA in retrospect enorm geforceerd en nep.
Klik om te vergroten...
Als de extase van MDMA geforceerd en nep voelt dan doe je het waarschijnlijk met de verkeerde mensen / in de verkeerde context.

Ik snap wat je bedoelt hoor. Zelf heb ik het ook wel ervaren dat ik dan de liefde ga verklaren aan relatief onbekende mensen. Maar MDMA kan juist diepverborgen gevoelens blootleggen. En als die naar boven komen bij de juiste mensen, dan kan het een band enorm uitdiepen.

Daarom ben ik met Shulgin eens dat MDMA niet per se geschikt is om op feestjes de hele nacht te dansen. Liever neem je het in besloten kring met bekenden, of beter, een geliefde.

Dus ik vind MDMA niet overrated, integendeel. Maar ik vind wel dat het meestal niet in de beste setting wordt gebruikt.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#12
Interessant om dit te lezen, had niet verwacht dat mijn standpunt zo'n impopulaire mening was, eigenlijk. Ik kan me ook wel vinden in de dingen die er gezegd worden. 2x heb ik het alleen gedaan, 1x op een festival met iemand van Tinder, 1x met vrienden thuis en toen eindigde het heel naar, 1x op een festival met vrienden die ik niet extreem goed kende toen en 1x met vrienden thuis, wat ook een nare wending kreeg. Ik heb het eigenlijk nog nooit alleen maar gedaan met mensen waar ik sowieso extreem veel van houd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Als de extase van MDMA geforceerd en nep voelt dan doe je het waarschijnlijk met de verkeerde mensen / in de verkeerde context.

Ik snap wat je bedoelt hoor. Zelf heb ik het ook wel ervaren dat ik dan de liefde ga verklaren aan relatief onbekende mensen. Maar MDMA kan juist diepverborgen gevoelens blootleggen. En als die naar boven komen bij de juiste mensen, dan kan het een band enorm uitdiepen.

Daarom ben ik met Shulgin eens dat MDMA niet per se geschikt is om op feestjes de hele nacht te dansen. Liever neem je het in besloten kring met bekenden, of beter, een geliefde.

Dus ik vind MDMA niet overrated, integendeel. Maar ik vind wel dat het meestal niet in de beste setting wordt gebruikt.
Klik om te vergroten...
Er zit ook wel een beetje een mierzoet randje aan MDMA soms. Beetje cotton candy vorm van liefde op momenten. :tonguewink: Dat je bijna niet weet wat je ermee aan moet en alles en iedereen is lief en mooi (roze bril effect).

Maar verder helemaal eens. Het kan in de juiste setting bij de juiste mensen (óf juist in je eentje) échte diepe gevoelens blootleggen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Er zit ook wel een beetje een mierzoet randje aan MDMA soms. Beetje cotton candy vorm van liefde op momenten. :tonguewink: Dat je bijna niet weet wat je ermee aan moet en alles en iedereen is lief en mooi (roze bril effect).
Klik om te vergroten...

Klopt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat empathische gesprekken aan de M het resultaat zijn van een verminderd vermogen om negatieve emoties te herkennen; waardoor reacties positief geïnterpreteerd worden en er een positieve spiraal ontstaat in de interactie.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Multifaceted empathy of healthy volunteers after single doses of MDMA: A pooled sample of placebo-controlled studies - PubMed

Previous placebo-controlled experimental studies have shown that a single dose of MDMA can increase emotional empathy in the multifaceted empathy test (MET) without affecting cognitive empathy. Although sufficiently powered to detect main effects of MDMA, these studies were generally...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Maar dat betekent nog niet dat het overrated of nep is. Alleen dat de omgeving ook wat gemanaged moet worden om het resultaat te optimaliseren.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zweevteev zei:
Interessant om dit te lezen, had niet verwacht dat mijn standpunt zo'n impopulaire mening was, eigenlijk. Ik kan me ook wel vinden in de dingen die er gezegd worden. 2x heb ik het alleen gedaan, 1x op een festival met iemand van Tinder, 1x met vrienden thuis en toen eindigde het heel naar, 1x op een festival met vrienden die ik niet extreem goed kende toen en 1x met vrienden thuis, wat ook een nare wending kreeg. Ik heb het eigenlijk nog nooit alleen maar gedaan met mensen waar ik sowieso extreem veel van houd.
Klik om te vergroten...
Wat voor nare ervaringen zijn dat dan? Ik heb eigenlijk nog nooit iets naars meegemaakt op mdma.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Klopt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat empathische gesprekken aan de M het resultaat zijn van een verminderd vermogen om negatieve emoties te herkennen; waardoor reacties positief geïnterpreteerd worden en er een positieve spiraal ontstaat in de interactie.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Multifaceted empathy of healthy volunteers after single doses of MDMA: A pooled sample of placebo-controlled studies - PubMed

Previous placebo-controlled experimental studies have shown that a single dose of MDMA can increase emotional empathy in the multifaceted empathy test (MET) without affecting cognitive empathy. Although sufficiently powered to detect main effects of MDMA, these studies were generally...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Maar dat betekent nog niet dat het overrated of nep is. Alleen dat de omgeving ook wat gemanaged moet worden om het resultaat te optimaliseren.
Klik om te vergroten...
Nou ja, dat het overrated is of niet, lijkt me meer een persoonlijke mening. Dat het nep is of niet... Tja, persoonlijk denk ik dat je zowel oppervlakkige roze wolkjes "liefde" (wat je imo nep zou kunnen noemen in bepaalde zin) kunt ervaren op MDMA als diepgaande echt betekenisvolle liefde.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#17
De meest overgewaardeerde drugs vind ik alcohol, Helemaal op feestjes, Mensen worden er vervelend, agressief en luidruchtig van en zitten in hun eigen bubbel en krijgen vaak niks mee of met 20 seconden vertraging. als je drinkt drink dan amper iets zodat je tussen niks er van voelen en aangeschoten zit. Dat gekost en gezweet en dat gelal op van dat pauper muziek het is om te janken.

MDMA kan ik nog wel begrijpen waarom je het overgewaardeerd vindt maar het is een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Met de juiste mensen in besloten kring kan het wel leuk zijn. Maar hoe vaker je het doet hoe minder speciaal het wordt liefst doe ik het 1 x in een 2 jaar ofso
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
6-apb heeft mij het gelukkigste extatische moment ooit gebracht. Het was nog nooit in mijn leven zo goed, zo perfect, en alles was zoals het moest zijn en ik kon uren naar een muur staren perfect in content met alles en iedereen in het universum. Ik dacht dit is wat het is. Dit is wat geluk betekent. Ik had het bereikt waar monniken jaren voor oefenen. Een hoopje bruin poeder en ik was weg, mijn ego was verplaatst met een grote bal van energie.

En dat is de echte euforie. De staat van totale acceptatie.

Geen MDMA maar gerelateerd. Dus ja. Iemand die zegt nooit echt helemaal gelukkig te zijn geweest heeft nog nooit de juiste dosering MDMA of 6-APB op en in het zomerbriesje van deur over zijn huid gevoeld.

Ik had het nog nooit ervan. Ik wist tot altijd niet van het bestaan af, of had ik ooit gedacht dat het überhaupt mogelijk was.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
Cerberus zei:
Niet per se "voorkeur van de setting". Veel mensen gaan sowieso al naar electronische muziek festivals. En als ze daar toch zijn kiezen ze om het 'beter' te maken met MDMA. 't Is niet dat mensen zeggen "goh ik heb nu eens zin in MDMA, welke setting ga ik daarvoor kiezen? Oh, een festival" zoals jij suggereert. Mensen gaan doorgaans naar dat festival omdat het genre van muziek hun boeit (bv je houdt van techno? => Je wilt naar Awakenings enz) en dan is vraag 2 pas "ga ik iets nemen?". Zo werkt het bij mij en il denk zo goed als iedereen van de festivalgaande mensen.
Je bent teveel je eigen levenssituatie aan het spiegelen op iedereen maar zo kun je geen algemene statements maken als "MDMA is overgewaardeerd".
Klik om te vergroten...
Wat je beschrijft is inderdaad hetgeen dat ik gewend ben dat veel mensen, waarmee ik drugs gebruik, doen: aangeven een of meerdere drugs te willen doen en daarbij een geschikte setting inplannen, in plaats van spontaan in een "speciale" setting ervoor kiezen om daar dan iets te doen. Ik ben het dan ook met je eens dat ik te veel projecteer hoor, want dat ik het bijna altijd zo plan heeft grotendeels te maken met veel slechte of matige ervaringen, waarbij ik impulsief drugs gebruikte, terwijl festivalgangers die dan ter plekke besluiten om een pilletje te doen waarschijnlijk eerder sporadisch drugs gebruiken i.p.v. regelmatig en dus ook waarschijnlijk veel minder (slechte) ervaringen opgedaan hebben met drugs dan ik. Hoe meer je er daarvan hebt, hoe voorzichtiger en dus geplander je drugsgebruik wordt.

Wat betreft de stelling: ik had geen heel betoog klaar liggen om m'n standpunt te verdedigen hoor, ik was gewoon vooral benieuwd naar anderen hun visie erover. Inmiddels ben ik ook wel van gedachten veranderd. :tongueout:
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zweevteev zei:
Wat je beschrijft is inderdaad hetgeen dat ik gewend ben dat veel mensen, waarmee ik drugs gebruik, doen: aangeven een of meerdere drugs te willen doen en daarbij een geschikte setting inplannen, in plaats van spontaan in een "speciale" setting ervoor kiezen om daar dan iets te doen. Ik ben het dan ook met je eens dat ik te veel projecteer hoor, want dat ik het bijna altijd zo plan heeft grotendeels te maken met veel slechte of matige ervaringen, waarbij ik impulsief drugs gebruikte, terwijl festivalgangers die dan ter plekke besluiten om een pilletje te doen waarschijnlijk eerder sporadisch drugs gebruiken i.p.v. regelmatig en dus ook waarschijnlijk veel minder (slechte) ervaringen opgedaan hebben met drugs dan ik. Hoe meer je er daarvan hebt, hoe voorzichtiger en dus geplander je drugsgebruik wordt.
Klik om te vergroten...
Het hoeft niet spontaan of ingeving van het moment te zijn, meestal zelfs niet aangezien velen hun spul binnensmokkelen. 't Is meer van "ok ik ga volgende week naar dit festival, ga ik daar iets doen of niet en zo ja wat?". Het is dus ook gepland dan doorgaans maar het draait om het festival en niet de drug, dat is wat het verschil is.
Gebrek aan noemenswaardig slechte ervaringen zou ik niet verklaren doordat recreatieve gebruikers het minder doen. Ik kan erover uitwijden maar het voelt niet juist hier zo publiekelijk.

Psychedelische drugs ga ik wel specifiek inplannen trouwens voor de drug zelf. Maar da's natuurlijk anders dan stimulanten.
De verschillen tussen psychedelische en stimulerende drugs zijn eigenlijk groter dan de gelijkenissen zou ik zeggen, waardoor het twee verschillende dingen zijn en dus totaal verschillend qua functie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."