Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDMA herstel en de hersenen, leg het me ajb uit

MDMA herstel en de hersenen, leg het me ajb uit

24 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MarcieMarcLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gek. Ik wilde dezelfde vraag stellen. Ik struinde het forum af omdat ik wellicht het antwoord tegen zou komen voordat ik een vraag zou posten, kom ik dit tegen! Logischerwijs volg ik deze even.
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi!

Laat me even voorop stellen dat ik weinig tot geen verstand heb van biologie, scheikunde, en natuurkunde. Ik heb andere kwaliteiten.
Tuurlijk, ik ken MDMA handboek teksten met betrekking tot serotonine, regels omtrent dosis/pauze etc.

Het gaat mij met name over het herstel na MDMA gebruik. Waar hou ik bijvoorbeeld die 2-3 maanden pauze nu precies voor? Ja, het "herstellen" van mijn hersenen. Maar wat nu precies? Ik heb vernomen dat puur het "aanvullen" van de serotonine voorraad geen 3 maanden duurt als je gezond en sportief leeft en ernaast de juiste supplementen voor bijneemt. Ik lees ook een hoop over frituren van receptoren, axonen, en weet ik wat nog meer. Ik lees inderdaad dat je je hersenen frituurt als je teveel of te vaak pakt, maar kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu eigenlijk betekent en wat het MDMA gebruik met hun heeft gedaan? @Neo-Shulginist misschien? Ik ben hier erg in geïnteresseerd, maar het ontbreekt mij aan kennis, en wellicht begrijpend lezen om het daadwerkelijk te snappen.

En hoe kan het dat bijvoorbeeld 6-APB dezelfde effecten geeft maar op een andere manier (constanter, zonder vaagheid) en met een andere in- en uitwerking?

Ik verwacht echt niet dat iemand nu even een uur hierop gaat zitten, maar als het je lukt om dit kort en krachtig in lekentaal uit te leggen, of een link hebt naar een nuttig artikel voor leken, ben ik zeer dankbaar!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wollukker zei:
Hoi!

Laat me even voorop stellen dat ik weinig tot geen verstand heb van biologie, scheikunde, en natuurkunde. Ik heb andere kwaliteiten.
Tuurlijk, ik ken MDMA handboek teksten met betrekking tot serotonine, regels omtrent dosis/pauze etc.

Het gaat mij met name over het herstel na MDMA gebruik. Waar hou ik bijvoorbeeld die 2-3 maanden pauze nu precies voor? Ja, het "herstellen" van mijn hersenen. Maar wat nu precies? Ik heb vernomen dat puur het "aanvullen" van de serotonine voorraad geen 3 maanden duurt als je gezond en sportief leeft en ernaast de juiste supplementen voor bijneemt. Ik lees ook een hoop over frituren van receptoren, axonen, en weet ik wat nog meer. Ik lees inderdaad dat je je hersenen frituurt als je teveel of te vaak pakt, maar kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu eigenlijk betekent en wat het MDMA gebruik met hun heeft gedaan? @Neo-Shulginist misschien? Ik ben hier erg in geïnteresseerd, maar het ontbreekt mij aan kennis, en wellicht begrijpend lezen om het daadwerkelijk te snappen.

En hoe kan het dat bijvoorbeeld 6-APB dezelfde effecten geeft maar op een andere manier (constanter, zonder vaagheid) en met een andere in- en uitwerking?

Ik verwacht echt niet dat iemand nu even een uur hierop gaat zitten, maar als het je lukt om dit kort en krachtig in lekentaal uit te leggen, of een link hebt naar een nuttig artikel voor leken, ben ik zeer dankbaar!
Klik om te vergroten...
In dit bericht heb ik een uitgebreidere reactie geplaatst hoe schade en herstel na gebruik van MDMA/speed werkt.

Neo-Shulginist zei:
Ik zei al: het is complex.

Ja, dopamine zit in blaasjes in de neuron, en die worden losgelaten na activatie van een receptor (VMAT), net zoals bij MDMA en serotonine.
Maar het punt is dat we geen wetenschappelijk bewijs hebben dat die blaasjes daadwerkelijk leeg raken. Er bestaat niet eens een test voor die claim. Dat is dus een harm-reduction verhaal om het allemaal wat inzichtelijker te maken. Maar eigenlijk is het pseudowetenschap dus.

Wat een net zo grote rol speelt, is dat receptoren voor dopamine of serotonine zich ongevoelig kunnen maken voor prikkels. Ze doen dat door zich gedeeltelijk terug te trekken in de cel. Daardoor kan dopamine/serotonine de receptor niet zo goed activeren. Het is dit soort tolerantie die ook allerlei bijwerkingen kan veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan de pepkater waarin je moe, hongerig en ongemotiveerd bent; precies het tegenovergestelde als de effecten van speed. Dat soort na-effecten worden ook wel eens het 'withdrawal-effect' genoemd.

Na overstimulatie van drugs duurt het een tijdje voordat receptoren zich weer bijstellen naar normale niveaus. In het brein moet ook een bredere balans worden gevonden tussen de verschillende neuronen (100 miljard stuks) en hun activiteit. Dat duurt dus gewoon een aantal weken.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat drugs zoals speed en MDMA neurotoxisch zijn. Dan gaat een deel van het neuron gewoon helemaal kapot. Dat zijn processen die soms niet helemaal herstellen. Hoewel het brein drie mogelijkheden heeft om een omweg te maken voor het gat in de snelweg wat spreekwoordelijk is ontstaan: een ander neuron kan meer receptoren aanmaken, oftewel receptor upcycling (alsof je een extra rijbaan aanlegt), een neuron wat gedeeltelijk beschadigd is kan nieuwe verbindingen aanmaken met andere neuronen, wat we neuroplasticiteit noemen, en andere hersengebieden kunnen taken overnemen van andere hersengebieden.
Zo kan het dus dat neurotoxiciteit niet gelijk leidt tot merkbare veranderingen in gedrag. Je hersenen zijn best wel flexibel, ondanks dat permanente schade het functioneren van het brein belemmert.

Je wil niet te veel van dat soort blijvende schade, want het brein kan niet oneindig lapmaatregelen nemen zonder dat je het effect merkt. En je wil de kans op verslaving voorkomen. Daarom is maximaal vier keer per jaar een aardige richtlijn.


Hier heb je een schematische afbeelding van een molecuul dopamine:
Bekijk bijlage 50711

En hier heb je een schematische afbeelding van hoe dopamine signalen overbrengt van het ene neuron naar het andere:

Bekijk bijlage 50712

Dus ja, dopamine is real. En ja, het werkt op vergelijkbare manier met serotonine. En ja, je moet niet te vaak dopamine-agonisten nemen, want anders loop je kans op blijvende concentratiestoornissen, erectieproblemen, emotie-regulatie stoornissen, angstklachten, de ziekte van Parkinson, gebitschade, en staar. En die gezondheidsklachten hangen niet per se samen met synaptic vesicles / blaasjes met dopamine die even op zijn en aangevuld moeten worden, maar met blijvende schade die is ontstaan door het drugsgebruik.
Klik om te vergroten...
Het komt erop neer dat er verschillende vormen van schade zijn:
-receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn voor prikkels na overstimulatie
-verbindingen tussen hersencellen die kapot gaan doordat sterk reactieve 'vrije radicalen' tegen de verbinding botsen en het daardoor kapot maken.

De receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn keren na een paar weken weer terug naar hun originele staat. Die 'schade' herstelt zich dus weer volledig, en de klachten die eruit voortkomen worden vaak geassocieerd met een kater of dinsdagdip (moe zijn, een slecht humeur, verminderde slaap).

Verbindingen tussen hersencellen herstellen niet meer op dezelfde manier zoals ze eerst waren. Wel heeft het brein twee manieren om geen hersenfuncties te verliezen:
-hersenfuncties kunnen verplaatst worden naar naastgelegen gebieden die niet beschadigd zijn
-hersencellen kunnen in beperkte mate nieuwe verbindingen groeien (neuroplasticiteit)

Doordat er verschillende mechanismen tegelijkertijd spelen is het heel lastig om te zeggen hoe groot de schade na gebruik van MDMA precies is, en wat dat dan betekent voor het dagelijks leven van mensen die daaraan leiden. Grofweg zien we drie veelvoorkomende klachten bij mensen die vaak en veel MDMA hebben genomen:
-Een lichte afname in het zeer korte termijngeheugen (dus vaker op je boodschappenlijstje moeten kijken omdat je niet meer 7 boodschappen tegelijkertijd in je geheugen kunt houden)
-Kans op Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD), waarbij mensen last krijgen van oogruis (zoals sneeuw op tv), gevoeligheid voor licht, en emotie-regulatiestoornissen (zoals depressie.
-MDMA is niet meer zo plezierig als de eerste keren.

Dit is uiteraard een versimpelde weergave (want daar vroeg je om). Er zijn ook andere gezondheidsklachten die je kunt krijgen van MDMA.

Hier kun je meer lezen over HPPD:
www.changingperspective.info

Gids voor blijvende visuele verstoringen na drugsgebruik (HPPD) - Changing Perspective

Sommige mensen zien lang nadat ze drugs hebben gebruikt nog verstoringen binnen hun gezichtsveld. Langzaam maar zeker wordt er meer duidelijk over Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
In dit bericht heb ik een uitgebreidere reactie geplaatst hoe schade en herstel na gebruik van MDMA/speed werkt.


Het komt erop neer dat er verschillende vormen van schade zijn:
-receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn voor prikkels na overstimulatie
-verbindingen tussen hersencellen die kapot gaan doordat sterk reactieve 'vrije radicalen' tegen de verbinding botsen en het daardoor kapot maken.

De receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn keren na een paar weken weer terug naar hun originele staat. Die 'schade' herstelt zich dus weer volledig, en de klachten die eruit voortkomen worden vaak geassocieerd met een kater of dinsdagdip (moe zijn, een slecht humeur, verminderde slaap).

Verbindingen tussen hersencellen herstellen niet meer op dezelfde manier zoals ze eerst waren. Wel heeft het brein twee manieren om geen hersenfuncties te verliezen:
-hersenfuncties kunnen verplaatst worden naar naastgelegen gebieden die niet beschadigd zijn
-hersencellen kunnen in beperkte mate nieuwe verbindingen groeien (neuroplasticiteit)

Doordat er verschillende mechanismen tegelijkertijd spelen is het heel lastig om te zeggen hoe groot de schade na gebruik van MDMA precies is, en wat dat dan betekent voor het dagelijks leven van mensen die daaraan leiden. Grofweg zien we drie veelvoorkomende klachten bij mensen die vaak en veel MDMA hebben genomen:
-Een lichte afname in het zeer korte termijngeheugen (dus vaker op je boodschappenlijstje moeten kijken omdat je niet meer 7 boodschappen tegelijkertijd in je geheugen kunt houden)
-Kans op Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD), waarbij mensen last krijgen van oogruis (zoals sneeuw op tv), gevoeligheid voor licht, en emotie-regulatiestoornissen (zoals depressie.
-MDMA is niet meer zo plezierig als de eerste keren.

Dit is uiteraard een versimpelde weergave (want daar vroeg je om). Er zijn ook andere gezondheidsklachten die je kunt krijgen van MDMA.

Hier kun je meer lezen over HPPD:
www.changingperspective.info

Gids voor blijvende visuele verstoringen na drugsgebruik (HPPD) - Changing Perspective

Sommige mensen zien lang nadat ze drugs hebben gebruikt nog verstoringen binnen hun gezichtsveld. Langzaam maar zeker wordt er meer duidelijk over Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
Klik om te vergroten...
Interessante post, waarvoor dank.

Gaat dit dan om een pilletje? En naarmate je meer neemt verergert dit? Of zit je wel redelijk safe qua herstel als je aanbevolen hoeveelheid aanhoud?

En zou je over alcohol niet al snel dezelfde conclusies kunnen trekken?
Nu wordt MDMA in de post als schadelijk neergezet maar beschadig je met een flink avondje drinken je hersenen niet evengoed? Zij het op een wat andere manier?

Om het wat meer in perspectief te kunnen plaatsen
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
jackhan zei:
Interessante post, waarvoor dank.

Gaat dit dan om een pilletje? En naarmate je meer neemt verergert dit? Of zit je wel redelijk safe qua herstel als je aanbevolen hoeveelheid aanhoud?

En zou je over alcohol niet al snel dezelfde conclusies kunnen trekken?
Nu wordt MDMA in de post als schadelijk neergezet maar beschadig je met een flink avondje drinken je hersenen niet evengoed? Zij het op een wat andere manier?

Om het wat meer in perspectief te kunnen plaatsen
Klik om te vergroten...
Als je je houdt aan de Harm reduction adviezen (waar het subforum mdma meerdere topics over zijn) dan beperk je de schade.

Wat alcohol hier mee te maken heeft snap ik niet, dat is een andere stof en werkt op een andere manier. Appels met peren vergelijken.
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
In dit bericht heb ik een uitgebreidere reactie geplaatst hoe schade en herstel na gebruik van MDMA/speed werkt.


Het komt erop neer dat er verschillende vormen van schade zijn:
-receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn voor prikkels na overstimulatie
-verbindingen tussen hersencellen die kapot gaan doordat sterk reactieve 'vrije radicalen' tegen de verbinding botsen en het daardoor kapot maken.

De receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn keren na een paar weken weer terug naar hun originele staat. Die 'schade' herstelt zich dus weer volledig, en de klachten die eruit voortkomen worden vaak geassocieerd met een kater of dinsdagdip (moe zijn, een slecht humeur, verminderde slaap).

Verbindingen tussen hersencellen herstellen niet meer op dezelfde manier zoals ze eerst waren. Wel heeft het brein twee manieren om geen hersenfuncties te verliezen:
-hersenfuncties kunnen verplaatst worden naar naastgelegen gebieden die niet beschadigd zijn
-hersencellen kunnen in beperkte mate nieuwe verbindingen groeien (neuroplasticiteit)

Doordat er verschillende mechanismen tegelijkertijd spelen is het heel lastig om te zeggen hoe groot de schade na gebruik van MDMA precies is, en wat dat dan betekent voor het dagelijks leven van mensen die daaraan leiden. Grofweg zien we drie veelvoorkomende klachten bij mensen die vaak en veel MDMA hebben genomen:
-Een lichte afname in het zeer korte termijngeheugen (dus vaker op je boodschappenlijstje moeten kijken omdat je niet meer 7 boodschappen tegelijkertijd in je geheugen kunt houden)
-Kans op Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD), waarbij mensen last krijgen van oogruis (zoals sneeuw op tv), gevoeligheid voor licht, en emotie-regulatiestoornissen (zoals depressie.
-MDMA is niet meer zo plezierig als de eerste keren.

Dit is uiteraard een versimpelde weergave (want daar vroeg je om). Er zijn ook andere gezondheidsklachten die je kunt krijgen van MDMA.

Hier kun je meer lezen over HPPD:
https://www.changingperspective.inf...lijvende-visuele-verstoringen-na-drugs-hppd/[
Klik om te vergroten...

Ik wist dat ik bij jou aan het juiste adres was. Super bedankt voor je uitgebreide uitleg! Dit maakt een hoop duidelijk. Vooral het stuk over de verbinding tussen de hersencellen. Dank ook voor de link naar je andere post. Die heb ik tijdens mijn zoekactie niet gevonden :grinning:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
jackhan zei:
Interessante post, waarvoor dank.

Gaat dit dan om een pilletje? En naarmate je meer neemt verergert dit? Of zit je wel redelijk safe qua herstel als je aanbevolen hoeveelheid aanhoud?
Klik om te vergroten...
Schade is altijd dosisafhankelijk. Maar er kunnen ook grote individuele verschillen zijn. Sommige mensen krijgen na één pil al blijvend last van HPPD. Dus ja, soms is er na 1 pil sprake van blijvende schade. Maar in de meeste onderzoeken naar gebruikers wordt geen disfunctioneren gevonden. Oftewel: als je groepen mensen vergelijkt die nog nooit, of wel eens, MDMA gebruiken, dan kun je nauwelijks verschillen merken in hoe hun brein werkt. De verschillen in geheugen en verminderd effect van MDMA worden voornamelijk gevonden bij mensen die 50 keer of vaker MDMA hebben gebruikt. Maar het lijkt er ook op dat de ingenomen dosis een belangrijke rol speelt. Dat is alleen lastig meetbaar omdat je er als onderzoeker niet telkens bij bent als mensen MDMA gebruiken, en ze doorgaans niet zo precies kunnen aangeven wat ze hebben gebruikt.
jackhan zei:
En zou je over alcohol niet al snel dezelfde conclusies kunnen trekken?
Nu wordt MDMA in de post als schadelijk neergezet maar beschadig je met een flink avondje drinken je hersenen niet evengoed? Zij het op een wat andere manier?

Om het wat meer in perspectief te kunnen plaatsen
Klik om te vergroten...
Alcohol is inderdaad ook schadelijk voor het brein. En voor de lever, en voor het hart en de bloedvaten. En eigenlijk voor alle lichaamsweefsels (aangezien alcohol ontstekingsreacties veroorzaakt en kanker).
https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/10report/chap02e.pdf
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
De receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn keren na een paar weken weer terug naar hun originele staat. Die 'schade' herstelt zich dus weer volledig, en de klachten die eruit voortkomen worden vaak geassocieerd met een kater of dinsdagdip (moe zijn, een slecht humeur, verminderde slaap).
Klik om te vergroten...
Interessante vraag, en één waarmee ik zelf ook al een tijdje rondliep. Dank voor de antwoorden allemaal, verhelderend. Maar die tijdelijk ongevoelige receptoren, daar heb ik wel een vraag over. Ik heb zelf nl. eigenlijk nooit last van een dinsdag dip, of kater, niet de volgende dag en ook niet enkele dagen later. Nu gebruik ik (en ik bedoel hier mdma) ook nooit meer dan 2 keer mijn lichaamsgewicht (70kg) aan milligrammen, en meestal minder, en pak nooit bij. Maar toch, als ik geen kater heb, kun je dan stellen dat die tijdelijke ongevoeligheid voor mij blijkbaar niet optreed?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
wolftrance zei:
Interessante vraag, en één waarmee ik zelf ook al een tijdje rondliep. Dank voor de antwoorden allemaal, verhelderend. Maar die tijdelijk ongevoelige receptoren, daar heb ik wel een vraag over. Ik heb zelf nl. eigenlijk nooit last van een dinsdag dip, of kater, niet de volgende dag en ook niet enkele dagen later. Nu gebruik ik (en ik bedoel hier mdma) ook nooit meer dan 2 keer mijn lichaamsgewicht (70kg) aan milligrammen, en meestal minder, en pak nooit bij. Maar toch, als ik geen kater heb, kun je dan stellen dat die tijdelijke ongevoeligheid voor mij blijkbaar niet optreed?
Klik om te vergroten...
Je kunt geen rechtsreekse link leggen tussen neuronen en gevoel, omdat het brein en onze perceptie veel ingewikkelder werken dan dat.
Zo kun je met een constructieve houding al een veel beter gevoel hebben over wat er gebeurt dan wanneer je een zwaarmoedige houding aanneemt.

In wetenschappelijk onderzoek naar MDMA-assisted psychotherapy wordt ook nauwelijks een kater gevonden. Sterker nog, proefpersonen hebben vaak een 'afterglow'. Dat kan deels komen doordat het 48 uur duurt voordat MDMA uit je bloed is. Maar een andere mogelijke verklaring is dat MDMA op emotioneel kan opluchten. Als je terugkijkt op een mooie ervaring dan is alles ook niet zo zwaarmoedig.

Wel lijkt het erop dat mensen die vaak/veel MDMA hebben genomen steeds meer last krijgen van een kater. Dat is althans wat gevorderde gebruikers vaak zelf rapporteren.
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#10
Interessant…
Vanwege de toxische eigenschappen van mdma neem ik allerlei antioxidanten na gebruik zoals daar zijn. Nac, Vit C , Resveratrol naast Omega 3 ter bescherming van hersencellen.
Zou de schade tot een minimum beperkt blijven als je bv een paar dagen voor mdma gebruik al flinke hoeveelheden Vit C neemt en je het lichaam als het ware doordrenkt met Vit C ? Immers, te veel aan C plas je toch weer uit.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Stratora zei:
Zou de schade tot een minimum beperkt blijven als je bv een paar dagen voor mdma gebruik al flinke hoeveelheden Vit C neemt en je het lichaam als het ware doordrenkt met Vit C ? Immers, te veel aan C plas je toch weer uit.
Klik om te vergroten...
Denk dat het geen verschil maakt.
Zoals @Neo-Shulginist al schreef; het is behoorlijk complex.
Van de andere kant, het is goedkoop en niet schadelijk, gewoon proberen?

NAC neem ik zelf bij periodes maar volgens mij kan ik het niet van placebo onderscheiden.
Een zogenaamde heftigere MDMA ervaring had ik ook niet.
P
PanLid
01-01-2024, 00:00
#12
@Neo-Shulginist legt het al uit: herstel van de alles in de hersenen is een complex geheel. "Defecte" verbindingen kunnen worden vervangen door nieuwe, beschadigde kunnen herstellen. Maar het brein "leert" hier ook van. Overgestimuleerde zenuwcellen zullen uiteindelijk minder gevoelig worden, ook zonder dat ze beschadigd zijn geraakt. Uiteindelijk zal alles weer in een nieuw evenwicht moeten komen en dit is onderdeel van het herstelproces.

Twee å drie maanden lijkt conservatief maar als je beseft dat de tweede keer al nooit meer hetzelfde is als de eerste keer betekent dat er iets is veranderd in je hersenen dan zou dat toch al te denken moeten geven,,,
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Pan zei:
Twee å drie maanden lijkt conservatief maar als je beseft dat de tweede keer al nooit meer hetzelfde is als de eerste keer betekent dat er iets is veranderd in je hersenen dan zou dat toch al te denken moeten geven,,,
Klik om te vergroten...
Dit laatste is een nogal reductionistisch en mechanistisch perspectief wat ervan uitgaat dat de menselijke ervaring simpelweg bestaat uit wat biochemische interacties. Echter zijn er ook andere verklaringen mogelijk, zoals vanuit de psychologie. Tot op zekere hoogte is het logisch dat een ervaring steeds minder nieuw aanvoelt als je het meermaals ondergaat, want de ervaring is ook niet meer nieuw. Je raakt gewend aan de nieuwe situatie.

Op dezelfde manier kan het steeds minder speciaal worden om naar een restaurant met een Michelinster te gaan. Je went aan de hoge kwaliteit van het eten, dus is het niet meer zo bijzonder als de allereerste keer. Maar bij eten hebben we het niet over dat het zo neurotoxisch is dat het kennelijk allerlei zaken in het brein verandert :wink:
P
PanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Toegegeven: het is wel een beetje kort door de bocht, maar als je de neurotoxiciteit even buiten beschouwing laat dan zijn piek-ervaringen (superlekker eten of MDMA) wel vergelijkbaar: een tweede keer is minder bijzonder dan de eerste keer. Alleen bestempelen we het bij een eet-ervaring niet zo snel als ongewenst.

Er wordt volgens mij niet zo heel veel onderzoek gedaan naar de precieze aard (en mate van) schadelijkheid door MDMA gebruik maar ik denk begrepen te hebben dat de schadelijkheid wel meevalt, al weet ik niet precies wat dit nu in werkelijkheid betekent. Ik denk dat men er in het algemeen verstandig aan doet om zich aan de richtlijn te houden, simpelweg omdat de opstellers er van er meer verstand van hebben dan ikzelf,
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
In dit bericht heb ik een uitgebreidere reactie geplaatst hoe schade en herstel na gebruik van MDMA/speed werkt.


Het komt erop neer dat er verschillende vormen van schade zijn:
-receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn voor prikkels na overstimulatie
-verbindingen tussen hersencellen die kapot gaan doordat sterk reactieve 'vrije radicalen' tegen de verbinding botsen en het daardoor kapot maken.

De receptoren die tijdelijk ongevoelig zijn keren na een paar weken weer terug naar hun originele staat. Die 'schade' herstelt zich dus weer volledig, en de klachten die eruit voortkomen worden vaak geassocieerd met een kater of dinsdagdip (moe zijn, een slecht humeur, verminderde slaap).

Verbindingen tussen hersencellen herstellen niet meer op dezelfde manier zoals ze eerst waren. Wel heeft het brein twee manieren om geen hersenfuncties te verliezen:
-hersenfuncties kunnen verplaatst worden naar naastgelegen gebieden die niet beschadigd zijn
-hersencellen kunnen in beperkte mate nieuwe verbindingen groeien (neuroplasticiteit)

Doordat er verschillende mechanismen tegelijkertijd spelen is het heel lastig om te zeggen hoe groot de schade na gebruik van MDMA precies is, en wat dat dan betekent voor het dagelijks leven van mensen die daaraan leiden. Grofweg zien we drie veelvoorkomende klachten bij mensen die vaak en veel MDMA hebben genomen:
-Een lichte afname in het zeer korte termijngeheugen (dus vaker op je boodschappenlijstje moeten kijken omdat je niet meer 7 boodschappen tegelijkertijd in je geheugen kunt houden)
-Kans op Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD), waarbij mensen last krijgen van oogruis (zoals sneeuw op tv), gevoeligheid voor licht, en emotie-regulatiestoornissen (zoals depressie.
-MDMA is niet meer zo plezierig als de eerste keren.

Dit is uiteraard een versimpelde weergave (want daar vroeg je om). Er zijn ook andere gezondheidsklachten die je kunt krijgen van MDMA.

Hier kun je meer lezen over HPPD:
www.changingperspective.info

Gids voor blijvende visuele verstoringen na drugsgebruik (HPPD) - Changing Perspective

Sommige mensen zien lang nadat ze drugs hebben gebruikt nog verstoringen binnen hun gezichtsveld. Langzaam maar zeker wordt er meer duidelijk over Hallucinogen Persisting Perception Disorder (HPPD).
www.changingperspective.info www.changingperspective.info
Klik om te vergroten...
Very nice💪🏾🙏
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pan zei:
Toegegeven: het is wel een beetje kort door de bocht, maar als je de neurotoxiciteit even buiten beschouwing laat dan zijn piek-ervaringen (superlekker eten of MDMA) wel vergelijkbaar: een tweede keer is minder bijzonder dan de eerste keer. Alleen bestempelen we het bij een eet-ervaring niet zo snel als ongewenst.

Er wordt volgens niet zo heel veel onderzoek gedaan naar de precieze aard (en mate van) schadelijkheid door MDMA gebruik maar ik denk begrepen te hebben dat de schadelijkheid wel meevalt, al weet ik niet precies wat dit nu in werkelijkheid betekent. Ik denk dat men er in het algemeen verstandig aan doet om zich aan de richtlijn te houden, simpelweg omdat de opsteller er van er meer verstand van hebben dan ikzelf,
Klik om te vergroten...
Ik kan .mij mijn eersten keren nog wel herinneren en ik denk dat de eerste keer vooral magisch is omdat je je absoluut niet kan voorstellen wat je gaat ervaren. Maar mijn volgende keren waren voor mij net zo magisch, tot dat ze het niet meer werden door zwaar misbruik😜
w
wolftranceLid
01-01-2024, 00:00
#17
Helemaal mee eens, mijn eerste keer was samen met een mooie dame die ik vertrouw, voor het eerst samen, in een hotelkamer, en dan mdma… ik ging een roze wolk in en kwam er niet meer uit! Dar effect had de tweede keer niet meer maar, het blijft een magische ervaring!
Wat is misbruik in het geval van mdma? Is er iets te zeggen over de kans dat je de magie verliest versus aantal keer en hoeveelheid van gebruik?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
wolftrance zei:
Wat is misbruik in het geval van mdma? Is er iets te zeggen over de kans dat je de magie verliest versus aantal keer en hoeveelheid van gebruik?
Klik om te vergroten...
Het gaat vooral om hoge doseringen. Zeker boven de 200 milligram per keer dat je gebruikt is wat dat betreft aan te raden. Ik houd meestal max 140 milligram aan en bij mij doet 'ie het nog ^_^
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wollukker zei:
Hoi!

Laat me even voorop stellen dat ik weinig tot geen verstand heb van biologie, scheikunde, en natuurkunde. Ik heb andere kwaliteiten.
Tuurlijk, ik ken MDMA handboek teksten met betrekking tot serotonine, regels omtrent dosis/pauze etc.

Het gaat mij met name over het herstel na MDMA gebruik. Waar hou ik bijvoorbeeld die 2-3 maanden pauze nu precies voor? Ja, het "herstellen" van mijn hersenen. Maar wat nu precies? Ik heb vernomen dat puur het "aanvullen" van de serotonine voorraad geen 3 maanden duurt als je gezond en sportief leeft en ernaast de juiste supplementen voor bijneemt. Ik lees ook een hoop over frituren van receptoren, axonen, en weet ik wat nog meer. Ik lees inderdaad dat je je hersenen frituurt als je teveel of te vaak pakt, maar kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit nu eigenlijk betekent en wat het MDMA gebruik met hun heeft gedaan? @Neo-Shulginist misschien? Ik ben hier erg in geïnteresseerd, maar het ontbreekt mij aan kennis, en wellicht begrijpend lezen om het daadwerkelijk te snappen.

En hoe kan het dat bijvoorbeeld 6-APB dezelfde effecten geeft maar op een andere manier (constanter, zonder vaagheid) en met een andere in- en uitwerking?

Ik verwacht echt niet dat iemand nu even een uur hierop gaat zitten, maar als het je lukt om dit kort en krachtig in lekentaal uit te leggen, of een link hebt naar een nuttig artikel voor leken, ben ik zeer dankbaar!
Klik om te vergroten...
3 maanden is best lang na 1 xtc pil, in het geval het echt xtc is. Xtc trekt jehl hormonen extreem leeg en dat vereist herstel naar de tijdsduur naar baseline is hooguit een maand. Xtc is erg neurotoxic, zonder herstel gaat je lichaam snel achteruit. Wil je uitgeputte hormonen sneller aanvullen neem dan fenylalanine en tryptofaan.. echter maakt het daarmee niet minder mbt eneurotyoxi5ri
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Pan zei:
Twee å drie maanden lijkt conservatief maar als je beseft dat de tweede keer al nooit meer hetzelfde is als de eerste keer betekent dat er iets is veranderd in je hersenen dan zou dat toch al te denken moeten geven,,,
Klik om te vergroten...
De eerste keer is niet de mooiste en meest magische keer voor iedereen.

Vaak wel, maar dan ook mede om wat @Neo-Shulginist zei: het is niet meer nieuw: het verrassingseffect (van: wauww wat is dit?) is er (deels) af.

Daarnaast denk ik ook dat het idee dat de eerste keer niet overtroffen zal worden een beetje te makkelijk rondgaat. Oftewel: het wordt vaak gebracht als een feit/gegeven dat de eerste keer onovertroffen is/zal zijn en (mede) daardoor wordt dat ook de ervaring van mensen. Onderschat het geloof dat mensen ergens over hebben niet!

Maar stel nou dat de omstandigheden los van het middel een latere keer gewoon beter zijn: je zit beter in je vel doordat het goed gaat in je leven, de sfeer in de omgeving waar je het doet is super, de mensen waarmee je bent liggen je heel erg. Waarom zou die keer niet veel magischer kunnen zijn dan je eerste keer waarbij al die factoren niet zo mooi waren. Het is niet alleen dat pilletje, maar dat en al die omstandigheden eromheen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."