Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLangdurig lorazepam/etizolam gebruik, afbouwen?

Langdurig lorazepam/etizolam gebruik, afbouwen?

30 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sinds ongeveer 2,5 maanden gebruik ik dagelijks 1mg lorazepam of 1mg Etizolam 's avonds tegen mijn anxiety.. De anxiety is een gevolg van de uitwerking van mijn ADHD medicatie dextroamfetamine en daarnaast ook andere persoonlijke zaken waar ik nu doorheen ga. Na 12 jaar is mijn relatie tot een einde gekomen en krijg ik binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat ik mijn emoties/gevoelens onderdruk met medicatie/benzo's maar het zorgt er in ieder geval voor dat ik naast mijn full-time job de boel kan regelen omtrent de verhuizing en overgang. Nadat alles achter de rug is wil ik zsm mijn benzo gebruik stoppen/afbouwen. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua afkickverschijnselen. Is met mijn gebruik cold turkey aan te raden of is het toch verstandiger om af te bouwen en wat is dan in dit geval wijsheid?
Om de eventuele rebound te verzachten heb ik ook kratom en phenibut bij de hand..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dagelijks Lorazepam is wel een flinke. Je mag tot 72 uur na inname niet autorijden of aan verkeer deelnemen. Je zegt fulltime job en druk, ik hoop niet dat je autorijd etc wan dat is echt heel gevaarlijk en dik strafbaar. Zoiets gewoon echt niet doen... Nu pep je jezelf overdag op met een uppers en knock je jezelf avonds out met een andere drug om te slapen. Dat put juist je lijf erg uit ipv dat het uitrust waardoor je je steeds rotter gaat voelen.
Ik zou niet zelf gaan kloten met medicatie, ook het afbouwen straks niet. Neem contact op met je huisarts of behandelend arts. VRaag hulp!

Edit: ik lees dat je ook heel vaak 3mmc, speed en ghb gebruikt. Je gebruikt de Lorazepam dus ook om je drugsmisbruik te maskeren en toch te kunnen “slapen”. Echt, zoek hulp.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik sluit me volledig bij De Dunne aan. Dit is niet niks, klachten als anxiety kunnen flink verergeren bij het stoppen. Als je dit verantwoordelijk en veilig wil doen is contact met je huisarts opnemen de eerste stap! Wees niet bang om om hulp te vragen, je huisarts ziet dit soort problemen waarschijnlijk dagelijks en die heeft er meer verstand van dan wie op dit forum dan ook.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Dagelijks Lorazepam is wel een flinke. Je mag tot 72 uur na inname niet autorijden of aan verkeer deelnemen. Je zegt fulltime job en druk, ik hoop niet dat je autorijd etc wan dat is echt heel gevaarlijk en dik strafbaar. Zoiets gewoon echt niet doen... Nu pep je jezelf overdag op met een uppers en knock je jezelf avonds out met een andere drug om te slapen. Dat put juist je lijf erg uit ipv dat het uitrust waardoor je je steeds rotter gaat voelen.
Ik zou niet zelf gaan kloten met medicatie, ook het afbouwen straks niet. Neem contact op met je huisarts of behandelend arts. VRaag hulp!

Edit: ik lees dat je ook heel vaak 3mmc, speed en ghb gebruikt. Je gebruikt de Lorazepam dus ook om je drugsmisbruik te maskeren en toch te kunnen “slapen”. Echt, zoek hulp.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor deze reactie. Zeker een eye opener en bevestigd wat ik zelf uiteraard allang door had.. ondanks dat het advies is om niet zelfstandig te gaan taperen, wil ik het toch proberen vanaf vandaag om ipv 1mg, 0,5mg etizolam te nemen voor het slapen.. als dit te doen is, kan ik eventueel proberen een dag niet te nemen en kijken hoe dat gaat ..de lorazepam ga ik niet meer pakken. De eventuele anxiety kan ik mee leven.. niet kunnen slapen heb ik iets meer moeite mee mocht dit voorkomen. Heb vandaag ook voor het eerst sinds weken mijn dexamfetamine dosis niet genomen om in ieder geval makkelijker te kunnen inslapen vanavond.
Hoelang na de laatste benzo inname, in dit geval een redelijk kortwerkende (lorazepam/etizolam) zou ik de onthoudingsverschijnselen moeten voelen?
Wat betreft de 3mmc en speed.. deze heb ik zojuist weggespoeld.. mijn gebruik is de afgelopen maanden flink toegenomen. En ja ik slaap, eet en beweeg nog steeds evenveel als ervoor maar dit is met name door de balans die ik creeer met de downers icm met de uppers..
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Bespreek dit met je arts zoals de andere zeggen. Denk dat je 10-20% per week moet gaan verlagen of om de 2 weken zoiets. Maar je arts weet dit het beste!🙃
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ga naar je huisarts. Je kunt het met diaz gaan afbouwen, gaat makkelijk en zonder stress. Heb 4mg lorazepam afgebouwd in iets van 4 maanden. Maar ik deed het ook ultra voorzichtig, 1mg Diaz per week ofzo
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Chr0nic zei:
Sinds ongeveer 2,5 maanden gebruik ik dagelijks 1mg lorazepam of 1mg Etizolam 's avonds tegen mijn anxiety.. De anxiety is een gevolg van de uitwerking van mijn ADHD medicatie dextroamfetamine en daarnaast ook andere persoonlijke zaken waar ik nu doorheen ga. Na 12 jaar is mijn relatie tot een einde gekomen en krijg ik binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat ik mijn emoties/gevoelens onderdruk met medicatie/benzo's maar het zorgt er in ieder geval voor dat ik naast mijn full-time job de boel kan regelen omtrent de verhuizing en overgang. Nadat alles achter de rug is wil ik zsm mijn benzo gebruik stoppen/afbouwen. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua afkickverschijnselen. Is met mijn gebruik cold turkey aan te raden of is het toch verstandiger om af te bouwen en wat is dan in dit geval wijsheid?
Om de eventuele rebound te verzachten heb ik ook kratom en phenibut bij de hand..
Klik om te vergroten...
Dat is echt niet veel.En je gebruikt ze maar kort.Kan je makkelijk mee afbouwen.Steeds een pil minder
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Chr0nic zei:
wil ik het toch proberen vanaf vandaag om ipv 1mg, 0,5mg etizolam te nemen voor het slapen.
Klik om te vergroten...
Het zou mij verbazen als dat slapen dan lukt, kzou stapjes van 0,25 eraf doen, 5 dagen stabiel, en dan weer 0,25 eraf, en vanaf 0,25 een tussenstap van 0,125. Of ga inderdaad naar je huisarts, die schrijft wss quetiapine oid voor en wissel het daar mee in vanaf 0,5.

maar mischien dat die lorazepam langer doorwerkt, daar heb ik geen ervaring mee.
Met etizolam kan ik lezen en schrijven met mn ogen dicht.
Toen ik aan het afbouwen was, savonds rond 21:00 uur inname en de volgende dag rond 2 uur smiddags begonnen de trekjes te komen in de vorm van hoofdpijn, stekende/trillende ogen, spierpijn, spastische trekjes en dan heb ik het alleen over lichamelijk, mentaal zwiepte ik de hele heen en weer tussen vrolijk, sacherijnig, ongeduldig, enz enz.
En nee, ik vind 2,5 maand niet kort.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zeelanddude zei:
Het zou mij verbazen als dat slapen dan lukt, kzou stapjes van 0,25 eraf doen, 5 dagen stabiel, en dan weer 0,25 eraf, en vanaf 0,25 een tussenstap van 0,125. Of ga inderdaad naar je huisarts, die schrijft wss quetiapine oid voor en wissel het daar mee in vanaf 0,5.

maar mischien dat die lorazepam langer doorwerkt, daar heb ik geen ervaring mee.
Met etizolam kan ik lezen en schrijven met mn ogen dicht.
Toen ik aan het afbouwen was, savonds rond 21:00 uur inname en de volgende dag rond 2 uur smiddags begonnen de trekjes te komen in de vorm van hoofdpijn, stekende/trillende ogen, spierpijn, spastische trekjes en dan heb ik het alleen over lichamelijk, mentaal zwiepte ik de hele heen en weer tussen vrolijk, sacherijnig, ongeduldig, enz enz.
En nee, ik vind 2,5 maand niet kort.
Klik om te vergroten...
hoeveel quetiapine slik jij?Maar ik slik geen pep of xtc speed
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#10
joetsie zei:
hoeveel quetiapine slik jij?Maar ik slik geen pep of xtc speed
Klik om te vergroten...
Op het moment geen. Mijn dagelijkse dosis zou 25 of 50 mg zijn.
Allen als ik een meerdere dagen achter elkaar benzos gebruikt heb (eventueel icm met een upper) en er weer mee stop, doenik een wat hogere dosis quetiapine voor een paar dagen om te slapen. 75 of 100mg.
Jup zelf dokter hierzo met allerlei ingewikkelde regels die niet zo ingewikkeld zijn totdat ik ze uit moet typen.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zeelanddude zei:
Het zou mij verbazen als dat slapen dan lukt, kzou stapjes van 0,25 eraf doen, 5 dagen stabiel, en dan weer 0,25 eraf, en vanaf 0,25 een tussenstap van 0,125. Of ga inderdaad naar je huisarts, die schrijft wss quetiapine oid voor en wissel het daar mee in vanaf 0,5.

maar mischien dat die lorazepam langer doorwerkt, daar heb ik geen ervaring mee.
Met etizolam kan ik lezen en schrijven met mn ogen dicht.
Toen ik aan het afbouwen was, savonds rond 21:00 uur inname en de volgende dag rond 2 uur smiddags begonnen de trekjes te komen in de vorm van hoofdpijn, stekende/trillende ogen, spierpijn, spastische trekjes en dan heb ik het alleen over lichamelijk, mentaal zwiepte ik de hele heen en weer tussen vrolijk, sacherijnig, ongeduldig, enz enz.
En nee, ik vind 2,5 maand niet kort.
Klik om te vergroten...

Wat is eigenlijk de logica achter het overstappen van een kortwerkende naar een langwerkende benzo tijdens het afbouwen? Zojuist 0,5mg etizolam genomen in plaats van 1. Kijken hoe ik me de komende dagen ga voelen. Mocht de stap te groot zijn probeer ik 0,75. De reden waarom ik Etizolam verkies boven Lorazepam is trouwens vanwege de langere werkingstijd. Vaak volgende dag nog tot de middag suffig/brainfog. Met etizolam wordt ik fris wakker en heb ik nergens last van overdag.
komende 2 weken druk met de verhuizing en tegelijkertijd een zeer drukke periode met werk. Mocht het afbouwen niet lukken heb ik besloten om na de verhuizing mijn huisarts te bellen voor een afspraak.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Omdat met een langwerkende benzo het ‘gemakkelijker’ is om het benzolevel in je systeem gelijkmatig te houden.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zeelanddude zei:
Op het moment geen. Mijn dagelijkse dosis zou 25 of 50 mg zijn.
Allen als ik een meerdere dagen achter elkaar benzos gebruikt heb (eventueel icm met een upper) en er weer mee stop, doenik een wat hogere dosis quetiapine voor een paar dagen om te slapen. 75 of 100mg.
Jup zelf dokter hierzo met allerlei ingewikkelde regels die niet zo ingewikkeld zijn totdat ik ze uit moet typen.
Klik om te vergroten...
Ja ik heb ze ok van de dokter twee maal daags 1 van 25 mg,en nog maar 2mg lorazepam en zopliclon.Lorazepam werkt 8 a 12 uur
J
JbruinsmaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik had ze ook 2en half 3 maand,en ik ben er wel verslaafd aan geraakten ja de ene raakt sneller verslaafd als de ander maarja het is sterk spul vond ik . en ik wil je niet bang maken ofs maar dat was geen pretje al met al, gewoon proberen af te bouwen met n schema is het beste succes
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#15
Sinds donderdag heb ik het prima gered op 0,5mg, inslapen was lastig maar ik sliep uiteindelijk wel. Gisteren helaas wel door gebrek aan motivatie op werk een ochtend en middag dosis dextroamfetamine genomen totaal ongeveer 7,5mg. Hierdoor had ik in de avond redelijk wat anxiety toen het uitwerkte. ipv het uit te zitten heb ik 1,5mg etizolam genomen over de hele avond. Ik hoop niet dat dit de taper in de weg zit en dat ik gewoon kan voortzetten op de 0,5mg die ik nam.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Dagelijks Lorazepam is wel een flinke. Je mag tot 72 uur na inname niet autorijden of aan verkeer deelnemen. Je zegt fulltime job en druk, ik hoop niet dat je autorijd etc wan dat is echt heel gevaarlijk en dik strafbaar. Zoiets gewoon echt niet doen... Nu pep je jezelf overdag op met een uppers en knock je jezelf avonds out met een andere drug om te slapen. Dat put juist je lijf erg uit ipv dat het uitrust waardoor je je steeds rotter gaat voelen.
Ik zou niet zelf gaan kloten met medicatie, ook het afbouwen straks niet. Neem contact op met je huisarts of behandelend arts. VRaag hulp!

Edit: ik lees dat je ook heel vaak 3mmc, speed en ghb gebruikt. Je gebruikt de Lorazepam dus ook om je drugsmisbruik te maskeren en toch te kunnen “slapen”. Echt, zoek hulp.
Klik om te vergroten...

Als je maanden benzos neemt en je stopt met innemen is dat gevaarlijker dan dat je met benzos op gaat rijden.
Toen ik 18 was had ik een lopende diazepamverslaving en nam ik elke dag 30 mg, ook tijdens de autorijlessen.
Mijn pa zei destijds ga rijden zonder meds, gaat vast beter, nou ik stond voor bijna elke fietser op de rem en schrikken van autos vanaf de zeikant.
Uiteindelijk 27 lesjes en rijbewijs in de pocket.



Chr0nic zei:
Sinds ongeveer 2,5 maanden gebruik ik dagelijks 1mg lorazepam of 1mg Etizolam 's avonds tegen mijn anxiety.. De anxiety is een gevolg van de uitwerking van mijn ADHD medicatie dextroamfetamine en daarnaast ook andere persoonlijke zaken waar ik nu doorheen ga. Na 12 jaar is mijn relatie tot een einde gekomen en krijg ik binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat ik mijn emoties/gevoelens onderdruk met medicatie/benzo's maar het zorgt er in ieder geval voor dat ik naast mijn full-time job de boel kan regelen omtrent de verhuizing en overgang. Nadat alles achter de rug is wil ik zsm mijn benzo gebruik stoppen/afbouwen. Ik heb geen idee wat ik kan verwachten qua afkickverschijnselen. Is met mijn gebruik cold turkey aan te raden of is het toch verstandiger om af te bouwen en wat is dan in dit geval wijsheid?
Om de eventuele rebound te verzachten heb ik ook kratom en phenibut bij de hand..
Klik om te vergroten...

En hoe lang neem je die dexamf al?
Wat een mongool om Lorazepam voor te schrijven voor anxiety door dex, het maakt je situatie alleen maar meer complex en lastiger.

Beste antwoord is al gegeven, dosis benzos omrekenen naar dias en dat afbouwen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Carlitos zei:
Als je maanden benzos neemt en je stopt met innemen is dat gevaarlijker dan dat je met benzos op gaat rijden.
Klik om te vergroten...
Dit is natuurlijk dikke vette onzin! Je rijd NOOIT onder invloed! Als je maanden benzo’s hebt geslikt en je gaat stoppen hoor je voorlopig helemaal niet te rijden tot je door de zure appel heen bent.
Carlitos zei:
Toen ik 18 was had ik een lopende diazepamverslaving en nam ik elke dag 30 mg, ook tijdens de autorijlessen.
Mijn pa zei destijds ga rijden zonder meds, gaat vast beter, nou ik stond voor bijna elke fietser op de rem en schrikken van autos vanaf de zeikant.
Uiteindelijk 27 lesjes en rijbewijs in de pocket.
Klik om te vergroten...
Logisch toch? Je bent hooked en gewend aan onder invloed zijn van die 30 mg (wat trouwens veel is!) en als je dan in ene niks neemt wordt je para en komen je angst klachten dubbel dik terug. (Rebound) Dat weet iedereen!
En nu rijdt je nog steeds dagelijks onder invloed? Je weet wat de consequenties kunnen zijn als je een aanrijding met lestel aan de ander krijgt? Wauw, denk ff na joh!
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Dit is natuurlijk dikke vette onzin! Je rijd NOOIT onder invloed! Als je maanden benzo’s hebt geslikt en je gaat stoppen hoor je voorlopig helemaal niet te rijden tot je door de zure appel heen bent.
Klik om te vergroten...

Sorry ik denk dat je me verkeerd begrijpt; wat ik bedoel te zeggen hier is dat als je dagelijks benzos neemt en gewenning hebt dat is beter is om gewoon met je medicatie op te rijden dan dat je plots je dosis overslaat dat gaat tegen je werken (zie mijn ervaring)
Ik heb 1 autorijles zonder diazepam gereden om te kijken wat het effect was, de rest gewoon met diazepam

Besef dat diazepam destijds een geel stickertje had wat betekende dat je na 2 weken gewoon mocht autorijden als de arts dat verantwoord vond. 2x geel of 1x rode sticker was niet mogen instappen.

De Dunne zei:
Logisch toch? Je bent hooked en gewend aan onder invloed zijn van die 30 mg (wat trouwens veel is!) en als je dan in ene niks neemt wordt je para en komen je angst klachten dubbel dik terug. (Rebound) Dat weet iedereen!
Klik om te vergroten...
Op die leeftijd luister je ook wel eens naar wat een ander zegt. Ik had destijds zo grote diazepamspiegel opgewbouwd dat de echte klachten eigenlijk pas na 3 dagen komen met minderen, desalniettemin was het geen succes.

Om jou gerust te stellen, ik rijd nooit onder invloed (vandaag de dag)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Carlitos zei:
Sorry ik denk dat je me verkeerd begrijpt; wat ik bedoel te zeggen hier is dat als je dagelijks benzos neemt en gewenning hebt dat is beter is om gewoon met je medicatie op te rijden dan dat je plots je dosis overslaat dat gaat tegen je werken (zie mijn ervaring)
Ik heb 1 autorijles zonder diazepam gereden om te kijken wat het effect was, de rest gewoon met diazepam

Besef dat diazepam destijds een geel stickertje had wat betekende dat je na 2 weken gewoon mocht autorijden als de arts dat verantwoord vond. 2x geel of 1x rode sticker was niet mogen instappen.


Op die leeftijd luister je ook wel eens naar wat een ander zegt. Ik had destijds zo grote diazepamspiegel opgewbouwd dat de echte klachten eigenlijk pas na 3 dagen komen met minderen, desalniettemin was het geen succes.

Om jou gerust te stellen, ik rijd nooit onder invloed (vandaag de dag)
Klik om te vergroten...
Je kan er een mooie draai aan geven om toch gelijk te krijgen maar het is gewoon onzin. Na eenmalig gebruik van diazepam mag je 72 uur niet rijden. Als je dagelijks dus slikt mag je nooit autorijden. Ook niet na gewenning van 2 weken.

Rij Veilig Met Medicijnen - -

Een detail pagina over een geselecteerd medicijn
rijveiligmetmedicijnen.nl rijveiligmetmedicijnen.nl

Zeker benzo’s hebben echt veel invloed op je reactie en inschattingsvermogen.
Wel goed dat je nu niet meer onder invloed rijdt.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
Je kan er een mooie draai aan geven om toch gelijk te krijgen maar het is gewoon onzin. Na eenmalig gebruik van diazepam mag je 72 uur niet rijden. Als je dagelijks dus slikt mag je nooit autorijden. Ook niet na gewenning van 2 weken.

Rij Veilig Met Medicijnen - -

Een detail pagina over een geselecteerd medicijn
rijveiligmetmedicijnen.nl rijveiligmetmedicijnen.nl

Zeker benzo’s hebben echt veel invloed op je reactie en inschattingsvermogen.
Wel goed dat je nu niet meer onder invloed rijdt.
Klik om te vergroten...

Dank voor deze link, hiervan was ik me dus niet bewust, interessant gegeven.
Ik praat over 12 jaar terug in de tijd, wellicht dat het toen anders was, alleen de regels van de stickertjes zijn blijven hangen en daar kwam ik dus mee aankakken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."