Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva in combinatie met XTC

Antidepressiva in combinatie met XTC

25 antwoorden
33 weergaven
18-5-2026
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#1
SSRI's en MDMA hebben inderdaad gemeen dat ze voor een hogere concentratie serotonine zorgen. De werking is alleen anders. SSRI's geven geen serotonine vrij, het zorgt er voor dat het langer vastgehouden wordt. Daarom is het handig om te gebruiken tegen depressies. MDMA geeft het vrij en put je reserves uit. De werking is beduidend anders, het is niet zo dat je dezelfde effecten krijgt van XTC.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@ Fool, dat laatste snap ik, maar het ging me nu meer om de werking in de hersenen.
@ Pandan, dat maakt het duidelijk, thanks! Weer wat wijzer :)
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Pandan zei:
SSRI's en MDMA hebben inderdaad gemeen dat ze voor een hogere concentratie serotonine zorgen. De werking is alleen anders. SSRI's geven geen serotonine vrij, het zorgt er voor dat het langer vastgehouden wordt. Daarom is het handig om te gebruiken tegen depressies. MDMA geeft het vrij en put je reserves uit. De werking is beduidend anders, het is niet zo dat je dezelfde effecten krijgt van XTC.
Klik om te vergroten...

Wou even inhaken hierop, ken iemand die vroeger es-citalopram gebruikte , en tijdens de 'behandeling' had ze MDMA genomen werkte bij haar niet. Wat als resultaat had dat ze teveel nam en bijna serotonine vergiftiging erdoor had opgelopen. Zonder effect, net als bijna alles werkt het erg persoonlijkheidsgetrouw.

Safety first!

Mooie topic!
D
DinnerMeneerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo,

Ik weet dat dit topic al een jaar oud is maar ik heb een vraag.
Ik wil met een vriend XTC gebruiken, maar deze vriend gebruikt antidepressiva.
Nu heb ik hier gelezen dat dit af te raden is en zie ik er vanaf.
Wat ik me wel nu afvraag is: 'Kan het wel als mijn vriend geen antidepressiva neemt?'.
Moet een persoon helemaal gestopt zijn of is dit een 'no go', ergens spraken mensen over dit onderwerp, en zij zeiden dat je tot 2 maanden moet wachten voor je dan XTC gebruikt.
Ik ben overigens nieuw op deze site dus weet niet of ik het zo goed doe.

Dankjewel voor jullie aandacht.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
DinnerMeneer zei:
Hallo,

Ik weet dat dit topic al een jaar oud is maar ik heb een vraag.
Ik wil met een vriend XTC gebruiken, maar deze vriend gebruikt antidepressiva.
Nu heb ik hier gelezen dat dit af te raden is en zie ik er vanaf.
Wat ik me wel nu afvraag is: 'Kan het wel als mijn vriend geen antidepressiva neemt?'.
Moet een persoon helemaal gestopt zijn of is dit een 'no go', ergens spraken mensen over dit onderwerp, en zij zeiden dat je tot 2 maanden moet wachten voor je dan XTC gebruikt.
Ik ben overigens nieuw op deze site dus weet niet of ik het zo goed doe.

Dankjewel voor jullie aandacht.
Klik om te vergroten...
Ik heb de rest van het topic niet gelezen dus weet niet helemaal wat daar allemaal al besproken is, maar ik zal je even kort uitleggen hoe het zit. Voordat ik begin, gebruikt die vriend SSRI's? Want voor andere antidepressiva gelden weer net wat andere wisselwerkingen, etc.

Maargoed, bij SSRI's geldt dat tijdens het gebruik van SSRI's MDMA vrijwel geen effect heeft. Dit komt omdat SSRI's de plek in het serotonine systeem blokkeren waar MDMA zijn werk moet doen. Wat je dan wel van de MDMA voelt zijn alleen de stimulerende effecten die van de dopamine en noradrenaline systemen komen. Combineren is daarom zonde, maar bovendien ook gevaarlijk omdat de gebruiker wellicht meer gaat nemen omdat die toch op zoek is naar de gewenste effecten maar deze dus niet bereikt. Op die manier nemen de vervelende bijwerkingen alleen maar toe zonder het gewenste effect te kunnen bereiken.

Hoelang je precies van de SSRI's af moet zijn om weer het gewenste effect te ervaren verschilt denk ik enorm per persoon en hangt waarschijnlijk ook af van hoe lang iemand deze genomen heeft. SSRI's brengen een verandering van het serotonine systeem in de hersenen teweeg, die lang duurt om weer te herstellen naar de 'normale' situatie. Dit zorgt er dus voor dat het nog maanden kan duren voordat iemand weer helemaal optimaal MDMA kan ervaren. In mijn eigen omgeving heb ik dit bij mijn zus meegemaakt. Die heeft een tijd SSRI's geslikt en merkte amper iets van MDMA toen ze er aan zat. Eenmaal 2 a 3 maanden gestopt ben ik en mijn zwager weer eens MDMA met haar gaan doen, maar zij voelde van dezelfde dosis veel minder dan wij terwijl wij allebei bijna 2 keer zo zwaar zijn en niet een MDMA pauze van een paar jaar hadden. Naar mijn idee had ze dus eigenlijk langer moeten wachten.

Verder is het ook goed om in gedachten te houden dat iemand vaak SSRI's slikt omdat die gene depressief is/was of door andere problemen. Als die gene er uiteindelijk mee stopt is dat vaak een teken dat het weer een stuk beter gaat, maar MDMA is wel een stof die de lang en soms moeizaam opgebouwde balans weer flink in de war kan schudden. Het zou natuurlijk jammer zijn als iemand weer terug bij af door een avondje MDMA gebruik.
D
DinnerMeneerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
DinnerMeneer zei:
Hallo,

Ik weet dat dit topic al een jaar oud is maar ik heb een vraag.
Ik wil met een vriend XTC gebruiken, maar deze vriend gebruikt antidepressiva.
Nu heb ik hier gelezen dat dit af te raden is en zie ik er vanaf.
Wat ik me wel nu afvraag is: 'Kan het wel als mijn vriend geen antidepressiva neemt?'.
Moet een persoon helemaal gestopt zijn of is dit een 'no go', ergens spraken mensen over dit onderwerp, en zij zeiden dat je tot 2 maanden moet wachten voor je dan XTC gebruikt.
Ik ben overigens nieuw op deze site dus weet niet of ik het zo goed doe.

Dankjewel voor jullie aandacht.
Klik om te vergroten...
Ik heb de rest van het topic niet gelezen dus weet niet helemaal wat daar allemaal al besproken is, maar ik zal je even kort uitleggen hoe het zit. Voordat ik begin, gebruikt die vriend SSRI's? Want voor andere antidepressiva gelden weer net wat andere wisselwerkingen, etc.

Maargoed, bij SSRI's geldt dat tijdens het gebruik van SSRI's MDMA vrijwel geen effect heeft. Dit komt omdat SSRI's de plek in het serotonine systeem blokkeren waar MDMA zijn werk moet doen. Wat je dan wel van de MDMA voelt zijn alleen de stimulerende effecten die van de dopamine en noradrenaline systemen komen. Combineren is daarom zonde, maar bovendien ook gevaarlijk omdat de gebruiker wellicht meer gaat nemen omdat die toch op zoek is naar de gewenste effecten maar deze dus niet bereikt. Op die manier nemen de vervelende bijwerkingen alleen maar toe zonder het gewenste effect te kunnen bereiken.

Hoelang je precies van de SSRI's af moet zijn om weer het gewenste effect te ervaren verschilt denk ik enorm per persoon en hangt waarschijnlijk ook af van hoe lang iemand deze genomen heeft. SSRI's brengen een verandering van het serotonine systeem in de hersenen teweeg, die lang duurt om weer te herstellen naar de 'normale' situatie. Dit zorgt er dus voor dat het nog maanden kan duren voordat iemand weer helemaal optimaal MDMA kan ervaren. In mijn eigen omgeving heb ik dit bij mijn zus meegemaakt. Die heeft een tijd SSRI's geslikt en merkte amper iets van MDMA toen ze er aan zat. Eenmaal 2 a 3 maanden gestopt ben ik en mijn zwager weer eens MDMA met haar gaan doen, maar zij voelde van dezelfde dosis veel minder dan wij terwijl wij allebei bijna 2 keer zo zwaar zijn en niet een MDMA pauze van een paar jaar hadden. Naar mijn idee had ze dus eigenlijk langer moeten wachten.

Verder is het ook goed om in gedachten te houden dat iemand vaak SSRI's slikt omdat die gene depressief is/was of door andere problemen. Als die gene er uiteindelijk mee stopt is dat vaak een teken dat het weer een stuk beter gaat, maar MDMA is wel een stof die de lang en soms moeizaam opgebouwde balans weer flink in de war kan schudden. Het zou natuurlijk jammer zijn als iemand weer terug bij af door een avondje MDMA gebruik.
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, :)

Ik had me er gisteren nog wat verder in verdiept, blijkbaar is het helemaal niet aan te raden.
Welke antidepressiva mijn vriend slikt weet ik niet, maar ik wil er niets mee te maken hebben als er iets mis gaat. Ik heb aan hem doorgegeven dat het 'm niet gaat worden, waarop hij zei dat het over een jaar misschien kan omdat hij dan gestopt is met het slikken van antidepressiva. Zover ik weet slikt hij een erg hoge dosis en moet hij regelmatig naar de psychiater. Als het zo is dat MDMA alles dan weer terug laat komen en het werk van afgelopen jaren weer teniet doet zou dat wel heel dom zijn. De reden van het antidepressiva gebruik is een klinische depressie die al meer dan vijf jaar gaande is, dus dat is niet iets om mee te spelen. Better safe than sorry...
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het is inderdaad een heel slecht idee om plotseling te stoppen met antidepressiva. Daar wordt je behoorlijk niet te genieten van (licht uitgedrukt) en waarschijnlijk heb je enigsinds tolerantie opgebouwd waardoor MDMA alsnog niet het gewenste effect heeft.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
wat ik van antidepressiva weet is dat de verschijnselen vaak gewoon terugkeren als je stopt of zelfs langzaam afbouwt. de antidepressiva vervullen een rol in je hersenen wat gezonde hersenen zelf doen volgens mij, en als je dan stopt zullen je hersenen zich moeten aanpassen aan de verandering. dit kan erg lang duren, en afbouwen schijnt erg moeilijk te zijn.

ik ken mensen die al jarenlang elke dag de minimale dosering, of zelfs halve tebletjes gebruiken omdat het laatste stapje elke keer vervelend uitpakt.

dit verschilt per persoon.

misschien willen members Fool of SirCoke dit wetenschappelijk onderbouwen of ontkrachten.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben bang dat er tot nu toe nog steeds geen duidelijkheid is over waarom antidepressiva werkt zoals het werkt. Ik heb dan ook niet het idee dat ik dieper op de materie ik kan gaan dan dat jij deze beschrijft, het lijkt me in ieder geval niet dat je onzin loopt te verkopen. :P
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
1. in je hoofdstuk 'Wat is een SSRI?' beschrijf je enkel neurotransmitters, en niks over SSRI's. ik zou zelf beginnen met de globale werkwijze, en daarna een lijstje met veelgebruikte SSRI's neerzetten. neurotransmitters kun je een eigen stukje aan geven, maar zijn niet superbelangrijk om uit te leggen waarom het een slechte combinatie is.
2. Sommige drugs veroorzaken het loslaten van neurotransmitters, anderen blokkeren 'poortjes' waardoor de neurotransmitter niet opgenomen kan worden, dan heb je ook nog drugs die precies passen op de neuron als bepaalde neurotransmitter etc... drugs vs. neurotransmitters is met 4 extra regels goed en compleet te omschrijven.

verder vind ik dat de structuur, en taal in je stukje duidelijk en overzichtig zijn. ik heb er niet zoveel aanmerkingen op behalve de bovenstaande, en dan heb je het goed gedaan.

@Fool, heb je daar nou voor geleerd, of ben je meer autodidactisch?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vooral autodidactisch, daarom kun je mijn posts ook vaak beter kritisch lezen. :wink:
a
anneloesvanunenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik was een tijdje terug in een depressie geraakt door de XTC (en me relatie was afgelopen wat me nog steeds veel pijn doet). Ik was sowieso dom om niet geïnformeerd aan de XTC te beginnen, maar ja groepsdruk enzo maar toen raakte ik depressief en toen kon ik dus niet aan de XTC. Iedereen vond het dom van me, ik ook wel. Heb er spijt van maar zit nu weer aan de XTC, is moeilijk om te stoppen. Is de terugval normaal groot als je al een depressie hebt gehad? Weten jullie daar meer van?
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
MeejheM zei:
wat ik van antidepressiva weet is dat de verschijnselen vaak gewoon terugkeren als je stopt of zelfs langzaam afbouwt. de antidepressiva vervullen een rol in je hersenen wat gezonde hersenen zelf doen volgens mij, en als je dan stopt zullen je hersenen zich moeten aanpassen aan de verandering. dit kan erg lang duren, en afbouwen schijnt erg moeilijk te zijn.
Klik om te vergroten...
Daarom is het ook belangrijk om nooit alleen farmacotherapie maar ook psychotherapie te volgen. Dat is veel meer gericht om op lange termijn met problemen en klachten om te (leren) gaan.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#14
anneloesvanunen zei:
Is de terugval normaal groot als je al een depressie hebt gehad? Weten jullie daar meer van?
Klik om te vergroten...
Als je je slecht voelt, ligt het natuurlijk wel voor de hand dat je iets gaat gebruiken waardoor je je beter voelt. Al is het maar voor even. Maar op de lange termijn maakt het het natuurlijk alleen maar erger. Zeker MDMA.

Met andere woorden, ik raad het niet aan, maar ik keur het niet af. Ik gebruik zelf ook veel meer wanneer ik niet lekker in m'n vel zit. Geen MDMA though.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
anneloesvanunen zei:
Ik was een tijdje terug in een depressie geraakt door de XTC (en me relatie was afgelopen wat me nog steeds veel pijn doet). Ik was sowieso dom om niet geïnformeerd aan de XTC te beginnen, maar ja groepsdruk enzo maar toen raakte ik depressief en toen kon ik dus niet aan de XTC. Iedereen vond het dom van me, ik ook wel. Heb er spijt van maar zit nu weer aan de XTC, is moeilijk om te stoppen. Is de terugval normaal groot als je al een depressie hebt gehad? Weten jullie daar meer van?
Klik om te vergroten...

In het algemeen geldt dat als je eens depressief geweest bent je 50% kans loopt om weer depressief te worden, en dat percentage loopt alleen maar op indien je vaker dan eens depressief bent geweest. Ik denk dat je snel in zo'n negatief denkpatroon kunt terugvallen, dus je moet er eigenlijk altijd erg mee oppassen.

Wat bedoel je overigens met 'begonnen met XTC'? Bedoel je dan dat je het 1x in de 4 maanden gebruikt, of dat je het elke maand gebruikt, of dat je het elke week gebruikt? Als het om de eerste optie gaat, is het te doen, maar beide laatste opties zijn echt een no go.
Ik ben zelf meerdere keren depressief geweest en XTC gebruiken is te doen zo nu en dan, maar ik ben er wel erg voorzichtig mee. Maar zoals hierboven wordt gezegd, het valt niet echt aan te raden.. Je hebt maar 1 stel hersens, dus wees er voorzichtig mee. En depressief zijn is een hel.
a
anneloesvanunenLid
01-01-2024, 00:00
#16
bedankt voor de reacties. Met begonnen bedoel ik met feestjes zeg maar dus gemiddeld 2/3 keer per maand.. Maar eerst deed ik het 2 jaar lang 2 x per week ongeveer en toen raakte ik dus depressief, maar de kans is dus groter op een terugval nu. Ik wil graag stoppen maar het is zo moeilijk, juist omdat ik me niet altijd goed voel en niet goed weet hoe ik me anders moet gedragen of opstellen. Hoe doen jullie dat dan als je je niet goed voelt of wat gebruiken jullie anders? Ik heb 1 x cocaïne geprobeerd maar dat was niks voor mij en denk ik veel erger..
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Als ik me niet goed voel, gebruik ik sowieso geen drugs. Dat is sowieso wel een belangrijke algemene regel van verantwoordelijk en verstandig drugsgebruik :wink: Als je daarmee gaat beginnen raak je alleen maar verder van huis. En wat jij beschrijft is echt wel te veel. Xtc zou je ongeveer 1x per 3 maanden moeten gebruiken, maar als je gevoelig bent voor depressie e.d. eigenlijk nog minder of niet.
Verder: als ik me rot voel ga ik meestal sporten, en als het avond is denk ik 'morgen voel ik me hopelijk beter' en dan ga ik vroeg naar bed. Of ik vertel het aan vrienden (als het lukt), of probeer iets te doen waarvan ik rustig word of waarvan het rotgevoel vermindert.
#ervaringsdeskundige inmiddels op dit gebied.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
ZERO- zei:
Als ik me niet goed voel, gebruik ik sowieso geen drugs. Dat is sowieso wel een belangrijke algemene regel van verantwoordelijk en verstandig drugsgebruik :wink: Als je daarmee gaat beginnen raak je alleen maar verder van huis. En wat jij beschrijft is echt wel te veel. Xtc zou je ongeveer 1x per 3 maanden moeten gebruiken, maar als je gevoelig bent voor depressie e.d. eigenlijk nog minder of niet.
Verder: als ik me rot voel ga ik meestal sporten, en als het avond is denk ik 'morgen voel ik me hopelijk beter' en dan ga ik vroeg naar bed. Of ik vertel het aan vrienden (als het lukt), of probeer iets te doen waarvan ik rustig word of waarvan het rotgevoel vermindert.
#ervaringsdeskundige inmiddels op dit gebied.
Klik om te vergroten...

Dit herken ik ook veel bij mezelf, ik drink alleen zo veel, niet vaak, maar zo verschrikkelijk veel... maar even iets anders: Nadat ik zo ongeveer elk type SSRI heb geprobeerd, zijn we uiteindelijk bij cymbalta uitgekomen. Hoe zit het met de combo van XTC en deze SNRI? Deze combi valt ook niet aan te raden toch?
L
LennekeLid
01-01-2024, 00:00
#19
anneloesvanunen zei:
bedankt voor de reacties. Met begonnen bedoel ik met feestjes zeg maar dus gemiddeld 2/3 keer per maand.. Maar eerst deed ik het 2 jaar lang 2 x per week ongeveer en toen raakte ik dus depressief, maar de kans is dus groter op een terugval nu. Ik wil graag stoppen maar het is zo moeilijk, juist omdat ik me niet altijd goed voel en niet goed weet hoe ik me anders moet gedragen of opstellen. Hoe doen jullie dat dan als je je niet goed voelt of wat gebruiken jullie anders? Ik heb 1 x cocaïne geprobeerd maar dat was niks voor mij en denk ik veel erger..
Klik om te vergroten...

Wat gebruiken jullie je als je je niet goed voelt? Je moet drugs/alcohol niet gebruiken als medicijn. Je moet het gebruiken als je goed in je vel zit om eens in de zoveel tijd een super leuke dag of avond te hebben. Dit is precies hoe mensen verslaafd raken, ze gebruiken het als zelfmedicatie. Als je je niet fijn voelt moet je dit bij de kern aan proberen te pakken i.p.v. een korte termijn oplossing zoeken waar je uiteindelijk nog verder door in de problemen raakt.
F
FugaciouzzLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoi hoi, ik heb jaren geleden (toen was ik onder de 20 nu bijna 27) 2 keer xtc gebruikt. Ik heb somatische klachten waaronder al jaren heel vaak misselijk/overgeven/ziek. Ik blow dagelijks. En gebruik dagelijks quetiapine om te slapen 200 mg. (Geen psychoses of depressies wel burn outs en c-ptss etc). Die als het goed is de heropname remt van serotonine.
In december heb ik XTC gebruikt. Ik voel hier gewoon alles van? Ik gebruik nu vaak 1 pil en 4 a 5 uur later nog één pil. Heb ik dan alle keren kans gehad op het "serotonine syndroom" door de medicatie die ik gebruik? Ik zweet altijd veel meer en nuchter wiebel ik ook al met mijn benen dus dan registreer ik dit niet als vreemd tijdens het gebruik?
Belangrijkste van mijn post; ik heb sindsdien veel minder last van de hele heftige aanvallen./eindelijk een iets leefbaardere situatie. En ik merk gewoon dat als het meer als een maand geleden is het weer terug begint te komen. (Ik heb het niet met die insteek gebruikt en focus mij er ook niet stuk op).
Nu snap ik dat dit zeer ongezond is. En 2 a 3 maanden als tussenpozen beter zou zijn. Maar als ik zo veel ziek ben gebruik ik ook een hoop meer medicatie. De quetiapine of lorazepam etc. Wat toch ook niet gezond etc. Is?
Nu lees ik ook veel over stimulerende middelen en depressies/angsten/ptss. En dat de psychologie het al lang onderzoekt/meer wilt inzetten. Hebben jullie daar persoonlijke positieve ervaringen mee? Op het forum lees ik vooral dat het negatieve effecten kan hebben als je geestelijk niet erg stabiel bent? Kortom zit het tussen mijn oren dat dit mijn toestand lijkt te verbeteren? En hoe ongezond is het in verhouding met het mis/gebruik van medicatie? BVD!!🥰

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."