Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat is voor jou de meest recreatieve benzo?

Wat is voor jou de meest recreatieve benzo?

34 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
R
RafLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat is voor jou de meest recreatieve benzo? (Poll)

Ik heb zowat iedere benzodiazepine gebruikt die ik kon verkrijgen. Ik gebruik ze zowel tegen GAD, PTSD als recreatief. Persoonlijk hou ik van euphorisch sederende benzodiazepines die me "lam leggen".

Welke benzo's vinden jullie het meest recreatieve waarde hebben en waarom?
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
De benzo's die ik heb gebruikt... etizolam, zolpidem en alprazolam hebben me niet veel recreatie gebracht en eigenlijk alleen een soort (coma)slaap.

Als ze er over een paar weken nog zijn probeer ik misschien bromazolam of pyrazolam (?) nog.
Ook eventueel als tripkillers.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik gebruik oxazepam en eerder lorazepam al jaren tegen angst en paniek. Maar vind er recreatief echt geen reet aan. Ik snap eerlijk gezegd niet wat mensen er leuk/recreatief aan vinden. Enige dat in er leuk aan vind is als oxazepam het ergste randje van mijn angsten eraf haalt en daardoor ik juist meer energie krijg
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Casrus zei:
De benzo's die ik heb gebruikt... etizolam, zolpidem en alprazolam hebben me niet veel recreatie gebracht en eigenlijk alleen een soort (coma)slaap.

Als ze er over een paar weken nog zijn probeer ik misschien bromazolam of pyrazolam (?) nog.
Ook eventueel als tripkillers.
Klik om te vergroten...

toevallig laatst iemand tijdens een truffeltrip pyrazolam laten nemen als “tripkiller” toen het niet goed ging. Werkte perfect en er kon gewoon nog getript worden.
H
Henk Smit / Oxy LordLid
01-01-2024, 00:00
#5
Xanax 2MG, favo recreatieve Benzo

Lorazepam, favo Benzo op recept

Pyrazolam & Flunitrazolam, favo RC's, kan niet kiezen.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Geen😁 kan het iedereen aanraden is echt goeie🤭
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Van boven aangevinkte zijn de enige waar ik ervaring mee heb.
-Temazepam op recept ban de huisarts, bij normale 10mg niet echt recreatief maar werkt voor mij perfect! Neem ik een hogere dosering, 20+mg dan is het redelijk recreatief. Maar ik houd het 99% van de tijd op af en toe 10 mg.
-Diazepam paar x geprobeerd (zonder recept gekregen), erg fijn, duurt wel wat lang en maakt me suf de volgende dag. Geen “kattenpis” die Dia.
-Alprazolam/Xanax ook via via verkregen en vroeger redelijk wat ervaring mee. Werkt goed, vooral tegen stress/angst.
-Dormicum (Midazolam) weet ik niet meer want dat was meermaals in het ziekenhuis tijdens een roesje voor onderzoeken, operaties/zetten van breuken of uit de kom dingen door ongelukjes. Niks van gemerkt maar werkt top.

—Lorazepam en Oxazepam nooit geprobeerd maar wil het wel eens proberen mocht het “in mijn schoot geworpen worden.

Wat is het PRECIEZE verschil in werking/effect, werkingsduur en halfwaardetijd tussen Temazepam en Oxazepam?

Volgens de bijsluiters van beiden hebben ze beiden een halfwaardetijd van 10 tot 40 uur. Toch staat er bij Temazepam dat je na 8 uren (tot 20mg eenmalig) weer mag autorijden. Zowel de bijsluiter, huisarts als internet zegt dat. (Wat dus NIET klopt heb ik geleerd van @Neo-Shulginist )
Bij Oxazepam staat bij eenmalig 16 uur niet rijden en bij regelmatig gebruik 24 uur niet.

Waar baseren ze dat op als eiden dezelfde halfwaarde tijd hebben?
Bedankt!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Benzo's gebruik ik niet recreatief.

Maar om toch enigzins te antwoorden

- Diazepam.
Met stip op 1 als je na een binge sessie wilt slapen (of tot rust komen).

- Lormetazepam
De ideale benzo om snel in slaap te komen zonder nasleep 's morgens.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Wat is het PRECIEZE verschil in werking/effect, werkingsduur en halfwaardetijd tussen Temazepam en Oxazepam?

Volgens de bijsluiters van beiden hebben ze beiden een halfwaardetijd van 10 tot 40 uur. Toch staat er bij Temazepam dat je na 8 uren (tot 20mg eenmalig) weer mag autorijden. Zowel de bijsluiter, huisarts als internet zegt dat. (Wat dus NIET klopt heb ik geleerd van @Neo-Shulginist )
Bij Oxazepam staat bij eenmalig 16 uur niet rijden en bij regelmatig gebruik 24 uur niet.

Waar baseren ze dat op als eiden dezelfde halfwaarde tijd hebben?
Bedankt!
Klik om te vergroten...
Weet niemand dit?

Expert @Neo-Shulginist ?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Weet niemand dit?

Expert @Neo-Shulginist ?
Klik om te vergroten...
1670700038277.png

Dit kan enige opheldering geven.

Edit: temazepam bereikt eerder de piekwaarde en werkt sneller uit. De halfwaardetijd is ongeveer gelijk, maar speelt minder een rol, omdat de eliminatiefase van temazepam eerder bereikt wordt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Benzodiazepinen recreatief gebruiken is het begin van het einde.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
FredKroket zei:
Benzodiazepinen recreatief gebruiken is het begin van het einde.
Klik om te vergroten...

Ze functioneel gebruiken is ook gevaarlijk. Probleem zit ‘m volgens mij vooral in de de frequentie van gebruik. Maar wel met je eens dat benzo’s gaan gebruiken omdat het lekker zou zijn misschien nog net even meer een slippery slope is dan (sporadisch) na een stim ofzo.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als antwoord op de originele post: zelf vind ik geen enkele benzo recreatief. Ik gebruik het tegen paniek aanvallen of onophoudelijk 'doordraaien' van heftige gedachten/gevoelens als het de gevaarlijke kant op gaat.
Als je echt recreatief wil gebruiken, laat dan sowieso de Z-medicatie (zopiclon, zolpidem) links liggen.
Ga dan voor (een normale dosis, 0,5 bijv.) Alprazolam. Berg de rest goed op ivm vergeetachtigheid over het innemen en de welbekende delusion of sobriety.

Wil nog even toevoegen dat benzo's niet recreatief zijn. Functioneel zijn ze wel. Neem zo min mogelijk. En met de kortwerkende varianten (Xanax/Alprazolam bijv.) bouw je sneller verslaving op. Wellicht handig om te weten.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Ze functioneel gebruiken is ook gevaarlijk. Probleem zit ‘m volgens mij vooral in de de frequentie van gebruik. Maar wel met je eens dat benzo’s gaan gebruiken omdat het lekker zou zijn misschien nog net even meer een slippery slope is dan (sporadisch) na een stim ofzo.
Klik om te vergroten...
Ja dan dient het iig nog een doel. Niet alleen voor de high.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Cardboard zei:
Wil nog even toevoegen dat benzo's niet recreatief zijn. Functioneel zijn ze wel. Neem zo min mogelijk. En met de kortwerkende varianten (Xanax/Alprazolam bijv.) bouw je sneller verslaving op. Wellicht handig om te weten.
Klik om te vergroten...

Benzo’s kunnen voor een bepaalde groep mensen wel recreatief zijn. Het ‘recreatieve’ zit hem in het wegvallen van de angst, en het zijn dan ook vooral angstig aangelegde mensen die dit recreatieve effect merken. Je kunt je voorstellen dat als je baseline altijd een bepaalde mate van angst/gespannenheid kent, het een enorm opluchtende (en daarmee verslavende) en misschien zelfs euforische werking heeft als dit ineens weg is.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze Olifant zei:
Benzo’s kunnen voor een bepaalde groep mensen wel recreatief zijn. Het ‘recreatieve’ zit hem in het wegvallen van de angst, en het zijn dan ook vooral angstig aangelegde mensen die dit recreatieve effect merken. Je kunt je voorstellen dat als je baseline altijd een bepaalde mate van angst/gespannenheid kent, dat het een enorm opluchtende (en daarmee verslavende) werking heeft als dit ineens weg is.
Klik om te vergroten...
Dit kan ik enigszins beamen, gezien ik ze voornamelijk om deze redenen gebruik (angsten) naast slaapproblemen (dan neem ik een andere soort), in de zin dat ik de opluchting herken inderdaad.

Echte euforie daarentegen blijft bij mij wel uit. Tenzij hiermee bedoeld wordt dat het weer lukt om normale dagelijkse dingen te ondernemen, zoals de straat op gaan en zulks.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Cardboard zei:
Als antwoord op de originele post: zelf vind ik geen enkele benzo recreatief. Ik gebruik het tegen paniek aanvallen of onophoudelijk 'doordraaien' van heftige gedachten/gevoelens als het de gevaarlijke kant op gaat.
Als je echt recreatief wil gebruiken, laat dan sowieso de Z-medicatie (zopiclon, zolpidem) links liggen.
Ga dan voor (een normale dosis, 0,5 bijv.) Alprazolam. Berg de rest goed op ivm vergeetachtigheid over het innemen en de welbekende delusion of sobriety.

Wil nog even toevoegen dat benzo's niet recreatief zijn. Functioneel zijn ze wel. Neem zo min mogelijk. En met de kortwerkende varianten (Xanax/Alprazolam bijv.) bouw je sneller verslaving op. Wellicht handig om te weten.
Klik om te vergroten...
Even een vraagje;
Wanneer iemand benzo's neemt na een binge sessie omdat ze ervaren wat in het vet gedrukt geschreven staat (vb; na coke)
Gebruiken die mensen een benzo dan functioneel, of recreatief?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Cardboard zei:
Dit kan ik enigszins beamen, gezien ik ze voornamelijk om deze redenen gebruik (angsten) naast slaapproblemen (dan neem ik een andere soort), in de zin dat ik de opluchting herken inderdaad.

Echte euforie daarentegen blijft bij mij wel uit. Tenzij hiermee bedoeld wordt dat het weer lukt om normale dagelijkse dingen te ondernemen, zoals de straat op gaan en zulks.
Klik om te vergroten...

Geen echte euforie zoals bij MDMA en trippers voorkomt, maar een soort onverschilligheid/onbevangenheid. Ik ben zelf ook wel in een bepaalde mate angstig in aanleg (angststoornissen in het gezin/de familie, zelf niet gediagnosticeerd maar zit er met vlagen wel dicht bij in de buurt). Ik herken geen pure, oprechte euforie van benzo’s, ik gebruik ze alleen zo nu en dan functioneel (meestal na LSD of iets anders stimulerends), nooit echt voor de lol. Maar jaren geleden wilde ik - ook door onwetendheid - nog wel eens wat hogere doseringen nemen dan die nodig waren voor het doel wat ik zoek (mijn doel is namelijk doodgewoon: slapen). Dit is inmiddels lang geleden, maar ik herinner me wel de kortdurende ontremming in hoe ik me gedroeg en dingen die ik zei, voordat ik in slaap donderde. Dat duurde dus nooit lang vanwege het uiteindelijk te sederende effect, maar ik kon echt wel dingen zeggen dan die ik normaal niet zo snel zou zeggen, niks extreems hoor, maar beetje vergelijkbaar met aangeschoten zijn van alcohol. (Alleen dan meer geheugenverlies achteraf, ik moest dan later terugscrollen om te zien wat ik getypt had.) Moet wel toevoegen dat ik dan vaak een tijdje wakker was op stims of een tripmiddel.

En tegenwoordig maak ik dat dus eigenlijk nooit meer mee omdat ik aanvoel wat ik nodig heb, maar precies van dat effect wat ik hierboven beschrijf kan ik me heel goed voorstellen dat het recreatief kan worden ervaren, zeker door de meer (sociaal) angstigen. Alleen vind ik het zelf echt te kortdurend - en daarbij veel te gevaarlijk verslavend - om het voor dat doel in te zetten.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik gebruik flunitrazepam nu voor de 2e keer tijdelijk op voorschrift, vanwege ernstige slaapproblemen, zelfs op m'n voorgeschreven dosis van 1mg is het echt wel euforisch en totaal niet te vergelijken met alle andere benzodiazepinen die ik op voorschrift gehad heb (oxazepam, temazepam en lorazepam, waarvan lorazepam nog wel het meest in de buurt kwam qua effect). Zeker als ik flunitrazepam genomen heb en dan samen slaap met m'n beste vriend is de euforie heel merkbaar. Het voelt dan haast als GHB met een beetje MDMA of zo. In m'n eentje ervaar ik het niet zó euforisch hoor, maar alsnog wel euforisch genoeg om erover te zeggen dat het maar beter is dat ik het op voorschrift heb en er zelf niet makkelijk aan kan komen.

Maar ja, zoals al eerder benoemd is: benzodiazepinen recreatief beginnen te gebruiken is echt het begin van het einde. Ik heb letterlijk nog nooit een batch rc-benzodiazepinen ingeslagen en dat opgemaakt, zonder dat er uiteindelijk echt iets extreem naars gebeurd was als alles eenmaal op was. 3 van de 3 keren dat ik rc-benzodiazepinen heb ingeslagen heb ik uiteindelijk aardig overgedoseerd en heeft mijn leven hele nare twists gekend, waarvan 1 zo'n twist was dat ik tijdens een benzodiazepine-overdosis had besloten dat ik zelfmoord wilde plegen en toen 8mg flunitrazolam heb weggewerkt, gevolgd door heel veel andere (totaal willekeurige) drugs, terwijl ik dit nuchter helemaal niet gepland had te doen. Het was een drugs-geïnduceerde zelfmoordpoging.

Het begint altijd heel erg leuk en heb ook echt wel hele leuke avonden doorgebracht aan de benzodiazepinen, maar recreatief gebruik krijgt al met al toch wel echt een 0/10 van mij. Misschien ben ik wel gewoon echt uitzonderlijk slecht in omgaan met recreatief benzodiazepinegebruik, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
C
CardboardLid
01-01-2024, 00:00
#20
CuriousExplorer zei:
Even een vraagje;
Wanneer iemand benzo's neemt na een binge sessie omdat ze ervaren wat in het vet gedrukt geschreven staat (vb; na coke)
Gebruiken die mensen een benzo dan functioneel, of recreatief?
Klik om te vergroten...
Dat zie ik als grotendeels functioneel, alleen niet heel verantwoord. Neem dan liever een jointje in zulke gevallen - ook niet goed, al denk ik wel dat dit minder kwaad kan.
Het ligt er wel aan hoe vaak iemand na stimgebruik aan de benzo's gaat - maar zelf zou ik ze zoveel mogelijk bewaren waar ze echt voor bedoelt zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."