Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(bijna) dagelijks benzo's slikken

(bijna) dagelijks benzo's slikken

116 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Don Draper zei:
Ik lees op internet dat er mensen zijn die bijna dagelijks benzo's slikken en dat het prima met hen gaat. Op dit forum wordt er gezegd dat je er ver van af wil blijven.

Ik voel me gewoon goed met benzo's en zit te denken een lage dosis (bijna) dagelijks te slikken. Wat kan het kwaad?
Klik om te vergroten...
Wanneer een relatief lage dosis op een gereguleerde wijze wordt ingenomen, zijn er genoeg mensen die er baat bij hebben om dagelijks benzo's te nemen. Dan kan het zijn dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Hier op het forum zitten een hoop recreatieve gebruikers die het in principe niet nodig hebben vanwege problematiek maar het desondanks toch (gaan) gebruiken. De valkuil bij benzo's is dat men meerere dagen/weken achter elkaar blijft gebruiken en er op een bepaald moment niet meer af kan blijven, waardoor (onnodige) afhankelijk ontstaat met alle gevolgen van dien. Die afhankelijkheid kan al binnen enkele dagen optreden, blijkens het feit dat je (lichte) afkickverschijnselen krijgt zoals slapeloosheid. Na weken gebruik worden deze verschijnselen alleen maar erger en kun je fysiek niet zomaar meer stoppen en zal je moeten afbouwen. Afbouwen van benzo's is een hel en een langdurig proces waar je niet onnodig in terecht wil komen.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat @Zanza zegt klopt en daarnaast ga je snel tolerantie opbouwen en dus je dosis verhogen omdat je er niets meer van voelt. Dan zit je op een gegeven moment alsnog op torenhoge doses benzo's en voel je er niets meer van. Dan wil je afbouwen omdat je er niets meer van voelt en dan zit je in de shit
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een benzo afhankelijkheid ontstaat al vrij snel. Soms na een week al.
En we beginnen altijd met "weinig". Sluipenderwijs wordt het steeds meer, om het effect te blijven behouden.
Als ik naar mijn eigen benzo verhaal kijk, dan zie ik hetzelfde proces.
Het einde van dat verhaal was een doos per dag vol met benzo's, voorgeschreven ook nog, en ik kon 6 weken de afkick kliniek in om er vanaf te kunnen komen.
Die tijd in de kliniek zal ik nooit vergeten, wat een kutverslaving is dat, die benzoverslaving. Dat is echt stevig afzien!
En nog niet zo erg lang geleden viel ik bijna weer in die maalstroom met etizolam.
Dat kon ik nog net op tijd stoppen met enkele dagen of beter nog nachten met plafond- dienst....
Je kunt er maar beter van af blijven en waar is de recreatieve waarde te vinden van deze stof? Ik heb hem iig niet kunnen vinden!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Je kunt er maar beter van af blijven en waar is de recreatieve waarde te vinden van deze stof? Ik heb hem iig niet kunnen vinden!
Klik om te vergroten...
Het is medicatie geen party drugs.

Ik geloof niet dat @Don Draper het voor de fun slikt maar puur om zich te verdoven. Er vanaf blijven is inderdaad een goede tip maar hij zal ook hulp nodig hebben om succesvol zonder te kunnen.
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Voor langdurig benzodiazepine gebruik word diazepam gehanteerd(vanuit de artsen) dit houd oa je spierspanning lager en je spiegel stabiel. Voornamelijk ouderen of langgebruikers blijven ook trouw aan 1 benzo voor het slapen gaan. Maar onderschat de kracht van placebo niet hierin.

Maar verder, nouja dit dus:
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nee, dit kan niet. Ik zal je zeggen waarom. Een benzo is een verdovend middel. Dit betekent dat het iets verdooft in je lichaam of geest; er zit een blokkade ergens, je lichaam waarschuwt je voor dreiging, Pijn is niet een vijand maar een vriend. Je kan benzo's blijven slikken tot je een ons weegt, maar als je het probleem niet bij de wortel aanpakt zul je blijven slikken en slikken en zul meer en meer moeten nemen om de pijn nog te kunnen verdoven.,

De enige manier is om het probleem bij de wortel aan te pakken. Anders blijf je in cirkels rondlopen en wordt je doodongelukkig.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Don Draper zei:
Ik lees op internet dat er mensen zijn die bijna dagelijks benzo's slikken en dat het prima met hen gaat. Op dit forum wordt er gezegd dat je er ver van af wil blijven.

Ik voel me gewoon goed met benzo's en zit te denken een lage dosis (bijna) dagelijks te slikken. Wat kan het kwaad?
Klik om te vergroten...
Volgens mijn neuroloog kan dat prima , en dat vind ik ook. Die schrijft me immers nog steeds 3mg clonazepam dagelijks voor met 30mg oxycodon.

Zolang je de dosis niet verhoogd of mee gaat rommelen kan het prima is mijn ervaring.

Maar neem ze alleen als je het nodig hebt voor een medische indicatie!
C
CeSterLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ook als de benzo's door een arts zijn voorgeschreven kan het heel moeilijk worden om er weer mee te stoppen. Angst, onzekerheid, slapeloosheid, enorme prikkelbaarheid zijn mogelijke verschijnselen, die je niet even in 1 dag uitzit.
Het ligt er maar aan hoe lang je het gebruikt en hoe frequent.
De laatste jaren hebben huisartsen landelijke richtlijnen om het niet langer dan een paar dagen tot weken voor te schrijven.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#9
keesie zei:
Ook als de benzo's door een arts zijn voorgeschreven kan het heel moeilijk worden om er weer mee te stoppen. Angst, onzekerheid, slapeloosheid, enorme prikkelbaarheid zijn mogelijke verschijnselen, die je niet even in 1 dag uitzit.
Het ligt er maar aan hoe lang je het gebruikt en hoe frequent.
De laatste jaren hebben huisartsen landelijke richtlijnen om het niet langer dan een paar dagen tot weken voor te schrijven.
Klik om te vergroten...
Dat zal voor 'nieuwe ' mensen gelden. Neem zelf inmiddels al ruim 3 jaar dagelijks clonazepam. Heb een recept voor een jaar weer. Maar het is wat anders als je het via de huisarts krijgt ipv medisch specialist van het ziekenhuis.
Mijn kwalen kunnen alleen op medicamenteuze manier leefbaar zijn. Anders teveel krampen en pijn.

Ben blij dat ze de oude garde gewoon met rust laten. Mocht ik ineens moeten stoppen zal dat via de Ashton manual gaan erg geleidelijk over 6 tot 12 maanden. Neem al circa 9 jaar lang benzodiazepines met een korte pauze ertussen.

Wel goed dat ze nieuwe richtlijnen hebben , hopelijk minder benzo junkies in Nederland.
Hoewel de rc benzodiazepines nog altijd grote problemen kunnen veroorzaken..
C
CeSterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tijdloos zei:
Dat zal voor 'nieuwe ' mensen gelden. Neem zelf inmiddels al ruim 3 jaar dagelijks clonazepam. Heb een recept voor een jaar weer. Maar het is wat anders als je het via de huisarts krijgt ipv medisch specialist van het ziekenhuis.
Mijn kwalen kunnen alleen op medicamenteuze manier leefbaar zijn. Anders teveel krampen en pijn.

Ben blij dat ze de oude garde gewoon met rust laten. Mocht ik ineens moeten stoppen zal dat via de Ashton manual gaan erg geleidelijk over 6 tot 12 maanden. Neem al circa 9 jaar lang benzodiazepines met een korte pauze ertussen.

Wel goed dat ze nieuwe richtlijnen hebben , hopelijk minder benzo junkies in Nederland.
Hoewel de rc benzodiazepines nog altijd grote problemen kunnen veroorzaken..
Klik om te vergroten...
Goede aanvulling, want door specialisten worden benzo's inderdaad voor bepaalde chronische aandoeningen voorgeschreven. Maar áls je er dan mee stopt heb je inderdaad begeleiding om dat geleidelijk te doen (wat bij mij overigens nog behoorlijk tegenviel).
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dopemonster zei:
I know man, heb de methadon en heroïne afkick allebij meegemaakt dus ik weet hoe ut is...
Klik om te vergroten...
gaan wij dat nog doen ja de craving blijft
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Danny46 zei:
je leven lijt je i bed en interessesheb je ook nier mee allen masr op je bed willen liggen
Klik om te vergroten...
Ik kan ook wel heel functioneel zijn hoor maar lig ook wel graag te nodden in me bed of op de bank ja. True dat
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Dopemonster zei:
Ik kan ook wel heel functioneel zijn hoor maar lig ook wel graag te nodden in me bed of op de bank ja. True dat
Klik om te vergroten...
JA T MODDEN WEGDROMEN zijn wel ergfijn
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Geneesmiddel zei:
Slapen is voor jou vaak lastig heb ik begrepen. Hou je je aan de nummer 1 regeltjes voor een goede nachtrust? Iedere dag zelfde tijd naar bed (voor langere tijd), geen schermen, mindfulness (?). Dit is niet bedoeld als ondervraging op je levensstijl maar sport je? Ben je meerdere uren fysiek bezig op een dag? Anderhalf-twee uren sporten per dag is wat voor mij het verschil kan maken tussen een goede nachtrust en een slechte. Pak de fiets en trap driekwartier zo hard als je kan de verkeerde richting uit, hoofd leeg maken, dan weer een uur rustig waar je moet zijn. Motivatie is een b*tch, maar het helpt me wel om m'n hoofd eens te legen.
Klik om te vergroten...
Dat is inderdaad goed voor een natuurlijke slaap maar moet ook bekennen dat ik me er niet altijd aan houd. Over het algemeen gebruik ik geen middelen om te slapen, maar wel heel af en toe als ik gezegeld heb. Maar dat is sporadisch.
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
als ik gezegeld heb
Klik om te vergroten...
Idem (niet per se acid, sws psychedelica). Werkt gewoon heel goed en je hebt niet zoveel nodig als met stims. Met stims accepteer ik liever een nachtje doorhalen.

Beetje offtopic en alternatieve oplossing misschien, maar dit helpt mij bijzonder goed om te ontspannen voor het slapen/in slaap te vallen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Geneesmiddel zei:
Idem (niet per se acid, sws psychedelica). Werkt gewoon heel goed en je hebt niet zoveel nodig als met stims. Met stims accepteer ik liever een nachtje doorhalen.

Beetje offtopic en alternatieve oplossing misschien, maar dit helpt mij bijzonder goed om te ontspannen voor het slapen/in slaap te vallen.
Klik om te vergroten...
Doe mij maar regen. Dat asmr word ik of alleen maar tering geil van als het vrouwen gefluister of iets dergelijks is, of het is irritant.
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#17
HET KAN , vaste dosis, werkt nog steeds. BIJ CHRONISCHE PIJN _( PTSS, SLAAPSTOORNISSEN etc)

Nu inmiddels 14 jaar mee, vanaf 2008 24/7 pijn en griepgevoel : 7 darmoperaties, geweldadige ex/ Doodeng .(PTSS door)
Diagnose ADD / Depressie.
Sliep amper ...gebroken , dus dan maar goedkope wijn . Ik moest door voor de kinderen.

Hulp in noodgevallen gezocht, kwam altijd 3 maanden later koffie doen.
Huisarts en psycholoog gaven niets, ik was kapot.
GGZ heeft me nog zieker gemaakt, stel narcisten met grootheidswaan,

En eindelijk 🥳
kon ik andere HA kiezen, uren gepraat
En zij gaf me tramadol 3 x 50 mg , ik lag plat. Van de pijn.
En serequel 25 tot 100 mg . Na 1 nacht 25 gedaan ,

Ik ben na jaren weer naar een pretpark geweest, wel met verklaring.
4 uur volgehouden, depressie zakte. Kon weer naar terras, bios. Paar uur,

➡️Na 2 jaar 3 x100 mg . Tramadol. Serequel bleef 25

Maar kreeg reuma. En fibromyalgie.

Wilde geen tramadol verhoging naar 3x 150.

Toen 6 x 5 mg oxcycodon. 3 x10. Gaat automatisch.
En over op 10 mg zolpidem , want helaas, serequel maakte me suffer overdag.
Slaap er nog steeds goed op. Vergeet ik 1.... slaap ik niet.

➡️Nu nog steeds die 30 oxy,( alleen met covid, november 2021 , borstkas druk, schokjes, slechte nachten 40 soms. Nu weer 30.)

Ja ik ben er nu verslaafd aan, maar functioneler met, net dat randje pijn weg . Rust in 't hoofd.
Dat is een soort van high, alleen voelt het als iets normaler maar als zieke is het of dat, of jankend van bed naar bank .

Ik ben chronisch pijn patiënt, , slaap angst gehad.
En alles is nu stabiel. 30 mg oxcycodon, 10 mg zolpidem.
Geen misbruik. Werkt nog, soms een pret avondje , chill. Of 2.

Mijn lijf. Mijn grenzen .
K
Kitty KattLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Apotheker zei:
Ik zit weer zo aan de 100 mg diazepam per dag maar ga nu alles omgooien


Ik heb alle hulp alleen en zelf geregeld en het is mij gelukt ook, strijden en willen en dan kan alles want dit (momenteel) diepste dal ooit waar ik in zit na vorig jaar een opname maar mooiste klim die ik in mijn leven maken
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd,zo positief. Geen "slachtoffer ", dan ga je het redden. Alleen dan . Jij bent altijd de oplossing. Niemand anders.
D
Danny46Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Danny46 zei:
gaan wij dat nog doen ja de craving blijft
Klik om te vergroten...
Ja als je 80 bent (word,mischien wat moeilijk) hou je die craving klopt
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik lees op internet dat er mensen zijn die bijna dagelijks benzo's slikken en dat het prima met hen gaat. Op dit forum wordt er gezegd dat je er ver van af wil blijven.

Ik voel me gewoon goed met benzo's en zit te denken een lage dosis (bijna) dagelijks te slikken. Wat kan het kwaad?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."