Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzodiazepinen gebruik word weer meer

Benzodiazepinen gebruik word weer meer

35 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#1
Oké, ik hoop dat ik het goed kan uitleggen.

Ik ben ruim 8 weken clean geweest van de benzo's en laatste 2 weken is mijn gebruik ineens toegenomen. Niet iedere dag, maar wel 3/4x in de week (afgelopen week)

Is iemand die dit ook heeft meegemaakt nadat het clean worden was gelukt. Ik heb niet persé een drang om te nemen, maar door hoe het nu in m'n leven loopt heb ik mezelf "aangeleerd (ook door behandelaren) te nemen om erger te voorkomen"

Ik vraag me af of dit echt is, of de verslaving die om de hoek kijkt. Ik merk er eigenlijk niet heel wat van omdat ik lagere doseringen neem, maar wel word gedempt in prikkels. Is het dan dat ik even rust wil van de prikkels? Of juist een uitvlucht.

Ik zit zo in twijfel dat ik even andermans mening/idee wil weten en breder kan gaan denken aan dit. Of het echt een probleem is, of tijdelijk. Voor mijn gevoel tijdelijk, maar wil echt voorkomen om weer afhankelijk te worden ervan. Dat wil ik echt niet.

Zit ongeveer per keer sowieso 20mg Valium, soms Alprazolam erbij en altijd (sinds het begin) alcohol erbij gedronken. Ken echt niet anders, ik weet dat het een no-go is, maar het werkt anders sowieso onvoldoende.

Hoor graag van jullie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat heb je gedaan om clean te worden?
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Wat heb je gedaan om clean te worden?
Klik om te vergroten...
Ik heb van 1.5mg Clonazepam afgebouwd tot zero. Daar heb ik 3/4 maanden over gedaan, is gelukt tot ongeveer 8 weken. Nu neem ik weer zo nu en dan, maar merk dat ik minder scherp begin te worden en veel wil losgaan. Dit gaat wel gepaard met periodes die ik al heel m'n leven heb.

Echter is dit niet de bedoeling, dat weet ik. Het is nogal lastig omdat dit me ook vaak geadviseerd werd door mensen ook uit de hulpverlening om voor het zekeren te kiezen maar ik twijfel over deze "zekerheid" ingebouwd door de farmacie en hulpverleners.
Althans, dat vermoed ik. Licht paranoia als persoon ook wat soms kan uitschieten. Just saying
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb van 1.5mg Clonazepam afgebouwd tot zero. Daar heb ik 3/4 maanden over gedaan, is gelukt tot ongeveer 8 weken. Nu neem ik weer zo nu en dan, maar merk dat ik minder scherp begin te worden en veel wil losgaan. Dit gaat wel gepaard met periodes die ik al heel m'n leven heb.

Echter is dit niet de bedoeling, dat weet ik. Het is nogal lastig omdat dit me ook vaak geadviseerd werd door mensen ook uit de hulpverlening om voor het zekeren te kiezen maar ik twijfel over deze "zekerheid" ingebouwd door de farmacie en hulpverleners.
Althans, dat vermoed ik. Licht paranoia als persoon ook wat soms kan uitschieten. Just saying
Klik om te vergroten...
Volgens mij zou je baat hebben bij herstel, dwz het aanpakken van de onderliggende redenen voor je gebruik. Pas als je dingen anders gaat doen kun je langere tijd nuchter zijn.

Ben je al gestopt met alcohol?
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Koffieb00n zei:
Is dit alleen bij benzo's?
Klik om te vergroten...
Volgensmij bij alle middelen die op GABA-receptoren werken.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
Volgens mij zou je baat hebben bij herstel, dez het aanpakken van de onderliggende redenen voor je gebruik. Pas als je dingen anders gaat doen kun je langere tijd nuchter zijn.

Ben je al gestopt met alcohol?
Klik om te vergroten...
Nee, niet gestopt met alcohol eigenlijk niet op de planning, ik wilde eerst de benzo's doen.

Ik snap alleen niet waarom ik ineens weer benzo's neem aangezien ik zolang voor mij dan, na 9/10 jaar benzo gebruik, 8 weken schoon ben geweest en me stuk beter voelde het ineens omgeslagen is. Enige wat ik me kan verzinnen is dat ik veel minder sociale contacten opzoek, en misschien om die redenen het neem omdat ik er dan aan toe kom.

Wat je zegt sluit ik bij aan, word helaas veel afgewezen door mijn "dossier" zonder enig gesprek te hebben gehad met die pannekoeken. Ik ben daar nog niet klaar mee, ga het aanvechten hulp te krijgen en heb gelukkig juiste mensen om me heen die helpen ermee.

Toch wil ik weer minderen en heb het nu verdeeld verpakt en verschillende plekken neergelegd zodat ik minder snel neem. Meer kan ik momenteel niet doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
BenzoLiefhebber zei:
Nee, niet gestopt met alcohol eigenlijk niet op de planning, ik wilde eerst de benzo's doen.

Ik snap alleen niet waarom ik ineens weer benzo's neem aangezien ik zolang voor mij dan, na 9/10 jaar benzo gebruik, 8 weken schoon ben geweest en me stuk beter voelde het ineens omgeslagen is. Enige wat ik me kan verzinnen is dat ik veel minder sociale contacten opzoek, en misschien om die redenen het neem omdat ik er dan aan toe kom.

Wat je zegt sluit ik bij aan, word helaas veel afgewezen door mijn "dossier" zonder enig gesprek te hebben gehad met die pannekoeken. Ik ben daar nog niet klaar mee, ga het aanvechten hulp te krijgen en heb gelukkig juiste mensen om me heen die helpen ermee.

Toch wil ik weer minderen en heb het nu verdeeld verpakt en verschillende plekken neergelegd zodat ik minder snel neem. Meer kan ik momenteel niet doen.
Klik om te vergroten...
Er is wel een verklaring voor, en meestal ook wel een logische, maar het kan lastig om die in te zien, zeker als je in gebruik bent met Benzo’s. Eenzaamheid is zo’n hele logische. Goed dat je om hulp vraagt en voor jezelf opkomt. Laat je niet zomaar afschepen met een paar smoezen 👍
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooi dat je zo open over je ervaringen deelt. Dat is vast een stap in de goede richting. Je schrijft:
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb niet persé een drang om te nemen, maar door hoe het nu in m'n leven loopt heb ik mezelf "aangeleerd (ook door behandelaren) te nemen om erger te voorkomen"
Klik om te vergroten...
Ik begrijp het niet helemaal… komt het initiatief om weer te gebruiken vanuit jou?

Iets wat ik wel geleerd heb van mijn eigen verslaving is dat er niet altijd een reden is voor gebruik. Het is een gewoonte die zomaar weer de kop op kan steken. Voor mij is vragen waarom dus niet altijd zinnig. Het klinkt alsof je op de goede weg was. Ik hoop dat je het vast kan houden en de hulp krijgt die je nodig hebt.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#9
BenzoLiefhebber zei:
Ik snap alleen niet waarom ik ineens weer benzo's neem aangezien ik zolang voor mij dan, na 9/10 jaar benzo gebruik, 8 weken schoon ben geweest en me stuk beter voelde het ineens omgeslagen is. Enige wat ik me kan verzinnen is dat ik veel minder sociale contacten opzoek, en misschien om die redenen het neem omdat ik er dan aan toe kom.
Klik om te vergroten...
Eenzaamheid in combinatie met verveling leidde bij mij altijd naar gebruik. Eigenlijk ook altijd op momenten dat het me zelf lukte om een of twee maand te stoppen. Ik miste toch een support groep waar ik op terug kon vallen, want al mijn vrienden zaten nog wel in gebruik. Ik denk dat eenzaamheid bij jou ook de reden is dat je weer bent gaan gebruiken.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Koffieb00n @OtherShore @dupont

Jullie hebben denk ik het juiste gezegd. Ik verveel me en ben best eenzaam inderdaad. Ik moet meer gaan doen, daar begin ik vanaf morgen mee. Heb al met m'n vader afgesproken wat te gaan doen en ik wil hardlopen weer oppakken aangezien ik Runners high eigenlijk heerlijk vind.

Wat mij opvalt is dat ik nogsteeds niet geaard ben in m'n vaste woning en vooral het dorp waar ik woon is het heel erg ons kent ons, buitenstaanders hoeven we niet.

De sociale omgeving van mij is eigenlijk compleet weggevaagd door de verhuizing. Dus verveling is denk ik waarom dit gebeurd is. Dank jullie wel voor het advies!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#11
Oké, zo stoppen kan niet dus. Ik ga langzaamaan minderen en veel meer dingen plannen te gelijk. Verveling kan blijkbaar toch flink inspelen op je zwakke punten. Had ik een beetje onderschat, vandaag bezig met een heerlijke curry maken. Al 2 uur aan het koken en vermaak me zalig.

Ik heb tot nu toe alle dagen gevuld, en merk heel erg dat ik veel minder al de neiging heb het te nemen. Scheelt echt veel, kost ook wel meer maar dat was juist de bedoeling van het aanpassen in de week. Zo lekker even rust nemen, heel belangrijk en dan uiteindelijk lekker eten.

Ik heb het idee dat het goed gaat komen!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Pfff ben zo tering moe heel de dag. Geen druppel drinken, geen benzo nemen maar toch het tegenovergestelde van wat je zult verwachten, ik had onrust verwacht.
Het ergste is, ik kan niet goed slapen.
Ik lig nu al sinds maandag iedere nacht wakker, en als ik slaap kan pakken moet ik dat ook echt doen en helaas is dit vaak smiddags.

Mijn ritme is dus behoorlijk achteruit gegaan en heb daar zelf al een zwak voor omdat ik meer een nachtdier ben. Nu de vraag, hoe lang kan dit voortduren? In mijn vorige "detox" had ik er veel minder last van.

Ik merk dat ik om deze redenen geneigd ben weer slaapmiddelen te nemen, maar blijf volhouden niet te doen. Maar het besef dat dit niet lang kan voortduren is er ook. Ik heb vandaag extra fysieke spanningen verricht, ben nog rond 01.00 gaan wandelen tot 02.00 ongeveer maar helaas te weinig resultaat.
Echt intensief sporten lukt niet, door moeheid en de angstige klachten.

Iemand nog tips? Ik ontspan in de avonduren zoveel mogelijk, echter denk ik dat ik nog winst kan halen met m'n schermtijd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
BenzoLiefhebber zei:
Pfff ben zo tering moe heel de dag. Geen druppel drinken, geen benzo nemen maar toch het tegenovergestelde van wat je zult verwachten, ik had onrust verwacht.
Het ergste is, ik kan niet goed slapen.
Ik lig nu al sinds maandag iedere nacht wakker, en als ik slaap kan pakken moet ik dat ook echt doen en helaas is dit vaak smiddags.

Mijn ritme is dus behoorlijk achteruit gegaan en heb daar zelf al een zwak voor omdat ik meer een nachtdier ben. Nu de vraag, hoe lang kan dit voortduren? In mijn vorige "detox" had ik er veel minder last van.

Ik merk dat ik om deze redenen geneigd ben weer slaapmiddelen te nemen, maar blijf volhouden niet te doen. Maar het besef dat dit niet lang kan voortduren is er ook. Ik heb vandaag extra fysieke spanningen verricht, ben nog rond 01.00 gaan wandelen tot 02.00 ongeveer maar helaas te weinig resultaat.
Echt intensief sporten lukt niet, door moeheid en de angstige klachten.

Iemand nog tips? Ik ontspan in de avonduren zoveel mogelijk, echter denk ik dat ik nog winst kan halen met m'n schermtijd.
Klik om te vergroten...
Wandelen, weinig koffie, afleiding, regelmaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
dupont zei:
Wandelen, weinig koffie, afleiding, regelmaat.
Klik om te vergroten...
Koffie is zo onschuldig lijkend maar kan je zo dwarszitten in écht in je energie komen.

Zo heb ik vannacht (voor de zoveelste keer) weer kut geslapen en had ik net ook de impuls om koffie te zetten om uit deze futloosheid te 'snappen', maar het is eigenlijk altijd een illusie. Ja, het is heel even een ontsnapping aan het futloze en even (vals) energiek voelen, maar daarna ga je je nog futlozer voelen.

Beter gewoon recht door het gebrek aan energie heen een (lichte) training doen, of inderdaad bijvoorbeeld een wandeling. Dan geef je je lichaam het signaal: nu even een tandje bijzetten, ik heb het nodig. Want er zijn echt wel energiereserves. En dat werkt veel langduriger dan zo'n koffie "boost" waar je eigenlijk mee door moet blijven gaan om het te blijven voelen.

Gek... Nu ik het zo neerzet klinkt koffie eigenlijk net als drugs. :confused:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
BenzoLiefhebber zei:
Ik vraag me af of dit echt is, of de verslaving die om de hoek kijkt.
Klik om te vergroten...
Sorry to break it to you: maar dit is inderdaad je verslavingsstem aan het woord.

Je bent gestopt, en ondertussen komt dat stemmetje met allerlei 'ja, maar (..)' verhalen waarom je alsnog wel zou moeten gaan gebruiken.

Hoe sneller je die stem weet te herkennen als hetgeen wat je naar beneden probeert te trekken, des te makkelijker wordt het om een weerwoord te hebben.

Of ben je alweer vergeten waarom je wilde stoppen met benzo's? De constante vergeetachtigheid, moe wakker worden, de afhankelijkheid waardoor je altijd benzooi in de buurt moet hebben, en de verschrikkelijke afkickverschijnselen als je het niet op tijd neemt.

Je hebt daar uiteindelijk 'nee' tegen gezegd. Dat wilde je niet meer.

Daarbij: 8 weken even niet gebruiken is niet zoveel. Dit is juist de periode waarin de echte uitdagingen onstaan. Je bent net de jubelfase uit van 'yes!! Helemaal clean!' Maar je komt nu de oude valkuilen weer tegen waarom je ookalweer met de benzo's bent begonnen. Onrustige gevoelens, slaapproblemen, angstklachten. Jouw ingesleten respons op dat soort problemen is: BENZO!!
Maar je wilde dat anders aanpakken, weet je nog?

Dit is dus de echte uitdaging: hoe ga je op een gezonde maner om met die aloude klachten? Daarvoor zul je nieuwe routines moeten ontwikkelen en nieuwe uitlaapkleppen openzetten. Dat is dus iets wat actief moeite kost. Je moet er echt even voor gaan zitten om dat planmatig aan te pakken. Maar geen zorgen, als je dat even secuur en gedisciplineerd doet dan wordt het al snel een nieuwe routine :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Overigens kan ik je aanraden om je forumnaam te veranderen. Door jezelf 'benzoliefhebber' te noemen bevestig je (zowel bewust als onbewust) een identiteit van jezelf die helemaal verweven is met benzo's.

Het lijkt misschien pietluttig om daar iets mee te doen. Maar uiteindelijk is het juist best fundamenteel als je radicaal breekt met de benzo's en echt voor jezelf besluit: 'ho eens even, ik ben helemaal geen liefhebber van benzo's meer.' Dat heeft dus ook wat krachtigs als je dat doorvoert in alle aspecten van je persoon :wink:
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#17
BenzoLiefhebber zei:
Nu de vraag, hoe lang kan dit voortduren? In mijn vorige "detox" had ik er veel minder last van.
Klik om te vergroten...

Kindling. Elke keer dat ontwenningsverschijnselen krijgt van een middel die je al eerder ontwenningsverschijnselen hebben gebracht word het erger en erger.

Sterkte man. Uiteindelijk toen voor mij niets meer hielp, was het gewoon hopen op dat de volgende dag beter zou worden. Dag voor dag.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
Volgens mij heb je recent nog gebruikt toch @BenzoLiefhebber? (en ja, die gebruikersnaam is niet zo handig) Dus inderdaad, dit:
Raver zei:
Kindling.
Klik om te vergroten...
Als je steeds weer gebruikt en stopt maak je de ontwenningsverschijnselen erger. Je slapeloosheid zal dan alleen maar toenemen. Benzos zijn niet de oplossing maar het probleem.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Overigens kan ik je aanraden om je forumnaam te veranderen. Door jezelf 'benzoliefhebber' te noemen bevestig je (zowel bewust als onbewust) een identiteit van jezelf die helemaal verweven is met benzo's.
Klik om te vergroten...
Ik heb al paar maanden geleden een nieuwe naam aangevraagd via modteam, helaas nog niet veranderd en ben daar eigenlijk niet achteraan gegaan. Ik was er zelf al niet meer tevreden over, puur de reden die je beschrijft.
Neo-Shulginist zei:
Of ben je alweer vergeten waarom je wilde stoppen met benzo's? De constante vergeetachtigheid, moe wakker worden, de afhankelijkheid waardoor je altijd benzooi in de buurt moet hebben, en de verschrikkelijke afkickverschijnselen als je het niet op tijd neemt.
Klik om te vergroten...
Ik ben zeker niet vergeten waarom ik deze troep niet meer wil : de afhankelijkheid. En ook het feit dat ik zo verdoofd was dat ik niet eens meer kon nadenken over hoe ik iets moest/kon aanpakken. Mijn geheugen is van nature al heel erg slecht in verhouding met andere functies. Voor mij was 8 weken echt een mooi iets, vooral als je 8 jaar lang dit neemt.




Raver zei:
Kindling. Elke keer dat ontwenningsverschijnselen krijgt van een middel die je al eerder ontwenningsverschijnselen hebben gebracht word het erger en erger.
Klik om te vergroten...
Vandaar dat het nu heftiger is dan de vorige keer. En dat na kort dagelijks gebruik, damn had ik dit maar niet gedaan.


Conclusie, ik ga mezelf gewoon fysiek uitputten. Zaterdag schutting zetten in de tuin en vandaag en morgen toch maar joggen. Of het me gaat lukken de niet reëele angst te overwinnen is het tweede. Maar hopelijk kan mijn vriendin hierin iets betekenen.

Dank jullie allemaal, dit forum is soms zo fijn als je uitbehandeld bent en niemand je meer binnenlaat in de zorg!
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
BenzoLiefhebber zei:
Ik heb al paar maanden geleden een nieuwe naam aangevraagd via modteam, helaas nog niet veranderd en ben daar eigenlijk niet achteraan gegaan. Ik was er zelf al niet meer tevreden over, puur de reden die je beschrijft.
Klik om te vergroten...
@Eik @Mevrouw Pløp @Roze Olifant kunnen jullie misschien helpen om @BenzoLiefhebber zijn verslavingsidentiteit los te laten?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."