Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

Tegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

64 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sowieso, ik krijg al wat een dubbel gevoel als ik door de AH loop en ik zie het "Gezondheid" schap met allemaal doosjes met pilletjes en dergelijke.

Natuurlijk, veel daarvan is ook echt voor de gezondheid, maar het voelt toch raar voor me, dat we pillen en andere medicatie zo associëren met gezondheid.

En ja, ik ben hier ook wat hypocriet in, want ik slik bijvoorbeeld ook vitamine D en magnesium.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
25.000 euro per infuus dosering van die twee medicijnen, om de drie maanden?

Wat!!? Dat potje!!?
Klik om te vergroten...
Zo zie je, zou me zelfs niet verbazen dat ze mensen eerst doelbewust ziek maken, om vervolgens die mensen als wandelende bankautomaten te zien.
Ik blijf wel de hoop houden dat ooit, ik hoop ooit, karma daadwerkelijk z'n werk doet hierop aarde, dat zou een mooie nieuwe start zijn
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
ik ben hier ook wat hypocriet in, want ik slik bijvoorbeeld ook vitamine D en magnesium.
Klik om te vergroten...
Doe ik ook hoor, vitamine B12, zink en magnesium... maar als ik er nauwelijks voordelen van zou merken zou ik ze niet kopen.
Die vitamine B12 heb ik daadwerkelijk nodig, vroeger hebben ze me wijsgemaakt dat ik een chronisch tekort heb, het is ook moeilijk omdat niet te geloven dus dan doe je dat maar, levenslang vitamine B12 tabletjes zonder tussenkomst van de ziekteverzekering :tearsofjoy:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
mandragora zei:
Doe ik ook hoor, vitamine B12, zink en magnesium... maar als ik er nauwelijks voordelen van zou merken zou ik ze niet kopen.
Die vitamine B12 heb ik daadwerkelijk nodig, vroeger hebben ze me wijsgemaakt dat ik een chronisch tekort heb, het is ook moeilijk omdat niet te geloven dus dan doe je dat maar, levenslang vitamine B12 tabletjes zonder tussenkomst van de ziekteverzekering :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Hier ook Vitamine D, maar dat zou ik geen Big Pharma noemen, die potjes voor een Euro (o.i.d.) van de supermarkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
mandragora zei:
Zo zie je, zou me zelfs niet verbazen dat ze mensen eerst doelbewust ziek maken, om vervolgens die mensen als wandelende bankautomaten te zien.
Klik om te vergroten...
Daar komt het denk ik soms wel op neer, al denk ik dat de intenties van de mensen die lager in de hierarchie van de pharmaceutische industrie staan vaak wel oprecht zijn.

Maar ik denk bijvoorbeeld even aan mijn zusje, die diabetes type 1 heeft. Daarvoor zijn ze nu (al jaren) bezig met het ontwikkelen van kunstmatige alvleesklieren (omdat die niet (goed) werken bij diabetici). Maar denk maar niet dat dat er snel zal komen en denk ook maar niet dat de industrie geld zal gaan verliezen op alle dingen die nu op dit moment door diabetici moeten worden gebruikt. Hoe dan ook, zij zullen rijk worden (blijven) door de ziekte van andere mensen. Het is echt een vuil wereldje.

Mijn zusje (en haar vriend) is slim echter en heeft het uitgevogeld om een open source kunstmatige alvleesklier systeem te programmeren (aanpassen op haar persoonlijke behoeften) en ze gebruikt dat nu. Enorm respect daarvoor.

mandragora zei:
Ik blijf wel de hoop houden dat ooit, ik hoop ooit, karma daadwerkelijk z'n werk doet hierop aarde, dat zou een mooie nieuwe start zijn
Klik om te vergroten...
Ik weet het niet. Ik denk dat karma middels geweten werkt. Moet je wel in eerste instantie een geweten hebben.

Wat me wel hoop geeft, is dat ik een hoop jonge jeugd zie die slim is, dingen doorziet en een goed moreel kompas heeft. Er is echt verschil tussen generaties en het is niet altijd negatief.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
Doe ik ook hoor, vitamine B12, zink en magnesium... maar als ik er nauwelijks voordelen van zou merken zou ik ze niet kopen.
Die vitamine B12 heb ik daadwerkelijk nodig, vroeger hebben ze me wijsgemaakt dat ik een chronisch tekort heb, het is ook moeilijk omdat niet te geloven dus dan doe je dat maar, levenslang vitamine B12 tabletjes zonder tussenkomst van de ziekteverzekering :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Ik heb vroeger een ernstig vitamine B12 tekort gehad, wat bleek uit een bloedtest. Ik geloof zeker niet dat ze daar over hebben gelogen. Dat kwam gewoon uit de bloedtest. Vervolgens heb ik een tijd lang B12 spuiten gekregen met enorme hoeveelheden B12 om de tekorten aan te vullen. Nu hou ik het gewoon bij door vlees en dergelijke te eten.

Vitamine D3 is zoals @_shikantaza zegt dirt cheap en gebruik ik persoonlijk sinds begin 2020 (begin Corona) in hoge dosering. Sindsdien 1 keertje in al die jaren een klein griepje gehad, terwijl ik daarvoor jaarlijks minstens 1 keer goed ziek was. Dus ja, daar ga ik lekker mee door (icm K2 MK7 en magnesium). Dat werkt blijkbaar voor mij. Ik ga niet meer zeggen dat iedereen dit moet doen, dat moet iedereen maar zelf bepalen en evt met zijn/haar dokter bespreken.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je krijgt snel vrij heftige medicatie voorgeschreven zonder dat er naar het probleem gekeken wordt.
Eenmaal vast zitten aan die medicatie gaat het heel moeilijk om weer terug te gaan naar geen medicatie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Cyndaquil zei:
Je krijgt snel vrij heftige medicatie voorgeschreven zonder dat er naar het probleem gekeken wordt.
Eenmaal vast zitten aan die medicatie gaat het heel moeilijk om weer terug te gaan naar geen medicatie.
Klik om te vergroten...
In sommige gevallen zeker. En afbouw wordt niet gefaciliteerd door de pillendraaiers. Iets als tapering strips bijvoorbeeld zijn nog steeds een vrij zeldzaam fenomeen.

Portemonnaie boven Patiënt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Cyndaquil zei:
Je krijgt snel vrij heftige medicatie voorgeschreven zonder dat er naar het probleem gekeken wordt.
Eenmaal vast zitten aan die medicatie gaat het heel moeilijk om weer terug te gaan naar geen medicatie.
Klik om te vergroten...
Doet me een beetje denken aan de financiële geld verstrekkers. Krijg je een tonnetje en kun je het nooit terugbetalen (in veel gevallen). Pakken ze je huis af, je auto en je toekomst en dan kun je alleen nog naar de dokter om wat Benzodiazepines voorgeschreven te krijgen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik heb direct van gebruikers van benzo's gehoord dat ze niet eens wisten dat er taperingstrips bestaan.

Dat is deel van het (ernstig) gebrek aan voorlichting over (o.a.) verantwoord benzo gebruik en de noodzaak er tijdig en op de juiste manier mee te stoppen. Het blijft onbegrijpelijk voor mij dat dit probleem zo grootschalig is. Mijn gevoel van (on)rechtvaardigheid gaat ook af als een alarm, want die mensen die het spul voorschrijven hebben wel de eed van hippocrates gezworen, naast dat het gewoon common sense zou moeten zijn om mensen in te lichten over de gevaren van gebruik. Het zijn van die dingen waar ik niet bij kan: je wordt toch vooraleerst dokter om mensen te genezen? Dat lijkt mij nou juist een beroep waar de purpose de verdiensten overstijgt. De (hoge) verdiensten zijn een mooie plus.

Al vermoed ik dat de werkelijkheid complexer is dan ik het in mijn hoofd heb.
Klik om te vergroten...
Die frustratie delen we. Maar ik snap het wel, want ergens heb ik gelezen dat een psychiater in totaliteit 1 dag collega krijgt over afbouwen van medicatie in de gehele opleiding (ik neem aan een specialisatie van ten minste 4 jaar). Het verandert wel, maar heel langzaam. En ik denk dat dat voor een groot deel te wijten is aan de marktwerking in de zorg. Alles moet efficiënt, en mensen er aan houden is eenvoudiger dan een lange afbouw die tijd, moeite en goed nadenken vergt.

Voor dergelijke publieke functies is marktwerking funest. Kijk naar NS met de nog duurdere treinkaartjes die IIRC al de allerduurste ter wereld per km zijn. Als er geld te verdienen valt, wordt het een verwaterde versie door corruptie en belangenverstrengelingen van de rijken die steeds op zoek gaan naar een zo verschraaldmogelijke versie die nog nèt kan zonder dat er opstand tegen komt, alles uithollend behalve hun eigen portefeuille.

Maar ik dwaal af riching haat jegens kapitalisme. De ziekte van meer, meer, meer op een planeet met eindige bronnen.

En ik klink als een verbitterde oude man. 👋
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
In sommige gevallen zeker. En afbouw wordt niet gefaciliteerd door de pillendraaiers. Iets als tapering strips bijvoorbeeld zijn nog steeds een vrij zeldzaam fenomeen.

Portemonnaie boven Patiënt.
Klik om te vergroten...
Ik heb direct van gebruikers van benzo's gehoord dat ze niet eens wisten dat er taperingstrips bestaan.

Dat is deel van het (ernstig) gebrek aan voorlichting over (o.a.) verantwoord benzo gebruik en de noodzaak er tijdig en op de juiste manier mee te stoppen. Het blijft onbegrijpelijk voor mij dat dit probleem zo grootschalig is. Mijn gevoel van (on)rechtvaardigheid gaat ook af als een alarm, want die mensen die het spul voorschrijven hebben wel de eed van hippocrates gezworen, naast dat het gewoon common sense zou moeten zijn om mensen in te lichten over de gevaren van gebruik. Het zijn van die dingen waar ik niet bij kan: je wordt toch vooraleerst dokter om mensen te genezen? Dat lijkt mij nou juist een beroep waar de purpose van het vak de verdiensten overstijgt. De (hoge) verdiensten zijn een mooie plus.

Al vermoed ik dat de werkelijkheid complexer is dan ik het in mijn hoofd heb.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
Maar ik dwaal af riching haat jegens kapitalisme.
Klik om te vergroten...
Ja, big farma zijn tegenwoordig voor een deel gewoon rijke investeerders die geld willen zien. En de top-dogs.
Zo zie ik dit over bijvoorbeeld Pfizer: The three top institutional shareholders are Vanguard Group, BlackRock, and State Street.

Die institutionele instellingen zijn ook de groepen die hopen geld te verdienen met de oorlog tegen Rusland. BlackRock in ieder geval.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Niet alleen medicijnen zijn edtreem duur. Alle lagen in de medische zorg mosten extreem veel geld. Daarnaast is het verdienmodel zo krom als wat. Als patenten op medicijnen verlopen worden ze simpelweg niet meer voorgeschreven. Puur omdat er geen geld meer aan wordt verdiend.

Ik vindt het enerzijds prima dat medicijnen heel duur kunnen zijn. Echter dan zou er ook een 100% genezingsgarantie moeten zijn. En dat is het hele bijzondere aan dit verhaal, dat is er niet. Verre van. Dus kort gezegd wordt er heel veel geld betaald en als het niet aanslaat ja jammer dan. Maar het geld zit al wel in de pocket.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Manu76 zei:
Doet me een beetje denken aan de financiële geld verstrekkers. Krijg je een tonnetje en kun je het nooit terugbetalen (in veel gevallen). Pakken ze je huis af, je auto en je toekomst en dan kun je alleen nog naar de dokter om wat Benzodiazepines voorgeschreven te krijgen.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan een gesprek met mijn schoonbroer laatst:

Vertelde me laatst dat als hij door langdurige ziekte niet zou kunnen werken (in zijn eigen bedrijf) ze eerst hun hele huis, spaargeld en dergelijke op kunnen gaan vreten, zelfs met hun verzekering, voordat ze die uitgekeerd krijgen. Dan hebben we het over een hardwerkend gezin met drie kinderen. Hoe kan dit mogelijk zijn in Nederland.


_shikantaza zei:
Die frustratie delen we. Maar ik snap het wel, want ergens heb ik gelezen dat een psychiater in totaliteit 1 dag collega krijgt over afbouwen van medicatie in de gehele opleiding (ik neem aan een specialisatie van ten minste 4 jaar). Het verandert wel, maar heel langzaam. En ik denk dat dat voor een groot deel te wijten is aan de marktwerking in de zorg. Alles moet efficiënt, en mensen er aan houden is eenvoudiger dan een lange afbouw die tijd, moeite en goed nadenken vergt.
Klik om te vergroten...
Ergens snap ik het ook, maar ergens ook weer helemaal niet. De enorme problemen met (o.a.) benzo's worden inmiddels wel erkend en aangezien het om zoveel mensen gaat, zou je toch denken dat ze er nu meer op aan gaan sturen om afbouwen van benzo's een groter onderdeel van de opleiding te maken.

Ja, het is eenvoudiger om mensen erop te houden, maar je geneest je patient er niet mee, wat de kerntaak van een dokter zou moeten zijn. Haal dan ook die eed die ze moeten afleggen weg, als het blijkbaar helemaal niet om die dingen gaat. Dan hou je je niet aan hippocrates, maar ben je tenminste geen hypocriet. Wees er dán gewoon eerlijk over dat het allemaal om het geld draait. Daar zou ik eigenlijk nog meer respect voor hebben. Wellicht is het allemaal simpel als je geen geweten hebt.

#triggered
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ergens snap ik het ook, maar ergens ook weer helemaal niet. De enorme problemen met (o.a.) benzo's worden inmiddels wel erkend en aangezien het om zoveel mensen gaat, zou je toch denken dat ze er nu meer op aan gaan sturen om afbouwen van benzo's een groter onderdeel van de opleiding te maken.

Ja, het is eenvoudiger om mensen erop te houden, maar je geneest je patient er niet mee, wat de kerntaak van een dokter zou moeten zijn. Haal dan ook die eed die ze moeten afleggen weg, als het blijkbaar helemaal niet om die dingen gaat. Dan hou je je niet aan hippocrates, maar ben je tenminste geen hypocriet. Wees er dán gewoon eerlijk over dat het allemaal om het geld draait. Daar zou ik eigenlijk nog meer respect voor hebben. Wellicht is het allemaal simpel als je geen geweten hebt.

#triggered
Klik om te vergroten...

Tsja. Een standaard consult bij de huisarts is tegenwoordig 10 minuten. Alles snel snel want dat wil de zorgverzekering. Psychiaters zijn overbelast, zeldzaam en duur… de aandacht die zo hard nodig is kan niet meer (aan iedereen) gegeven worden. Zelf heb ik mazzel gehad met een SPV die flexibel en gedreven was (en bovendien wars van regels). Wat een topvrouw. Zit nu met burn out thuis :(

Terwijl het in essentie volgens mij goed te doen is met een redelijk stel hersens en de Ashton manual. Maar Benzo afbouw is ook maar een fractie van alle medicatie-problematiek.
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
Ja, big farma zijn tegenwoordig voor een deel gewoon rijke investeerders die geld willen zien. En de top-dogs.
Zo zie ik dit over bijvoorbeeld Pfizer: The three top institutional shareholders are Vanguard Group, BlackRock, and State Street.

Die institutionele instellingen zijn ook de groepen die hopen geld te verdienen met de oorlog tegen Rusland. BlackRock in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Je doelt zeker op ruslands invasie/bezetting van Oekraïne en de oorlogsmisdaden die daar door de russen tegen de Oekraïners worden begaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Ja, te betrokken bij haar patiënten…
Klik om te vergroten...
Ja dat gaat vast wel (deels) op je wegen, ook al ben je erop getraind.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
_shikantaza zei:
Tsja. Een standaard consult bij de huisarts is tegenwoordig 10 minuten. Alles snel snel want dat wil de zorgverzekering. Psychiaters zijn overbelast, zeldzaam en duur… de aandacht die zo hard nodig is kan niet meer (aan iedereen) gegeven worden. Zelf heb ik mazzel gehad met een SPV die flexibel en gedreven was (en bovendien wars van regels). Wat een topvrouw. Zit nu met burn out thuis :(
Klik om te vergroten...
Burnout door die (o.a.?) overbelasting neem ik aan?

Een maatschappij opgezet als de onze produceert helaas ook ongezonde mensen. Dat dan gecombineerd met een tekort aan zorgpersoneel... En dan dus "oplossingen" die helemaal geen echte oplossingen zijn.

_shikantaza zei:
Terwijl het in essentie volgens mij goed te doen is met een redelijk stel hersens en de Ashton manual. Maar Benzo afbouw is ook maar een fractie van alle medicatie-problematiek.
Klik om te vergroten...
Ja kun je nagaan, want alleen de benzo problematiek is al enorm.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Burnout door die (o.a.?) overbelasting neem ik aan?
Klik om te vergroten...
Ja, te betrokken bij haar patiënten…
Mindless zei:
Een maatschappij opgezet als de onze produceert helaas ook ongezonde mensen. Dat dan gecombineerd met een tekort aan zorgpersoneel... En dan dus "oplossingen" die helemaal geen echte oplossingen zijn.
Klik om te vergroten...
Ja, soms worden de mensen die net even dat stapje extra zetten gestraft.

Managers die (bijna?) alleen maar naar de cijfertjes kijken? Ik neig dat wel te geloven.
Mindless zei:
Ja kun je nagaan, want alleen de benzo problematiek is al enorm.
Klik om te vergroten...
Ja… een miljoen nederlanders gebruikt ze met enige regelmaat.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
JeetjeMineetje zei:
Je doelt zeker op ruslands invasie/bezetting van Oekraïne en de oorlogsmisdaden die daar door de russen tegen de Oekraïners worden begaan.
Klik om te vergroten...
Ik doel op de schuld die Europa kan betalen aan de instellingen die oa die oorlog momenteel mogelijk maken ja.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."