Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOlanzapine (anti-psychotica) afkick extreem

Olanzapine (anti-psychotica) afkick extreem

42 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Tja, ik denk dat je zeker niet met meerdere medicamenten tegelijk moet gaan taperen.
En vervolgens kan het best zijn dat je ook heel langzaam moet afbouwen met olanzapine. Zo lijkt het ook als ik even via Google raadpleeg.
Je lijkt teveel en te snel af te bouwen en je weet volgens mij best dat je langzamer aan moet doen toch?

Succes en vergeet niet te sporten en gezond te eten!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bigvloei zei:
Heey,

Ik ben een aantal maanden helemaal clean van alle "straat"drugs inclusief wiet en alcohol. Ik gebruik enkel nog mijn medicatie volgens recept van de psychiater, dit zijn onderstaande middelen:

Olanzapine 15mg (zat 3 jaar op 20mg)
Lorazepam 1x daags 2,5mg voor slapen
Promethazine 50mg
Lithium (1200mg)
Lisdexamfetamine 50mg ochtend en 40mg om 12 uur

Nu ben ik aan het proberen om ook van de medicatie af te komen, mijn focus ligt op dit moment voornamelijk op de lorazepam & olanzapine. Lorazepam omdat het een sluipmoordenaar is en ik dit in het verleden zwaar heb misbruikt, kom van 15mg lorazepam & 60mg bromazolam (rc) af in het afgelopen half jaar. Dit gaat eigenlijk best goed en taper mezelf met halve milligram omlaag zodra ik daar ruimte voor zie.

Echter probeer ik ook olanzapine af te bouwen en heb dat geprobeerd versneld te doen en in ongeveer 2/3 weken afgebouwd naar 0mg. In die afgelopen weken sliep ik nog maximaal 2/3 uur per nacht maar sinds ik op 0mg stond had ik ineens zware acute insomnia en ben toen 6 nachten wakker geweest, begon te hallucineren en zat op het randje van psychose en toen terug weer teruggevallen op de olanzapine omdat ik zwaar suïcidaal werd door het slaapgebrek.

De apotheker en de psychiater beweren dat olanzapine niet verslavend is maar ik ben duidelijk anders van mening, ik heb nog nooit een lastiger middel meegemaakt om van af te kicken, zelfs benzo's kregen mij niet in slaap. Ik wil hier zo snel mogelijk van af want die olanzapine verkloot mijn hele leven, ik functioneer niet meer, kom me bed niet uit, heb lisdexamfetamine nodig om energie op te wekken om eruit te stappen, loop als een zombie rond, emoties compleet afgevlakt, 20kg gewichtstoename & het ergste is dat het mijn brein zo heeft gefrituurd dat ik letterlijk op geen enkele manier kan slapen zonder die pillen.

Naar mijn idee heeft de GGZ mij letterlijk 3 jaar gedrogeerd met deze shit, ik ben begonnen omdat ze vonden dat ik een manische episode had. Ik lees berichten van andere gebruikers dat ze via een tapering strip van de regenboog apotheek per 0,025mg moeten afbouwen om ervanaf te komen, dat zou betekenen dat dat nog wel jaren kan duren wil ik hier ooit van afkomen. Ik heb enkel 1x een psychose meegemaakt door zware overdosis rc's, drugs, benzo's & medicijnen maar verder nooit psychotische ontregeling en meegemaakt.

Hebben er meer mensen ervaring met dit medicijn, de afbouw ervan, tips tegen de insomnia of andere tips? Morgen heb ik weer gesprek met de arts over de medicatie, maar ik heb het idee dat ze er alles aan doen om mij die shit te laten slikken. Ik hoor graag iets van jullie!!

Thanks!!!
Klik om te vergroten...
Hier gaan een paar dingen niet lekker. Logisch dat het een struggle is. Ik heb Lithium, Lorazepam en Olanzapine afgebouwd nadat ik er met ongeveer de zelfde redenen als jij op was gezet, en dat lukte mits ik me aan een paar dingen hield. Geloof de sprookjes van je psychiater maar niet. Die krijgen tijdens hun opleiding van jaren misschien één dag college over afbouwen… Die troep is lastig afbouwen maar het kan als ze jou de regie geven.

- Bouw Eén medicijn per keer af
- Doe het langzaam
- Bekijk het per week
- Lorazepam eerst rustig omzetten naar Diazepam

Ik ben begonnen met Lithium afbouwen. 600mg totaal, 100mg per week eraf. Zo goed als niets van gemerkt. Mijn Pa is cold turkey van 1200mg per dag gegaan en had 0 problemen daarmee. Dat durfde ik niet maar een kwart pil van 400mg per week eraf was voor mij prima. Zo goed als geen ontwenning.

Benzo”s heb ik meerdere malen afgebouwd. Vond ik lastig masr de Ashton methode werkte voor mij goed. 2,5mg Lorazepam is 25mg Diazepam. Omzetten kan in 4 á 5 weken stapsgewijs door steeds 0,5mg Lorazepam te vervangen door 5mg Diazepam, vervolgens na een week op 25mg Diazepam stabiliseren afbouwen met 10% per week. Komt grofweg neer op zoiets: 25-22,5-20-18-16-14-12,5-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0. Ben je in totaal een half jaar bezig. Je mag niet autorijden tijdens deze afbouw. Ik heb ook niet gewerkt en daar was ik blij mee. Misschien dat met een tempo van 1mg per week werken wel kan als je echt wil.

Olanzapine heb ik afgebouwd Van 5 naar 2,5mg in één stap (ik kon altijd probleemloos met stappen van 2!5mg omkaag maar beneden de 2,5mg was het altijd drama) en die kaatste 2,5mg heb ik in kwarten afgebouwd door de pilletjes met een scheermes te delen. Ik heb steeds gewacht tot mijn slaap weer rond de 6-7u per nacht was voordat ik de volgende stap omlaag zette. Ik kreeg licht psychotische verschijnselen die langzaam, dwz binnen een paar weken, wegtrokken. Toen ik op één kwart van een 2,5mg tabletje zat ben ik het om de dag gaan nemen, vervolgens 1 dag wel 2 dagen niet. Dit ging verrassend goed en na een week of 2 ben ik helemaal gestopt.

Ik hield mijn Olanzapinegebruik bij in een schriftje, samen met aantal uur slaap per nacht en een rapportcijfer voor mijn stemming.

”zo snel mogelijk er vanaf” gaat je niet helpen, vergeet dat maar. Bekijk elke stap omlaag op zich en trek er maar een jaar voor uit. Rustig aan dan lukt het je wel. Houd tussen de middelen als je op 0 bent beland ook even pauze.

Voor wat betreft je slaap denk ik dat Lisdex om 12:00 niet bevordelijk zal zijn, dat kan aardig lang doorwerken. Bekijk eens of die dosis wat lager kan.

En drink geen alcohol en gebruik geen drugs tijdens de hele afbouw. Dan kom je er wel.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#3
Olanzapine is best een bitch met afbouwen. Ik ben een jaar geleden van 15 mg Olanzapine / 3x 10 mg Oxazepam en 1x 20 mg Temazepam geswitched van Olanzapine naar Aripiprazol met een switch schema wat de psych had gemaakt.
Per 3 dagen 2,5 mg Olanzapine eraf en 2,5 mg Aripripazol erbij.
Zo ben ik in een kleine drie weken volledig geswitched.
De afkickverschijnselen waren best pittig weet ik nog.
Je moet er ff doorheen maar het gaat voorbij.
Ik had meer problemen met het afbouwen van alle pammetjes moet ik zeggen.
Sterkte en succes!! 💪🏻💪🏻
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zit nu op 2,5mg van de 20 ,god wat ben ik ziek geweest echt een dopeziek is er niets bij.
Ik adviseer om langzaam af te bouwen en bij iedere 2.5mg die je eraf doet even zo stabiel laten worden ,is ff een weekje weer ziek maar daarna kan je weer de beslissing nemen om er nog een x aantal mg eraf te doen ,doe dit vooral op eigen tempo!
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#5
Straatdrugs staan niet in verhouding met staatdrugs. :thinking:
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Guapo Temudgin zei:
Straatdrugs staan niet in verhouding met staatdrugs. :thinking:
Klik om te vergroten...
Ik vind de staatdrug het ergste wat er is ,gelegaliseerde chemische preparaten waarvan niemand het echt weet hoe het precies werkt, heb een psychiater me eens verteld.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Soulassasins zei:
Ik zit nu op 2,5mg van de 20 ,god wat ben ik ziek geweest echt een dopeziek is er niets bij.
Ik adviseer om langzaam af te bouwen en bij iedere 2.5mg die je eraf doet even zo stabiel laten worden ,is ff een weekje weer ziek maar daarna kan je weer de beslissing nemen om er nog een x aantal mg eraf te doen ,doe dit vooral op eigen tempo!
Klik om te vergroten...
Dit. Langzaam aan. De laatste 2,5mg heb ik in kwarten gedaan. Gewoon met een scheermes de (piepkleine) pilletjes delen. Ik sliep slecht en voelde me verrot en soms psychotisch maar het trok na iedere stap omlaag met een paar weken bij. De langste stabilisatie duurde een week of 6. Toen ik op 1 kwart zat heb ik het ook nog een paar weken om de dag genomen, daarna nog 2 dagen er tussen voor een tijdje en toen gestopt.

Duurde bij mij wel een half jaar van 2,5mg naar 0. Kan 't je aanbevelen om het zo aan te pakken @Soulassasins want van 2,5 in 1 keer naar 0 is pure marteling.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:
Dit. Langzaam aan. De laatste 2,5mg heb ik in kwarten gedaan. Gewoon met een scheermes de (piepkleine) pilletjes delen. Ik sliep slecht en voelde me verrot en soms psychotisch maar het trok na iedere stap omlaag met een paar weken bij. De langste stabilisatie duurde een week of 6. Toen ik op 1 kwart zat heb ik het ook nog een paar weken om de dag genomen, daarna nog 2 dagen er tussen voor een tijdje en toen gestopt.

Duurde bij mij wel een half jaar van 2,5mg naar 0. Kan 't je aanbevelen om het zo aan te pakken @Soulassasins want van 2,5 in 1 keer naar 0 is pure marteling.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de reactie ik sta gelukkig al klein half jaartje stabiel omdat ik ook begonnen was aan de escitalopram,dus dubbel pret haha,wat is het leven af en toe gewoon kut ,maar wie mooi moet zijn moet pijnlijden en tijd is de winnaar zeg ik altijd.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ken je niet goed genoeg om een goede beoordeling te geven, maar afbouwen met anti psychotica altijd erg veel overleg plegen met je naasten en artsen.
Zwaar spul en als je goed presteert met, hoeft niet te betekenen dat je zonder kunt.

Toch herken ik je beeld van de anti psychotica, ik heb in het verleden en toevallig afgelopen maand na 2 jaar clean ervan Risperidon moeten nemen vanwege dezelfde indicatie "manie"
Ik was op eigen initiatief gestopt omdat lopen en andere dingen niet meer goed gingen, en het gedrogeerde idee dat je hebt sluit ik bij aan.
Echter wel mee oppassen, voor je het weet heb je wèl manie en al dacht je dat het door drugs kwam, je hersenen hebben wel die lijnen aangelegd en kan dat weer toepassen wanneer je onder behoorlijke druk staat bijvoorbeeld.

Ik zou het aankijken en als het op korte termijn niet lukt altijd even met een arts raadplegen, om het via regenboog apotheek de tapering te doen.

Benzo's en anti psychotica is wel een cocktail waarvan ik als ervaren gebruiker èn iemand die gevaarlijke combinatie's doet best een heftige en verlammende combi!
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Soulassasins zei:
je verhaal klinkt op sommige stukken heel herkenbaar, ook dat niet slapen is een bekent iets.
En dan nog de afkick zelf wat heel erg lijk op een acute onthouding van dope ,ja echt je word zo doodziek dat een dope afkick er nog lekker bij is.
Klik om te vergroten...
Fijn om wat herkenning te zien, Ja de afkick van olanzapine is voor mij overduidelijk de aller heftigste afkick die ik ooit heb mogen ervaren, benzo's zijn er smarties bij.
Soulassasins zei:
Ook dat verhaal van je behandelaar ,het woord alleen al maakt me ziek en hun kennis van medicatie gaat niet verder dan het slikken ervan.
Afkick bestaat niet in hun ogen en ze geven altijd je brein de schuld terwijl je echt lichamelijk aan het afkicken ben,hierdoor heb ik ook flinke ruzie gehad tot bijna klappen toe want hij gaf niet toe dat me lichaam het aan het opgeven was ,zowel bij zyprexa en lexapro
Klik om te vergroten...
Ja dus dat. Het is altijd het brein wat de oorzaak zou zijn. Ze hebben mijn hersenpan gefrituurd met deze pillen en ik zit met de shit. Als het aan hun ligt zouden we niet eens afbouwen, er werd als eerste geopperd toen ik het had over afbouwen dat er veel mensen deze pillen hun hele leven blijven slikken, like waarom is dit het eerste wat je zegt als arts wanneer iemand het heeft over ondraaglijke bijwerkingen van de medicatie. Wil je me doelbewust mijn hele leven deze pillen toedienen zodat ik gevangen blijf in het web van de GGZ?
Soulassasins zei:
Naar mijn mening zijn die medicijnen pure drugs die je voor een paar maanden kunstmatig blij maken ,de werking is na een enkele maanden al veel minder als in het begin en dan denk je van "we stoppen wel even"
En dan begint de ellende,heel erg ziek als er een mg afgaat en dan denk je waar ben ik nu in beland!
Klik om te vergroten...
Dus dit. Ik vind het zelfs lastig om NA meetings te volgen en te delen omdat ik me niet clean voel enkel door deze pillen. Nu hou ik mezelf maar voor dat deze drugs is gegeven door een psychiater ipv een drugsdealer en ik er zelf heel graag van af wil maar dat het lichamelijk op dit moment onmogelijk is om de olanzapine helemaal te staken maar dit is geen fijne motivatie voor een "sober" bestaan.
Soulassasins zei:
Ook mijn levens genot is gedaald naar 0,0 en het is iedere dag een strijd om de dagelijkse dingen te hendelen .
Klik om te vergroten...
Dit is dus ook precies wat ik nu ervaar, me bed uitkomen, naar dagbesteding gaan, douchen, huishouden doen, wasjes draaien, het is allemaal een gigantische opdracht waar ik elke dag weer keihard voor moet knokken terwijl ik mijn hele leven vóór deze pillen goed onder de knie had, betaalde baan, leuke vriendin, goed geordend huishouden. Er zijn wel periodes geweest van middelen misbruik & gokverslaving maar deze basis zaken had ik altijd wel op orde tot die olanzapine om de hoek kwam.
Soulassasins zei:
Ik ben zelfstandig van 20mg naar 2.5 gezakt en toen was de koek op ,ik was een wrak na die afbouw en moest echt een dik half jaar bekomen ervan op 2.5mg.
Klik om te vergroten...
Slik je nu nog steeds 2,5mg of ben je er inmiddels van af? En zo ja, hoelang al? Heb je er nog steeds last van?

Alle bijwerkingen zoals: libido gone, extreme oververmoeidheid, geen concentratie, geen motivatie, geen emoties, doelloos voelen, onverschilligheid, overgewicht, wegen gewoon niet op tegen de "kwalen" waarvoor ze me deze shit hebben gegeven. Ben oprecht liever paar keer hypomaan en depressief, wetende dat dit bij mijn ziektebeeld hoort dan dat ik letterlijk wordt omgebouwd naar een GGZ zombie.
Soulassasins zei:
Vertrouwen ben ik compleet kwijt en vertrouw alleen nog maar op me diazepam en zolpidem en mitrazepine want die lexapro heb me ook doodziek gemaakt.
Laat iedereen maar vloeken op de benzo's maar het helpt mij enorm en het is voor mij een makkie om ze rustig af te bouwen als het moet ,maar daar blijven ze lekker vanaf!
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens, ik heb benzo's zwaar misbruikt met rc benzo's erbij en 6x per dag lorazepam. Dit heb ik echter binnen no time aangepakt toen ik er klaar voor was en in 3 maanden afgebouwd van 15mg lorazepam en 50mg+ bromazolam naar nog enkel 2,5mg lorazepam tijdens bedtijd. Dit heb ik op eigen kracht zonder afbouwschema en support van de psychiater gedaan zonder enige afkickverschijnselen. Voor nu ben ik ook gestaakt met het verder afbouwen van de lorazepam omdat de olanzapine veel meer prioriteit heeft voor mij. De lorazepam heeft geen (weinig) invloed op mijn dagelijks leven of ondragelijke bijwerkingen. Ik heb mezelf bewezen dat ik die medicatie niet meer hoef te misbruiken en ben er helemaal niet meer mee bezig terwijl de olanzapine letterlijk mijn hele leven heeft afgepakt.
Soulassasins zei:
Mijn verhaal wijkt natuurlijk sterk af van die van jou maar de oorzaak blijft hetzelfde ,en wil je oprecht een steuntje in je rug geven om aan te geven dat jij niet alleen de strijd ben aangegaan tegen de GGZ pillendraaiers.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je verhaal, zoveel wijkt het nieteens af. We zijn misschien om andere redenen gestart met het middel maar de uitkomst is hetzelfde. Het hele verloop en hoe de GGZ omgaat met medicatie is zorgwekkend. Het geeft me moed, hoop en kracht door dit zo te lezen en weten dat ik niet de enige ben en het allemaal aan mij ligt. Hoop dat het goed met je gaat ❤️ dankjewel voor het delen nogmaals!
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Soulassasins zei:
Ik vind de staatdrug het ergste wat er is ,gelegaliseerde chemische preparaten waarvan niemand het echt weet hoe het precies werkt, heb een psychiater me eens verteld.
Klik om te vergroten...
Oh ja dat ik het als dopeziek classificeer wil niet zeggen dat ik het ook gebruik :) ,ik ben al 30 jaar clean van zware troep en dit is de nasleep ervan.
Nu is het dealen met PTSS
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#12
Thanks mensen voor jullie tips. Ik zit momenteel in de acceptatie fase dat ik voorlopig nog wel bezig ben met deze shit afbouwen. Nu ruim weekje op 12,5mg en rare nachten, ene dag 7-10 uur slaap andere dag 0,0 slaap.

Ik ben gewoon woedend op de psychiater, artsen en mijn apotheker dat ze allen beweren dat olanzapine en anti psychotica niet verslavend zijn. Mijn verslaafde brein (in herstel) is duidelijk lichamelijk verslaafd aan olanzapine want neem ik het niet blijf ik wakker (7+ dagen) tot ik psychotisch wordt opgenomen met een prik in me bil, zelfs (gangbare doseringen) benzo's krijgen me niet in slaap. Dit is voor mij toch duidelijk een van de belangrijkste kenmerken van een zware (lichamelijke) verslaving. Mijn lichaam kan simpelweg niet zonder dat klo... Ter... Tyf... pilletje. En hun doodleuk zeggen dat het geen craving veroorzaakt en daarom niet verslavend is. Nee dat klopt, denk niet gauw laat ik er 2 poppen, maar verder is het toch overduidelijk verslavend als je lichaam zonder het middel zijn eerste basisbehoeften niet meer kan handelen = slapen.

Ik heb nimmer psychotische symptomen gehad, ze zijn de olanzapine gestart vanwege in hun ogen een "manie" en OCD (teldwang). De bijwerkingen zijn niet mis en ontnemen me al maanden mijn leefgenot. Zwaar oververmoeid, extreme gewichtstoename, kan me bed niet uitkomen, zelfs dagbesteding is bijna niet haalbaar en in ieder geval niet consistent, concentratie is helemaal zoek, voel bijna geen emoties, heel vlak en leeg, restless legs syndroom, bewegingsdrang, oncontroleerbare bewegingen, libido is weggevlogen & nog wel 10 bijwerkingen.

Daarnaast hebben ze zich nooit gehouden om mijn gewicht te monitoren en ben nu van 65+- kilo naar de 90 gegaan en ze doen er erg makkelijk over. Naar mijn mening is deze medicatie veel te zwaar voor de "klachten". Ja het klopt dat ik psychotisch ben geworden (nadat ik de olanzapine al 2 jaar slikte) maar dat kwam overduidelijk door een zelfmoordpoging met medicatie, drugs en research chemicals. Ik ben een paar jaar van me leven kwijt door die klote pillen en kom er niet van af. Als ik mijn leven wil inkorten kies ik graag zelf de middelen, lees: drugs. Ik ben clean van middelen maar voel me niet clean door deze medicatie. Ik bedoel niet te zeggen dat drugs de oplossing zijn, sterker nog, ze gaan me niet beter maken, maar dan heb ik nog "plezier" van de substanties doordat ik de effecten zelf bepaal adhv het middel, nu zit ik "verplicht" aan pillen die mij niets anders brengen dan heftige bijwerkingen die mij doodongelukkig maken.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bigvloei zei:
Thanks mensen voor jullie tips. Ik zit momenteel in de acceptatie fase dat ik voorlopig nog wel bezig ben met deze shit afbouwen. Nu ruim weekje op 12,5mg en rare nachten, ene dag 7-10 uur slaap andere dag 0,0 slaap.

Ik ben gewoon woedend op de psychiater, artsen en mijn apotheker dat ze allen beweren dat olanzapine en anti psychotica niet verslavend zijn. Mijn verslaafde brein (in herstel) is duidelijk lichamelijk verslaafd aan olanzapine want neem ik het niet blijf ik wakker (7+ dagen) tot ik psychotisch wordt opgenomen met een prik in me bil, zelfs (gangbare doseringen) benzo's krijgen me niet in slaap. Dit is voor mij toch duidelijk een van de belangrijkste kenmerken van een zware (lichamelijke) verslaving. Mijn lichaam kan simpelweg niet zonder dat klo... Ter... Tyf... pilletje. En hun doodleuk zeggen dat het geen craving veroorzaakt en daarom niet verslavend is. Nee dat klopt, denk niet gauw laat ik er 2 poppen, maar verder is het toch overduidelijk verslavend als je lichaam zonder het middel zijn eerste basisbehoeften niet meer kan handelen = slapen.

Ik heb nimmer psychotische symptomen gehad, ze zijn de olanzapine gestart vanwege in hun ogen een "manie" en OCD (teldwang). De bijwerkingen zijn niet mis en ontnemen me al maanden mijn leefgenot. Zwaar oververmoeid, extreme gewichtstoename, kan me bed niet uitkomen, zelfs dagbesteding is bijna niet haalbaar en in ieder geval niet consistent, concentratie is helemaal zoek, voel bijna geen emoties, heel vlak en leeg, restless legs syndroom, bewegingsdrang, oncontroleerbare bewegingen, libido is weggevlogen & nog wel 10 bijwerkingen.

Daarnaast hebben ze zich nooit gehouden om mijn gewicht te monitoren en ben nu van 65+- kilo naar de 90 gegaan en ze doen er erg makkelijk over. Naar mijn mening is deze medicatie veel te zwaar voor de "klachten". Ja het klopt dat ik psychotisch ben geworden (nadat ik de olanzapine al 2 jaar slikte) maar dat kwam overduidelijk door een zelfmoordpoging met medicatie, drugs en research chemicals. Ik ben een paar jaar van me leven kwijt door die klote pillen en kom er niet van af. Als ik mijn leven wil inkorten kies ik graag zelf de middelen, lees: drugs. Ik ben clean van middelen maar voel me niet clean door deze medicatie. Ik bedoel niet te zeggen dat drugs de oplossing zijn, sterker nog, ze gaan me niet beter maken, maar dan heb ik nog "plezier" van de substanties doordat ik de effecten zelf bepaal adhv het middel, nu zit ik "verplicht" aan pillen die mij niets anders brengen dan heftige bijwerkingen die mij doodongelukkig maken.
Klik om te vergroten...
Hoi je verhaal klinkt op sommige stukken heel herkenbaar, ook dat niet slapen is een bekent iets.
En dan nog de afkick zelf wat heel erg lijk op een acute onthouding van dope ,ja echt je word zo doodziek dat een dope afkick er nog lekker bij is.
Ook dat verhaal van je behandelaar ,het woord alleen al maakt me ziek en hun kennis van medicatie gaat niet verder dan het slikken ervan.
Afkick bestaat niet in hun ogen en ze geven altijd je brein de schuld terwijl je echt lichamelijk aan het afkicken ben,hierdoor heb ik ook flinke ruzie gehad tot bijna klappen toe want hij gaf niet toe dat me lichaam het aan het opgeven was ,zowel bij zyprexa en lexapro.
Naar mijn mening zijn die medicijnen pure drugs die je voor een paar maanden kunstmatig blij maken ,de werking is na een enkele maanden al veel minder als in het begin en dan denk je van "we stoppen wel even"
En dan begint de ellende,heel erg ziek als er een mg afgaat en dan denk je waar ben ik nu in beland!
Ik heb het gekregen om te gaan eten ,ja domme redernering maar woog nog maar 53 kilo wat voor een volwassen man natuurlijk veel te weinig is ,nu zijn we 30 kilo verder... en RLS cadeau gekregen en parkinsonisme wat ik niet kan gebruiken bij mijn fijne motoriek dus het heb ook me hobby's vergalt.
Ook mijn levens genot is gedaald naar 0,0 en het is iedere dag een strijd om de dagelijkse dingen te hendelen .
Ik ben zelfstandig van 20mg naar 2.5 gezakt en toen was de koek op ,ik was een wrak na die afbouw en moest echt een dik half jaar bekomen ervan op 2.5mg.
Nu gaat het prima maar ik ben bang ,en dat icm escitalopram afbouw heb me nog terughoudender gemaakt naar het GGZ want die geven drugs op een legale manier maar afbouwen ho maar want de big pharma wil centjes verdienen over onze zwakke geestelijke gesteldheid.
Vertrouwen ben ik compleet kwijt en vertrouw alleen nog maar op me diazepam en zolpidem en mitrazepine want die lexapro heb me ook doodziek gemaakt.
Laat iedereen maar vloeken op de benzo's maar het helpt mij enorm en het is voor mij een makkie om ze rustig af te bouwen als het moet ,maar daar blijven ze lekker vanaf!
Mijn verhaal wijkt natuurlijk sterk af van die van jou maar de oorzaak blijft hetzelfde ,en wil je oprecht een steuntje in je rug geven om aan te geven dat jij niet alleen de strijd ben aangegaan tegen de GGZ pillendraaiers.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bigvloei zei:
Fijn om wat herkenning te zien, Ja de afkick van olanzapine is voor mij overduidelijk de aller heftigste afkick die ik ooit heb mogen ervaren, benzo's zijn er smarties bij.

Ja dus dat. Het is altijd het brein wat de oorzaak zou zijn. Ze hebben mijn hersenpan gefrituurd met deze pillen en ik zit met de shit. Als het aan hun ligt zouden we niet eens afbouwen, er werd als eerste geopperd toen ik het had over afbouwen dat er veel mensen deze pillen hun hele leven blijven slikken, like waarom is dit het eerste wat je zegt als arts wanneer iemand het heeft over ondraaglijke bijwerkingen van de medicatie. Wil je me doelbewust mijn hele leven deze pillen toedienen zodat ik gevangen blijf in het web van de GGZ?

Dus dit. Ik vind het zelfs lastig om NA meetings te volgen en te delen omdat ik me niet clean voel enkel door deze pillen. Nu hou ik mezelf maar voor dat deze drugs is gegeven door een psychiater ipv een drugsdealer en ik er zelf heel graag van af wil maar dat het lichamelijk op dit moment onmogelijk is om de olanzapine helemaal te staken maar dit is geen fijne motivatie voor een "sober" bestaan.

Dit is dus ook precies wat ik nu ervaar, me bed uitkomen, naar dagbesteding gaan, douchen, huishouden doen, wasjes draaien, het is allemaal een gigantische opdracht waar ik elke dag weer keihard voor moet knokken terwijl ik mijn hele leven vóór deze pillen goed onder de knie had, betaalde baan, leuke vriendin, goed geordend huishouden. Er zijn wel periodes geweest van middelen misbruik & gokverslaving maar deze basis zaken had ik altijd wel op orde tot die olanzapine om de hoek kwam.

Slik je nu nog steeds 2,5mg of ben je er inmiddels van af? En zo ja, hoelang al? Heb je er nog steeds last van?

Alle bijwerkingen zoals: libido gone, extreme oververmoeidheid, geen concentratie, geen motivatie, geen emoties, doelloos voelen, onverschilligheid, overgewicht, wegen gewoon niet op tegen de "kwalen" waarvoor ze me deze shit hebben gegeven. Ben oprecht liever paar keer hypomaan en depressief, wetende dat dit bij mijn ziektebeeld hoort dan dat ik letterlijk wordt omgebouwd naar een GGZ zombie.

Ik ben het met je eens, ik heb benzo's zwaar misbruikt met rc benzo's erbij en 6x per dag lorazepam. Dit heb ik echter binnen no time aangepakt toen ik er klaar voor was en in 3 maanden afgebouwd van 15mg lorazepam en 50mg+ bromazolam naar nog enkel 2,5mg lorazepam tijdens bedtijd. Dit heb ik op eigen kracht zonder afbouwschema en support van de psychiater gedaan zonder enige afkickverschijnselen. Voor nu ben ik ook gestaakt met het verder afbouwen van de lorazepam omdat de olanzapine veel meer prioriteit heeft voor mij. De lorazepam heeft geen (weinig) invloed op mijn dagelijks leven of ondragelijke bijwerkingen. Ik heb mezelf bewezen dat ik die medicatie niet meer hoef te misbruiken en ben er helemaal niet meer mee bezig terwijl de olanzapine letterlijk mijn hele leven heeft afgepakt.

Dankjewel voor je verhaal, zoveel wijkt het nieteens af. We zijn misschien om andere redenen gestart met het middel maar de uitkomst is hetzelfde. Het hele verloop en hoe de GGZ omgaat met medicatie is zorgwekkend. Het geeft me moed, hoop en kracht door dit zo te lezen en weten dat ik niet de enige ben en het allemaal aan mij ligt. Hoop dat het goed met je gaat ❤️ dankjewel voor het delen nogmaals!
Klik om te vergroten...
Goede morgen fijn dat we een beetje overeen komen wat betreft de ervaringen met dit duivels goedje.
Ik sta inmiddels al dik een half jaar stabiel op 2.5mg en voel me best goed ,dus het is gestabiliseerd.
Ik zou verder willen gaan maar ik zit ook nog met een escitalopram afbouw ,die kreeg ik ineens kreeg omdat ik paniek klachten had wat overigens door de oxycodon kwam.
Na het afkicken van de oxy was ook de paniek totaal verdwenen en kon weer zonder paniek de winkel in en dingen doen waar ik alleen van kon dromen.
Dus waarom ik die escitalopram heb aangepakt weet ik niet meer ,zo gedrogeerd was ik toen.!
Ik weet wel dat de GGZ me verder de afgrond heb in geduwd omdat de behandelaar wel een pilletje voor me had klaar liggen waardoor ik in feite op de verkeerde been ben gezet en verslaafd ben geworden aan hun troep met een hoop ellende erbij.
Ik kan je vertellen om het heel rustig aan te doen met de afbouw van zyprexa en goed te luisteren naar je lichaam ,en de tijd laten geven om te herstellen van de vorige afbouw stap tot je je eigen weer een beetje de oude voelt worden.
Pas dan kan je gaan denken om er nog 2.5mg af te doen en je weer schrap te zetten voor de volgende ontmoeting met lucifer.
Ik neem aan dat je nog op 15mg zit dus een stapje van 2.5mg eraf is dan nog reëel tot een bepaalde dosering is bereikt die dan echt een groot probleem geeft om verder af te bouwen.
Dan is het weer tijd om pas op de plaats te nemen en een redelijk lange tijd te blijven hangen op de nieuwe dosering ,zo kwel je je lichaam niet zo erg en het geeft je weer de kracht om verder af te bouwen maar dan heel rustig aan.
Ik weet zeker dat je dit ook kan ,ik zeg altijd "waar een wil is is een weg en tijd is de winnaar"
Dus geef je ook die tijd en luister vooral niet naar die zogezegde behandelaars want het is jou lichaam en alleen jij weet hoe daar mee te hendelen.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is alsof ik mn eigen verhaal lees. ik ben er alleen cold turkey mee gestopt maar heb nog altijd de insomnia als het gevolg. Heb het ook 3 jaar geslikt, ben nu langzaam aan weer een beetje de oude ik aan t worden. Voel weer blijheid en geluk die ik aan de olanzapine nooit ervaren heb. Verder heb ik wel nog steeds het idee dat het nog lang niet is als voor het beginnen ermee. (ik ben er in februari mee gestopt)
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mn hoofd is nog steeds vooral een chaos, veel meer dan voor de olanzapine. (kan natuurlijk ook door de verslavingen komen)
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
superlucy zei:
Mn hoofd is nog steeds vooral een chaos, veel meer dan voor de olanzapine. (kan natuurlijk ook door de verslavingen komen)
Klik om te vergroten...
Denk indd dat dit verslaving gerelateerd is maar wel herkenbaar ja ,die zyprexa laat je zwijgen in je hoofd en nu komt alles los.
Nu is het dealen ermee en alles weer op een rijtje zetten.
Ik zit nog op 2.5mg tot me escitalopram klaar is
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
superlucy zei:
Mn hoofd is nog steeds vooral een chaos, veel meer dan voor de olanzapine. (kan natuurlijk ook door de verslavingen komen)
Klik om te vergroten...
Je hoofd moet weer wennen aan alle emoties en gedachtes die door de Olanzapine onderdrukt zijn. De balans herstelt zich wel weer.
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Guapo Temudgin zei:
Straatdrugs staan niet in verhouding met staatdrugs. :thinking:
Klik om te vergroten...
Gek is dat eh !! Je doet een weekje straat drugs en stopt en waarschijnlijk eet je een dag niet maar daarna is alles oke, maar als je een weekje staats drugs neemt ben je maanden bezig om er van af te komen en je word dood ziek
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heey,

Ik ben een aantal maanden helemaal clean van alle "straat"drugs inclusief wiet en alcohol. Ik gebruik enkel nog mijn medicatie volgens recept van de psychiater, dit zijn onderstaande middelen:

Olanzapine 15mg (zat 3 jaar op 20mg)
Lorazepam 1x daags 2,5mg voor slapen
Promethazine 50mg
Lithium (1200mg)
Lisdexamfetamine 50mg ochtend en 40mg om 12 uur

Nu ben ik aan het proberen om ook van de medicatie af te komen, mijn focus ligt op dit moment voornamelijk op de lorazepam & olanzapine. Lorazepam omdat het een sluipmoordenaar is en ik dit in het verleden zwaar heb misbruikt, kom van 15mg lorazepam & 60mg bromazolam (rc) af in het afgelopen half jaar. Dit gaat eigenlijk best goed en taper mezelf met halve milligram omlaag zodra ik daar ruimte voor zie.

Echter probeer ik ook olanzapine af te bouwen en heb dat geprobeerd versneld te doen en in ongeveer 2/3 weken afgebouwd naar 0mg. In die afgelopen weken sliep ik nog maximaal 2/3 uur per nacht maar sinds ik op 0mg stond had ik ineens zware acute insomnia en ben toen 6 nachten wakker geweest, begon te hallucineren en zat op het randje van psychose en toen terug weer teruggevallen op de olanzapine omdat ik zwaar suïcidaal werd door het slaapgebrek.

De apotheker en de psychiater beweren dat olanzapine niet verslavend is maar ik ben duidelijk anders van mening, ik heb nog nooit een lastiger middel meegemaakt om van af te kicken, zelfs benzo's kregen mij niet in slaap. Ik wil hier zo snel mogelijk van af want die olanzapine verkloot mijn hele leven, ik functioneer niet meer, kom me bed niet uit, heb lisdexamfetamine nodig om energie op te wekken om eruit te stappen, loop als een zombie rond, emoties compleet afgevlakt, 20kg gewichtstoename & het ergste is dat het mijn brein zo heeft gefrituurd dat ik letterlijk op geen enkele manier kan slapen zonder die pillen.

Naar mijn idee heeft de GGZ mij letterlijk 3 jaar gedrogeerd met deze shit, ik ben begonnen omdat ze vonden dat ik een manische episode had. Ik lees berichten van andere gebruikers dat ze via een tapering strip van de regenboog apotheek per 0,025mg moeten afbouwen om ervanaf te komen, dat zou betekenen dat dat nog wel jaren kan duren wil ik hier ooit van afkomen. Ik heb enkel 1x een psychose meegemaakt door zware overdosis rc's, drugs, benzo's & medicijnen maar verder nooit psychotische ontregeling en meegemaakt.

Hebben er meer mensen ervaring met dit medicijn, de afbouw ervan, tips tegen de insomnia of andere tips? Morgen heb ik weer gesprek met de arts over de medicatie, maar ik heb het idee dat ze er alles aan doen om mij die shit te laten slikken. Ik hoor graag iets van jullie!!

Thanks!!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."