Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOlanzapine (anti-psychotica) afkick extreem

Olanzapine (anti-psychotica) afkick extreem

42 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
B
BigvloeiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Thanks mensen voor jullie tips. Ik zit momenteel in de acceptatie fase dat ik voorlopig nog wel bezig ben met deze shit afbouwen. Nu ruim weekje op 12,5mg en rare nachten, ene dag 7-10 uur slaap andere dag 0,0 slaap.

Ik ben gewoon woedend op de psychiater, artsen en mijn apotheker dat ze allen beweren dat olanzapine en anti psychotica niet verslavend zijn. Mijn verslaafde brein (in herstel) is duidelijk lichamelijk verslaafd aan olanzapine want neem ik het niet blijf ik wakker (7+ dagen) tot ik psychotisch wordt opgenomen met een prik in me bil, zelfs (gangbare doseringen) benzo's krijgen me niet in slaap. Dit is voor mij toch duidelijk een van de belangrijkste kenmerken van een zware (lichamelijke) verslaving. Mijn lichaam kan simpelweg niet zonder dat klo... Ter... Tyf... pilletje. En hun doodleuk zeggen dat het geen craving veroorzaakt en daarom niet verslavend is. Nee dat klopt, denk niet gauw laat ik er 2 poppen, maar verder is het toch overduidelijk verslavend als je lichaam zonder het middel zijn eerste basisbehoeften niet meer kan handelen = slapen.

Ik heb nimmer psychotische symptomen gehad, ze zijn de olanzapine gestart vanwege in hun ogen een "manie" en OCD (teldwang). De bijwerkingen zijn niet mis en ontnemen me al maanden mijn leefgenot. Zwaar oververmoeid, extreme gewichtstoename, kan me bed niet uitkomen, zelfs dagbesteding is bijna niet haalbaar en in ieder geval niet consistent, concentratie is helemaal zoek, voel bijna geen emoties, heel vlak en leeg, restless legs syndroom, bewegingsdrang, oncontroleerbare bewegingen, libido is weggevlogen & nog wel 10 bijwerkingen.

Daarnaast hebben ze zich nooit gehouden om mijn gewicht te monitoren en ben nu van 65+- kilo naar de 90 gegaan en ze doen er erg makkelijk over. Naar mijn mening is deze medicatie veel te zwaar voor de "klachten". Ja het klopt dat ik psychotisch ben geworden (nadat ik de olanzapine al 2 jaar slikte) maar dat kwam overduidelijk door een zelfmoordpoging met medicatie, drugs en research chemicals. Ik ben een paar jaar van me leven kwijt door die klote pillen en kom er niet van af. Als ik mijn leven wil inkorten kies ik graag zelf de middelen, lees: drugs. Ik ben clean van middelen maar voel me niet clean door deze medicatie. Ik bedoel niet te zeggen dat drugs de oplossing zijn, sterker nog, ze gaan me niet beter maken, maar dan heb ik nog "plezier" van de substanties doordat ik de effecten zelf bepaal adhv het middel, nu zit ik "verplicht" aan pillen die mij niets anders brengen dan heftige bijwerkingen die mij doodongelukkig maken.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bigvloei zei:
Thanks mensen voor jullie tips. Ik zit momenteel in de acceptatie fase dat ik voorlopig nog wel bezig ben met deze shit afbouwen. Nu ruim weekje op 12,5mg en rare nachten, ene dag 7-10 uur slaap andere dag 0,0 slaap.

Ik ben gewoon woedend op de psychiater, artsen en mijn apotheker dat ze allen beweren dat olanzapine en anti psychotica niet verslavend zijn. Mijn verslaafde brein (in herstel) is duidelijk lichamelijk verslaafd aan olanzapine want neem ik het niet blijf ik wakker (7+ dagen) tot ik psychotisch wordt opgenomen met een prik in me bil, zelfs (gangbare doseringen) benzo's krijgen me niet in slaap. Dit is voor mij toch duidelijk een van de belangrijkste kenmerken van een zware (lichamelijke) verslaving. Mijn lichaam kan simpelweg niet zonder dat klo... Ter... Tyf... pilletje. En hun doodleuk zeggen dat het geen craving veroorzaakt en daarom niet verslavend is. Nee dat klopt, denk niet gauw laat ik er 2 poppen, maar verder is het toch overduidelijk verslavend als je lichaam zonder het middel zijn eerste basisbehoeften niet meer kan handelen = slapen.

Ik heb nimmer psychotische symptomen gehad, ze zijn de olanzapine gestart vanwege in hun ogen een "manie" en OCD (teldwang). De bijwerkingen zijn niet mis en ontnemen me al maanden mijn leefgenot. Zwaar oververmoeid, extreme gewichtstoename, kan me bed niet uitkomen, zelfs dagbesteding is bijna niet haalbaar en in ieder geval niet consistent, concentratie is helemaal zoek, voel bijna geen emoties, heel vlak en leeg, restless legs syndroom, bewegingsdrang, oncontroleerbare bewegingen, libido is weggevlogen & nog wel 10 bijwerkingen.

Daarnaast hebben ze zich nooit gehouden om mijn gewicht te monitoren en ben nu van 65+- kilo naar de 90 gegaan en ze doen er erg makkelijk over. Naar mijn mening is deze medicatie veel te zwaar voor de "klachten". Ja het klopt dat ik psychotisch ben geworden (nadat ik de olanzapine al 2 jaar slikte) maar dat kwam overduidelijk door een zelfmoordpoging met medicatie, drugs en research chemicals. Ik ben een paar jaar van me leven kwijt door die klote pillen en kom er niet van af. Als ik mijn leven wil inkorten kies ik graag zelf de middelen, lees: drugs. Ik ben clean van middelen maar voel me niet clean door deze medicatie. Ik bedoel niet te zeggen dat drugs de oplossing zijn, sterker nog, ze gaan me niet beter maken, maar dan heb ik nog "plezier" van de substanties doordat ik de effecten zelf bepaal adhv het middel, nu zit ik "verplicht" aan pillen die mij niets anders brengen dan heftige bijwerkingen die mij doodongelukkig maken.
Klik om te vergroten...
Hoi je verhaal klinkt op sommige stukken heel herkenbaar, ook dat niet slapen is een bekent iets.
En dan nog de afkick zelf wat heel erg lijk op een acute onthouding van dope ,ja echt je word zo doodziek dat een dope afkick er nog lekker bij is.
Ook dat verhaal van je behandelaar ,het woord alleen al maakt me ziek en hun kennis van medicatie gaat niet verder dan het slikken ervan.
Afkick bestaat niet in hun ogen en ze geven altijd je brein de schuld terwijl je echt lichamelijk aan het afkicken ben,hierdoor heb ik ook flinke ruzie gehad tot bijna klappen toe want hij gaf niet toe dat me lichaam het aan het opgeven was ,zowel bij zyprexa en lexapro.
Naar mijn mening zijn die medicijnen pure drugs die je voor een paar maanden kunstmatig blij maken ,de werking is na een enkele maanden al veel minder als in het begin en dan denk je van "we stoppen wel even"
En dan begint de ellende,heel erg ziek als er een mg afgaat en dan denk je waar ben ik nu in beland!
Ik heb het gekregen om te gaan eten ,ja domme redernering maar woog nog maar 53 kilo wat voor een volwassen man natuurlijk veel te weinig is ,nu zijn we 30 kilo verder... en RLS cadeau gekregen en parkinsonisme wat ik niet kan gebruiken bij mijn fijne motoriek dus het heb ook me hobby's vergalt.
Ook mijn levens genot is gedaald naar 0,0 en het is iedere dag een strijd om de dagelijkse dingen te hendelen .
Ik ben zelfstandig van 20mg naar 2.5 gezakt en toen was de koek op ,ik was een wrak na die afbouw en moest echt een dik half jaar bekomen ervan op 2.5mg.
Nu gaat het prima maar ik ben bang ,en dat icm escitalopram afbouw heb me nog terughoudender gemaakt naar het GGZ want die geven drugs op een legale manier maar afbouwen ho maar want de big pharma wil centjes verdienen over onze zwakke geestelijke gesteldheid.
Vertrouwen ben ik compleet kwijt en vertrouw alleen nog maar op me diazepam en zolpidem en mitrazepine want die lexapro heb me ook doodziek gemaakt.
Laat iedereen maar vloeken op de benzo's maar het helpt mij enorm en het is voor mij een makkie om ze rustig af te bouwen als het moet ,maar daar blijven ze lekker vanaf!
Mijn verhaal wijkt natuurlijk sterk af van die van jou maar de oorzaak blijft hetzelfde ,en wil je oprecht een steuntje in je rug geven om aan te geven dat jij niet alleen de strijd ben aangegaan tegen de GGZ pillendraaiers.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bigvloei zei:
Fijn om wat herkenning te zien, Ja de afkick van olanzapine is voor mij overduidelijk de aller heftigste afkick die ik ooit heb mogen ervaren, benzo's zijn er smarties bij.

Ja dus dat. Het is altijd het brein wat de oorzaak zou zijn. Ze hebben mijn hersenpan gefrituurd met deze pillen en ik zit met de shit. Als het aan hun ligt zouden we niet eens afbouwen, er werd als eerste geopperd toen ik het had over afbouwen dat er veel mensen deze pillen hun hele leven blijven slikken, like waarom is dit het eerste wat je zegt als arts wanneer iemand het heeft over ondraaglijke bijwerkingen van de medicatie. Wil je me doelbewust mijn hele leven deze pillen toedienen zodat ik gevangen blijf in het web van de GGZ?

Dus dit. Ik vind het zelfs lastig om NA meetings te volgen en te delen omdat ik me niet clean voel enkel door deze pillen. Nu hou ik mezelf maar voor dat deze drugs is gegeven door een psychiater ipv een drugsdealer en ik er zelf heel graag van af wil maar dat het lichamelijk op dit moment onmogelijk is om de olanzapine helemaal te staken maar dit is geen fijne motivatie voor een "sober" bestaan.

Dit is dus ook precies wat ik nu ervaar, me bed uitkomen, naar dagbesteding gaan, douchen, huishouden doen, wasjes draaien, het is allemaal een gigantische opdracht waar ik elke dag weer keihard voor moet knokken terwijl ik mijn hele leven vóór deze pillen goed onder de knie had, betaalde baan, leuke vriendin, goed geordend huishouden. Er zijn wel periodes geweest van middelen misbruik & gokverslaving maar deze basis zaken had ik altijd wel op orde tot die olanzapine om de hoek kwam.

Slik je nu nog steeds 2,5mg of ben je er inmiddels van af? En zo ja, hoelang al? Heb je er nog steeds last van?

Alle bijwerkingen zoals: libido gone, extreme oververmoeidheid, geen concentratie, geen motivatie, geen emoties, doelloos voelen, onverschilligheid, overgewicht, wegen gewoon niet op tegen de "kwalen" waarvoor ze me deze shit hebben gegeven. Ben oprecht liever paar keer hypomaan en depressief, wetende dat dit bij mijn ziektebeeld hoort dan dat ik letterlijk wordt omgebouwd naar een GGZ zombie.

Ik ben het met je eens, ik heb benzo's zwaar misbruikt met rc benzo's erbij en 6x per dag lorazepam. Dit heb ik echter binnen no time aangepakt toen ik er klaar voor was en in 3 maanden afgebouwd van 15mg lorazepam en 50mg+ bromazolam naar nog enkel 2,5mg lorazepam tijdens bedtijd. Dit heb ik op eigen kracht zonder afbouwschema en support van de psychiater gedaan zonder enige afkickverschijnselen. Voor nu ben ik ook gestaakt met het verder afbouwen van de lorazepam omdat de olanzapine veel meer prioriteit heeft voor mij. De lorazepam heeft geen (weinig) invloed op mijn dagelijks leven of ondragelijke bijwerkingen. Ik heb mezelf bewezen dat ik die medicatie niet meer hoef te misbruiken en ben er helemaal niet meer mee bezig terwijl de olanzapine letterlijk mijn hele leven heeft afgepakt.

Dankjewel voor je verhaal, zoveel wijkt het nieteens af. We zijn misschien om andere redenen gestart met het middel maar de uitkomst is hetzelfde. Het hele verloop en hoe de GGZ omgaat met medicatie is zorgwekkend. Het geeft me moed, hoop en kracht door dit zo te lezen en weten dat ik niet de enige ben en het allemaal aan mij ligt. Hoop dat het goed met je gaat ❤️ dankjewel voor het delen nogmaals!
Klik om te vergroten...
Goede morgen fijn dat we een beetje overeen komen wat betreft de ervaringen met dit duivels goedje.
Ik sta inmiddels al dik een half jaar stabiel op 2.5mg en voel me best goed ,dus het is gestabiliseerd.
Ik zou verder willen gaan maar ik zit ook nog met een escitalopram afbouw ,die kreeg ik ineens kreeg omdat ik paniek klachten had wat overigens door de oxycodon kwam.
Na het afkicken van de oxy was ook de paniek totaal verdwenen en kon weer zonder paniek de winkel in en dingen doen waar ik alleen van kon dromen.
Dus waarom ik die escitalopram heb aangepakt weet ik niet meer ,zo gedrogeerd was ik toen.!
Ik weet wel dat de GGZ me verder de afgrond heb in geduwd omdat de behandelaar wel een pilletje voor me had klaar liggen waardoor ik in feite op de verkeerde been ben gezet en verslaafd ben geworden aan hun troep met een hoop ellende erbij.
Ik kan je vertellen om het heel rustig aan te doen met de afbouw van zyprexa en goed te luisteren naar je lichaam ,en de tijd laten geven om te herstellen van de vorige afbouw stap tot je je eigen weer een beetje de oude voelt worden.
Pas dan kan je gaan denken om er nog 2.5mg af te doen en je weer schrap te zetten voor de volgende ontmoeting met lucifer.
Ik neem aan dat je nog op 15mg zit dus een stapje van 2.5mg eraf is dan nog reëel tot een bepaalde dosering is bereikt die dan echt een groot probleem geeft om verder af te bouwen.
Dan is het weer tijd om pas op de plaats te nemen en een redelijk lange tijd te blijven hangen op de nieuwe dosering ,zo kwel je je lichaam niet zo erg en het geeft je weer de kracht om verder af te bouwen maar dan heel rustig aan.
Ik weet zeker dat je dit ook kan ,ik zeg altijd "waar een wil is is een weg en tijd is de winnaar"
Dus geef je ook die tijd en luister vooral niet naar die zogezegde behandelaars want het is jou lichaam en alleen jij weet hoe daar mee te hendelen.
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is alsof ik mn eigen verhaal lees. ik ben er alleen cold turkey mee gestopt maar heb nog altijd de insomnia als het gevolg. Heb het ook 3 jaar geslikt, ben nu langzaam aan weer een beetje de oude ik aan t worden. Voel weer blijheid en geluk die ik aan de olanzapine nooit ervaren heb. Verder heb ik wel nog steeds het idee dat het nog lang niet is als voor het beginnen ermee. (ik ben er in februari mee gestopt)
s
superlucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mn hoofd is nog steeds vooral een chaos, veel meer dan voor de olanzapine. (kan natuurlijk ook door de verslavingen komen)
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#6
superlucy zei:
Mn hoofd is nog steeds vooral een chaos, veel meer dan voor de olanzapine. (kan natuurlijk ook door de verslavingen komen)
Klik om te vergroten...
Denk indd dat dit verslaving gerelateerd is maar wel herkenbaar ja ,die zyprexa laat je zwijgen in je hoofd en nu komt alles los.
Nu is het dealen ermee en alles weer op een rijtje zetten.
Ik zit nog op 2.5mg tot me escitalopram klaar is
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
superlucy zei:
Mn hoofd is nog steeds vooral een chaos, veel meer dan voor de olanzapine. (kan natuurlijk ook door de verslavingen komen)
Klik om te vergroten...
Je hoofd moet weer wennen aan alle emoties en gedachtes die door de Olanzapine onderdrukt zijn. De balans herstelt zich wel weer.
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Guapo Temudgin zei:
Straatdrugs staan niet in verhouding met staatdrugs. :thinking:
Klik om te vergroten...
Gek is dat eh !! Je doet een weekje straat drugs en stopt en waarschijnlijk eet je een dag niet maar daarna is alles oke, maar als je een weekje staats drugs neemt ben je maanden bezig om er van af te komen en je word dood ziek
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Maatje90 zei:
Gek is dat eh !! Je doet een weekje straat drugs en stopt en waarschijnlijk eet je een dag niet maar daarna is alles oke, maar als je een weekje staats drugs neemt ben je maanden bezig om er van af te komen en je word dood ziek
Klik om te vergroten...
En zo is het!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
Maatje90 zei:
Gek is dat eh !! Je doet een weekje straat drugs en stopt en waarschijnlijk eet je een dag niet maar daarna is alles oke, maar als je een weekje staats drugs neemt ben je maanden bezig om er van af te komen en je word dood ziek
Klik om te vergroten...
Antipsychotica, anti depressiva, benzodiazepinen, opiaten, neusspray, kan zo wel doorgaan. Afhankelijkheid is de beste klant!

Humoristisch bedoeld
M
Maatje90Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ei-Salade zei:
Antipsychotica, anti depressiva, benzodiazepinen, opiaten, neusspray, kan zo wel doorgaan. Afhankelijkheid is de beste klant!

Humoristisch bedoeld
Klik om te vergroten...
Kent u mensen die opiaten 1 jaar gebruiken en er zo mee kunnen Stoppen ?

Ik ken wel mensen die 5 jaar aan speed zaten en zo stopte 🤔 beertje gek
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maatje90 zei:
Kent u mensen die opiaten 1 jaar gebruiken en er zo mee kunnen Stoppen ?

Ik ken wel mensen die 5 jaar aan speed zaten en zo stopte 🤔 beertje gek
Klik om te vergroten...
Ik denk dat hij bedoelt dat de staatdrugs het gevaarlijkste zijn en zwaar verslavend
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oke we zijn bijna zover om de afbouw van Zyprexa weer op te pakken ,van 2.5mg naar 0 in 4 stappen dus dat word delen met het scheermesje.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Soulassasins zei:
Oke we zijn bijna zover om de afbouw van Zyprexa weer op te pakken ,van 2.5mg naar 0 in 4 stappen dus dat word delen met het scheermesje.
Klik om te vergroten...
Rustig aan 👍

Wacht tot je weer een paar dagen achter elkaar redelijk slaapt voordat je de volgende stap omlaag zet.

You can do it!
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik denk eerder dat het de combinatie van de middelen is want olanzapine (zyprexa) is normaal helemaal niet verslavend. Ik neem dat ook en vergeet 's avonds mijn dosis wel eens en merk daar niks van. Je hebt jezelf een stevige coctail op de hals gehaald. Zoek een andere psychiater en laat je eventueel opnemen zodat ze kunnen zien wat het probleeem precies is.

Er zijn andere of-label slaappillen zoals seroquel die ook niet verslavend zijn, misschien kan een overschakeling je helpen maar doe dat in samenspraak met een GOEDE psychiater of een kliniek. Sint-Kamillus in Bierbeek is de beste kliniek van het land, probeer daar binnen te geraken op de afdeling VIA, die hebben zeer goede psychiaters (Dokter Sempels en Bassem) die je zeker zullen kunnen helpen.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#16
-Rataplan- zei:
Ik had het niet tegen you, en ja zijn coctail is redelijk stevig.
Klik om te vergroten...
Ok dan neem ik mijn woorden terug ,maar wie bedoel je eigenlijk ?
Get is beter te taggen want ik vloog tegen het plafond snap je ?
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#17
-Rataplan- zei:
Ik denk eerder dat het de combinatie van de middelen is want olanzapine (zyprexa) is normaal helemaal niet verslavend. Ik neem dat ook en vergeet 's avonds mijn dosis wel eens en merk daar niks van. Je hebt jezelf een stevige coctail op de hals gehaald. Zoek een andere psychiater en laat je eventueel opnemen zodat ze kunnen zien wat het probleeem precies is.

Er zijn andere of-label slaappillen zoals seroquel die ook niet verslavend zijn, misschien kan een overschakeling je helpen maar doe dat in samenspraak met een GOEDE psychiater of een kliniek. Sint-Kamillus in Bierbeek is de beste kliniek van het land, probeer daar binnen te geraken op de afdeling VIA, die hebben zeer goede psychiaters (Dokter Sempels en Bassem) die je zeker zullen kunnen helpen.
Klik om te vergroten...
En ineens is er een dokter in de zaal die hetzelfde denkt als dat kromme figuur daar bij de ggz ,stevige cocktail?
Is 3 soorten medicatie slikken een stevige cocktail en me op laten nemen voor iets wat ik zelf kan handelen ? haha denk ff na man wat je schrijft.
Zyprexa niet verslavend haha echt een joke !
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#18
Soulassasins zei:
En ineens is er een dokter in de zaal die hetzelfde denkt als dat kromme figuur daar bij de ggz ,stevige cocktail?
Is 3 soorten medicatie slikken een stevige cocktail en me op laten nemen voor iets wat ik zelf kan handelen ? haha denk ff na man wat je schrijft.
Klik om te vergroten...
Ik had het niet tegen you, en ja zijn coctail is redelijk stevig.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik had het op de op.
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#20
-Rataplan- zei:
Ik had het op de op.
Klik om te vergroten...
Vind het lijstje van de OP ook wel meevallen en aangezien ze drastisch is geminderd met alles vind ik het heel knap!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."